Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips ang. bygge av SQ-50 L

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 January 2007 - 18:29

Zack_Ersa
  • Zack_Ersa
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Hej allihopa!
Satt och lyssnade på musik uppe vid teven för några dagar sen och kom då på att det lät väldigt dåligt.
Jag är inte speciellt bra på att bedömma ljud, men det låter som om ljudet är "långt borta"
Jag har 2 gamla Sharp högtalare kopplad till förstärkaren på en Hyundai Q320 vilket antagligen inte direkt är optimalt ur ljud synpunkt...
Hur som helst så har jag kollat runt efter ett par andra högtalare, helst högtalarkit eftersom jag vill kunna göra dom exakt som jag vill ha dom.
Valet hamnade då mellan HiFi kits HFLS-1 och Valutronics SQ-50L (den kortare modellen) läste runt lite och hörde att HFLS-1 var väldigt tungdriven, eftersom jag har en 70 tals förstärkare på 2x100W så är dom nog uteslutna...
Kvar var då SQ-50L vilket var bra för min plånbok och förstärkare...

Frågor:

- Läste nåt om att GrodanB hade gjort ett nytt delningsfilter till denna högtalare, vad är för/nackdelen med de och vart kan jag hitta lödschemat?
- Har ni några bra tips på bra ljusa träslag för högtalare? Bok är bra har jag hört, stämmer det?
- Är SQ-50L bara bra för musik, eller går dom att använda till film också?
- GrodanB sa nåt om att fasning av kanter var bäst, om han läser det här skulle han kunna vara så vänlig att ta det igen? (Eller nån annan som vet vad det innebär!)
-Har dett några som stadgat de här högtalarna, är det bara de gamla (höga) som måste stadgas, eller bör man göra det på dessa också?
- Det ska tydligen vara bra bas i dessa högtalare, gäller det om man har en klen förstärkare också, eller ska jag behålla subben?
- Valutronic rekommenderar 16mm spånplatta till bygget, men det låter lite B, vad ska det vara för tjocklek på matrialet?
- Hur bär man sig åt för att göra egna tygfronter? Det låter ganska svårt...

Har läst en del recensioner om den här högtalaren, men om nån som har dessa känner för att berätta lite om dom så blir jag inte ledsen ;)
Tja, det var allt för den här gången... Hoppas på svar...

Postad 31 January 2007 - 21:55

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hej !

Lite kortfattat om mitt bygge:

Jag byggde av 16mm MDF - varför ? jo för att jag fick delarna tillskurna i en CNC-fräs
å MDF är vad de använder.

Stagade strax under baselementet runt om med en c:a 10 cm bred 16mm spånskiva -
vet inte om det är nödvändigt....

Använde 45 mm gullfiber som isolering - har rätt mycket över se'n jag renoverat på vinden ;)

Använt GrodanB's filter ... har inte provat originalfiltret - köpte elementen på annat håll.

Det låter väldigt bra :D med bra bastryck. Tycker dock att du ska behålla subben. Håller själv på och bygger en Peerless 10" sub med slavelement. Har testkört högtalarna med ett gammalt Kenwood-steg ifrån 70-talet....

Mina SQ-50 ska sitta i ett 5.1 - system tillsammans med 3 st MB-50 (som är nästan färdiga - bara färgen fattas) Tror det kommer att funka utmärkt till både musik å film. Kanske kmpletterar med en "bass-shaker" monterad i soffan för att få lite sköna vibrationer när man kollar på film....

För pengarna känns SQ-50 väldigt prisvärda - naturligtvis finns det bättre högtalare, men jag är väldigt nöjd så långt. Hoppas bara att MB-50 funkar lika bra :P

Redigerat av mrzpliff, 31 January 2007 - 21:56.

Postad 31 January 2007 - 22:07

Unregisteredc519f885
  • Unregisteredc519f885
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Mrzpliff

Lägg upp bilder, är lite sugen att bygga samma system, glöm inte att lägga ut en recention.

