Hjälp med filter, vilket ser mest troligt ut?
55 svar till detta ämne
Postad 30 January 2008 - 22:43
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Hejsan!
Jag har räknat lite på filter, men får olika värden för samma delning, jag är tämligen säker på att bägge ska vara av butterworthprincip med
Diskant:
Z = 6ohm
Re = 4,6ohm
Le = 0,05 mH
Mid:
Z = 8ohm
Re = 5,5ohm
Le = 0,84mH
Woofer:
Z = 8ohm
Re = 6,3ohm
Le = 1,83mH
12/12/12dB 200hz/2000Hz
Någon som har lust att tvärkika lite?
(Paint skillz)
Redigerat av Professor_Kalkyl, 30 January 2008 - 22:44.
Postad 30 January 2008 - 23:20
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Hejsan
Ser väl inte så konstigt ut, men.....
Det du gör nu är att beräkna ditt filter utifrån ett visst Re och Le
När jag själv beräknar så utgår jag bla ifrån impedansen vid vald brytfrekvens.
Dvs jag beräknar utefter uppmätta data.
Man ska vara medveten om att Le inte heller är konstant.
Detta gör dock inte så mycket i ditt fall, det som händer är att du inte kommer att bryta exakt vid 200/2000hz som du tänkt.
/Johan
Redigerat av rotel2, 30 January 2008 - 23:30.
Postad 30 January 2008 - 23:48
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Johan den översta är beräknad med någon version av X-over och den undre med formeler från drkrupp.se och där har jag utgått från motståndet i konjungatlänken som jag har för mig, att jag fick läsa mig till att göra för att tag sedan, men jag kan ju ha fel igen med 
Sen har jag inte prytlar för att mäta upp heller  Skulle fulamatörmäta upp ett 4" mellanregister från en Scorpio ifjol, men jag insåg att min multimeter inte var nog exakt och kanske inte min övriga utrustning heller (bärbardator med winisd + bassbox 5+6pro, och marantz från 80-talet)
(Snart har jag nog många beräkningar,för att fylla en nissehylla, i datorn  )
Dags att ta och kliva upp ur teorin och börja "praktisera" lite för min del  Men jag vill inte chansa allt för mycket på filtren då det ändå rör sig om en totalt summa som är ansenlig, för en student.
Diskanten har dock ett fs på 700hz och enl. tillverkarens grafer (vilka jag vet är smoothade till max och lite till, men de är de enda jag kan utgå från), går de rätt linjärt ner till ca. 1500hz.
Glömde säga att en del värden är lite avrundade med (rör sig om någon tiondel)
Redigerat av Professor_Kalkyl, 30 January 2008 - 23:49.
Postad 31 January 2008 - 10:44
Unregisteredb55e42eb
-
Unregisteredb55e42eb
-
Lärjunge
-
-
359 inlägg
Lite off-topic men... (Paint skillz)
Kan jag få rekommendera Tinycad (http://tinycad.sourceforge.net/index.html) till de mera sparsamma Windowsanvändarna. Programmet är gratis att ladda ner och använda och licensierat under GPL.
Redigerat av Unregisteredb55e42eb, 31 January 2008 - 10:45.
Postad 31 January 2008 - 18:26
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Kan du inte länka till de där elementen? Skulle vilja se på impedansmätningarna.
Behöver du verkligen en konjugatlänk till diskanten?
Och måste du ha 4e ordningens filter på mellanregistret?
Skulle spara lite pengar och komponenter.
/Johan
Redigerat av rotel2, 31 January 2008 - 18:28.
Postad 31 January 2008 - 18:56
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Kan du inte länka till de där elementen? Skulle vilja se på impedansmätningarna.
Behöver du verkligen en konjugatlänk till diskanten? Och måste du ha 4e ordningens filter på mellanregistret? Skulle spara lite pengar och komponenter.
/Johan
Det är ett bandpass filter, inte 4 ordningen Kojugatlänken till diskanten borde du som sagt inte behöva + att du ska räkna i ett bra progrem för att få reda på om du behöver ha konjugatlänkar någonstna i överhuvud taget. Dom påverkar delningen och det kan vara sämre att använda en längk än att skita i att ha en, det beror på var delningen ligger i förhållande till ellementets data. Men en konugatlänk så kan det bli en dal vid delnings frakvensen ! Vad använer du för program till beräkningarna ?!
Postad 31 January 2008 - 20:22
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
jaa just det... .... 2a ordning.
Redigerat av rotel2, 31 January 2008 - 20:42.
Postad 31 January 2008 - 20:23
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Jag har använt X-over 5.x till det övre förslaget och den undreförslaget är uträknat med formler från http://www.drkrupp.s...ing.html#filterhttp://www.seas.no/i...o...&Itemid=138 <- Basen http://www.seas.no/i...o...&Itemid=127 <- Midden http://www.seas.no/i...o...4&Itemid=78 <- Das tweeter Konjugantlänkar kanske är lite overkill
Postad 31 January 2008 - 21:12
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Fina element du har valt.
