Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nu får jag ta och dämpa mig lite! ;)

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 July 2007 - 05:50

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Nu är det dags att göra något åt mitt rum. Jag har fått lov (tack frun!) att sätta upp några absorbenter om jag gör det snyggt.

Jag är rätt kass på sånt här. Har försökt börja läsa lite men vet inte vart jag ska börja riktigt. Det som får mig att ens överväga absorbenter, är just klapptestet. Det ekar till lite väl mycket. Jag har tänkt att jag ska lägga en matta mitt på golvet (se mitt galleri) och jag har igår mätt ut, med hjälp av spegel-tricket, vart första reflexen på respektive sidoväggar är. Där tänkte jag sätta någon form av absorberings"tavla".

Så nu till mina frågor.

Hur vet jag, förutom det jag redan testat, vart dämpningarna ska sitta?

Hur kan jag ta reda på hur tjock absorbering jag behöver, och i vilket material?

Rent teoretiskt, borde det räcka med en absorberare bredvid resp. fronthögtalare samt matta, eller kommer jag behöva sätta bakom högtalaren också? <- jag vet att det blir spekulativt här, men ändå.

Finns det någon 101 steg för steg om hur man identifierar sitt problem, mäter och åtgärdar? Jag hittar fan inget som inte är superavancerat och djupgående, eller för bagatellartat.

Please help! Jag vill smida medans järnet är varmt. :wub: ;)

Postad 02 July 2007 - 11:17

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
När det gäller akustik så är nog de flesta kassa för det är inte det lättaste här i världen.
En tumregel brukar vara att ta bort så många hårda släta ytor som möjligt samt parallella ytor.
Med andra ord proppa rummet fullt med allt möjligt skit som får ljudvågorna att dämpas eller studsa åt olika håll.

Vill man bara ta bort ekot så hjälper gardiner till väldigt bra, men de dämpar inga lägre frekvenser.
Då får man komplettera med absorbenter som oftast består av en tygklädd träram med 50-100 tjock glasull. Vill man dämpa stående basvågor så blir det svårare. Då får man bygga avstämda basabsorbenter eller tubetraps. Jag löste detta problem med stående basvågor med en parametrisk eq kopplad till subban.

Om man med hjälp av vägghängande absorbenter vill dämpa rummet maximalt så skall de i första hand placeras i hörn dvs där två väggar och tak möts, och i andra hand där två väggar möts eller där vägg och tak möts.

Väggen bakom högtalarna är bra att dämpa samt det 1:a reflekterade ljudet från högtalaren till sweet spot.

Skall man göra ett riktigt seriöst arbete så skall man skaffa heltäckningsmatta och akustiktak.

Kolla lite i mitt galleri så ser du vad jag har gjort. Det är inget märkvärdigt men det har gett resultat.

/Heron

Postad 02 July 2007 - 20:31

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Tack för tipsen Heron, de sammanfattar det jag hittills lyckats läsa under dagen på div. sajter. Jag gjorde faktiskt så att jag lånade hem akustikplattor från jobbet, som vi hade sittande i taket på ett av kontoren. Så nu har jag fördrivet kvällen med att ställa dem bakom, bredvid och i hörnen vid frontarna. Och jag säger bara JÄVLAR vilken skillnad. Att det var illa akustiskt i mitt rum visste jag (klapptest), men fan vad mycket det gjorde med de där asen bredvid högtalarna! Nu är jag verkligen taggad att göra något äkta med absorbenter etc. Det var också anledningen till att jag lånade hem plattorna, för att se om det var så stor skillnad. Och det var det verkligen! Nu återstår bara att försöka klura ut vilken storlek och tjocklek jag ska ha.

Måste också säga att, trots vad jag läst, så var det på sidoväggarna som det gjorde bäst effekt. Därefter rakt bakom och faktiskt "sämst" effekt hade plattorna om jag ställde dem i hörnen bakom frontarna. Teorin verkar ju säga att de gör mest nytta där?

Edit: Sedan måste jag ju tillägga att nu när jag är av med tjockis-tvn som stod mellan högtalarna, spelar de ännu luftigare och ljudet känns mycket krispigare (konstigt ordval, men det känns så) än tidigare. Detta utan absorbenterna. Och MED absorbenterna blir det än bättre. Så tänk bara vad rätt absorbenter på rätt plats kan göra! ;)

Redigerat av Unregistered93d1242d, 02 July 2007 - 20:32.

Postad 03 July 2007 - 19:01

The Trooper
  • The Trooper
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Om du inte sett det förut så kolla in dom här sidorna.
http://www.hififorum...?TOPIC_ID=35518
http://www.hififorum...?TOPIC_ID=12431
Där finns beskrivning av hur man bygger snygga absorbenter.Sen om du ska komma åt under 200Hz så krävs det lite rejälare doningar typ helmholzt absorbenter.
Ang. matta så har jag märkt att man ska komma upp i en tjocklek på runt 2cm om man vill ha bra effekt där, visst kostar såna mattor en del men det är värt det om man ändå ska köpa nytt.
Kollade i ditt galleri, och om det fungerar för övrigt så kan du slippa sidoreflexen från vänster högtalare genom att flytta ut den en bit från bakväggen.