Postad 01 February 2007 - 00:35

oakim
  • oakim
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Vad är det för B med spånskiva nu då? ;) Finns många olika sätt att täcka över det sedan.

Alla mina, SQ-50 och MB50 är bygdda med 16mm spån och jag tycker de blev riktigt fina med ett lager DC-fix. Man ser det inte att det är dc-fix först man tittar riktigt nära.

SQ-50 är som valutronic beskriver dem, passar till allt. Inte till någon 'speciell' sorts musik. Så film är också great!
Hur menar du med stadgning? De är tunga nog så det står upp själva :P

Tygfronter tror jag inte blir så bra på L modellen då den är plan på framsidan. Ena vanliga sq-50 modellen har kanter runt fronten som lättar då går att fästa tygfront med. antingen med en ram som passar inuti som går lätt att dra bort.

70talalist förstärkaren kommer duga fint :D

Postad 01 February 2007 - 11:17

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Vad är det för B med spånskiva nu då?  :) Finns många olika sätt att täcka över det sedan.

Alla mina, SQ-50 och MB50 är bygdda med 16mm spån och jag tycker de blev riktigt fina med ett lager DC-fix. Man ser det inte att det är dc-fix först man tittar riktigt nära.

SQ-50 är som valutronic beskriver dem, passar till allt. Inte till någon 'speciell' sorts musik. Så film är också great!
Hur menar du med stadgning? De är tunga nog så det står upp själva  :rolleyes:

Tygfronter tror jag inte blir så bra på L modellen då den är plan på framsidan. Ena vanliga sq-50 modellen har kanter runt fronten som lättar då går att fästa tygfront med. antingen med en ram som passar inuti som går lätt att dra bort.

70talalist förstärkaren kommer duga fint  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Spånskiva ska visst vara det bästa ljudmässigt, men är svårare att få till finishen på...

Mina MB-50 är byggda av spånskiva....

Stagningen är till för att minska svängningarna i högtalarväggen = mindre resonanser...
jag är ingen som helst expert på detta så fråga inte mer.... :o

Jag tänkte montera tygfronten på en tunn aluminiumram som får sitta på några mm distans från högtalarfronten... vet inte riktigt hur jag ska lösa detta än :)

Postad 01 February 2007 - 11:30

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Det finns 2 skäl till att inte köpa elementen från någon annan än Valutronic... (tycker jag)

Först har vi Valutronics argument:

Att de kollar alla element att de passar i SQ-50 (MB och L) och om spridningen är för stor kommer de att modifiera elementet så det passar. (Genom nedtyngning av konen)

Hur mycket av detta som är säljsnack och sanning vet jag inte men det är vad jag har hört från Valutronic...

Andra är mer en fråga om lojalitet... Dvs. det är faktiskt deras konstruktion och priset tycker jag inte känns speciellt dyrt då det faktiskt ingår en ritning... (dimensionering, skulle jag kalla det eftersom åtminståne jag har ett antal invändningar mot 16mm spån och sarg runt om)...

Men å andra sidan vet jag inte hur mycket man kan spara på att beställa från annan leverantör... MEN det är alltid den som bygger som skall välja hur den vill göra!

Här finns tråden om filtret.

Angående spån vs MDF Så vinner MDF med sin högre massa, styvhet och släta yta. Spån är inte kasst på något sätt. Till sist är skillnaden så liten att plånboken bestämmer. Jag hade dock inte byggt med 16mm oavsett materialval. 19 är mer lagom till MB-50 (här KANSKE 16 är ok, men då KANSKE) och SQ-50L och 22 till SQ-50...

Det komiska med spånförespråkarna (allstå de som säger att MDF är dåligt och spån är bättre) är att de säger ofta ett antal saker...

