Som rubriken säger, gäller fortfarande ens garanti ifall man flashar sin 360? ifall garantin inte gäller. kan man flasha om den till den ursprungliga mjukvaran?
Postad 18 June 2007 - 11:41
Som rubriken säger, gäller fortfarande ens garanti ifall man flashar sin 360? ifall garantin inte gäller. kan man flasha om den till den ursprungliga mjukvaran?
Postad 18 June 2007 - 11:47
Eller det kanske finns något sätt att flasha den utan du öppnar chassit?
Postad 18 June 2007 - 12:11
Postad 18 June 2007 - 12:17
Konsumentens rätt till reklamation enligt KKL försvinner ALDRIG bara för att man öppnat ett skal.
Den tramsiga klisterlappen som Microsoft satt på är för att kunna neka kunder garanti i länder där lagarna inte är så tydliga och till konsumentens fördel som i Sverige.
Alltså du har fortfarande kvar din 2 åriga garanti hos Microsoft och du har din 3 åriga rätt att reklamera din vara också enligt KKL även om den har varit öppnad och flashad. Men för att vara på den säkra sidan så flasha tillbaka till orginal när du skickar in.
Allt ter sig mycket logiskt också. Nekande av garanti kan endast göras om det är konsumenten som orsakat felet vilket "Ring of Death" inte är utan det är produktionsfel. Så lätt kommer inte företag undan sitt ansvar. Det är som om du skulle reklamera en cykel för att hjulet är fel men eftersom du har förstört din ringklocka själv så vill inte företaget hjälpa dig, finns inte helt enkelt.
Om inte annars så kan jag säga att jag och mina vänner har skickat in sammanlagt 12 maskiner för "Ring of Death" som har varit öppnade och flashade och de flesta utan klisterlappen kvar överhuvudtaget.
Postad 18 June 2007 - 12:32
då har jag också lärt mig något nytt idag, tack! =)
Postad 18 June 2007 - 16:50
första gången jag öppnade min maskin då den var ca 1år gammal av intensivt spelade så var den rätt bra dammig. flänsarna på cpu n vill man kunna hålla rätt fria från damm & det gör man bara genom att öppna den & blåsa med trycklufft eller att dammsuga den, hur skall man annars se till att den inte sticker i värme vilket den uppenbarligen gör redan med en dammfri fläns ?
Jag gör det lite då & då på min dator iaf & väntar man ett tag kan den sticka upp en 5-8c med damm i.
& på en cpu som verkar ligga hyffsat varmt redan så är en stigning på 5-8c plus sommarvärmen rena döden för maskinerna kan jag tänka mig !
Postad 19 June 2007 - 20:39
Har funderat på detta innan, då jag vet att dom inte bryr sig & bytar ut maskinerna trots att dom saknar klistermärket vet jag dock.
första gången jag öppnade min maskin då den var ca 1år gammal av intensivt spelade så var den rätt bra dammig. flänsarna på cpu n vill man kunna hålla rätt fria från damm & det gör man bara genom att öppna den & blåsa med trycklufft eller att dammsuga den, hur skall man annars se till att den inte sticker i värme vilket den uppenbarligen gör redan med en dammfri fläns ?
Jag gör det lite då & då på min dator iaf & väntar man ett tag kan den sticka upp en 5-8c med damm i.
& på en cpu som verkar ligga hyffsat varmt redan så är en stigning på 5-8c plus sommarvärmen rena döden för maskinerna kan jag tänka mig !
Man skall ALDRIG dammsuga en dator eller konsoll eller liknande, utan ALLTID använda tryckluft.
Det bildas statiskt elektricitet när man dammsuger som kan förstöra/skada de känsliga komponenterna.
Postad 20 June 2007 - 10:23
Postad 20 June 2007 - 13:42
Postad 21 June 2007 - 11:34
Reklamationsrätten däremot (3 år, varav 6månader med bevisbörda hos försäljaren, resterande med bevisbörda hos konsumenten - garanti innebär alltid bevisbörda hos försäljaren)
Denna diskussion baserar sig på den hjälp jag fick från en konsumentvägledare angånende en defekt tv som jag hade varit inne i servicemenyn och pillat på (inte det som var defekt dock). Och enligt denne var det just som så att garantin är att föredra då det lägger besvibördan hos försäljaren under hela garantitiden, men att garnatin är dett frivilligt avtal från försäljarens och tillverkarens sida som gäller utöver reklamationsrätten, men som kan vara begränsad av att man inte får öppna eller göra ingrepp i elektroniska apparater. Reklmationsrätten ska dock inte gå att trixa sig undan.
