Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Multifjärr för PS3?

35 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 March 2007 - 08:41

Parika
  • Parika
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Har länge funderat över att investera i en multifjärr. Exemplevis Logitech Harmony av någon modell. Vad jag förstått fungerar inte sådana med PS3 eftersom PS3:an styrs med blåtand. Men är det troligt/sannolikt att det kommer sådana fjärrar, som klarar både och.....eller är det en teknisk omöjlighet?

/Patrik

Postad 27 March 2007 - 08:45

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Jo det kommer nog, tex så har ju logitech tagit fram en speciell som är designad för 360 så det kommer säkert en PS3 variant också.

Postad 27 March 2007 - 09:45

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

• 2473 inlägg
  • 0
annars kostar sony's egna fjärr löjligt lite för att vara ett originaltillbehör, 300:- nånting.

Postad 27 March 2007 - 09:48

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Har länge funderat över att investera i en multifjärr. Exemplevis Logitech Harmony av någon modell. Vad jag förstått fungerar inte sådana med PS3 eftersom PS3:an styrs med blåtand. Men är det troligt/sannolikt att det kommer sådana fjärrar, som klarar både och.....eller är det en teknisk omöjlighet?

/Patrik

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns inga tekniska omöjligheter. Det handlar om vilja.

Postad 27 March 2007 - 09:49

Parika
  • Parika
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Jo, jag är inte ute efter en pirat-fjärr av kostnadsskäl. Vill ha en multifjärr som klarar alla apparater. Poängen med Harmony fjärrarna är ju att man programmerar dom med macro så att man med en knapptryckning kan starta en dvd film (tv:n sätts på rätt kanal, recievern i rätt läge osv)

Postad 03 April 2007 - 19:19

jessej
  • jessej
  • Forumräv

• 776 inlägg
  • 0
Tyvärr kan du i princip glömma detta i dagsläget.
Har en Logitech harmony 895'a sedan tidigare, så det kändes naturligt att knappa in PS3an oxå.
PS3an jobbar dock uteslutande med Bluetooth, så trots att jag har Harmony 895'an med både IR och RF så var jag chanslös.

Kan dock tipsa om att Sony's egna ps3 playstation fjärr är helt underbar (dock vart det en till dosa på bordet förutom Harmonyn). Jag tror verkligen att vi kommer få se betydligt fler bluetooth-fjärrar i framtiden, enkla att para ihop och behöver ej fri sikt.

Postad 03 April 2007 - 20:19

Effoc
  • Effoc
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Kan man inte ladda ner ett prog till mobilen och köra den som fjärr? :P

Postad 03 April 2007 - 21:07

jessej
  • jessej
  • Forumräv

• 776 inlägg
  • 0
Lär säkert se detta inom en snar framtid.
Hypotetiskt skulle man kunna ta en fjärr och köra mot ps3an.
Därefter ta en bärbar och sniffa av den trådlösa kommunikationen (som antagligen ej är krypterad) samtidigt som man trycker på knapp efter knapp.
När man gjort det har man vilket data som skickas via BT när man trycker på vilken knapp, så sen är det bara att knåpa ihop ett litet java-program för symbian som skickar samma data.
Stoppa sedan in detta i mobilen och du är i hamn.

Postad 20 June 2007 - 14:33

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
Jag har också en Harmony 895 som jag trodde mig vara säker med. En av sakerna jag stört mig mest på med min PS3:a är just att den inte funkar med multifjärrar. Dock har jag precis beställt den här:

http://www.spectravi...62&category_id=

som man borde kunna mappa mot multifjärren och få det att funka hyggligt tills det kommer ännu bättre lösningar.

Kan återkomma med erfarenheter om det är någon som är intresserad?

Det finns en "ful-lösning" till som de skriver om på Remotecentral
http://www.remotecen...3-ir-remote.htm

men jag tyckte det verkade bökigt.

