Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kablar - "billiga" vs. "dyra" digitala kablar - SLUTGI

51 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 December 2007 - 14:43

iamspace
  • iamspace
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Har kikat i alla trådarna här men inte blivit nöjd med det jag läst!
Jag vill en gång för alla försöka reda ut detta med "billiga" Vs "dyra" digitala kablar!
Det jag undrar är om en "dyr" sk. digital monsterkabel för flera tusen kronor är bättre eller lika "bra" som en billigare typ "Clas Ohlson" kabel för 150 kr? (typ HDMI kabel...)
En digital signal består ju av "ettor & nollor" och då bör väl skillnaden "mellan "billiga" och "dyra" digitala kablar vara NOLL så länge som signalen kommer fram?
Sedan så undrar jag om det är någon skillnad på Optisk S/PDIF och Coaxial S/PDIF? Vilken är att föredra?
Vore kanon om någon kan reda ut detta!

Postad 22 December 2007 - 16:14

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Detta har diskuterats i massor av trådar och skälet till att du inte hittar någon "sanning" är att det inte finns någon. Du får helt enkelt bestämma dig för hur mycket du vill spendera på kablar och köpa de som du tycker är snyggast i din prisklass. Sedan kan du intala dig själv att ljud och bild är mycket bättre än med classe-kablar...

Om du inte är super audiofil (vilket du inte är för då hade du inte postat det här inlägget) vågar jag hävda att du inte märker någon som helst skillnad mellan en 300kr kabel och 3000kr kabel.

Mitt råd: undvik de allra billigaste kablar, lägg några hundra extra om du ska ha en kabel längre än 3m och fundera på vilken nivå resten av din utrustning ligger på (billigt skräp, budget, hygglig svensson-nivå, övre mellanklass, high end etc) och anpassa dig därefter.

Postad 22 December 2007 - 20:16

Unregistered2e1d849b
  • Unregistered2e1d849b
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Men jag ska köpa en HDMI kabel 10 meter & en 10 meter komponent från kabelgiganten ska man köpa Supra eller bara gå efter det billigaste? Kör med Samsung HT-XQ100 är budget och tv Samsung LE-40R72B!

Postad 23 December 2007 - 16:08

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Som sagt, undvik de billigaste när det gäller längre kablar. Många tycker att Clicktronics kablar från Kjell&Co är en bra avvägning mellan pris och prestanda. Inte lägsta pris men inte heller snuskigt dyra.

Postad 27 December 2007 - 18:13

tiaz
  • tiaz
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Jag litar helt på tidningen What Hifi i denna fråga, kommer de fram till att en kabel ger bättre kontrast i svarta områden än en annan så köper jag den som är bäst även om jag själv inte ser någon skillnad. Och då vet jag iaf att det inte är kablaget som är svaga länken i min anläggning. Det vore värst att köpa en anläggning för 30k och snåla på kablaget så jag får ut samma resultat som från en skitanläggning från elgiganten/siba/onoff.

Postad 29 December 2007 - 20:17

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Jag litar helt på tidningen What Hifi i denna fråga, kommer de fram till att en kabel ger bättre kontrast i svarta områden än en annan så köper jag den som är bäst även om jag själv inte ser någon skillnad.

De svänger sig med HELT horribla subjektiva uttalanden som är så felaktiga att jag tycker du skall sluta ta deras råd som vägledning.

MVH
/Chuck

Postad 30 December 2007 - 11:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
[quote]
Jag litar helt på tidningen What Hifi i denna fråga, kommer de fram till att en kabel ger bättre kontrast i svarta områden än en annan så köper jag den som är bäst även om jag själv inte ser någon skillnad. Och då vet jag iaf att det inte är kablaget som är svaga länken i min anläggning. Det vore värst att köpa en anläggning för 30k och snåla på kablaget så jag får ut samma resultat som från en skitanläggning från elgiganten/siba/onoff.[/tiaz Postat Dec 27 2007, 18:13quote]

Skildnaden mellan olika kablar är någonting som är högst individuelt hur man uppattar det.
Jag tycker att om det gör dig glad, så köp bra kablar till dina digitala signaler, men så tvivlar jag på att skildnaderna kan vara specielt stora i detta samanhang.

Postad 30 December 2007 - 15:28

Richard123
  • Richard123
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Är det inte möjligt att några ettor och nollor faller bort med dåliga kablar? Och dom billigaste kablarna kanske inte klarar 1080p?