Tycker verkligen att du ska försöka hitta vilken impedans du har vid vald delning. hmm, du har ingen inärheten som kan hjälpa dig att mäta?
Det kanske blir hur bra som helst med det filter du har beräknat, men det vore synd om du blir missnöjd när du då har lagt ner så pass mycket pengar på element och komponenter.
Blir ju svårt att se impedansen för hela systemet, dvs så inte den sjunker allt för mycket och eventuellt förstör någon förstärkare.
hmm, kanske finns någon som kan hjälpa dig bättre än jag.
/Johan
Postad 31 January 2008 - 22:22
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Om du använder ett bra program som X-over pro så kan du skriva in alla parametrat i programet och du får då fram exakt vilken impedans kurva som elementen har + fasgång m.m.
du kan då göra riktigt bra filter !
Konjugatlänkar till diskanten behövs inte, till mellanregistret skulle kunna behövas, men det är inte säkert att det göt mer nytta än det förstör.
Med det programet så kan du även fasvända olika ellement för att se hur resultatet blir då
Har du byggt konstruerat filtrerna med hjälp av en graf som du kan se reultatet på ?
Eller har du bara räknat på delningar som du kombinerat ?
Postad 31 January 2008 - 22:46
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
I X-over pro så får jag fram ett mycket bra filter utan att behöva använda en enda konjugatlänk, när jah lätter in en till mellanregget så blir det en vass dal på 10 dB vid ca 1500Hz i stället för en dal på 3 db, på grund av fas förhållanderna.
Men om man fasvänder både diskanten och mellanregistret så kan man få en mycket fin restons som har några ytterst små gropar på ca 0,5-1 db och en helt OK fasgång också.
Jag skulle inte ha använt mig av konjugatlänkar i detta fallet, kanske till basen, men det pallar jag inte kolla på nu hur det skulle bli.
Postad 31 January 2008 - 22:57
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Allt: 1 som du lisstade ovan, det kommer inte att bli bra, du har stora dalar vid 200Hz och 2000Hz som är på ca -6dB var.
+ att diskanten likker ca 2 dB för lågt i hela registret och impedans kurvan ser ut som en berg-och-dal-bana !!!
Ingen rolig syn, så jag rekomenderar att du inte bygger det !
Postad 01 February 2008 - 00:19
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
rotel2 du förstår varför jag vill kolla med er andra här då innan jag skickar iväg en order
DVD-ai, hmm till att börja med så har jag inga direkta grafer att kunna se reultatet på, jag har bara räknat lite (jag har bara X-over 2.0 och där fanns det inte mer möjligheter än så).
Filtret du pratar om i inlägg #11, låter riktigt intressant, skulle du när du har tid och ork, kunna prnt scrna det eller så?
(Hmm måste skaffa nyare X-over version, hur nu det ska gå till *tittar i taket och visslar lite oskyldigt*)
Postad 01 February 2008 - 06:25
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
rotel2 du förstår varför jag vill kolla med er andra här då innan jag skickar iväg en order 
DVD-ai, hmm till att börja med så har jag inga direkta grafer att kunna se reultatet på, jag har bara räknat lite (jag har bara X-over 2.0 och där fanns det inte mer möjligheter än så).
Filtret du pratar om i inlägg #11, låter riktigt intressant, skulle du när du har tid och ork, kunna prnt scrna det eller så?
(Hmm måste skaffa nyare X-over version, hur nu det ska gå till *tittar i taket och visslar lite oskyldigt*)
Ska se vad jag kan göra, tyvär så kan jag inte hjälpa dig för en på mondag Då jag åker bort i dag och till på söndag natt. Men visst kan jag skicka en ritning till din Mejl eller så, PMa mig din mejl så ska det nog lösa sig. Måste bara säga att det är ett mycket bra val av element det där, älskar framför allt dom där basarna och diskanterna är mycket bra Men har du köppt alla elementen redan ?
Postad 01 February 2008 - 06:50
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
DVD-ai du har snart ett PM
Jag har inga problem att vänta med tills efter helgen, har ändå inte tid att börja bygga förens frammåt sommaren. Jag håller dock på att planera och klura kring dessa för att få dem "så bra som möjligt" redan vid första försöket. 
Ska snart börja med lådritningarna (designen), det jag saknar, som jag tyvärr kommer att forsätta sakna till det, är elementens AC, hade ju varit kul att kompensera för det med.
Dock har jag en lite ovanligare idé på delningsfiltrensplacering och utspridning i själva lådan  inte så avancerad egentligen jag har bara tänkt som så att allt inte måste vara samlat på en plats, utan kanske kan spridas ut lite för att minsa "störningar" (eller vad det ska kallas).
