Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bi-wiring/biwiring/bi-wire/biwire: teori & praktik

288 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 mars 2007 - 21:44

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

  • 655 inlägg
  • 0
Funderade på bi-wiring till min förra receiver och testade oxå, men upplevde ingen skillnad (förutom dubbla mängden kabel att gömma undan).

Sprang på en intressant artikel (se länk) på Audioholics som konkluderar att det inte skall vara någon signifikant skillnad mellan single- & bi-wiring.

Bi-wiring from amplifier to loudspeaker

För er som inte orkar läsa artikeln kommer slutsatsen här:

Thus we can conclude that there may be a small effect due to bi-wiring, but the above tends to imply it may normally be so small as to have little significance. In order to say more, a detailed model of specific realistic systems, and/or some precise measurements, would be required. These might reveal a more noticeable effect in some cases, but the above taken by itself implies the effects will usually be very small if low series impedance cables are used. It is also perhaps worth bearing in mind that - even in a case where any change in frequency response is large enough to be audible - this does not establish that the bi-wired arrangement will inevitably then be “better” than using a single cable. That would depend upon the circumstances of use, and the preferences of the listener.

//erikli

#2

Postad 22 mars 2007 - 21:49

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Det är bara att titta på konstruktionen, alla filterbyggare och moddare måste ha sett det, som är en helt idiotisk konsruktion. två kablar in i samma skit ett metallbleck på utsidan istället för en koppartråd på insidan. Bara trams. B)

Kolla på Dynaudio de kör bara singelwireterminaler på alla modeller. ;)

#3

Postad 22 mars 2007 - 22:05

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0

Det är bara att titta på konstruktionen, alla filterbyggare och moddare måste ha sett det, som är en helt idiotisk konsruktion. två kablar in i samma skit ett metallbleck på utsidan istället för en koppartråd på insidan. Bara trams.  B)

Kolla på Dynaudio de kör bara singelwireterminaler på alla modeller.  :D

<{POST_SNAPBACK}>



Tänk vilken tur vi har här på forumet som har en sån outömlig och neutral resurs för info angående alla högtalare på marknaden! Här har vi ju en gud och självutnämd ljudprofessor i vår allas Mr Välljud.....Vore ju nästan att häda att kritisera honom.... :)

Alla vet vi ju att ett metallblock är skit, eller hur?! :rolleyes:

Allt annat är ju vedertaget trams...... ;)

Redigerat av masse70, 22 mars 2007 - 22:09.


#4

Postad 22 mars 2007 - 22:12

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Tänk vilken tur vi har här på forumet som har en sån outömlig och neutral resurs för info angående alla högtalare på marknaden! Här har vi ju en gud och självutnämd ljudprofessor i vår allas Mr Välljud.....Vore ju nästan att häda att kritisera honom....

Alla vet vi ju att ett metallblock är skit, eller hur?!

Allt annat är ju vedertagent trams......


Hur tänker du ? eftersom du är otrevligt ironisk.

Förklara din åsikter. Så kan vi resonera B)

#5

Postad 22 mars 2007 - 22:20

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0
Är inte otrevlig alls, bara ifågasätter dina vedertagna "sanningar" som du så gärna framhäver. Så det är väl snarare vi som behöver få bli upplysta av din "expertis" vad gäller högtalarbyggen och de som konstruerat dom. Speciellt iom att dom som byggt desamma inte verkar dela din expertis?


Tänk vilken tur vi har här på forumet som har en sån outömlig och neutral resurs för info angående alla högtalare på marknaden! Här har vi ju en gud och självutnämd ljudprofessor i vår allas Mr Välljud.....Vore ju nästan att häda att kritisera honom....

Alla vet vi ju att ett metallblock är skit, eller hur?!

Allt annat är ju vedertagent trams......


Hur tänker du ? eftersom du är otrevligt ironisk.

Förklara din åsikter. Så kan vi resonera B)

<{POST_SNAPBACK}>



#6

Postad 22 mars 2007 - 22:28

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Är inte otrevlig alls, bara ifågasätter dina vedertagna "sanningar" som du så gärna framhäver. Så det är väl snarare vi som behöver få bli upplysta av din "expertis" vad gäller högtalarbyggen och de som konstruerat dom. Speciellt iom att dom som byggt desamma inte verkar dela din expertis?


Vad har du för förklaring till Biwire ?
Vilka delar delar inte min "expertis" ?

Det är OK att ifrågasätta men man bör ha nå att komma med inte bara trottsa. B)

#7

Postad 22 mars 2007 - 22:32

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0
Har inget att behöva förklara alls för dig. Du var den som så snabbt ifrågasatte och kritiserade det hela. Så jag känner inte den minsta press över att göra nåt sådant.... Du borde lära dig skillnaden på trottsa och att ifrågasätta, en viss skillnad......


ps. du gör verkligen skäl för din högst barnsliga signatur....



