Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Frakt & Tullavgifter

99 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 January 2008 - 08:19

ChoAtic
  • ChoAtic
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Såg att tråden "Visa upp er Blu-ray samling" urartade lite så jag startar en tråd just för detta ämne. Jag själv beställde 7st blu-ray filmer från amazon igårkväll och läser sedan det kan fastna i tullen osv.. Har aldrig förut varit med om att något fastnat i tullen när jag beställt utomlands så jag blir lite förvirrad ;) Orolig att det bara ska bli massa strul om man ska ta kontakt med arlandas tullavdelning eller vad nån nämnde i tråden.

Så hur går det till egentligen om det skulle fastna i tullen? Vad ska man göra? Vore tacksam om någon med lite erfarenhet kunde förklara.

Redigerat av ChoAtic, 09 January 2008 - 15:24.

Postad 09 January 2008 - 08:25

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Såg att tråden "Visa upp er Blu-ray samling" urartade lite så jag startar en tråd just för detta ämne. Jag själv beställde 7st blu-ray filmer från amazon igårkväll och läser sedan det kan fastna i tullen osv.. Har aldrig förut varit med om att något fastnat i tullen när jag beställt utomlands så jag blir lite förvirrad ;) Orolig att det bara ska bli massa strul om man ska ta kontakt med arlandas tullavdelning eller vad nån nämnde i tråden.

Så hur går det till egentligen om det skulle fastna i tullen? Vad ska man göra? Vore tacksam om någon med lite erfarenhet kunde förklara.

Beror på om du handlar från amazon.com (USA) eller amazon.co.uk (england). Handlar du från USA så finns det risk för tull. Fastnar du i tullen så blir det pålägg med ca 30%.

Redigerat av Unregistereddc471864, 09 January 2008 - 08:26.

Postad 09 January 2008 - 08:39

ChoAtic
  • ChoAtic
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Beror på om du handlar från amazon.com (USA) eller amazon.co.uk (england). Handlar du från USA så finns det risk för tull. Fastnar du i tullen så blir det pålägg med ca 30%.

amazon.com (USA) Var det jag handlade på.

Allt som allt jag beställde blev $127,71 så 30% på det är väl typ $38,5
Ehm, skulle kanske ha läst på lite mer innan jag beställde..

Postad 09 January 2008 - 09:07

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1111 inlägg
  • 0
beställde för $115 från amazon (USA) i början av december och efter en vecka var dom på posten, den "fastnade" ingenstans, utan Amazon hade skrivit kostnade direkt på, så det hade komit en räkning på c:a 300SEK med som jag betalade direkt hos postombudet.

Nu var det lite tråkigt att behöva betala det eftersom det egengtligen inte var $115 (Blu-ray BOGO), utan hälften, men Amazon skrev fulla priset på paketet.

Anywho, så jag tror inte det riktigt fastnar nånstans, men tullavgift blir det säkert.

Postad 09 January 2008 - 09:07

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

• 3008 inlägg
  • 0
Plus postens avgifter såsom postförskott etc

Postad 09 January 2008 - 09:17

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1061 inlägg
  • 0
Är det inte så att enligt Svensk lag man ska tulla och betala moms alltid på USA grejjer

Redigerat av Scrapanatchi, 09 January 2008 - 09:18.

Postad 09 January 2008 - 09:29

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

• 3008 inlägg
  • 0
Tullavgiften behöver man nog inte betala enligt lag iaf, momsen däremot _tror_ ja att man måste.
Fast tullen alltid ser genomfingrarna på värden under 200kr inkl frakt.
Vet att t ex DHL förtullar sina paket själva, men de tar aldrig ut tullavgift utan bara momsen.
Dock så är de stenhårda på att förtulla paketen, eftersom de har tillstånd för att få förtulla
så vill de inte riskera att missa paket om Tullen gör stickkontroller. Vilket de gör
relativt ofta.

