Kan inte annat än hålla med om ljudkvaliteten,SVT tycks äntligen fattat att vanligt folk har 5.1 uppställningar hemma och inte 5.0 som dom envisats med innan! Mycket bra SVT,fortsätt så!
<{POST_SNAPBACK}>
Vanligt folk har tjock-tv och inget 5.1-ljud. Det är bara det rika och snobbiga slipsfolket som har 5.1-ljud.
<{POST_SNAPBACK}>
Inte alla. Jag själv exempelvis har 5.1-ljud men kan inte ens knyta en slips, är inte alls rik utan sparade i två år för att skaffa en modern hemmabioreceiver, och snobbig är jag bara när det gäller godis.

Vanligt folk börjar ju skaffa 5.1 i form av hemmabio-i-kartong i samband med att platt-TV blivit så populärt och överkomligt. Huvudmålgruppen för allsången, exempelvis den sköna och 72 år unga Astrid Ökenfjord i Yllevik, har kanske inte ens en stereo-TV utan istället ett fat med småkakor.
Men även så är ju allsången en bra miljö för SVT att träna upp sig på värstingljud och tillika bild, så de har väl lagt ned lite extra tanke på att det ska bli bra för de som har laborerat om sitt vardagsrum kring TV-altaret.
Jag fick förresten veta från SVT för ett par år sedan när jag frågade om surroundkodning av det vanliga stereoljudet, att man ofta gör separata stereomixar istället för att mixa ned 5.1-ljudet till stereo. Det är ofta för hög dynamik och aggressiv surroundmix för att mixa ned rakt av.