Är inte otrevlig alls, bara ifågasätter dina vedertagna "sanningar" som du så gärna framhäver. Så det är väl snarare vi som behöver få bli upplysta av din "expertis" vad gäller högtalarbyggen och de som konstruerat dom. Speciellt iom att dom som byggt desamma inte verkar dela din expertis?


Vad har du för förklaring till Biwire ?
Vilka delar delar inte min "expertis" ?

Det är OK att ifrågasätta men man bör ha nå att komma med inte bara trottsa. B)

<{POST_SNAPBACK}>


Redigerat av masse70, 22 mars 2007 - 22:35.


#8

Postad 22 mars 2007 - 22:37

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Det är enkelt... lyssna! För mig är det en självklarhet att Bi-Wiring gör skillnad... riktigt stor i vissa fall mindre i andra fall. Konstruktionen på högtalaren och kabeln spelar självklart roll i slutresultatet...

Min erfarenhet säger att Bi-Wiring lönar sig och spelar roll!


Red
Till Masse70 angående hans citat:
Men vad har du tillfört då? Förutom att citera mig tre gånger utan att säga något alls...

Redigerat av PEF, 23 mars 2007 - 22:46.


#9

Postad 22 mars 2007 - 22:40

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Har inget att behöva förklara alls för dig. Du var den som så snabbt ifrågasatte och kritiserade det hela. Så jag känner inte den minsta press över att göra nåt sådant.... Du borde lära dig skillnaden på trottsa och att ifrågasätta, en viss skillnad......


Alltså du har ju humor. Du är förnedrande och ifrågasättande. Du stör dig på att jag uttalar mig i frågan.

Tänk vilken tur vi har här på forumet som har en sån outömlig och neutral resurs för info angående alla högtalare på marknaden! Här har vi ju en gud och självutnämd ljudprofessor i vår allas Mr Välljud.....Vore ju nästan att häda att kritisera honom....


Ifrågasättande och ironisk.

bara ifågasätter dina vedertagna "sanningar" som du så gärna framhäver. Så det är väl snarare vi som behöver få bli upplysta av din "expertis" vad gäller högtalarbyggen och de som konstruerat dom. Speciellt iom att dom som byggt desamma inte verkar dela din expertis?


Men varför eftersom du inte kan påpeka och resonera om varför. Jag kan stå för mina åsikter. Du har inga. Så vart fick du luft ifrån. Tala eller låt bli.

B)

#10

Postad 22 mars 2007 - 22:40

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0

Det är enkelt... lyssna! För mig är det en självklarhet att Bi-Wiring gör skillnad... riktigt stor i vissa fall mindre i andra fall. Konstruktionen på högtalaren och kabeln spelar självklart roll i slutresultatet...

Min erfarenhet säger att Bi-Wiring lönar sig och spelar roll!

<{POST_SNAPBACK}>


Återigen, det handlar om från fall till fall och från öra till öra och FRAMFÖRALLT inte från person till person! Nåt annat vore enbart vansinne och lögn att framhäva.

Redigerat av masse70, 22 mars 2007 - 22:41.


#11

Postad 22 mars 2007 - 22:42

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0

Det är enkelt... lyssna! För mig är det en självklarhet att Bi-Wiring gör skillnad... riktigt stor i vissa fall mindre i andra fall. Konstruktionen på högtalaren och kabeln spelar självklart roll i slutresultatet...

Min erfarenhet säger att Bi-Wiring lönar sig och spelar roll!

<{POST_SNAPBACK}>


Återigen, det handlar om från fall till fall och från öra till öra och FRAMFÖRALLT inte från person till person! Nåt annat vore enbart vansinne och lögn att framhäva.

<{POST_SNAPBACK}>


Men varför eftersom du inte kan påpeka och resonera om varför. Jag kan stå för mina åsikter. Du har inga. Så vart fick du luft ifrån. Tala eller låt bli.



Lol patetiskt....tänker inte ens bemöda mig med ett svar på ett sånt fjortisinlägg, sorry

#12

Postad 22 mars 2007 - 22:44

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Det är enkelt... lyssna! För mig är det en självklarhet att Bi-Wiring gör skillnad... riktigt stor i vissa fall mindre i andra fall. Konstruktionen på högtalaren och kabeln spelar självklart roll i slutresultatet...

Min erfarenhet säger att Bi-Wiring lönar sig och spelar roll!


Den ända skillnaden det gör rent tekniskt är att du har dubbel kabel till högtalare. I övrigt är de samma. Ingen skillnad i filtret eller så. En kopparbit mindre på insidan som flyttas till utsidan.

Det är en sak som ger fördel och det är om du vill biampa.