(f.d DHL anställd ;) )

Postad 09 January 2008 - 09:32

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0
Kan man spåra försändelsen med det trackingnummer man får i bekräftelsemejlet?
Jag klickar på länken i mejlet men kommer till Amazon.com:s sida "Where is my stuff".
Där står bara att det har skickats.

Postad 09 January 2008 - 10:18

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1111 inlägg
  • 0
tror inte den funktionen funkar på vanliga paket som skickas (iallafall internationelt). När gjorde du beställningen? har för mig tar minst en 7 dagar innan grejerna kommer fram, så jag tror inte du behöver börja oroa dig förrän efter 2-3 veckor ;)

Postad 09 January 2008 - 10:34

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0
Det skickades 2/1 så det dröjer väl ett par veckor. Det var mest av nyfikenhet.
Paketspårningsfunktion har ju blivit ett gissel när man köper grejer, man blir ju så otålig och spårar paketen en gång i timmen ;)

Redigerat av JockeJ, 09 January 2008 - 10:34.

Postad 09 January 2008 - 10:42

Unregistered32461
  • Unregistered32461
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag beställde 4 Blu-rayfilmer i förrgår på Amazon. Tar alltid med tullavgiften i åtanke när jag beställer, så kan man bara bli positivt överraskad om man slipper den.

Förra omgången jag beställde blev det tull på, men jag har även sluppit tull på Amazonprylar några gånger.

Har inte inneburit några praktiska svårigheter, bara den otrevliga känslan av att man blir skinnad av staten.

Postad 09 January 2008 - 10:46

ChoAtic
  • ChoAtic
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Har inte inneburit några praktiska svårigheter, bara den otrevliga känslan av att man blir skinnad av staten.

Det var något sånt svar jag var ute efter ;) Tack för hjälpen alla.

Använd gärna tråden för övrig diskution angående Tull och frakt då det alltid är intressant!

Postad 09 January 2008 - 11:01

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
Flyttar hit mitt inlägg från tråden där det egentligen inte hörde hemma.

Har gjort ett gäng beställningar i båda formaten på Amazon de sista veckorna (också). Min extra 10% rabatt tog slut vid nyår så man passade ju på lite extra innan.

Fick 7 filmer (av 10 samtidigt beställda) i ett paket. Det är ett problem i sig eftersom Amazon ibland delar upp i fler paket (utan att du får möjlighet att stoppa det) vilket oftare är en nackdel än fördel eftersom du åker på postens fast avgifter fler gånger.

Skickat 28/12, framme 8/1. Vilket är snabbare än normalt. Brukar ta en 2-3 veckor.

Amazon skickar med ett korrekt kvitto. I detta fall, i dollar förstås:

Subtotal 139,65
Shipping 20,22
Promotional -83,80
Order total 76,07

För att få ut paketet kostade det sedan (allt betalat till posten):

Postens avgifter (svenska kronor)
Speditionsavgift 50,40
Moms på postens avgifter 12,60

Tullverkets avgifter
Tull på industriprodukter 37,00
Mervärdesskatt (moms) 273,00

Att betala 373,00

Tullen (eller om det är posten som gör det åt tullen) tar alltså ut moms på det ursprungliga värdet (160 dollar * 6.8=1092 kr * 25%=260 kr och räknar dessutom med en onormalt hög dollarkurs. Nu tar jag in allt genom min firma och drar momsen där så för mig som företagare spelar det inte så stor roll men som privatperson hade jag blivit duktigt förbannad. Har jag tid ska jag ringa och höra hur dom tänker imorgon.

I vilket fall som det fungerar nu skulle filmerna i detta paket (7 st) kostat mig som privatperson 76 dollar * 6,50=494+373=867 kronor=124 kr styck.

Problemet är om dom skickar två filmer i ett paket så blir det ännu dyrare eftersom postens avgifter slår hårdare per styck. Då skulle kostnaden bli runt 150 kr för två filmer. De tre kvarvarande filmerna från denna beställning kommer i ett eget paket och då blir det dyrare per styck än detta paket.

