Jag köpte mitt första hemmabiosystem för fem år sedan; Mordaunt Short 906 som frontar och övriga 900-högtalar på de övriga positionerna; Cambridge Audio DVD 540 (föregångaren till Azur-serien) och en Yamaha 540 bla bla någonting...
Inte alls tokigt för hemmabio i instegsklassen, men jag har försökt få liv i dessa prylar för stereosammahang och det lyfter aldrig. Har därför insett att nyinvesteringar krävs.
Min fråga är egentligen hjälp med att sätta ihop ett lämplig kombination av komponenter, hittills har jag bara hunnit titta på högtalare.
Budgeten är egentligen 110.000:- men då ska projektor, lcd/plasma och duk också täckas in, så gissningsvis ligger hemmabio-/stereobudgeten kring 75-80 000:- . Följer jag tumregeln att högtalarna skall stå för max 50% av budgeten, så är det 30-40 000 vi pratar om för dessa delar (säg 20-40 för frontar och 0-20 för övriga)
Men kan man få lämpliga kringliggande kompenter för resterande peng, dvs att man inte kompromissar bort det ljud högtalarna skulle kunna erbjuda?
Den musik jag lyssnar på är främst 60-talsjazz, 70-talsrock och kvinnliga singer/songwriters (typ Jewel, Mayra Andrade mfl). Inte alltför sällan så dyker Depeche Mode, Marilyn Manson, Slipknot, Korn, Todd Terry-remixer och Vivaldis fyra årstider upp i spellistan
Det ljud jag vill åstadkomma är
- Engagerande (inte alltför tillbakalutat eller analytiskt och "kallt")
- Detaljerat (i motsats till grötigt)
- Öppet
- Varmt (om det nu är en vettig beskrivning)
- Diskanten skall inte vara vass
- Basen skall mer ligga åt hållet torr och stenhård än mufflig och ihopgyttrad
Skitenkelt, eller hur
Har spenderat mycket tid i lyssningspostion hos olika stereohandlare. De högtalare som avverkats är
- B&W 804S
- B&W 703
- B&W XT4
- B&W XT2
- Dynaudio Contour 3.4
Det jag fastnar för högtalarmässigt är B&W 804S, mest pga engagemanget. Dynaudio är mycket trevlig också, men var lite väl tillbakalutad för min smak. Skall dock belyssnas igen.
De högtalare som jag valt att inte lyssna på (passade inte i min kravlista enligt de uppgifter jag hittat) är:
Dali Helicon 800 & 400
Sonus Faber Grand Piano
...och någon mer.
Dessa högtalare har parats med Classé, Lyngdorf, Rotel och Musical Fidelity. Classé såklart outstanding men Musical Fidelity mitt andraval pga budget.
Eftersom lyssningsrummet är vardagsrummet är det inte optimalt och snygghetsfaktorn samt barnsäkerhet spelar in (inga elektrostater alltså och ev har Ino Audio för låg WAR
Har sett i trådar att B&W 804S paras med Classé CAP-2100 men det är helt utanför min budget. Skall jag istället köpa en mindre högtalare om 804S behöver en sådan grym partner?
Jag har funderat på att ha en separat stereoförstärkare för frontarna och sedan en hemmabioreceiver för att driva center, sub och satelliter.
Anywho, hjälp med högtalare och kringkomponenter mottages tacksamt.
Redigerat av Unregistered2182acd8, 08 March 2007 - 15:24.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
43 bilder
51 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?