Postad 20 June 2007 - 15:59

Benzin
  • Benzin
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Jag har också en Harmony 895 som jag trodde mig vara säker med. En av sakerna jag stört mig mest på med min PS3:a är just att den inte funkar med multifjärrar. Dock har jag precis beställt den här:

http://www.spectravi...62&category_id=

som man borde kunna mappa mot multifjärren och få det att funka hyggligt tills det kommer ännu bättre lösningar.

Kan återkomma med erfarenheter om det är någon som är intresserad?

Det finns en "ful-lösning" till som de skriver om på Remotecentral
http://www.remotecen...3-ir-remote.htm

men jag tyckte det verkade bökigt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är mycket intresserad av resultatet då jag sitter i samma sits som du.

Mvh B

Postad 20 June 2007 - 16:06

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Lär säkert se detta inom en snar framtid.
Hypotetiskt skulle man kunna ta en fjärr och köra mot ps3an.
Därefter ta en bärbar och sniffa av den trådlösa kommunikationen (som antagligen ej är krypterad) samtidigt som man trycker på knapp efter knapp.
När man gjort det har man vilket data som skickas via BT när man trycker på vilken knapp, så sen är det bara att knåpa ihop ett litet java-program för symbian som skickar samma data.
Stoppa sedan in detta i mobilen och du är i hamn.

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet med BT är ju handskakningen och ID vid ihopsynkningen för att en annan produkt ska kunna skicka data på samma frekvens. Det är inte direkt som tradionell RF-överföring.

Postad 26 June 2007 - 08:08

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
Sådär, igår fick jag hem Logic3-fjärren från amazon.uk. 235:- fick jag betala totalt.

Den kommer med en liten mottagare i form av en USB-dongle som man fäster i en av de fyra platserna på PS3:ans framsida. (Fjärren i sig är helt oduglig måste jag säga. Man måste trycka hårt på de konstigt utformade knapparna och rikta den exakt mot mottagaren för att mottagaren ska registrera trycket. Den är alltså inget bra alternativ alls till en riktig bluetooth-fjärr om det nu är nån som funderar på det.)

Sen mappade jag fjärren mot Harmonyn och efter lite trixande och fixande så funkade det...klockrent! :P Man får ta och föra över de infraröda kommandona manuellt, alltså nos-mot-nos typ, men det är ganska snabbt gjort. Riktningsknapparna får man föra över som rå-kommandon och sen får man fininställa tidsintervaller och vad de olika knapparna ska motsvara på Harmonyfjärren och så, men efter det så funkar det riktigt bra, mycket bättre än med originalfjärren. Det funkar även i XMB.

Det som inte fungerar är att det inte går att sätta på eller stänga av PS3:an. Mottagaren funkar bara så länge strömmen är påslagen till maskinen verkar det som, synd... Å andra sidan måste man ju oftast ändå fram till maskinen och sätta i skivan, så det är något man kan leva med tills vidare. (Man blir ju lite smått anal med en Harmonyfjärr och vill kunna styra allt med den ;) )

Postad 17 July 2007 - 18:21

spacefriend
  • spacefriend
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
skulle ps3:ans bluetooth-fjärr fungera om konsollen var gömd i ett träskåp med ca 1cm tjock trädörr? har aldrig haft nån bt-fjärr så jag vet inte om dom har starkare/bättre signal än "vanliga"...

Postad 17 July 2007 - 18:35

THXex
  • THXex
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Det tror jag inte ska vara något problem, jag styr ps3:an med orig fjärrkan ifrån ett angränsande rum - funkar perfa.

THXex

Postad 17 July 2007 - 20:50

jessej
  • jessej
  • Forumräv

• 776 inlägg
  • 0
Håller med. BT skall palla minst 10 meter (första versionerna av BT, sedan har det utvecklats), och bygger på radioteknik så det skall inte vara något större problem med en lucka. Visst utgör det ett större hinder än bara luft men ser inte att det skall vara något problem om du inte redan ligger på gränsen av vad som är möjligt längdmässigt.

Postad 18 July 2007 - 08:34

spacefriend
  • spacefriend
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
najs! och tusen tack för svaren!

