Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Flexibel videohantering för DVB-T

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 August 2007 - 23:50

Spelevink
  • Spelevink
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag är på jakt efter ett sätt att kunna spela in TV-program som sänds i det digitala marknätet (DVB-T), samt kunna flytta dessa inspelningar och se via dator. De PVR jag sett på marknaden verkar vara spärrade så att man inte kan ta ut videofiler, trots att burken har USB 2.0-anslutning. Motsvarande burkar med inbyggda DVD-R:er skulle väl funka, men det tar dels tid att föra över filer och det blir ett dribblande med skivor. Helst skall man kunna spela in ett program, eller börja se ett program på TV:n, och sedan se/fortsätta se programmet på en dator anslutet till samma LAN.

Vad jag funderar på är en PC avsedd enbart för detta ändamål med digital-TV-kort och nätverkskort (ev trådlöst) samt fjärrkontroll. DVD-brännare kunde vara bra, men inte nödvändigt om man kopplar ihop burken med hemma-LAN:et och kör över till en annan burk med brännare.

Med nätverksanslutning skulle man även kunna ansluta den till internet för möjligheten att kunna ge den order på distans, t.ex. wappa in på en käck sida och ställa in ett program för inspelning om man blir sen hem.

Jag har varit inne på den här tråden https://www.minhembi...howtopic=159628 men inser att jag inte behärskar jargongen och att jag nog inte skall bygga ihop min egen HTPC från grunden. Den mest helgjutna lösningen jag sett hittills är en Mac mini med EyeTV USB, men det drar iväg till åtminstone 6 500:-. Motsvarande PC-lösning skulle vara Aopen mini PC MP945-VDR för 4 000:- och en Terratec USB-dong med dubbla tuners för 1 000:-. Har dock inte sett om det ingår operativsystem däri än. Någonstans där går min smärtgräns. Funderar på om man kan köra Linux istället och ändå koppla ihop med Windowsdatorer.

Jag är inte så känslig för bildkvalitet, HDTV är inte viktigt, och tänker inte använda den att spela på, möjligen surfa med.

Har någon annan haft liknande funderingar och kanske gjort slag i saken?

Postad 15 August 2007 - 03:18

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Ska svara med några nedslående men tyvärr ganska raka besked... :rolleyes:
Det enklaste är att köpa en billig HD-videomaskin, gillar man sen att pyssla med halvfärdiga och halvfungerande datorprogram (vilket ju i å för sig är kul!), ska man bygga/köpa en HTPC. :P

Jag har 2 HD-videomaskiner (den allra första - dvs. den tredje har jag gjort mig av med)... och dom är busenkla att sköta och dom FUNGERAR!!! Jag håller på att bygga mig en andra HTPC och har försökt i ca 4-5 månader att få MediaPortal att fungera som jag vill, men jag är inte alls där ännu...
Jo jag har både TV mottagning av dubbla kanaler, epg (som var ett h..e att få igång!!! men som bara funkar hur enkelt som helst på ALLA kanaler via comhems egna lösningar) på många kanaler... osv, MEN fortfarande ingen bild på HD-kanaler t.ex. och för en månad sedan fungerade min fjärrkontroll med programmet... nu kan jag inte få igång den igen... :) och programmet fryser när jag... ;) och jag tycker att det borde... :)

Jag har blandat både kul :lol: och inte lika kul :) å trodde nog när jag började att det skulle vara enklare... jag ska villigt erkänna att jag inte begriper nånting alls om html-kodning eller programmering (har försökt, men somnar bara)......... :lol:
Att bygga datorer och rota i operativsystem och få halvdöda maskiner att lira som nya igen är inte alls samma svårigheter för mig, MEN trots det känns det ibland ganska drygt att få MediaPortal att fungera som man vill...

Möjligen skulle MS Media Center i Vista eller ännu hellre Windows MCE (Vista är inte helt stabilt skulle man kunna påstå utan att överdriva alltför mycket) kunna vara en relativt enkel och bra fungerande lösning, men man är då hänvisad till MS godtycke om vilka funktioner som ska finnas och för vilka länder och vilka tidpunkter... (sedan släpps de funktionerna något halvår senare i en betarelease som kallas "publik" version men som inte fungerar speciellt stabilt förrän alla rättningar av koder gjorts och då får man ett "servicepack"... suck... )

Så för att göra en längre än nödvändigt historia kortare... Vill du ha pyssel och roligt så köp/bygg en HTPC: mycket pyssel = bygg själv... lite mindre pyssel = köp HTPC'n... :lol:
annars köp en HD-videomaskin... ;)
:lol:

Postad 15 August 2007 - 07:59

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Jag är på jakt efter ett sätt att kunna spela in TV-program som sänds i det digitala marknätet (DVB-T), samt kunna flytta dessa inspelningar och se via dator. De PVR jag sett på marknaden verkar vara spärrade så att man inte kan ta ut videofiler, trots att burken har USB 2.0-anslutning. Motsvarande burkar med inbyggda DVD-R:er skulle väl funka, men det tar dels tid att föra över filer och det blir ett dribblande med skivor. Helst skall man kunna spela in ett program, eller börja se ett program på TV:n, och sedan se/fortsätta se programmet på en dator anslutet till samma LAN.

Det där med spärrar är inte riktigt sant, från Topfield, Dreambox och i nödfall Dilog går det att ta ut filer, men de kan vara i format som behöver konverteras innan de kan spelas upp på en PC. Dreambox är dock den enda av dessa du enkelt kan ansluta till ett LAN.

Med nätverksanslutning skulle man även kunna ansluta den till internet för möjligheten att kunna ge den order på distans, t.ex. wappa in på en käck sida och ställa in ett program för inspelning om man blir sen hem.

<{POST_SNAPBACK}>

Går med Dreambox. Om du bara har ovanstående önskemål så tror jag faktiskt det blir både enklare och billigare att köpa en box. Ber om ursäkt för denna rekommendation i ett HTPC-forum ;-)

Postad 16 August 2007 - 12:02

Spelevink
  • Spelevink
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tack för tipsen. Skall kolla vidare på Dreambox.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.