Postad 30 December 2007 - 15:47

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Är det inte möjligt att några ettor och nollor faller bort med dåliga kablar? Och dom billigaste kablarna kanske inte klarar 1080p?

HDMI-kablar rekommenderas att inte vara längre än 10 m pga av att den digitala signlaen inte kan "försäkras" vara längre. Jag tror de flesta klarar 1080p, men det får man nog kolla upp hos respektive tillverkare.

Som andra kabel i världen är nya Supra HF100 certifierad av HDMI-organisationen. Detta innebär att den genomgått hårda tester som garanterar en perfekt överföring av HDTV-material (720p och 1080i) upp till och med 10 meter. Supra själva garanterar att 720p och 1080i även fungerar felfritt upp till och med 15 meter.

Vill man då ha 15 m känns det kanske säkrare att gå på Supras i och med att de garanterar att deras HDMI-kabel fungerar felfritt upp till 15 m - förmodligen något som de billigaste varianternas tillverkare inte kan garantera.

För övrigt tycker jag att man ska kolla mer på fakta än subjektiva åsikter när det gäller digitala kablar. En digital kabel kan helt enkelt inte påverkas av störningar utifrån - då undrar jag hur man kan säga att det är "värt" att betala tusentals kroner för något som fungerar likabra för några hundringar?

Citat om koaxialkablar:

Kabeln strålar inte ut oönskad strålning, vilket kan påverka annan elektonik och ger upphov till förluster, och nyttosignalen inuti koaxialkabeln förvanskas inte heller av störningar utifrån. I praktiken får man inte perfekt skärmning på grund av icke-ideala material, och koaxialkablar finns med väldigt varierande kvalitet, diametrar och pris.

Till slut vill jag rekommendera Padawan Cables som svar på bra digitala kablar :blush:

Postad 30 December 2007 - 15:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Inte en chans att några ettor & nollor faller bort :blush:
Digitala signaler är mycket störningståliga och behöver inte dyra kablar för att bli bra, man ska dock akta sig för att ha för långa kablar.
Det brukar inte fungera så bra pågrundav den låga utivån i digitala medier.

Postad 30 December 2007 - 15:50

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Sedan så undrar jag om det är någon skillnad på Optisk S/PDIF och Coaxial S/PDIF? Vilken är att föredra?

Optisk kabel är en digital kabel bestående av glas eller plast som skickar en ljussignal från källan. Coaxial är också en digital kabel men består av kopparledare istället. Ska du koppla från ljudkort till förstärkare så är optisk att föredra, med tanke på inbränningsrisken som finns med coaxial.

Postad 30 December 2007 - 15:55

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Johan_P Postat Idag, 15:50 Optisk kabel är en digital kabel bestående av glas eller plast som skickar en ljussignal från källan. Coaxial är också en digital kabel men består av kopparledare istället. Ska du koppla från ljudkort till förstärkare så är optisk att föredra, med tanke på inbränningsrisken som finns med coaxial.

inbränningsrisk med coaxial ?! :blush:

har jag alldrig hör talas om, vad e det som händer då ?

Postad 30 December 2007 - 18:06

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Johan_P Postat Idag, 15:50 Optisk kabel är en digital kabel bestående av glas eller plast som skickar en ljussignal från källan. Coaxial är också en digital kabel men består av kopparledare istället. Ska du koppla från ljudkort till förstärkare så är optisk att föredra, med tanke på inbränningsrisken som finns med coaxial.

inbränningsrisk med coaxial ?! :)

har jag alldrig hör talas om, vad e det som händer då ?

Sök rundor lite på forumet så hittar du lite om det. Tror det har med fasskillnader eller att den skickar en konstig signal, är inte alls säker. Hur som helst rekommenderar man generellt att man skickar optiskt och inte via koaxial från ljudkort till förstärkare/reciever. Någon som är kunnig på ämnet får mycket gärna förklara så man förstår :)

Postad 30 December 2007 - 18:39

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Njae....inbränning är väl nåt som inträffar i samband med bild. Däremot kan det skilja en del i spännigen som gör att stärkaren kan få sig en elektrisk chock som mördar den om man använder coaxial. Eller nåt sånt.........