Under en period våren 2007 skickades av någon anledning alla paket från Amazon US via Tyskland vilket innebar att alla avgifter helt försvann eftersom det blev inom EU. Tyvärr vad det innan alla BOGOs dök upp.

Postad 09 January 2008 - 11:10

Unregistered32461
  • Unregistered32461
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Det var något sånt svar jag var ute efter ;) Tack för hjälpen alla.

No problem! :D

Om jag ska precisera så har jag fått paketen inom normal leveranstid, med den skillnaden att istället för bara en avi där det står att jag kan hämta ut mitt paket, står det också en summa jag ska betala.

Så jag går och hämtar ut paketet och betalar blodspengarna direkt hos postombudet.

(Blev avbruten av att posten damp ner i hallen, med Independence Day och Blade Runner (Reg. B ). Sweet!)

Redigerat av Unregistered32461, 09 January 2008 - 11:11.

Postad 09 January 2008 - 12:29

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0
Lägger in mitt inlägg från bluray samlingar här istället. ;) :

Fick en lapp hem idag att jag fått ett paket från HDMoviesource som fastnat i tullen.

Problemet är bara att jag inte beställt något därifrån på 2,5 månader och inga pengar är dragna på kontot vad jag kan se. blush.gif

Vete fasen om jag ska hämta ut paketet, det kostar mig 120 spänn, är så ******** nyfiken. biggrin.gif

Dessutom fick int emitt postställe lämna ut paketet, utan jag är tvungen att hämta det där de lämnar ut pass och körkort osv.

Postad 09 January 2008 - 12:31

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Thetias>> Glenn kanske har skickat en Julklapp, varför har inte ja fått nån ;) B)

Du måste hämta ut det!!

Postad 09 January 2008 - 12:41

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Thetias>> Glenn kanske har skickat en Julklapp, varför har inte ja fått nån ;) :D

Du måste hämta ut det!!

Men jag hade mail kontakt med honom igår och han sa att han inte hade en aning om vad det var, men han var väldigt nyfiken. :P B)

Han kanske skickat mig en HDDVD film bara för att ######s för att jag inte handlat på länge, hade fingrarna på köp knappen när jag fick reda på amazons 2 för 1. :D Så det blev ju inget genonfört köp, det var inga pengar dragna på kontot heller från honom.

Jo jag är bra sugen på att offra en slant bara för att stilla nyfikenheten. :D

Glen kanske har skickat "knaaajk" till mig så dom haffar mig när jag hämtar paketet. :lol:

Postad 09 January 2008 - 12:45

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0

Glen kanske har skickat "knaaajk" till mig så dom haffar mig när jag hämtar paketet.

B) Precis, du möts av 2 stora schäferhundar på väg ut!! ;)

Sorry för OT

Postad 09 January 2008 - 12:49

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Glen kanske har skickat "knaaajk" till mig så dom haffar mig när jag hämtar paketet.

:D Precis, du möts av 2 stora schäferhundar på väg ut!! ;)

Sorry för OT

Ska hämta det efter jobbet iaf. B)

Postad 09 January 2008 - 13:32

grand_master
  • grand_master
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Jag handlar mina blu-rays enbart från Amazon US då de troligen har världens största utbud av hd-film till mycket bra priser. De kör ofta olika kampanjer som t ex BOGO:s. Att dollarkursen dessutom är rekordlåg gör inte saken sämre. Jag är dessutom inte intresserad av svensk text, utan engelsk text duger utmärkt.

När jag handlar tar jag alltid det billigaste (och självklart det långsammaste) fraktalternativet. Då tar det i snitt 2-3 veckor för skivorna att anlända. Man kan räkna med att i princip alla paket från Amazon, som överstiger 200 riksdaler, åker fast i tullen. De enda gångerna jag sluppit är när jag endast beställt 1-2 filmer i taget.

