Trasig plasma - lodrät linje - rösta om det är vanligt
124 svar till detta ämne
Postad 21 januari 2008 - 23:19
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Jag, min svärfar, två arbetskamrater samt ett antal i olika forum här har fått detta problem på sin plasma (samtliga panasonic).
Det brukar uppstå första året och genererar byte av panel.
Det är alltså en linje som går sönder och blir missfärgad, i mitt fall helt blå
Enligt servicen så är detta ett vanligt plasma problem, men han ville inte svara på något specifikt märke.
OM det är sant att panelen löper stor risk att gå sönder under 1 år så hjälper ju ingen garanti, den kommer rasa igen efter ett år och til slut så är både garanti och reklamationsrätt förbrukad. Man har ju antagit att TVn skulle hålla mer än ett år - minst 5 år är minimum anser jag, sedan vill man säkert ha en ny i vilket fall.
Så hur vanligt är det? Är det bara en slump att jag råkar känna så många med detta problem?
Postad 22 januari 2008 - 03:18
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1 548 inlägg
detta betyder att plasmabubblorna är förbundna med varandra om tusen på linje ger upp - märkligt.
Sånt problem finns knappast på LCD.
Om detta fel händer inom ett år så får du ny TV och ny garanti ett år va, det är ju inte dåligt.
Postad 22 januari 2008 - 05:32
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3 680 inlägg
---------------------------
Redigerat av Unregistered36883, 04 april 2008 - 18:18.
Postad 22 januari 2008 - 16:05
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1 668 inlägg
Jag måste medge att jag aldrig tidigare hört talas om detta problem. Jag har en Pioneer 508XD sedan 6 mån och har inte problemet.
Postad 22 januari 2008 - 18:43
dirtpop
-
dirtpop
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Såg detta problem på en panasonic inne på Siba under mellandagarna. Men min och polarens och polarens föräldrars pana PX70 är hittills helt friska  .
Redigerat av dirtpop, 22 januari 2008 - 18:44.
Postad 22 januari 2008 - 19:05
Denethor
-
Denethor
-
Veteran
-
-
1 682 inlägg
Tror inte det har med gascellerna att göra utan snarare styrningen till pixlarna.
Vad är oddset att en helt perfekt linje ger upp av pixlar?
Sedan... Jag har sett fenomenet på en LCD (visserligen datorskärm, men likförbannat samma teknik), så cut the crap Toler
Sedan, jag köpte till en extra försäkring för 250 kr som ger mig en helt ny TV för samma pengar som jag köpte den för inom 24 månader om den pajjar... Känns tryggt.
Postad 22 januari 2008 - 19:53
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Servicekillen var och hämtade den idag .
Han jobbar på heltid med att hämta Plasma TV till service i Göteborgsområdet så det är mängder av plasma som börjar rasa ihop
Så gott som alla har detta fel (en eller flera trasiga lodräta linjer) och de resulterar nästan alltid i panelbyte, alltså inte fel på styrningen.
Majoriteten är också Panasonic, men enligt honom kunde de också beror på att det sålts extremt många PV60.
Dessvärre verkar det inte löst i PX70/PV70 utan de får in hel del sådanna också
Jag har mailat panasonic om att få ett uttalande och krävt att de ska starta utbyteskampanj på de apparater som får detta fel eftersom det verkar så vanligt, men jag har inte fått svar ännu. Man har ju inte lust att vara utan TV i flera veckor för att de tillverkar skitpaneler och det känns också illa att den nya panelen de stoppar i inte är bättre  Ska man behöva sitta och vara orolig för att TVn pajjar när som helst? De verkar fungera 6-12mån innan det händer så det är svårt att veta från början
Redigerat av e3henri, 22 januari 2008 - 20:19.
Postad 22 januari 2008 - 20:20
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4 219 inlägg
Aldrig sett felet eller hört talas om det.
Postad 22 januari 2008 - 20:23
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Aldrig sett felet eller hört talas om det.
