Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Energy c-500 eller Infinity beta 50?

51 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 March 2007 - 15:34

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Allt började med att jag köpte mig ett par infinity beta 50 som tyvärr var trasiga vid ankomst och fick reklameras :)

Det lilla jag dock hann spela var dock till belåtehet, men när jag väl var nere och skulle beställa ett par nya Infinity så fick ja prov lyssna lite andra burkar.
Fall då för ljudet i ett par Energy C-500 som ja tyckte var underbart klart och tight, men är det någon som har någon erfarenhet av dessa?

Infinity Vs. Energy nån som kan hjälpa mig?

Tack på förhand.

Postad 09 March 2007 - 15:51

HiFi nooBen
  • HiFi nooBen
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Hm om du lyssnat på bägge borde ju du veta vilka du tyckte lät bäst :)

Postad 09 March 2007 - 15:57

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jo absolut, Energyn lät ju klarare men inte riktigt med samma tryck.
Men sen blir de ganska så ánnorlunda när man lyssnar i butik mot hur de låter hemma, så tänkte bara se om de va nån hade ett par energy eller infinity eller lyssnat på dem båda?

Postad 09 March 2007 - 16:06

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Men sen blir de ganska så ánnorlunda när man lyssnar i butik mot hur de låter hemma, så tänkte bara se om de va nån hade ett par energy eller infinity eller lyssnat på dem båda?

<{POST_SNAPBACK}>

Har energy c-500 är mkt nöjd med mina iallafall...riktigt bra låter dom även med en mindre hk-förstärkare som jag har... kanske ännu bättre med en lite större förstärkare.... har dock inte lyssnat på beta50 ..... Dock så tycker jag att c-500 är mycket snyggare också värt lite det med :) Ace34

Postad 09 March 2007 - 16:09

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Har energy c-500 är mkt nöjd med mina iallafall...riktigt bra låter dom även med en mindre hk-förstärkare som jag har... kanske ännu bättre med en lite större förstärkare.... har dock inte lyssnat på beta50 ..... Dock så tycker jag att c-500 är mycket snyggare också värt lite det med :) såg nu att du också hade en hk-stärkare snäppet bättre än jag så.... den borde funka utmärkt till energyc-500 Ace34

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 09 March 2007 - 16:39

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Har energy c-500 är mkt nöjd med mina iallafall...riktigt bra låter dom även med en mindre hk-förstärkare som jag har... kanske ännu bättre med en lite större förstärkare.... har dock inte lyssnat på beta50 ..... Dock så tycker jag att c-500 är mycket snyggare också värt lite det med :) Ace34

<{POST_SNAPBACK}>

Jo de är ju klart att det är de :) Mm har en lite större H/K själv, men hur blir ljudet med H/K till enenrgy? Ljust eller åt det mörka hållet och hur blir surround ljudet till film och liknande? För när jag prov lyssnade dem så var det med en ren 2-kanalare.

Vart köpte du dem föresten?

Tack för all hjälp.

Postad 09 March 2007 - 17:41

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0
Ljudet är nog lite mer åt det mörkare hållet...(blir nog så då man har en hk förstärkare) alltså ljudet är mycket bra enligt mig i musik 2-kanalare..... jag själv har ett komplett system av energy med front c-500 +surr c-50+ center c-c100....+ en canton sub... alltså till film är dom faktiskt ännu bättre....finns nog säkert bättre högtalare till musik..
Musik= mycket bra (enligt mig)
Film= super bra( enligt mig)

Man som sagt smaken är olika....men jag är iallfall riktigt nöjd med mina....
Mina har jag köpt som en lokal handlare i blekinge..... Ace34

Postad 09 March 2007 - 19:57

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Ljudet är nog lite mer åt det mörkare hållet...(blir nog så då man har en hk förstärkare) alltså ljudet är mycket bra enligt mig i musik 2-kanalare..... jag själv har ett komplett system av energy med front c-500 +surr c-50+ center c-c100....+ en canton sub... alltså till film är dom faktiskt ännu bättre....finns nog säkert bättre högtalare till musik..
Musik= mycket bra (enligt mig)
Film= super bra( enligt mig)

Man som sagt smaken är olika....men jag är iallfall riktigt nöjd med mina....
Mina har jag köpt som en lokal handlare i blekinge..... Ace34

<{POST_SNAPBACK}>

De låter ju inte helt fel, men hur låter de utan subben? För är no till en början inriktad på att köra utan subb. Var det lång inspelningstid? J

Postad 09 March 2007 - 20:33

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0
Kör inte med sub alls när jag spelar musik... basen räcker mkt till ändå så det är inga problem alls.... sub endast vid film...... inspelningstiden runt 100-150 timmar....Ace34

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 09 March 2007 - 20:36.