#13

Postad 22 mars 2007 - 22:44

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0

Det är enkelt... lyssna! För mig är det en självklarhet att Bi-Wiring gör skillnad... riktigt stor i vissa fall mindre i andra fall. Konstruktionen på högtalaren och kabeln spelar självklart roll i slutresultatet...

Min erfarenhet säger att Bi-Wiring lönar sig och spelar roll!

<{POST_SNAPBACK}>


Återigen, det handlar om från fall till fall och från öra till öra och FRAMFÖRALLT inte från person till person! Nåt annat vore enbart vansinne och lögn att framhäva.

<{POST_SNAPBACK}>


Men varför eftersom du inte kan påpeka och resonera om varför. Jag kan stå för mina åsikter. Du har inga. Så vart fick du luft ifrån. Tala eller låt bli.



Lol patetiskt....tänker inte ens bemöda mig med ett svar på ett sånt fjortisinlägg, sorry

<{POST_SNAPBACK}>


Tala eller låt bli.


Konstruktivt där B)

#14

Postad 22 mars 2007 - 22:45

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Lol patetiskt....tänker inte ens bemöda mig med ett svar på ett sånt fjortisinlägg, sorry


Helt enkelt för att du inte kan. B)

#15

Postad 22 mars 2007 - 22:45

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0

Det är enkelt... lyssna! För mig är det en självklarhet att Bi-Wiring gör skillnad... riktigt stor i vissa fall mindre i andra fall. Konstruktionen på högtalaren och kabeln spelar självklart roll i slutresultatet...

Min erfarenhet säger att Bi-Wiring lönar sig och spelar roll!

<{POST_SNAPBACK}>


Erfarenhet i all ära, men själv föredrar jag vetenskap framför åsikt. Om du tycker att det gör stor skillnad i just din anläggning är det ju jättebra för dig. Vissa tycker ju att ljudet blir bättre om man lägger en dyr sten på receivern. B)

#16

Postad 22 mars 2007 - 22:47

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0

Lol patetiskt....tänker inte ens bemöda mig med ett svar på ett sånt fjortisinlägg, sorry


Helt enkelt för att du inte kan. B)

<{POST_SNAPBACK}>



well whatever makes you feel like a happy geek....

#17

Postad 22 mars 2007 - 22:50

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

well whatever makes you feel like a happy geek....


Inget mer ljud i skällan än så. Wow.

Erfarenhet i all ära, men själv föredrar jag vetenskap framför åsikt. Om du tycker att det gör stor skillnad i just din anläggning är det ju jättebra för dig. Vissa tycker ju att ljudet blir bättre om man lägger en dyr sten på receivern.


Håller med. Man skall inte gå på att allt är guld som glimmar. Man kan Tom få fasfel genom att använda Biwireing. Så ljudförsämring tycks vara än större risk än förbättring men det är ett bra säljargument. ;)

#18

Postad 22 mars 2007 - 22:50

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0
annars är ju just detta ett klassikt scenario bland dom som har prestationsångest att måste ha de värsta på marknaden och desutom vara nödgade att hävda att de är just värst!

Lol patetiskt....tänker inte ens bemöda mig med ett svar på ett sånt fjortisinlägg, sorry


Helt enkelt för att du inte kan. ;)

<{POST_SNAPBACK}>



well whatever makes you feel like a happy geek....

<{POST_SNAPBACK}>



#19

Postad 22 mars 2007 - 22:51

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 528 inlägg
  • 0
Lol....;)


Det är bara att titta på konstruktionen, alla filterbyggare och moddare måste ha sett det, som är en helt idiotisk konsruktion. två kablar in i samma skit ett metallbleck på utsidan istället för en koppartråd på insidan. Bara trams.  ;)

Kolla på Dynaudio de kör bara singelwireterminaler på alla modeller.  :huh:

<{POST_SNAPBACK}>



#20

Postad 22 mars 2007 - 22:55

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

annars är ju just detta ett klassikt scenario bland dom som har prestationsångest att måste ha de värsta på marknaden och desutom vara nödgade att hävda att de är just värst!


Va! Vad har detta med Biwireing att göra... Är du på rätt forum. ;)

#21

Postad 22 mars 2007 - 22:57

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

  • 695 inlägg
  • 0
Ett argument för bi-wire är ju att man kan använda olika kablar för olika register, dels för att det kanske är billigare att köpa kablar som har sina olika specialiteter istället för en dyr som klarar alla register bra och dels för att man har större möjlighet att anpassa frekvensregisterna efter egen smak. Själv har jag aldrig provat detta så jag har ingen åsikt om saken egentligen.

På mina högtalare har jag singe-wire, den största nackdelen med det tycker jag är att det inte finns möjlighet till bi-amping.

#22

Postad 22 mars 2007 - 23:27

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Rent vetenskapligt så har jag inte sett något som tyder på att bi-wiring skulle vara att föredra. Att något finns till salu gör ju inte att det måste finnas en verklig anledning att det funkar eller ger effekt. Det borde ju alla veta efter alla bantningspiller och dyl.

