Uppspelning av H.264 filer - prestandaproblem
36 svar till detta ämne
Postad 30 January 2007 - 11:01
alveus
-
alveus
-
Användare
-
-
114 inlägg
Hej!
Jag har en dator med hygglig prestanda, athlon 64 3400+, ati radeon x550 grafik, sata-disk och 1 gig ramminne men filer i 720p och formatet h.264 filmer hackar med jämna mellanrum. Jag använder vlc media player och har coreavc installerat.
Tack på förhand!
Postad 30 January 2007 - 11:25
Dr Cain
-
Dr Cain
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Att du använder VLC när du har CoreAVC installerat hjälper inte alls faktiskt då VLC inte använder sig av DirectShow utan har egna codecs.
Kör en DirectShow-anpassad spelare, tex MPC eller ZoomPlayer.
Postad 30 January 2007 - 11:28
BarateaU
-
BarateaU
-
Användare
-
-
144 inlägg
Postad 30 January 2007 - 12:35
hemppa
-
hemppa
-
Rookie
-
4 inlägg
Säger ochså media player classic. Hade samma problem med ryck i VLC innan jag bytte till media player classic
Postad 30 January 2007 - 12:43
alveus
-
alveus
-
Användare
-
-
114 inlägg
Tack!
Ska testa så snart jag kommer hem!
Postad 30 January 2007 - 13:39
mikeett
-
mikeett
-
Veteran
-
-
1825 inlägg
minhembio.com har en artikel om vad som krävs för hårdvaruavkodning. H.264 verkar vara extra krävande så där kanske din CPU är flaskhalsen. Slutklämmen var att ett bra grafikkort avlastar CPU:n med ca 30% men har du en halvslö CPU så hjälper inte ett bra grafikkort...
Postad 05 March 2007 - 22:12
roverboynr6
-
roverboynr6
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej! Jag hade exakt samma problem som du. Trodde först det berodde på min gamla häck till dator. Jag har en 4 år gammal dator, Pentium 4 2.5GHz med ett standard AGP grafikkort. Bytte sedan till ett Sapphire ATI x1600 Radeon kort, men ingen märkbar skillnad (tänkte prova hårdvaruacceleration). Processorn gick på 100% hela tiden. Men... ...till slut hittade jag en lösning. 1) Installerade The KMPlayer - en helt suverän DirectShow baserad freeware player som sopar banan med allt annat (inklusiver Media Player Classic och Zoom Player och VLC enligt mitt tycke). Detta är en DirectShow baserad spelar som låter dig välja exakt vilken codec som skall användas oavsett vad som råkar bli default i Windows. Spelaren har dessutom inbyggd subtitle hantering. En annan finess är genom att trycka tab visar spelaren via OSD bl a processor last samt exakt vilka codecs som används. Spelaren går även att sätta i "Superspeed Mode", då disablas allt som inte behövs och datorns processor avlastas kraftigt. Ladda ner: http://www.softpedia...load-26726.htmlForum: http://www.kmplayer....orums/index.php2) Installera CoreAVC codec - den helt klart bästa mjukvaru h. 264 codecen som existerar idag. Den är helt mjukvarubaserad och använder ingen hårdvaruacceleration. Problemet med hårdvaruacceleration är att då kan man inte få med subtitles om man ser på t ex en .mkv fil med .srt text. CoreAVC är enligt många tester lika effektiv som de codecs som har hårdvaruacceleration (t ex Cyberlinks h264 decoder som ingår i PowerDVD), fast CoreAVC gör allt i mjukvara. Länk: http://www.coreavc.com/Kör jag med denna kombination kan jag köra en 720p mkv fil (inkl. subtitles) på min gamla häck som ger en processor last på ca 60-70%. Provar jag med andra codecs t ex ffdshow, så går processor direkt upp i 100%. KMPlayer i Superspeed Mode ger också klart lägs belastning på min dator jmf med andra spelare (t ex Zoomplayer eller Media Player Classic).
Postad 07 March 2007 - 15:42
Nimr()d
-
Nimr()d
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Hejsan tacksam för denna tråd!
Har zoomplayer och laddat ner CoreAVC codec men när jag spelar upp 720p får jg ingen bild Alls håller på o blir galen! vill gärna avnjuta denna bild på min samsung 40lcd!!