1. Spån har en lägre fast egenfrekvens (400Hz har jag för mig de brukar säga) jämnfört med MDF... Inget material har en egen fören man har sågat till dem och fäst dem...
2. Man mäste staga... Hmmm... dvs. öka styvheten...
3. Man bör tynga ner den... hmm... dvs. öka massan...
Resultat: Man får en skiva som har högre massa och styvhet jämnför med spån...

Sen stagar man och tynger ner MDF också...

Sådeles STYR man själv slutresultatet genom stag, bitumen, materialval och geometri...

Kraftig avfasning av kanten runt om högtalaren ger jämnare frekvensgång för diskanten. Avrundning av hörnen är snyggt men akustiskt mennigslöst. Avrundnign med mer än 3cm radie. Samma gäller nerfräsning av element. Sargen är raka motsatsen till avfasning och kommer inte att vara en ljudförbättrande åtgärd.

Fronttyg kan fästas med Frontfastsättning på en SQ-50L. Man får göra någon form av ram som man spänner upp tyget på och fäster frontfastsättning i sen kan man ta av den och sätta dit den som man vill.

Redigerat av GrodanB, 01 February 2007 - 13:00.

Postad 01 February 2007 - 14:07

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
... Jag får nog skicka en tårta eller så till Valutronic :)
Håller med om att man ska gynna de som har gjort konstruktionen.

........ men, men fick tag på dessa element bra mycket billigare + att jag ändå inte
tänkte använda deras filter.

det där med materiel, avfasning och så kan man nog debattera i all oändlighet.
Frågan är om man kan höra någon skillnad. Det är i alla fall kul att bygga saker (helst med ljudanknytning) :)

funderar redan på ett par ProAc kloner till Hi-fi anläggningen.....

Postad 01 February 2007 - 15:46

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

... Jag får nog skicka en tårta eller så till Valutronic  :rolleyes:
Håller med om att man ska gynna de som har gjort konstruktionen.

........ men, men fick tag på dessa element bra mycket billigare + att jag ändå inte
tänkte använda deras filter.

<{POST_SNAPBACK}>

Var inte meningen att ge dåligt samvete men ville poängtera att det finns argument att köpa från Valutronic... :)

det där med materiel, avfasning och så kan man nog debattera i all oändlighet.
Frågan är om man kan höra någon skillnad. Det är i alla fall kul att bygga saker (helst med ljudanknytning)  :o

funderar redan på ett par ProAc kloner till Hi-fi anläggningen.....

<{POST_SNAPBACK}>

Ja man kan höra detta men frågan är om elementen ifråga är bra nog för att man skall kunna identifiera att det är just detta man hör. Men varför strunta i det om det dessutom ger en snyggare högtalre? :)

Ännu roligare att du fått blodad tand. Härligt.

Redigerat av GrodanB, 01 February 2007 - 15:47.

Postad 01 February 2007 - 18:27

Zack_Ersa
  • Zack_Ersa
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Hmm, vad menar du med avfasning runt högtalaren?
Vill inte ha Valutronics filter, inte heller klämkontakter...
Kanske kan hitta elementen nån annanstans.
Annars verkar det vara många som är nöjda me dom här högtalarna! Kul!
Vill inte ha sarg nånstans och ska ha annat matrial/tjocklek än vad dom säger måste alltså räkna om måtten, vad är volymen på originallådan?
På deras hemsida så säger dom att man absolut inte ska ha MDF (suck...) tror att jag tar å skiter i dom eftersom det blir snyggare med mdf.

Postad 01 February 2007 - 21:47

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Var inte meningen att ge dåligt samvete men ville poängtera att det finns argument att köpa från Valutronic...  :)

Mitt samvete är ganska rymligt <_<

Zak_Ersa: Jag tycker du ska köpa elementen från Valutronic. De är ju (enligt dem själva) matchade + att de inte är dyra heller. Anledningen till att jag bemödade mig med att leta på annat håll var att jag ju skulle ha 5 st uppsättningar. Som det är nu fick jag i princip Högtalarna och Grodans filter
till ungefär samma peng som jag fått betala för Valutronics högtalare + filter. Kanske tjänade några hundringar till ....