#23

Postad 23 mars 2007 - 00:15

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 170 inlägg
  • 0
Vad finns det att diskutera egentligen?

Hör du skillnad (till det bättre, inbillat eller inte) med en extra kabel, fine, använd den och var glad.

Hör du inte skillnad (eller hör skillnad men till det sämre) med en extra kabel, använd den inte.

Problem solved. ;)

/BB

#24

Postad 23 mars 2007 - 07:02

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Vad finns det att diskutera egentligen?

Hör du skillnad (till det bättre, inbillat eller inte) med en extra kabel, fine, använd den och var glad.

Hör du inte skillnad (eller hör skillnad men till det sämre) med en extra kabel, använd den inte.

Problem solved.


Man tar i dessa ämnen för totalt sett öka kunskapen och hjälpa varandra att inte bli alldeles lurad i denna djungel. Det är väldigt bra men alla gillar inte att höra utgången at olika resultat. ;)

Redigerat av mr-välljud, 23 mars 2007 - 07:02.


#25

Postad 23 mars 2007 - 11:20

narenback
  • narenback
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0

Rent vetenskapligt så har jag inte sett något som tyder på att bi-wiring skulle vara att föredra. Att något finns till salu gör ju inte att det måste finnas en verklig anledning att det funkar eller ger effekt. Det borde ju alla veta efter alla bantningspiller och dyl.

<{POST_SNAPBACK}>


Verkar lite farligt att ge sig in i denna tråden men har svårt att hålla fingrarna borta.

Vad som är bättre ljud rent vetenskapligt kan vara svårt att svara på, dagens skivor körs oftast genom en kompressor för att höja låga ljud och klippa bort topparna på höga ljud. Detta uppfattar den stora massan oftast som bra ljud, med andra ord något som många uppfattar som bättre ljud. Kollar du i detta forumet är det flera som nästan skulle offra sin högra hand för att slippa höra skivor som är körda genom en kompressor. Hoppsan långt utlägg om något som skulle vara en parantes ;)

Jag är absolut ingen expert på området och kör inte själv någon biamp eller biwi. Men enligt mig finns det rent vetenskapliga stöd för att biamp/biwi ska låta bättre. Här är vad jag menar de mest framträdande fördelarna....

1) När två trådar istället för en tråd, fördubblar man diametern på kabeln som går från förstärkaren till högtalarna. Kommer jag inte ihåg helt fel är har storleken på magnetfältet som uppstår i en rakledare(dvs vår högtalarkabel) diameter^2 under divisionstecknet. Med andra ord har det stor betydelse för magnetfältet som uppstår och kan där med rent vetenskapligt kallas bättre. Denna effekt uppstår både i biamp och bi-wiring.

2) När det kommer till biamp så kopplar man det ena paret kablar till ena högtalarkontakterna och det andra kabelparet till andra högtalarkontakterna. I grundutförandet brukar dessa högtalarkontakter motsvara bas och diskant genom att dessa delas upp med hjälp av ett filter som bara släpper igenom respektive frekvenser. De frekvenser ett filter inte släpper igenom ger rent fysiskt ett oändligt motstånd och släpps där med inte igenom. Eftersom effekten inte försvinner så kommer effekten koncentreras till de frekvenser som släpps igenom, med andra ord en effekt höjning på dessa frekvensområden. Detta sker för både bas och diskant. Se det enkelt förklarat som en trådgårdsslang och på slutet sätter man på en smalare ände, det ger med andra ord högre tryck i slutet av trädgårdsslangen där det är smalare diametern. Eftersom två förstärkare används kommer man med andra ord att få högre effekt för både höga frekvenser som för låga frekvenser.

Slutsats är att det rent vetenskapligt finns stöd för bättre ljud genom biamp och biwi. Hur vidare det ligger till i praktiken är en helt annan sak, går det verkligen att höra skillnaden och går det att hör den extra effekten? Som tidigare sagt i tråden kan problem med fas uppkomma genom att använda två par kablar.

#26

Postad 23 mars 2007 - 12:53

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

) När två trådar istället för en tråd, fördubblar man diametern på kabeln som går från förstärkaren till högtalarna. Kommer jag inte ihåg helt fel är har storleken på magnetfältet som uppstår i en rakledare(dvs vår högtalarkabel) diameter^2 under divisionstecknet. Med andra ord har det stor betydelse för magnetfältet som uppstår och kan där med rent vetenskapligt kallas bättre. Denna effekt uppstår både i biamp och bi-wiring.


Tänker du rätt här verkligen. Detta kan uppnås med en terminal lika som med två. :huh:
En vanlig fyrfläta eller annat eKK.