Så nu förtiden utgår jag från att paketen fastnar i tullen och räknar in det i kalkylen. Kostnaderna med att importera film är, förutom filmens kostnad:

1. Frakten

2. Momsen på 25% (vilket svider som f*n)

3. Tull på 3%

4. Posten speditions/hanteringsavgift på 50-70 kr

Trots denna lista av brutala kostnader lönar sig det faktiskt att importera. Personligen orkar jag inte hålla på att beställa småordrar på 1-2 filmer för att undvika tullen, då frakten och postens avgift blir oproportionellt hög för så lite grejor.

Istället kör jag 6-10 filmer i ett svep och betalar alla avgifter. Trots detta hamnar jag ofta på ett snittpris på runt 180-190 kr per film då Amazon ofta har rabatter och kampanjer av olika slag. Det är trevligt att handla på ett enda ställe som har i princip alla HD-rullar som släppts på både blu-ray och HD-DVD.

En annan grej är att deras kundservice är outstanding. Ett paket för 1500 spänn tog onormalt lång tid och försvann nånstans på vägen (kanske snott). Jag mailade Amazon och de skickade direkt ut en ersättningsorder utan något tjafs eller krångel. Jag är mycket nöjd med dem.

Postad 09 January 2008 - 14:45

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0
Fast för 180-190 kr kan du lika väl beställa från HDMoviesource och få filmerna på 3-5 dagar och oftast undvika tull. ;)

Postad 09 January 2008 - 14:48

Unregistered32461
  • Unregistered32461
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Trots denna lista av brutala kostnader lönar sig det faktiskt att importera. Personligen orkar jag inte hålla på att beställa småordrar på 1-2 filmer för att undvika tullen, då frakten och postens avgift blir oproportionellt hög för så lite grejor.

Istället kör jag 6-10 filmer i ett svep och betalar alla avgifter. Trots detta hamnar jag ofta på ett snittpris på runt 180-190 kr per film då Amazon ofta har rabatter och kampanjer av olika slag. Det är trevligt att handla på ett enda ställe som har i princip alla HD-rullar som släppts på både blu-ray och HD-DVD.

Jag beställde 4 filmer häromdagen, två för $19.90 styck. Sen var det Femte Elementet som kostade 15 tror jag, och Pan's Labyrinth runt 24. Det är riktigt bra och lämnar som du säger plats för tillägg i form av frakt och tull utan att man går back, utan ändå tjänar på det.

Men visst blir man glad de gånger tullen har kafferast...

Postad 09 January 2008 - 14:59

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0

Fast för 180-190 kr kan du lika väl beställa från HDMoviesource och få filmerna på 3-5 dagar och oftast undvika tull.

Exakt!!

har aldrig handlat från Amazon.com, då jag anser frakttiden dålig och dåligt
att den inte är fri. Sen vill jag inte riskera att åka fast i tullen av ren principsak, vägrar betala
postens avgifter samt momsen!!

Nej då kan ja lägga till 20-30 spänn per film och få outstanding service på HDMS och frakt
på 1-3 dagar!! tullfritt!!

Postad 09 January 2008 - 15:10

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

• 3008 inlägg
  • 0
Ja handlar oftas från axel lr dvdpacific.

Har aldrig fastnat i tullen från dvdpacific peppar peppar ;)

Postad 09 January 2008 - 15:18

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0

Fast för 180-190 kr kan du lika väl beställa från HDMoviesource och få filmerna på 3-5 dagar och oftast undvika tull.

Exakt!!

har aldrig handlat från Amazon.com, då jag anser frakttiden dålig och dåligt
att den inte är fri. Sen vill jag inte riskera att åka fast i tullen av ren principsak, vägrar betala
postens avgifter samt momsen!!

Nej då kan ja lägga till 20-30 spänn per film och få outstanding service på HDMS och frakt
på 1-3 dagar!! tullfritt!!

Skickar HDMS inom EU?