Bra att höra. Och ingen har röstat för att de fått det heller. Det kanske bara är så att det sålts så himla många PV60 som det verkar illa. Felprocenten är förhoppningsvis låg trots allt
Postad 22 januari 2008 - 22:42
sneffe
-
sneffe
-
Rookie
-
2 inlägg
Exakt detta du beskriver har hänt med min Panasonic TH-42PV70. En lodrät blå linje över plasma skärmen
Postad 22 januari 2008 - 23:07
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Exakt detta du beskriver har hänt med min Panasonic TH-42PV70.
En lodrät blå linje över plasma skärmen 
Tråkigt att höra. Det är väl bara att lämna in den. Jag har hört allt från 2 veckor till 5 veckors reperationstid. Beroende på vilken panel man har så kan det vara olika leverans datum. Och som alltid när det gäller sådant här så har man inte sådant på lager utan ny panel beställs först då de kollat din TV. Hade varit bättre om Panasonic tog på sig det här och servicen kunde förbeställa en ny panel innan man lämnade in den. Då skulle man ju kunna få den fixad på en dag.
Redigerat av e3henri, 22 januari 2008 - 23:08.
Postad 22 januari 2008 - 23:15
sneffe
-
sneffe
-
Rookie
-
2 inlägg
Exakt detta du beskriver har hänt med min Panasonic TH-42PV70.
En lodrät blå linje över plasma skärmen 
Hade varit bättre om Panasonic tog på sig det här och servicen kunde förbeställa en ny panel innan man lämnade in den. Då skulle man ju kunna få den fixad på en dag.
Ja det hade varit smidigt om det kunde gå till så.. Jobbigt att vara utan TV´n 2-5 veckor. Vi får se hur dom löser det här.
Postad 22 januari 2008 - 23:30
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Ja det hade varit smidigt om det kunde gå till så.. Jobbigt att vara utan TV´n 2-5 veckor.
Vi får se hur dom löser det här.
Jag vet inte vart du bor, men ofta säger de att du ska komma in med Plasman till dem. Självklart så ska du se till att de hämtar den hemma hos dig istället. Det är bara att säga att man inte har emballage/lämplig bil Om de fortfarande krånglar så kan du hänvisa till reglerna för reklamation som säger att säljaren står för alla kostnader som köparen får vid ett ärende. Man kan då fråga vilken typ av hyrbil de tycker man ska hyra på deras bekostnad...
Postad 23 januari 2008 - 01:20
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1 548 inlägg
detta betyder att plasmabubblorna är förbundna med varandra om tusen på linje ger upp - märkligt. Sånt problem finns knappast på LCD. Om detta fel händer inom ett år så får du ny TV och ny garanti ett år va, det är ju inte dåligt.
LCD har ju sina döda pixlar.... sådana problem lider knappast plasma av...!! Nehej... vet inte om man räknar på antalet pixlar vilken teknik som har flest döda pixlar, men lcd har iaf inga inbränningar, och en en inbränning får man väl klassa som relativt skadade pixlar. Sånt problem finns knappast på LCD. Finns det inte, lite research innan man utalar sig är inte helt fel? Men det är väl viktigare att försvara sig först och sprida lite dynga som vanligt. http://www.google.se...e...kning&meta=
Eftersom vi är i TV-forum så gäller det TV. I din länk så gäller de flesta Datorskärmar. Plasma är dock bara TVs. Som synes genrerar Plasma nästan lika många träffar som LCD, och därmed så är detta ett vanligt problem hos Plasmor och litet problem hos LCD TVs. Kanske du ska tänka efter när du skriver /M så du undviker ologik. Tror inte det har med gascellerna att göra utan snarare styrningen till pixlarna. Vad är oddset att en helt perfekt linje ger upp av pixlar?
Sedan... Jag har sett fenomenet på en LCD (visserligen datorskärm, men likförbannat samma teknik), så cut the crap Toler
Sedan, jag köpte till en extra försäkring för 250 kr som ger mig en helt ny TV för samma pengar som jag köpte den för inom 24 månader om den pajjar... Känns tryggt.