2) När det kommer till biamp så kopplar man det ena paret kablar till ena högtalarkontakterna och det andra kabelparet till andra högtalarkontakterna. I grundutförandet brukar dessa högtalarkontakter motsvara bas och diskant genom att dessa delas upp med hjälp av ett filter som bara släpper igenom respektive frekvenser. De frekvenser ett filter inte släpper igenom ger rent fysiskt ett oändligt motstånd och släpps där med inte igenom. Eftersom effekten inte försvinner så kommer effekten koncentreras till de frekvenser som släpps igenom, med andra ord en effekt höjning på dessa frekvensområden. Detta sker för både bas och diskant. Se det enkelt förklarat som en trådgårdsslang och på slutet sätter man på en smalare ände, det ger med andra ord högre tryck i slutet av trädgårdsslangen där det är smalare diametern. Eftersom två förstärkare används kommer man med andra ord att få högre effekt för både höga frekvenser som för låga frekvenser.


Biamp är det som användningen är till för. Filtret ser precis likadant ut åp singelwire det är bara så att det delas upp på insida terminalen till bas eller diskant. Så detta är inget man vinner på med biwire. ;)


Slutsats är att det rent vetenskapligt finns stöd för bättre ljud genom biamp och biwi. Hur vidare det ligger till i praktiken är en helt annan sak, går det verkligen att höra skillnaden och går det att hör den extra effekten? Som tidigare sagt i tråden kan problem med fas uppkomma genom att använda två par kablar.


Inte speciellt hållbara stöd. Hålelr med om att det inte är hörbart dock.


;)

#27

Postad 23 mars 2007 - 21:45

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Bifogad fil  filter.jpg   29,32K   9 Antal nerladdningar


Kolla på detta filter

Insida visa på vart kontakterna kommer in och Biwire medan ända skillnaden på detta och singelwire är en brygga mellan kontakerna på insidan :)

Stora förändringar. :D

#28

Postad 23 mars 2007 - 22:14

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Det låter oroväckande... Om alla högtalare som har dubbla högtalarterminaler är ihopkopplade på insidan med metallbleck så betyder det att ifall man kopplar dubbla slutsteg till dessa högtalare så kommer de att vara ihopkopplade med varandra...

Skulle du kunna utveckla det lite?

Jag skulle vilja säga att... narenbäck är på helt rätt spår och mr väljud är helt ute och cyklar!

#29

Postad 23 mars 2007 - 22:22

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Det låter oroväckande... Om alla högtalare som har dubbla högtalarterminaler är ihopkopplade på insidan med metallbleck så betyder det att ifall man kopplar dubbla slutsteg till dessa högtalare så kommer de att vara ihopkopplade med varandra...

Skulle du kunna utveckla det lite?

Jag skulle vilja säga att... narenbäck är på helt rätt spår och mr väljud är helt ute och cyklar


Inte mella terminalerna eftersom det förutsätter att det bara finns ett par om det är singelwire.
Sen kan du kanske utveckla vad i Narenbäks utalande som jag inte motargumeterade som var fel så jag cyklar?

Du kanske vill lägga ut texten lite. :)

#30

Postad 23 mars 2007 - 22:26

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Jo just det du kanske inte förstår så vi tar det igen. På insidan alla filter är det ett filter till diskanten. Ett till mellanregister och ett till basen. Om man har en terminal bryggar man från den till de tre olika filtren. :)

Syns tydligt på bilden som kommer. Så hur kan då en dubbel eller trippel terminal ha någon betydelse om du inte Biampar eller triampar. :D

Bifogad fil  IMG_6538.JPG   590,01K   186 Antal nerladdningar

#31

Postad 23 mars 2007 - 22:28

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

mr väljud är helt ute och cyklar


Så jag vill ha en förklaring på detta hur du menar och varför :)

#32

Postad 23 mars 2007 - 22:42

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Jag har förstått det så här...

Du tar en högtalare med dubbla högtalarterminaler och ansluter en kabel till LF delen. Om du nu spelar musik så kommer endast de frekvenser som ligger nedanför brytfrekvensen att passera i strömkretsen via filtret. Detta skulle innebära att det endast kommer gå ström med frekvenser under brytfrekvensen i kabeln. Detsamma fast omvänt skulle då gälla för HF delen...

Jag är inte utbildad i svagström utan starkström så jag kan självklart ha fel.


Red
Ursäkta att jag inte svarade på minuten, lite otålig där... :)

Ute och cyklar kanske var lite starkt, men du brukar ha väldigt korta svar som inte alltid är lätta att tolka...

Redigerat av PEF, 23 mars 2007 - 22:44.


#33

Postad 23 mars 2007 - 22:50

Schumi
  • Schumi
  • Lärjunge

  • 309 inlägg
  • 0
Ännu en tråd som kommer barka iväg åt hel... :)

#34

Postad 23 mars 2007 - 22:55

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Ute och cyklar kanske var lite starkt, men du brukar ha väldigt korta svar som inte alltid är lätta att tolka...