Postad 01 January 2008 - 02:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

stellan_artois Postat Dec 30 2007, 18:39
Njae....inbränning är väl nåt som inträffar i samband med bild. Däremot kan det skilja en del i spännigen som gör att stärkaren kan få sig en elektrisk chock som mördar den om man använder coaxial. Eller nåt sånt.........

Jo, så lär det ju va .... :)

Postad 01 January 2008 - 10:01

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0

stellan_artois Postat Dec 30 2007, 18:39

Jo, så lär det ju va .... :lol:

Nu ska vi vara snälla mot varandra. :)
Det är nästan fortfarande jul...

Postad 01 January 2008 - 12:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Tusse Postat Idag, 10:01

Nu ska vi vara snälla mot varandra. wink.gif
Det är nästan fortfarande jul...

JO, glömde det, Förlåt ;)

Postad 01 January 2008 - 14:17

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0

Det jag undrar är om en "dyr" sk. digital monsterkabel för flera tusen kronor är bättre eller lika "bra" som en billigare typ "Clas Ohlson" kabel för 150 kr? (typ HDMI kabel...)
En digital signal består ju av "ettor & nollor" och då bör väl skillnaden "mellan "billiga" och "dyra" digitala kablar vara NOLL så länge som signalen kommer fram?

När Prylportalen testade Comhems HD-box (Humax) så jämförde de den medföljande hdmi-kabeln med en dyring:
I lådan ligger det faktiskt också en hdmi-kabel, förutom den obligatoriska scarten, och vi kunde faktiskt inte se någon skillnad i bildkvalitet när vi använde den mot när vi anslöt vår snordyra QED-kabel istället. Där ser man vad man får för pengarna.

Dyrare behöver alltså inte alltid vara se- / hörbart bättre.

Redigerat av Unregistered1013, 01 January 2008 - 14:18.

Postad 01 January 2008 - 14:24

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Någon sanning som gäller för alla finns inte.

Mitt råd är att testa några olika kablar innan du bestämmer dig. Om du hör skillnad i din anläggning bör du naturligtvis välja den bästa kabeln inom din budget.

Även om vi pratar om digital data så måste man minnas att själva signalen genom en "digitalkabel" är analog, antingen i form av elektricitet eller ljus. Således påverkas exaktheten i överföringen av kabelns kvalitet och konstruktion. Om detta inte är hörbart i dina öron och med din utrustning ska du naturligtvis inte bry dig om det.

Som vanligt är det inte prislappen i sig som avgör hur det låter utan kabelns kvalitet och konstruktion. Det är inte särskilt dyrt att tillverka en bra kabel. Nätverkskablar slår ofta audiokablar i specar och de är inte särskilt dyra i jämförelse. Dyrt är alltså inte automatiskt bättre.

Redigerat av Unregistered1197, 01 January 2008 - 14:27.

Postad 01 January 2008 - 19:22

Unregistered31909c83
  • Unregistered31909c83
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Det finns dom som säger att dom hör skillnad på olika kablar...

Men 9999 personer av 10000 skulle nog inte höra skillnad på en 100:- kabel jämfört med en 1000:- kabel.

Sen bör man definitivt välja bort lakritssnörena som följer med utrustningen.

Men annars hävdar jag att det är en "placeboeffekt", man tror sig höra skillnad bara för att man köpte dom där dyra kablarna.

Allting handlar om ledningsarea, visst till högtalare tjänar man kanske på en 4kvadratskabel istället för en 1,5kvadratskabel.
Men 4 kvadrat för 30:- metern är likvärdig den för 3000:- metern för 99.9% av oss vanliga dödliga... BiWiring må se bra ut men det enda man vinner är mer kabelarea...
Till viss del kan man prata om kapacitans, men nån kapacitanseffekt att prata om får man inte på 10 meter högtalarkabel...

Postad 01 January 2008 - 20:03

tiaz
  • tiaz
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Faktiskt är kablage synligt i ett rum, man skall icke förglömma det estetiska. För oss stackare som bor i hyreslägenhet och inte kan gömma sladdarna så ser det fint ut ;) Hörsel är också väldigt olika från person till person, och jag har nog väldigt bra hörsel eftersom jag hör skillnad. Och sen musiken, lyssnade jag på hårdrock(eller vad det kallas nuförtiden) skulle jag nog inte höra skillnad, men trycker jag i Norah Jones och skruvar upp volymen rejält hör jag skillnad. Men däremot hör jag inte skillnad på mp3`s 320kbps och över. Folk kan se flygande tefat om de är tillräckligt övertygade, likaså kan en tillräckligt övertygad person höra skillnad på vad du än visar bara denne är tillräckligt övertygad. Men är det inte värt de extra pengarna, för även om man bara tror att ljudet är bättre är det så man uppfattar det, och det är väll poängen?