Hur ska man ställa in zoomplayer för detta?
Jag får alltså INGEN bild i nån spelar (mediaplayer classic, vlc, mediaplayer)
tacksam för svar!
Har nu fixat kmplayer och får nu bild och på tv´n men när jag trycker på tab så står det inte CorAVC codec som videodecoder? KMP videocodec står och faktiskt så är jagi nte helt nöjd med bilden.. och kan nån förklarar varför man behöver "hali media splitter" ?
Redigerat av Nimr()d, 07 March 2007 - 16:08.
Postad 07 March 2007 - 19:36
roverboynr6
-
roverboynr6
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej!
Om du inte ser CoreAVC när du trycker tab i KMPlayer så har du inte ställt in KMPlayer att använda CoreAVC för mp4.
Gör så här:
Tryck F2 för att få upp Preferences. Gå in under Filter Control->Decoder Usage->Internal Decoder. Nu skall du deaktivera H.264 (AVC). Då används inte den inbyggda Libavcodec (för övrigt samma som ingår i ffdshow) utan den använder en extern. Nästa steg är att ange extern codec. Gå in under Filter Control->Decoder Usage->External Decoder. Börja med att trycka på "External Decoder Search" och då skall CoreAVC dyka upp. Markera denna och H.264 och tryck OK. Nu skall du kunna välja CoreAVC Video Decoder för H.264 Video. Klart!
En splitter används för att dela upp en media fil i en video ström och en audio ström. Både .avi och matriska formatet (.mkv) som de flesta x264 filerna är i måste först gå igen en spitter som delar upp filen. På samma sätt som du väljer codecs i KMPlayer kan du välja vilken splitter som skall användas. Under Filter Control->Splitter kan du välja vilken splitter som skall användas. För Matroska filer (.mkv) tycker jag personligen att KMP Internal MKV Splitter fungerar bra.
I KMPlayer kan man se vilken splitter som verkligen används genom att trycka Ctrl+Tab istället för bara tab, då får man upp avancerad info inklusive Filter Graph. Denna anger hela kedja från fil till bildskärm. När jag kör en .mkv fil så får jag följande info:
[Primary Filtergraph]
0) - KMP MKV Reader
1) - CoreAVC Video Decoder
2) - AC3 Filter for AC3
3) - OverlayMixer
4) - Default WaveOut Device
5) - Video Renderer
[Video Info]
Decoder - (MPEG2) CoreAVC Video Decoder
Format - Major Type: Video - Sub Type: YV12
VideoInfo2: YV12 1280X-720, 12 bits
[Audio Info]
Decoder - (0x2000) AC3 Filter for AC3
Format - Major Type: Audio - Sub Type: DOLBY_AC3_SPDIF
WaveFormatEx: AC3 SPDIF(0x92), 48000 Hz, 16 Bits, 2 Ch
Jag har aktiverat "SuperSpeed Mode" (Alt+F), då optimeras allting och filtergrafen blir så kort som möjligt (transform filter mm deaktiveras som tar processorkraft). Bra när man har en gammal dator.
Notera att Primary Filtergraph är något missvisande eftersom CoreAVC Video Decoder och AC3Filter ligger parallellt med varandra. Ljud och bild bearbetas parallellt efter splittern.
Hoppas att du blev något klokare.
InternalDecoders.bmp 1014.43K
88 Antal nerladdningar
ExternalDecoders.bmp 1014.43K
51 Antal nerladdningar
Postad 08 March 2007 - 15:12
Unregistered5bf0b7df
-
Unregistered5bf0b7df
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Finns det någon möjlighet at jag kan spela upp 720p-material med min dator som har följande specifikation?
Intel Celeron 2,4 ghz
512 mb ram
Geforce 5200 128 mb
Hur kan man göra för att stänga av alla onödiga program som körs i bakgrunden så att man optimerar det så att endast mediaspelaren används? Man vet ju inte heller vilka program an törs stänga av i programhanteraren.