Elementen är inte köpta än, tänkte vänta med det tills jag har en komplett lista med allt som ska beställas så det bara blir en order.
Postad 01 February 2008 - 11:21
Stormen
-
Stormen
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
Ska man inte ha med baffelstödet med i beräkningen. Dvs den akustiska belastningen.
Låt oss säga att du har en baffel på ca 34 cm så har du 2pi steridianers strålningsvinkel på diskanten så den har ett akustiskt stöd ner till 2Khz. PÅ mellanreg och bas får du då 4 pi steridianers strålningsvinkel och ett annat akustiskt stöd.
Men det kanske man inte behöver ta med i beräkningen eftersom de flesta konstruktioner har en baffel mellan 25 - 40 cm ?
Jag ställer frågan för att jag är novis på detta med filter och vill gärna lära mig mera.
Redigerat av Stormen, 01 February 2008 - 11:24.
Postad 01 February 2008 - 11:32
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Stormen kan du utveckla det hela med baffelstödet  ?
Postad 01 February 2008 - 15:12
Stormen
-
Stormen
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
SKa göra ett försök, jag är ingen hejjare på detta men i runda slängar så här:
Det finns olika läror inom detta med hur diskanten ska vara placerad och vilket baffelstöd ett membran ska ha. Jag har uppfattningen om att en baffel är aldrig tillräckligt bred. Ljudet sprider sig sfäriskt och då brukar man benämna det i pi steridianers strålningsvinkel. 2pi = 180graderers strålning och 4pi är då 360 grader. Om du har baffelstöd så kommer alltså den enegrin som du får ut ur membranet få stöd och riktas i en lob frammåt motsvarande 2pi steridianer. Dvs den akustiska energin går inte bakåt utan får hjälp och skickas frammåt. Om vi vinklar mer och skickar ljuset frammåt så får alltså Horn en verkningsgrad ca 2% mot en vanlig traditionell högtalare på ca 0,2-0,5%
Så hur brett baffelstöd ska man ha ? dvs vilka frekvenser vill man återge i anläggningen ? om vi tar en 12" bas och hänger upp i ett snöre så är den väl ca 23 cm bred om jag inte missminner mig. När vågens bredd (vilken frekvens) överstiger diametern på membranet så kommer vågen att gå runt till baksidan och skapa akustisk kortslutning. Detta får man räkna ut. ljudet färdas med 340m/s så för att få ut frekvensen 340 / 0,23m = ca 1500Hz. jaha, det blev inte så mycket bas ur den högtalaren innan det blev akustisk kortslutning. Kan vi förlänga baffeln med en stödskiva ? japp det testar vi o bygger en dipol med bredden 1,3 meter. och placerar en 12" bas i mitten då kan vi spela ner till 340/1,3 = 261 Hz innan det uppstår akustisk kortslutning. Så det bästa vore att placera basarna i taket ? :-) Men man kan göra som amerikanarna att bygga in baksidan så vi får en vanlig högtalarlåda. Då har vi kommit runt problemet med akustik kortslutning ? Är det så lätt ? Svaret är nog både ja o nej.
Genom att bygga en dipol kommer vi att ha baffelstöd och skicka energin frammåt i den riktning vi vill. Om vi bygger in baksidan av högtalaren så kommer vi att få en större strålningsvinkel eftersom ljudet sprider sig sfäriskt och gärna vill krypa runt. Vi kommer alltså att slösa bort massa energi.
Tärför tänkte jag att om man lägger baffelns bredd så den överstämmer där diskanten faller så slipper man kompensera i filtret så elementen ( eller förstärkaren) får kämpa i onödan för att det ska bli frekvensrakt.
Men så har vi B&W som placerar sina diskanter i en liten rulle på toppen och den konstruktionen får gärna någon annan förklara för jag förstår den inte riktigt Men man kanske har andra diskanter som har bra strålning från början och inte behöver stöd ?
Redigerat av Stormen, 01 February 2008 - 15:19.
Postad 01 February 2008 - 17:38
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
DVD-ai, förstår inte hur du kan se om hans filter blir bra eller inte när du inte har hans kurvor för just hans utformning utav låda, baffelsteg, kantdiffraktioner, placering utav dämpmateriel, konuppbrytningarna osv ? Professor-kalkyl; det är här mätningarna skulle komma till pass. Ganska svårt att få med komp för baffelsteg osv annars. Här skulle du iof kunna ta hjälp med programet Edge för att se den bäst lämpade elementplaceringen för just din baffel (hittas här http://www.tolvan.com/ ) + att jag tror att du måste ta hand om konuppbrytningarna som finns hos elementen (RLC länk) Detta med AC:et behöver man inte "räkna" på om man kan mäta fasen ordentligt (vilket jag inte kan, därför hade jag med detta i min tråd https://www.minhembi...s...0&start=30)Hoppas verkligen att jag inte förstör dina planer om ditt bygge, vill bara att du inte ska lägga ut massor utav pengar på något som du kanske inte blir nöjd med. Har nämligen gjort samma "tavla" ett par ggr för länge sedan. Dock så kan man ha tur och träffa rätt utan mätningar, men då tror jag faktiskt att man ska bygga mindre avancerade högtalare. Men ge inte upp!!! Har du fler frågor som jag kan svara på så hjälper jag mer än gärna. /Johan
Postad 01 February 2008 - 20:10
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Ni här har verkligen änglastatus!