Postad 01 January 2008 - 20:28

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Det finns dom som säger att dom hör skillnad på olika kablar...

Men 9999 personer av 10000 skulle nog inte höra skillnad på en 100:- kabel jämfört med en 1000:- kabel.

Sen bör man definitivt välja bort lakritssnörena som följer med utrustningen.

Men annars hävdar jag att det är en "placeboeffekt", man tror sig höra skillnad bara för att man köpte dom där dyra kablarna.

Allting handlar om ledningsarea, visst till högtalare tjänar man kanske på en 4kvadratskabel istället för en 1,5kvadratskabel.
Men 4 kvadrat för 30:- metern är likvärdig den för 3000:- metern för 99.9% av oss vanliga dödliga... BiWiring må se bra ut men det enda man vinner är mer kabelarea...
Till viss del kan man prata om kapacitans, men nån kapacitanseffekt att prata om får man inte på 10 meter högtalarkabel...

Visst önskar man sig att det billigaste ska vara bäst eller åtminstone lika bra som det dyraste. Sedan är det väl inte alltid så i verkliga livet.

Personligen kan jag höra skillnad på kablar med olika konstruktion och kvalitet alldeles oavsett vad de kostar. Exempelvis tycker jag att en billig elinstallationskabel ger bättre ljud som högtalarkablar än många köpekablar med tofs och bjällra.

På samma sätt tycker jag att vissa nätverkskablar med enkla kontakter låter bättre som signalkabel än många köpekablar med silver och silke.

När det gäller köpekablar så är det dock så att kvalitet och pris till viss del hänger ihop. Återigen tycker jag dock inte att man ska diktera för andra hur de ska göra. Var och en får lyssna på sina kablar och bestämma hur mycket det är värt att spendera.

För en kille som har lagt en halv miljpn på sin anläggning är det inte så extremt att ha en högtalarkabel för 75 000 kr om han mår bättre av det. Om man abslut inte hör någon skillnad på några kablar så är det inte heller fel att behålla sina lakritssnören.

Redigerat av Unregistered1197, 01 January 2008 - 20:28.

Postad 07 January 2008 - 09:07

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
jag bygger oåterkalleligen in mina kablar i väggen då jag nu bygger hus. Kör med 1,5kvadrat ClasOhlson kabel och har inte märkt något dåligt med det. Har KLH High End högtalare och en Pioneer 917 receiver.
10m HDMI från Biltema blir det till Projektorn också :D

Postad 09 January 2008 - 12:55

Mr_Foppa
  • Mr_Foppa
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Enkel mänsklig psykologi. Har du lagt x kkr på kablar så kommer du tycka att de låter bättre. Självklart.

Vore mer intressant att plocka ett par självutnämda experter och köra ett blindtest. Jag tror att skillnaden är obefintlig. Självklart finns det undantag, en del kablar är säkerligen så billiga att tillverkningsfel uppstår, t ex lite glapp i någon kontakt eller liknande. Mellan korrekt fungerande kablar är jag däremot skeptisk till att någon skillnad går att uppfatta. (För gemene man är bör detta vara ett tämligen ofarligt påstående)

Så kommer vi in på det där med psykologi ... för som någon skrev är det ju inte farligt att lägga ut ett par tusen extra, om utrustningen redan kostat en halv miljon. "Förmodligen märks ingen skillnad, men tänk om!".

Vi intalar oss själva att vi inte har råd att chansa. Vår hjärna fungerar i de banorna. Ingen rök utan eld. I detta fallet är det mycket bra för försäljningssiffrorna, klart sämre för den orolige.

Postad 09 January 2008 - 13:09

mcfreak
  • mcfreak
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Kan ingen göra ett litet test och kolla hur störkänsliga olika kablar är. T ex hålla en magnet eller oskärmad elkabel nära sina signalkablar och se om det gör någon skillnad. Har tyvärr inte själv tid med sånt just nu.

Postad 09 January 2008 - 23:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Kan ingen göra ett litet test och kolla hur störkänsliga olika kablar är. T ex hålla en magnet eller oskärmad elkabel nära sina signalkablar och se om det gör någon skillnad. Har tyvärr inte själv tid med sånt just nu.

