Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Qln 604 MKII

118 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 08 December 2007 - 11:58

Aaduuu
  • Aaduuu
  • Rookie

• 3 inlĂ€gg
  • 0
Hejsan..

Jag har spanat in dessa högtalare en lÀngre tid och sÄg nu att dom har gÄtt ner i pris ganska sÄ mycket sÄ tÀnkte slÄ till :)

Är detta ett bra köp?

Undrar ocksÄ lite om min gamla Rotel ra-870bx förstÀrkare pallar driva dessa utan problem?

Eftersom jag kör nÀstan all musik genom datorn tÀnkte jag ocksÄ frÄga om ett bra ljudkort?

Detta kanske?

Tacksam för svar!

Postad 09 December 2007 - 08:06

lazpete
  • lazpete
  • AnvĂ€ndare

• 246 inlĂ€gg
  • 0
PÄ högtalarna svarar vi: ja. De va tom pisvÀrda innan sÀnkningen .Nu Àr de pÄ grÀnden till gratis.
De gillar effekt, sÄ det ska inte bli nÄgra problem med din rotel.
Har dessvÀrre ingen erfarenhet av olika ljudkort i hifi sammanhang, men jag antar att samma regler gÀller som i studion. Högt S/N och bra dac/dacar.

Lycka till!

Postad 09 December 2007 - 10:18

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • AnvĂ€ndare

• 143 inlĂ€gg
  • 0
sjÀlv sugen pÄ ett par för det hÀr priset, men var ska jag stÀlla dem? :)
jag har ju 5.1 paket sen tidugare och Àr mkt nöjd.

köp!!!!!

Postad 09 December 2007 - 10:24

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • AnvĂ€ndare

• 143 inlĂ€gg
  • 0

Eftersom jag kör nÀstan all musik genom datorn tÀnkte jag ocksÄ frÄga om ett bra ljudkort?

Samma hÀr,
kolla Àven pÄ Asus Sonar D2 och Auzentech Prelude och Auzentech HDA Digital X-Plosion
dessa kort ligger visserligen pÄ 1 000 lappen och uppÄt, men kvalitén oxÄ :D

Funderar sjÀlv pÄ ett Auzentech Prelude kort. som har Creatives kretsar :) inbyggt 64MB minne

Redigerat av Unregistered70607b32, 09 December 2007 - 10:48.

Postad 09 December 2007 - 11:11

Ebola
  • Ebola
  • ForumrĂ€v

• 655 inlĂ€gg
  • 0
Hej,

Var sjÀlv sugen pÄ dessa nÀr QLN (svenska) tillverkade dem för typ 3-4 Är sen. De fick bra betyg i pressen och höll hög kvalite.

Men nu har jag hört att QLN inte lÀngre tillverkar dessa utan det görs av Proson.

Kan det vara anledningen till prissÀnkningen? Annat tillverkningssÀtt? annat material?

Jag menar inte att de blivit sÀmre men ni borde kolla upp tillverkningssÀtt och om det finns skillnader pÄ de nya mot de gamla.

Annars kan jag sjÀlv rekommendera dem, var pÄ vippen att köpa dem innan jag hörde att de bytt tillverkare. Lycka till

Postad 09 December 2007 - 11:18

lazpete
  • lazpete
  • AnvĂ€ndare

• 246 inlĂ€gg
  • 0

Hej,

Var sjÀlv sugen pÄ dessa nÀr QLN (svenska) tillverkade dem för typ 3-4 Är sen. De fick bra betyg i pressen och höll hög kvalite.

Men nu har jag hört att QLN inte lÀngre tillverkar dessa utan det görs av Proson.

Kan det vara anledningen till prissÀnkningen? Annat tillverkningssÀtt? annat material?

Jag menar inte att de blivit sÀmre men ni borde kolla upp tillverkningssÀtt och om det finns skillnader pÄ de nya mot de gamla.

Annars kan jag sjÀlv rekommendera dem, var pÄ vippen att köpa dem innan jag hörde att de bytt tillverkare. Lycka till

Jag tror inte att tillverkningen har förÀndrats, tror kanske att det Àr nya modeller pÄ vÀg in i sortimentet.
Men, just nu mÄste de nog anses som nÄgra av de mest prisvÀrda burkarna pÄ marknaden.

Postad 09 December 2007 - 11:21

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • ForumrĂ€v

• 831 inlĂ€gg
  • 0

Hejsan..

Jag har spanat in dessa högtalare en lÀngre tid och sÄg nu att dom har gÄtt ner i pris ganska sÄ mycket sÄ tÀnkte slÄ till :)

Är detta ett bra köp?

Undrar ocksÄ lite om min gamla Rotel ra-870bx förstÀrkare pallar driva dessa utan problem?

Detta kanske?

Tacksam för svar!