Postad 09 March 2007 - 23:48

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Kör inte med sub alls när jag spelar musik... basen räcker mkt till ändå så det är inga problem alls.... sub endast vid film...... inspelningstiden runt 100-150 timmar....Ace34

<{POST_SNAPBACK}>

Mm har oxå tänkt mig att endast köra 2-kanal vid musik. Va har du för spikes på dina c-500? Finns det även spikes till centern? J

Postad 10 March 2007 - 05:05

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0
Följer med ett par klena spikes till frontarna.....centern så är det endast gummitassar

Postad 10 March 2007 - 15:56

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Kör du med dessa spikes till dina?

Lutar no åt energy c-500 högtalarna just nu :angry: Dock inte helt lätt och få tag i dem...

Nån annan som har några åsikter eller så om dessa högtalare?

Tack för alla svar.

Mvh Jonathan

Postad 10 March 2007 - 18:37

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0
jo... kör med dom spikesen nu.....ibrist på annat..Ace34

Postad 11 March 2007 - 04:34

Lé Contemplator
  • Lé Contemplator
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Har ett par Energy C-300 (alltså modellen under c-500) och kör just nu enbart 2-kanaligt. Är mycket nöjd med ljudet som är väldigt detaljerat men ändå med fin bas. Var inne i förrgår och lyssnade på en Infinity Beta anläggning i surroundläge och fick den demad. Och måste säga att jag var otroligt imponerad av hur det lät. Jag tror du gör ett bra köp hur du än gör. Men Energy är som sagt snyggare(i min uppfattning) och hur Beta låter i 2 kanal har jag ingen aning om. Förstärkaren i fråga var också en rätt påkostad sak när infinity provlysssnades, Marantz 7001 om jag inte minns fel. Men det fick inte mig att byta mina Energy högtalare(ej än testade i surround) mot Infinity.

Postad 11 March 2007 - 14:16

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Har ett par Energy C-300 (alltså modellen under c-500) och kör just nu enbart 2-kanaligt. Är mycket nöjd med ljudet som är väldigt detaljerat men ändå med fin bas. Var inne i förrgår och lyssnade på en Infinity Beta anläggning i surroundläge och fick den demad. Och måste säga att jag var otroligt imponerad av hur det lät. Jag tror du gör ett bra köp hur du än gör. Men Energy är som sagt snyggare(i min uppfattning) och hur Beta låter i 2 kanal har jag ingen aning om. Förstärkaren i fråga var också en rätt påkostad sak när infinity provlysssnades, Marantz 7001 om jag inte minns fel. Men det fick inte mig att byta mina Energy högtalare(ej än testade i surround) mot Infinity.

<{POST_SNAPBACK}>

Jovisst är det de och lite mindre oxå. I surround läge är de kanon bra men just i 2- kanal så kan de bli lite mörka och tappa kontrollen över basen om man jämförde med Energyn. Men vad tyckte du om basen och rösterna i jämförelse med dem du har?
Va har du för förstärkare till dina?

Mvh J

Postad 11 March 2007 - 23:54

Ortovox
  • Ortovox
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Hejsan
Jag själv hade nog valt Energy högtalarna men bara till en mörkare förstärkare(typ NAD).
Om jag jämför det jag hört så hade jag rent högtalarmässigt valt Energy framför Beta 50. Men valet beror mycket på vad man är ute efter.
Energy är de som jag tycker är de bättre musik högtalarna och snyggare än Betorna med sina fula plåtgaller. Men Betorna har mer ös och bas så dessa lär va bättre bio film högtalare och är troligen mer allätar högtalare som är passar till större antal olika förstärkare än Energy.