Det har ju försökts, men det spelar ingen roll, det kommer alltid någon/några och säger att det inte genomförts på rätt sätt eller att dom som genomfört testet har haft en dålig dröm eller någonting.
Det slutar alltid med att det är två olika sidor som står fast vid sina åsikter, så jag tycker att det lika bra att låta dom som tror på kabel få göra det och dom som vill köra på vajer får göra det.
För mig spelar det ingen större roll, jag vet ju vad jag ska köra på och anser är rätt och om det får mig att må bättre att använda dyrkabel eller vajer så gör jag det ;)

Postad 30 January 2008 - 09:44

Cool_Rokr
  • Cool_Rokr
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag köper mina kablar hos HIFI-Klubben, där finns det allt ifrån budgetvarianten till High-End. Men det är ju klart har man tunn plånbok lär Clas Ohlson passa bäst! Även Kjell & Co har ett bra urval. Biltema vet jag inte.. får utslag när jag hör det namnet *L*

Postad 01 February 2008 - 23:23

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Allt jag kan tillägga är att jag körde med en HAMA HDMI-kabel från webhallen för 179 krtills jag köpte min nya Monster M1000DAV (!) för 4480kr..

Jag kan bara konstatera att det inte blev den minsta gnutta skillnad i bild.. om ni frekvent kollar i mitt album kommer ni kunna ta del av bilder från testet.

tog jag reda på vad som gällde.. "the hard way".. och var det värt det? Lätt.. kabeln är ju åtminstone läcker som fan! :)

Christian

Postad 02 February 2008 - 02:56

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Uppgraderade från noname HDMI kabel till en Supra. Ingen bildförbättring, dock snygg kabel (som ändå inte syns bakom plasman)

Postad 02 February 2008 - 10:21

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Jag vill bara tillägga att vissa med FullHD-apparater kan märka skillnad från en billig kabel. Det har tydligen visat sig att billigare kablar inte alltid stödjer 1080p vilket dom skriver i en liiiten ruta. Min goda vän Tim hade nämligen en noname kabel mellan sitt PS3 och sin FullHD (Samsung le-40M86) som det visade sig senare inte klarade 1080p. Däremot köpte han en märkeskabel (minns inte vilken) som vi kopplade in och *vips* så var det bättre bild.

Om jag inte minns fel pratades det om 19-pins i något forum? Däremot om du går från en kabel som klarar 1080p till en annan som klarar samma sak så lär, tekniskt sett, inte bilden bli något bättre. Satsa på att kalibrera tv:n istället om ni skulle ha pengar över.. Det kan göra under!

Christian

Postad 02 February 2008 - 10:31

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
PS
Om man tog in 100 ljudnördar och lät dem lyssna på samma låt med samma stärkare och högtalare. Det enda som skulle "skilja" låtarna åt är kablaget. Då pratar vi om 4.0mm2 från ClasOhlson och riktiga high end kablar för 50 kkr.

Skulle vara kul att se hur många av dessa som tror att de kunde höra bättre ljud? Självklart ska hälften vara place-bo

Ännu roligare vore det om dessa riktiga ljudfanatikerna skulle höra skillnad även om man spelade låten med Clas Ohlsons kabel två gånger :)
DS

Postad 02 February 2008 - 22:59

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Jag vill bara tillägga att vissa med FullHD-apparater kan märka skillnad från en billig kabel. Det har tydligen visat sig att billigare kablar inte alltid stödjer 1080p vilket dom skriver i en liiiten ruta. Min goda vän Tim hade nämligen en noname kabel mellan sitt PS3 och sin FullHD (Samsung le-40M86) som det visade sig senare inte klarade 1080p. Däremot köpte han en märkeskabel (minns inte vilken) som vi kopplade in och *vips* så var det bättre bild.

Om jag inte minns fel pratades det om 19-pins i något forum? Däremot om du går från en kabel som klarar 1080p till en annan som klarar samma sak så lär, tekniskt sett, inte bilden bli något bättre. Satsa på att kalibrera tv:n istället om ni skulle ha pengar över.. Det kan göra under!

Christian

Precis, viktigt att kolla upp innan köp vad kabeln klarar.

