Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *

7080 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 februari 2008 - 19:57

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1 061 inlägg
  • 0
www.xperia.com
XPERIA™ X1. Features:
- UMTS 900, UMTS 1700, HSUPA
- Display: 800 X 480 pixels, 65536 colors, TFT
- QWERTY keyboard
- Optical joystick navigation
- Windows Mobile platform
- Windows Media Player, Outlook and Internet Explorer
- Memory: 400 Mb
- aGPS
- RSS feeds
- Touchscreen
-3,2 Megapixel kamera
http://semcblog.word...usivexperia-x1/

Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Officiell hemsida: http://www.sonyerics...p...lc=en&cc=US
produkt sida: http://www.sonyerics...m...en&cc=GB,US

Redigerat av Scrapanatchi, 10 februari 2008 - 20:09.

Postad 10 februari 2008 - 21:01

Vounce
  • Vounce
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Oj oj oj, Sony Ericssons comeback?

Postad 10 februari 2008 - 21:05

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2 184 inlägg
  • 0
Man får en riktig vill-ha-känsla ;)

Är det Wm6 eller 5?

Redigerat av Unregistered0354d681, 10 februari 2008 - 21:05.

Postad 10 februari 2008 - 21:19

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
WM6 ja. Synd den är ful som stryk och stor och klumpig. Antar att den bara funkar med windows också så då går den bort för min del ;)

Redigerat av Unregistereddc471864, 10 februari 2008 - 21:22.

Postad 10 februari 2008 - 22:18

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
Tycker det förlorar lite på dess design och enorma storlek.

Annars är specen rätt fina, och jag hade ju inte tackat nej till en gratis ;) vilket den antagligen inte kommer va..

Postad 10 februari 2008 - 22:50

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Tycker det förlorar lite på dess design och enorma storlek.

Annars är specen rätt fina, och jag hade ju inte tackat nej till en gratis ;) vilket den antagligen inte kommer va..

var hittar du storleken på den?

Postad 10 februari 2008 - 22:53

Unregisteredb715bc16
  • Unregisteredb715bc16
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Står på hemsidan

Storlek 110 x 17 x 53 mm
4.3 x 0.7 x 2.1 tum
Vikt
145 gr
5.1 oz

Postad 10 februari 2008 - 22:57

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Tror tamejfan inte att det är sant ;)
3 tums skärm...QWERTY tangentbord..WM6
Nästan så att jag blir svimmfärdig ;)

När den kommer så är de väl dags att byta T2 så

Postad 10 februari 2008 - 23:01

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
tack såg inte det...kanske dags att köpa nya brillor
dock tycker jag att den inte verkar så jättestor om man jför med tex htc:s telfoner som har samma tangentbord design.
I jförelse med min telefon är den iof enorm men då saknar jag ungefär allting förutom möjligheten att ringa samtal och messa...

Postad 10 februari 2008 - 23:40

Unregistered45255bf2
  • Unregistered45255bf2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Fyfan, äntligen!!!
Nu kan jag äntligen uppgradera från min w810i.
Hoppas denna har walkaman-funktion ;)

Postad 10 februari 2008 - 23:57

lfd
  • lfd
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Har länge saknat en ersättare till min N95:a. (8gb känns meningslös att uppgradera sig till.)

Dock anser jag att 3,2 megapixel är för lite (utifrån att optiken håller genomsnittskvalité)

Postad 11 februari 2008 - 00:05

djstoffe
  • djstoffe
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Är detta P5i som den kallades, eller en helt annan modell? Ger mig verkligen ha-begär. Har letar efter nån liknande mobil bland annat iPhone eller Htc. Så kommer SE och slår allt annat! ;)

Postad 11 februari 2008 - 00:12

Matte_D_I_Y
  • Matte_D_I_Y
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Jodå, kopiera kan de minsann på Sony Ericsson, nån som ser nån likhet med andra WM6 telefoner typ HTC 730 och 710 ? Kanske därför de ska sparka 3000 man, behövs ju ingen utvecklingavdelning när de kopierar HTC:s lösningar.

Med Sony Ericsson:s kvalitet på knappar, så lär hälfen av knapparna på det utdragbara tangentbordet ha slutat fungera inom ett halv år.

Köp en HTC och spara lite pengar i stället.