- - -
Stormen, du är inne på, för mig, överkurs  Men jag tackar för ditt engagemang! Lärorikt även fast jag inte vet om jag kan tillämpa det ännu.
- - -
rotel2 Det taskiga för min del är att jag inte har möjlighet att mäta upp dem, om jag inte packar i lådorna odh kör 30-40mil enkel.
RCL-länk, hur räknar jag fram dessa och hur vet jag sedan att de fungerar?
- - -
Nu _tror_ jag inte att jag utifrån mina "referenser" skulle bli besviken om jag så använde 6dB/oktav runt om utan kompensering för mer än diskantnivån  men eftersom jag har en växande Audiofil inom mig, (nej kolla inte i galleriet, då skäms jag  ) så då förstår både ni och jag att det inte duger, utan jag vill så klart "få ut så mycket som möjligt" ur dessa "med det samma"  (nu vet nog både ni ich jag att det inte kommer ske, för efter ett tag kommer inte ljudkällan duga, sen kommer förstärkaren dista för mycket och låta cräp osv. osv.  ).
Postad 01 February 2008 - 23:55
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
för att få RLC länken att funka optimalt så måste du mäta, annars blir det svårt att se om man hamnat rätt/fått det resultat man vill ha.
Kolla GrodanBs tråd (hans frontare), där förklarar han hur man bör gå till väga.
/Johan
Postad 02 February 2008 - 03:09
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Just det ja, låter som jag ska göra en fuling och höra med SEAS om de har något förslag, jag har inte möjlighet att mäta :'(
Postad 02 February 2008 - 14:38
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Det här med baffelsteg är något som säkert många inte ens känner till när dom bygger. Jag gjorde det iaf inte til len början, och nu vet man väl en del men är fortfarande knappast en professor Förenklat så kan man säga att basens våglängder gör att ljudet smiter runt lådan och att högre frekvenser (diskant) inte gör det. Så basen tappar i ljudnivå och diskanten gör det inte. Har man alltså en bas/mellan på 92dB känslighet och en diskant på 92dB dito, så skulle diskanten dominera ljudmässigt. Det man brukar räkna med är att få sänka runt 4dB på diskanten/mellanregistret, beroende på var baffelsteget inträffar osv. Det är ett mycket generaliserande exempel. Detta gäller om högtalaren står fritt, står den mot vägg blir det svårt för basen att smita runt, och då blir det ingen typiskt baffelstegs-effekt, eller hur? Sedan får man räkna med att rummet bidrar i basen. Står högtalaren mot vägg så blir det en ganska markant höjning från 100Hz och nedåt, med upp mot 7dB hela vägen ner. Mycket att tänka på. Och helt beroende på hur man tänkt sig att högtalaren ska stå uppställd också. Är jag helt ute och cyklar så får ni gärna säga till så att jag inte förser de som kan ännu mindre med villfarelser =) Just det ja, låter som jag ska göra en fuling och höra med SEAS om de har något förslag, jag har inte möjlighet att mäta :'(
Mäta impendans och sånt kan du säkert göra, finns en del skolexempel på forumen där du kan tjuvkika hur dom gör. Det är väl en dator, enkel mic, multimeter, förstärkare och något program som behövs. Svante på faktiskt.se har väl något enkelt program för detta säkert... kolla DIY-forumet där också vettja.
Postad 02 February 2008 - 15:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
DVD-ai, förstår inte hur du kan se om hans filter blir bra eller inte när du inte har hans kurvor för just hans utformning utav låda, baffelsteg, kantdiffraktioner, placering utav dämpmateriel, konuppbrytningarna osv ?
Professor-kalkyl; det är här mätningarna skulle komma till pass. Ganska svårt att få med komp för baffelsteg osv annars. Här skulle du iof kunna ta hjälp med programet Edge för att se den bäst lämpade elementplaceringen för just din baffel (hittas här http://www.tolvan.com/ ) + att jag tror att du måste ta hand om konuppbrytningarna som finns hos elementen (RLC länk)
Detta med AC:et behöver man inte "räkna" på om man kan mäta fasen ordentligt (vilket jag inte kan, därför hade jag med detta i min tråd https://www.minhembi...s...0&start=30)
Hoppas verkligen att jag inte förstör dina planer om ditt bygge, vill bara att du inte ska lägga ut massor utav pengar på något som du kanske inte blir nöjd med. Har nämligen gjort samma "tavla" ett par ggr för länge sedan. Dock så kan man ha tur och träffa rätt utan mätningar, men då tror jag faktiskt att man ska bygga mindre avancerade högtalare. Men ge inte upp!!! Har du fler frågor som jag kan svara på så hjälper jag mer än gärna.