Ett exempel är min kompis som har ett par Energy C-500 och till dem hade han först en Pioneer 1016, även biampat så va ljudet klen och för ljust med den förstärkaren. Sen efter han testade med den NAD förstärkare som jag hade då så märkte man verkligen vad högtalarna behövde. Det va som at köpa ett par nya högtalare helt enkelt. Nu kör han med NAD 763 och det passar riktigt bra, kraften och det mörkare ljudet va riktigt bra med Energy.
Med Betorna tror jag risken är mindre att man får för ljust och klent ljud då jag tycker dessa redan från början har ett mörkare ljud med mer bas.

Så om man har en för klen eller ljus förstärkare så hade jag aldrig köpt Energy till dem utan hellre Beta 50 eller även bytt förstärkaren. Detta är ju vad jag tycker och vissa är säkert inte lika känsliga när det gäller ljust och vasst ljud.

Jag hade tagit med min förstärkare till butiken och testat högtalarna med den helt enkelt.

mvh Jonas

Postad 12 March 2007 - 14:27

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Hejsan
Jag själv hade nog valt Energy högtalarna men bara till en mörkare förstärkare(typ NAD).
Om jag jämför det jag hört så hade jag rent högtalarmässigt valt Energy framför Beta 50. Men valet beror mycket på vad man är ute efter.
Energy är de som jag tycker är de bättre musik högtalarna och snyggare än Betorna med sina fula plåtgaller. Men Betorna har mer ös och bas så dessa lär va bättre bio film högtalare och är troligen mer allätar högtalare som är passar till större antal olika förstärkare än Energy.

Ett exempel är min kompis som har ett par Energy C-500 och till dem hade han först en Pioneer 1016, även biampat så va ljudet klen och för ljust med den förstärkaren. Sen efter han testade med den NAD förstärkare som jag hade då så märkte man verkligen vad högtalarna behövde. Det va som at köpa ett par nya högtalare helt enkelt. Nu kör han med NAD 763 och det passar riktigt bra, kraften och det mörkare ljudet va riktigt bra med Energy.
Med Betorna tror jag risken är mindre att man får för ljust och klent ljud då jag tycker dessa redan från början har ett mörkare ljud med mer bas.

Så om man har en för klen eller ljus förstärkare så hade jag aldrig köpt Energy till dem utan hellre Beta 50 eller även bytt förstärkaren. Detta är ju vad jag tycker och vissa är säkert inte lika känsliga när det gäller ljust och vasst ljud.

Jag hade tagit med min förstärkare till butiken och testat högtalarna med den helt enkelt.

mvh Jonas

<{POST_SNAPBACK}>

Har i dagsläget en H/K 245 och den tenderar väl att vara lite mörkare och med lite mer bas och kraft i en tex pioneer? Kraften i sig borde väl räcka till med tanke på att Energy högtalarna är relativt lättdrivna?

Tack för all hjälp.

Mvh J

Postad 17 March 2007 - 18:02

Kaptens
  • Kaptens
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Var hos Lars Bengtsson på S:t Eriksplan i stockholm idag och lyssnade på C-500. Lät riktigt riktigt bra faktiskt. I och med att jag är nybörjare på detta så hade jag inte direkt mycket att referera till när det gäller andra högtalare, så säljaren spelade även ett par Monitor Audio (radius 270 tror jag det var). MA högtalarna lät ju klarare än vad C-500 gjorde, men med tanken på den musik jag spelar så blev det nästan skränigt i MA högtalarna (hade bara med mig Metallicas svarta skiva). Vet ej vad det var han provspelade med för förstärkare. Ska tillbaks dit senare när jag har lite mer musik att ta med. Säljaren rekomenderade H/K till C-500, så jag ska se till att få höra högtalarna med en sådan stärkare. AVR-245:an ska tydligen räcka till för att driva dessa högtalare.

Gällande infinity Beta 50 så var jag på BRL senare under dagen. Där fick jag höra att AVR-245 skulle funka med Beta 50, men att man helst skulle se till att köra AVR-445:an för att få ut bra ljud ur dem. Kan det vara så att Infinity är tyngre att driva?