Postad 11 februari 2008 - 00:39

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1 061 inlägg
  • 0
Nej detta är inte nästa i P serien, p5 kommer ha uiq... P=UiQ och X=WM6(7) sen finns ju gamla SE OS också kvar till andra modeller... tycker det är bra med lite valfrihet, att detta är som sagt en HTC design, nu vet du ju inte nått om priset men så mycket dyrare lär den inte bli... dålig knapp kvalite har då inte jag haft med mina p1i och S700i men jag kanske bara haft tur?

Postad 11 februari 2008 - 00:41

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0
Synnerligen intressant telefon enligt min mening.
Eventuellt en värdig efterträdare till min Mio A701.
Denna luren har ALLT jag önskar mej i en telefon. Helt otroligt skönt att de äntligen hoppade på Windows operativet, detta kan innebära ett osannolikt stort trendbrott för mobil-telefonin i framtiden.

För en gång skull så kanske vi också äntligen kan få se kamera-delar i windows-mobil, som faktiskt tar acceptabla bilder...

Det vore ju onekligen en stor nyhet...

Jag har lite svårt för att hitta vettig information om hur deras gps-lösning ser ut, val av processor och dess arbetskapacitet och sen så stod det något som jag tyckte verkade lite märkligt om minneskapaciteten. MicroSD-kort på max 400 MB???

Kan det verkligen stämma?
Menar dom inte åtminstone 4GB?

Om nu någon hittar lite information om vilket gps-chip de har valt och gärna lite info om vilken förinstallerad navigator också, så kanske jag också kan stämma in denna nalles hyllningskör...

Jodå, kopiera kan de minsann på Sony Ericsson, nån som ser nån likhet med andra WM6 telefoner typ HTC 730 och 710 ?

Likheter...
Det är klart att det finns likheter, precis som det finns likheter mellan alla Windows telefoner med pekskärm. Jag ser inga som helst konstigheter med detta. Det finns dock vissa skillnader som gör att denna telefonen är högintressant för mej.

Gps'en är en dessa skillnader om vi t.ex. jämför med 730'an som du nämnde. 7,8Mbps turbo3g är en annan rolig liten detalj som sticker ut. Stor pekskärm är inte heller helt fel (obs, utan att telefonen blir onödigt mycket större, eller bredare iallafall).

Vad det gäller skärmen så hoppas jag verkligen att den håller minst samma klass som min gamla S700 höll, för den skärmen var den bästa jag sett hittills. Den skärmen var ju faktiskt användbar i direkt solsken, något som de allra flesta Windows telefoner är riktigt sopiga på...

Det jag INTE behöver är egentligen tangentbordet, men i detta fallet så ser jag det som en ren bonus att få tillgång till en j-kla massa "hårda" knappar som man kanske kan ge lite roligare funktioner...

Nä, den här nallen verkar vara en klockren fullträff och är (fortfarande enligt min mening) en riktig Iphone-dräpare dessutom. Bara det gör den värd några extra kronor ;) ;) ...

Nu ska det bli riktigt spännande att se vilket lanseringsdatum telefonen får och vad priset landar på...

Redigerat av Unregistered959, 11 februari 2008 - 00:54.

Postad 11 februari 2008 - 00:44

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1 061 inlägg
  • 0
det är 400mb inbyggt minne att fylla med program, musik och sånt redan i telefonen sen kan man ju köpa minneskort.

Redigerat av Scrapanatchi, 11 februari 2008 - 00:45.

Postad 11 februari 2008 - 00:44

Umeaboy_83
  • Umeaboy_83
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Det är grymt synd bara att de stänger möjligheten att lägga in ett Linux-baserat system på telefonen.

Nej, tacka vet jag att man hädanefter kommer att köpa Openmoko på http://www.openmoko.org & .com.Bifogad fil  Openmoko.png   402,61K   0 Antal nerladdningar

Postad 11 februari 2008 - 00:55

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0

det är 400mb inbyggt minne att fylla med program, musik och sånt redan i telefonen sen kan man ju köpa minneskort.

Ojdå! Det förändrar ju läget...
400MB för operativ och program man vill köra. Det var verkligen ett väl tilltaget minne. Min Mio har ju bara 192MB och det tyckte jag ändå räckte lååångt...

Postad 11 februari 2008 - 02:14

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Grym upplösning

Det är väl det enda jag igentligen saknar på min TyTn II motför SE
Men den här släpps väl inte föränns om ett år...Undrar vad HTC har släppt då ?