Godtages som ursäkt :)

Problemet är om du tittar på min bild att samma signal kommer in i samma del av filtret oavsett om du ha 2 eller 4 polskruvar.

Sen kan man rent pratiskt ta en annan slutsats. Om jag i framtiden vill Biampa. Då är det bra att ha den terminalen. Men att spela på detta som en uppgradering är fel. Så får jag välja väljer jag Biwireing men inte för välljudets skull utan den pratiska delen. Den motiveringen är ärligare.

:D

#35

Postad 23 mars 2007 - 22:55

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Ännu en tråd som kommer barka iväg åt hel... 


Det kallas debatt. :)

#36

Postad 23 mars 2007 - 23:05

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Ute och cyklar kanske var lite starkt, men du brukar ha väldigt korta svar som inte alltid är lätta att tolka...

Godtages som ursäkt :)

Problemet är om du tittar på min bild att samma signal kommer in i samma del av filtret oavsett om du ha 2 eller 4 polskruvar.

Sen kan man rent pratiskt ta en annan slutsats. Om jag i framtiden vill Biampa. Då är det bra att ha den terminalen. Men att spela på detta som en uppgradering är fel. Så får jag välja väljer jag Biwireing men inte för välljudets skull utan den pratiska delen. Den motiveringen är ärligare.

:D

<{POST_SNAPBACK}>


Skall jag var helt ärligt så har jag svårt att följa var allt tar vägen... men skulle du kunna förklara vad i mitt resonemang som är fel?

Som elektriker så ser jag det som två separata kretsar som är kopplad till samma strömkälla.

I den ena en strömbrytare (filter) för HF och i den andra en strömbrytare (filter) för LF. Detta borde resultera i två separata strömmar oberoende av varandra.

Det borde inte vara någon sammankoppling i filterdelen eftersom detta skulle innebära att man kopplar ihop + och - om man väljer att ha två strömkällor (slutsteg).

#37

Postad 23 mars 2007 - 23:13

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Skall jag var helt ärligt så har jag svårt att följa var allt tar vägen... men skulle du kunna förklara vad i mitt resonemang som är fel?

Som elektriker så ser jag det som två separata kretsar som är kopplad till samma strömkälla.

I den ena en strömbrytare (filter) för HF och i den andra en strömbrytare (filter) för LF. Detta borde resultera i två separata strömmar oberoende av varandra.

Det borde inte vara någon sammankoppling i filterdelen eftersom detta skulle innebära att man kopplar ihop + och - om man väljer att ha två strömkällor (slutsteg).


Du har rätt men det är precis vad jag säger att det är. Titta på min inlänkade bild. i filtret sitter det tre separata kretsar. Men om du länkar ihop kabeln vi förstärkaren eller i högtalaren spelar ju ingen roll. På insidan terminalen om du har singel går i det fallet två kablar till de separata kretsarna. Vid två går också två. Så du har rätt och jag med :) Alltså är du också ute och cyklar. :D

#38

Postad 23 mars 2007 - 23:21

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Du har rätt men det är precis vad jag säger att det är. Titta på min inlänkade bild. i filtret sitter det tre separata kretsar. Men om du länkar ihop kabeln vi förstärkaren eller i högtalaren spelar ju ingen roll. På insidan terminalen om du har singel går i det fallet två kablar till de separata kretsarna. Vid två går också två. Så du har rätt och jag med  :)  Alltså är du också ute och cyklar.  :D

<{POST_SNAPBACK}>


OK, men om man nu antar att LF frekvenser har en tendens att samlas i mitten av en kabel och trycka ut HF frekvenser vilket exempelvis båda TaraLabs och QED påstår då skulle det vara en fördel att dela dessa två i var sin kabel från förstärkarterminal till högalaren...

Vilket är precis det man gör i Bi-Wire, därför borde det också innebära att det blir bättre ljud vid Bi-Wire.

Nu är det Godnatt för mig men skall tittta in imorgon!

#39

Postad 23 mars 2007 - 23:23

Fribbe
  • Fribbe
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Detta om biwiring är en gammal frågeställning som ljudtekniska sällskapets dåvarande (nuvarande ordförande) tekniska redaktör, Ingvar Öhman besvarade genom att mäta och förklara med kabel och filterteoretiska resonemang. Han kom fram till att om biwiring skall fungera som avsett måste högtalarfiltret vara dimensionerat för detta och att man då som bäst har lika bra ljud som från singelwiring, är inte filtret dimensionerad rätt så uppstår ett dipp vid filtrets delningsfrekvens som färgar ljudet, en del lyssnare gillar detta ljud och anser det låter bättre men korrekt låter det inte. För förstärkaren kommer biwiring innebära att effektförstärkaren får en last som den kanske inte är byggd för och att dom fasvridna belastningar som uppstår i filtrets LP och HP delars spärrfrekvenser runt delningsfrekvensen drabbar effektförstärkaren negativt . Hr Öhman rekommenderade på den tiden singelwire, enkardelig kabel (EKK) inte för tunn eller tjock, ca.1.5 till 2.5 kvadrat, ej för kort eller för lång, ca 1,5 - 3m om jag inte minns helt fel (tidningen är arkiverad i min källare). Jag tycker det är bra att fler har genomskådat denna envisa myt om biwirings förträfflighet