Postad 08 March 2007 - 15:29
Nimr()d
-
Nimr()d
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
T<ck för ditt svar "roverboynr6" Men (är det inte alltis så..) jag gör precis som du skrivit väljer external videodecoder CoreAVC videodecoder och avmarkerar .h264 för internaldecode men detta får jag upp /ctrl-tab) på en .mkv fil
"[Primary Filtergraph]
0) - KMP MKV Reader
1) - KMP Video Codec(low merit)
2) - Gabest Audio Decoder for AC3
3) - KMP Video Transform
4) - OverlayMixer
5) - KMP Audio Transform(Copy)
6) - DirectSound Audio Renderer
7) - Video Renderer
[Video Info]
Decoder - (MPEG2) KMP Video Codec(low merit)(AVC1-libcodec.dll)
Format - Major Type: Video - Sub Type: YV12
VideoInfo2: YV12 1280X720, 12 bits
[Audio Info]
Decoder - (0x2000) Gabest Audio Decoder for AC3
Format - Major Type: Audio - Sub Type: PCM
WaveFormatEx: PCM(0x1), 48000 Hz, 16 Bits, 2 Ch"
den vägrar välja CoreAVC som videodecoder trots att den är vald varför?
Postad 08 March 2007 - 18:45
Unregistered5bf0b7df
-
Unregistered5bf0b7df
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Skumt, jag gjorde som roverboynr6 tipsade i tråden och installerade KMplayer och CoreAVC och ändrade i KMplayer till superspeed mode:on, nu flyter i alla fall alla hd-filmer jag har på datorn i .avi (720P) format på bra, ska ta och testa några andra format med, hpopas de också flyter på, då kanske jag kan spara ihop till en lite bättre htpc innan jag uppgraderar.
Inte trodde jag att en Intel Celeron 2,4 ghz, 512 mb ram, Geforce 5200 128 mb skulle palla med filmerna så bra som de gör nu.
Edit: Men nu får jag inte ljudet att fungera, det fungerade först, men fungerar nu inte i någon film, hur ska jag göra? Fungerar inte med några filmformat alls, får bara upp en felruta, och det blir samma sak i alla program.
Redigerat av Unregistered5bf0b7df, 08 March 2007 - 19:07.
Postad 08 March 2007 - 21:03
Unregisteredcf33437f
-
Unregisteredcf33437f
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Hmm dum som jag är trodde jag att jag skulle kunna köra x264 720p och 1080ppå min nuvarande burk. Athlon 3200+, Powercolor radeon x800 och 1gb ram men efter snokat runt här på forumet så ser det verkligen mörkt ut
Postad 09 March 2007 - 10:08
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Finns det någon möjlighet at jag kan spela upp 720p-material med min dator som har följande specifikation?
Intel Celeron 2,4 ghz 512 mb ram Geforce 5200 128 mb
Hur kan man göra för att stänga av alla onödiga program som körs i bakgrunden så att man optimerar det så att endast mediaspelaren används? Man vet ju inte heller vilka program an törs stänga av i programhanteraren.
<{POST_SNAPBACK}>
Mpeg2 i 720p borde gå bra iaf. Kanske också Xvid/divx. X264 klarar du inte av. Celeron är för långsam för det.
Postad 09 March 2007 - 16:00
joama
-
joama
-
Användare
-
-
128 inlägg
Jag kan spela upp 720p kodat med x264 på min burk med följande spec. Intel Celeron 2,4 ghz Prescott 512 mb ram ATI Express 200 Spelar upp med ZoomPlayer och avkodar med CoreAVC. Finns det någon möjlighet at jag kan spela upp 720p-material med min dator som har följande specifikation?
Intel Celeron 2,4 ghz 512 mb ram Geforce 5200 128 mb
<{POST_SNAPBACK}>
Mpeg2 i 720p borde gå bra iaf. Kanske också Xvid/divx. X264 klarar du inte av. Celeron är för långsam för det.