Jag har ett bra exempel på reklamation av min skinnsoffa, där det var produktionsfel på lädret i sätena som gjorde att det krackelerade. Jag fick en ny enligt reklamationsrätten - trots att vår kattunge hade totalförstört de delar av soffa som det inte var något fel på (ryggen och armstöden).
Postad 24 June 2007 - 17:42
Postad 24 June 2007 - 19:44
Bara för att vara petig så tror jag inte att det är absolut nödvändigt att öppna sitt xbox när man ska flasha det, man kan ju använda en http://www.divineo.c...36-blaster.html
Du måste ändå öppna den en gång därefter kan du flasha utan att öppna xboxen.
Postad 24 June 2007 - 21:02
Till ovanstående som skrev att man alltid har reklamationsrätt etc så har du helt fel. Varför är jag så säker på detta? Simple, jag jobbar för EB Games och har ganska ofta kontakt med Microsoft supporten.
Om en kund kommer till mig o säger att maskinen är trasig, och svara ja när jag frågar om han gjort något ingrepp, tar jag helt enkelt inte emot den. Microsft skickar tillbaks den, men tillhörande faktura för undersökningen, samt ett brev som säger att man ej längre har en garanti pgr av ingreppet. Vi har erfarigt detta två gånger
Så, NEJ, du har INGEN garanti kvar om du flashar ditt Bios. Tänk efter, om Microsoft skulle stödja sådant, tror du inte dom skulle släppa Bios uppdateringar själva?
EDIT:
Om ni kollar i garanti boken till 360n (ni vet den som man aldrig läser
"Men om du: ändrar eller manipulerar din Xbox-produkt gäller garantin inte längre"
Tittar vi lite till så defineras "Xbox-produkt" som "Xbox 360 TV-spelsystemkonsoll samt Microsofts programvara lagrad på den separata Xbox 360 hårddisken och inbäddade i mikroprocessorer inom Xbox konsollen."
Kanske dags att börja läsa garanti böckerna
Redigerat av Wikkid, 24 June 2007 - 21:14.
Postad 25 June 2007 - 06:13
Så fort man gör NÅGOT ingrepp, fysiskt eller mjukvarumässig för att manipulera eller ändra så att man kan spela kopierade/backup spel/filmer försvinner garantin.
Till ovanstående som skrev att man alltid har reklamationsrätt etc så har du helt fel. Varför är jag så säker på detta? Simple, jag jobbar för EB Games och har ganska ofta kontakt med Microsoft supporten.
Om en kund kommer till mig o säger att maskinen är trasig, och svara ja när jag frågar om han gjort något ingrepp, tar jag helt enkelt inte emot den. Microsft skickar tillbaks den, men tillhörande faktura för undersökningen, samt ett brev som säger att man ej längre har en garanti pgr av ingreppet. Vi har erfarigt detta två gånger![]()
Så, NEJ, du har INGEN garanti kvar om du flashar ditt Bios. Tänk efter, om Microsoft skulle stödja sådant, tror du inte dom skulle släppa Bios uppdateringar själva?
EDIT:
Om ni kollar i garanti boken till 360n (ni vet den som man aldrig läser) och vänder till sidan 17 så står följande:
"Men om du: ändrar eller manipulerar din Xbox-produkt gäller garantin inte längre"
Tittar vi lite till så defineras "Xbox-produkt" som "Xbox 360 TV-spelsystemkonsoll samt Microsofts programvara lagrad på den separata Xbox 360 hårddisken och inbäddade i mikroprocessorer inom Xbox konsollen."
Kanske dags att börja läsa garanti böckerna?
Ja det är sant att så står det. MEN! Om du nekar en kund reklamationsrätt på "The Ring of Death" bara för att chassit varit öppnat kommer du garanterat förlora vid eventuellt mål om man går vidare till ARN.
Man måste såklart skilja på Garanti och Reklamation i detta fallet. Garanti är företagets egna medan reklamationen är lagen. Ett företag KAN ALDRIG avtala bort reklamationsrätten så Microsofts klausul är helt meningslös när det kommer till reklamationer utan bara ren skrämsle i övrigt. Detta vet Microsoft också själva om och det är därför de inte skicka tillbaka maskiner som har varit öppna.
Som sagt, man reklamerar ett fel och enligt lag har man 3 år på sig att reklamera oavsett vilka garantier företag ger ut. Är felet inom 6 månader ska det anses ha varit där vid köpet och efter 6 månader måste man kunna visa på produktionsfel.