Ska i vilket fall som helst bli intressant att lyssna lite mer på C-500:an när jag har mer musik att jämföra med.

Postad 17 March 2007 - 21:06

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Var hos Lars Bengtsson på S:t Eriksplan i stockholm idag och lyssnade på C-500. Lät riktigt riktigt bra faktiskt. I och med att jag är nybörjare på detta så hade jag inte direkt mycket att referera till när det gäller andra högtalare, så säljaren spelade även ett par Monitor Audio (radius 270 tror jag det var). MA högtalarna lät ju klarare än vad C-500 gjorde, men med tanken på den musik jag spelar så blev det nästan skränigt i MA högtalarna (hade bara med mig Metallicas svarta skiva). Vet ej vad det var han provspelade med för förstärkare. Ska tillbaks dit senare när jag har lite mer musik att ta med. Säljaren rekomenderade H/K till C-500, så jag ska se till att få höra högtalarna med en sådan stärkare. AVR-245:an ska tydligen räcka till för att driva dessa högtalare.

Gällande infinity Beta 50 så var jag på BRL senare under dagen. Där fick jag höra att AVR-245 skulle funka med Beta 50, men att man helst skulle se till att köra AVR-445:an för att få ut bra ljud ur dem. Kan det vara så att Infinity är tyngre att driva?

Ska i vilket fall som helst bli intressant att lyssna lite mer på C-500:an när jag har mer musik att jämföra med.

<{POST_SNAPBACK}>

Mmm sen är Infinityn lite mer filmhögtalare än vad C-500 är, men är själv inne på C-500 som jag tycket låter kanon för de priset :D Har själv nu 245an och den lät helt ok till Infinityn men de blir lite mullriga i stället för klar och snärtig bas.

Men vad tog de för C-500 på Lars Bengtsson?
Tack för hjälpen.

Mvh Jon

Postad 17 March 2007 - 22:03

Kaptens
  • Kaptens
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Mmm sen är Infinityn lite mer filmhögtalare än vad C-500 är, men är själv inne på C-500 som jag tycket låter kanon för de priset :D Har själv nu 245an och den lät helt ok till Infinityn men de blir lite mullriga i stället för klar och snärtig bas.

Tack för hjälpen.

Mvh Jon

<{POST_SNAPBACK}>

Paret gick på straxt under 8000 om jag inte minns fel. Gillade verkligen ljudet i dem. Man fick dock känslan av att de blev lite dova när han växlade från MA högtalarna till C-500:an, men det var nog mest för att MA högtalarna spelade med en sån extremt klar diskant. Som jag sa så blev det nästan skrikigt. I alla fall när man körde hårdrock.

Glömde säga att jag fick lyssna på ett par Focal också, i en annan affär. JAg tror de hette Focal Chorus 816 V. PRiset stämmer ungefär med prisjakt sidan. Dessa var riktigt klara de med, som MA, fast hade samtidigt bra tryck i basen. Men av nån anledning så kändes det som att den saknade en del därimellan. Lyssnade först på Enter Sandman. Gitarrerna kändes mer än vad de hördes. Efter den spelade han On Every Street med Dire Straits... En bit in i den låten så är det ett väldigt fint gitarrspel. I det saknades flera toner som man kan höra när man har ett par relativt ok lurar och lyssnar på en mp3:a från datorn. Kanske hade nått med deras demo-rum att göra...

Postad 17 March 2007 - 22:25

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen.

Mvh Jon

<{POST_SNAPBACK}>

Paret gick på straxt under 8000 om jag inte minns fel. Gillade verkligen ljudet i dem. Man fick dock känslan av att de blev lite dova när han växlade från MA högtalarna till C-500:an, men det var nog mest för att MA högtalarna spelade med en sån extremt klar diskant. Som jag sa så blev det nästan skrikigt. I alla fall när man körde hårdrock.