Postad 09 January 2008 - 15:20

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Svar nej, men då de skriver ner värdet under 200 kr samt markerar det som gift så
blir det ingen tull , har aldrig åkt på därifrån beställt massor!!

Postad 09 January 2008 - 15:23

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0
Aha, tack. En dum fråga kanske men är det tullfritt under200kr? ;)

Postad 09 January 2008 - 15:24

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

• 3008 inlägg
  • 0
Ja i praktiken är de det.

Postad 09 January 2008 - 15:28

ChoAtic
  • ChoAtic
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Ändrade Rubriken lite då det inte bara snackas amazon.

Undrar en till sak, jag har precis flyttat och har på det nya stället fått postbox eller vad det heter. Helt värdelöst för man får inte ner nått paket i den.. Men hur funkar det egentligen? Om inte brevbäraren får ner paketet i min box? Läggs det till nån avgift då och sen får jag hämta det på posten?

;) vill som många av er andra slippa postens egna avgifter.

Postad 09 January 2008 - 15:54

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0
Du får en avi och sedan får du gå/köra bil/åka tunnelbana/cykla till närmaste utlämningsställe som antingen kan vara Posten eller lokal butik. Ingen avgift för utlämning...

Tull kan du läsa om här: http://www.tullverke...a_via_internet/

Postad 09 January 2008 - 16:31

Unregisteredc110b254
  • Unregisteredc110b254
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Så beställer man en film åt gången (eller tar del av ett 2 för 1 erbjudande) så borde man slippa tull och andra extra avgifter från Amazon? Får man det hem direkt i brevlådan då eller måste man hämta det på posten och betala postens avgifter, typ 50-70kr? Lönar sig ju inte även om man slipper tull om man måste betala postens avgifter per paket när man bara beställer 1 film. Då är det kanske bättre att göra en stor beställning och räkna med tullen men spara på postens avgifter? hm......

Nu är ju iallafall 2 för 1 erbjudandet borta så jag avvaktar nog med en beställning därifrån

Postad 09 January 2008 - 16:36

grand_master
  • grand_master
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Aha, tack. En dum fråga kanske men är det tullfritt under200kr? ;)

Så är det. Dock, när paketet är markerat "gift" (gåva) är gränsen 499 kr dvs allt mindre än 500 kr. DOCK, om paketet innehåller flera saker kan gränsen höjas till max 500 kr per familjemedlem, t ex 2 blu-ray per skalle B)

Läs mer om gåvoreglerna: http://www.tullverke...

Det verkar säkrast om paketet är nedskrivet till en mycket låg summa och markerad som gift. Det jobbiga när paketet åker fast i tullen är inte själva tullavgiften som bara är på 3% (vilket iofs motsvarar momsen i en del amerikanska stater :D ), utan att den svenska momsen är på 25 j-avla procent. Det är det som svider.

Det optimala vore om man kände någon i USA som kunde "vidarebefodra" paketen som gift till Sverige. Inom USA är frakten GRATIS om man beställer för över 25$.

Postad 09 January 2008 - 17:22

eno
  • eno
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Jag har förskottsbetalat till amazon.com och vill minnas att jag inte fick betala något extra efter det...

Postad 09 January 2008 - 17:41

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0

Så beställer man en film åt gången (eller tar del av ett 2 för 1 erbjudande) så borde man slippa tull och andra extra avgifter från Amazon? Får man det hem direkt i brevlådan då eller måste man hämta det på posten och betala postens avgifter, typ 50-70kr?

Postens avgift betalar du bara om paketet blivit förtullat. Då får du betala hanteringskostnader och du får nöjet att själv åka och hämta ditt paket istället för at få det hemskickat som du betalat för.

TULLAVGIFT (om paketet fastnar)
Värdet på paketet inkl fraktkostnaderna (X) x 1.035 (3.5% i tullavgift) x 1.25 (25% Moms) + Ca 65:- (Postens avgifter)

Men puckona på amazon har skrivit ut hela värdet trots att jag betalade hälften!