"The ring of Death" är klart och tydligt ett produktionsfel där man inte haft ett tillräckligt fungerande kylningssystem och därmed MÅSTE den butiken man köpt Xbox 360n i acceptera reklamationen och åtgärda felet OAVSETT om maskinen varit öppnad eller ej.
Att du sen inte skulle ta emot den visar ju bara på det mygel som genomsyrar branschen när det gäller reklamation då företag tyvärr vet mycket väl om att konsumenter är dåligt pålästa på sina rättigheter. Du som säljare måste bevisa att öppning av maskinen har orsakat felet, aka handhavandefel, för att slippa åtgärda det.
Så skippa att läsa Microsofts garantiklausuler eller något annat företags för den delen och läs Lagboken för Konsumentköplagen är TVINGANDE och inget som kan avtalas bort.
Postad 25 June 2007 - 06:17
Du har förstört ringklockan på din cykel efter ha mixtrat med den själv, ett handhavandefel. Senare går hjulet sönder pga kvalitetsbrist vilken kan ses som ett produktionsfel. När du reklamerar cykeln i butiken säger säljaren att han inte vill åtgärda felet då du pillat sönder din klocka. Logiskt? nej för de 2 sakerna har ingen påverkan på varandra och det kan bevisas.
Postad 25 June 2007 - 06:26
Nu kan jag ha fel, men jag är tämligen säker på att garantin som MS ger är helt och hålletr frivillig och den gäller endast enligt deras villkor, och därför kan den upphöra om du brutit en papperslapp.
Reklamationsrätten däremot (3 år, varav 6månader med bevisbörda hos försäljaren, resterande med bevisbörda hos konsumenten - garanti innebär alltid bevisbörda hos försäljaren)
Denna diskussion baserar sig på den hjälp jag fick från en konsumentvägledare angånende en defekt tv som jag hade varit inne i servicemenyn och pillat på (inte det som var defekt dock). Och enligt denne var det just som så att garantin är att föredra då det lägger besvibördan hos försäljaren under hela garantitiden, men att garnatin är dett frivilligt avtal från försäljarens och tillverkarens sida som gäller utöver reklamationsrätten, men som kan vara begränsad av att man inte får öppna eller göra ingrepp i elektroniska apparater. Reklmationsrätten ska dock inte gå att trixa sig undan.
Jag har ett bra exempel på reklamation av min skinnsoffa, där det var produktionsfel på lädret i sätena som gjorde att det krackelerade. Jag fick en ny enligt reklamationsrätten - trots att vår kattunge hade totalförstört de delar av soffa som det inte var något fel på (ryggen och armstöden).
Rätt och fel. Rätt i att garantin är ett avtal som utformas av säljaren/företaget men den kan se mycket annorlunda ut från avtal till avtal och bevisbördan behöver inte bara för det ligga hos säljaren/företaget. Dock får bara avtalet gynna konsumenten mot vad KKL annars säger men aldrig missgynna.
Fel i att bevisbördan annars ligger på konsumenten. Fel inom 6 månader ska anses ha varit där vid köpet.
Fel också i att öppning av elektronik dödar reklamationsrätten helt, ja den försvårar saken men gör det inte omöjligt. Ser man just till detta fellet med Xbox 360 och problemen med "the ring of death" är det allmänt kännt och bevisat, samt bekräftat från MS då de nu byter kylning, att det är ett produktionsfel med för dålig kylning vilket gör att varan avviker från vad man kan förvänta sig av den. Således så spelar det ingen roll om man har öppnat den eller ej.
Postad 25 June 2007 - 20:13
Ja det är sant att så står det. MEN! Om du nekar en kund reklamationsrätt på "The Ring of Death" bara för att chassit varit öppnat kommer du garanterat förlora vid eventuellt mål om man går vidare till ARN.
Man måste såklart skilja på Garanti och Reklamation i detta fallet. Garanti är företagets egna medan reklamationen är lagen. Ett företag KAN ALDRIG avtala bort reklamationsrätten så Microsofts klausul är helt meningslös när det kommer till reklamationer utan bara ren skrämsle i övrigt. Detta vet Microsoft också själva om och det är därför de inte skicka tillbaka maskiner som har varit öppna.
Som sagt, man reklamerar ett fel och enligt lag har man 3 år på sig att reklamera oavsett vilka garantier företag ger ut. Är felet inom 6 månader ska det anses ha varit där vid köpet och efter 6 månader måste man kunna visa på produktionsfel.