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 09 March 2007 - 18:44
roverboynr6
-
roverboynr6
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
T<ck för ditt svar "roverboynr6" Men (är det inte alltis så..) jag gör precis som du skrivit väljer external videodecoder CoreAVC videodecoder och avmarkerar .h264 för internaldecode men detta får jag upp /ctrl-tab) på en .mkv fil
"[Primary Filtergraph] 0) - KMP MKV Reader 1) - KMP Video Codec(low merit) 2) - Gabest Audio Decoder for AC3 3) - KMP Video Transform 4) - OverlayMixer 5) - KMP Audio Transform(Copy) 6) - DirectSound Audio Renderer 7) - Video Renderer
[Video Info] Decoder - (MPEG2) KMP Video Codec(low merit)(AVC1-libcodec.dll) Format - Major Type: Video - Sub Type: YV12 VideoInfo2: YV12 1280X720, 12 bits
[Audio Info] Decoder - (0x2000) Gabest Audio Decoder for AC3 Format - Major Type: Audio - Sub Type: PCM WaveFormatEx: PCM(0x1), 48000 Hz, 16 Bits, 2 Ch"
<{POST_SNAPBACK}>
Notera att du måste stoppa filen och starta om den för att nya inställningarna skall gälla. Mvh RB#6
Postad 09 March 2007 - 18:48
roverboynr6
-
roverboynr6
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Skumt, jag gjorde som roverboynr6 tipsade i tråden och installerade KMplayer och CoreAVC och ändrade i KMplayer till superspeed mode:on, nu flyter i alla fall alla hd-filmer jag har på datorn i .avi (720P) format på bra, ska ta och testa några andra format med, hpopas de också flyter på, då kanske jag kan spara ihop till en lite bättre htpc innan jag uppgraderar.
Inte trodde jag att en Intel Celeron 2,4 ghz, 512 mb ram, Geforce 5200 128 mb skulle palla med filmerna så bra som de gör nu.
Edit: Men nu får jag inte ljudet att fungera, det fungerade först, men fungerar nu inte i någon film, hur ska jag göra? Fungerar inte med några filmformat alls, får bara upp en felruta, och det blir samma sak i alla program.
<{POST_SNAPBACK}>
Hej! Ja, KMPlayer i Superspeed mode + CoreAVC kan få vilken gammal häck till dator att visa 720p! Kan du ta fram Primary Filter Graph (shift + tab) i KMPlayer och visa vad du ser? Verkar var något skumt med dina Audio Codecs.
Postad 09 March 2007 - 18:54
Patrik Carlsson
-
Patrik Carlsson
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Vilken guld tråd !!! otroligt kompetent folk. Med film som största fritids syssla så har även jag fått fart på min 2,4Ghz med 1 Gig på RAM. Tackar särskilt till roverboynr6 !
/Patrik
Postad 10 March 2007 - 15:01
Nimr()d
-
Nimr()d
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
STarta om precis men det ändar inget! när jag kollar på 720p men så Borde bilden va bättre än den är! kan ha något med videocodeoc att göra? T<ck för ditt svar "roverboynr6" Men (är det inte alltis så..) jag gör precis som du skrivit väljer external videodecoder CoreAVC videodecoder och avmarkerar .h264 för internaldecode men detta får jag upp /ctrl-tab) på en .mkv fil
"[Primary Filtergraph] 0) - KMP MKV Reader 1) - KMP Video Codec(low merit) 2) - Gabest Audio Decoder for AC3 3) - KMP Video Transform 4) - OverlayMixer 5) - KMP Audio Transform(Copy) 6) - DirectSound Audio Renderer 7) - Video Renderer
[Video Info] Decoder - (MPEG2) KMP Video Codec(low merit)(AVC1-libcodec.dll) Format - Major Type: Video - Sub Type: YV12 VideoInfo2: YV12 1280X720, 12 bits
[Audio Info] Decoder - (0x2000) Gabest Audio Decoder for AC3 Format - Major Type: Audio - Sub Type: PCM WaveFormatEx: PCM(0x1), 48000 Hz, 16 Bits, 2 Ch"
<{POST_SNAPBACK}>
Notera att du måste stoppa filen och starta om den för att nya inställningarna skall gälla.
Mvh RB#6
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 10 March 2007 - 15:13
Unregistered5bf0b7df
-
Unregistered5bf0b7df
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Hej!
Ja, KMPlayer i Superspeed mode + CoreAVC kan få vilken gammal häck till dator att visa 720p!
Kan du ta fram Primary Filter Graph (shift + tab) i KMPlayer och visa vad du ser? Verkar var något skumt med dina Audio Codecs.