Rysligt billlig försäkring, onoffs försäkring på min 40D3000 för 13300kr var 1000kr, med rabatt på nästa köp 10% upp till 1000kr. Jag avstyrde detta kriminella förslag. En Sony är hög kvalle dessutom. Servicekillen var och hämtade den idag . Han jobbar på heltid med att hämta Plasma TV till service i Göteborgsområdet så det är mängder av plasma som börjar rasa ihop Så gott som alla har detta fel (en eller flera trasiga lodräta linjer) och de resulterar nästan alltid i panelbyte, alltså inte fel på styrningen. Majoriteten är också Panasonic, men enligt honom kunde de också beror på att det sålts extremt många PV60. Dessvärre verkar det inte löst i PX70/PV70 utan de får in hel del sådanna också
Jag har mailat panasonic om att få ett uttalande och krävt att de ska starta utbyteskampanj på de apparater som får detta fel eftersom det verkar så vanligt, men jag har inte fått svar ännu. Man har ju inte lust att vara utan TV i flera veckor för att de tillverkar skitpaneler och det känns också illa att den nya panelen de stoppar i inte är bättre Ska man behöva sitta och vara orolig för att TVn pajjar när som helst? De verkar fungera 6-12mån innan det händer så det är svårt att veta från början
Utbyteskampanj är dyrt du, titta på Xboxen ring of death. Så därmed hade även plasmatikern Dennetro fel (enligt ovanstående inlägg) att det är fel på styrningen, ty det är Panasonics paneler som är svagsinta. Låter som en produktionsskandal. Tråkigt när Panna har varit framtiden för plasma - med TVs som är mer än budget som LG, som skulle ge prisvärda bra plasmor, och så detta. Plasmatekniken är känsligare med gas i glaset, och pannas låga priser har alltså ett pris. LCD må ha sina svagheter, men tydliga RGB-färgade linjer är sällsynta hos LCD TVs, däremot finns fler med svaga linjer som bandning. Detta har dock aldrig vart problem hos mitt märke. så cut the crap Nu har jag lovat att inte diskutera om plasmans svagheter, vilket denna tråd tangerar, så jag skiter i skiten, har inte lust att mörbultas av subjektiva och inte få nåt direkt stöd heller. Jag har kurage att ge stöd åt nån som angrips systematiskt, men det har jag inte sett här. Tråkigt att kunniga plasmatiker ängnar sin energi att försvara fel saker på fel sätt. baj bojs
Redigerat av toler, 23 januari 2008 - 12:24.
Postad 23 januari 2008 - 07:10
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
toler
Varförs skulle någon gå in och försvara ditt skitsnack. Värre har jag aldrig sett i ett forum någonsin!!!
Postad 23 januari 2008 - 08:10
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Lägg av nu - toler, Denethor, movieman och alla ni andra också. Denna tråd handlar inte om plasma vs. LCD. Era argument i denna pajkastning innehåller massa skitsnack och mängder av faktafel.
Håller med PerssonsPack att det finns ingen anledning att försvara massa skitsnack.
Varför försöker alla övertyga alla andra om vilken teknik som är bäst? Det är ju fritt fram att välja vilken teknik man vill själv. Vad som är bäst kan bara vad och en bilda sig en uppfattning om och så länge man själv är nöjd så...
Detta påminner om snacket man körde på 80-talet huruvida Synth eller hårdrock var bäst.
Om någon vill fortsätta diskutera plasma vs LCD eller vill argumentera emot det jag skriver så ta det någon annanstans eller via PM.
Den tråd handlar om linjefel på plasma och har inget med LCD att göra.
P.S. Om någon håller med så får ni förståss gärna skriva det i tråden
Postad 23 januari 2008 - 09:10
dirtpop
-
dirtpop
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Jag har mailat panasonic om att få ett uttalande och krävt att de ska starta utbyteskampanj på de apparater som får detta fel eftersom det verkar så vanligt, men jag har inte fått svar ännu.
Jag funderade på att göra nått liknande men har inte fått tummen ur än.. Specellt som man bara har 12 månader garanti.
Postad 23 januari 2008 - 09:42
Unregistered7eaa9096
-
Unregistered7eaa9096
-
Forumräv
-
-
569 inlägg
Panasonic brukar vara OK på utbyten. Vet att deras luft-luft värmepumpar hade ett fel på kompressorn får några år sedan och då bytte de ut alla trasiga direkt även om garantin hade löpt ut.
Min 42PA50 tuggar på sitt tredje år och inga problem. Gäller detta bara från PV60 och framåt?