Glömde säga att jag fick lyssna på ett par Focal också, i en annan affär. JAg tror de hette Focal Chorus 816 V. PRiset stämmer ungefär med prisjakt sidan. Dessa var riktigt klara de med, som MA, fast hade samtidigt bra tryck i basen. Men av nån anledning så kändes det som att den saknade en del därimellan. Lyssnade först på Enter Sandman. Gitarrerna kändes mer än vad de hördes. Efter den spelade han On Every Street med Dire Straits... En bit in i den låten så är det ett väldigt fint gitarrspel. I det saknades flera toner som man kan höra när man har ett par relativt ok lurar och lyssnar på en mp3:a från datorn. Kanske hade nått med deras demo-rum att göra...

<{POST_SNAPBACK}>

Mm samma här, va oxå och lyssnade på dem idag och blev riktigt imponerad av ljudets tryck :lol: Jag lyssnade även på MA`s RS8 och dom var riktigt underbara, speciellt för ögat. Lite som du sa hög i diskanten på vissa ställen men de kanske går och ställa in lite bättre? Beror kanske en hel del på kring utrustningen.

Men står nu i valet mellan C-500 och MA RS8, lite skillnad i pris dock <_<
Va hade du för reciver/stärkare när du testa C-500?

Mvh Jon

Postad 17 March 2007 - 22:45

Kaptens
  • Kaptens
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Mm samma här, va oxå och lyssnade på dem idag och blev riktigt imponerad av ljudets tryck :D Jag lyssnade även på MA`s RS8 och dom var riktigt underbara, speciellt för ögat. Lite som du sa hög i diskanten på vissa ställen men de kanske går och ställa in lite bättre? Beror kanske en hel del på kring utrustningen.

Men står nu i valet mellan C-500 och MA RS8, lite skillnad i pris dock :lol:

Mvh Jon

<{POST_SNAPBACK}>

Ska vara ärlig och säga att jag faktisktinte vet vad det var för något. :/ Tänkte inte på att fråga det. Var först och främst ute efter att hitta ett par högtalare att gilla. <_< Ska dit igen sen och provlyssna med HK Reciever. Kan vara bra om man får med sig mer än en Metallica skiva också. :P

Postad 17 March 2007 - 22:57

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Mm samma här, va oxå och lyssnade på dem idag och blev riktigt imponerad av ljudets tryck :D Jag lyssnade även på MA`s RS8 och dom var riktigt underbara, speciellt för ögat. Lite som du sa hög i diskanten på vissa ställen men de kanske går och ställa in lite bättre? Beror kanske en hel del på kring utrustningen.

Men står nu i valet mellan C-500 och MA RS8, lite skillnad i pris dock :lol:

Mvh Jon

<{POST_SNAPBACK}>

Ska vara ärlig och säga att jag faktisktinte vet vad det var för något. :/ Tänkte inte på att fråga det. Var först och främst ute efter att hitta ett par högtalare att gilla. <_< Ska dit igen sen och provlyssna med HK Reciever. Kan vara bra om man får med sig mer än en Metallica skiva också. :P

<{POST_SNAPBACK}>

Mmm de har du helt rätt i :)Skönt och lyssna igenom lite så man vet vad man köper. Men var det C-500 som imponerade mest?

Postad 18 March 2007 - 01:04

Kaptens
  • Kaptens
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Mmm de har du helt rätt i :)Skönt och lyssna igenom lite så man vet vad man köper. Men var det C-500 som imponerade mest?

<{POST_SNAPBACK}>

Om man tar med priset så ja. De var helt klart C-500 som imponerade mest. De lät klart och fint, och hade bra tryck i basen. Antagligen mer tryck än vad man kunde uppfatta i butiken då rummet vi var i sög mycket bas, som försäljaren förklarade det. Skulle de dema subbar där så fick de ställa upp dem på max typ. MA högtalarna hade ju klarare ljud än C-500, men behövde en sub för att få nått tryck i basen. De där Focal högtalarna var klart imponerande... och antagligen hade de låtit bättre om de hade varit uppställda bättre... Men de var typ 6000:- dyrare än c-500 högtalarna.