PS
Om man tog in 100 ljudnördar och lät dem lyssna på samma låt med samma stärkare och högtalare. Det enda som skulle "skilja" låtarna åt är kablaget. Då pratar vi om 4.0mm2 från ClasOhlson och riktiga high end kablar för 50 kkr.

Skulle vara kul att se hur många av dessa som tror att de kunde höra bättre ljud? Självklart ska hälften vara place-bo

Ännu roligare vore det om dessa riktiga ljudfanatikerna skulle höra skillnad även om man spelade låten med Clas Ohlsons kabel två gånger ;)
DS

Ett sånt test vore mycket intressant.

Postad 03 February 2008 - 00:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
oavsätt vad resultatet skulle bli så skulle folk bara säga att det inte va rätt gjort och så skulle ingen ta testet på allvar i alla fall.

Postad 03 February 2008 - 08:25

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Billiga och dyra kablar, det beror på referenses och sinnenas träning.

Farsan, syrran och morsan min är basnarkomaner och kan inte leva utan loudness samt diskant och bas lite "lagomt" påställda (inte långt från max).
Medans jag själv stärvar efter att faktiskt få höra detaljer och artikulation både från instrument och vokalister, alltså inte bara vad som sjungs. :( Sen att jag under mina dagar i gymnasie hade de mest moddade och lättlyssnade högtalarna gjorde inte saken sämre, inte heller blev det sämre av att jag kunde spela högt och fortfarande utan att det blev för mycket gröt av det hela. Men det är en annan sak och en annan tid nu :(

Och jo, det var en liten skillnad i ljudet när jag bytte från lakrits original kablarna, till 1.5mm^2s "lampsladd" som jag omsorsfullt märkt upp med en röd krympslangs ring på plus och "krumpslangat" det kalat, mot yttre isoleringen.

Sen till min DVD har jag testat två kablar till stärkaren, en "lakritsmodell" och en "aningen dyrare" av märket Caliber, helt klart skillnad mellan lakritsnöret och 50:- /0.5m Caliber kabeln, basen blev "fastare" och diskanten trevligare, det tråkiga är att den kablen ligger i hyllan nu för att den är för kort :D

Nästa steg (i kabelväg) är en uppsättning DIY-kablar, längtar ;)

Postad 04 February 2008 - 02:04

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

oavsätt vad resultatet skulle bli så skulle folk bara säga att det inte va rätt gjort och så skulle ingen ta testet på allvar i alla fall.

Självklart skulle man själv delta så man får en egen uppfattning.

Postad 01 April 2008 - 09:23

demigod
  • demigod
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
jag har kört lite blindtest på mig själv och en kompis för skoj skull:)

och jag har så klart inga monsterkablar, men köpte ett par kablar (det billigaste på pause) för 40 eller 50 kr/m. sen så gjorde jag egna kablar av två stycken 2,5mm^2 elkablar. och varken jag eller min kompis hörde någon som helst skillnad. identiskt..

och enda anledningen till att jag gjorde detta "test" var att jag hade båda hemma :)

mvh d

Postad 01 April 2008 - 18:33

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Detta med att om signalen kommer fram så är den perfekt tycker jag verkar som en sanning med modifikation. Har läst att när kabeln är sämre så kan ibland signalen blir otydlig och mottagaren kan då missta en etta för en nolla och tvärtom. Bara för att några få siffror blir ändrade eller "faller bort" så försvinner ju inte hela bilden (därav att signalen inte alltid är perfekt när den kommer fram).

En annan frågeställning man kan ställa sig själv är då detta: "Varför rekommenderas det att köpa bättre kablar när det handlar om längre längder om nu signalen alltid är perfekt? Och om det nu skulle vara så att kabeln inte är tillräckligt bra så borde det ju inte bli någon bild alls och då borde det ju inte vara några problem att lämna tillbaka kabeln. Varför säljer dedå ens kablar som är så långa att de inte kan leverera signalen? Eftersom det inte bara är hemma hos mig denna kabeln inte fungerar varför säljs då kablar som inte fungerar någonstans?"

Svårt detta..

Postad 11 April 2008 - 17:41

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

En annan frågeställning man kan ställa sig själv är då detta: "Varför rekommenderas det att köpa bättre kablar när det handlar om längre längder om nu signalen alltid är perfekt? Och om det nu skulle vara så att kabeln inte är tillräckligt bra så borde det ju inte bli någon bild alls och då borde det ju inte vara några problem att lämna tillbaka kabeln. Varför säljer dedå ens kablar som är så långa att de inte kan leverera signalen? Eftersom det inte bara är hemma hos mig denna kabeln inte fungerar varför säljs då kablar som inte fungerar någonstans?"