Postad 15 February 2008 - 21:53

Master_Daniel
  • Master_Daniel
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Hejsan.
Jag håller på att kolla lite på detta nu.
Finns lösningar med att ha en USB IR sticka till PS3an.
Nackdelen är att PS3an inte stödjer att man stänger av och på den från USB-portarna.
Har alltså inte med IR-stickan att göra. Med andra ord måste man stänga av och sätta på
maskinen genom PS3ans av/på. Hur som helst. Här kommer de IR-lösningar jag hittat såhär
långt! Jag fortsätter leta.

Den dåliga lösningen är denna:
Det är att använda utrustning från PS2an
Se denna länk

De tre lösningarna jag sett vad gäller IR USB-sticka är dessa:
Denna är ganska nätt
Gioteck BD-01

Denna är den som nämnts tidigare. Tar med den här så finna alla sammanfattade:
Logic3

Detta är lösningen jag skulle vilja ha. IR-koderna kan läras av vilken multifjärr som helst (Typ harmony) men de måste kunna "lära sig" IR-coder. Denna har även PS3 kontrollens standardknappar.
Nyko

Visar en sista lösning jag sprungit på. Denna version kan stänga av och på din PS3 från fjärren :) (Ser för jäkligt ut)
Smartz.com

Redigerat av Master_Daniel, 16 February 2008 - 13:21.

Postad 16 February 2008 - 13:38

Master_Daniel
  • Master_Daniel
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
I Logitech inställningarna finns det coder för PS3 om man kollar under
spelenheter. Undrar vilka koder det är och vad man ska ha för IR-sticka för
att de skall fungera.

Hade ju kanske fungerat om man hade en RF-kontroll och codade en "pyramid" för att
skicka rätt signaler. Jaja... Man får forska vidare!

Postad 16 February 2008 - 22:02

Master_Daniel
  • Master_Daniel
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Ok.
Nu har jag beställt från
http://www.schmartstuff.com/
Fick betala 221kr ink frakt.
Jag återkommer med bilder när jag vet hur det fungerar med min Harmony 1000.
Tyckte först den såg ganska B ut (läs ovan) men nu köpte jag en ändå!

Postad 01 March 2008 - 14:17

Master_Daniel
  • Master_Daniel
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Har satt ihop en lite guide för hur man gör för att kunna styra er PS3 med en multfjätt.
Ni hittar den i mitt galleri här:
Styra PS3 med Harmony 1000
Hoppas det är till hjälp för någon.

Postad 06 March 2008 - 15:14

bbb
  • bbb
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Här är en liten grunka som kommer att kunna omvandla ir (från universalfjärr) till BT som PS3:an fångar upp:
http://www.ir2bt.com/

Verkar riktigt spännande, ska nog slå till på en så fort den släpps!

Tror att den även är nämnd i annan tråd här på forumet.

M V H
Oscar

Postad 09 March 2008 - 22:54

Master_Daniel
  • Master_Daniel
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Den saken måste följa upp.
Kan bli intressant, men då ska den kunna användas för mer
saker än bara ps3an, enligt min mening.

Postad 09 March 2008 - 23:09

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Här är en liten grunka som kommer att kunna omvandla ir (från universalfjärr) till BT som PS3:an fångar upp:
http://www.ir2bt.com/

Verkar riktigt spännande, ska nog slå till på en så fort den släpps!

Tror att den även är nämnd i annan tråd här på forumet.

M V H
Oscar

Tackar! Salvaition! Så logiskt bra, går ju bara att gömma då

Postad 11 March 2008 - 08:53

Almis
  • Almis
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Tack Master_Daniel.
Jag har hängt på och beställt en PS3 IR Upgrade från SchmartStuff. Jag har en Harmony 525.

Postad 11 March 2008 - 14:33

hence776
  • hence776
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Tack Master_Daniel.
Jag har hängt på och beställt en PS3 IR Upgrade från SchmartStuff. Jag har en Harmony 525.

