Lite frågor angående högtalarbygge
271 svar till detta ämne
Postad 15 December 2007 - 22:19
j__
-
j__
-
Användare
-
-
101 inlägg
Hej. Jag och min kompis har beslutat oss för att som projektarbete bygga ett par högtalare. Vi har tänkt att börja bygga på dem nu under jullovet men har en del funderingar. Vi har bestämt oss för att det ska vara ett par små högtalare med en volym på ungefär sex tilll åtta liter. Detta är mycket ungefärligt men det ger i alla fall ett litet hum om hur vi har tänkt oss. Sedan har vi tänkt försöka göra ett par så biliga så möjligt (500-1000kr), det för att det är första gången och misslyckas vi så är det inte alldeles för bortkastade pengar. Funderingarna vi har kring detta är vilka element vi ska satsa på och vilka sidor som man bör köpa delar på. Vi undrar också om vi bör satsa på att ha mellanregister och bas i samma element eller om vi ska dela upp det. Vi vore hemskt tacksamma om ni här kan rekommendera oss lite element. Jag vet att man ska skaffa sig sin egen uppfattning om ljudet men jag lägger ändå min tillit till er eftersom det blir mycket svårt för oss att provspela elementen och eftersom att vi ändå inte har satt någon vidare hög budget på högtalaren. Förresten, vi har kollat lite på ljudias hemsida. Och där hittade vi ett mellanregister/bas-element och en diskant. MGR F-2006W Högtalarelement, bas/mellanregister 6" Pris: 165.00kr http://www.ljudia.se...e.cgi?id=932805 &cart_id=
MGR DTH-1 Högtalarelement, diskant 1" Pris: 198.00kr http://www.ljudia.se...e.cgi?id=259015 &cart_id=Dessa element har artikelnummer 932805 och 259015. Är de något att ha? Och hur bra tror ni de funkar ihop?
Redigerat av j__, 15 December 2007 - 22:30.
Postad 16 December 2007 - 00:15
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Bor ni i närheten av Stockholm så rekommenderar jag er att åka till hifikit. Där kan ni lyssna på färdiga byggsatser och kanske välja element efter att ha provlyssnat. För mer info: http://www.hifikit.se I den prisklassen ni tänkt er så är jag övertygad om att en 2 vägs högtalare är det bästa alternativet, precis som ni verkar inne på. Finns inte utrymme i budgeten för mer än så. Rent allmänt så tror jag att ett mindre bas/mellanregister passar bättre i en låda i den storleken ni vill bygga. Skulle leta efter en 5 tummare kanske med ett betydligt lägre qts-värde. Eller tänka på att bygga en lite större låda.
Postad 16 December 2007 - 00:19
Unregisteredb8bb5cfd
-
Unregisteredb8bb5cfd
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Jag antar att ni ska bygga högtalare som projektarbete i gymnasiet. Jag gjorde detsamma och bygge ett par hfls-1or. Tycker ni ska satsa på ett färdigt kitt så ni inte själva behöver lära er hur man räknar ut hur ett bra filter konstrueras. Detta finns det inte tid till.
Postad 16 December 2007 - 07:48
nejdel
-
nejdel
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Tycker att ni även skall räkna ut filter. Detta är inte så extremt svårt. Även eftersom ett bygge av denna typ av högtalare inte är så pass svårt att det kommer ta 200 timmar (två pers). Går ju alltid att räkna ut filter på ett ungefär, sen att det inte är 100% perfekt betyder ju inte så mycket. Även ås klart göra egen design på lådan. Vilket program går ni på?
Redigerat av nejdel, 16 December 2007 - 07:49.
Postad 16 December 2007 - 13:54
j__
-
j__
-
Användare
-
-
101 inlägg
Helt rätt. Högtalarbygget är vårt projektarbete. För övrigt går vi på NV-programmet i Ystad, en bra bit från Stockholm med andra ord.
