Enkel trådlös ljudöverföring
216 svar till detta ämne
Postad 20 March 2007 - 23:35
Interloper
-
Interloper
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Letar efter en ljudstreamer av den lite enklare sorten. Har inget behov av de mer avancerade lösningarna (SqueezeBox, SoundBridge etc) utan vill ha något som existerar som ett "virtuellt ljudkort" i min PC och sedan skickar vidare ljudet till stereon. Helst utan att ljudet komprimeras vid överföringen. En enkel fjärrkontroll vore trevligt men inget direkt krav, jag letar främst efter en ersättare till en opraktiskt lång analog kabel. De två snarlika produkterna jag hittat är: ABIT AirPace Wireless Audio Device, WAD-01B Produktsida
Logitech Wireless Music System Produktsida
Logitechs lösning bygger på en Bluetooth länk och man får allt man behöver i paketet. Stereoenheten har analog stereo ut via RCA kontakter. ABIT använder WLAN och paketet innehåller bara stereodelen, ett trådlöst nätverkskort till datorn får man skaffa separat. Stereoenheten har analog stereo ut via RCA kontakter men även S/PDIF vilket är lite intressant. Fjärkontrollerna verkar ha identisk funktionalitet. Logitech Wireless Music System får ganska blandade recensioner och vissa är mycket negativa vilket gör mig lite tveksam till produkten. Vore trevligt om någon som har systemet kunde tycka till lite om hur den fungerar. ABIT AirPace verkar vara helt ny för jag hittar väldigt lite information om denna enhet. Bara massa sälj och prismatchings sidor om man söker på Google. Någon som har testat denna eller sett en recension? All information är välkommen, även om andra liknande produkter i prisklassen < 1000 kr.
Redigerat av Interloper, 21 March 2007 - 09:17.
Postad 24 May 2007 - 09:17
danielb
-
danielb
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Hej, lyfter den här tråden. Är också intresserad av en liknande lösning. Jag sitter idag med en Soundbridge i vardagsrummet som spelar min musik ifrån en NAS-server (NSLU2) med Fire fly programvaran i sig. Detta funkar perfekt och är en av mina bästa investeringar alla katergorier.
Nu vill jag kunna brygga musiken ut till köket. dvs lyssna på samma musik som min förstärkare/soundbridge spelar, detta då jag även lyssnar mycket på webradio via SB'n har inget behov av att byta musik eller låt i köket. Högtalare får bli ett par datorhögtalare med sub.
Tänkte först köpa en till sb men det känns lite overkill med två i en trea.
Vill ha någonting billigt och enkelt. Är inte intresserad av någonting som kräver att min dator måste vara påslagen.
Tips?
Postad 24 May 2007 - 12:04
danielb
-
danielb
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Svarar mig själv här och som vanligt så är det kungliga hovleverantören som ännu en gång hjälpt mig; Nämligen Kjelle & Co hittade en skoj sak som ska prövas: http://www.kjell.com...tem=23305&path=
Postad 28 June 2007 - 09:25
padwan
-
padwan
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Hur funkade den billiga prylen från Kjell o CO?
Postad 04 July 2007 - 17:44
ManUtd
-
ManUtd
-
Rookie
-
5 inlägg
Är också nyfiken på resultatet!
Postad 02 August 2007 - 08:27
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Köpte mitt Logitech Wireless Music System för över ett år sedan och ganska snabbt gick det sönder. Häll dock ett år, men nu när garantin gått ut har även min utbytes gått sönder.
Men det värsta med denna bluetooth-apparat är att den stör det trådlösa nätverket. Jag har använt tre fabrikat av wifirouters+pc-kort och exempelvist när man ser film över nätvekret och Logitech Wireless Music System slår på ljudet gåt wifi-strömmen ner till 0.
Redigerat av ruva, 23 February 2008 - 15:57.
Postad 23 August 2007 - 18:59
MG68
-
MG68
-
Rookie
-
7 inlägg
Är också inne på en AirPace.
Jag vill ha något som överför ljud från min PC till HiFi anläggning.
Jag har sedan tidigare en Squeezebox till denna HiFi anläggning, men hittar ingen bra mjukvara som kan göra jobbet. Jag har fått till en överföring med bra ljudkvalite, men tyvärr med 1-3s fördröjning. Då använder jag streamer från NCH (BroadWave) till Squeezebox.