1. Hämta INTE ut paketet
2. maila [email protected] och begär omförtullning. Glöm inte försändelsens Kollo-ID som om det kommer från USA slutar på US. Skicka också med en skärmdump på orderbekräftelsen där summan du betalat står med. Det kan ta ett tag innan den du fått kontakt med på tullen/arlanda fattar vad du vill men ge dig inte.
3. Vänta på ny tull-avi.

Redigerat av Tomanista, 09 January 2008 - 18:31.

Postad 09 January 2008 - 18:43

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0

Flyttar hit mitt inlägg från tråden där det egentligen inte hörde hemma.

Har gjort ett gäng beställningar i båda formaten på Amazon de sista veckorna (också). Min extra 10% rabatt tog slut vid nyår så man passade ju på lite extra innan.

Fick 7 filmer (av 10 samtidigt beställda) i ett paket. Det är ett problem i sig eftersom Amazon ibland delar upp i fler paket (utan att du får möjlighet att stoppa det) vilket oftare är en nackdel än fördel eftersom du åker på postens fast avgifter fler gånger.

Skickat 28/12, framme 8/1. Vilket är snabbare än normalt. Brukar ta en 2-3 veckor.

Amazon skickar med ett korrekt kvitto. I detta fall, i dollar förstås:

Subtotal 139,65
Shipping 20,22
Promotional -83,80
Order total 76,07

För att få ut paketet kostade det sedan (allt betalat till posten):

Postens avgifter (svenska kronor)
Speditionsavgift 50,40
Moms på postens avgifter 12,60

Tullverkets avgifter
Tull på industriprodukter 37,00
Mervärdesskatt (moms) 273,00

Att betala 373,00

Tullen (eller om det är posten som gör det åt tullen) tar alltså ut moms på det ursprungliga värdet (160 dollar * 6.8=1092 kr * 25%=260 kr och räknar dessutom med en onormalt hög dollarkurs. Nu tar jag in allt genom min firma och drar momsen där så för mig som företagare spelar det inte så stor roll men som privatperson hade jag blivit duktigt förbannad. Har jag tid ska jag ringa och höra hur dom tänker imorgon.

I vilket fall som det fungerar nu skulle filmerna i detta paket (7 st) kostat mig som privatperson 76 dollar * 6,50=494+373=867 kronor=124 kr styck.

Problemet är om dom skickar två filmer i ett paket så blir det ännu dyrare eftersom postens avgifter slår hårdare per styck. Då skulle kostnaden bli runt 150 kr för två filmer. De tre kvarvarande filmerna från denna beställning kommer i ett eget paket och då blir det dyrare per styck än detta paket.

Under en period våren 2007 skickades av någon anledning alla paket från Amazon US via Tyskland vilket innebar att alla avgifter helt försvann eftersom det blev inom EU. Tyvärr vad det innan alla BOGOs dök upp.

Fast då ska du, om det ska gå rätt till, betala moms och tull i tyskland enligt EU reglerna men de lär ju bli billigare.

Svar nej, men då de skriver ner värdet under 200 kr samt markerar det som gift så
blir det ingen tull , har aldrig åkt på därifrån beställt massor!!

Åker du dit för de så blir det ett brott istället. Att du uppger felaktiga uppgifter och undandrar skatt. Men sen chanserna att bli upptäckt, den kanske är värd att ta.

Postad 09 January 2008 - 19:18

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0
Nu har jag hämtat paketet. B)

Glenn hade tabbat sig, min adress stod på paketet, men inuti fanns adressen till en annan kille med samma namn som bor utanför sthlm. :P

Tyvärr så var det 3 HDDVD filmer, så jag kunde inte ens tjuv kika på någon innan jag skickar dom vidare till honom. :D

Fick ringa och förklara läget för honom. ;)

Det som var ironisk, men mycket bra var att innanför dörren låg en AVI med mina 4 BOGO filmer från amazon, som klarat sig förbi tullen! :D :D :lol: 95 riksdaler st, plenty nice!