Men det där med färdiga kit låter lite för "easy". Desutom är de rätt små högtalare som vi vill bygga ju.
Men vad tror ni om de två element som vi skrivet upp, skulle de kunna vara något att bygga med? Vår budget är ju rätt snäv, om inte mycket snäv.
Postad 16 December 2007 - 15:14
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Försök få rum med MGR X-5MS i er budget istället, helt klart ett bättre val än deras F-serie
Om ni vill kan ni få en massa formler att räkna både lådor och filter med
Redigerat av Professor_Kalkyl, 16 December 2007 - 15:14.
Postad 16 December 2007 - 15:49
j__
-
j__
-
Användare
-
-
101 inlägg
Det vore vi mycket tacksamma för. Det är bara att posta:)
Men om vi kör på det elementet istället, ska vi isåfall köpa en annan diskant också?
Postad 16 December 2007 - 21:55
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Jag har faktiskt inte provat eller hört DTH-1 diskanterna. Men vad har ni för budget? Kolla också hos Hifikit vad de har som ryms inom gränserna  Glöm inte att räkna med filtren. Slutenlådkonstruktion Vb = (Vas)/((1/Qts)² -1) fu = (0,8*fs)/Qts Portadlådkonstruktion Vb = 15*Vas*Q^2,87 fb = 0,42*fs*Q^-0,9 fu = 0,26*fs*Q^-1,4 Portlängd = ((23716*d²)/Vb*fb²)-0,73*d (finns en uppsjö formler för att räkna ut portlängden, men denna har fungerat när jag räknat mot simulationer i Bassbox 6.0 PRO). Vb = Lådans innervolym exkl. högtalare och basrör fb = Lådans avstämmning fu = nedregränsfrekvens (f3 tror jag denna formel angav) d = portdiameter Q = ((Re+R1)*Qts)/Re. Filterberäkningar:Första ordningenHögpass C1 = 0,159/R*f Lågpass L1 = R/6,283*f Andra ordningenHögpass C2 = 0,0796/R*f L2 = (0,3182*R)/f Lågpass L1 = (0,3182*R)/f C1 = 0,0796/R*f KonjugatlänkC1 = Lvc/Rdc² R1 = Rdc Lvc = Le = Talspolens induktans Rdc = Re = Talspolens resistans R = Z = Högalarens impedans ResonanslänkC1 = 1/(2pi*Fs*Rdc*Qes) L1 = (Qes*Rdc)/(2pi*Fs) R1 = Rdc + ((Qes*Rdc)/Qms) pi = 3,14159265358979 DämplänkDämpning dB R1 R2 1 0,109*R 8,196*R 2 0,209*R 3,862*R 3 0,292*R 2,424*R 4 0,369*R 1,710*R 5 0,438*R 1,285*R 6 0,499*R 1,005*R 7 0,553*R 0,807*R 8 0,902*R 0,661*R Jag tror att jag fått med det mesta och korrekt ovan
Postad 16 December 2007 - 23:02
j__
-
j__
-
Användare
-
-
101 inlägg
Okej, tack så hemskt mycket. Jag och min kompis ska förhoppningsvis komma igång med vårt bygge nu under jul. Som jag sade innan så har vi försökt begränsa vår budget till 500-1000kr, vi vill således inte lägga ut för mycet pengar. Detta beror dels på att vi (åtminstone jag) inte har råd att lägga ut mer pengar nu och dels för att vi mest ser detta som en övning inför framtiden. Går något snett här har vi inte gjort av med allt för mycket pengar på de i alla fall:)
EDIT: Vilken diskant tycker du vi skulle använda till elementen som du rekommenderade innan då?
EDIT: Jag läste igenom formlerna som ni skrivet nu och plötsligt ploppade det upp en fråga i mitt huvud. Hur ska vi kunna bestämma vilken lådvolym vi ska räkna ut vb - alltså lådvolymen eklusive basrörets volym - separat. Det gör ju att det blir svårt att veta vilken volym vi ska ha på lådan och såleds att de också är svårt att veta hur mycket virke vi ska köpa. :S
Redigerat av j__, 17 December 2007 - 12:21.