#40

Postad 23 mars 2007 - 23:28

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

OK, men om man nu antar att LF frekvenser har en tendens att samlas i mitten av en kabel och trycka ut HF frekvenser vilket exempelvis båda TaraLabs och QED påstår då skulle det vara en fördel att dela dessa två i var sin kabel från förstärkarterminal till högalaren...

Vilket är precis det man gör i Bi-Wire, därför borde det också innebära att det blir bättre ljud vid Bi-Wire.

Nu är det Godnatt för mig men skall tittta in imorgon!


Fina ord men knappas hållbart rent testmässigt. Men det är ju bra för kabeltillverkarna som kan sälja dubbel mängd. Sen i biwirekabel har du 4 ledare som kör samma mängd info förhoppningsvis den går in i varje pol. 2 + och 2 - du får in samma mängd till alltså full range till alla kretsar i filtret så jag kan inte logiskt se vinsten med att de olika frekvenserna skulle vara olik i kabeln. :)

#41

Postad 23 mars 2007 - 23:30

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Detta om biwiring är en gammal frågeställning som ljudtekniska sällskapets dåvarande (nuvarande ordförande) tekniska redaktör, Ingvar Öhman besvarade genom att mäta och förklara med kabel och filterteoretiska resonemang. Han kom fram till att om biwiring skall fungera som avsett måste högtalarfiltret vara dimensionerat för detta och att man då som bäst har lika bra ljud som från singelwiring, är inte filtret dimensionerad rätt så uppstår ett dipp vid filtrets delningsfrekvens som färgar ljudet, en del lyssnare gillar detta ljud och anser det låter bättre men korrekt låter det inte. För förstärkaren kommer biwiring innebära att effektförstärkaren får en last som den kanske inte är byggd för och att dom fasvridna belastningar som uppstår i filtrets LP och HP delars spärrfrekvenser runt delningsfrekvensen drabbar effektförstärkaren negativt . Hr Öhman rekommenderade på den tiden singelwire, enkardelig kabel (EKK) inte för tunn eller tjock, ca.1.5 till 2.5 kvadrat, ej för kort eller för lång, ca 1,5 - 3m om jag inte minns helt fel (tidningen är arkiverad i min källare). Jag tycker det är bra att fler har genomskådat denna envisa myt om biwirings förträfflighet


Mycket bra inlägg. :) Värt att citera.

#42

Postad 23 mars 2007 - 23:34

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Jag har läst tråden från början och speciellt dina inlägg mr-väljud

Jag har lite svårt att få ihop ditt resonemang.

För att göra det enkelt. Prata bara om högtalare som är gjorda för att
kunna bi-wira ( tror inte att du gör det, men som sagt är det svårt att utläsa )

För det första uppfattar jag dig, att du påstår att det finns en sammankoppling
på insidan mellan de olika terminalerna. Har jag förstått dig rätt ?

Vi tar resten efter att du svarat på detta.

RallyBalle

#43

Postad 23 mars 2007 - 23:37

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Jag har läst tråden från början och speciellt dina inlägg mr-väljud

Jag har lite svårt att få ihop ditt resonemang.

För att göra det enkelt. Prata bara om högtalare som är gjorda för att
kunna bi-wira ( tror inte att du gör det, men som sagt är det svårt att utläsa )

För det första uppfattar jag dig, att du påstår att det finns en sammankoppling
på insidan mellan de olika terminalerna. Har jag förstått dig rätt ?

Vi tar resten efter att du svarat på detta.

RallyBalle


Tror inte du förstått. Det finns ingen sammankopplig på Biwire såklart. utan på singel. Annars vore det konstigt. Kanske uttryckte mig onyanserat. händer ibland :) men så du är klar på det då.

Nästa.

#44

Postad 23 mars 2007 - 23:43

AndreasT
  • AndreasT
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0
"OK, men om man nu antar att LF frekvenser har en tendens att samlas i mitten av en kabel och trycka ut HF frekvenser vilket exempelvis båda TaraLabs och QED påstår då skulle det vara en fördel att dela dessa två i var sin kabel från förstärkarterminal till högalaren... "


När man börjar märka av att man inte har en ström som är lika över ledararean så har man passerat 1GHz, skineffekt blir markant över 2GHz.

då har mina högtalare börjat rulla av ganska markant, diskanten når inte riktigt ända fram.
Men jag funderar på uppgradering, och då kan det kanske bli intressant :)

#45

Postad 24 mars 2007 - 00:31

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Jag har läst tråden från början och speciellt dina inlägg mr-väljud

Jag har lite svårt att få ihop ditt resonemang.