Funkar inte så bra för spel/film etc. !!
Med AirPace har jag noterat att man kan ställa buffertar optimerat för att få små fördröjningar.
Postad 12 September 2007 - 23:34
Unregisteredc632a228
-
Unregisteredc632a228
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Sitter själv och väntar på en Airpace som bör anlända i morgon.
En polare har denna och har sett den "in-action". Med två-tre musklick väljer man från datorn att stream ljudet till valfri Airpace-enhet (man kan ha flera). Det finns tre stycken lägen: Musik, Movie och Custom. Musik buffrar i princip inget och ger en fördöjning på någon halv sekund.
Jag bad honom köra ett en x264 rulle med AC3 5.1 ljud för att se vad den klarade av. Trots att airpacen gick via en separat accespunkt i samma rum, till en trådlös router på övervåning och sedan tillbaka ner till laptopen i soffan så synkade ljudet och bilden perfekt.
För övrigt var den väldigt liten och smidig. 2XRCA, en 3,5mm plugg samt en optisk utång.
Mjukvaran och drivrutinen upplevde jag också som stabila och inget buggade. En sak värt att notera är att man kan även välja att få ut ljudet både via airpacen samtidigt som det kommer ur datorn.
Hoppas att den kommer i morgon!
Postad 06 November 2007 - 12:34
Jovevve
-
Jovevve
-
Användare
-
-
101 inlägg
Vet någon om AirPacern fyngerar med Vista?
Postad 21 December 2007 - 11:37
candyraver
-
candyraver
-
Användare
-
-
224 inlägg
Vet någon om AirPacern fyngerar med Vista?
Finns drivrutiner för Vista så javisst går de. Ska bara försöka hitta ngn butik som har produkten i lager också...
Postad 05 January 2008 - 00:43
candyraver
-
candyraver
-
Användare
-
-
224 inlägg
http://www.multitronic.se som inte är listad på prisjakt har den på lager  har precis beställt en abit airpace, ska bli intressant med mitt nya trådlösa hem
Postad 05 January 2008 - 19:53
Silverfisken
-
Silverfisken
-
Forumräv
-
-
588 inlägg
Har beställt en AirPacer idag. Ska bli intressant att testa, och isåfall slippa alla sladdar.
Postad 07 January 2008 - 20:21
liraren54
-
liraren54
-
Användare
-
-
126 inlägg
Hur går det för er grabbar? Är med sugen på en sån här manick
Postad 09 January 2008 - 14:40
candyraver
-
candyraver
-
Användare
-
-
224 inlägg
Hur går det för er grabbar? Är med sugen på en sån här manick 
Väntar fortfarande på min från multitronic. Den ligger i stockholm nu, hoppas jag får den innan helgen. Någon annan som har den som kan ge en kort review?
Postad 09 January 2008 - 16:24
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Jaaaaaaaaaa i går fick jag min ABIT AirPace Wireless Audio Device, WAD-01B.
Den köpte jag från Komplett.se. Den är demo-ex eftersom den inte finns.
Igår hade jag problem att installera den som klient, eftersom jag har en annan nätverk hemma. Programmet kunde inte hitta min nuvarande nätverk. Men idag efter jobb när jag installerade om den då gick utan problem. Den fungerar mycket bra efter 1 timme  Det bleve en lyft på musik som jag strömmar över från min dator till receivern.
Redigerat av Enator, 09 January 2008 - 16:45.
Postad 09 January 2008 - 19:02
Silverfisken
-
Silverfisken
-
Forumräv
-
-
588 inlägg
Kan man använda någon annan fjärrkontroll att styra Abit:en med? Eftersom den har IR.
Postad 09 January 2008 - 21:21
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Kan man använda någon annan fjärrkontroll att styra Abit:en med? Eftersom den har IR.
Jag har inte testat eftersom jag har inte behöv av den.
Postad 11 January 2008 - 09:25
candyraver
-
candyraver
-
Användare
-
-
224 inlägg
Nu har jag fått min airpace och den var hur enkel som helst att koppla in
Bara logga in på den, ge den ett ip-nummer, gateway och vilken typ av trådlöst nätverk du har WPA2 och ange nyckel.
Inga problem! Ljudet är perfekt, programvaran är perfekt, inga problem och så himla skönt med trådlöst.