Postad 17 December 2007 - 14:03
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
När du har Vb räknar du ut rörets egenskaper. Sen har du dess diameter och längd då kan du räkna ut volymen på det...
Lägger ihop Vb, rörets volym och den volym elementet tar. Så har du den "riktiga" lådvolymen som du sedan räknar ut virkesåtgången på.
Postad 17 December 2007 - 14:51
j__
-
j__
-
Användare
-
-
101 inlägg
Jomen, hur ska jagveta vad jag ska ha för volym på basröret innan jag har köpt mina grejer. Det är det som jag inte förstår och jag ursäktar ifall det gick fram lite dåligt innnan.
Postad 17 December 2007 - 17:00
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Först så räknar du ut Vb, fu och portlängd, för de element ni tänker andvända (och samma diskant går även andvända till X-5MS), sen lägger ni bara ihop alla volymer som GrodanB skrev.
Postad 17 December 2007 - 19:26
j__
-
j__
-
Användare
-
-
101 inlägg
Okej, tack så mycket. Då får de nog bli de 2 elementen:) Jag återkommer nog snart i tråden med nya problem...
EDIT: Förresten, där e ingen annan diskant som ni vill rekommendera oss på den sidan som skulle passa till vårt bas/mellanregister-element?
Redigerat av j__, 17 December 2007 - 19:30.
Postad 17 December 2007 - 21:25
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Kom på att även elfa säljer högtalarelement. http://www.elfa.seArt. nr: 30-403-18 som bas/mellanregister 202:- st + moms (länk: http://www.visaton.d...n/w130s_8.html)Art. nr: 30-404-09 som diskant 139:- st + moms (länk: http://www.visaton.d...hirmt/380.html) , alternativt 30-404-41 som är lite billigare 99:- + moms (länk: http://www.visaton.d...otten/173.html)Någon av dessa kombos tror jag stenhårt på. Edit: Skippa den billigare diskanten, det blir billigare än MGR iaf.
Redigerat av Tobyponken, 17 December 2007 - 21:35.
Postad 17 December 2007 - 21:58
j__
-
j__
-
Användare
-
-
101 inlägg
Tack för länkarna. Men länkarna till visaton verkar inte fungera:S Du skulle inte kuna posta dem igen?  Vore elfias element ett bättre alternativ än ljudias om man ser till ljudkvaltiet månntro?
Redigerat av j__, 17 December 2007 - 22:01.
Postad 17 December 2007 - 22:14
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Tack för länkarna. Men länkarna till visaton verkar inte fungera:S Du skulle inte kuna posta dem igen? Vore elfias element ett bättre alternativ än ljudias om man ser till ljudkvaltiet månntro?
Testar igen då... http://www.visaton.d...on/w130s_8.htmlhttp://www.visaton.d...lotten/380.htmlJag har aldrig lyssnat på några av dem men mitt sunda förnuft säger att de är bättre. Jag hade inte tvekat en sekund på vilka jag hade valt iaf.
Postad 17 December 2007 - 22:17
j__
-
j__
-
Användare
-
-
101 inlägg
Okej, de låter ju bra!
Men jag måste fråga. Vad är det som gör att du inte hade tvekat en sekund? Vad är det som säger att dessa är bättre?
Postad 17 December 2007 - 22:29
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Okej, de låter ju bra!
Men jag måste fråga. Vad är det som gör att du inte hade tvekat en sekund? Vad är det som säger att dessa är bättre? 
Visaton är för mig en välkänd tillverkare, och jag har läst i en del utlänska forum om folk som byggt lyckade konstruktioner med detta märke. MGR är för mig en tillverkare som inriktat sig på att låta så mkt som möjligt för så lite pengar som möjligt. Fråga x-12 här på forumet vad han tycker om MGR... Vill du ha en högtalare som låter bra eller bara mycket?