Svårt detta..

Det är ju inte bara kabelns egenskaper som bestämmer hur lång sträcka det kommer fungera innan det blir för långt och bilden blir svart alt konstig.

Så därför kan en kabel av märket X fungera vid olika längder, parat med olika sändare och mottagare.

MVH
/Chuck

Postad 20 April 2008 - 16:17

wanderine
  • wanderine
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Har inte HDMI-protokollet inbyggd felrättning? Det borde väl inte vara så svårt att skicka nån miljard bitar genom olika kablar och räkna hur många bitar som kommer fram rätt.

Postad 02 May 2008 - 09:25

henrrrik
  • henrrrik
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
HDMI är en digital signal, så det finns inget utrymme för störningar på samma sätt som i en analog anslutning. Antingen är signalen perfekt eller helpaj.

Ang. högtalarkablar och dylikt så gillade jag den när länken: http://www.engadget....ster-cable-and/

Postad 02 May 2008 - 09:52

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0

HDMI är en digital signal, så det finns inget utrymme för störningar på samma sätt som i en analog anslutning. Antingen är signalen perfekt eller helpaj.

Ang. högtalarkablar och dylikt så gillade jag den när länken: http://www.engadget....ster-cable-and/

Skön länk :unsure:

Till er som hör skillnad på olika kablar så antar jag att ni bytte kablar själv och tyckte sedan att det lät bättre med dom dyra kablarna. Då rekommenderar jag er att låna en kompis som kan hjälpa er att göra ett riktigt blindtest. Återkom sedan om ni hörde någon skillnad....

Postad 02 May 2008 - 15:36

guttergod
  • guttergod
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Min syn på det hela är:
Helt klart skillnad mellan kabel. Särskilt när det gäller jämförelser mellan olika kabel hos samma tillverkare. Detta beror på att deras billiga kablar med STOR sannolikhet är tillverkade för att vara sämre.

Jag gjorde en jämförelse mellan en skärmad, syrefri (om det nu har betydelse) kopparkabel och en "budget" märkeskabel. Skillnaden var definitivt märkbar. Kopparkabeln var bättre, fast inte någon dunderskillnad direkt. Provade sedan det som kallades deras "värsting", och fick precis lika bra ljud som kopparkabeln istället. Kan dock påpeka att kopparkabeln var det som var klart billigast av alla sladdarna, prisskillnad på typ 1500:-/meter.

Det finns (för mig) 2 anledningar att köpa dyr kabel:

1. Om jag behöver en snyggare kabel. Design kostar, det bara är så...
2. Om jag behöver en tunnare eller riktigt lång kabel.

Ett "lakritssnöre" med silverledare låter precis lika bra som en fetare kopparkabel, eftersom silver leder ström bättre än koppar. Om du funderar på silverkabel, tänk på att det inte är någon skillnad i ledningsförmåga öht mellan en silverpläterad koppartråd och en ren silvertråd i samma dimension, det vet varje kvalificerad elektriker. Pläterade kablar är dock något mer känsliga, eftersom pläteringen kan skadas om den utsätts för påfrestning (Det krävs en hel del otur för att det ska hända dock, men jag tror inte att man märker någon skillnad om strömmen råkar passera genom 0,1 mm koppar någonstans :D).

(Jag avslöjar INTE tillverkaren av min testkabel, eftersom ljud är ett väldigt subjektivt ämne. Om ni har en kabel, och känner att den är bra, låt det vara så :unsure: )

Redigerat av guttergod, 02 May 2008 - 15:40.

Postad 02 May 2008 - 15:55

nikkeg
  • nikkeg
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0
Är ju ingen större ide`att diskutera detta igentligen för det leder ingen vart,,det är ju helt till individen om man hör skillnad och är villig och betala för det!!...
Ps.Jag persoligen hör stora skillnader med olika kablar..slut

Postad 02 May 2008 - 16:17

guttergod
  • guttergod
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Ps.Jag persoligen hör stora skillnader med olika kablar..slut

Om vi tittar på ren fakta så är de yttre ledningarna normalt sett inte mer än 5% av den sträcka strömmen går i en anläggning (om man räknar alla kringelikrokar den tar på kretskortet i diverse komponenter internt). Så om du har en kabel med 20% bättre ledningsförmåga borde det göra 1% skillnad i ljudkvalitet. Vore ju märkligt om kablarna gjorde större skillnad än det, ifall de inte direkt färgar ljudet, vilket inte är vad jag vill ha ut av mina kablar.