Postad 03 July 2007 - 21:18

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Helmholtz: Bättre bas med basabsorbent!

Jag rekommenderar sökning på faktiskt.se, utöver på detta forum (så klart).

Klappeko uppstår mellan hårda parallella ytor. Lätt och lämpligt att åtgärda. Att sänka efterklangstiden över alla frekvenser är klart svårare, men mattor är aldrig fel som grund.

Postad 04 July 2007 - 07:53

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0

Om du inte sett det förut så kolla in dom här sidorna.
http://www.hififorum...?TOPIC_ID=35518
http://www.hififorum...?TOPIC_ID=12431
Där finns beskrivning av hur man bygger snygga absorbenter.Sen om du ska komma åt under 200Hz så krävs det lite rejälare doningar typ helmholzt absorbenter.
Ang. matta så har jag märkt att man ska komma upp i en tjocklek på runt 2cm om man vill ha bra effekt där, visst kostar såna mattor en del men det är värt det om man ändå ska köpa nytt.
Kollade i ditt galleri, och om det fungerar för övrigt så kan du slippa sidoreflexen från vänster högtalare genom att flytta ut den en bit från bakväggen.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för tipsen, Trooper! Ska insupa länkarna du gav mig också.

Postad 04 July 2007 - 07:55

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0

Helmholtz: Bättre bas med basabsorbent!

Jag rekommenderar sökning på faktiskt.se, utöver på detta forum (så klart).

Klappeko uppstår mellan hårda parallella ytor. Lätt och lämpligt att åtgärda. Att sänka efterklangstiden över alla frekvenser är klart svårare, men mattor är aldrig fel som grund.

<{POST_SNAPBACK}>

Bra tips med faktiskt.se - hade ingen aning om den sajten.

Hur ska man "mäta" eller ja, hur tar man reda på vilka frekvenser man behöver dämpa? Är det bar att köra med The Calibratiors svep och ljudtrycksmätare? Isåfall är jag med i matchen. Men sedan då, vad gör jag med resultaten och hur omvandlar jag det till rätt tjocklek på absorbenten? Och till rätt placering av absorbenten dessutom?
Please help! :) :)

Postad 04 July 2007 - 21:16

The Trooper
  • The Trooper
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Placeringen är bara att testa sig fram men sidoreflexerna är en bra början.Tjocklek på absorbenterna handlar också lite om estetik det är svårt att få dom snygga om dom blir för tjocka.Men 5cm dämpmaterial och en luftspalt på 5-10cm så kan man få till dom bra och dom blir skapligt bredbandiga.Vill man sen "punktbehandla" en viss frekvens så är guldfisks tips om pipabsorbenter mycket effektivt och dom är ganska lätta att stämma av med frekvenssvep.
Visst kan man mäta på det sättet som du beskriver men det blir väldigt "grovt" jag gick ett steg till och använde datorn med ett M-Audio ljudkort med inbyggd mic-förstärkare, mätmic från Behringer och gratisprogramet Tombstone men det bästa är givetvis att kontakta en akustikkonsult.
Bästa resultatet får man om man även diffuserar med bokhylla full med böcker och dylikt men det förutsätter att man har utrymme också.

Men ett bra tips är ha inte för bråttom utan bygg ett par absorbenter och lyssna in dig ordentligt och sen utöka om du tycker det behövs risken finns att man blir överambitiös och "dödar" ljudet lite så det tappar energi och spelglädje.

Postad 15 September 2007 - 20:39

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Idag har jag så äntligen gjort slag i saken. Nu står det två nykonstruerade absorbenter här och väntar på att bli testade. Det får dock bli först på tisdag, för jag hinner inte innan dess. Ska man behöva sätta upp dem på väggen när man testar, eller räcker det (tillräckligt iaf) att luta dem mot väggen? Vore trist att slå upp en massa spikar om man sedan måste flytta dem liksom...

Postad 16 September 2007 - 09:57

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Vad trevligt. Jag har också några absorbenter till att bygga och de skall placerias i taket. Väggarna är till stor del redan täckta.

Vad jag vet så är väggen bakom högtalarna och sidoväggarna där 1:a reflexen befinner sig, de två viktigaste ställerna att placera väggabsorbenter. Dock är skillnaderna på olika placeringar inte så våldsamt stora så du kommer nog inte höra någon skillnad om du lutar absorbenten mot väggen i stället för att hänga upp den. Spara på hålen i väggarna i stället tycker jag ;)

/heron

Postad 16 September 2007 - 13:23

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Ok, ja det var ju bra. Då väntar jag med att sätta upp dem tills ramen är på plats och de är tillräckligt snygga.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.