/Johan
För att delningen mellan diskant och mellanreg inte påverkas nämnvärt av lådan. Delningen mellan bas och mellanreg kan påverkas en del, men om det är en stor grop där så är det mycket svårt att få det bra ändå. Jag använder mig av Seas egna mätningar när jag räknar filter/Lådor och det finns ju frekvens/impedans diagram med där. Peverkan på mellanregistrets impedans som lådan kommer att ge, den är inte stor, så man kan se mellan fingrarna där. Exakt hur det kommer att bli det vet man inte för en man har både lådor och filter att testa med, man får mäta sig fram till det perfekt resultatet. Med ett bra program så kan man ändå få en mycket bra bild av hur det kommer att bli, man får se hur impedans kurvan och amplituden blir + fasvridninger m.m. Man kan då kompensera det messta av detta och får ett bra resultat
Postad 02 February 2008 - 15:44
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Just det ja, låter som jag ska göra en fuling och höra med SEAS om de har något förslag, jag har inte möjlighet att mäta :'(
Vadå ? Att du skulle köra med paramatrat och mätdata från seas ?! Det är ju inge fel med det, dom stämmer exakt och bättre kan du inte få, men vissa saker vill man iblan kunna mäta fram. När det gäller hur ellementen fungerar i en viss låda så är det bara att skriva in ellementets olika avvikelser i programet, den övriga responsen räknas ut av alla dom olika parametrar som man anger vid beräkninger. Bara resonanser m.m. som inte kan räknas fram, måste mätas, men dom synns alltid på frekvens diagram fårn tillverkaren. Så det är inte så jätte stor nöd på att mäta! Allting från respons, fas, impedans kurva, fördröjningar m.m. kan räknas fram från alla de olika parametrar som man använder för att räkna fram ett bra filter/låda i ett seriöst program. Mätninger använder man nästan bara för att finputtsa resultatet eller för att lägga en RCL kretts på rätt ställe, när det gäller övrigt resultat så får man all info man behöver av dom parametrar / diagram som finns att hitta på Seas hemsida.
Postad 02 February 2008 - 16:30
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Det här med baffelsteg är något som säkert många inte ens känner till när dom bygger. Jag gjorde det iaf inte til len början, och nu vet man väl en del men är fortfarande knappast en professor
Förenklat så kan man säga att basens våglängder gör att ljudet smiter runt lådan och att högre frekvenser (diskant) inte gör det. Så basen tappar i ljudnivå och diskanten gör det inte. Har man alltså en bas/mellan på 92dB känslighet och en diskant på 92dB dito, så skulle diskanten dominera ljudmässigt. Det man brukar räkna med är att få sänka runt 4dB på diskanten/mellanregistret, beroende på var baffelsteget inträffar osv. Det är ett mycket generaliserande exempel.
Detta gäller om högtalaren står fritt, står den mot vägg blir det svårt för basen att smita runt, och då blir det ingen typiskt baffelstegs-effekt, eller hur?
Sedan får man räkna med att rummet bidrar i basen. Står högtalaren mot vägg så blir det en ganska markant höjning från 100Hz och nedåt, med upp mot 7dB hela vägen ner.
Mycket att tänka på. Och helt beroende på hur man tänkt sig att högtalaren ska stå uppställd också.
Är jag helt ute och cyklar så får ni gärna säga till så att jag inte förser de som kan ännu mindre med villfarelser =)
Mäta impendans och sånt kan du säkert göra, finns en del skolexempel på forumen där du kan tjuvkika hur dom gör. Det är väl en dator, enkel mic, multimeter, förstärkare och något program som behövs. Svante på faktiskt.se har väl något enkelt program för detta säkert... kolla DIY-forumet där också vettja.
Impedansen går nog, får sitta med winISD och plotta i Excel Den micen jag har, sitter på ett headsett, går kanske med den också? Sen när allt är "inkört" får jag nog sitta en dag eller så, med en hög "färdiga" dempkretsar och byta på diskant och ev. mellan för att finslipa den delen. Just det ja, låter som jag ska göra en fuling och höra med SEAS om de har något förslag, jag har inte möjlighet att mäta :'(
Vadå ?
