Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HDTV i marknätet startar

41 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dilog DT-430HD (Digitalboxar) 1 7.857142 (6) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 24 May 2007 - 12:53

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Pressmeddelande
Datum 2007-05-24

Premiär för hdtv i det digitala marknätet
På lördag startar medieoperatören Teracom sändningar av högupplöst tv, s.k. hdtv, i det digitala marknätet. Sändningarna inleds i Mälardalen och innebär att hushåll i området som tar emot sin tv-signal med vanlig antenn nu kan se SVT:s utbud av hdtv-sändningar.
– Den stora försäljningen av hd-ready märkta skärmar vittnar om att tv-tittarna vill ha hdtv. Det är därför mycket tillfredsställande att hushåll som tar emot sin tv med en vanlig antenn nu kan titta på högupplöst tv, säger Crister Fritzson, vd Teracom.
Hdtv-sändningarna i det digitala marknätet kommer att ske från sändarstationerna i Stockholm, Västerås, Uppsala och Södertälje, vilka når över en miljon hushåll.
– Övergången från analog till digital tv har bevisat att marknätet är en populär distributionsform och att många hushåll väljer att ta emot tv via en vanlig antenn. Vi hoppas kunna bygga ut hdtv-sändningarna till övriga Sverige, men nuvarande frekvenstillstånden gäller enbart för sändarstationerna i Mälardalen, säger Crister Fritzson
Teracoms erbjudande om att sända hdtv har gått ut till alla programbolag som sänder i det digitala marknätet och först att komma igång är SVT som redan på lördag visar Expedition Linné i det högupplösta formatet. Tittare som skaffar sig en hd-box för marknätet har även många andra stora program att se fram emot i SVT HD, bland annat naturserien Planet Earth som fortsätter fram till sommaren. Andra aktuella svenska hd-program i SVT är Allsång på Skansen med start i juni och friidrotts-VM i Osaka i augusti.
SVT HD i marknätet kommer, liksom det övriga programutbudet från SVT, att sändas okodat. Det innebär att det inte krävs något abonnemang eller programkort för att få tillgång till sändningarna.
– Möjligheten att nu också sända hdtv i marknätet kan vara det stora hd-genombrottet i Sverige, även om det till en början inte gäller hela nätet, säger Eva Hamilton, vd SVT. Det innebär att SVT HD nu finns på de flesta plattformar och att vår hd-tjänst blir mer tillgänglig. Det är jag mycket glad över. För SVT är det kristallklart att hd-tv är framtidens standardformat. Nästa år kommer SVT dagligen erbjuda egenproducerad högupplöst tv på bästa sändningstid.
Teracom har som målsättning att utbudet av hdtv-sändningar i marknätet ska utökas med nya tv-kanaler och program inom en snar framtid.

För ytterligare information, kontakta:
Lennart Ivarsson, informationschef Teracom, 08-55 54 20 21
Crister Fritzson, vd Teracom, 08-55 54 21 08

Hans-Olof Jonsson, projektledare, SVT HD, 0705-79 51 03

Fakta om hdtv-sändningarna
Den kodning som används i Teracoms hdtv-sändningar är MPEG4 och bildformatet är 720p. Den höga upplösningen i hdtv gör att fler detaljer kan återges i bilden som därmed upplevs som skarpare. Ljudet sänds i digitalt multikanalljud 5.1.
För att kunna ta emot hdtv-sändningar krävs en hd-ready märkt tv-skärm, en digital-tv-mottagare anpassad för hdtv samt tillhörande anslutningskablar, t ex HDMI-kabel.
Det geografiska täckningsområdet för hdtv-sändningarna i det digitala marknätet omfattar Mälardalen, Uppsala och Stockholm, vilket motsvarar ca 27  procent av Sveriges hushåll.  Idag sänds även TV Finland i dessa områden. 

Postad 24 May 2007 - 14:06

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Perfekt!

Nu väntar vi bara på fler områden Teracom!

:wub:

Postad 24 May 2007 - 14:27

Wezper
  • Wezper
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Problemet är att dom ej har utrymme så det räcker att sända någon mängd med kanaler. efter som en mux har en band bredd på 25mbut så blir det ju inga mängder med kanaler om dom inte reducerar kvalliteten.