Du kan ju fråga om de kan sälja de matchade elementen utan filtret lite billigare.
Det kan ju dessutom vara så att du gillar deras filter bättre, även om jag inte skulle tro det :)

Bygg du i MDF - mina högtalare låter utmärkt !
Du får helt klart en MYCKET bättre högtalare än om du skulle köpa en färdig i någon butik för samma peng (om det inte skulle vara tokrea B) eller nåt sånt förstås).

Postad 01 February 2007 - 22:06

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Här är en bild på filtret :Postad bild

å en på högtalaren enbart grundmålad:

Postad bild

Postad 02 February 2007 - 18:17

Zack_Ersa
  • Zack_Ersa
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Det var jäkligt snyggt!
ska typ göra som du fast runda av alla kanter och satsa på högglansig "ipodvit"
om jag inte hittar nåt trä asså...

Postad 02 February 2007 - 20:50

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag håller på att gå över lådorna en gång till med spackel och V-slip.
Ska sprutlacka dem halvblanka och vita se'n.
Tänker mig ett svart front-tyg som täcker elementen också.

Avfasade kanter är väldigt snyggt och är som Grodan sa tidigare
en fördel ljudmässigt.... men jag orkar inte fixa det just nu...

Vill göra klart min 5.1-anläggning.... har subben kvar ;)
Den får nog rejält fasade kanter...

Redigerat av mrzpliff, 02 February 2007 - 20:51.

Postad 02 February 2007 - 21:06

Valhalla
  • Valhalla
  • Lärjunge

• 287 inlägg
  • 0

Vill göra klart min 5.1-anläggning.... har subben kvar  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Subben behöver inte ha fasade kanter, det gör ingen skillnad i det frekvensområdet.

Postad 02 February 2007 - 23:25

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Vill göra klart min 5.1-anläggning.... har subben kvar  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Subben behöver inte ha fasade kanter, det gör ingen skillnad i det frekvensområdet.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, jag vet... :lol: men det är snyggt :lol:

Postad 03 February 2007 - 19:06

Roskifte
  • Roskifte
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tjena!

Ang subba till SQ50L så frågade jag Stefan på Valutronic vilken frekvens jag skulle låta min sub (XTZ99W12) ta över och fick följande svar.

"När det gäller sublådan du har, så kommer du nog att märka att den är bullrigare och otydligare i basen än SQ-lådorna. (De är extrema på att klara bas med extremt låg distorsion.) Om du vill ha ren bas är det därför bäst att dela så lågt det går, men jag tror inte att du kan göra det lågt nog för att helt utnyttja SQ-lådornas rena basregister.
I så fall skulle du välja 35 Hz, men det finns knappast, så tag det lägsta du kan ställa in, helt enkelt. Antar att det är 40-60 Hz någonstans. Men prova också med enbart SQ-50L (fullregister) utan subbas, och lyssna på "svår" musik, med flera basinstrument parallellt, så förstår du varför vi rekommenderar att man använder SQ-lådorna utan extra basstöd. Antagligen blir det rörigare i basen när du har subben inkopplad."

Nu när jag provkört en del så hör jag att han i princip har rätt, till musik låter det otvivelaktligen bäst utan sub men till film är det ju den överdrivna basen man vill åt, jag låter basen dela så lågt det går dvs 50 Hz.

Jag har lyssnat lite med en kalibreringsskiva, då hänger SQ50L med gott och väl ned till 31,5Hz, MB50 också men med betydligt mindre tryck.