Postad 09 January 2008 - 19:22

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Undrar en till sak, jag har precis flyttat och har på det nya stället fått postbox eller vad det heter. Helt värdelöst för man får inte ner nått paket i den.. Men hur funkar det egentligen? Om inte brevbäraren får ner paketet i min box? Läggs det till nån avgift då och sen får jag hämta det på posten?

Jag tror det finns ett visst mått som även postboxarna uppfyller. Är det större än så så försöker de inte ens dela ut det. I alla fall är det så här, jag har flera gånger fått hämta brev som lätt gått in genom min brevlåda i dörren.

Edit: Fixade citeringen.

Redigerat av SirIdot, 09 January 2008 - 19:25.

Postad 09 January 2008 - 19:30

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Åker du dit för de så blir det ett brott istället. Att du uppger felaktiga uppgifter och undandrar skatt. Men sen chanserna att bli upptäckt, den kanske är värd att ta.

Fast det är ju avsändaren som specifierar de uppgifterna och inte mottagaren. Fast det kanske är meningen att motagaran skall gå och betala in frivilligt om det är fel.

Postad 09 January 2008 - 19:30

Unregisteredc110b254
  • Unregisteredc110b254
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Ok då kanske det är värt att testa att beställa en film åt gången, 20$ blir ju bara 130spänn o det blir ju rätt schysst för en ny film +frakten som väl ligger på en tjuga ungefär...

Postad 09 January 2008 - 19:37

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0

Fast det är ju avsändaren som specifierar de uppgifterna och inte mottagaren. Fast det kanske är meningen att motagaran skall gå och betala in frivilligt om det är fel.

Jag är inte säker men jag tror att det är din skyldighet och ansvar att det blir rätt summa på deklarationen. Det är samma sak, om man verkligen ska hårddra det, när någon skickar narkotika så händer det ju inte avsändare speciellt mycket utan det blir ju mottagaren som hamnar i rampljuset. sen om han/hon blir dömd för de är ju en annan sak.

Men jag tror att risken att åka dit för att de är felaktiga uppgifter om summan eller att det är angivet som "gift" är väldigt liten men man ska ju veta om vad man gör ;)

Postad 09 January 2008 - 19:42

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Då är i princip hela HD forumet ena duktiga skattesmitare ;)

Postad 09 January 2008 - 20:37

Motin
  • Motin
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Allvarligt.. det finns värre brott att straffas för.. Kan man komma billigare undan så varför inte !? ;)

Postad 09 January 2008 - 22:28

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0

Allvarligt.. det finns värre brott att straffas för.. Kan man komma billigare undan så varför inte !? ;)

Det är klart det finns ju alltid värre brott. De ja menar är bara att man ska vara medveten om det så får man göra en rättvis bedömning om hur man själv vill göra. Det är ju inge kul att åka dit för nått man inte vetat om eller hur? :wub:

Postad 09 January 2008 - 22:32

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Det är klart det finns ju alltid värre brott. De ja menar är bara att man ska vara medveten om det så får man göra en rättvis bedömning om hur man själv vill göra. Det är ju inge kul att åka dit för nått man inte vetat om eller hur? ;)

"Åka dit" handlar det väl inte om direkt, det som händer är ju att du får betala tull osv om de kollar paketet.

Så jag förstår inte problemet. :wub:

Det är väl snarare så att många är för fega för att göra det, men det är ju deras förlust. :D

Postad 09 January 2008 - 22:44

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0

Det är klart det finns ju alltid värre brott. De ja menar är bara att man ska vara medveten om det så får man göra en rättvis bedömning om hur man själv vill göra. Det är ju inge kul att åka dit för nått man inte vetat om eller hur? ;)

"Åka dit" handlar det väl inte om direkt, det som händer är ju att du får betala tull osv om de kollar paketet.