Så i dags läget kan man kanske få ut 3-6 kanaler.. hur kul är det? Visst kommer du att kunna se svt och kanske tv4 men efter det? :wub:

Postad 24 May 2007 - 14:51

UA322
  • UA322
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Finns säkert om man letar i forumet, men vilka boxar finns det idag för att ta emot
HDTV i marknätet?

Postad 24 May 2007 - 15:23

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Så i dags läget kan man kanske få ut 3-6 kanaler.. hur kul är det?

Bättre än Comhem... dem sänder idag 3-6 kanaler.
Då förstår man hur efter Comhem är...

Postad 24 May 2007 - 15:51

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0

Finns säkert om man letar i forumet, men vilka boxar finns det idag för att ta emot
HDTV i marknätet?

<{POST_SNAPBACK}>

Denna.

Redigerat av 91robe, 24 May 2007 - 15:54.

Postad 24 May 2007 - 16:10

Tyckare
  • Tyckare
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Varifrån kommer pressmeddelandet? Jag hittar ingen info om det här hos varken SVT, Teracom, Prylportalen eller Eniro nyhetssök.

Bättre än Comhem... dem sänder idag 3-6 kanaler.
Då förstår man hur efter Comhem är...

<{POST_SNAPBACK}>

Fem kanaler är väl godkänt, med tanke på att det bara finns sju kanaler på den svenska marknaden i dagsläget.

Postad 24 May 2007 - 17:31

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

Varifrån kommer pressmeddelandet? Jag hittar ingen info om det här hos varken SVT, Teracom, Prylportalen eller Eniro nyhetssök.

Detta pressmeddelande skulle gå ut 14.00 idag.

Postad 24 May 2007 - 18:02

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vilket innebär att du jobbar på Teracom eller SVT? Eller kanske Boxer. :wub:

Redigerat av Berkan, 24 May 2007 - 18:05.

Postad 24 May 2007 - 19:19

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vilket innebär att du jobbar på Teracom eller SVT? Eller kanske Boxer. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Det stämmer.

Postad 24 May 2007 - 20:33

frav
  • frav
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

HDTV i marknätet?

<{POST_SNAPBACK}>

https://www.minhembi...m/produkt/99070

<{POST_SNAPBACK}>

Den här HD-mottagaren finns också
https://www.minhembi.../produkt/102488

Postad 24 May 2007 - 21:14

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vilket innebär att du jobbar på Teracom eller SVT? Eller kanske Boxer. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Det stämmer.

<{POST_SNAPBACK}>

Att skicka ut en pressrelease från sin arbetsgivare 1 timme före den ska skickas ut är väl i högsta grad ett oseriöst beteende som borde leda till anställningens upphörande.

Hade det gällt ekonomisk information så hade det varit direkt straffbart.

Att pressreleasen faktiskt inte har släppts idag gör ju bara saken ännu värre.

/staffan

Postad 24 May 2007 - 21:54

Reference
  • Reference
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Nu tar du väl ändå i? Så illa är det ju inte. Jag skulle tippa på att media helt enkelt inte fått med det idag. Skickade dom ut meddelandet vid 14:00 var nog redan halva journalistkåren på väg hem, hämta barnen på dagis och liknande. ;)

Står säker på olika sidor imorgon.

/P

Postad 24 May 2007 - 22:02

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1061 inlägg
  • 0
Kul för dem som kan se... här i hällsingland väntar vi på mux5, vart ska man klaga? ;)

duger CD hdbox till att se via dvb-t?

Redigerat av Scrapanatchi, 24 May 2007 - 22:03.

Postad 25 May 2007 - 06:29

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0

Nu tar du väl ändå i? Så illa är det ju inte. Jag skulle tippa på att media helt enkelt inte fått med det idag. Skickade dom ut meddelandet vid 14:00 var nog redan halva journalistkåren på väg hem, hämta barnen på dagis och liknande.  ;)

Står säker på olika sidor imorgon.

/P

<{POST_SNAPBACK}>

nja, releasen står inte ens på Teracoms egen sida, och att släppa ut sitt eget företags pressreleaser i förväg kallas "läckor" och är oerhört allvarligt och kankse det mest anmärkningsvärda i hela denna soppa då HDTV testades i marknätet för nästan ett år sedan under fotbollsvm.

/staffan

Postad 25 May 2007 - 07:23

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Inlägget gjordes strax före 14.00 och pressreleasen skulle ut 14.00,
Självklart skall detta forumet få del av informationen innan resten av media ;)

torkvaldur gjorde helt rätt. Dessutom kanske han har mandat och befogenheter att släppa sådan information så sluta klaga på honom.