Funderar sjÀlv pÄ Qln 603 MKII dÄ mitt rum ligger pÄ ynka 12kvm. Högtalarna borde ju vara ganska jÀmlika förutom de extra elementen.

NÄgon som vet om en H/K 3480 klarar av ett driva dessa högtalare? Borde ju göra det men man vet aldrig.

AngÄende ljudkortet sÄ fungerar X-fi XtremeMusic bra men har hört att ESI Juli@ ska vara bÀttre.

Redigerat av Unregistereda73534df, 09 December 2007 - 11:24.

Postad 09 December 2007 - 12:07

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • AnvĂ€ndare

• 143 inlĂ€gg
  • 0
https://www.minhembi...howtopic=133637

Hejsan northspawn!
JWS International AB har Àgt mÀrket Qln i över 2 Är.
Prosons Libra serie har funnit i ungefÀr 1,5 Är.
Qln Artech serien Àr en helt ny serie.

Qln Artech har i stort sett inga likheter alls med Proson enklare Libra-serie.
(Förutom dÄ att designen eventuellt skulle tyckas lik pÄ bild,
dock inte speciellt lik alls i verkligheten smile.gif )

Med vÀnliga hÀlsningar
/Fynda

visste inte sjÀlv om detta.. :D
Om de Àger QLN fortfarande förtÀljer inte historien.
...spana in JWS International AB's hemsida
JWS International
jag tycker QLN 600 serien har bra byggkvalité, ljudet för pengen Àr mkt bra

mvh
Micke

Redigerat av Unregistered70607b32, 09 December 2007 - 12:18.

Postad 09 December 2007 - 12:17

Aaduuu
  • Aaduuu
  • Rookie

• 3 inlĂ€gg
  • 0
Tack för alla svar..

Det lÄter ju lite orovÀckande om det du sÀger stÀmmer Ebola, ingen annan som har mer info om detta?

AngÄende ljudkort sÄ ser ju det ljudkortet vÀldigt bra ut du rekommendera Robs, verkar inte finnas allt för mÄnga ÄterförsÀljare av det bara.. Aja, fÄr se vad det blir..!

Postad 09 December 2007 - 12:44

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • AnvĂ€ndare

• 143 inlĂ€gg
  • 0
Det bÀsta Àr om du kan lyssna och fÄ se högtalarna. jag sjÀlv var in hos Hifikit och lyssnade ....och synade, dessa passade mig bra , köpte ett 5.1 paket.

Jag hade nog inte köpt dessa utan att fÄ se dem live,
var inne pÄ Canton GLE och Infinity Beta innan...lycka till
lite info om....
ÅngerrĂ€tt

... ingen annan som har mer info om detta?

Vet inte hur det ligger till, bara det att JWS International Àger QLN, huruvida QLN sjÀlva designar och tillverkar(Kina???) sina egna produkter mÄste finnas nÄnstans att lÀsa. SjÀlv nyfiken pÄ detta.
Ett fÄtal butiker ligger runt 3500 för ett par 604'or medans andra ligger pÄ 5000+, kan ju vara att de dyrare lagerhÄller sina QLN, (snillet spekulerar :D . ) Annars sÄ ser övriga QLN produkter att hÄlla en jÀmn prisnivÄ sett över flera butiker.

mvh
Micke

Redigerat av Unregistered70607b32, 09 December 2007 - 13:30.

Postad 09 December 2007 - 13:50

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • ForumrĂ€v

• 831 inlĂ€gg
  • 0
Nu sÀljer Àven Hifi kit ut sina QLN 604 MKII för 3495kr paret. Fortfarande ingen som vet om det Àr nÄgon större skillnad mellan 603 och 604 förutom det extra elementet? KÀnns som att tre element Àr pÄ tok för stort för rummet.

Redigerat av Unregistereda73534df, 09 December 2007 - 13:51.

Postad 09 December 2007 - 13:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlĂ€gg
  • 0

Aaduuu Postat IgÄr, 11:58
Hejsan..

Jag har spanat in dessa högtalare en lÀngre tid och sÄg nu att dom har gÄtt ner i pris ganska sÄ mycket sÄ tÀnkte slÄ till rolleyes.gif

QLN 604 MKII (Golvhögtalare) [1146:e populÀraste produkten pÄ MinHembio och Prisjakt] 9 1 1
LĂ€gsta pris 3490:- (6 butiker) Medelbetyg: (9.22)

Är detta ett bra köp?

Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music (Interna Ljudkort) [640:e populÀraste produkten pÄ MinHembio och Prisjakt] 12 17 6
LĂ€gsta pris 599:- (83 butiker) Medelbetyg: (8.43)

Detta kanske?

Tacksam för svar!