"The ring of Death" är klart och tydligt ett produktionsfel där man inte haft ett tillräckligt fungerande kylningssystem och därmed MÅSTE den butiken man köpt Xbox 360n i acceptera reklamationen och åtgärda felet OAVSETT om maskinen varit öppnad eller ej.
Att du sen inte skulle ta emot den visar ju bara på det mygel som genomsyrar branschen när det gäller reklamation då företag tyvärr vet mycket väl om att konsumenter är dåligt pålästa på sina rättigheter. Du som säljare måste bevisa att öppning av maskinen har orsakat felet, aka handhavandefel, för att slippa åtgärda det.
Så skippa att läsa Microsofts garantiklausuler eller något annat företags för den delen och läs Lagboken för Konsumentköplagen är TVINGANDE och inget som kan avtalas bort.
Ja, absolut, givetvis är det skillnad på reklamation och garanti, MEN, vad är det som säger att ditt flashande av Bios inte orsakat något fel i mjukvaran och på så sätt kanske bidragit till "Ring of Death"? Det som hänt ett par gånger är att Microsoft skickat tillbaks maskinen, med faktura, och skyllt på att kundens fipplande med mjukvaran som fel, och då avskriver de sig ansvaret.
Angående ditt påhopp om mig som säljare: vad f*n vet du om det? Tror du det är en oskriven regel att man som säljare ska lura kunden på så mkt som möjligt för att slippa "ta i skiten"? Jag tar ALLTID emot en defekt vara om en kund vill det men varnar alltid för eventuell faktura och mer kostnader.
Vänligen återhåll dig från idiot påhopp som inte fyller någon funktion och som du inte vet nåt om och återgå istället till vad som topicen handlar om.
Btw, har nån av er "konsument rådgivare" faktiskt ringt Microsoft o frågat vad dom säger?
Postad 25 June 2007 - 20:22
Postad 26 June 2007 - 00:03
Om man på egen hand modifierar en produkt så att den avviker från ursprunglig modell så kan man inte åberopa garanti eller reklamera produkten om den går sönder, och det ska mycket till för att kunna bevisa att just dina ingrepp absolut inte har orsakat haveriet.
Fel, så enkelt kan man absolut inte se på saken. Vad är det man har modifierat och hur påverkar just den komponenten resten av produkten? Reklamationsrätten försvinner inte alls pga modifikationer enligt KKL utan det är från fall till fall.
Nu måste vi förstå att tråden handlar om "the ring of death" problemet och alla vet och det finns bevis/undersökningar som stödjer det att det ÄR ett produktionsfel som gör att konsolen överhettas. Alla vet dessutom att ändring av FirmWare absolut inte inverkar på kylningen.
Det finns som sagt en anledning varför Micorosoft utan protest tar och byter ut även öppnade Xbox 360, de vet helt enkelt att det skulle bli för många domstolsbesök om de inte gjorde det.
Postad 26 June 2007 - 00:15
Ja, absolut, givetvis är det skillnad på reklamation och garanti, MEN, vad är det som säger att ditt flashande av Bios inte orsakat något fel i mjukvaran och på så sätt kanske bidragit till "Ring of Death"? Det som hänt ett par gånger är att Microsoft skickat tillbaks maskinen, med faktura, och skyllt på att kundens fipplande med mjukvaran som fel, och då avskriver de sig ansvaret.
Angående ditt påhopp om mig som säljare: vad f*n vet du om det? Tror du det är en oskriven regel att man som säljare ska lura kunden på så mkt som möjligt för att slippa "ta i skiten"? Jag tar ALLTID emot en defekt vara om en kund vill det men varnar alltid för eventuell faktura och mer kostnader.
Vänligen återhåll dig från idiot påhopp som inte fyller någon funktion och som du inte vet nåt om och återgå istället till vad som topicen handlar om.
Btw, har nån av er "konsument rådgivare" faktiskt ringt Microsoft o frågat vad dom säger?
Först och främst skrev du faktiskt att du inte tar emot varor där kunden svarat ja på din fråga om att där gjorts ingrepp. Sen att du nu har ändrat den meningen till att du alltid tar emot den och varnar för ju vara för det men så skrev du inte innan.