Jag är nöjd om SVT1, 2 och TV4 sänds i 720p. Skulle dessutom Tv3 och Kanal5 eller Discovery och AnimalPlanet sändas jublar jag. Och i Sundsvallsområdet då.....

Postad 25 May 2007 - 09:25

UA322
  • UA322
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Nu ligger pressmeddelandet uppe på teracom.se ;) Spännande, skall man slå till på en Dilog DT-430HD redan till helgen eller kan man hoppas på att de kommer några nya boxar iom. den här lanseringen av HDTV?

Postad 25 May 2007 - 10:27

phenox
  • phenox
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag köpte en Dilog 430HD förra året i samband med fotbolls-VM, har inte varit besviken ännu.

Postad 25 May 2007 - 10:46

nebol
  • nebol
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Jag köpte en Dilog 430HD förra året i samband med fotbolls-VM, har inte varit besviken ännu.

<{POST_SNAPBACK}>

Samma här! Har varit riktigt nöjd faktiskt, speciellt efter firmware uppdateringen ;)

Överlägset bättre bild än min förra box (scart-koppling) även på SDTV!

Enda nackdelen är att boxen "visslar" lite när den är i stand-by läge (avstängd).
Men det är inget man hör när man har ljud på....men jag hör det om det är tyst i rummet.

Postad 25 May 2007 - 14:13

qemboad
  • qemboad
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Länken till Teracoms hemsida med info om HD sändingar, var även ett inslag i lokalradion Eskilstuna

Premiär för hdtv i det digitala marknätet

/BoA

Postad 25 May 2007 - 14:58

patrik1969
  • patrik1969
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Finns det inte någon HD-plugin eller liknande man kan änvända till boxarna ? Känns ju lite surt att behöva köpa en ny box hela tiden. Min nya Topfield 5700PVRtkan ex inte ta emot HD-sändningar...vilket känns tråkigt. Men det är väl bara att handla...eller ?

Postad 25 May 2007 - 15:08

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

Finns det inte någon HD-plugin eller liknande man kan änvända till boxarna ? Känns ju lite surt att behöva köpa en ny box hela tiden. Min nya Topfield 5700PVRtkan ex inte ta emot HD-sändningar...vilket känns tråkigt. Men det är väl bara att handla...eller ?

<{POST_SNAPBACK}>

Precis ja, behövs en helt ny ASIC för att avkoda MPEG4/h.264
Alternativet är en HTPC.

Postad 25 May 2007 - 15:47

Tyckare
  • Tyckare
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Här är några länkar med mer info:

http://www.teracom.s...play=8624:13230
http://svt.se/svt/js...34&lpos=extra_0

Det här är smått historiskt. Om det här är permanent kommer Sverige bli det första landet i Europa som erbjuder reguljära HDTV-sändningar i marknätet.

Skulle någon kunna berätta vilka kanalplatser TV Finland och SVT HD har?

Postad 25 May 2007 - 15:54

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1061 inlägg
  • 0
enligt prylportal är det bara test, men då borde boxer, teracom skrivit det i pressreleasen tycker jag..

men sverige blir altså först i europa med permanent hdtv i dvb-t då? nice ;)

sen får också andra bolag annsöka plats, vilket kan innebära att teracom vet mer vad som kommer hända..

Postad 25 May 2007 - 16:16

UA322
  • UA322
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Var i artikeln på prylportalen står det att det bara är ett test?

Postad 25 May 2007 - 16:22

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1061 inlägg
  • 0
oj var bara en kommentar

glömde nån på

Redigerat av Scrapanatchi, 25 May 2007 - 16:23.

Postad 25 May 2007 - 16:22

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
Det hade vål varit ganksa naturligt om TV4 HD hakat på men det kanske kompliceras av att det tydligen ska vara 720p medan det väl blir 1080i via Canal Digital och ComHem?

Postad 25 May 2007 - 18:38

frav
  • frav
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Precis ja, behövs en helt ny ASIC för att avkoda MPEG4/h.264
Alternativet är en HTPC.