Sen är det ju naturligvis upp till var och en att avgöra vad "stora skillnader" innebär. :unsure:

Redigerat av guttergod, 02 May 2008 - 16:18.

Postad 16 June 2008 - 14:06

vipah
  • vipah
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Här kommer ett lysande exempel på det vi diskuterar här, jag är skeptisk.

Denon AK-DL1

Tillsynes en ganska vanlig nätverks-slang, men denna kostar 500 dollar och har sköna specar:

Denon's 1.5 meter (59 in.) ultra premium Denon Link cable was designed for the audio enthusiast. Made from high purity copper wire and high performance connection parts, the AK-DL1 will bring out all the nuances in digital audio reproduction from any of our Denon DVD players with the Denon Link feature. Attention to detail when building this cable was used by empoying high quality insulation, tin-bearing alloy shielding and woven jacketing to reduce vibration and to add durability. Additionally, signal directional markings are provided for optimum signal transfer. Rounded plug levers help prevent breakage.

Kanske bara jag som inte fattar, men jag tyckte det var kul läsning. Jag kan väl hålla med om att det ger optimal signalöverföring om man kopplar kabeln rätt, dvs ändarna i hålen. men pilen som gör detta syns på bilden <----> Hur uppstod det, fansn det folk som vände kabeln på tvären och inte fick optimalt ljud?

ut&in?

Redigerat av vipah, 16 June 2008 - 14:24.

Postad 17 June 2008 - 10:39

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Den är tydligen mycket, mycket bra, denon kabeln. Se vad användarna tycker:

http://www.amazon.co...;tag=enduser-20

Postad 27 June 2008 - 17:46

nautiqu3
  • nautiqu3
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Jag jobbar på Kjell & Co och tycker att våra Clicktronics kablar är ett bra mellan alternativ. Framför allt på längre avstånd. Kunder som ska ha en 10meter HDMI kabel.. då rekommenderar jag alltid Clicktronics framför våra budget kablar. Dels för att det är skillnad i bildkvalitén på de avstånden pga av t.ex. skärmning. Vill kunden däremot ha en 1 meters kabel så får de köpa vad de vill.

Dock vågar jag personligen påstå att framför allt ljud kan bli bättre med en bra ljudkabel. Framför allt högtalar-kablar, medans en bra optiskt kabel faktiskt också kan göra lite skillnad. Prova själv köpa den billigaste du hittar och jämnför den med en dyrare genom att låta någon annan koppla om medans du inte ser. Sen kan du själv avgöra vad som är bäst. Självklart är detta till och från beroende på person. IMHO så skiljer det...

/Kim

Postad 02 September 2010 - 22:07

PotatoMoose
  • PotatoMoose
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Köpte en 7 meter lång vit HDMI-kabel från Kjell och kompani för 329 kr idag. Jag har just avslutat Shutter Island på Blu-ray och ett par timmar NFS Shift på PS3:an. Och jag kan säga att bilden ser exakt lika bra ut som med min en meter långa HDMI-kabel som kostade lika mycket.

Så här är det: Över 10 meter HDMI är inte alls vanligt att man behöver. Signalen blir inte så klen mellan 1-9 meter att fel uppstår eller att signalen dör. Det är utprovat. En dyr kabel är som att dricka en kopp kaffe serverad i stor kopp på en alpsluttning. En billig kabel är som att svepa en pappmugg på macken. Samma produktfunktion, olika förpackning.

Postad 12 October 2010 - 09:15

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Köpte en 7 meter lång vit HDMI-kabel från Kjell och kompani för 329 kr idag. Jag har just avslutat Shutter Island på Blu-ray och ett par timmar NFS Shift på PS3:an. Och jag kan säga att bilden ser exakt lika bra ut som med min en meter långa HDMI-kabel som kostade lika mycket.

Tyckte du inte att dialogen i filmen var lite dov? :)

Postad 14 October 2010 - 11:53

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0
Den enda gång jag märkt en skillnad på kablar var när jag bytte ett "lakritssnöre" som skötte kompositvideo till en Supra kabel. Bilden blev märkbart bättre.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.