"Om en kund kommer till mig o säger att maskinen är trasig, och svara ja när jag frågar om han gjort något ingrepp, tar jag helt enkelt inte emot den"
Jag är själv försäljare och jag skyller inte på folk på golvet utan hela företags policy mot kunderna som gång på gång bryter mot vad det står i KKL. Det handlar om helt sjuka friskrivningsklausuler, nekande av ersättningsvara vid behov m.m. En klassiker som jag själv har stött på gång på gång är att man blir hänvisad till producenten själv vid reklamation vilket gör att man flyr ifrån sitt ansvar istället för att fråga om de vill att butiken tar hand om det eller om man vill lösa det med producenten själv.
Polaren köpte en Apple Ipod som dog rätt snabbt, nere på SIBA får han reda på att de tar inte hand om sånt utan det gör Apple själva varav närmaste Apple reperatör ligger 8 mil längre bort. Jag följer med ner och förklarar att varan är köpt på SIBA och det är deras ansvar att ta hand om den enligt KKL varav efter pratat ända upp till chefnivå får rätt. Som sagt säljaren gjorde säkert bara som han har blivit tillsagd men tanken varför man skickar bort kunder är ju som sagt i strid mot KKL.
Nr. 2 är att jag aldrig blivit nekad av Microsoft när jag har reklamerat 360 pga "the ring of death" och då pratar vi att jag har skickat in bra bit över 10st som har varit öppnade. Nr. 3 är att dokumentationen av "the ring of death" tillsammans med Microsoft ändringar i kylningen är bevis för att felet är ett produktionsfel/designfel på kylningen. Jag kan dessutom vara rätt hundra på att ändring av mjukvaran i DVD-spelaren inte påverkar kylningen av GPU/CPU.
Om du har sen fått tillbaka kunders 360 som har gått via din säljstation är det en helt annan femma. Eftersom det då är Företag mot Företag så kan Microsoft faktiskt avskriva sig från ansvaret men det betyder inte att du som säljaren sen kan föra vidare den avskrivningen ner till kunden. Helt enkelt ska en kund aldrig behöva ta hänsyn vilka avtal Microsoft har med företag angående 360 då KKL är mellan säljare och köpare. Köplagen mellan två företag kan nämligen avtalasbort men det kan inte Konsumentköplagen.
Redigerat av PalmiNio, 26 June 2007 - 00:17.
Postad 26 June 2007 - 00:23
Jo precis så enkelt är det. Samma sak om du chippar din bil, då ryker motorgarantin direkt. Tillverkaren kan inte garantera att en funktion fungerar tillfredställande om den modifieras på eget bevåg.Fel, så enkelt kan man absolut inte se på saken.
Hade MS erkänt att det är ett konstruktionsfel som orsakar dessa RRoD så hade de blivit tvungna att återkalla en massa maskiner för åtgärd, precis som biltilverkare gör när det uppdagas fabrikationsfel. Så för MS är det enklare, och billigare att ta hand om dem allt eftersom de kommer in.
Bästa PR-mässigt hade nog dock varit att addressera detta problem från början.
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 26 June 2007 - 00:41.
Postad 26 June 2007 - 00:46
Postad 26 June 2007 - 00:59
Om du lackar om en bil så försvinner rostskyddsgarantin... en bil kanske inte är världens bästa exempel då den har multipla garantier. En 360 har bara en. (1)Om man chiptrimmar en bil, försvinner rostskyddsgarantin..? Om inte, borde man likväl få 360'n reparerad om den har dött pga. värmeproblem när man bara flashat läsaren.
Iofs, pajar nätdelen på en chippad maskin så gäller nog garantin på den iaf om du skickar in den ensamt.
Postad 26 June 2007 - 01:12
Om du lackar om en bil så försvinner rostskyddsgarantin... en bil kanske inte är världens bästa exempel då den har multipla garantier. En 360 har bara en. (1)Om man chiptrimmar en bil, försvinner rostskyddsgarantin..? Om inte, borde man likväl få 360'n reparerad om den har dött pga. värmeproblem när man bara flashat läsaren.
Iofs, pajar nätdelen på en chippad maskin så gäller nog garantin på den iaf om du skickar in den ensamt.
Och om du lackar bilen, försvinner motorgarantin?
Postad 26 June 2007 - 01:29
Om du köper en laptop och byter operativsystemet så försvinner inte garantin på hårdvaran. Så om du kan flasha en 360 utan ingrepp med mejseln så är det lugna puckar.
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 26 June 2007 - 01:31.
Postad 26 June 2007 - 01:37
Garantin kan ju brytas utan fysiskt ingrepp, t.ex. om du klockar grafikkortet. Det vill säga om man påverkar varan till den gräns att den kan gå söndar på grund av det man gjort. Alltså borde det inte ha att göra med om man öppnar 360'n eller inte, har man inte orsakat felet tycker jag att den ska lagas.