Almis >> Verkar ju riktigt bra, och vettig utforming om man kan lita på texten på websidan. Skriv gärna ner ett par rader när du har fått den och har hunnit testa. Kan tänka mig att köpa en likadan. ;)

SORRY. Såg precis att det fanns precis en sådan beskrivning längre upp i tråden som jag hade lyckats missa.

Redigerat av hence776, 11 March 2008 - 14:35.

Postad 11 March 2008 - 22:08

Master_Daniel
  • Master_Daniel
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Tack Master_Daniel.

Tjenare!
Ingen orsak. Kul att det har varit till hjälp.
Jag gillar den skarpt!

Postad 27 March 2008 - 07:49

Almis
  • Almis
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen fått hem min ir mottagare. Den funkar utmärkt med Harmony 525. Jag åkte på att betala 142 kr extra i tull+moms+postens avgift.

Postad 08 April 2008 - 08:21

joel lindqvist
  • joel lindqvist
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
RTI har släppt en ir till blutooth omvandlare för att styra playstation tre med irfjärrkontroll!
Den tar dessutom inte upp en av ps3ans usbportar! Vet ej om den fungerar med andra fjärrkontroller än deras egna!
Men coolt verkar det iallafall! Läs mer här http://www.remotesho....php?itemid=648

Postad 08 April 2008 - 09:17

Slater
  • Slater
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Hur är det med Iphone? Den har ju BT. Borde gå att styra med den.

Postad 08 April 2008 - 18:16

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

RTI har släppt en ir till blutooth omvandlare för att styra playstation tre med irfjärrkontroll!
Den tar dessutom inte upp en av ps3ans usbportar! Vet ej om den fungerar med andra fjärrkontroller än deras egna!
Men coolt verkar det iallafall! Läs mer här http://www.remotesho....php?itemid=648

Tror nog att en IR2BT kräver en USB port.

MVH.
Mats

Postad 08 April 2008 - 18:26

Söderholm
  • Söderholm
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Tror nog att en IR2BT kräver en USB port.

MVH.
Mats

En video på hur den drivs och hur den ansluts till PS3

Postad 08 April 2008 - 18:33

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

En video på hur den drivs och hur den ansluts till PS3

Har jag fått det helt om bakfoten, Men vad denna video visade är väl bara strömförsörjningen? Själva kommunikationen mellan IR2BT och PS3:an trodde jag skedde med en USB adapter i PS3, Stämmer inte detta?

EDIT: Kan jag ha blandat ihop två olika produkter tro?
MVH.
Mats

Redigerat av Noobman, 08 April 2008 - 18:34.

Postad 08 April 2008 - 18:35

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Men om det är IR till BT så borde den ju inte behöva en USB plats och om den nu skulle behöva det så skulle den ju ta strömmen därifrån också precis som alla andra IR dongels.

Postad 08 April 2008 - 19:07

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Har jag fått det helt om bakfoten, Men vad denna video visade är väl bara strömförsörjningen? Själva kommunikationen mellan IR2BT och PS3:an trodde jag skedde med en USB adapter i PS3, Stämmer inte detta?

EDIT: Kan jag ha blandat ihop två olika produkter tro?
MVH.
Mats

Nej kommunikationen med PS3an sker via BT så som produkten är utformad för. Du har den liggande så att du kan skicka dina IR signaler till IR2BT som sedan förvandlar dessa till BT signaler frö PS3an.

Postad 08 April 2008 - 19:14

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Nej kommunikationen med PS3an sker via BT så som produkten är utformad för. Du har den liggande så att du kan skicka dina IR signaler till IR2BT som sedan förvandlar dessa till BT signaler frö PS3an.

Tror jag blandade ihop denna IR2BT med någon annan sorts lösning för detta PS3 problem(styra PS3 via IR). Har ett svagt minne om att det jag tänkte på hade en liten "plupp" som skulle in i ett USB uttag men men....Tackar så mycket för svaret :) .

MVH.
Mats

Postad 27 October 2008 - 23:42

lixXxor
  • lixXxor
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag tänkte på en sak, IR2BT går det bara att använda med Harmony eller kan man använda vilken universalkontroll som helst ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.