Ska försöka provlyssna ett par Klipsch RF-62 sen, för att se hur de låter. Har hört gott om dem. :D

Postad 19 March 2007 - 17:42

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0
Hej igen... får troligen hem en ny HK-förstärkare i morgon...har en avr 135 men har tänkt att uppgradera till avr330... som jag har fått ett mycket bra pris på helt ny är den med... så skall jag kolla om det blir någon skillnad till mina c-500... men jag var nöjd innan med 135 med så... det är inte därför att jag byter till en större utan det är för pre-out ingången.... blir det bättre är det en bonus.. men det är klart.. lite kommer det nog att märkas.... kan då ge en mer rättvis bild till dig nova85... är ju rätt likvärdiga förstärkare då endast 5watt mer på 330........Ace34

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 19 March 2007 - 17:48.

Postad 19 March 2007 - 18:22

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Hej igen... får troligen hem en ny HK-förstärkare i morgon...har en avr 135 men har tänkt att uppgradera till avr330... som jag har fått ett mycket bra pris på helt ny är den med... så skall jag kolla om det blir någon skillnad till mina c-500... men jag var nöjd innan med 135 med så... det är inte därför att jag byter till en större utan det är för pre-out ingången.... blir det bättre är det en bonus.. men det är klart.. lite kommer det nog att märkas.... kan då ge en mer rättvis bild till dig nova85... är ju rätt likvärdiga förstärkare då endast 5watt mer på 330........Ace34

<{POST_SNAPBACK}>

Hej.
Mm det låter kanon, var uppe i sthlm i helgen å lyssnade på C-500 och MA RS8.
Blev imponerad av tyngden i C-500 och av de lite högre partierna i MA RS8, men ´de är ju lite mkt som diffar i pris så :(

Men det skulle ju vara kanon å veta hur de låter med "nästan" samma stärkare, har du tänkt å bygga på med slutsteg sen?

J

Postad 19 March 2007 - 18:34

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0
det är väl planerna.... eller så har jag tänkt på en steroförstärkare... för att sedan änvända som slutsteg vid film tittande.... är sugen på Onkyo A-9755 eller Denon PMA-1500AE.... få se.. pengar pengar :(

Postad 19 March 2007 - 18:41

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

det är väl planerna.... eller så har jag tänkt på en steroförstärkare... för att sedan änvända som slutsteg vid film tittande.... är sugen på Onkyo A-9755 eller Denon PMA-1500AE.... få se.. pengar pengar ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Mm samma här men vet inte riktigt heller om jag skulle sattsa på ett slutsteg eller steroförstärkare men en riktigt bra cd till, känns kanske mest troligt just nu :(

Men går det att använda stereo förstärkaren som ett rent slutsteg? Är inte riktigt hemma på allt ännu känner ja :(

J

Postad 19 March 2007 - 18:45

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0
ja det gör det... iallafall med just dom här två förstärkarna.... men tanken med detta är kanske inte att få så mycket mer kraft utan det är för att den renodlade stereoförstärkare låter mkt bättre till musik... (2 kanalare)

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 19 March 2007 - 18:47.

Postad 19 March 2007 - 18:49

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

ja det gör det... iallafall med just dom här två förstärkarna.... men tänken med detta är kanske inte att få så mycket mer kraft utan det är för att den renodlade stereoförstärkare låter mkt bättre till musik... (2 kanalare)

<{POST_SNAPBACK}>

Mm lyssnade på både en flerkanalare och en ren 2-kanals stärkare i helgen å stereo försärkaren lät ju klart bättre till musik.
Var en advance acoustic tror ja, får blir nå sånnt sen :(

Postad 19 March 2007 - 18:52

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0
mm.. är nog inte fel alls...vad vad det för pris på c-500 nu i butik?

Postad 19 March 2007 - 18:54

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

mm.. är nog inte fel alls...vad vad det för pris på c-500 nu i butik?

<{POST_SNAPBACK}>

7990:- för frontarna och 2990:- för centern, va fick du ge för ditt?

Postad 19 March 2007 - 19:04

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0
Usch ett sådan bra pris jag fick :( .... hade centern innan och den var i cherry... så jag var igentligen intresserad av c-300 men när jag kom ner till butiken så kunde han inte få fram c-300 i cherry utan dom fanns bara i svart... med då frågade han om jag vad intresserad av c-500 istället om jag fick ett bra pris på dom.... givertvis vad jag det... så vill jag har surrarna med sa jag... c-50 kostade nästan 1800:-..... oki sa han skall kolla vad du kan få för pris...frontarna 5500:- och surren 1400:- tacktack..... dom tar jag... riktigt bra affär :( centern ha jag för mig att jag gav 2700:- för

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 19 March 2007 - 19:05.

Postad 19 March 2007 - 19:08

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Usch ett sådan bra pris jag fick :( .... hade centern innan  och den var i cherry... så jag var igentligen intresserad av c-300 men när jag kom ner till butiken så kunde han inte få fram c-300 i cherry utan dom fanns bara i svart... med då frågade han om jag vad intresserad av c-500 istället om jag fick ett bra pris på dom.... givertvis vad jag det... så vill jag har surrarna med sa jag... c-50 kostade nästan 1800:-..... oki sa han skall kolla vad du kan få för pris...frontarna 5500:- och surren 1400:- tacktack..... dom tar jag... riktigt bra affär :(

<{POST_SNAPBACK}>

Mm hyfsat bra affär :( Länge sen? å allt var nytt? Fick ett bra pris på ett par demo ex men känner att jag vill ha nytt ;)

Vart köpte du dem? Kolla som sagt oxå på RS8'orna men känns som det är tveksammt om stärkaren orkar med dem, och kände att skillnaden mellan dem å energyn inte var så stor.

Postad 19 March 2007 - 19:18

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0
Köpte dom i jan i år.... visst dom var givertvis nya..... finns en butik i karlshamn (asarum) som heter Reptil som sysslar lite med hemmabio och stereo....Men jag har för mig att det är ett större företag som har köpt energy så det är därför att det har varit lite svårt att få tag i dessa högtalare....kanske var något rest parti eller något.. vet inte....... har inte hört RS8'orna men jag har svårt att tänka mig att dom är värda 4500:- mer... men jag vet inte....

Postad 19 March 2007 - 19:23

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Köpte dom i jan i år.... visst dom var givertvis nya..... finns en butik i  karlshamn (asarum) som heter Reptil som sysslar lite med hemmabio och stereo....Men jag har för mig att det är ett större företag som har köpt energy så det är därför att det har varit lite svårt att få tag i dessa högtalare....kanske var något rest parti eller något.. vet inte....... har inte hört RS8'orna  men jag har svårt att tänka mig att dom är värda 4500:- mer... men jag vet inte....

<{POST_SNAPBACK}>

Då är det ju bara å gratulera :( mm det är de jag känner me lite skillnad men mkt pengar, kul å lägga de på lite annan utrustning. Det är jamo som köpt dem tror ja :( va matar du dem med för kablar?

Postad 19 March 2007 - 19:27

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0
hittade detta på nätet....

Energy är en de av den kanadensiska högtalarkoncernen API, där även Mirage och Athena ingår, som under senhösten 2006 blev uppköpt av Klipsch. Ett köp som har gjort att kanske Klipsch är den största högtalarproducenten som någonsin existerat! Firman köpte ju under sommaren 2005 även upp danska Jamo.

Postad 19 March 2007 - 19:29

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0
Supra Rondo 4x2.5 ....... jo det gör du nog rätt i

Postad 19 March 2007 - 19:29

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

hittade detta på nätet....

Energy är en de av den kanadensiska högtalarkoncernen API, där även Mirage och Athena ingår, som under senhösten 2006 blev uppköpt av Klipsch. Ett köp som har gjort att kanske Klipsch är den största högtalarproducenten som någonsin existerat! Firman köpte ju under sommaren 2005 även upp danska Jamo.

<{POST_SNAPBACK}>

aha då förstår ja :( men hur funkar de till film kör du utan subb?

Postad 19 March 2007 - 19:32

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0
det gör dom också.... men jag använder sub men endast till film... dock så är det ingen märkvärdig sub alls mindre canton sub... blir lite mer effekt med sub till film tycker jag....

Postad 20 March 2007 - 08:28

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Klipsch köpte upp API i vintras och distributionen i Sverige har ändrats nu under feb/mars. Det har gjort att det varit lite längre leveranstider men det är ok nu.

Sen kunde man göra sig ett klipp på Energy i december/januari då den gamla distributören sänkte hela serien med 20% för att sälja ut sitt lager, vilket jag ser att någon lycklig i denna tråd lyckats med :)

Postad 20 March 2007 - 13:21

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0
Tack för det svaret..havocsi..... jo det var en bra affär....är super nöjd med grejorna....Ace34

Postad 20 March 2007 - 15:16

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Tack för det svaret..havocsi..... jo det var en bra affär....är super nöjd med grejorna....Ace34

<{POST_SNAPBACK}>

Fått hem stärkaren?

Postad 20 March 2007 - 17:52

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0
skall hämta vid 19....... :) så får vi se... just nu utan stärkare... var en och köpte min precis.... återkommer..Ace34

Postad 20 March 2007 - 21:56

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0
så nu har jag testat lite... tycker att det var ett stort lyft på ljudet..... lite svårt att säga ... men det blev mycket mycket mer fylligt ljud + mkt bättre drag....säkert mellan 5-10db mindre på 330 än 135 om man skulle spela jämnt med dom.....+ ett mkt fylligare ljud med 330...... så där ser man vad lite extra watt gör... skall prova lite mer, har inte hunnit med att prova så mycket... men första intrycket är mkt bättre med 330.... blir nog bara bättre är den är lite mer inkörd...hoppas jag :P Ace34

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 20 March 2007 - 22:01.

Postad 20 March 2007 - 22:07

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

så nu har jag testat lite... tycker att det var ett stort lyft på ljudet..... lite svårt att säga ... men det blev mycket mycket mer fylligt ljud + mkt bättre drag....säkert mellan 5-10db mindre på 330 än 135 om man skulle spela jämnt med dom.....+ ett mkt fylligare ljud med 330...... så där ser man vad lite extra watt gör... skall prova lite mer, har inte hunnit med att prova så mycket... men första intrycket är mkt  bättre med 330.... blir nog bara bättre är den är lite mer inkörd...hoppas jag  :P  Ace34

<{POST_SNAPBACK}>

Härligt, va kör du på för dB ca vid "normal" volym?
Då undrar man ju lite hur mkt skillnad ett slutsteg eller så kan göra sen :P

Postad 20 March 2007 - 22:13

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0
precis... alltså det är rätt bra redan vid 40-45db..... visst detta är nog rätt normal lyssningvolym för mig.... dock kanske inte partystämning... :P men allså det får du garanterat under 35db.... låter faktiskt riktigt bra.....

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 20 March 2007 - 22:14.

Postad 20 March 2007 - 22:17

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

precis... alltså det är rätt bra redan vid 40-45db..... visst detta är nog rätt normal lyssningvolym för mig.... dock kanske inte partystämning... B)  men allså det får du garanterat under 35db.... låter faktiskt riktigt bra.....

<{POST_SNAPBACK}>

Skönt å höra och ha lite å gå på när man ska bestämma sig va man ska ha :P Står lite å väger, men vi får se va plånboken tillåter :P Stressade fram förra köpet och det blev inge lyckat så ska ta de lite lugnare så man blir nöjd den här gången ;) Lugnt med uppgraderingar ett tag nu?
J

Postad 20 March 2007 - 22:22

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0
mm... nu blir det inte mer på ett bra tag.... f_n det är inte billigt :P ...är faktiskt mkt nöjd nu med det jag har.... nä stressa skall man inte göra... nä men fundera lite.... visst RS8 är nog inte alls dumma dom heller... dom är också är en fröjd för ögat... :P

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 20 March 2007 - 22:33.

Postad 20 March 2007 - 22:28

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

mm... nu blir det inte mer på ett bra tag.... f_n det är inte billigt B) ...är faktiskt mkt nöjd nu med det jag har.... nä stressa skall man inte göra...  nä men fundera lite.... visst  RS8 är nog inte alls dom dom heller...  dom är också är en fröjd för ögat... :P

<{POST_SNAPBACK}>

Mm det förstår jag, skönt att känna så.. Jo de är de verkligen, men smakar det så kostar det. De är väl de som passar in bäst men energyn var ganska lik i ljudet :P nån av dem blir det.. J

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.