Postad 26 June 2007 - 20:40
Men, det jag vill veta är, har någon av er som hävdar att ni skickat in en flashad 360 på reparation faktiskt nämnt att ni modifierat Bioset? Gör ni det kan jag garantera att ni inte får den reparerad....
Om en kund köpen en PS2 dag 1, dag 2 går han o chippar maskinen och dag 45 går den sönder garanterar jag att köpstället inte tar emot den då de inte kommer få ersättning av, i detta fall, Nordisk Film. Samma sak med 360n, jag tar inte emot en modifierad maskin för jag vet att jag inte kommer få ersättning av Microsoft.
Så, summan av kardemuman, RING Microsoft och FRÅGA om det är ok att flasha Bios och ändå ha garanti kvar o sen återkommer du, för jag är mkt nyfiken
Postad 27 June 2007 - 00:01
Postad 28 June 2007 - 18:30
Kunden har alltid rätt. Även enligt lagen.
Postad 30 June 2007 - 14:59
Postad 30 June 2007 - 22:33
Men, om någon ringer Microsoft o säger att jag har en "Ring of Death", dom frågar om du modifierat den o du svarar ja lovar jag att dom kommer göra det svårt för personen i fråga. "Ring od Death" eller inte, när du modifierat din 360 ökar chanserna för att ditt ingrepp förstör/skadar maskinen och isåfall är det ditt fel i egenskap av kund och då ska INTE Microsoft hållas ansvariga för DITT fuck up.
Visst, ARN säger säkert att det är upp till tillverkaren att påvisa att ditt ingrepp orsakade felet men jag tror, lovar nästan, att om du hävdar det får du skicka in 360n o sen får du tillbaks den med hänvisning till det och det och att ditt ingrepp orskade felet, även om man som kund inte har en aning om vad dom egentligen påvisar!
Lets face it, man flashar Bios för att spela kopierade spel och jag skulle inte heller ta tillbaks den om jag var tillverkare. Varför köpa en konsoll för nästan 4000kr om man sen måste modifiera den fäör att ha råd att med spel? Är man inte jävligt korkad och tjuvaktig då?
Redigerat av Wikkid, 30 June 2007 - 22:35.
Postad 01 July 2007 - 04:03
Lets face it, man flashar Bios för att spela kopierade spel och jag skulle inte heller ta tillbaks den om jag var tillverkare. Varför köpa en konsoll för nästan 4000kr om man sen måste modifiera den fäör att ha råd att med spel? Är man inte jävligt korkad och tjuvaktig då?
Håller med. Men nu är det snarare principsaken jag diskuterar, inte det moraliska.
Postad 01 July 2007 - 07:55
Eller ekonomisk
Postad 01 July 2007 - 08:18
Superapan har en poäng helt klart.
Men, om någon ringer Microsoft o säger att jag har en "Ring of Death", dom frågar om du modifierat den o du svarar ja lovar jag att dom kommer göra det svårt för personen i fråga. "Ring od Death" eller inte, när du modifierat din 360 ökar chanserna för att ditt ingrepp förstör/skadar maskinen och isåfall är det ditt fel i egenskap av kund och då ska INTE Microsoft hållas ansvariga för DITT fuck up.
Visst, ARN säger säkert att det är upp till tillverkaren att påvisa att ditt ingrepp orsakade felet men jag tror, lovar nästan, att om du hävdar det får du skicka in 360n o sen får du tillbaks den med hänvisning till det och det och att ditt ingrepp orskade felet, även om man som kund inte har en aning om vad dom egentligen påvisar!
Ponera att du köper en hel dator på on/off eller likande, & sen bestämmer dig för att uppdatera firmwaren i dvd-brännaren för att få tillgång till ett stöd som inte fanns när du köppte datorn, sen rasar moderkortet & du får trasiga sectorer på din hdd oxo, du ringer naturligtvis till on/off & vill lämmna den på reperation men dom frågar dig direkt om du har flashat med ny FW till din brännare, för har du det kan du kamma dig på att få datorn repererad ?!
t ex att läsaren i en 360 väsnas som den gör tycker jag är en defekthet, med flashning av dvd spelaren kan man dra ner på hastigheten & därmed få den mkt tystare vad är felet med det ?
Min är flashad & den är tyst & den är inte baanad för jag spelar inga brännda spel med den & den är just nu i tyskland på rep pga "ring of death" menar du att m$ skall rata min box för som du säger alla idioter som flashar gör det ju bara för att spela brända spel !?