Det är väl snarare så att många är för fega för att göra det, men det är ju deras förlust. :D

Nej det tillkommer straffavgift (liknande böter). Det är samma sak som när du själv kommer resande ifrån 3:e land och bär över för mycket cigaretter, sprit eller varor överstingade 1700kr.

Postad 09 January 2008 - 22:46

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Nej det tillkommer straffavgift (liknande böter). Det är samma sak som när du själv kommer resande ifrån 3:e land och bär över för mycket cigaretter, sprit eller varor överstingade 1700kr.

Och problemet med det är?

Postad 10 January 2008 - 07:23

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0

Och problemet med det är?

Det är väl upp till var och en att göra den bedömningen om det är ett problem eller inte. Jag bara berättar vad jag vet, det är väl det som denna sida är till för? Det är ju upp till var och en om man vill ta till sig de som står i detta forum med dessa trådar och om det itne gör dej nått så är det ju bara att bortse ifrån det. inte svårare än så. Men för någon annan kanske det är intressant information.

Postad 10 January 2008 - 09:45

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

• 3008 inlägg
  • 0
Frågan är väl snarare varför ni måste qoute`a varandra hela tiden när de bara är ni som pratar med varandra i tråden...

Hela disskutionen angående hur vida man blir straffad om man inte väljer att deklarera är ju helt onödig.
Finns inte en sportmössa på att man kan torska i efterhand. Det är ju inte så att det kommer 10 paket genom tullen om dagen.
Hur ska de kunna spåra ett av tiotusentals paket som åkt igenom tullen utan att förtullas?

Jag har handlat olika varor via nätet från utlandet under hela 2000talet.
De har handlat om bilstereodelar för ett antal tusenlappar , dvd-filmer, tv-spel.
Kläder o allt möjligt. Jag har fastnat i tullen totalt 3-4ggr utav flera hundra köp.

Det handlar ju bara om vad säljaren uppger vid deklaration av försändelsen.
Amazon är ju ett av de företagen som skriver ner exacta värden. Detta vet man ju
om, så tullrisken på paket från amazon är ju självklart mkt mkt högre än
från flertalet andra sidor.

Postad 10 January 2008 - 10:24

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
ord

Postad 10 January 2008 - 10:50

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Ja att citera var kanske lite onödigt, det håller jag med om.

Vad beträffande dissktionen om straff osv. Ja det är ju som det är och jag berättade bara hur det fungerar eftersom denna tråd handlar om Frakt och tullavgifter tyckte jag att det passade in. Om man sen, som jag nämnt, vill ta till sig de en person skriver eller inte är ju upp till var och en.

Såhär fungerar det. Alla paket från länder utanför EU förtullas på något sätt men detta görs inte av tullen utan av posten eller andra kurirfirmor. De kollar igenom vad det är för vara, vart den kommer ifrån, hur mycket den kostar (om den kostar nått) etc. Det är också där de tar ut tull och moms. Om det är nått som inte stämmer eller är konstigt ex för lågt värde, inget värde, konstig deklaration etc. så lämnas paketet över till tullen.

Att uppge felaktiga uppgifter i deklarationen står nerskrivet i Tullagen och resultatet av detta, beronde på hur grovt "fel" det är, leder till strafföreläggande och de som följer med det. Brottet heter kort och gott "Tullbrott".

Sen om ligger i tullens intresse att lägga ner arbete på att få in 500-600kr, eller vad de nu kan vara, är väl kanske inte så troligt då det är antagligen både är svårbevisat uppsåtet och för låga summor för att det ska finnas någon vinning i det.

Och nu till sist, som jag nämnde ovan, om du som läser detta bryr dej eller inte får du själv avgöra men jag skriver bara ner det jag vet för att nån kanske är intresserad.

Edit: stavfel

Redigerat av Lothar, 10 January 2008 - 10:57.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.