<{POST_SNAPBACK}>
Det löste sig med en omstart kom jag på senare.  Kan spela upp mpeg2/xvid/divx, när jag kör x264 flyter det, men bilden går saktare än ljudet, är det stor bildskillnad annars mellan x264 och mpeg2/xvid/dvix formaten? Är blu-ray och hd-dvd filmer mycket skarpare och bättre än ovanstående format?
Postad 15 March 2007 - 16:46
Nimr()d
-
Nimr()d
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Hejsan eftersom de va ett tag sen senaste inlägget här så gör jag ett nytt eftersom jag inte riktigt får mitt att fungera felfritt!!
roverboynr6 hoppas du läser detta! jag har samma problem som sist verkar inte gå att välja Coreavc codec
"""[Primary Filtergraph]
0) - KMP MKV Reader
1) - KMP Video Codec(low merit)
2) - Gabest Audio Decoder for AC3
3) - KMP Video Transform
4) - OverlayMixer
5) - KMP Audio Transform(Copy)
6) - DirectSound Audio Renderer
7) - Video Rendere""
Kan du hjälpa tror du? får inte den blidkvalite jag vill ha på så stóra filer! dessutom får jag bara bild i kmp inte nån annan stans inte det konstigt?
mvh
ps tacksam för hjälp
Postad 15 March 2007 - 17:16
roverboynr6
-
roverboynr6
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hejsan eftersom de va ett tag sen senaste inlägget här så gör jag ett nytt eftersom jag inte riktigt får mitt att fungera felfritt!! roverboynr6 hoppas du läser detta! jag har samma problem som sist verkar inte gå att välja Coreavc codec """[Primary Filtergraph] 0) - KMP MKV Reader 1) - KMP Video Codec(low merit) 2) - Gabest Audio Decoder for AC3 3) - KMP Video Transform 4) - OverlayMixer 5) - KMP Audio Transform(Copy) 6) - DirectSound Audio Renderer 7) - Video Rendere""
Kan du hjälpa tror du? får inte den blidkvalite jag vill ha på så stóra filer! dessutom får jag bara bild i kmp inte nån annan stans inte det konstigt?
mvh ps tacksam för hjälp
<{POST_SNAPBACK}>
Hej! Kan du göra screen dumps av vad du ser under: Preferences->Filter Control->Splitters Preferences->Filter Control->Decoder Usage->Internal Video Decoders Preferences->Filter Control->Decoder Usage->External Video Decoders Preferences->Filter Control->Decoder Usage->External Video Decoders->External Decoder Search Lite enklare att se hur det ser ut då! Jag kan dessutom se att du inte kör i "Superspeed mode" eftersom transform filtren finns med i filter graphen. Helt klart är att du inte lyckats konfigurera KMP rätt, men som du skriver så verkar du ha lite generella problem med video eftersom du skriver "dessutom får jag bara bild i kmp inte nån annan stans inte det konstigt?". Gäller detta bara h.264 filer? Mår datorn helt bra i övrigt? Bifogar screen dumps av mina inställningar på ovanstående så kan du jämföra med dina. (Hoppas ni kan se dem, vet i tusan om jag gjorde rätt...)
KMP___Splitter.bmp 1014.43K
90 Antal nerladdningar
KMP___Internal_Video_Codecs.bmp 1014.43K
49 Antal nerladdningar
KMP___External_Video_Codecs.bmp 1014.43K
38 Antal nerladdningar
KMP___External_Decoder_Search.bmp 1014.43K
31 Antal nerladdningar
Postad 15 March 2007 - 20:39
Nimr()d
-
Nimr()d
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
tack för ditt snabba svar rbnr6!!
jag har för övrigt inge fel på datorn (som jag vet) p3.2 och 1 gig ram därför körde jag inte i superspeed mode, gör det nu dock.
Har alrdig hållt på med denna seplare förut vanliga xvid spela jag i vlc player men då jag inte fick bild på mina matroska filer så sökte jag hjälp i forumet och hittade din kmp player! där får jag bild men som du vet inte helt korrekt.
har aldrig tidigare haft bekymmer med film filer!
har bytt drvisat till grafikkortet ett par gånger då jag trodde de va därför jag inte fick bild! nu när jag spelar upp filmer från datorn så måste jag dra fönstret utanför min data skärm (åt höger) för då får jag bild på tv´n! innan jag bytte drivrutiner så behövde jag bara dubbelklicka så blev det helskärm på tv´n!
och på mina .mkv filer visas ingen ikon.
hoppas att du blir klok för jag blir det då inte
hoppas mina dumpar kom med!