Lycka till ;)

Just det, jag glömde skriva någonting om bygget. Jag har gjort dem enligt ritningen, 16 mm spånskiva helt utan stagning, dämpning med ett fibertäcke från Jysk. Jag har ju bara gjort dessa så det är omöjligt att säga någonting om huruvida det blivit bättre med stag eller annat materialval.
Ytskiktet har jag gjort mycket enkelt, grundmålat hela lådorna, rollat sidorna två omgångar med en halvblank koksgrå lackfärg. Spraylimmat fast ett tyg på baffel och ovansida. Jag fräste kanten rund för att få en mjuk övergång från baffel till ovansida. Baksidan har jag låtit vara endast grundmålad. Det finns bilder i mitt galleri för den som är intresserad, kommentera gärna ;) .

Redigerat av Roskifte, 03 February 2007 - 21:43.

Postad 03 February 2007 - 19:12

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Det kan aldrig bli för mycket bas ;)

Postad 01 March 2007 - 15:11

Unregistered1bfc3216
  • Unregistered1bfc3216
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Det finns 2 skäl till att inte köpa elementen från någon annan än Valutronic... (tycker jag)

Först har vi Valutronics argument:

Att de kollar alla element att de passar i SQ-50 (MB och L) och om spridningen är för stor kommer de att modifiera elementet så det passar. (Genom nedtyngning av konen)

Hur mycket av detta som är säljsnack och sanning vet jag inte men det är vad jag har hört från Valutronic...

Andra är mer en fråga om lojalitet... Dvs. det är faktiskt deras konstruktion och priset tycker jag inte känns speciellt dyrt då det faktiskt ingår en ritning... (dimensionering, skulle jag kalla det eftersom åtminståne jag har ett antal invändningar mot 16mm spån och sarg runt om)...

Men å andra sidan vet jag inte hur mycket man kan spara på att beställa från annan leverantör... MEN det är alltid den som bygger som skall välja hur den vill göra!

Här finns tråden om filtret.

Angående spån vs MDF Så vinner MDF med sin högre massa, styvhet och släta yta. Spån är inte kasst på något sätt. Till sist är skillnaden så liten att plånboken bestämmer. Jag hade dock inte byggt med 16mm oavsett materialval. 19 är mer lagom till MB-50 (här KANSKE 16 är ok, men då KANSKE) och SQ-50L och 22 till SQ-50...

Det komiska med spånförespråkarna (allstå de som säger att MDF är dåligt och spån är bättre) är att de säger ofta ett antal saker...

1. Spån har en lägre fast egenfrekvens (400Hz har jag för mig de brukar säga) jämnfört med MDF... Inget material har en egen fören man har sågat till dem och fäst dem...
2. Man mäste staga... Hmmm... dvs. öka styvheten...
3. Man bör tynga ner den... hmm... dvs. öka massan...
Resultat: Man får en skiva som har högre massa och styvhet jämnför med spån...

Sen stagar man och tynger ner MDF också...

Sådeles STYR man själv slutresultatet genom stag, bitumen, materialval och geometri...

Kraftig avfasning av kanten runt om högtalaren ger jämnare frekvensgång för diskanten. Avrundning av hörnen är snyggt men akustiskt mennigslöst. Avrundnign med mer än 3cm radie. Samma gäller nerfräsning av element. Sargen är raka motsatsen till avfasning och kommer inte att vara en ljudförbättrande åtgärd.

Fronttyg kan fästas med Frontfastsättning på en SQ-50L. Man får göra någon form av ram som man spänner upp tyget på och fäster frontfastsättning i sen kan man ta av den och sätta dit den som man vill.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inget som säger att det alla ggr blir bättre att staga och styva upp i all oändlighet. Ett materials egenresonans triggas igång när samma frekvens påverkar materialet. Men gå lite högre i frekvens och du har nu kommit ur resonansen igen, kan det inte vara så att den lägre egenresonansen faktiskt är att föredra? Sen är det ju så att när lådan "sjunger med" så ger ju det en del av ljudet, i vissa fall negativt, men det blir även till det positiva om det är med i beräkningarna vid framtagning av konstruktionen. Staga och förstyva och du får missljudet högre upp i registret. Men allt är beroende av helheten i konstruktionen, så jag kan naturligtvis inte säga att det är fel alla ggr.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.