Att du skulle köra med paramatrat och mätdata från seas ?! Det är ju inge fel med det, dom stämmer exakt och bättre kan du inte få, men vissa saker vill man iblan kunna mäta fram. När det gäller hur ellementen fungerar i en viss låda så är det bara att skriva in ellementets olika avvikelser i programet, den övriga responsen räknas ut av alla dom olika parametrar som man anger vid beräkninger. Bara resonanser m.m. som inte kan räknas fram, måste mätas, men dom synns alltid på frekvens diagram fårn tillverkaren. Så det är inte så jätte stor nöd på att mäta! Allting från respons, fas, impedans kurva, fördröjningar m.m. kan räknas fram från alla de olika parametrar som man använder för att räkna fram ett bra filter/låda i ett seriöst program. Mätninger använder man nästan bara för att finputtsa resultatet eller för att lägga en RCL kretts på rätt ställe, när det gäller övrigt resultat så får man all info man behöver av dom parametrar / diagram som finns att hitta på Seas hemsida.
Det är just RCL-kretsen jag gärna haft lite fancier equipment för att mäta fram och kontrollera. --- Den som lever får se hur detta blir innan slutet  Jag tror inte det blir dåligt, men tanke på den hjälp jag fått hittils!
Postad 02 February 2008 - 18:01
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
DVD-ai , det är fel att tro att ex diskant kurvan i produktbladet (som ofta är mätt i friluft,pratar frekvenskurva) blir den samma som när man sätter den på en baffel. Blir inte rätt att göra så.
jaja, du gör som du vill 
/Johan
Redigerat av rotel2, 02 February 2008 - 18:21.
Postad 02 February 2008 - 20:52
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Placering i baffel skiljer sig rätt kraftigt från icke-baffel. Jag vet att BB räknar med det mesta, men just detta vet jag inte. Nån annan? Annars kan man ju som sagt använda Svante´s (Tolvan Data) "Edge" och då "ser" man hur baffeln påverkar. Det är inte svårt alls och går fort. Då kan man alltså se hur även en liten förflyttning av elementet påverkar och när man vet hur slutsumman blir kan man ju om inte annat knappa in dessa data i BassBox och få en simulerad kurva som stämmer med verkligheten, förhoppningvis. Många diskanter som finns i BB-databasen är hur som helst, fint nog, uppmätta och importerade direkt från verkligheten, i de seriösa fallen. Importera till BB kan man göra själv också om man hittar filer från andra, kanske privata, mätningar. Men då vill man helst ha en som är opåverkad av baffel eller rum, och jag tror det är därför man tillhandahåller just sådana hos tillverkarna. Mäta är bäst, men det går ju utmärkt att simulera fram en korrekt respons också (Edge, BassBox) så helt käpprätt behöver det absolut inte bli. Beroende på om man känner till alla fenomen och räknar med dom i simuleringarna. I de här fallen kan man ju använda flera verktyg tillsammans och få till det i slutändan. Tombstone är föresten ett annat av Svante´s program (Tolvan Data?) som du kanske kan testa att mäta lite med, med micken du hade. Hur "fel" det blir beror ju alltid på hur micken mäter i sin tur, men kan ju vara kul att testa och se baraföratt Här är en länk: http://www.tolvan.com/
Postad 02 February 2008 - 21:05
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
DVD-ai , det är fel att tro att ex diskant kurvan i produktbladet (som ofta är mätt i friluft,pratar frekvenskurva) blir den samma som när man sätter den på en baffel. Blir inte rätt att göra så.
jaja, du gör som du vill  /Johan
Jag är väl medveten om detta och tar med det i meräkningarna Placering i baffel skiljer sig rätt kraftigt från icke-baffel.
Jag vet att BB räknar med det mesta, men just detta vet jag inte. Nån annan?
Annars kan man ju som sagt använda Svante´s (Tolvan Data) "Edge" och då "ser" man hur baffeln påverkar. Det är inte svårt alls och går fort. Då kan man alltså se hur även en liten förflyttning av elementet påverkar och när man vet hur slutsumman blir kan man ju om inte annat knappa in dessa data i BassBox och få en simulerad kurva som stämmer med verkligheten, förhoppningvis.
Många diskanter som finns i BB-databasen är hur som helst, fint nog, uppmätta och importerade direkt från verkligheten, i de seriösa fallen. Importera till BB kan man göra själv också om man hittar filer från andra, kanske privata, mätningar. Men då vill man helst ha en som är opåverkad av baffel eller rum, och jag tror det är därför man tillhandahåller just sådana hos tillverkarna.
Mäta är bäst, men det går ju utmärkt att simulera fram en korrekt respons också (Edge, BassBox) så helt käpprätt behöver det absolut inte bli. Beroende på om man känner till alla fenomen och räknar med dom i simuleringarna.
I de här fallen kan man ju använda flera verktyg tillsammans och få till det i slutändan.
Tombstone är föresten ett annat av Svante´s program (Tolvan Data?) som du kanske kan testa att mäta lite med, med micken du hade. Hur "fel" det blir beror ju alltid på hur micken mäter i sin tur, men kan ju vara kul att testa och se baraföratt
Här är en länk: http://www.tolvan.com/
använder mig av det programmet varenda gång jag bygger
Postad 04 February 2008 - 08:08
Stormen
-
Stormen
-
Lärjunge
-
-
388 inlägg
Citat "Det man brukar räkna med är att få sänka runt 4dB på diskanten/mellanregistret, beroende på var baffelsteget inträffar osv.
Det är ett mycket generaliserande exempel."
Aha,, bra förenklat o skrivet,, då kom det till en siffra till resonemanget med baffelbredden.
Professor kalkyl/, det är inte så svårt igentligen utan kanske lättare att förklara med yviga gester och verbal övertalning
Postad 04 February 2008 - 18:26
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Stormen okej  Jag får experimentera lite då, för som sagt, jag kommer att sitta med olika dämpkretsar och testa på midden och diskanten, "bara för att"
Förmodligen kommer jag göra något ytterst klurigt så att dämpkretsarna blir lätt att byta med
Redigerat av Professor_Kalkyl, 04 February 2008 - 18:29.
Postad 04 February 2008 - 19:19
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det är ett mycket bra sätt att fintrimma högtalare på och jag rekomenderar det,
Dämpningen kan du ju räkna ut själv och sedan är det bara att testa och se vad som du tycker bli bässt
jag brukat räkna med att ( beroende på hur stor baffeln blir ) få dämpa mellan 1-3dB i diskanten och mellanregistret, ( dämpar offtast lite mer i diskant än i mellanregget ) sedan så får man fin puttsa så att det blir så bra som det kan.
Dämpningen i diskanten på små högtalare prukar jag inte sätta i alls för en jag har provlyssnat och konstaterat att det behövs
jag brukar föredra att bygga 3 vägare som ett par stativare och sedan bygga ett par till lådor till basarna, det gör så att problemet blir mindra och man behöver inte dämpa lika mycket i diskanten ( om det behövs dämpas alls ! )
+ att jag brukar försänka diskanten, men jag försänker inte mellanregistret för detta gör så att löptids-förhållanderna blir bättre, man kan ju även flytta topparna bakåt på baslådorna för att kompensera där med.
Allt detta förmindskar en del problem och jag tycker att det kan vara ganska snyggt med 2-delade lådor också
Postad 04 February 2008 - 23:59
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
DVD-ai, jag har också tänkt på det där med att försänka, det kommer jag nog också lösa lite "klurigt", bara jag får reda på hur mycket jag måste flytta bak miden och diskanten, men det löser sig nog
Postad 05 February 2008 - 09:48
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Dom ska ju sitta så att Miden´s dammkåpa och diskantens "dom" sitter på exaxt samma djup som dasens dammkåpa, svårare än så är det inte, ta ett skjutmått och mät hur djup basen´s kon är, i ditt fall så är det faspluggar så det är bara att mäta från spolen till konens överkant.
Av det så är det bara att räkna lite för att få fram hur mycket du måste fräsa, men det är inte alltid nödvändigt att göra så att det blir 0 , det kan bli lite svårt men det är alltid bra att göra så mycket man kann.
Om du bygger som 2 separata lådor så blir det mycket lättare att kompensera för löptiden mellan dasen och miden, även om löptiden inte är lite vilktig neråt i frekvens.
Under ca 400-500Hz brukar man inte bry sig om att löptidskorigera då våran hörsel inte hör den skilnaden så bra i detta området, men det skadar ju inte att vara lite överdriven
Ett annat sätt som är ganska simpelt men snyggt är att vinkla baffeln lite, men bara lite och sedan försänka diskanten men skjuta ut miden.
Då kan man lyckas helt, men vinklingen har en nackdel, man bör ha ett dämpat tak för att inte få för mycket reflexer.
En polare till mig han byggde ett par riktigt coola högtalare med vinklad baffel, den va ganska mycket vinklad, men elemeneten satt helt rakt fram tackvare frästa ringar som var tjocka i ena änden och jätte smala i andra.
När dom sattes på platts så blev det så att baffeln lutade men miden och diskanten pekade rakt fram och hadde perfekt löptid.
Basen satt en bit under miden, och där va inte baffeln vinklad, men löptiden mellan dessa va också perfekt
Den högtalaren blev så jäkla cool, och jag funderar på att göra en lite egen variant av den, men med en separat topp på i stället ( såklart )
Hoppas jag har gett dig lite inspiration till bygget
Postad 05 February 2008 - 11:32
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Först var jag inne på att vinkla fronten, men det lutar mot tre "separata" lådor.
jag är lite kluven på basens placering, långt upp eller långt ner, långt upp bör ju ge en mer samlad ljudbild, men å andra sidan har jag "hört ryktesvägen" att det är bra att placera den långt ner, hmmmm
Redigerat av Professor_Kalkyl, 05 February 2008 - 11:37.
Postad 05 February 2008 - 15:15
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Dom ska ju sitta så att Miden´s dammkåpa och diskantens "dom" sitter på exaxt samma djup som dasens dammkåpa, svårare än så är det inte, ta ett skjutmått och mät hur djup basen´s kon är, i ditt fall så är det faspluggar så det är bara att mäta från spolen till konens överkant.
Joo det är faktiskt svårare än så Det är inte dammkåpan som är det intressanta utan vart talspolen befinner sig... OBS! Mäter du till dammkåpan så blir det fel
Redigerat av rotel2, 05 February 2008 - 17:24.
Postad 05 February 2008 - 17:35
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Joo det är faktiskt svårare än så Det är inte dammkåpan som är det intressanta utan vart talspolen befinner sig... OBS! Mäter du till dammkåpan så blir det fel
Jag syfftade på spolen, man får en bild av hur mycket den ska sänkas om man mäter till var dammkopans limning sitter, det behöver inte vara 100% exakt rätt avstånd på 1mm !
Postad 05 February 2008 - 22:13
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Jag tror det löser sig
Men ang basens placering
Redigerat av Professor_Kalkyl, 05 February 2008 - 22:16.
Postad 05 February 2008 - 22:31
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag tror det löser sig 
Men ang basens placering
Jag föredrar att sätta allting så tätt som möjligt, det tycker jag är ett föredra, men man kan göra lite olika roliga lösningar för att få olika ljud. Fan,va trött jag blir!! Mitt tangentbord på min bärbara har börjat att glappa  det är jätte jobbigt att skriva, får sitta och rätta presis allting i efferhand
Postad 05 February 2008 - 23:32
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Låter lite som min andra bärbara, som är 4år  (moddade onboard högtalarna på den igår xD )
Jag tror också rätt mycket på så tight som möjligt.
Postad 06 February 2008 - 17:33
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Låter lite som min andra bärbara, som är 4år (moddade onboard högtalarna på den igår xD )
Jag tror också rätt mycket på så tight som möjligt.
Jo, om det är 4 år, men min är 10 månader  tycker att den borde hålla bättre än så Att dom sitter tight tycker jag brukar bli bässt, Tight ska det va !
Postad 06 February 2008 - 18:30
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Postad 06 February 2008 - 23:11
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hehe, jo så kan man ju också se på den
Postad 06 February 2008 - 23:44
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
samlad inte samplad
Hur går det med beräkningarna DVD-ai?
Postad 07 February 2008 - 21:55
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
samlad inte samplad
Hur går det med beräkningarna DVD-ai?
Jag har haft brutalt mycket att göra i skolan senaste veckorna Är ledsen, men jag har inte hunnit räkna så mycket på dom, har knappt hunnit ta en lugn musik stund på över en vecka, men jag ska räkna på dom till dig. Ingen fara Men har tyvär inte möjlighet att göra färdigt dom för en på tidigast måndag ( förmodligen) men det va väll inte så jätte brottom, så jag hoppas att det går bra Sedan så har du rätt, "samlad" va ordet som skulle användas
Postad 07 February 2008 - 23:05
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Låter kano du DVD-ai  Det är som sagt ingen brådis
Postad 13 February 2008 - 18:57
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag sitter nu och beräknar lite på filter till dina högtalare, har kommit fram till lite intresanta saker.
Postad 13 February 2008 - 19:09
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Finns ett PM som väntar på dig, vi kan disktutionen via den
Postad 14 February 2008 - 21:01
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Skulle man kunna få se hur det där filtret ser ut?
+ hur du har kommit fram till det, dvs vilka parametrar som används
Är lite nyfiken
/Johan
Postad 14 February 2008 - 23:31
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det kommer du nog att få se, kommer nog att dyka upp lite grejer här i tråden om Professor_Kalkyl lägger upp
Men mitt filter förslag är i alla fall från min sida, inte tängt som någon slutgiltig lösning.
Men det är ett alternativ, jag har använt alla tillgängliga parametrar och använt programmet X-over pro för att beräkna har även använt programmet "Edge" för att få en bild av problemet med reflexer mot baffeln och bas-box pro för att kolla med låda osv... men det är just här som det garanterat inte är färdigt.
Jag har i konstruktionen föreslagit en dämpning av diskanten och en filter konstruktion som dämpar lite i övre mellanregistret. Men i detta område va det tängt att han skulle prova själv och förmodligen lätta lite på dämpningen till diskanten som i mitt förslag va lite överdriven med flit
Verkar som att Professor_Kalkyl kanske ville bygga 2 delade lådor och då är det inte ett lika stort problem med reflexer, så då kan han förmodligen lätta den ganska mycket. ( vet ej enu helt hur han har tängt sig, men det får vi se  )
Redigerat av DVD-ai, 14 February 2008 - 23:33.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|