Postad 15 March 2007 - 23:04
roverboynr6
-
roverboynr6
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
tack för ditt snabba svar rbnr6!! jag har för övrigt inge fel på datorn (som jag vet) p3.2 och 1 gig ram därför körde jag inte i superspeed mode, gör det nu dock.
Har alrdig hållt på med denna seplare förut vanliga xvid spela jag i vlc player men då jag inte fick bild på mina matroska filer så sökte jag hjälp i forumet och hittade din kmp player! där får jag bild men som du vet inte helt korrekt. har aldrig tidigare haft bekymmer med film filer! har bytt drvisat till grafikkortet ett par gånger då jag trodde de va därför jag inte fick bild! nu när jag spelar upp filmer från datorn så måste jag dra fönstret utanför min data skärm (åt höger) för då får jag bild på tv´n! innan jag bytte drivrutiner så behövde jag bara dubbelklicka så blev det helskärm på tv´n! och på mina .mkv filer visas ingen ikon. hoppas att du blir klok för jag blir det då inte 
hoppas mina dumpar kom med!
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm, mycket märkligt. Det ser helt korrekt ut måste jag säga. Jag har hjälp många med KMPlayer, men aldrig sett ditt problem. Dubbelkolla att du under Preferences->Decoder Usage har "Usage of Internal Decoders" aktivt och inte "Use after failing to play with system default". Du kan även prova att trycka på "C"-knappen brevid "* CoreAVC" i din External Decoders, se till att codecen har allt markerat. Om du har en snabb dator, så är förstås inte nödvändigt att köra i superspeed mode, det märker man dock ganska snabbt... Vad har du för version på CoreAVC? Löser det sig inte, så skulle jag rekommendera att du slänger in en fråga på KMPlayer forum: http://www.kmplayer....orums/index.phpAtt du får svart bild ibland när du spelar upp och har flera skärmar anslutna beror helt på vilket grafikkort och drivrutin du har installerat. Har inget med själva spelaren att göra. Ibland spelar den bara upp på "primary" display, men du får kolla hur ditt grafikkort funkar. Personligen föredrar jag ATI Radeon och gillar skarp deras Catalyst Control Center, där kan man enkelt ställa in hur man vill ha det mappat på de olika skärmarna. Vet inte om du blev något klokare?
Postad 16 March 2007 - 00:09
Ausir
-
Ausir
-
Lärjunge
-
-
330 inlägg
Men att han måste dra spelaren "till höger" brukar betyda att han har ett "extended" skrivbord. Nu vet jag inte vad du har för grafikkort/drivisar, men kolla så att du kör en Klon på andra skärmen. Typ. Jag har inte hållit på med sånt här på ett år.
Postad 16 March 2007 - 13:33
Lepricon
-
Lepricon
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Kan tipsa om MCE2005, jag har hållt på med HTPC i flera år och arbetar som IT konsult sedan flera år tillbaka så jag har god datorkunskap. Den enda produkten som jag lyckats få absolut stutterfri nu snackar vi microstutter på HD-film av olika typer har varit i MCE2005. Jag har testat alla andra bra spelare rätt konfade med codecs, splitters osv men aldrig fått det klockrena resultatet som jag får i MCE2005 trots att jag använder samma decoders och filter. Jag tror att det har med VMR att göra. Har vi flera tillfällen installerat om datorn helt för att testa tex Zoomplayer, MPC, Mediaportal osv men alltid kommit fram till att jag inte får det perfekta resultatet som jag får i MCE2005. Jag kör en P4 2.8 Ghz med 768mb ram och ett Geforce6600 kort, envy24 kort optiskt ut till en Marantz SR-7500. Jag kör även ca 100tums bild till en epson tw600 projektor så jag ser klart och tydligt om det uppkommer hack i bilden. Har endast detta installerat på min HTPC och spelar allt 720P material klockrent. (ts, mkv osv) Jag brukar alltid ha ett par testfiler av olika typer som jag testar med. Tex http://www.dvbportal...jects/hdtvpump/ (klippet med kineserna) Om du får allt rätt så ska det inte finnas en grön linje längst till höger såsom det gör på bilden på websidan och klippet skall flyta som vatten utan minsta hack. (Jag har inte HDTV pump installerat förresten) Min setup: MCE2005 full patchad senaste Nvidia purevideo decoder senaste xvid codec senaste ac3 filter senaste CoreAVC codec senaste Haali media splitter Lycka till
Postad 16 March 2007 - 14:50
Nimr()d
-
Nimr()d
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
tacksam för alla svar!