/Olle
Postad 23 januari 2008 - 12:43
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1 548 inlägg
toler Varförs skulle någon gå in och försvara ditt skitsnack. Värre har jag aldrig sett i ett forum någonsin!!!
Sluta använda ordet s--t om du vill påverka. Lägg av nu - toler, Denethor, movieman och alla ni andra också. Denna tråd handlar inte om plasma vs. LCD. Era argument i denna pajkastning innehåller massa skitsnack och mängder av faktafel. Håller med PerssonsPack att det finns ingen anledning att försvara massa skitsnack.
Varför försöker alla övertyga alla andra om vilken teknik som är bäst? Den tråd handlar om linjefel på plasma och har inget med LCD att göra.
Sluta använda ordet s--t om du vill påverka. Det är äckligt och gravt kränkande. Det är sant att trots plasmatikernas relativt stora kunskaper och ivriga engagemang i alla möjliga trådar för plasmans förträfflighet; s å tappar försäljningen stadigt andelar. Anledening till detta kan vara sådana faktorer jag tagit upp, och som startat denna tråd. Jag känner ingen skadeglädje över detta (miljöskadliga) panelproblem, jag tycker det är bra med konkurrenade tekniker och jag önskar plasma G9 slår oss med häpnad. Jag har mailat panasonic om att få ett uttalande och krävt att de ska starta utbyteskampanj på de apparater s om får detta fel eftersom det verkar så vanligt, men jag har inte fått svar ännu. Jag funderade på att göra nått liknande men har inte fått tummen ur än.. Specellt som man bara har 12 månader garanti.
Panasonic har väl som andra en två års fabriksgaranti, medan butiken har ofta ett år (för att sälja en dyr garanti i tre år). Om panna ska starta ett utbyte så måste felet med blå linjen skapas av TVs styrning av panelen, som förstör panelen. Detta samband är svårbevisat, och det finns väl inget sånt utbyte som skett nånsin, då skulle det gälla en speciell batch, och inte ett generellt fel. Panasonic måste ju leva och inte gå med förlust i dessa pressade plasma-tider! Dock är en blå linje så störande att jag förstår att alla vill få bort den, och det har ni rätt att få oxå. Men frågan är hur mycket tid och kvalite man har att vänta i mass-reklamations-vågen.
Redigerat av toler, 24 januari 2008 - 21:17.
Postad 23 januari 2008 - 18:38
dirtpop
-
dirtpop
-
Forumräv
-
-
679 inlägg
Panasonic har väl som andra en två års fabriksgaranti, medan butiken har ofta ett år (för att sälja en dyr garanti i tre år).
Så om TVn pajjar inom ett år vänder jag mig till Expert där jag köpte den, och året efter till Panasonic menar du? Expert ville ju kränga 5-års försäkring för 2500:- extra, det va ju inte ens att överväga när TVn kostar 10k
Redigerat av dirtpop, 23 januari 2008 - 18:39.
Postad 23 januari 2008 - 18:55
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
toler Varförs skulle någon gå in och försvara ditt skitsnack. Värre har jag aldrig sett i ett forum någonsin!!! Sluta använda ordet s--t om du vill påverka.
Hjälper det om jag säger att det finns en bild på dig i uppslagsboken sidan om selektiv perception då? Seriöst, det är OK att tycka något är bra, men du borde inse att du gör dig rätt löjlig faktiskt. Du vill ha backup? Min backup blir att ge dig rådet - tagga ner! Håll dig till sånt du VET, inte sånt du TROR eller som du VILL att det ska vara. (miljötjaffset t.ex)
Postad 23 januari 2008 - 19:56
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3 266 inlägg
Åter till ämnet
Jag har kollat lite statistik och firman som hanterar så gott som alla Panasonic Plasma i Göteborgsområdet får in ca 2-3 st apparater med detta fel dagligen.
Det handlar alltså om 500-750st per år bara i göteborg. Jag har inte en aning om hur många som sålts, men jag tycker det låter för mycket.
Såg också en kommentar angående PV70P modellen. Den har Panasonic ingen panelutbyte på här, är det en importerad modell tro?
Postad 25 februari 2008 - 20:26
Stereotypen
-
Stereotypen
-
Forumräv
-
-
589 inlägg
Statistiken börjar tala sitt tydliga språk!
Postad 25 februari 2008 - 21:49
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5 548 inlägg
Statistiken börjar tala sitt tydliga språk! 
Det enda tydliga språket är att det hittills efter en dryg månad endast är 34 medlemmar som överhuvudtaget röstat. Och att det är det fantastiskt stora och statistiskt säkerhetställda antalet 5 personer som röstat på att de har en Panasonic-plasma med detta fel! Så denna röstning säger egentligen inte ett smack om hur stort eller litet problemet är...inte enligt min tolkning i alla fall. Men med lite sterotyp synvinkel kanske det går att få fram en annan slutsats... Tyvärr säger en anonym omröstning på nätet (t ex här på forumet) aldrig sanningen...den som tror det, tja, tänk till en gång extra... Mitt bidrag är att jag sedan 2 år en mkt nöjd PV60-ägare och har varken haft eller hört talas om detta problem tidigare... inte sagt att det inte finns, men denna omrösning bör tas med en stor nypa salt...i alla fall %-mässigt... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 25 februari 2008 - 22:04.
Postad 27 februari 2008 - 00:24
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1 105 inlägg
Inte heller jag har hört talas om detta problem tidigare. Jag själv har en Pioneer PDP-506 och min far har en Panasonic PV60.
MVH
Jonsod
Postad 26 mars 2008 - 18:26
CBRDea
-
CBRDea
-
Användare
-
-
157 inlägg
KÖpte en pv70 i april 07 och polaren en vecka efter likadan tv. Polaren fick ett streck för nån månad sen, sen kom ett till och ett till och ett till till slut när den lämnades in hade han fem, han fick en px70 istället. Nu fick jag streck först ett sen ett till och när den kom iväg så fanns det två ibland tre streck. nu väntar jag på vad som ska hända, återkommer när jag vet mer...
Redigerat av CBRDea, 26 mars 2008 - 18:28.
Postad 27 mars 2008 - 16:25
CBRDea
-
CBRDea
-
Användare
-
-
157 inlägg
Nån som har nån aning om detta fel även finns på pz70 eller px80? Tänkte byta till nån av dom om min tv ska kaseras
Postad 04 april 2008 - 18:10
landar
-
landar
-
Rookie
-
1 inlägg
Ja jag har också en lodrät linje ca 1.5 mm bred som har olika färg beroende på bakgrundsfärg. tv:n är en Panasonic 37 PX 70 inköpt 11/4 2007. Felet kom 2/4 2008.
Postad 13 april 2008 - 21:34
rodman45
-
rodman45
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Min kompis PV70 fick ett exakt sånt streck efter 3 veckor.
Postad 13 april 2008 - 21:48
TobbePower
-
TobbePower
-
Användare
-
-
127 inlägg
Satt och titta på TV via min digitalbox från Telia när det helt plötsligt kom upp ett svart streck på skärmen. Tänkte det va kanalen det va fel på först men icke.
Tv:n är en 42 PX70 som är köpt 2007-07-30 och den höll tills idag (2008-04-13).
Blir nog ett byte till PX80 eller PG6000 från LG
Postad 14 april 2008 - 01:00
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Låter inget roligt. Att så många har fått felet redan efter mindre än ett år tyder ju på att det är nåt konstruktionsfel på panelen eller i varje fall en svaghet i konstruktionen. Ok att man inte ska ta nåt som statistiskt säkert efter en omröstning på ett forum, men jag skulle nog vara lite skraj om jag hade en PX70. Det som e3henri skrev tyder ju på att det kanske faktiskt är väldigt vanligt.
En del får felet inom ett år. Hur många får felet inom två år och hur många får felet efter att garantin har gått ut? De flesta räknar nog med att en tv ska hålla lite längre än några år.
Postad 14 april 2008 - 18:26
TobbePower
-
TobbePower
-
Användare
-
-
127 inlägg
Är det nåt dom kan laga eller får man en ny TV? Är ju inte så sugen på att få den lagad bara för att nån månad senare få syn på ett nytt streck
Postad 15 april 2008 - 01:09
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
De byter väl hela panelen. Fast om den nya penalen är av samma konstruktion, så finns väl risken att även den går sönder efter en tid.
Postad 15 april 2008 - 17:04
TobbePower
-
TobbePower
-
Användare
-
-
127 inlägg
Jo Panasonic kundtjänst sa att dom bytte hela panelen. Så det får väl bli så. Ska bli intresant att se hur länge TV håller nästa gång
Postad 29 april 2008 - 14:27
Unregistered6d31f228
-
Unregistered6d31f228
-
Rookie
-
6 inlägg
Har också fått ett streck på min TH42PX70, köpt 200709xx felet såg jag 20080424. Byter dem hela Apparaten eller bara panelet?
Postad 04 maj 2008 - 17:56
TobbePower
-
TobbePower
-
Användare
-
-
127 inlägg
Dom byter panelen enligt panasonics kundtjänst.
Postad 04 maj 2008 - 18:13
muraren
-
muraren
-
Beroende
-
-
1 408 inlägg
Fick också ett lodrätt streck på min pv70 som krävde panelbyte. Blev garanterad att få tv-n tillbaka inom tre veckor från netonnet men det fick jag inte så jag fick häva köpet och köpte istället en px700 för pengarna som jag la på pv-n
Postad 07 maj 2008 - 14:03
burdra
-
burdra
-
Rookie
-
1 inlägg
Fick också samma problem, en blå linje på mitten på Panasonic 42PX70, 5 månader efter att jag köpt den. Nu är den på verkstad i Göteborg 3:e veckan.
Burdra
Postad 22 maj 2008 - 10:33
TobbePower
-
TobbePower
-
Användare
-
-
127 inlägg
Fick min TV igår. Tog 2½ vecka. Får se om 7månader om det bli likadant igen
Postad 05 juni 2008 - 12:37
Unregistered624fc7e8
-
Unregistered624fc7e8
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
usch vad tråkigt för alla er som råkat ut för det här... hoppas det löser sig och ni får nya fina tv-apparater  förresten hur är pannas kundtjänst? får ni bra service och hjälp av dom? jag har aldrig hört talas om problemet förut, hoppas jag slipper det på min pio iallafall då skulle jag ju inte bli glad
Postad 07 juni 2008 - 21:00
Sledgeman
-
Sledgeman
-
Användare
-
-
183 inlägg
Jag väntar på att få tillbaka min px70. Lämnade in den för 3 veckor sedan och då hade den 3 streck, 2 blå och ett rött.
Har 5 års försäkring som kostade 1300kr. Känns som det kan vara värt det om något år till om det händer igen.
Redigerat av Sledgeman, 07 juni 2008 - 21:00.
Postad 07 juni 2008 - 21:03
Unregisteredbae06969
-
Unregisteredbae06969
-
Veteran
-
-
1 862 inlägg
Låter som en barnsjukdom på Panasonic? att byta från Panasonic till LG är ju ett ännu sämre val.
Postad 22 juni 2008 - 18:07
kimpan12
-
kimpan12
-
Rookie
-
2 inlägg
Köpte min TH-42PV70P för knappt ett år sedan. Idag ser jag ett lodrätt streck på samma sätt såsom det beskrivs här.
Postad 12 juli 2008 - 12:42
Unregisteredc5666b7c
-
Unregisteredc5666b7c
-
Rookie
-
2 inlägg
Farsan å jag har varsin PV70 & han fick 3 linjer efter 8månader ca1100timmar.
Och I går så var det min tur med en blå line mitt i skärmen efter ca1400timmar.
Det sura är att onoff 1års garanti gick ut för 12 dagar sedan.
Så vi får se hur dom har tänkt å lösa mitt problem. Det känns dock skönt att kunna peka på denna tråden i fall dom börjar tjabba.
Ni som har haft detta felet, har ni någon koll på efter hur många driftstimmar detta hände.? Det kanske finns något mönster.
Redigerat av Unregisteredc5666b7c, 12 juli 2008 - 12:43.
Postad 12 juli 2008 - 16:12
Haverchuck
-
Haverchuck
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag vet inte vart du bor, men ofta säger de att du ska komma in med Plasman till dem. Självklart så ska du se till att de hämtar den hemma hos dig istället. Det är bara att säga att man inte har emballage/lämplig bil Om de fortfarande krånglar så kan du hänvisa till reglerna för reklamation som säger att säljaren står för alla kostnader som köparen får vid ett ärende. Man kan då fråga vilken typ av hyrbil de tycker man ska hyra på deras bekostnad...
Är det där sant?
Postad 12 juli 2008 - 16:21
altair4
-
altair4
-
Veteran
-
-
1 621 inlägg
Har just fått tillbaks min 42PV60 med samma fel. De har bytt panelen i den. Den var ca 1.5 år gammal, ca 800 timmar, och det var inga problem att få den reparerad utan kostnad. Vet inte om det gick på garanti eller reklamation, men det är ett fel du får fixat på reklamation också.
Postad 13 juli 2008 - 05:11
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Farsan å jag har varsin PV70 & han fick 3 linjer efter 8månader ca1100timmar. Och I går så var det min tur med en blå line mitt i skärmen efter ca1400timmar. Det sura är att onoff 1års garanti gick ut för 12 dagar sedan. Så vi får se hur dom har tänkt å lösa mitt problem. Det känns dock skönt att kunna peka på denna tråden i fall dom börjar tjabba.
Ni som har haft detta felet, har ni någon koll på efter hur många driftstimmar detta hände.? Det kanske finns något mönster.
Har du verkligen bara ett års garanti på den? Två års garanti samt reklamationsrätt för ursprungsfel under det tredje året är väl standard? I vilket fall som helst så är ju det där ett fabrikationfel som har drabbat väldigt många och givetvis kan du reklamera tv:n. Det är Panasonic som får stå för det, men ta det med onoff först. Om onoff tjafsar så ring eller maila Panasonic.
Postad 14 juli 2008 - 18:53
Chribbe76
-
Chribbe76
-
Användare
-
-
160 inlägg
Farsan å jag har varsin PV70 & han fick 3 linjer efter 8månader ca1100timmar. Och I går så var det min tur med en blå line mitt i skärmen efter ca1400timmar. Det sura är att onoff 1års garanti gick ut för 12 dagar sedan. Så vi får se hur dom har tänkt å lösa mitt problem. Det känns dock skönt att kunna peka på denna tråden i fall dom börjar tjabba.
Om man får tro Sverker Olofsson i PLUS så har man ALLTID 2 års garanti på sådana här produkter. Oavsett vad Elgiganten, SIBA eller någon annan skitbutik hävdar. I år är det förresten 5 år sedan jag slutade handla hos "storbutikerna".
Postad 14 juli 2008 - 20:32
Skogga
-
Skogga
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Om man får tro Sverker Olofsson i PLUS så har man ALLTID 2 års garanti på sådana här produkter. Oavsett vad Elgiganten, SIBA eller någon annan skitbutik hävdar. I år är det förresten 5 år sedan jag slutade handla hos "storbutikerna".
Sverker har aldrig hävdat att det alltid är är 2års garanti på dessa produkter, garanti är någon som är frivilligt för säljaren/tillverkaren att lämna och inget som de är tvingade att göra. Vissa lämnar 1års garanti, vissa 2år och vissa 3år, Panasonic lämnar 1år på dessa produkter men om du köper en Panasonic produkt hos t.ex. Fyndbörsen så lämnar de 2år istället, det är något som de valt att göra. Däremot så har du alltid 3år reklammationsrätt på produkter köpta efter 1 april 2005, vilket endast täcker ursprungliga fabriksfel och bevisbördan efter sjätte månaden ligger hos dig. Citerat från KOV.SE: Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.
Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.
Redigerat av Skogga, 14 juli 2008 - 20:35.
Postad 15 juli 2008 - 04:32
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Men nog är det väl fortfarande två års fabriksgaranti på alla av Panasonic Sverige importerade tv-apparater? Det var jag helt säker på. Annars så har ju Panasonic den i särklass sämsta garantin av samtliga stora tillverkare och det har jag svårt att tro. Min gamla Panasonic-burk hade i varje fall två årsgaranti. Numera har jag iofs en Samsung-tv, men i det fallet så är det inte möjligt att köpa en sån utan två års garanti förutsatt att den är importerad av svenska Samsung. Det är ju en fabriksgaranti och det spelar ju ingen roll om man köper den på ONOFF eller Fyndbörsen.
Redigerat av Mange_L, 15 juli 2008 - 04:38.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|