Postad 17 December 2007 - 23:19
j__
-
j__
-
Användare
-
-
101 inlägg
Vår problemformulering till vårt projektarbete löd:
"..Skapa ett par så välljudande högtalare så möjligt till en så snäv budget så möjligt..."
Därför skulle jag nog vilja påstå välljudande:) Men vår budget är ju inte så hög och det är därför som vi tittat på MGR.
Postad 17 December 2007 - 23:35
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
http://www.hifikit.s...prod.asp?id=254 Den diskanten kan jag tänka mig passar fint och är nog ljusår bättre än MGRs. Dock 40:- dyrare/st Sen angående Visaton, så är de ett känt märke  Rolig och onödig fakta: Mina första hemgjorda delningsfilter hade Visatonkodningar.
Redigerat av Professor_Kalkyl, 17 December 2007 - 23:36.
Postad 17 December 2007 - 23:40
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Varför inte prova Tangband?
Ganska billiga element och dom ska låta bra sägs det.
(har aldrig byggt med dom själv)
Postad 18 December 2007 - 09:13
j__
-
j__
-
Användare
-
-
101 inlägg
Såg att dom har en del tangbandelement till utförsäljning på www.hifidistribution.com men jag har ingen aning om vilka element jag borde köpa isåfall...:S
Postad 18 December 2007 - 18:47
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Har inte varit inne och kollat där, men jag tänkte på Full range element.
Postad 18 December 2007 - 19:26
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Fullrange kan ju vara ytters intressant i gällande budget
j__ gällande vilka ni ska välja så
a) kör på känsla
 be återförsäljaren tipsa om vad som passar prisklassen
c) räkna på några och hör med ÅF vilket element som är intressant.
Postad 18 December 2007 - 21:37
Zack_Ersa
-
Zack_Ersa
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Lite svårt att få in filterkonstruktion i ett bygge med ett coaxialelement dock...
Synd att ni inte har råd med Sq-50l från valutronic.se.
edit: såg att dom gjort en carlsson variant av sq serien med 4 diskantelement nu, intressant!
Redigerat av Zack_Ersa, 18 December 2007 - 21:47.
Postad 19 December 2007 - 08:49
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Lite svårt att få in filterkonstruktion i ett bygge med ett coaxialelement dock...
Varför det?` Koaxiala elemet behöver filter de med... Bredbandselement däremot klarar sig utan...
Postad 20 December 2007 - 07:46
Unregistered742a5aea
-
Unregistered742a5aea
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Detta bygge kanske är av intresse? Håller på att bygga ett par till syrran i julklapp (om man nu blir klar i tid....) Beställde elementen från Finland men då blir frakten rätt hög i förhållande till priset. Går också att få exempelvis från partsexpress.com Acmes tangbandare
Postad 20 December 2007 - 11:12
j__
-
j__
-
Användare
-
-
101 inlägg
Jo, det ser intressant ut Tornet!
Men vad kostar de elementen då, har de inte euro i finland? Då kostar ju de elementen tillsammans långt över 2000. Helt klart över vår budget:/
GrodanB - varför behöver inte bredbandselement ngt filter?
Redigerat av j__, 20 December 2007 - 11:20.
Postad 20 December 2007 - 22:32
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
tja... skall de spela sk. "fullrange" kommer filter bara begränsa... Hela idén med bredbandselement är just att man inte har filter och att ljudet kommer från 1 källa...
Så att ha ett bredbandselement och en diskant är lite att sabba den puritanska idén bakom att ha bredbandselement överhuvudtaget...
Postad 21 December 2007 - 00:08
Unregistered742a5aea
-
Unregistered742a5aea
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Nja, jag gav 1950 kr svenska för två par uppsättningar högtarlare så ca 1000 kr för ett par borde det väl bli.