"Dubbelkolla att du under Preferences->Decoder Usage har "Usage of Internal Decoders" " -ja de har jag
"Ausir" kör inte clonat för upplösningen blir så konstig på dataskärmen, 1280*768 skule de bli med min lcd tv! kör därför dualview!
Denna graf fick jag på demon som "Lepricon" tipsade om
"[Primary Filtergraph]
0) - hdtv_demo.tp
1) - Gabest MPEG2(TS) Splitter
2) - Gabest MPEG Video Deocder for MPEG2
3) - Gabest Audio Decoder for AC3
4) - OverlayMixer
5) - DirectSound Audio Renderer
6) - Video Renderer
"
Fick ivf en grön linje till höger i bliden!
mce2005 är väl mediacenter edition alltså tyå som ett operativsystem eller?
CoreAVC H.264 Video Codec v1.2.0.0 är den codec jag har!
Var hittar man de senaste?
Postad 16 March 2007 - 16:13
Lepricon
-
Lepricon
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
1.2 är den jag använder av coreavc, dock så är just "kines" klippet mpeg2 ts så där används inte coreavc. Jag använder Nvidias Purevideo där eftersom jag kör ett Nvidia kort.
Lovar att om du byter mpeg2 decoder så försvinner den gröna linjen, testa även att ändra VMR
testa lite mellan overlay - vmr7 - vmr9 renderless osv och se var du får bäst resultat.
MCE2005 är ett Windows XP i botten fast med "applikationen Media center" precis som Vista Ultimate innehålle Media Center. Men ja, du måste installera om datorn med Windows XP Media Center Edition.
Postad 16 March 2007 - 16:46
Nimr()d
-
Nimr()d
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Har ju själv ett Nvidia Gf6600gt men hittar inte purevido som mpeg2 decoder?
Testade lite som du sa med VMR och på "overlay mixer" recommended får jag "bäst" bild ivf hackar inte bilden på den som den gjorde på vmr9 osv..
får bli ett medacenter när jag köper vista
EDIT: Direct3d (DX9) RGB surface (HQ subtitles) har jag nu skitbra bild! framförallt bättre färger än med "overlay mixer"
Redigerat av Nimr()d, 16 March 2007 - 17:12.
Postad 02 November 2007 - 14:57
oaklund_1
-
oaklund_1
-
Rookie
-
7 inlägg
hej,jag har gjort allt som står i den här tråden med coreavc och allt,men när jag trycker på tab så står det 0% på cpu,någon som vet vrf?
Postad 09 December 2007 - 18:26
oaklund_1
-
oaklund_1
-
Rookie
-
7 inlägg
ingen som vet vrf min cpu load står på 0%??
Postad 02 January 2008 - 00:08
Unregistered4be55ed5
-
Unregistered4be55ed5
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
En stort tack till "roverboynr6" - Trodde aldrig att jag skulle kunna spela upp x264 filer på min 42" utan att ljudet släpade eller bilden hackade med min gamla dator....men med KMPlayer och superspeed mode fungerar det perfekt!
Jag har: P4 2,2ghz, 1gb ram och Nvidia 5600 Grafikkort.
Postad 02 January 2008 - 19:44
hyperion007
-
hyperion007
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag har en ny dator, amd 6000+ 3GB ram, 8800GT kort och kör KMPlayer.
Jag skulle precis spela upp filmen "Hellboy" som är i .ts format. 1080p med DTS ljud. men den hackade. så jag hittade denna tråd, installerade CoreAVC och vipps så gick det jätte bra, förutom att video streamen går mycket fortare. kanske 2x så fort som det ska göra, ljudet går i normalt tempo. vad gör jag för fel?