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske kan denna kan funka?
https://www.minhembi...howtopic=145284
http://www.neotion.c...xer-Neotion.pdf

Postad 26 May 2007 - 09:11

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2129 inlägg
  • 0
nu finns SVT HD i luften ( efter en kanalsökning ) synd bara att man inte har en decoder :)

Postad 27 May 2007 - 10:02

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0
Är det inte snart dags att dra Sveriges gräns runt Mälardalen, eftersom regeringen har ordnat så bara ni kan se HDTV i marknätet :)

Jag har läst om varför vi i Västsverige inte får HD (regeringens fel) men tycker ändå det är lurt det här nu när inget visas i det analoga nätet. Bättre att de kunde fylla ut det så länge med HDTV än att ha blå skärm tills mobilt TV/bredband tar över frekvensen och folk då kommer protestera, så som det fungerar i en demokrati.

Kul att 1 miljoner människor får möjlighet att se HDTV i marknätet och bättre än att ingen får den möjligheten.

Redigerat av ruva, 27 May 2007 - 10:03.

Postad 27 May 2007 - 14:28

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

• 1000 inlägg
  • 0

Är det inte snart dags att dra Sveriges gräns runt Mälardalen, eftersom regeringen har ordnat så bara ni kan se HDTV i marknätet :)

Jag har läst om varför vi i Västsverige inte får HD (regeringens fel) men tycker ändå det är lurt det här nu när inget visas i det analoga nätet. Bättre att de kunde fylla ut det så länge med HDTV än att ha blå skärm tills mobilt TV/bredband tar över frekvensen och folk då kommer protestera, så som det fungerar i en demokrati.

Kul att 1 miljoner människor får möjlighet att se HDTV i marknätet och bättre än att ingen får den möjligheten.

<{POST_SNAPBACK}>

Hela analoga nätet är inte avstängt än.

Postad 27 May 2007 - 16:44

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1061 inlägg
  • 0
analoga nätet använder samma frekvenser som det digitala.. mobil tv kommer troligen trängas in på spill frekvenser emellan vanliga, finns möjligt till 7 nationella muxar i sverige, möjligt att en 8e går att ha i vissa delar, muxarna/frekvenserna läre anpassas till grann sändare etc

För att se svthd går det att köpa en depositions kort av CD ...så faktiskt hela sverige kan se om dom vill.. sen behövs bara box, parabol läsare etc så om man nu vill se..

Redigerat av Scrapanatchi, 27 May 2007 - 16:50.

Postad 09 June 2007 - 11:04

Unregisteredf5c8dbe1
  • Unregisteredf5c8dbe1
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Kommer TV4 HD också dra igång och sända i marknätet?

Postad 09 June 2007 - 12:06

Phredreeke
  • Phredreeke
  • Forumräv

• 798 inlägg
  • 0

analoga nätet använder samma frekvenser som det digitala.. mobil tv kommer troligen trängas in på spill frekvenser emellan vanliga, finns möjligt till 7 nationella muxar i sverige, möjligt att en 8e går att ha i vissa delar, muxarna/frekvenserna läre anpassas till grann sändare etc

<{POST_SNAPBACK}>

Delvis. Analoga SVT2 och TV4 ligger på UHF-bandet, samma som digital-tv. Analoga SVT1 ligger oftast på VHF-bandet och där är det i dagsläget inga digital-sändningar - även om det skulle vara möjligt.

Postad 11 June 2007 - 06:33

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Det verkar vara enbart för vissa utvalda som HDTV i marknätet riktar sig till...

Jag har försökt att få tag på fakta, ändra gärna det jag har fel på:
Sändningsområde: Mälardalen
TV-apparater med mottagare för DVB-T HDTV = 0
Boxergodkända digitalboxar med DVB-T HDTV = 0
Andra HDTV-digitalboxar för DVB-T:
Sagem ITD-81 och DILOG DT-430HD (ingen med hårddisk, båda med singelmottagare, ingen Boxergodkänd)

Hur 17 skall en vanlig konsument kunna titta på HDTV då???

Ett krav borde vara att TV-mottagare som säljs i Sverige idag med beteckningen HD-Ready har en DVB-T-mottagare som klarar av HDTV också. Men det verkar inte som om det finns nån sådan alls!

Så ifall det finns någon (tex på Teracom) som vet hur man skall göra så vore det intressant att få ett inlägg hit som beskriver det.
Det verkar ju helpuckat att sända enbart till Teracom-anställda (för jag antar att Teracom har nån sorts testpiloter som skall bedöma hur det går?)...