Postad 02 July 2007 - 13:12
Jo precis så enkelt är det. Samma sak om du chippar din bil, då ryker motorgarantin direkt. Tillverkaren kan inte garantera att en funktion fungerar tillfredställande om den modifieras på eget bevåg.Fel, så enkelt kan man absolut inte se på saken.
Hade MS erkänt att det är ett konstruktionsfel som orsakar dessa RRoD så hade de blivit tvungna att återkalla en massa maskiner för åtgärd, precis som biltilverkare gör när det uppdagas fabrikationsfel. Så för MS är det enklare, och billigare att ta hand om dem allt eftersom de kommer in.
Bästa PR-mässigt hade nog dock varit att addressera detta problem från början.
Folk har redan sagt det men jag strycker under igen. Det är en enorm skillnad mellan Garanti som företag själva formar och vad man som en kund har rätt att reklamera enligt Konsumentköpslagen.
Ja, Microsoft kan neka dig rent tekniskt att hjälpa dig med en flashad 360 då de 1. INTE är färsäljare av Xbox 360 direkt till kund 2. Det avtalet som styr deras garanti skriver sig fri från det. MEN Konsumentköplagen gäller mellan säljare och konsument så du har 3 år på dig att reklamera en vara till den säljare du köpt den av och den rätten till reklamation försvinner ALDRIG bara för att du pillat med en vara utan det blir en senare fråga om säljare yrkar på att du orsakat felet.
Och som folk redan har sagt är konsumentköplagen mycket fördelaktig mot konsumenten och det är ARN också för den delen. Allt handlar såklart om fall till fall men fortfarande är det "the ring of death" vi pratar om i denna tåden och alla vet att det är produktionsfel som gör att det överhettar och att flashning av DVD-spelaren inte kan påverka detta. Alltså ett solklart fall där konsumenten har rätt.
Postad 02 July 2007 - 13:27
Superapan har en poäng helt klart.
Samma här igen. Microsofts support kan neka dig för de är inte försäljare av maskinen, konsumentköplagen gäller mellan säljare och konsument inte tillverkare och konsument. Skulle Microsoft gnälla för att du var dum nog att svara på en sådan fråga så gå till försäljaren, han måste enligt lag ta emot den.
Varför man flashar hör inte hit egentligen men lagen är tydlig, du är ägaren av maskinen och får göra exakt vad du vill med den. Reklamationsrätten gäller fortfarande och alla vet att "the ring of death" är ett produktionsfel och att det inte kan påverkas av flashad DVD. Dessutom finns det bevis för det som man kan slänga upp om MS skulle fortsätta bråka om man går vidare via ARN.
Saxat från Konsumentverkets pdf fil om Konsumenköplagen:
"Varan är dessutom felaktig om
◆ säljaren har låtit bli att upplysa dig om varans egenskaper
eller användning, som säljaren har känt till eller borde ha
känt till och som du rimligtvis räknade med att bli upplyst
om och detta har påverkat köpet,
◆ den avviker i något annat avseende från vad du rimligtvis
hade kunnat förutsätta."
Det är den sista punkten som är den viktiga i detta fallet. En konsol för 4000kr ska hålla minst 3 år och får man "the ring of death" så bör det anses som att produkten har avvikit från man man rimligt kan förutsätta från en sådan dyr vara.
vidare:
"Garantier eller liknande åtaganden ger dig en särskild fördel
genom att säljaren under viss tid åtar sig att svara för varans
funktion. Det är emellertid frivilligt för säljaren att lämna
en garanti och du har alltid de rättigheter som lagen ger dig"
Alltså garanti kan aldrig avtala bort dina rättigheter som står i KKL, dock gör företag detta ändå.
vidare:
"Konsumentköplagen är i huvudsak tvingande till din förmån.
Det innebär att de olika rättigheterna som lagen ger dig som
konsument inte kan inskränkas. Näringsidkaren kan alltså
inte ge dig sämre avtalsvillkor eller föra in strängare ansvar
än lagen medger. Däremot gäller alltid avtalsvillkor som är
förmånligare för dig."
Postad 02 July 2007 - 18:01
Garantin får bara gynna mot kkl. Säger jag något annat? MS kan lämna en supergaranti på 30 år som bara gäller om klistermärket inte är brutet. Det är inte ovanligt med 25 års garanti på saker, men de garantibestämmelserna brukar vara intressanta.