Mycket bra ljudkort !
men inte samma sak som en bra CD,LP eller dylikt, du kommer att fÄ mycket bra ljud för att vara frÄn data, men inte om du jÀmnför med en bra CD !
ett litet tips, köp den lite dyrare modellen i stÀllet: Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Professional
som jag tycker Àr mycket, Mycket ! bra
Den sopar mattan med Xtreme musik nÀr det gÀller att hantera ljudfilerna + att den har stabilare utgÄngar = bÀttre ljud :D

Qln Àr jag inte sÄ jÀtte bekant med, men dom kÀnns vettiga !
Lite kul Àr det att deras unvecklare Àven jobbar med QRS, som ju Àr ett mycket dyrare mÀrke med ett erkÀnt riktigt bra konsept pÄ sina högtalare.
Att det Àr basen som Àr grunden ( fundamentet ) i alla musikm sÄ den mÄste vara precis,detalerad,kraftig,fyllig,snabb m.m. pÄ samma gÄng.
Det Àr det som dom jobbar kring och det har gjort sÄ att dom har nÄgra av vÀrldens bÀsta högtalare idag !!!

Qln, dÄ kanske har fÄtt lite av dess avlÀgsna slÀktingars kvaliteter.

Postad 09 December 2007 - 14:14

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

• 2714 inlĂ€gg
  • 0

Lite kul Àr det att deras unvecklare Àven jobbar med QRS, som ju Àr ett mycket dyrare mÀrke med ett erkÀnt riktigt bra konsept pÄ sina högtalare.
Att det Àr basen som Àr grunden ( fundamentet ) i alla musikm sÄ den mÄste vara precis,detalerad,kraftig,fyllig,snabb m.m. pÄ samma gÄng.
Det Àr det som dom jobbar kring och det har gjort sÄ att dom har nÄgra av vÀrldens bÀsta högtalare idag !!!

Det va det tidigare Göteborgsbaserade QLN,. DÄ va det lite skillnad pÄ bÄde utveckling kvalite och priser.
Proson sÀger sig behÄllit deras signum men vad jag har hört av Àgare sÄ finns det t.ex ingen Q-board i dessa trots utsago frÄn Proson och JWS Sweden.

Dessa har inget med QRS att göra, skulle dom pÄstÄ det vill jag se kommentaren dom fÄr frÄn Sladd..

QLN

Postad 09 December 2007 - 14:34

lazpete
  • lazpete
  • AnvĂ€ndare

• 246 inlĂ€gg
  • 0

Det va det tidigare Göteborgsbaserade QLN,. DÄ va det lite skillnad pÄ bÄde utveckling kvalite och priser.
Proson sÀger sig behÄllit deras signum men vad jag har hört av Àgare sÄ finns det t.ex ingen Q-board i dessa trots utsago frÄn Proson och JWS Sweden.

Dessa har inget med QRS att göra, skulle dom pÄstÄ det vill jag se kommentaren dom fÄr frÄn Sladd..

QLN

Det lÄter intressant.
kan du inte be nÄgon Àgare som du hört sÄgat isÀr lÄdan, att skicka en bild pÄ det?

lazpete

Postad 09 December 2007 - 14:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlĂ€gg
  • 0

Ok, trodde att det fortfarande va sÄ :D

Postad 09 December 2007 - 14:52

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

• 2714 inlĂ€gg
  • 0

QLN

Det lÄter intressant.
kan du inte be nÄgon Àgare som du hört sÄgat isÀr lÄdan, att skicka en bild pÄ det?

lazpete

Det ska tydligen inte behövas, dom som Àgt bÄde dom gamla signature och dom nya sÀger att det gÄr att höra vid knacktest och syns innefrÄn lÄdan.

Postad 09 December 2007 - 14:57

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlĂ€gg
  • 0
Ja idag Àr det vÀl JWS koncernen som Àger mÀrket QLN och Àven andra mÀrken sÄsom Proson mm.

Postad 09 December 2007 - 15:32

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • ForumrĂ€v

• 831 inlĂ€gg
  • 0
SÄ högtalarna Àr inget att ha dÄ? Det Àr ju efterallt halva priset och butiker som fynda tar ju fortfarande 6000kr för dem.

Postad 09 December 2007 - 15:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlĂ€gg
  • 0

Robs Postat Idag, 15:32
SÄ högtalarna Àr inget att ha dÄ? Det Àr ju efterallt halva priset och butiker som fynda tar ju fortfarande 6000kr för dem.

Jo, dom kan vÀll vist vara nÄgonting att ha !
dom har ju fÄtt bra pÄ tester nÀr dom kostade 6000 kr
dom blir vÀll inte sÀmre bara för att priset sjunker ( om det nu Àr samma konstruktion m.m.) för dom har vÀll inte gjort nÄgra förÀndrngar pÄ dom nu ?!

Postad 09 December 2007 - 16:15

Ebola
  • Ebola
  • ForumrĂ€v

• 655 inlĂ€gg
  • 0
FrÄgan man ska stÀlla sig Àr hur de plötsligt kunnat bli sÄÄÄÄÄ mycket billigare.

TÀnk att de redan vid 6-7000 SEK per par var otroligt prisvÀrda, och nu drygt halva priset gör ju att man höjer lite pÄ ögonbrynen :D

Man mÄste ju faktisk backa upp prisnedsÀttningar pÄ nÄgot sÀtt. Det kan tex vara sÄ att man tillverkar de pÄ annat sÀtt nÄgon annan stans. Der ser inte ut som de Àndrat det yttre men kanske det inre som inte ögat ser, dvs material, komponenter, tillverkningssÀtt Osv.

För inte kan vÀl JWS ha sÄdana stordriftsfördelar att man kan halvera priset?!?!

Skulle vara otroligt intressant om nÄgon med gamla 604-.or kunde jÀmföra med nÄgon som inhandlat de nya. Att verkligen syna dem i sömmarna genom att örppna upp dem.

Postad 09 December 2007 - 16:18

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • MĂ€stare

• 2714 inlĂ€gg
  • 0
FÄr jag frÄga en sak?

Enligt vem Àr dom sÄ enormt prisvÀrda?

Postad 09 December 2007 - 16:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlĂ€gg
  • 0
Jag sjÀlv har alldrig lyssnat pÄ just domhÀr, men jag har lÀst nÄgonstans dÀr dom hade testat och dom fick ett bra betyg.
dÄ kostade dom 5500 kr eller sÄ tror jag att det va, om det Àr exakt samma som nu bara kostar 3000 kr sÄ e dom ju mycket prisvÀrda.
Men dom kanske inte nödvÀndigtvis Àr sÄ jÀtte prisvÀrda i original priset ?!

jag personerligen tycker att dom ser lite för plastiga ut !
+ att jag har för mig att jag lÀst att deras diskanter ha en lite elak tendens vid höga volymer + att den kan lÄta lite entonigt.
Men jag Àr inte helt sÀker pÄ att det va om dom hÀr, sÄ ta det med en nypa salt :D

Postad 09 December 2007 - 16:42

Ebola
  • Ebola
  • ForumrĂ€v

• 655 inlĂ€gg
  • 0
Menar du dÄ eller nu?

DÄ: Det fanns ett test i nÄgon/nÄgra hembiotidningar kommer inte ihÄg vilken, "min hembio" tror jag det var men det var ett tag sen 2004 eller 2005 kanske tdigare. DÀr fick de bra betyg och de jÀmfördes med andra högtalare i liknande prisklass. DÄ lÄg de pÄ 6-7000 per par om jag inte missminner mig.

Nu: Har inte en aning om de Àr prisvÀrda lÀngre. Jag vet inte om man kan jÀmföra högtalarutvecklingen med tex elektronikutvecklingen, dÀr komponenterna blir bÀttre och bÀttre för varje Är och som gör att Àldre högtalere kan bli sÄ mycket billigare efter nÄgra Är. HÀr överlÀmnar jag till högatalexpertisen, har för lite kött pÄ benen

Om de gamla och nya Àr likstÀlliga, sÄ mÄste man vÀl ÀndÄ anse de som prisvÀrda.

DÀremot om de tillverkas med skrÀp komponenter och undermÄlig kvalite sÄ kanske de inte ens Àr vÀrda 800 sek per par....

Det Àr dÀrför jag skulle finna det ytterst intressant ifall nÄgon gjorde en jÀmförelse gammal och nytt.

Postad 09 December 2007 - 17:21

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • ForumrĂ€v

• 831 inlĂ€gg
  • 0

Menar du dÄ eller nu?

DÄ: Det fanns ett test i nÄgon/nÄgra hembiotidningar kommer inte ihÄg vilken, "min hembio" tror jag det var men det var ett tag sen 2004 eller 2005 kanske tdigare. DÀr fick de bra betyg och de jÀmfördes med andra högtalare i liknande prisklass. DÄ lÄg de pÄ 6-7000 per par om jag inte missminner mig.

Nu: Har inte en aning om de Àr prisvÀrda lÀngre. Jag vet inte om man kan jÀmföra högtalarutvecklingen med tex elektronikutvecklingen, dÀr komponenterna blir bÀttre och bÀttre för varje Är och som gör att Àldre högtalere kan bli sÄ mycket billigare efter nÄgra Är. HÀr överlÀmnar jag till högatalexpertisen, har för lite kött pÄ benen

Om de gamla och nya Àr likstÀlliga, sÄ mÄste man vÀl ÀndÄ anse de som prisvÀrda.

DÀremot om de tillverkas med skrÀp komponenter och undermÄlig kvalite sÄ kanske de inte ens Àr vÀrda 800 sek per par....

Det Àr dÀrför jag skulle finna det ytterst intressant ifall nÄgon gjorde en jÀmförelse gammal och nytt.

HÀr ett test för QLN 604 MKII:

http://www.audiophil...ring.asp?Id=190

För QLN 603 MKII:

http://www.bildochlj...611&testid=2600

Vi fÄr hoppas att de sÀljer ut högtalarna dÄ de kanske ska utgÄ ur sortimentet eller liknade :D

Redigerat av Unregistereda73534df, 09 December 2007 - 17:24.

Postad 10 December 2007 - 09:14

Ebola
  • Ebola
  • ForumrĂ€v

• 655 inlĂ€gg
  • 0
Japp, dÀr har vi en av testerna pÄ 604 MKII, tack!

TyvÀrr Àr audiophiles test pÄ 604 MKII frÄn 2004. Antar att QLN fortfarande tillverkade dem dÄ.

Skulle fortfarande vilja se ett test av den "nya" 604 MKII, alltsÄ den som JWS tillverkar.

Postad 10 December 2007 - 11:20

lazpete
  • lazpete
  • AnvĂ€ndare

• 246 inlĂ€gg
  • 0
Har sjÀlv ganska svÄrt att relatera till tester, det blir liksom fel nÀr nÄgon skriver om hur det lÄter, nÀr det till stor del Àr testrummet som det skrivs om, dvs skillnader hur olika högtalare lÄter i samm rum.
Men, jag tycker att dessa tvÄ tester Àr ganska talande, och faktiskt nÄgot som jag ocksÄ fann i min jakt. Ordet allround kommer upp i mitt huvud direkt.
De Àr förmodligen omkörda av en mÀngd talare nÀr det kommer till jazz, lika mÄnga som slÄr den nÀr det gÀller PA volymer, klassiska inspelningar med en mÀngd instrument Àr den sÀkerligen ocksÄ varvad av en mÀngd talare, Led Zepp lirar sÀkert mycket bÀttre pÄ en andra burkar.
Men sammantaget, i och med en vÀldigt blandad musiksmak, sÄ klarade denna högtalare min testskiva absolut bÀst.
Det Àr ocksÄ sÄ, att hade jag haft en helt annan budget, hade jag nog lyssnat pÄ nÄgot annat. Men för för över tvÄ Är sedan började jakten, och för min smak, i mitt rum, och med min budget, kunde jag inte hitta nÄgot som lÀt bÀttre.

Postad 10 December 2007 - 13:37

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • AnvĂ€ndare

• 190 inlĂ€gg
  • 0
Har sjÀlv Àgt 604 mk II, och spelade nöjt med dem i ca 1,5 Är. Har numera uppgraderat till storebror Signature mk II och sub 82. De 604:or som jag Àgde hade ett serienummer pÄ 2004-xx-xx vilket sannolikt visar tillverkningsdatumet och jag tror bestÀmt att Àven de var tillverkade i Kina och utvecklade av nuvarande Qln. Asien stÄr för övrigt för en mycket stor del av tillverkningen till hifi-industrin idag.

604:an har enligt mig en mycket hög byggfinish och Àr rejÀla byggen med sina 33 kg styck. Jag tycker att de spelade bra med alla typer av musik. Anledningen till att jag ÀndÄ bytte dem, var som nÄgon skrev, en nÄgot energisk diskant, som jag Àr allergisk mot.

Om du Àr tilltalad av utseende och pris, tycker jag att du absolut ska försöka provlyssna dem, oavsett om Qln ingÄr i samma koncern som Proson och Àr tillverkade i Kina.
DÀremot Àr det nog stor skillnad i kvalitet (och sjÀlvklart pris) pÄ 2000-talets Qln och de högtalare som tidigare tillverkades under Mats Anderssons ? ledning (tex Signature mk I).

Postad 10 December 2007 - 15:48

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • ForumrĂ€v

• 831 inlĂ€gg
  • 0
Mailade fynda och nu har Àven de sÀnkt sina priser. Blir 604 för min del , kÀnns som att den Àr vÀrd den extra slanten.

Redigerat av Unregistereda73534df, 10 December 2007 - 16:13.

Postad 11 December 2007 - 00:21

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • AnvĂ€ndare

• 143 inlĂ€gg
  • 0
Robs, hoppas du blir nöjd.

Borka, hur tycker du Signature mkII Àr, funderar pÄ att skaffa ett par för att utöka till 7.1

SÄg att Hifikit har QLN 5.1 paket bestÄendes av 2st sub 82'or och 5st Signature mkII :-)

Postad 11 December 2007 - 06:23

Unregistereda20f1f07
  • Unregistereda20f1f07
  • AnvĂ€ndare

• 120 inlĂ€gg
  • 0
Hoppar nu sjÀlv in i trÄden dÄ jag tycker den verkar mycket intressant!

NÄgon som köpt en uppsÀttning 604:or Ànnu av den prissÀnkta modellen? Jag tÀnkte Äka ner till Falkenberg och provlyssna nu till helgen. Var igÄr och lyssnade pÄ högtalare pÄ Tele-HÄ i Göteborg. De hade en center kvar av qln, men annars hade de dem inte lÀngre. Mycket riktigt sÄ Àr det inte samma kvalitet som det var tidigare enligt sÀljaren. Jag funderar dock sjÀlv pÄ att köpa grisen i sÀcken och slÄ till. Det kanske Àr trevliga högtalare att starta sin hemmabiobana med, eller vad tror ni?

Postad 11 December 2007 - 06:43

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • ForumrĂ€v

• 831 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon som köpt en uppsÀttning 604:or Ànnu av den prissÀnkta modellen? Jag tÀnkte Äka ner till Falkenberg och provlyssna nu till helgen. Var igÄr och lyssnade pÄ högtalare pÄ Tele-HÄ i Göteborg. De hade en center kvar av qln, men annars hade de dem inte lÀngre. Mycket riktigt sÄ Àr det inte samma kvalitet som det var tidigare enligt sÀljaren. Jag funderar dock sjÀlv pÄ att köpa grisen i sÀcken och slÄ till. Det kanske Àr trevliga högtalare att starta sin hemmabiobana med, eller vad tror ni?

Roligt att nÄgon har samma funderingar. TÀnkte ocksÄ Äka upp till Falkenberg för att lyssna pÄ högtalarna men har tyvÀrr ingen möjlighet dÄ det Àr cirka 30-40m mil dit. KÀnner dock att högtalarna fortfarande hÄller hög kvalite (med tanke pÄ det lÄga priset). Men visst blir det att köpa grisen grisen i sÀcken, iaf för min del. Vore Àven trevligt om du kunde jÀmföra Dynavoice M85 och Proson 63 MK2 hos Fynda dÄ de ligger i samma prisklass.

Redigerat av Unregistereda73534df, 11 December 2007 - 06:45.

Postad 11 December 2007 - 08:28

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • AnvĂ€ndare

• 190 inlĂ€gg
  • 0

Borka, hur tycker du Signature mkII Àr, funderar pÄ att skaffa ett par för att utöka till 7.1

SÄg att Hifikit har QLN 5.1 paket bestÄendes av 2st sub 82'or och 5st Signature mkII :-)

Kan kort bara sÀga att Signature mk II Àr snÀllare i toppen Àn 604:an och rullar av i perfekt nivÄ enligt mig. Det finns inga tendenser till vassa s-ljud. Detta var nog den viktigaste egenskapen. Dessutom, med dubbla subbar fÄr man möjlighet att verkligen flÀska pÄ med basen om man vill. Ljudbilen Àr stor, tillbakalutad och varm.

Återigen, Ă€r det verkligen sĂ„ att det Ă€r en "ny" modell som Ă€r prissĂ€nkt. Det kan ju vara sĂ„ enkelt att man valt att sĂ€nka priset pĂ„ ursprungsvaran av andra skĂ€l Ă€n att modellen Ă€r förĂ€ndrad. Borde vara en lĂ€tt frĂ„ga för Qln att svara pĂ„.

//borka

Postad 11 December 2007 - 09:30

Ebola
  • Ebola
  • ForumrĂ€v

• 655 inlĂ€gg
  • 0
Mail skickad till QLN.

Jag Àr dock osÀker pÄ om det Àr gamla QLN som svarar eller nÄgon pÄ JWS. Oavsett hoppas jag att man fÄr vettiga svar.

Postad 11 December 2007 - 10:11

hirohito
  • hirohito
  • Wannabe

• 12 inlĂ€gg
  • 0

Mail skickad till QLN.

Jag Àr dock osÀker pÄ om det Àr gamla QLN som svarar eller nÄgon pÄ JWS. Oavsett hoppas jag att man fÄr vettiga svar.

Det blir nog JWS som svarar, men sÄ Àr Àven de som utveklat högtalare frÄn början. Det finns ingen skilnad pÄ de högtalare som kostade 7000 eller t.o.m 7500norska och de som sÀljs nu för halva pris. Annars de hÀr jÀtefina högtalare var prisvÀrda frÄn början och nu mÄste det bli vansinigt att köpa ngr. andra högtalare om man Àr ute efter ngt. i prisklassen till 8-9000kr och i den hÀr storleken.(ganska stora Àr de i.a.f.) SjÀlv köpte dessa istÀllet för MA RS8 pga. försummbart skilnad i upplösningen och markant skilnad i priset (5500 dÄ). Den andra högtalare jag var intresserad av motiverade inte mer priset (5000+) och det var B&W DM604. Som jag sa jag valde QLN och Ängrar inte, det Àr bara en anledning mer nu dÄ de Àr sÄ biliga.
NÄgon nÀmde jÀmförelse med DynavoiceM85 och Proson Reality62MK2. Det gjorde jag dÄ jag bara var spekulant och kan lova att de Àr inte i nÀrheten att jÀmföras.(speciellt inte M85:or)

Postad 11 December 2007 - 10:36

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlĂ€gg
  • 0
pÄ tal om Àmnet ... http://www.blocket.se/vi/14490437.htm

Postad 11 December 2007 - 10:42

PugEnok
  • PugEnok
  • Wannabe

• 11 inlĂ€gg
  • 0

Till samma pris som nya...

Blir troligen 5.0 med qln 600serien.
Svar frÄn hifibutiken om prissÀnkningen och om modellen Àr utgÄende.

Det kommer att finnas kvar, men Proson kan inte leverera kompletta paket förrÀn efter nyÄr. Och dÄ kommer högtalarna att kosta betydligt mer, sÄ passa pÄ

Redigerat av PugEnok, 11 December 2007 - 10:45.

Postad 11 December 2007 - 16:30

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • ForumrĂ€v

• 831 inlĂ€gg
  • 0

Mail skickad till QLN.

Det blir nog JWS som svarar, men sÄ Àr Àven de som utveklat högtalare frÄn början. Det finns ingen skilnad pÄ de högtalare som kostade 7000 eller t.o.m 7500norska och de som sÀljs nu för halva pris. Annars de hÀr jÀtefina högtalare var prisvÀrda frÄn början och nu mÄste det bli vansinigt att köpa ngr. andra högtalare om man Àr ute efter ngt. i prisklassen till 8-9000kr och i den hÀr storleken.(ganska stora Àr de i.a.f.) SjÀlv köpte dessa istÀllet för MA RS8 pga. försummbart skilnad i upplösningen och markant skilnad i priset (5500 dÄ). Den andra högtalare jag var intresserad av motiverade inte mer priset (5000+) och det var B&W DM604. Som jag sa jag valde QLN och Ängrar inte, det Àr bara en anledning mer nu dÄ de Àr sÄ biliga.
NÄgon nÀmde jÀmförelse med DynavoiceM85 och Proson Reality62MK2. Det gjorde jag dÄ jag bara var spekulant och kan lova att de Àr inte i nÀrheten att jÀmföras.(speciellt inte M85:or)

Tack för att du besvarade frÄgan. Ganska sÀker att det blir 604 dÄ det inte finns nÄgon annan högtalare i samma prisklass som passar lika bra till rock :P

Redigerat av Unregistereda73534df, 11 December 2007 - 16:30.

Postad 11 December 2007 - 16:41

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlĂ€gg
  • 0

Till samma pris som nya...

Ja, visst Àr det kul med blocket. :P

Postad 11 December 2007 - 18:31

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • ForumrĂ€v

• 831 inlĂ€gg
  • 0
.

Redigerat av Unregistereda73534df, 12 December 2007 - 15:27.

Postad 11 December 2007 - 23:38

hirohito
  • hirohito
  • Wannabe

• 12 inlĂ€gg
  • 0
Tack för att du besvarade frÄgan. Ganska sÀker att det blir 604 dÄ det inte finns nÄgon annan högtalare i samma prisklass som passar lika bra till rock :P
[/quote]
Du kommer att blir jÀtte nöjd, fast i början kan de kÀnas lite tuna i basen. Efter en vecka eller tvÄ kommer de att vÀxa stort. SjÀlv har jag dessa i min 48m2 stora rumm med 3,5m hög tak (öppna bjÀlkar)och det Àr inga problem med vÀl ljud. (obs. att de Àr kraftkrÀvande Àven om de Àr ganska kÀnsliga. 4oms impedans förklarar detta och stÀller krav pÄ förstarkeriet)

Postad 12 December 2007 - 01:30

PugEnok
  • PugEnok
  • Wannabe

• 11 inlĂ€gg
  • 0
fynda.se har nu ocksÄ slut pÄ qln 5.0 paketen. först hifibutiken som sÄlde slut för 6000kr och sedan efter prismatchning pÄ fynda.se sÄ visar det sig nu att 601;orna Àr slut i lager Ätminstone enligt sidan :P Hoppas dom ringer imorn förmiddag annars lÀr jag kontakta dom och höra vad som hÀnder med mitt bestÀllda paket. Jag som sÄg fram enot dom till helgen....

Kanske ska höra om jag kan byta till Signature mkII istÀllet för 601;or? vettiga som surroundhögtalare /bakhögtalare?

Redigerat av PugEnok, 12 December 2007 - 01:31.

Postad 12 December 2007 - 08:33

Unregistereda20f1f07
  • Unregistereda20f1f07
  • AnvĂ€ndare

• 120 inlĂ€gg
  • 0
Jag tolkar det som om mÄnga tycker att de Àr tungdrivna. Tror ni att Denon AVR-1908 rÀcker som receiver?
Den levererar 7*85 W.

Postad 12 December 2007 - 09:30

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlĂ€gg
  • 0

Ganska sÀker att det blir 604 dÄ det inte finns nÄgon annan högtalare i samma prisklass som passar lika bra till rock :P

Det vet du inte dÄ du sjÀlv inte jÀmfört. :)

Postad 12 December 2007 - 10:20

hirohito
  • hirohito
  • Wannabe

• 12 inlĂ€gg
  • 0

Jag tolkar det som om mÄnga tycker att de Àr tungdrivna. Tror ni att Denon AVR-1908 rÀcker som receiver?
Den levererar 7*85 W.

Det blir sÀkert mycket fin ljud, Denon Àr ett kvalitets bygge, fast jag skulle rekomendera en slutsteg till biamping för att driva basar i fall om man Àr mycket till musik lysning. För hemmabio rÀcker Denon gÄtt och vÀl.

Postad 12 December 2007 - 15:26

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • ForumrĂ€v

• 831 inlĂ€gg
  • 0

Ganska sÀker att det blir 604 dÄ det inte finns nÄgon annan högtalare i samma prisklass som passar lika bra till rock :)

Det vet du inte dÄ du sjÀlv inte jÀmfört. ;)

Har frÄgat runt folk bÄde i butiker och pÄ forumet och de flesta sÀger att Dynavoice M85 har lite mer bas att ge men att ÀndÄ QLN 604 MKII Àr vassare i det andra. Sjukt svÄrt nÀr man inte har nÄgon butik i nÀrheten, fÄr förlitar mig helt pÄ forum och personal pÄ diverse butiker.

Postad 12 December 2007 - 16:10

Unregistereda20f1f07
  • Unregistereda20f1f07
  • AnvĂ€ndare

• 120 inlĂ€gg
  • 0

Den levererar 7*85 W.

Det blir sÀkert mycket fin ljud, Denon Àr ett kvalitets bygge, fast jag skulle rekomendera en slutsteg till biamping för att driva basar i fall om man Àr mycket till musik lysning. För hemmabio rÀcker Denon gÄtt och vÀl.

Om jag andast anvÀnde 5.1 sÄ borde man bÀl kunna biampa med de tvÄ extra kanalerna? Eller tÀnker jag fel. Hoppas inte högtalarna Àr helt slut nu nÀr jag Àntligen bestÀmt mig. :-)

Postad 12 December 2007 - 19:25

hirohito
  • hirohito
  • Wannabe

• 12 inlĂ€gg
  • 0

Den levererar 7*85 W.

Om jag andast anvÀnde 5.1 sÄ borde man bÀl kunna biampa med de tvÄ extra kanalerna? Eller tÀnker jag fel. Hoppas inte högtalarna Àr helt slut nu nÀr jag Àntligen bestÀmt mig. :-)

Javist, det missade jag, du har ju den möjlighet redan frÄn recivern, kanon. Mer Àn 5.1 behöver man inte för hemmabio, fast det blir bra om man koplar flera par suround högtalare men det Àr inte nödvÀndigt att de Àr pÄ separata kanaler. Hoppas du skall vara nöjd oavsett vad du köper, fast det Àr stora chans med just 604:or.

Postad 15 December 2007 - 11:09

Unregistered70607b32
  • Unregistered70607b32
  • AnvĂ€ndare

• 143 inlĂ€gg
  • 0
ljudet lossnar ytterligaer efter30+ timmars inspelande...
komplettera gÀrna 5.0 med en subbas, har sjÀlv Sub 82 som ingick i 5.1 QLN paketet
:D som jag köpte till bra pris i somras.

skulle inte tveka att skaffa ett par till 604'or om jag hade plats... :(

Postad 15 December 2007 - 14:26

mrf
  • mrf
  • Rookie

• 6 inlĂ€gg
  • 0
Blev ett par QLN 604 för mig. Skall komma pÄ tisdag, tror nog att jag blir nöjd.
Tanken Àr att jag skall köpa ett H/K 970 att driva dom med oxÄ blir nog bra. Eller va tror ni om kombon?

Postad 15 December 2007 - 19:21

PugEnok
  • PugEnok
  • Wannabe

• 11 inlĂ€gg
  • 0
Mitt 5.0 kom i fredags, se mitt galleri för bilder. Är vĂ€ldigt nöjd! MĂ„ste köpa en rejĂ€l receiver nu bara...

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• XBox Halo Edition
    lod
    2026-07-29 08:14:23
  • VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.