Airapacen var mycket mindre än vad jag trodde den skulle vara. Och fjärrkontrollen är löjligt försvinnande liten. Till och med ac-adaptern var söt.
Min gamle winamp 2.x nånting fungerade klanderfritt, allt ljud från datorn skickas ju via wlan och tar mindre än 0,1% av mitt 54Mbps när jag strömmar ljud
Buffert kan man sätta från allt mellan 100ms till 1000ms, ... givetvis blir de lack i talet på en film om den står på 500ms, men om du sätter ner den på 150ms då är det Inga problem!
Jag kan inte annat än ge den högsta betyg! Och jag kan rekommendera den till alla.
Jag har bara ett minus, den blinkar på dioderna på framsidan som ett mindre discotek när man strömmar ljud  Men jag överlever... :>
För 650spänn kan man knappast begära mer.
Postad 11 January 2008 - 15:52
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Instämmer 100%
Nu har det gått 3 dagar sedan jag har haft den. Den är verkligen ett bra köp. Rekommenderar jag den också. Den hanterar 5.1 ljudet otroligt bra. Den är mycket bättre än många kablar som finns på marknaden.
Postad 11 January 2008 - 16:02
Silverfisken
-
Silverfisken
-
Forumräv
-
-
588 inlägg
Har också nu fått min AirPace. Nätt liten sak. Fjärrkontrollen är mini liten. Följde installationsguiden och fick först lite problem med IP konflikt. Tror det var för att jag missade att ändra default IP till mitt eget nätverks ip. Sen fick jag problem att kunna koppla upp mig mot min router samt surfa samtidigt - men efter att ha kört installationsguiden igen där man sätter ip:n till AirPacen och sen kört igång musik - så fungerade sedan vanlig surfning & admin i routern på LAN kabel. Jag har alltså datorn kopplad till routern via kabel - och sen kör AirPacen via routern. Jag vet inte är det så det ska vara kopplat? Jag vill inte köra WLAN från datorn. Jättecoolt och bra med optisk utgång! Vad är den ultimata buffer tiden för musik? Kan någon annan ansluta till den utifrån mitt nätverk?
Redigerat av Silverfisken, 11 January 2008 - 16:05.
Postad 11 January 2008 - 16:08
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Min är så att routern skickar musiken till min dator och min dator skicka den vidare till Airpace (via min pckort) då blir Airpace klient som tar emot musiken.
Redigerat av Enator, 11 January 2008 - 16:10.
Postad 11 January 2008 - 16:26
Silverfisken
-
Silverfisken
-
Forumräv
-
-
588 inlägg
Ja min AirPace är också satt som klient. Så det borde vara rätt kopplat. Tyckte bara det var konstigt att AirPacen sökte trådlöst nätverk när jag bara vill ha den i LAN. Men det ska nog vara så. Redan förtjust i den! Så perfekt - jättebra köp känner jag.
Fjärrkontrollen fungerar i WMP 11 iallafall praktiskt med en fjärr. Har inte fått fjärren att fungera i Winamp 2.91.
Postad 11 January 2008 - 16:59
candyraver
-
candyraver
-
Användare
-
-
224 inlägg
Ja min AirPace är också satt som klient. Så det borde vara rätt kopplat. Tyckte bara det var konstigt att AirPacen sökte trådlöst nätverk när jag bara vill ha den i LAN. Men det ska nog vara så. Redan förtjust i den! Så perfekt - jättebra köp känner jag. Fjärrkontrollen fungerar i WMP 11 iallafall praktiskt med en fjärr. Har inte fått fjärren att fungera i Winamp 2.91.
Yepp den är skitbra, helt kär i den lilla saken redan. buffra musik spelar ju ingen roll om det är satt på 500ms eller mer, det är ju ändå bara musik.. Med film och youtubefiler och sånt kan de vara mer av intresse att sänka buffringen, jag kör 150ms då och det är godkänt!! Jag läste nånstans att för att byta låt med winamp krävs version 5....
Redigerat av candyraver, 11 January 2008 - 16:59.
Postad 11 January 2008 - 19:00
Silverfisken
-
Silverfisken
-
Forumräv
-
-
588 inlägg
Ska se om jag kan lägga upp lite bilder på AirPacen imorgon.
Postad 11 January 2008 - 19:28
Jovevve
-
Jovevve
-
Användare
-
-
101 inlägg
Vilka kablar förljer med?
Om det inte följer med optisk, är det värt att lägga ut pengar på en optisk kabel om man bara ska spela upp musik och inte något i 5.1?
Postad 11 January 2008 - 19:31
Silverfisken
-
Silverfisken
-
Forumräv
-
-
588 inlägg
Det följer inte med någon optisk kabel / eller ljudkablar. Endast nätverkssladd. Kan du så ta en optisk - annars spelar det nog ingen roll.
Postad 12 January 2008 - 17:27
candyraver
-
candyraver
-
Användare
-
-
224 inlägg
Vilka kablar förljer med? Om det inte följer med optisk, är det värt att lägga ut pengar på en optisk kabel om man bara ska spela upp musik och inte något i 5.1?
Om din förstärkare har optiskt är det ju att föredra då DAC omvandlaren i förstärkaren förmodligen är bättre än i airpacern...
Postad 12 January 2008 - 18:03
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Lysnade på norsk 5.1 radio. Wow den låter bra http://www.nrk.no/ka...al/5726122.html
Postad 13 January 2008 - 09:34
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Här kommer en bild på den:
Redigerat av Enator, 13 January 2008 - 10:09.
Postad 13 January 2008 - 20:31
Silverfisken
-
Silverfisken
-
Forumräv
-
-
588 inlägg
Kan man ha både optisk och RCA kablar ikopplade?
Postad 14 January 2008 - 08:56
candyraver
-
candyraver
-
Användare
-
-
224 inlägg
Jag har inte testat men enligt bilderna i manualen ska de gå. Har själv inte möjlighet att testa.
Postad 14 January 2008 - 15:15
liraren54
-
liraren54
-
Användare
-
-
126 inlägg
Verkar jättebra det hära! Ska nog ta och beställa en oxå. Något mer praktiskt att föreslå när man ändeså beställer?
btw, finns den bara att inhandla hos datorfixarna?
Redigerat av liraren54, 14 January 2008 - 15:26.
Postad 14 January 2008 - 15:35
Silverfisken
-
Silverfisken
-
Forumräv
-
-
588 inlägg
Jag köpte min på http://www.multitronic.se. Smidigt och inget klödd. Första gången jag handlade där. Tar ett tag innan paketet kommer (lager i Finland tydligen), men när det väl kommer så är det mycket nöje.
Postad 14 January 2008 - 20:00
candyraver
-
candyraver
-
Användare
-
-
224 inlägg
Tror de. Jag har 2 störiga moment med min airpace. 1. Ljudet laggar när jag t.ex laddar en hemsida, störigt! jag vill inte sätta buffern på 500ms när man ser på en youtubefilm, fan ska man göra? 2. När man aktiverar pc-speakers då blir ljudet också buffrat, trodde de skulle gå "live" då... klart man kan ändra standard-källa till mitt interna ljudkort men är det meningen man ska behöva göra det? EDIT: Jag misstänker det är Vista, så snart min cpu stiger som fan då börjar ljudet lagga... inte bra! Jag har ändå en core 2 duo 1,5ghz på min bärbara med 2gb ram. Väntar på SP1, blir de inte bättre då åker XP in igen. Det os:et kan man iaf lita på - speciellt med SP3
Redigerat av candyraver, 14 January 2008 - 20:04.
Postad 19 January 2008 - 14:05
Silverfisken
-
Silverfisken
-
Forumräv
-
-
588 inlägg
Oj, jag trodde att jag hade en nätverkskabel i AirPacen men den kabeln var aldrig kopplad till routern. Så går/kör alltså helt och hållet Airpacen på det trådlösa då?
Testade att koppla in nätverkskabel i Airpacen och i min router och då fick jag bara massa Timeout i AirPace programmet och kunde inte surfa samtidigt, eller koppla upp mig till routern.
Bara så jag vet hur det fungerar.
Postad 20 January 2008 - 17:26
klepto2
-
klepto2
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Jag har köpt en AirPace och installerade den idag. Det gick utan problem och datorn hittar den. Nu till problemet. Ljudet hackar som tusan! Det är inte mer än 3-4 meter mellan AirPacen och routern så det borde inte vara några problem. Det funkar ju att surfa utan problem med en bärbar dator. Någon som har tips på vad man kan göra?
Redigerat av klepto2, 20 January 2008 - 17:27.
Postad 20 January 2008 - 21:58
Silverfisken
-
Silverfisken
-
Forumräv
-
-
588 inlägg
Det beror kanske på vad du har för router och om du har satt en statisk IP till AirPacen (gör du ju i AirPacens egna admin)..? Har du snabbt trådlöst? AirPacen måste (väl) också ligga i ditt egna lokala nätverk (med en rätt IP), men det vet du kanske.
Jag har märkt att när jag öppnar Internet Explorer och samtidigt packar upp en rar-fil så används processorn mycket till det så strömmandet blir lite hackigt. Min dator är en bärbar Pentium M 1.70GHz Dell med 2GB minne.
Testa och flytta AirPacen kanske. Sätt bufferten på något på 500ms.
Postad 21 January 2008 - 12:00
candyraver
-
candyraver
-
Användare
-
-
224 inlägg
Det beror kanske på vad du har för router och om du har satt en statisk IP till AirPacen (gör du ju i AirPacens egna admin)..? Har du snabbt trådlöst? AirPacen måste (väl) också ligga i ditt egna lokala nätverk (med en rätt IP), men det vet du kanske. Jag har märkt att när jag öppnar Internet Explorer och samtidigt packar upp en rar-fil så används processorn mycket till det så strömmandet blir lite hackigt. Min dator är en bärbar Pentium M 1.70GHz Dell med 2GB minne. Testa och flytta AirPacen kanske. Sätt bufferten på något på 500ms.
Samma här, jobbar datorn mycket så får jag också små hack i musiken. Ändå tycker jag fördelarna med trådlöst ljud överväger detta problem. Men airpacen kräver en snabb dator... jág har en core2duo på min bärbara och de fungerar bra. Jag funderar dock på hur jag ska ge "Abit wireless utility" högre prioritet av Windows så musiken får prioritet. Om jag dock sätter buffern på 500ms eller mer då blir de aldrig några hack.
Postad 21 January 2008 - 12:37
klepto2
-
klepto2
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Det beror kanske på vad du har för router och om du har satt en statisk IP till AirPacen (gör du ju i AirPacens egna admin)..? Har du snabbt trådlöst? AirPacen måste (väl) också ligga i ditt egna lokala nätverk (med en rätt IP), men det vet du kanske. Jag har märkt att när jag öppnar Internet Explorer och samtidigt packar upp en rar-fil så används processorn mycket till det så strömmandet blir lite hackigt. Min dator är en bärbar Pentium M 1.70GHz Dell med 2GB minne. Testa och flytta AirPacen kanske. Sätt bufferten på något på 500ms.
Jag har satt AirPacen att hämta ip adressen från routern (DHCP). Jag kör i 54 mbit och den hade ungefär 80 % täckning. Jag har en AMD 3800+ X2 med 2 gb ram och jag kör Vista. Vet inte om det är AirPacen som gör att ljudet hackar eller om felet ligger i min dator. Ska undersöka vidare. En annan fråga till er som har en AirPace, blir den varm? Jag tycker min blir ganska varm...
Postad 21 January 2008 - 13:52
klepto2
-
klepto2
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Nu provade jag med tjejens gamla sketna bärbara dator. Då funkar det så felet ligger nånstans i min dator. Jag har ett SoundBlaster X-Fi ljudkort i den, kan det vara det som strular eller är det mitt nätverkskort eller nåt?
Postad 21 January 2008 - 18:23
Silverfisken
-
Silverfisken
-
Forumräv
-
-
588 inlägg
Min blir ganska varm men tror inte det gör så mycket.
Postad 21 January 2008 - 18:26
candyraver
-
candyraver
-
Användare
-
-
224 inlägg
Nu provade jag med tjejens gamla sketna bärbara dator. Då funkar det så felet ligger nånstans i min dator. Jag har ett SoundBlaster X-Fi ljudkort i den, kan det vara det som strular eller är det mitt nätverkskort eller nåt?
Kan jag absolut inte tänka mig ditt ljudkort har med problemet att göra, då airpace installeras som ett "virtuellt ljudkort" och uteslutande använder det när verktyget är igång. Du använder givetvis dom senaste drivrutinerna? Hackar ljudet eller fungerar det inte alls? Jag ställde in fast ip nummer på min airpace, då verkade det fungera bättre än DHCP...
Postad 21 January 2008 - 18:32
Silverfisken
-
Silverfisken
-
Forumräv
-
-
588 inlägg
Är det inte Vista som spökar? och kompatibiliteten med Abits drivrutin?
Postad 21 January 2008 - 18:34
candyraver
-
candyraver
-
Användare
-
-
224 inlägg
Jo. Men laddar man hem dom senate är de inga problem alls. Jag kör Vista Home Premium på min laptop... Fungerar toppen. Någon som nånsin egentligen installerar en drivrutin idag med den medföljande CDen?
Postad 22 January 2008 - 08:07
klepto2
-
klepto2
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Jo. Men laddar man hem dom senate är de inga problem alls. Jag kör Vista Home Premium på min laptop... Fungerar toppen.
Någon som nånsin egentligen installerar en drivrutin idag med den medföljande CDen? 
Om jag använder CDn som följer med så går det inte att installera det på min Vista dator. Då står det nåt i stil med "Initilazation failed" i slutet av installationen. Om jag laddar hem den sensate drivrutinen v1131 så går det att installera. Men ljudet hackar som sagt. På tjejens dator provade jag med de medföljande drivrutinerna och det fungerade. Har provat att inaktivera X-Fi men det hjälper inte och ljudet från det kortet hackar inte. Har även uppdaterat nätverkskorts drivrutinerna utan framgång. Ska prova att ge den ett statiskt IP men fungerar det när routern är inställd på DHCP? Men eftersom det fungerar bra från tjejens dator så tycker jag inte att de borde göra någon skillnad. Jag kunde till och med ställa ned bufferten till 60 ms utan att det hackade... Vägrar gå tillbaka till XP...
Postad 22 January 2008 - 20:18
candyraver
-
candyraver
-
Användare
-
-
224 inlägg
Jo. Men laddar man hem dom senate är de inga problem alls. Jag kör Vista Home Premium på min laptop... Fungerar toppen.
Någon som nånsin egentligen installerar en drivrutin idag med den medföljande CDen? 
Om jag använder CDn som följer med så går det inte att installera det på min Vista dator. Då står det nåt i stil med "Initilazation failed" i slutet av installationen. Om jag laddar hem den sensate drivrutinen v1131 så går det att installera. Men ljudet hackar som sagt. På tjejens dator provade jag med de medföljande drivrutinerna och det fungerade.
Har provat att inaktivera X-Fi men det hjälper inte och ljudet från det kortet hackar inte. Har även uppdaterat nätverkskorts drivrutinerna utan framgång.
--------
Lite skumt För när jag confade min Airpace med direktkabel från min bärbara till airpacen och "fick kontakt" så att säga då hackade ljudet också och jag tänke "vafan... de låter bra men de hackar ju varannan sekund" Sen ställde jag in ett fast ip (glöm inte gateway och subnet!) och lät den vara som client mot min trådlösa router. Då var de inga problem som tur väl.
Ska prova att ge den ett statiskt IP men fungerar det när routern är inställd på DHCP? Men eftersom det fungerar bra från tjejens dator så tycker jag inte att de borde göra någon skillnad. Jag kunde till och med ställa ned bufferten till 60 ms utan att det hackade... Vägrar gå tillbaka till XP...
Postad 22 January 2008 - 20:24
candyraver
-
candyraver
-
Användare
-
-
224 inlägg
Om jag använder CDn som följer med så går det inte att installera det på min Vista dator. Då står det nåt i stil med "Initilazation failed" i slutet av installationen. Om jag laddar hem den sensate drivrutinen v1131 så går det att installera. Men ljudet hackar som sagt. På tjejens dator provade jag med de medföljande drivrutinerna och det fungerade.
Har provat att inaktivera X-Fi men det hjälper inte och ljudet från det kortet hackar inte. Har även uppdaterat nätverkskorts drivrutinerna utan framgång.
--------
Lite skumt För när jag confade min Airpace med direktkabel från min bärbara till airpacen och "fick kontakt" så att säga då hackade ljudet också och jag tänke "vafan... de låter bra men de hackar ju varannan sekund" Sen ställde jag in ett fast ip (glöm inte gateway och subnet!) och lät den vara som client mot min trådlösa router. Då var de inga problem som tur väl.
Ska prova att ge den ett statiskt IP men fungerar det när routern är inställd på DHCP? Men eftersom det fungerar bra från tjejens dator så tycker jag inte att de borde göra någon skillnad. Jag kunde till och med ställa ned bufferten till 60 ms utan att det hackade... Vägrar gå tillbaka till XP...
Tjaaa.... jag kör också DHCP på min router, men har ändå gett airpacen ett fast ip nummer. Givetvis måste du ställa in din router att ge ut ip-nummer range ... jag har från 192.168.0.1 till 192.168.0.4 Den första är min stationära(2), den andra är min bärbara(3), den tredje är min airpace(4). 192.168.0.1 är ju routerns egen ip (internet) så den adressen får man ju inte ta. Och se till att sätt airpacen som "client mode". Inga andra inställningar på airpcen har jag ändrat på - och tror knappast det ska behövas heller. Hur kan du ha 60ms på airpacen? jag kan minimum ha 100ms. Men de spelar ifs mindre roll..
Postad 22 January 2008 - 22:20
klepto2
-
klepto2
-
Amatör
-
-
69 inlägg
--------
Tjaaa.... jag kör också DHCP på min router, men har ändå gett airpacen ett fast ip nummer. Givetvis måste du ställa in din router att ge ut ip-nummer range ... jag har från 192.168.0.1 till 192.168.0.4 Den första är min stationära(2), den andra är min bärbara(3), den tredje är min airpace(4). 192.168.0.1 är ju routerns egen ip (internet) så den adressen får man ju inte ta. Och se till att sätt airpacen som "client mode". Inga andra inställningar på airpcen har jag ändrat på - och tror knappast det ska behövas heller.
Hur kan du ha 60ms på airpacen? jag kan minimum ha 100ms. Men de spelar ifs mindre roll..
Jag provade att ge airpacen ett fast IP nummer 192.168.1.3. Routern har 192.168.1.1. Det gjorde ingen skillnad. Ska man ställa in default gateway? Hur som helst så funkar det ju med tjejens bärbara dator som kör XP. Men det mest konstiga och irriterande med hela problemet upptäckte jag igår kväll. Om man ställer ned volymen till en tredjedel i programmet så slutar musiken att hacka! Jag kan inte förstå vad som kan vara problemet. Kan ju vara nån krock mellan nåt program eller hårdvara i min dator. Man kunde ställa in 60ms på tjejens dator, på min var det 100ms som lägst.
Postad 23 January 2008 - 18:18
candyraver
-
candyraver
-
Användare
-
-
224 inlägg
--------
Tjaaa.... jag kör också DHCP på min router, men har ändå gett airpacen ett fast ip nummer. Givetvis måste du ställa in din router att ge ut ip-nummer range ... jag har från 192.168.0.1 till 192.168.0.4 Den första är min stationära(2), den andra är min bärbara(3), den tredje är min airpace(4). 192.168.0.1 är ju routerns egen ip (internet) så den adressen får man ju inte ta. Och se till att sätt airpacen som "client mode". Inga andra inställningar på airpcen har jag ändrat på - och tror knappast det ska behövas heller.
Hur kan du ha 60ms på airpacen? jag kan minimum ha 100ms. Men de spelar ifs mindre roll..
Jag provade att ge airpacen ett fast IP nummer 192.168.1.3. Routern har 192.168.1.1. Det gjorde ingen skillnad. Ska man ställa in default gateway? Hur som helst så funkar det ju med tjejens bärbara dator som kör XP. Men det mest konstiga och irriterande med hela problemet upptäckte jag igår kväll. Om man ställer ned volymen till en tredjedel i programmet så slutar musiken att hacka! Jag kan inte förstå vad som kan vara problemet. Kan ju vara nån krock mellan nåt program eller hårdvara i min dator.
Man kunde ställa in 60ms på tjejens dator, på min var det 100ms som lägst.
Urskumt problem du har! Ja du måste ställa in gateway (192.168.0.1) i airpacen. Men annars så får du nog kontakta supporten på Abit.. Eller blåsa din dator...
Postad 23 January 2008 - 18:34
msjanson
-
msjanson
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej,
Jag har precis köpt en Abit WAD och har samma problem med hack i ljudet som beskrivits ovan. Jag använder en cirka 4 år gammal Acer laptop med Windows XP. Har inte hunnit testa alla möjliga konfigurationer än men är skeptisk till att det verkligen skulle lösa problemet.
Trist!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|