I övrigt har bygget blivit rätt billigt. 110 kr på mdf, 250 kr för filter och nåon hundring för lite färg och terminaler (biltema)
Postad 21 December 2007 - 15:45
j__
-
j__
-
Användare
-
-
101 inlägg
Okej, nej de va ju inte så farligt men de e över min budget....
Skulle någon kunna förklara detta för? mig?
"Den största fördröjningen i fasgången blir i basen, beror på den längre våglängden..."
Ja förstår inte varför fasgången försämras mest där. Nu vill ja inte ha några enga antaganden utan ja vill ha fakta om de:) Om ni inte e säkra så betona att ni TROR:P Tack på förhand!
Postad 27 December 2007 - 14:35
j__
-
j__
-
Användare
-
-
101 inlägg
Hej igen! Jag och min kompis har nu bestämt oss för att köpa: - Art. nr: 30-403-18 som bas/mellanregister 202:- st + moms (länk:http://www.visaton.de/en/chassis_zubehoer/...on/w130s_8.html
OCH Art. nr: 30-404-09 som diskant 139:- st + moms (länk: http://www.visaton.d...lotten/380.htmlMen nu verkar de svåra börja... Ett filter av andra ordningen är vad vi tänkte använda till detta tvåvägssystem. Om ni anser ngt annat hoppas ja ni postar:) Men problemet är att vi inte vet hur mycket vi ska lägga på de olika filterkomponenterna... Där finns ju olika material och prisklasser på allt:S Vi skulle bli jätteglada om vi kunde få lite hjälp:)
Redigerat av j__, 27 December 2007 - 14:37.
Postad 27 December 2007 - 15:25
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Hej igen!
Jag och min kompis har nu bestämt oss för att köpa:
- Art. nr: 30-403-18 som bas/mellanregister 202:- st + moms (länk:http://www.visaton.de/en/chassis_zubehoer/...on/w130s_8.html
OCH
Art. nr: 30-404-09 som diskant 139:- st + moms (länk: http://www.visaton.d...lotten/380.html
Men nu verkar de svåra börja... Ett filter av andra ordningen är vad vi tänkte använda till detta tvåvägssystem. Om ni anser ngt annat hoppas ja ni postar:) Men problemet är att vi inte vet hur mycket vi ska lägga på de olika filterkomponenterna... Där finns ju olika material och prisklasser på allt:S
Vi skulle bli jätteglada om vi kunde få lite hjälp:)
Grattis! Jag tror att ni gjort ett klokt elementval utifrån den budget ni har. Ang. filterkomponenternas kvalitet så skulle nog jag valt den billiga linjen här med. Jag tror inte att ni kan få ut så pass mkt mer ur dessa elementen att det skulle vara värt att satsa hundratals kronor extra på filtrena. Ska man lägga några kronor extra så är det främst på komponenterna som sitter i serie med elementen. Sen så tror jag att ni ska försöka kompensera för de två topparna i frekvenskurvan som den basen har. Det är en topp vid 4khz och en vid 6khz. Får ni till dem bra så tror jag att ni kan köra med ett vanligt 6db/okt filter till basen. Har ni räknat något på olika lådor?
Redigerat av Tobyponken, 27 December 2007 - 15:38.
Postad 27 December 2007 - 15:44
j__
-
j__
-
Användare
-
-
101 inlägg
Hej igen!
- Art. nr: 30-403-18 som bas/mellanregister 202:- st + moms (länk:http://www.visaton.de/en/chassis_zubehoer/...on/w130s_8.html
OCH
Art. nr: 30-404-09 som diskant 139:- st + moms (länk: http://www.visaton.d...lotten/380.html
Men nu verkar de svåra börja... Ett filter av andra ordningen är vad vi tänkte använda till detta tvåvägssystem. Om ni anser ngt annat hoppas ja ni postar:) Men problemet är att vi inte vet hur mycket vi ska lägga på de olika filterkomponenterna... Där finns ju olika material och prisklasser på allt:S
Grattis! Jag tror att ni gjort ett klokt elementval utifrån den budget ni har. Ang. filterkomponenternas kvalitet så skulle nog jag valt den billiga linjen här med. Jag tror inte att ni kan få ut så pass mkt mer ur dessa elementen att det skulle vara värt att satsa hundratals kronor extra på filtrena. Ska man lägga några kronor extra så är det främst på komponenterna som sitter i serie med elementen. Sen så tror jag att ni ska försöka kompensera för de två topparna i frekvenskurvan som den basen har. Det är en topp vid 4khz och en vid 6khz. Får ni till dem bra så tror jag att ni kan köra med ett vanligt 6db/okt filter till basen.