För att göra det enkelt. Prata bara om högtalare som är gjorda för att
kunna bi-wira ( tror inte att du gör det, men som sagt är det svårt att utläsa )

För det första uppfattar jag dig, att du påstår att det finns en sammankoppling
på insidan mellan de olika terminalerna. Har jag förstått dig rätt ?

Vi tar resten efter att du svarat på detta.

RallyBalle


Tror inte du förstått. Det finns ingen sammankopplig på Biwire såklart. utan på singel. Annars vore det konstigt. Kanske uttryckte mig onyanserat. händer ibland :) men så du är klar på det då.

Nästa.

<{POST_SNAPBACK}>


Jodå, jag har förstått men ville bara kolla att du hade gjort det.

Förutsättningen för att biwire skall vara ett alternativ är att högtalarna
är tillverkade för biwiring, då kanske det är lämpligt att man håller sig
till det i sitt resonemang och på så sätt undviker att vara så luddig som
du varit med alla dina inlägg i denna tråden.

Om någon upplever att dennes högtalare presterar ett bättre ljud med
dubbla kablar mot att använda blecket som sitter på utsidan mellan terminalerna
på en biwiring klar högtalare ( finns högtalare som inte bör biwiras trots dubbla terminaler )
så varför inte låta honom tycka, tro eller vad du nu vill kalla det, att det är så.

Personligen hör jag ingen skillnad med singelwire eller biwire, men jag har biwire
i alla fall. Därför att tillverkaren rekomenderar detta.

Enkelt o klart och jag kan leva med det.

RallyBalle

Edit: tror att dina högtalare tom har tri-wire

Redigerat av Unregistered1103, 24 mars 2007 - 00:40.


#46

Postad 24 mars 2007 - 00:38

Unregistered6b0135b5
  • Unregistered6b0135b5
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Självklart måste du kunna vinna på biwire.
Då du kan använda olika kablar till bas och mellanregister/diskant.
Jag har alltid varit överygad att alla kablar låter likadant. Men vad som spelar roll är storleken på
kabel vilket verkar logiskt om den vore under dimensionerad.
För ett årsedan var jag i Kina och jobbade och köpte högtalarkabel som jag tyckte var snygg och
allt sådant kostar en bråkdel mot här.Man kan säga att det var en kul grej bara.
När jag kopplade in dom så visst blev det skillnad på ljudet. Vilket enligt mej det borde inte blivit.
Jobbigt när man är övertygad om en sak och man själv kommer på att man har fel.
Så jag håller mig helst ifrån diskutioner om kabel.
Ps jag kör biwire nu och gjorde det även innan. Mina filter är byggda för biwire möjlighet trots att
det är Dynaudio element

#47

Postad 24 mars 2007 - 09:03

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Ps jag kör biwire nu och gjorde det även innan. Mina filter är byggda för biwire möjlighet trots att
det är Dynaudio element



ÄR inte alla det :)

#48

Postad 24 mars 2007 - 09:05

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Edit: tror att dina högtalare tom har tri-wire


Yes men tänkt för triamping :)

Om någon upplever att dennes högtalare presterar ett bättre ljud med
dubbla kablar mot att använda blecket som sitter på utsidan mellan terminalerna
på en biwiring klar högtalare ( finns högtalare som inte bör biwiras trots dubbla terminaler )
så varför inte låta honom tycka, tro eller vad du nu vill kalla det, att det är så.


Jovisst men då bör de undvika att läsa här eftersom då måste jag avstå från att svar i ÄMNET för att inte störa andras inbillning.
Då faller ju hela debatten.

Inbillning menas med att det bara hänvisar till eget intryck.

Redigerat av mr-välljud, 24 mars 2007 - 09:12.


#49

Postad 24 mars 2007 - 14:41

Unregistered6b0135b5
  • Unregistered6b0135b5
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Inbillning=eget intryck FEL!
inbillning=felaktig föreställning Rätt

Tänk om det är du som har felaktig föreställning.

Teori och praktik är två skillda världar

#50

Postad 24 mars 2007 - 14:52

Unregistered6b0135b5
  • Unregistered6b0135b5
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Vad jag vill ha sagt är att man skall vara öppen och lyssna på vad andra tycker och inte gå på som en buffel och säga att alla som inte tycker som mej har fel.
Det var en tid då mesta delen av befolkningen var rädda för trilla av kanten på jorden.
Dom var nog helt övertygade att jorden var platt.
Utveklingen går framåt och nya rön kommer hela tiden så vem vet hur det ser ut om 10år.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.