Du säger sedan att jag har fel i att bevisbördan sedan ligger hos konsumenten och hänvisar till samma 6 månader som jag också skrev.
Du säger sedan massa annat trams om att jag skulle påstått att ingrepp i elektronik dödar reklamationsrätten. Vilket jag inte påstått.
Det jag sa, och säger igen är, att efter 6 månader har du bevisbördan. Du måste alltså kunna argumentera för att flashing av bios inte orsakt trasig GPU. Om du har gällande garanti behöver du aldrig bevisa något - så länge garantin gäller är det upp till tillverkarna att bevisa.
Men tillverkaren kan begränsa garantin till att inte gälla om man till exempel har gjort ingrepp.
PalmiNio: du blir inte trovärdig om du säger emot även de som säge rätt. Det är synd för du har helt rätt i det du säger annars och kommer med viktig fakta och bra argument till tråden.
Om du kan visa mig var det står att man kan ha bevisbörda om man har giltig garnati så får du gärna göra det dock, för den punkten kan jag ha fel på. Det är möjligt. Men inte om allt det andra där du säger exakt samma sak
Postad 02 July 2007 - 20:47
PalmiNio: Läs mitt inlägg en gång till. Alla de saker du säger att jag har fel om, säger du sedan själv. Så lugna ner dig en smula och läs igen så ska du se att jag har rätt
Garantin får bara gynna mot kkl. Säger jag något annat? MS kan lämna en supergaranti på 30 år som bara gäller om klistermärket inte är brutet. Det är inte ovanligt med 25 års garanti på saker, men de garantibestämmelserna brukar vara intressanta.
Du säger sedan att jag har fel i att bevisbördan sedan ligger hos konsumenten och hänvisar till samma 6 månader som jag också skrev.
Du säger sedan massa annat trams om att jag skulle påstått att ingrepp i elektronik dödar reklamationsrätten. Vilket jag inte påstått.
Det jag sa, och säger igen är, att efter 6 månader har du bevisbördan. Du måste alltså kunna argumentera för att flashing av bios inte orsakt trasig GPU. Om du har gällande garanti behöver du aldrig bevisa något - så länge garantin gäller är det upp till tillverkarna att bevisa.
Men tillverkaren kan begränsa garantin till att inte gälla om man till exempel har gjort ingrepp.
PalmiNio: du blir inte trovärdig om du säger emot även de som säge rätt. Det är synd för du har helt rätt i det du säger annars och kommer med viktig fakta och bra argument till tråden.
Om du kan visa mig var det står att man kan ha bevisbörda om man har giltig garnati så får du gärna göra det dock, för den punkten kan jag ha fel på. Det är möjligt. Men inte om allt det andra där du säger exakt samma sak
Hehe fick först kolla igenom vart jag hade svarat på dig och sen läsa långsamt, såg det nu att du skrev det 6 månader kontra resten av reklamationsrätten och skillnaden mellan garanti och reklamation.
Jag ber om ursäkt att jag var för hastig att svara på det jag skrev, ser såklart att allt det jag skrev är samma som det du skrev.
Dock är det fel att säga reklamationsrätten begränsar så att man inte får göra ingrepp eller öppna elektroniska varor. Lagen tar inte upp något sånt utan det bli något för efterspelet att avgöra, antar dock att du menar att det finns gamla fall som ger linjer om hur det bör bli iaf.
Postad 02 July 2007 - 20:53
Jag menar bara att garanti är ett avtal och i avtalet får säljaren skriva vad de vill sålänge det inte strider mot lagen. Där i kan de då avtala bort bevisbördan i garantin efter 6 månader. Hur exakt en sådan klausul ser ut kan jag inte säga utan menar bara att bara för att en försäljaren skyltar med tex 8 års garanti på en dyr sak så betyder det inte han inte kan avtala bort en del av sitt ansvar utöver det som står i kkl. Som sagt KKL eller KöpL tar inte upp vad som ska gälla när ett företag skriver garantier utan ger bara konsumenten ett minimum skydd som säljaren sen efter eget tycke kan bygga ut.
Postad 04 July 2007 - 01:34
För övrigt menar jag inte att det är problem med reklamationer där man gjort ingrepp, men att garantin så gott som alltid enligt avtalet försvinner. Och oftast (inte alltid) är det mycket förmånligt med garantiavtalet jämfört med bara reklamationsrätten.
Postad 05 July 2007 - 01:48
Postad 07 July 2007 - 08:31
Postad 08 July 2007 - 18:55
Postad 08 July 2007 - 21:01
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
16 bilder
132 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler