Dolby TrueHD & DTS-HD Master Audio?
96 svar till detta ämne
Postad 01 February 2008 - 20:23
VictoryKid
-
VictoryKid
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Hallå där!
Jag undrar om det kommer en uppdatering som gör att göra det möjligt för PS3 att kunna spela upp de nya ljudformaten Dolby TrueHD & DTS-HD Master Audio via bitstream.?
Vore ju väldigt bra om det var möjligt via en uppdatering av firmwaren. Mycket tacksam för svar.
//Fabbe
Postad 01 February 2008 - 23:12
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Hallå där!
Jag undrar om det kommer en uppdatering som gör att göra det möjligt för PS3 att kunna spela upp de nya ljudformaten Dolby TrueHD & DTS-HD Master Audio via bitstream.?
Vore ju väldigt bra om det var möjligt via en uppdatering av firmwaren. Mycket tacksam för svar.
//Fabbe
Varför måste du ha det som bitstream, det är ju lika bra at låta spelare avkoda det? Dolby TrueHD går redan att få ut som PCM har jag för mig. Angående DTS-HDMA så är det så många så efterfrågar det så Sony fixar det nog snart. De har i alla fall bekräftat att det inte är en hårdvarubegränsning i PS3an. Dock lär även detta bli via PCM vilket känns vettigt
Postad 02 February 2008 - 20:24
VictoryKid
-
VictoryKid
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Är det inte bättre att låta en bra förstärkare avkod ljudet?
Postad 02 February 2008 - 20:33
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Är det inte bättre att låta en bra förstärkare avkod ljudet?
Nej nej nej. Det där är en seglivad myt som förstärkartillverkarna försöker lura i oss. I och med det nya loss-less HD-formaten så är samtliga avkodare identiska. Du får alltså ut exakt samma uppackad ljudström oavsett avkodare, det finns helt enkelt bara ett sätt att göra det på och det spelar roll om det är en förstärkare för 17000kr som gör det eller inte. Många lever kvar i denna myt att det blir bättre ljud om förstärkaren får göra jobbet, med det gäller bara lossy ljudformat som typ MP3 eller gamla dolby digital. Något enstaka HD format är lossy, minns inte vilket. Dessutom är det så att avancerad skivor med interaktivtet som typ audio commentary och liknande inte går att skicka som bitstream eftersom ljudet måste packas upp och mixas ihop i den enheten som vet vad som är valt, alltså spelaren
Postad 04 February 2008 - 02:02
VictoryKid
-
VictoryKid
-
Amatör
-
-
68 inlägg
OK, för att jag kollade på The Departed för något tag sen och jag hade svårt att få ljudet som jag ville. Jag fick nästan vrida förstärkaren upp till max [b][/b]och det är i vanliga fall väldigt högt. men den kanske inte har något av de nya formaten utan endast vanlig Dolby Digital 5.1, är det bättre att köra via bitstream? Och jag har svårt att hitta någon bra meny på Blu-Ray-filmerna. Har dom inga liknande som dvd, där det står Language, subtitles och extras m.m finns det bara pop-up menyer. Som det är nu så startar filmerna automatiskt istället för att hoppa in i någon sorts startmeny. Jag har en Blu-Ray-fjärr till min PS3 och har inställning att skicka ljud som PCM. Jag är mycket tacksam för svaren jag får. //Fabbe
Postad 04 February 2008 - 20:06
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
OK, för att jag kollade på The Departed för något tag sen och jag hade svårt att få ljudet som jag ville. Jag fick nästan vrida förstärkaren upp till max [b][/b]och det är i vanliga fall väldigt högt. men den kanske inte har något av de nya formaten utan endast vanlig Dolby Digital 5.1, är det bättre att köra via bitstream? Och jag har svårt att hitta någon bra meny på Blu-Ray-filmerna. Har dom inga liknande som dvd, där det står Language, subtitles och extras m.m finns det bara pop-up menyer. Som det är nu så startar filmerna automatiskt istället för att hoppa in i någon sorts startmeny. Jag har en Blu-Ray-fjärr till min PS3 och har inställning att skicka ljud som PCM. Jag är mycket tacksam för svaren jag får.
//Fabbe
Först så får du gå in PS3ans ljudmeny (inte i filmen utan i systemet) och välja rätt ljudalternativt (jag vet inte ens vilken kabel du har till förstärkaren) och därefter kryssar du i de alternativ som din förstärkare stödjer. När du kör en film så kommer PS3 automatiskt att välja det bästa ljudformat som finns tillgängligt på filmen och som stöds av din förstärkare. Annars byter du ljudformat på AUDIO eller triangel och audio settings när du kör filmen. Vad står det i din förstärkare? Har du valt ett ljudformat som din förstärkare eller kabel inte stödjer (optisk stödjer ju bara DD, DTS eler PCM 2.0) så får du bara stereoljud (PCM 2.0)
Postad 05 February 2008 - 18:56
VictoryKid
-
VictoryKid
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Jag kör MONSTER hdmi-kabel till min PioneerLX-70 reciever, jag tror att alla ljudformat är ibockade utom aac, men jag hittar inte Dolby TrueHD bland alternativen. I förstärkaren står det PCM Direct eller något sådant. Är det alltid bättre att ha PCM inställningen istället för Bitstream på PS3, även om det nu bara finns ett vanligt DD 5.1-spår som fallet var på The Departed? På filmer där det finns ett PCM-spår så låter det bra. Men departed lät iofs bra men jag fick dra upp ordentligt på förstäkaren. Testade Spider-Man nu med Dolby TrueHD-spår och då kan jag välja mellan PCM+DD EX, PCM+PLII MV samt PCM+PLII MS, eller då PCM DIRECT men då låter det inte i dom bakre högtalarna utan endast 5.1 Antar att PCM+DD EX är det att föredra eller?
Många tack.
//Fabbe
Redigerat av VictoryKid, 05 February 2008 - 19:11.
Postad 05 February 2008 - 20:11
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Jag kör MONSTER hdmi-kabel till min PioneerLX-70 reciever, jag tror att alla ljudformat är ibockade utom aac, men jag hittar inte Dolby TrueHD bland alternativen. I förstärkaren står det PCM Direct eller något sådant. Är det alltid bättre att ha PCM inställningen istället för Bitstream på PS3, även om det nu bara finns ett vanligt DD 5.1-spår som fallet var på The Departed? På filmer där det finns ett PCM-spår så låter det bra. Men departed lät iofs bra men jag fick dra upp ordentligt på förstäkaren. Testade Spider-Man nu med Dolby TrueHD-spår och då kan jag välja mellan PCM+DD EX, PCM+PLII MV samt PCM+PLII MS, eller då PCM DIRECT men då låter det inte i dom bakre högtalarna utan endast 5.1 Antar att PCM+DD EX är det att föredra eller? Många tack.
//Fabbe
Hmm. Tyvärr finns det två orsaker till att jag inte kan/vill hjälpa dig längre. 1. Jag har ingen HDMI förstärkare själv så jag kan inte prova. 2. Och huvudanledningen. Du har köpt en HDMI MONSTER kabel. Det är det absolut bästa sättet att slänga pengar i sjön på absolut ingenting. Du får exakt lika bra ljud/bild med en clas ohlson/biltema kabel för 129kr då signalen är digital (dock krävs det bättre kvalite på längder upp mot 10m eller mer). Jag hoppas för din egen skull att du stulit den
Postad 09 March 2008 - 18:40
Mwe
-
Mwe
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hallå där!
//Fabbe
Någon som vet när vi kan förvänta oss en firmware fixar DTS-HDMA? /Mwe
Postad 10 March 2008 - 23:26
Danjell
-
Danjell
-
Rookie
-
2 inlägg
[quote name='VictoryKid' date='Feb 4 2008, 02:02 ' post='1767916'] OK, för att jag kollade på The Departed för något tag sen och jag hade svårt att få ljudet som jag ville. Jag fick nästan vrida förstärkaren upp till max [b][/b]och det är i vanliga fall väldigt högt. men den kanske inte har något av de nya formaten utan endast vanlig Dolby Digital 5.1, är det bättre att köra via bitstream? Och jag har svårt att hitta någon bra meny på Blu-Ray-filmerna. Har dom inga liknande som dvd, där det står Language, subtitles och extras m.m finns det bara pop-up menyer. Som det är nu så startar filmerna automatiskt istället för att hoppa in i någon sorts startmeny. Jag har en Blu-Ray-fjärr till min PS3 och har inställning att skicka ljud som PCM. Jag är mycket tacksam för svaren jag får. //Fabbe [/quote Angående menyer för text ljud mm, tryck på "fyrkant" så kommer det upp. Mycket smidigare menyer än dvd, man behöver inte stanna filmen tex..
Postad 24 March 2008 - 15:32
Unregistered2965a9a5
-
Unregistered2965a9a5
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Hallå där!
//Fabbe
Jag hoppas verkligen den kommer och då även stöd för bitstream så man får den lilla röda lampan att lysa på förstärkaren =) Nästa uppdatering som kommer nu i slutet av månaden kommer tyvärr inte innehålla stöd för dts-hdma. Dock lite annat trevligt http://playstation-3...se_BD-Live.html
Postad 24 March 2008 - 18:35
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Jag kör MONSTER hdmi-kabel till min PioneerLX-70 reciever, jag tror att alla ljudformat är ibockade utom aac, men jag hittar inte Dolby TrueHD bland alternativen. I förstärkaren står det PCM Direct eller något sådant. Är det alltid bättre att ha PCM inställningen istället för Bitstream på PS3, även om det nu bara finns ett vanligt DD 5.1-spår som fallet var på The Departed? På filmer där det finns ett PCM-spår så låter det bra. Men departed lät iofs bra men jag fick dra upp ordentligt på förstäkaren. Testade Spider-Man nu med Dolby TrueHD-spår och då kan jag välja mellan PCM+DD EX, PCM+PLII MV samt PCM+PLII MS, eller då PCM DIRECT men då låter det inte i dom bakre högtalarna utan endast 5.1 Antar att PCM+DD EX är det att föredra eller? Många tack.
//Fabbe Hmm. Tyvärr finns det två orsaker till att jag inte kan/vill hjälpa dig längre. 1. Jag har ingen HDMI förstärkare själv så jag kan inte prova. 2. Och huvudanledningen. Du har köpt en HDMI MONSTER kabel. Det är det absolut bästa sättet att slänga pengar i sjön på absolut ingenting. Du får exakt lika bra ljud/bild med en clas ohlson/biltema kabel för 129kr då signalen är digital (dock krävs det bättre kvalite på längder upp mot 10m eller mer). Jag hoppas för din egen skull att du stulit den 
Den gamla vanliga myten om att bara för att det är en digital signal så kvittar det vilken kabel man kör med, borde ana att den var på väg när du skrev att det kvittar vad man har för avkodare för de nya ljudformaten...  Dock kan jag tycka att monstercable är FÖR dyra, iaf. i Sverige, och att det finns bättre alternativ, doch inte det billigaste skiten från Biltema...
Redigerat av Dr. Death, 24 March 2008 - 18:36.
Postad 24 March 2008 - 19:06
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Kan väl vara intressant med detta rykte: The word is that it will hit the PS3 a month or two after the Panasonic BD50 gets released. The same firmware update for the PS3 is expected to provide both 2.0 profile and DTS-HD MA decoding, and they want to give Panny a chance to have their player on the market to get some sales before the PS3 trumps the "wow factor" of the 2.0 profile ability by providing it to the install base of PS3 users. The Panny comes out in May/June. Frustrating because it sounds like Sony has the update ready to go already but is holding it back intentionally. But there is a larger "market" upside: unlike another manufacturer who would make it difficult for other companies to provide competitive HDM hardware, Sony wants to encourage other manufacturers to do some R&D and BD-hardware product design/production. Part of that means letting them have some bragging rights in their marketing material... and in the case of Panny, this means letting them bring us the first fully-featured 2.0 BD player (if the PS3 did it already, the Panny BD50 would be old-news before it even hit the street).
Thanks to DaViD Boulet from HTF
Postad 24 March 2008 - 23:09
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Först så får du gå in PS3ans ljudmeny (inte i filmen utan i systemet) och välja rätt ljudalternativt (jag vet inte ens vilken kabel du har till förstärkaren) och därefter kryssar du i de alternativ som din förstärkare stödjer. Jag har inte en aning om vad min förstärkare sväljer (Onkyo 605)? Det står en massa Hertzantal men vad vet jag? Det står ju inte något om DTS HD eller trueHD? Jag är jätteförvirrar.. kan jag få ut de nya HD-formaten ur min förstärkare om jag använder PS3? /Christian
Postad 24 March 2008 - 23:16
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
2. Och huvudanledningen. Du har köpt en HDMI MONSTER kabel. Det är det absolut bästa sättet att slänga pengar i sjön på absolut ingenting. Du får exakt lika bra ljud/bild med en clas ohlson/biltema kabel för 129kr då signalen är digital (dock krävs det bättre kvalite på längder upp mot 10m eller mer). Jag hoppas för din egen skull att du stulit den 
Så här skriver Bild & Ljud hemma när de testar Supras HDMI-kabel (Mars 2006): "Bildkvaliteten måste sägas vara enastående hög och prisvärd. Supras kabel ger bara marginellt mindre kontrast än vår tre gånger så dyra MIT-kabel och har samma detaljering och konturskärpa. Den kan tyckas vara en gnutta färglös jämfört med mer påkostade kablar, men detta kan ju justeras i projektorns menysystem och då är det så liten skillnad mellan de två kablarna att bara de som med riktigt exklusiva projektorer lär föredra MIT-kabeln. Den som exempelvis vill ha en toppenbild på sin Panasonic PT-AE900 får en härlig svärta och kontrast för en beskedlig summa pengar med Supras kabel. LS" No further questions your hounur, case closed. PS Jag kör med Monster HDMI M1000DAV (2 meter) /Christian
Postad 24 March 2008 - 23:30
QAM
-
QAM
-
Forumräv
-
-
755 inlägg
2. Och huvudanledningen. Du har köpt en HDMI MONSTER kabel. Det är det absolut bästa sättet att slänga pengar i sjön på absolut ingenting. Du får exakt lika bra ljud/bild med en clas ohlson/biltema kabel för 129kr då signalen är digital (dock krävs det bättre kvalite på längder upp mot 10m eller mer). Jag hoppas för din egen skull att du stulit den  Så här skriver Bild & Ljud hemma när de testar Supras HDMI-kabel (Mars 2006):
"Bildkvaliteten måste sägas vara enastående hög och prisvärd. Supras kabel ger bara marginellt mindre kontrast än vår tre gånger så dyra MIT-kabel och har samma detaljering och konturskärpa. Den kan tyckas vara en gnutta färglös jämfört med mer påkostade kablar, men detta kan ju justeras i projektorns menysystem och då är det så liten skillnad mellan de två kablarna att bara de som med riktigt exklusiva projektorer lär föredra MIT-kabeln. Den som exempelvis vill ha en toppenbild på sin Panasonic PT-AE900 får en härlig svärta och kontrast för en beskedlig summa pengar med Supras kabel. LS"
No further questions your hounur, case closed.
PS Jag kör med Monster HDMI M1000DAV (2 meter)
/Christian
Tror du på allt som skrivs i tidningar? Om MIT-kabeln gav bättre bild än Supran, så innebär detta att Supran var så dålig att den gav bitfel. Vill du ha en kabel som ger bitfel? Man kan inte ta vilken kabel som helst, man måste ha en kabel som ger en felfri överföring, men inte en bättre kabel än så. Det är ingen myt, motsatsen är en myt.
Postad 24 March 2008 - 23:52
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Tror knappt mina ögon .. Har ljud och bild skrivit detta ..
Vilka pajasar ..
Den enda skillnad där är på HDMI kabel är kvalité för hållbarhetens skull och kontakter..
Det är skillnad på kabel och kabel när det gäller längder upp mot 8- 10 meter och däröver.
En vanlig 1.5 - 3 meters kabel är skitsamma .. Punkt Slut !!!
Dock skulle jag avråda dig från att köpa HDMI kabel som är lika tunn som lakritssnören
de kan jag inte garantera är lika bra som en normalkabel.
Men att svärtan skulle bli bättre  *ASG*
Vad gäller ljudformaten så kan man skicka alla ljudformat via HDMI om man har en flerkanalare
som kan ta emot multikanal PCM via HDMI ( Det kan nästan alla av nyare modell .. står i manualen )
Det enda som inte avkodas fullt ut är som sagt DTS HD MA .. men det blir till DTS 1.5 som är mycket
bättre än vad vi är vana vid från DVD. Vi hoppas att det kommer avkodning i Ps3 för detta.
Som man skrivit i tidigare inlägg finns det ingen vinst i att låta stärkaren avkoda, annat än
dioderna lyser och det står rätt format i displayen.
I Ps3 ställer du att ljudet skall skickas som LPCM
Det är bara att köra
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 24 March 2008 - 23:56.
Postad 24 March 2008 - 23:55
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Först så får du gå in PS3ans ljudmeny (inte i filmen utan i systemet) och välja rätt ljudalternativt (jag vet inte ens vilken kabel du har till förstärkaren) och därefter kryssar du i de alternativ som din förstärkare stödjer. Jag har inte en aning om vad min förstärkare sväljer (Onkyo 605)? Det står en massa Hertzantal men vad vet jag?
Det står ju inte något om DTS HD eller trueHD?
Jag är jätteförvirrar.. kan jag få ut de nya HD-formaten ur min förstärkare om jag använder PS3?
/Christian
PS3 kan koda av alla de moderna ljudformaten utom DTS HD MA/ DTS HD. På HD-ljud sidan har vi då främst Dolby True HD och ffa okomprimerat PCM. PS3 skickar dessa som PCM via HDMI till din stärkare och du kan njuta av HD-ljud. På ffa FOX-titlar där det bara finns DTS HD MA fär man ut sk DTS core som är ett högbitrate DTS med 1,5 MB/s. PS3 kan inte skicka HD-ljudformaten som bitsream för avkodning i reciever. Välj PCM i PS3 och bocka i alla ljudformat som finns.
Redigerat av hassesolo, 24 March 2008 - 23:56.
Postad 25 March 2008 - 08:18
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Först så får du gå in PS3ans ljudmeny (inte i filmen utan i systemet) och välja rätt ljudalternativt (jag vet inte ens vilken kabel du har till förstärkaren) och därefter kryssar du i de alternativ som din förstärkare stödjer. Jag har inte en aning om vad min förstärkare sväljer (Onkyo 605)? Det står en massa Hertzantal men vad vet jag?
Det står ju inte något om DTS HD eller trueHD?
Jag är jätteförvirrar.. kan jag få ut de nya HD-formaten ur min förstärkare om jag använder PS3?
/Christian
PS3 kan koda av alla de moderna ljudformaten utom DTS HD MA/ DTS HD. På HD-ljud sidan har vi då främst Dolby True HD och ffa okomprimerat PCM. PS3 skickar dessa som PCM via HDMI till din stärkare och du kan njuta av HD-ljud. På ffa FOX-titlar där det bara finns DTS HD MA fär man ut sk DTS core som är ett högbitrate DTS med 1,5 MB/s. PS3 kan inte skicka HD-ljudformaten som bitsream för avkodning i reciever. Välj PCM i PS3 och bocka i alla ljudformat som finns. 
Tack för ett jättebra svar! Men varför kan inte PS3:an skicka som bitstream? Kanske inte spelar någon roll iofs. Är det en mjukvarufråga (firmware?) tills vi kan lyssna på DTS HD? /Christian
Postad 25 March 2008 - 08:23
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Postad 25 March 2008 - 09:15
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Tack för ett jättebra svar! Men varför kan inte PS3:an skicka som bitstream? Kanske inte spelar någon roll iofs. Är det en mjukvarufråga (firmware?) tills vi kan lyssna på DTS HD?
/Christian
Det mesta tyder på att den HDMI-transmitter PS3 använder inte har stöd för bitstream (dvs ej uppackat till PCM) av de nya ljusformaten. Dvs det är en hårdvarubegränsning, inte en mjukvaru dito.
Postad 25 March 2008 - 09:55
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Någon som vet när vi kan förvänta oss en firmware fixar DTS-HDMA? /Mwe Kan väl vara intressant med detta rykte:
The word is that it will hit the PS3 a month or two after the Panasonic BD50 gets released. The same firmware update for the PS3 is expected to provide both 2.0 profile and DTS-HD MA decoding, and they want to give Panny a chance to have their player on the market to get some sales before the PS3 trumps the "wow factor" of the 2.0 profile ability by providing it to the install base of PS3 users. The Panny comes out in May/June. Frustrating because it sounds like Sony has the update ready to go already but is holding it back intentionally. But there is a larger "market" upside: unlike another manufacturer who would make it difficult for other companies to provide competitive HDM hardware, Sony wants to encourage other manufacturers to do some R&D and BD-hardware product design/production. Part of that means letting them have some bragging rights in their marketing material... and in the case of Panny, this means letting them bring us the first fully-featured 2.0 BD player (if the PS3 did it already, the Panny BD50 would be old-news before it even hit the street).
Thanks to DaViD Boulet from HTF
Verkar som om BD50 är old-news då eftersom PS3 är Profile 2.0 lirare från och med idag... Däremot kan ju DaViD Boulet ha rätt ang DTS MA dock.
Postad 25 March 2008 - 09:59
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Tack för ett jättebra svar! Men varför kan inte PS3:an skicka som bitstream? Kanske inte spelar någon roll iofs. Är det en mjukvarufråga (firmware?) tills vi kan lyssna på DTS HD?
/Christian Det mesta tyder på att den HDMI-transmitter PS3 använder inte har stöd för bitstream (dvs ej uppackat till PCM) av de nya ljusformaten. Dvs det är en hårdvarubegränsning, inte en mjukvaru dito.
Men det ska ju vara en 1.3 HDMI i den enligt Sony själva och då är väl "kravet" att den ska i teorin klara av bitstream. Annars är det mer än 1.2 som kan klara deepcolor (var det nu används).
Postad 25 March 2008 - 10:05
Unregisteredb67e1833
-
Unregisteredb67e1833
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Är det inte bättre att låta en bra förstärkare avkod ljudet? Nej nej nej. Det där är en seglivad myt som förstärkartillverkarna försöker lura i oss. I och med det nya loss-less HD-formaten så är samtliga avkodare identiska. Du får alltså ut exakt samma uppackad ljudström oavsett avkodare, det finns helt enkelt bara ett sätt att göra det på och det spelar roll om det är en förstärkare för 17000kr som gör det eller inte. Många lever kvar i denna myt att det blir bättre ljud om förstärkaren får göra jobbet, med det gäller bara lossy ljudformat som typ MP3 eller gamla dolby digital. Något enstaka HD format är lossy, minns inte vilket. Dessutom är det så att avancerad skivor med interaktivtet som typ audio commentary och liknande inte går att skicka som bitstream eftersom ljudet måste packas upp och mixas ihop i den enheten som vet vad som är valt, alltså spelaren
Detta var det dummaste jag hört på mycket länge. Att hävda att alla DA-omvanlare är identiska pga att bitströmmen är lossless är väldigt falskt, var har du fått det ifrån? Varför skulle lossless ha något som hest att göra med hur en DA-omvandlare hanterar datan? Du pratar om uppackning, tror du att du endast behöver "packa upp" datan för att sedan förstärka den och skicka till högtalare?
Postad 25 March 2008 - 10:07
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Men det ska ju vara en 1.3 HDMI i den enligt Sony själva och då är väl "kravet" att den ska i teorin klara av bitstream. Annars är det mer än 1.2 som kan klara deepcolor (var det nu används).
Bitstrem av lossless-formaten är en option inom hdmi 1.3, inte ett krav. Jämför 1080p24 som oxå är en option, har funnits inom hdmi-standarden sedan v1.0 - det betyder inte att alla prylar med hdmi har support för det. Det är det här många har missuppfattat, en viss hdmi-version säger inget om vad som faktiskt ingår, endast på sin höjd vad som kanske ingår (och aldrig om det hanteras bra...).
Postad 25 March 2008 - 10:18
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Men det ska ju vara en 1.3 HDMI i den enligt Sony själva och då är väl "kravet" att den ska i teorin klara av bitstream. Annars är det mer än 1.2 som kan klara deepcolor (var det nu används). Bitstrem av lossless-formaten är en option inom hdmi 1.3, inte ett krav.
Jämför 1080p24 som oxå är en option, har funnits inom hdmi-standarden sedan v1.0 - det betyder inte att alla prylar med hdmi har support för det.
Det är det här många har missuppfattat, en viss hdmi-version säger inget om vad som faktiskt ingår, endast på sin höjd vad som kanske ingår (och aldrig om det hanteras bra...).
Jo det är en option om spelaren själv kan koda av ljudet till PCM men det kan ju inte PS3 i fallet med DTS MA.
Postad 25 March 2008 - 10:21
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Det är en option oavsett om den dekodar eller inte.
Postad 25 March 2008 - 11:27
Unregistered1331
-
Unregistered1331
-
Veteran
-
-
1676 inlägg
Med andra ord kommer vi lyckliga PS3-ägare aldrig kunna avnjuta DTS-HD?
/Christian
Postad 25 March 2008 - 11:29
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Det är ju inte omöjligt att de lägger till intern avkodning av DTS HD MA, så du skall inte ge upp hoppet.
Postad 25 March 2008 - 19:14
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Verkar som om BD50 är old-news då eftersom PS3 är Profile 2.0 lirare från och med idag...
Däremot kan ju DaViD Boulet ha rätt ang DTS MA dock.
Jo, jag tänkte också på det när jag läste (ryktet är några veckor gammalt), men uppdateringen innehåller ju inte DTS-HD MA. Det är alltså inte helt omöjligt att Sony har uppdateringen för DTS-HD MA färdig - men håller på den avsiktligt. Det låter väl ändå ganska troligt att en sådan uppdatering kommer innan hösten.
Postad 25 March 2008 - 19:32
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Den gamla vanliga myten om att bara för att det är en digital signal så kvittar det vilken kabel man kör med, borde ana att den var på väg när du skrev att det kvittar vad man har för avkodare för de nya ljudformaten... 
Dock kan jag tycka att monstercable är FÖR dyra, iaf. i Sverige, och att det finns bättre alternativ, doch inte det billigaste skiten från Biltema...
Helt fel tråd egentligen (men det var ju jag som började). Myten är väl det omvända. Att en digital signal skulle påverkas av överföringsmediet? Det är ju det som är själva grejjen med en digital signal. Skulle du t.ex. köpa en MONSTER USB kabel för att få bättre utskrifter på din skrivare eller en MONSTER SATA kabel för att bättre ljud när du spelar upp MP3 från din hårddisk eller bätre grafik på din photosamling? Det finns inte en enda belägg för att kabeln skulle påpverka så länge man inte får bitfel (vilket kan hända på längre sträckor) 2. Och huvudanledningen. Du har köpt en HDMI MONSTER kabel. Det är det absolut bästa sättet att slänga pengar i sjön på absolut ingenting. Du får exakt lika bra ljud/bild med en clas ohlson/biltema kabel för 129kr då signalen är digital (dock krävs det bättre kvalite på längder upp mot 10m eller mer). Jag hoppas för din egen skull att du stulit den  Så här skriver Bild & Ljud hemma när de testar Supras HDMI-kabel (Mars 2006):
"Bildkvaliteten måste sägas vara enastående hög och prisvärd. Supras kabel ger bara marginellt mindre kontrast än vår tre gånger så dyra MIT-kabel och har samma detaljering och konturskärpa. Den kan tyckas vara en gnutta färglös jämfört med mer påkostade kablar, men detta kan ju justeras i projektorns menysystem och då är det så liten skillnad mellan de två kablarna att bara de som med riktigt exklusiva projektorer lär föredra MIT-kabeln. Den som exempelvis vill ha en toppenbild på sin Panasonic PT-AE900 får en härlig svärta och kontrast för en beskedlig summa pengar med Supras kabel. LS"
No further questions your hounur, case closed.
PS Jag kör med Monster HDMI M1000DAV (2 meter)
/Christian
Tror du på allt som skrivs i tidningar? Om MIT-kabeln gav bättre bild än Supran, så innebär detta att Supran var så dålig att den gav bitfel. Vill du ha en kabel som ger bitfel?
Man kan inte ta vilken kabel som helst, man måste ha en kabel som ger en felfri överföring, men inte en bättre kabel än så. Det är ingen myt, motsatsen är en myt.
Oj såg inte att du också hade svarat. Vi verkar överens iallafall. SOm du säger, bilden kan aldrig bli bättre än en överföring utan bitfel och en HDMI kabel har alla förutsättningar att vara bitfelsfri (nytt ord?)
Postad 25 March 2008 - 19:39
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Är det inte bättre att låta en bra förstärkare avkod ljudet? Nej nej nej. Det där är en seglivad myt som förstärkartillverkarna försöker lura i oss. I och med det nya loss-less HD-formaten så är samtliga avkodare identiska. Du får alltså ut exakt samma uppackad ljudström oavsett avkodare, det finns helt enkelt bara ett sätt att göra det på och det spelar roll om det är en förstärkare för 17000kr som gör det eller inte. Många lever kvar i denna myt att det blir bättre ljud om förstärkaren får göra jobbet, med det gäller bara lossy ljudformat som typ MP3 eller gamla dolby digital. Något enstaka HD format är lossy, minns inte vilket. Dessutom är det så att avancerad skivor med interaktivtet som typ audio commentary och liknande inte går att skicka som bitstream eftersom ljudet måste packas upp och mixas ihop i den enheten som vet vad som är valt, alltså spelaren
Detta var det dummaste jag hört på mycket länge. Att hävda att alla DA-omvanlare är identiska pga att bitströmmen är lossless är väldigt falskt, var har du fått det ifrån? Varför skulle lossless ha något som hest att göra med hur en DA-omvandlare hanterar datan? Du pratar om uppackning, tror du att du endast behöver "packa upp" datan för att sedan förstärka den och skicka till högtalare?
Läs inlägget igen innan du dumförklarar mig tack och påstår att jag har falsk information tack! Nämner jag DA omvandlaren någonstans? DA-omvandlaren är den viktigast komponenten och det är den som gör ljudet, men den ska ju ha en PCM-insignal. Alltså måste bitstream formaten omvandlas till PCM någonstans och det är en entydig algoritm som gör detta för losslessformat. PCM strömmen blir en identiskt återskapad kopia av originalströmmen oavsett om du låter förstärkaren eller BD-spelare göra jobbet. Annars hade det inte hetat lossless. Verkar som det är någon annan som behöver läsa på lite här tror jag
Postad 25 March 2008 - 20:12
erito
-
erito
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
okay, kort och gott... vi som har förstärkare som klarar HD formaten, tex Onkyo TX-SR605, kan vi spela dessa format från skivor vi sätter in i PS3'an?
Om inte, vilka format kan vi inte spela och varför? Våra stärkare klarar ju av att avkoda dessa ljudformat.
??
Angående HDMI kabelkvalitet så håller jag med till 100% att kabeln inte kan påverka bilden, den kan bara påverka om det blir bild eller ej. Jämför skrivarkabel är rätt, du får inte snyggare utskrifter med en dyrare skrivarkabel och tjafset om "syrefri koppar" etc är ju löjligt...
Postad 25 March 2008 - 20:49
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
okay, kort och gott... vi som har förstärkare som klarar HD formaten, tex Onkyo TX-SR605, kan vi spela dessa format från skivor vi sätter in i PS3'an?
Om inte, vilka format kan vi inte spela och varför? Våra stärkare klarar ju av att avkoda dessa ljudformat.
PS3:an kan inte skicka HD-ljudet som bitstream, därför kan inte förstärkaren koda av ljudet. Du behöver alltså egentligen inte en förstärkare med inbyggt stöd för HD-ljud - det räcker med en förstärkare som kan ta emot PCM-ljud från HDMI. Det är alltså PS3:an som kodar av ljudet och skickar det till förstärkaren (som PCM) och i dagsläget kan PS3 koda av Dolby TrueHD men inte DTS-HD Master Audio. Du kan alltså med din kombination: PS3 + Onkyo 605 endast spela upp Dolby TrueHD idag. För att spela upp både Dolby TrueHD och DTS-HD MA skulle du behöva en Blu-ray spelare som kan skicka ljudet som bitstream via HDMI - Samsung BD-P1400 är en av de få Blu-ray spelarna som klarar det idag. Då står det förövrigt i klartext på förstärkarens display vad som spelas - "Dolby TrueHD" eller DTS-HD MSTR" - om man skickar som PCM kommer det endast stå typ "Multichannel" på displayen. Men om du inväntar uppdateringen som klarar DTS-HD Master Audio till PS3:an får du alltså precis samma sak ljudmässigt - det är ingen skillnad på ljudet om det kodas av i PS3:an eller i förstärkaren.
Postad 25 March 2008 - 21:23
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Alltså måste bitstream formaten omvandlas till PCM någonstans och det är en entydig algoritm som gör detta för losslessformat.
Vad är skillnaden jämfört med en dekoder som inte är förlustfri? Du får det att låta som om de här dekodrarna skulle vara mer identiska med varandra än de som funnits de senaste 10 åren i hemmabioförstärkare, vad får dig att tro det? MVH /Chuck
Postad 25 March 2008 - 21:50
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Alltså måste bitstream formaten omvandlas till PCM någonstans och det är en entydig algoritm som gör detta för losslessformat. Vad är skillnaden jämfört med en dekoder som inte är förlustfri?
Du får det att låta som om de här dekodrarna skulle vara mer identiska med varandra än de som funnits de senaste 10 åren i hemmabioförstärkare, vad får dig att tro det?
MVH /Chuck
Vet inte riktigt hur jag ska förklara det. För att omvandla en lossless bitstream till PCM så finns det liksom bara en lösning. Det är som att packa upp en ZIP fil, det spelar ingen roll om du kör gratisversionen av winzip eller lyxversionen av winrar med extra allt. När man däremot så omvandla lossy (t.ex. MP3 eller Dolby Digital) så kan man göra det mer eller mindre bra då mycket att resultatet är påhittat. Man kan aldrig återskapa originalljudet, men du kan försöka efterlikna det så gott som möjligt och då krävs bra algoritmer och processorkraft. Tex så låter senaste versionen av WINAMP bättre än den första. Du kan jämföra det litegrann med uppskalning av bild då det finns mer avancerad algoritmer (som kärver mkt processorkraf) som kan göra det bättre än andra. Så alltså, nu när vi går över till lossless format så spelar digitalbehandlingen mindre roll. Det är liksom poängen med de nya formaten, det försvinner ingen kvalite på vägen (oavsett kablar eller avkodare) utan det är när det ska omvandlas till analogt i slutändan som kvaliten på förstärkaren spelar in.
Postad 25 March 2008 - 22:09
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Vet inte riktigt hur jag ska förklara det.
Nej, jag ser det... Du har blandat ihop det hela en hel del tyvärr. Skillnaden jämfört med förut är noll, ingen skillnad i hur EXAKT SAMMA signal kommer ut ur dekodern, oavsett om det står TrueHD eller Dolby Digital på dekodern. Bara för att TrueHD är förlustfritt betyder inte det att det som kommer ur dekodern är mer unisont jämfört med det som kom ur Dolby Digitaldekodrarna för 10 år sedan. Det är det du verkar ha missuppfattat. Så alltså, nu när vi går över till lossless format så spelar digitalbehandlingen mindre roll. Det är liksom poängen med de nya formaten, det försvinner ingen kvalite på vägen (oavsett kablar eller avkodare) utan det är när det ska omvandlas till analogt i slutändan som kvaliten på förstärkaren spelar in.
Så fungerade det innan också, inget nytt på himlen alltså. MVH /Chuck
Redigerat av Chuck, 25 March 2008 - 22:10.
Postad 25 March 2008 - 22:20
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Nej, jag ser det...
Du har blandat ihop det hela en hel del tyvärr. Skillnaden jämfört med förut är noll, ingen skillnad i hur EXAKT SAMMA signal kommer ut ur dekodern, oavsett om det står TrueHD eller Dolby Digital på dekodern.
Bara för att TrueHD är förlustfritt betyder inte det att det som kommer ur dekodern är mer unisont jämfört med det som kom ur Dolby Digitaldekodrarna för 10 år sedan. Det är det du verkar ha missuppfattat.
Så alltså, nu när vi går över till lossless format så spelar digitalbehandlingen mindre roll. Det är liksom poängen med de nya formaten, det försvinner ingen kvalite på vägen (oavsett kablar eller avkodare) utan det är när det ska omvandlas till analogt i slutändan som kvaliten på förstärkaren spelar in. Så fungerade det innan också, inget nytt på himlen alltså.
MVH /Chuck
Vad exakt i mina inlägg är det du menar som inte stämmer? Det faktum att en lossy ljudström kan packas upp mer eller mindre bra? Eller att lossless alltid genererar samma ljudström oavsett hur det packar upp? Att man förlorar ljudinformation i ett lossyformat?
Redigerat av e3henri, 25 March 2008 - 22:24.
Postad 25 March 2008 - 22:22
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Vet inte riktigt hur jag ska förklara det. För att omvandla en lossless bitstream till PCM så finns det liksom bara en lösning. Det är som att packa upp en ZIP fil, det spelar ingen roll om du kör gratisversionen av winzip eller lyxversionen av winrar med extra allt. När man däremot så omvandla lossy (t.ex. MP3 eller Dolby Digital) så kan man göra det mer eller mindre bra då mycket att resultatet är påhittat. Man kan aldrig återskapa originalljudet, men du kan försöka efterlikna det så gott som möjligt och då krävs bra algoritmer och processorkraft. Tex så låter senaste versionen av WINAMP bättre än den första. Du kan jämföra det litegrann med uppskalning av bild då det finns mer avancerad algoritmer (som kärver mkt processorkraf) som kan göra det bättre än andra.
Så alltså, nu när vi går över till lossless format så spelar digitalbehandlingen mindre roll. Det är liksom poängen med de nya formaten, det försvinner ingen kvalite på vägen (oavsett kablar eller avkodare) utan det är när det ska omvandlas till analogt i slutändan som kvaliten på förstärkaren spelar in.
Någonting åt det hållet. En avkodare för en lossy codec kan tweaka resultatet för att dölja komprimeringsartefakter som kodare har orsakat. I fallet med lossless codecs finns det inga komprimeringsartefakter och därmed inga möjligtheter att införa olika tweakningar (med avseende på komprimeringsartefakter). För övrigt är den stora fördelen med att ha HD avkodarna i spelaren att man kan använda PiP funktionen med bibehållet HD ljud. Mixning av primary och secondary ljudspår kan bara göras i spelaren.
Postad 25 March 2008 - 22:27
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Vad exakt i mina inlägg är det du menar som inte stämmer? Du säger ju bara att jag har fel, men inget mer.
Dina slutsatser att "nu spelar digitalhanteringen mindre roll" pga av att vi har förlustfria avkodningsalgoritmer. Det faktum att en lossy ljudström kan packas upp mer eller mindre bra?
Förklara för mig hur resultatet som kommer ur 2 st avkodare för Dolby Digital skulle skilja sig mer åt än det som kommer ur 2 st avkodare för TrueHD? MVH /Chuck
Postad 25 March 2008 - 22:34
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Många lever kvar i denna myt att det blir bättre ljud om förstärkaren får göra jobbet, med det gäller bara lossy ljudformat som typ MP3 eller gamla dolby digital.
Det här är felaktigt. Det som kommer ur en Dolby Digitaldekoder kan bara se ut på ett enda sätt när den matas med samma insignal. Precis som det som kommer ur en TrueHD-dekoder bara kan se ut på ett och samma sätt. Det är ingen skillnad i det avseendet. Sen att den ena är förlustfri och den andra inte har inget med saken du påstår att göra. MVH /Chuck
Redigerat av Chuck, 25 March 2008 - 22:35.
Postad 25 March 2008 - 22:35
najken
-
najken
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Men det räckel väl att antingen din stärkare eller din Hd-dvd/blueray klarar av att avkoda ljudformatet? Man behöver väl inte ha alla ljudformatsavkodare(nytt ord) både på din spelare och stärkare? sen i slutändan hänger det väl på hur bra d/a-omvandlare man har, hur bra ljudet blir? Tanken är att en stärkare som klarar av alla hd-ljudformat är dyr. Men man kanske kommer billigare undan med en spelare som klarar av att koda av ljudet och en billigare stärkare med bra tryck. Kan detta stämma? Det har diskuterats en del ang att om signalen är digital så blir den inte sämre beroende på kabel. Om man växlar bilden från sin htpc/blueray/dvd i en stärkare med hdmi 1,3 till tvn, får jag då en sämre bild än om jag hade kopplat min bildkälla direkt till tvn? Vi pratar stärkare för ca 15000kr och en najs hdmi-kabel ex Supra 2m lång. //N
Postad 25 March 2008 - 22:43
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Chuck (och alla andra också  )
Poängen från början var att det spelar ingen roll vart avkodningen görs för ett lossless format rent kvalitetsmässigt. Vi säger ju samma sak
Sedan som randon säger, så kommer det inte ens gå att avkoda signalen i förstärkaren då ljudet ska mixas för viss BD profile 1.1. och 2.0 funktionalitet. Detta stöds inte av HDMI 1.3, men det kanske kommer i en framtida version
För lossyformat så har vi olika åsikter. Jag anser precis som randon att avkodaren kan "tweaka" en lossy signal för att dölja komprimeringsartefakter och olika avkodare ger då olika utsignaler.
Postad 25 March 2008 - 22:49
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Chuck (och alla andra också )
Poängen från början var att det spelar ingen roll vart avkodningen görs för ett lossless format rent kvalitetsmässigt. Vi säger ju samma sak
För lossyformat så har vi olika åsikter. Jag anser precis som randon att avkodaren kan "tweaka" en lossy signal för att dölja komprimeringsartefakter och olika avkodare ger då olika utsignaler.
Vi säger inte samma sak tyvärr, då skulle jag inte kommentera det. Det handlar inte om olika åsikter, det handlar om hur en specifik avkodare fungerar och det är bara på ett sätt, avsett om det är TrueHD och Dolby Digital. Så det spelar heller ingen som helst roll för DD var avkodningen sker, att det nu pga av att TrueHD är förlustfritt skulle ha mindre betydelse är det jag vänder mig mot. Det har ALDRIG haft någon betydelse för det som kommer ur dekodern är SAMMA signal om dekodern matas med samma signal, oavsett var den sitter. Sen att det finns olika lossy algoritmer som ger olika insignal har inget med det du skrev att göra, det vet alla inklusive jag också. MVH /Chuck
Postad 25 March 2008 - 22:50
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Men det räckel väl att antingen din stärkare eller din Hd-dvd/blueray klarar av att avkoda ljudformatet? Man behöver väl inte ha alla ljudformatsavkodare(nytt ord) både på din spelare och stärkare? sen i slutändan hänger det väl på hur bra d/a-omvandlare man har, hur bra ljudet blir?
100% rätt (tills någon påstår något annat  ) Tanken är att en stärkare som klarar av alla hd-ljudformat är dyr. Men man kanske kommer billigare undan med en spelare som klarar av att koda av ljudet och en billigare stärkare med bra tryck. Kan detta stämma?
Svårt att säga, men jag skulle gissa på att det är billigare att avkoda i spelare, dessutom så måste man göra det för vissa mix-funktioner. Ofta får man ju även bättre DA och slutsteg när man går upp i prisklasserna som stödjer HD-bitstream input Det har diskuterats en del ang att om signalen är digital så blir den inte sämre beroende på kabel. Om man växlar bilden från sin htpc/blueray/dvd i en stärkare med hdmi 1,3 till tvn, får jag då en sämre bild än om jag hade kopplat min bildkälla direkt till tvn? Vi pratar stärkare för ca 15000kr och en najs hdmi-kabel ex Supra 2m lång.
//N
Svårt att säga, det är lite oklart om förstärkaren bara skickar igenom bildsignalen eller om det även är inne och "pillar" i streamen. Ibland kan man t.ex. se förstärkare som saknar stöd för HDMI 1.3 eller 1080p24. Jag vet inte om det ger en svart signal eller om den konverteras i förstärkaren. Vissa förstärkare lägger ju även på ega menyer. Jag vet inte om detta finns stöd för overlay i HDMI eller om förstärkaren är inne och pillar direkt i videoströmmen
Postad 25 March 2008 - 22:55
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Det handlar inte om olika åsikter, det handlar om hur en specifik avkodare fungerar och det är bara på ett sätt, avsett om det är TrueHD och Dolby Digital.
Så det spelar heller ingen som helst roll för DD var avkodningen sker, att det nu pga av att TrueHD är förlustfritt skulle ha mindre betydelse är det jag vänder mig mot. Det har ALDRIG haft någon betydelse för det som kommer ur dekodern är SAMMA signal om dekodern matas med samma signal, oavsett var den sitter.
Tycker det låter väldigt mycket som olika åsikter. Jag och randon påstår att man kan packa upp olika och du säger tvärtom. Så låt det vara så...det var inte det som ursprungsfrågan gällde, utan det handlade om avkodning av lossless format. Glöm att jag nämde lossy; fel tråd och bara massa pajkastning utan fakta. Jag hittar ingen konkret fakta, men här är t.ex. ett test som visar på olika kvalite på olika MP3 avkodare. Om det sedan beror på buggar i avkodaren eller ej är oklart. http://mp3decoders.m.../objective.html
Redigerat av e3henri, 25 March 2008 - 23:10.
Postad 25 March 2008 - 23:11
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Det handlar inte om olika åsikter, det handlar om hur en specifik avkodare fungerar och det är bara på ett sätt, avsett om det är TrueHD och Dolby Digital.
Så det spelar heller ingen som helst roll för DD var avkodningen sker, att det nu pga av att TrueHD är förlustfritt skulle ha mindre betydelse är det jag vänder mig mot. Det har ALDRIG haft någon betydelse för det som kommer ur dekodern är SAMMA signal om dekodern matas med samma signal, oavsett var den sitter.
Tycker det låter väldigt mycket som olika åsikter. Jag och randon påstår att man kan packa upp olika och du säger tvärtom. Så låt det vara så...det var inte det som ursprungsfrågan gällde, utan det handlade om avkodning av lossless format. Glöm att jag nämde lossy; fel tråd och bara massa pajkastning utan fakta
Jag tror vi bara har olika uppfattningar om vad som ingår i begreppet "dekoder". Dekodern som är beskriven i standarden för lossy codecs ger samma utsignal oberoende av vem som har implementerat den. Efter den första standardmässiga uppackningen (eller inbakat i standarddekodern) kan man dock lägga till diverse tricks för att dölja komprimeringsartefakter. Den superdekoder man får då kommer att ge olika utsignal beroende av vem som har implementerat den.
Postad 25 March 2008 - 23:33
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Tycker det låter väldigt mycket som olika åsikter. Jag och randon påstår att man kan packa upp olika och du säger tvärtom. Så låt det vara så...det var inte det som ursprungsfrågan gällde, utan det handlade om avkodning av lossless format. Glöm att jag nämde lossy; fel tråd och bara massa pajkastning utan fakta
Jag tror vi bara har olika uppfattningar om vad som ingår i begreppet "dekoder". Dekodern som är beskriven i standarden för lossy codecs ger samma utsignal oberoende av vem som har implementerat den. Efter den första standardmässiga uppackningen (eller inbakat i standarddekodern) kan man dock lägga till diverse tricks för att dölja komprimeringsartefakter. Den superdekoder man får då kommer att ge olika utsignal beroende av vem som har implementerat den.
Jo jag tänkte precis skriva något sådan också. Och då är det större sannolikhet att dessa "trix" är bättre implementerade i en dyr förstärkare. Förstärkarna brukar ju ofta skryta med 32bitars DSP osv och jag har även hittat information om att man kan få bättre ljud i winamp genom att använda en avkodare med högre upplösning istället för 16 bitar som är standard. T.ex. här http://www.mars.org/...peg/mad-plugin/http://mp3decoders.m..._winampmad.htmlhttp://mp3decoders.m....org/24bit.html
Redigerat av e3henri, 25 March 2008 - 23:35.
Postad 26 March 2008 - 09:46
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Tycker det låter väldigt mycket som olika åsikter. Jag och randon påstår att man kan packa upp olika och du säger tvärtom. Så låt det vara så...det var inte det som ursprungsfrågan gällde, utan det handlade om avkodning av lossless format. Glöm att jag nämde lossy; fel tråd och bara massa pajkastning utan fakta.
Jag hittar ingen konkret fakta, men här är t.ex. ett test som visar på olika kvalite på olika MP3 avkodare. Om det sedan beror på buggar i avkodaren eller ej är oklart. http://mp3decoders.m.../objective.html
Det är ingen pajkastning, vi diskuterar en fråga och jag säger att du gjort ett par felaktiga antaganden pga av att dagens avkodare kan göra det helt förlustfritt. Det jag säger stämmer, om samma signal matar en Dolby Digitaldekoder så kommer SAMMA signal att komma ur dekodern, oavsett var i kedjan den finns (spelare-receiver osv). Förutom att dagens avkodare kan helt återskapa PCM-mastern så skiljer INGET från tex den gamla DD-dekodern i de frågor vi nu diskuterar. Du skrev: Många lever kvar i denna myt att det blir bättre ljud om förstärkaren får göra jobbet, med det gäller bara lossy ljudformat som typ MP3 eller gamla dolby digital.
Det är ett felaktigt påstående, thats it. I det avseendet skiljer inget från dagens förlustfria avkodare. MVH /Chuck
Postad 26 March 2008 - 15:39
random111
-
random111
-
Forumräv
-
-
922 inlägg
Jag har tappat tråden i diskussionen mellan Chunk och e3henri..., så låt mig bara säga följande.
I fallet med lossy dekoders så finns det möjlighet att lägga till codec-beroende signalbehandling som måste läggas i närheten av (eller t.o.m. som en del i) dekodern. Hur bra denna signalbehandling görs påverkar hur bra utsignalen blir. Om man har en spelare och en förstärkare som båda har en dekoder och respektive tillhörande codec-beroende signalbehandling så spelar det roll vilken av spelarens och förstärkarens dekoder man väljer att använda.
I fallet med lossless dekoders finns ingen möjlighet att lägga till en codec-beroende signalbehandling pga den av standarden specificerade dekodern är optimal. Därför spelar det ingen roll om man väljer att dekoda signalen i spelaren eller i förstärkaren, ur ett rent prestandaperspektiv. (Prismässigt och funktionellt är helt andra frågor).
Och detta är en skillnad mellan lossy och lossless dekoders (även om utsignalen mellan två tillverkares lossy dekoders är lika (i den snäva betydelsen av dekoder)).
Och den viktiga slutsatsen är att för Blu-ray spelare som kan avkoda både Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio så finns det inget prestandamässigt att vinna på att istället bitstreama dessa format till en förstärkare och låta den avkoda signalen istället.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|