Postad 02 January 2008 - 20:20
hyperion007
-
hyperion007
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Sen en annan sak som stör mig otroligt mycket, är att när jag får det att fungera nu, fråga mig inte hur, så hackar det till, med jämna mellanrum, typ inte hackar men tvärt om att det går fortare. så säg att det är uppskattningsvis 2sekunder som det går normalfort sen kommer det ett "hack" där det går fortare, som att hinna ifatt liksom. sen två normala sekunder o sen hack igen. jag gissade att det kan vara någon 3:2 pull down eller vad det nu är alla snackar om, så jag ställde TVn på 24Hz istället för 60Hz men det gjorde ingen skillnad alls. Jag har en Samsung LE40M86BD om det skulle hjälpa. CPUn ligger nu mellan 60-89%
Postad 23 January 2008 - 20:02
sturebyking
-
sturebyking
-
Användare
-
-
124 inlägg
http://data.fuskbugg...ller_sample.mkvDenna funkar inte så bra för mej, ljudet hackar och bilden är något grötig  . Har en E6750 core2duo 2,66 ATI2600xt Vista 64b. Min Vista "gadget" CPU mätare visar CPU60%, i FFDSHOW står det 0%. Kör med CCCP och deras Media Classic eller Zoom player. Har jag någon intällning som är fel eftersom det står 0%? /O
Postad 24 January 2008 - 12:28
Shagrath
-
Shagrath
-
Användare
-
-
185 inlägg
Börjar bli riktigt trött på allt som har med h.264/x264 filer att göra.......har testat vlc, KMplayer och mediaplayer/zoomplayer men den väljer att funka när den vill i princip. vlc funkade alltid förut, sen började det hacka och nu är det hopplöst. samma med kmplayer, oavsett vilka codecs jag använder (coreavc eller cccp tex). media player classic funkar ibland, ibland verkar det som att den tar upp all cpu för det går knappt att stänga av och hela datorn hänger sig nästan. Nästa gång tar den bara upp max 60% av cpu och funkar hur bra som helst, blir fan galen. Har en Intel Core 2 Duo T7200 2.0 ghz, 2048 MB minne och ett ati radeon x1700 grafikkort. alla har sagt att det ska räcka långt och ingen fattar varför det strular, har tom installerat om windows och allt annat på datorn en gång men det hjälpte inte heller.....
Redigerat av Shagrath, 24 January 2008 - 12:30.
Postad 26 February 2008 - 20:45
Unregistered4057e39e
-
Unregistered4057e39e
-
Användare
-
-
124 inlägg
Sen en annan sak som stör mig otroligt mycket, är att när jag får det att fungera nu, fråga mig inte hur, så hackar det till, med jämna mellanrum, typ inte hackar men tvärt om att det går fortare. så säg att det är uppskattningsvis 2sekunder som det går normalfort sen kommer det ett "hack" där det går fortare, som att hinna ifatt liksom. sen två normala sekunder o sen hack igen. jag gissade att det kan vara någon 3:2 pull down eller vad det nu är alla snackar om, så jag ställde TVn på 24Hz istället för 60Hz men det gjorde ingen skillnad alls. Jag har en Samsung LE40M86BD om det skulle hjälpa. CPUn ligger nu mellan 60-89%
Jag har liknande problem! Har Samsung 40M86 jag med. För mig har det äntligen börjat flyta riktigt bra men så med 0,5 till 1 sekunds mellanrum hackar det till, fast snarare som att bilden stannar till (ytterst kort stund). Kan det vara för att filmerna är i 24 fps och PAL-standarden vill ha 25 fps. Alltså att var 24:e bildruta dubbleras? En annan sak, kan man integrera KMPlayerinställngarna till Vista Media Center? Har testat min bärbara med Intel x3100 med cccp (och inte CoreAVC) installerat och när jag kör den på TV:n så flyter det! Även fast jag kör med 60 Hz på en 50 Hz-TV.
Redigerat av Unregistered4057e39e, 26 February 2008 - 23:03.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
VM på nya AppleTV
Tobbeswim
2026-07-05 23:35:21
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|