Detta liknar ganska mycket det här kostsamma experimentet med DAB där man under många år sände digitalradio till några hundra personer med testmottagare. :-(

/Bosse

Postad 11 June 2007 - 07:18

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Men varför ska tillverkare börja producera marknätsboxar för HD om ingen sänder? De ligger bara och väntar på att operatörer ska ge besked om att de kommer att starta HDTV i dvb-t för att sätta igång med tillverkningen. Boxarna kommer, men istället för att skälla på Teracom kan du väl lägga ner lite tid på att skriva till boxtillverkarna och även till Teracoms motsvarigheter i de större länderna (Tyskland, England, Frankrike etc) för att få dem att gå över till mpeg4, eftersom det nog krävs att lite större länder än Sverige, Norge och Lettland ska börja sända HD för att fabrikerna ska sätta fart.

Och Teracom har nog inte några testpiloter för detta, så det är inte någon intern-tv som sänds. Testpiloter används för att bedöma kvalitet och tillgänglighet och tekniken fungerar ju så varför lägga ner pengar på testpiloter? En pilottest ska ju resultera i ett beslut "ska vi gå vidare med detta eller lägga ner allt?" och mpeg4 är ju alla överens om kommer att ta över i framtiden (frågan är bara hur lång tid det tar). Dessutom kan man ju kalla förra sommarens fotbolls-vm för ett pilottest där Teracom säkert tog tillvara på de problem som fanns inför den skarpa lansering som nu sker.

Hur ska du göra undrar du? Ja, varför inte köpa en av de två boxar du nämner, eller bygga ihop en htpc med stöd för mpeg4 och dvb-t? Eller vänta på att Boxer ska testa klart den mpeg4-modul som de hoppas ska kunna användas i vanliga mpeg2-mottagare som sitter inbyggda i var och varannan HDReady-tv.

HD Ready är förresten en beteckning med ett visst antal tekniska krav som ska uppfyllas, där mpeg4-avkodning inte är ett av dem. Men en ny märkning med apparater som klarar av mpeg4 vore ju bra, det håller jag med om.

Och sedan kan jag meddela att DAB sänds fortfarande och kommer så göra som det verkar, även om antalet kanaler och den geografiska utbredningen är allt annat är stort.

Postad 11 June 2007 - 10:06

frav
  • frav
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

TV-apparater med mottagare för DVB-T HDTV = 0

<{POST_SNAPBACK}>

Dessa TV-apparater ska ha inbyggd MPEG-4 mottagare;
http://www.loewe-int...s_r32_hd_en.pdf
http://www.loewe-int...7_fullhd_en.pdf

Postad 11 June 2007 - 12:25

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1061 inlägg
  • 0
SVT HD Är endast test till 2008, regeringen läre besluta sen.. :)

Postad 11 June 2007 - 12:54

UA322
  • UA322
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Scrapanatchi:

Var kommer informationen om att det bara är ett test fram till 2008!
Jag hittar inte den uppgiften någonstans.

Postad 11 June 2007 - 14:03

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1061 inlägg
  • 0
min tolkning av Mail från SVT (hoppas det är okej och posta delar här)

Nej, det finns inga garantier för något. SVT HD är i sig en testverksamhet och det frekvensutrymme
som Teracom har idag gäller alltså bara över de områden som nu kan ta emot HD-signalen.
Nya frekvensbeslut kommer att fattas av den sittande regeringen.

har hört alla sändningar ska omförhandlas från 1 januari och bli klart i början av april antar att det gäller svt då också, samt summera övergången.

http://dagensmedia.s...?version=113733

Redigerat av Scrapanatchi, 11 June 2007 - 14:04.

Postad 11 June 2007 - 16:13

UA322
  • UA322
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Okej, tack, men jag tolkar nog inte detta som ett test av HD i marknätet som kommer försvinna.

Postad 11 June 2007 - 20:14

xjeldc
  • xjeldc
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

...
Ett krav borde vara att TV-mottagare som säljs i Sverige idag med beteckningen HD-Ready har en DVB-T-mottagare som klarar av HDTV också. Men det verkar inte som om det finns nån sådan alls!
...
/Bosse

<{POST_SNAPBACK}>

Detfinns en märkning på TV-apparater som visar att den har en mottagare för HDTV:
HDTV-logo-info och så här ser logon ut: Logo.

Men det är inte säkert att den kan ta marknätet (DVB-T), det kan vara kabel eller satellit. Man måste kolla vilket eller vilka den tar.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.