Har ni räknat något på olika lådor?
Nej de har vi inte gjort än, tänkte väl göra de nu i dagarna. Men vi är inte säkra på hur vi ska gå till väga riktigt:S Och vad för program till beräkningar finns att tillgå som inte kostar allt för mycket?
Postad 27 December 2007 - 15:53
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Hej igen!
OCH
Grattis! Jag tror att ni gjort ett klokt elementval utifrån den budget ni har. Ang. filterkomponenternas kvalitet så skulle nog jag valt den billiga linjen här med. Jag tror inte att ni kan få ut så pass mkt mer ur dessa elementen att det skulle vara värt att satsa hundratals kronor extra på filtrena. Ska man lägga några kronor extra så är det främst på komponenterna som sitter i serie med elementen. Sen så tror jag att ni ska försöka kompensera för de två topparna i frekvenskurvan som den basen har. Det är en topp vid 4khz och en vid 6khz. Får ni till dem bra så tror jag att ni kan köra med ett vanligt 6db/okt filter till basen.
Har ni räknat något på olika lådor?
Nej de har vi inte gjort än, tänkte väl göra de nu i dagarna. Men vi är inte säkra på hur vi ska gå till väga riktigt:S Och vad för program till beräkningar finns att tillgå som inte kostar allt för mycket?
Det finns ett gratis program som heter winISD och kan laddas ner från http://www.linearteam.dk/Funkar för lådor men filterdelen är inge vidare.
Postad 27 December 2007 - 19:29
j__
-
j__
-
Användare
-
-
101 inlägg
Okej! Tack för det!
Skulle ni kunna hjälpa oss med en liten grej?
Göra en lista på ordningen vi ska ta oss igenom detta?
Tex
1. Köpa högtalare
2. Mäta lådans volym
3. Osv...
Så vi vet hur vi ska ta oss framåt, ska vi beställa filter samtidigt som högtalarna eller behöver vi dem först osv?
Tack på förhand!
Postad 27 December 2007 - 20:17
Unregistered46a10d28
-
Unregistered46a10d28
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
räkna ut filter och lådvolym kan ni ju göra direkt om ni vet vilka element ni ska ha, formler för filter finns massor på t.ex ljudias hemsida under teknik tror jag,
sen kan du ta en titt på t.ex www.troelsgravesen.dk och läsa igenom hans byggen, väldigt intressant och lärorikt tycker jag!
ang prisklass på filter så ta det billigaste, ( undvik dock spolar med ferritkärna)
Postad 27 December 2007 - 20:30
j__
-
j__
-
Användare
-
-
101 inlägg
Okej, vrf inte ferritkärna?
Postad 27 December 2007 - 20:53
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Okej, vrf inte ferritkärna?
dom tappar spänsten efter ett tag och då får man ett annat värde på spolen och delningen kommer att ske fel.
Postad 27 December 2007 - 21:08
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Fan jag blir nästan lite sugen på att bygga något själv av dessa element. Inte för att jag är i behov av nya högtalare men det vore skoj med ett sånt här lågbudgetbygge för att se hur mycket välljud det går att bygga med så liten budget...
Fick precis en vision...
En hög smal golvare på en lite stadigare fot...ingen diskoburk direkt men visst spelar den ganska djupt för en 5"-are?!
Postad 27 December 2007 - 21:55
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
villken spole ni väljer har inte så stor betydelse om ni ändå inte vet resistansen vid tänkt delningsfrekvens.
(om man inte kan höfta lite genom att titta på produktbladet)
/Johan
Postad 27 December 2007 - 22:20
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Hittade en sida med en hel del förklaringar och hjälp med uträkningar http://www.lalena.com/Audio/
Postad 28 December 2007 - 11:48
j__
-
j__
-
Användare
-
-
101 inlägg
Okej, tack! När vi började med det här visste vi som sagt ingenting. Nu har vi plöjt igenom en del forumtrådar och kollat på element, vi har även läst Anders Costers högtalarkompendium (www.coster.se) som var ganska omfattande men inte så djupgående. Därför börjar vi få lite kött på benen men det behövs definitvit mer tror ja! När man gör de som projektarbete räcker de itne o göra de, man måste förklara exakt vad det är som man gör hela tiden och gå in på detaljer. Nu idag har vi tänkt läsa igenom www.drkrupp.se/hifi, den sidan verkar också vara ganska basic Om det är någon som har förslag på något mer som finns på internet att kolla på tar vi gladeligen emot de! Cookbook designbook är ja inte intresserad av för ja är fruktansvärt dålig på engelska....;P Tobyponken - är det lättare att bygga stora högtalare än små stativare? (jag tänker på din vision;P) För vi har tänkt om lite och högtalarna behöver inte vara så små egentligen. Vi velar lite fram och tillbaka för tillfället... Tack för länken till http://www.lalena.com/Audio/! Den verkar faktiskt vara riktigt bra  (angående min engelska ovan överdrev ja en hel del men ja tycker den boken verkar både tråkig och dryg att plöja igenom....P) Jag kom på en sak, hur svårt är det egentligen att bygga ett 3-vägssystem? Är det mycket svårare än 2-väg. Det som skiljer är väl att man får koppla elementen lite annorlunda och att man får ett mer avancerat filter? Hm, okej fasgågngen blir väl annorlunda också..
Redigerat av j__, 28 December 2007 - 12:33.
Postad 28 December 2007 - 12:12
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Okej, tack!
När vi började med det här visste vi som sagt ingenting. Nu har vi plöjt igenom en del forumtrådar och kollat på element, vi har även läst Anders Costers högtalarkompendium (www.coster.se) som var ganska omfattande men inte så djupgående. Därför börjar vi få lite kött på benen men det behövs definitvit mer tror ja! När man gör de som projektarbete räcker de itne o göra de, man måste förklara exakt vad det är som man gör hela tiden och gå in på detaljer.
Nu idag har vi tänkt läsa igenom www.drkrupp.se/hifi, den sidan verkar också vara ganska basic Om det är någon som har förslag på något mer som finns på internet att kolla på tar vi gladeligen emot de! Cookbook designbook är ja inte intresserad av för ja är fruktansvärt dålig på engelska....;P
Tobyponken - är det lättare att bygga stora högtalare än små stativare? (jag tänker på din vision;P) För vi har tänkt om lite och högtalarna behöver inte vara så små egentligen. Vi velar lite fram och tillbaka för tillfället...
Tack för länken till http://www.lalena.com/Audio/! Den verkar faktiskt vara riktigt bra (angående min engelska ovan överdrev ja en hel del men ja tycker den boken verkar både tråkig och dryg att plöja igenom....P)
Cookbooken är bra men den är ganska svettig att läsa, jag håller med. Det är inte lättade rent snickerimässigt men inte heller svårare. Däremot är det lättade att få en stor låda att spela djupt än en liten, rent generellt. Finns alltid undantag. Det finns även andra för och nackdelar med stora respektive små lådor. Vibrationer, resonanser mm... Min vision blev till när jag såg kurvan i winISD med en 23 liters basreflex. Ganska svårt att bygga en proportionerlig stativare med den volymen till en 5"-are, menar rent estetiskt. En golvare däremot går ju att bygga ganska smal och hög vilket jag gillar. Ett annat alternativ är en kvartsvågspipa. Googla efter cyburgs needle och kolla vad folk lyckats med. Det är bara en 3"-are i den. Men skulle kunna modifieras för att passa en 5"-are. Dock är jag osäker på hur, men det går säkert att luska reda på.
Postad 28 December 2007 - 12:18
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
En trevägare blir svårare än en tvåvägare.
Och med en tvåvägare blir ändå svårt att få till rätt delningsfrekvens (den man har tänkt sig) om man inte vet resistansen vid tänkt delning.
Postad 28 December 2007 - 16:28
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Okej, vrf inte ferritkärna? dom tappar spänsten efter ett tag och då får man ett annat värde på spolen och delningen kommer att ske fel.
Jag håller på med ett litet mellandagsbygge och jag undrar hur en spole kan tappa spänsten!?Jag trodde att spolar med ferritkärna var ok till mindre byggen med klenare förstärkare!Man får ju ett högre värde med mindre spolar=lägre resistans,mindre värme(som verkligen ändrar värdet)samt mindre induktiv störning! Jag är iofs lite nybörjare så jag kanske är ute på djupt vatten!!
Postad 28 December 2007 - 20:56
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Okej, vrf inte ferritkärna? dom tappar spänsten efter ett tag och då får man ett annat värde på spolen och delningen kommer att ske fel.
Jag håller på med ett litet mellandagsbygge och jag undrar hur en spole kan tappa spänsten!?Jag trodde att spolar med ferritkärna var ok till mindre byggen med klenare förstärkare!Man får ju ett högre värde med mindre spolar=lägre resistans,mindre värme(som verkligen ändrar värdet)samt mindre induktiv störning! Jag är iofs lite nybörjare så jag kanske är ute på djupt vatten!!
ferriten den andvänder dom när dom inte kan linda en spole till rätt mh eller vill ha en biligare tillverkning .
Postad 28 December 2007 - 21:59
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
ferriten den andvänder dom när dom inte kan linda en spole till rätt mh eller vill ha en biligare tillverkning .
Jag är fortfarande lite nyfiken på hur dom kan"tappa spänsten"!? Och kan dom inte linda luftlindade till alla värden? Det här forumet är kanonbra för oss som inte kan så mkt!
Postad 28 December 2007 - 22:07
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Öh va????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? 1. De tappar ingen "spänst". 2. Ferriter använder man när spolen blir orealistisk som luftlindad. 3. Ferriter har inte sämmre kvalitet än luftlindade. (finns skit kvalitet på luftlindat också) Ferriter BÖR undvikas pga. att de kan mättas. Mättas de kommer induktansen ändras kraftigt... När använder man de då? Jo, när luftlindade blir så stora att resistansen är signifikant eller när de luftlindade blir för dyra... Bästa lösningen är dock aktivt...
Postad 28 December 2007 - 22:27
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Min erfarenhet av högtalarbyggen är att man kan räkna tills det luktar bränt,men man måste ändå sitta och provlyssna och småändra för att få till det sista!Alla högtalarelement och komponenter i filter har toleranser.
Jag brukar lyssna in basen i lådan,ev portning,dämpning osv.Sen räknar jag ut ett filter som stämmer med frekvensgången på elementen,brukar börja enkelt med 6dB-filter.
Trevägshögtalare är över min förmåga,det är nog besvärligt att få till en trevlig tvåvägare.
Min något begränsade erfarenhet säger att det är bra med en lite bättre diskant som tål lite mer effekt,för då kan man ta ner delningen något(då kanske det behövs 12dB-filter)och få lite behagligare röster!Med dom element som jag har byggt så har diskanten låtit trevligare nedåt,medans basen blir tråkig och gäll uppåt!
Det här är mina reflektioner som glad nybörjare i högtalarvärlden......
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|