Jag var helt säker att SE inte skulle satsa på WM :)

Postad 11 februari 2008 - 07:42

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
Undrar hur pass saftig prislapp det kommer va? :)

Postad 11 februari 2008 - 07:46

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Synd att framsidan var så äckligt ful :)

Jag skulle tro att den kommer att kosta 6-7000..

Postad 11 februari 2008 - 07:54

Unregistered30519
  • Unregistered30519
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
När kommer telefonen lanseras i butik?[

Postad 11 februari 2008 - 08:00

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0

Jodå, kopiera kan de minsann på Sony Ericsson, nån som ser nån likhet med andra WM6 telefoner typ HTC 730 och 710 ? Kanske därför de ska sparka 3000 man, behövs ju ingen utvecklingavdelning när de kopierar HTC:s lösningar.

Med Sony Ericsson:s kvalitet på knappar, så lär hälfen av knapparna på det utdragbara tangentbordet ha slutat fungera inom ett halv år.

Nu är du ute och cyklar. För det första så är det ERicsson som ska sparka folk inte Sony-Ericsson. Det är 2 helt skilda bolag. De har ingenting med varandra att göra. För det andra så är det inte utveckling de ska dra ner på utan administration.

Skulle gissa på att den släpps november/ddecember.

Postad 11 februari 2008 - 08:49

Unregistered30519
  • Unregistered30519
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Nu är du ute och cyklar. För det första så är det ERicsson som ska sparka folk inte Sony-Ericsson. Det är 2 helt skilda bolag. De har ingenting med varandra att göra. För det andra så är det inte utveckling de ska dra ner på utan administration.

Skulle gissa på att den släpps november/ddecember.

Det var ju himla synd eftersom jag ska byta telefon om ett par månader... :)
Då får det bli P1 istället

Postad 11 februari 2008 - 09:26

Rilly89
  • Rilly89
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Ni som tycker den ser ut som en HTC: Det är inte så kontigt, det är HTC som har gjort den: Engadget

Priset vet jag inte om jag vill spekulera i efter det här uttalandet:

"Att Windows Mobile nu blir ett allvarligare hot mot operativsystemet Symbian håller han (Mats Lindoff, SE) inte med om.

- Det kommer du förstå når du ser priset på de här nya mobiler. De konkurrerar inte med Symbianprodukterna, säger Mats Lindoff." NyTeknik

Redigerat av Rilly89, 11 februari 2008 - 09:26.

Postad 11 februari 2008 - 11:01

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0

Har länge saknat en ersättare till min N95:a. (8gb känns meningslös att uppgradera sig till.)

Dock anser jag att 3,2 megapixel är för lite (utifrån att optiken håller genomsnittskvalité)

Jag tror att t.o.m. 3,2Mpix är för mycket.

Att stoppa in ett kamerachip med högre upplösning än kamerans optiska upplösning känns bara korkat, för att inte tala om onödigt. Ett chip med högre upplösning kräver antingen mer minnes-utrymme eller kraftigare komprimering och varken det ena eller det andra är önskvärt egentligen.
Jag tror att någonstans vid ett par Mpix, går nog gränsen för hur hög digital upplösning man har glädje av i mobil-kameror. Faktum är att jag tror knappt det finns några vanliga pocket-kameror som har en optisk upplösning som är så hög så att det är någon mening med digital upplösning över ett par Mpix...

Titta på det skarpaste kortet ni har tagit någon gång, zooma in några riktigt fina detaljer. Hittar ni några detaljer i bilden t.ex. en kontur täcker enbart en pixel? Om konturerna är så suddiga så att de sträcker sej över flera pixlar, så är det ett första tecken på att den optiska upplösningen är avsevärt mycket lägre än den digitala...

Vad är det då för vits med t.ex. en 5Mpix kamera som levererar bilder som inte tål att tittas på i storlek 1:1?
Tja, tillverkarna av minneskort gillar ju läget, för de får sälja fler minnen (och större)...

Nä, jag tror att t.o.m. 3,2Mpix är onödigt hög digital upplösning i denna nalle...

Men det är i vart fall inte samma tramsiga overkill som en del andra mobil-kameror ståtar med. Tror t.o.m. att jag har sett mobil-kameror med en upplösning på över 10Mpix???

Trams är nog det ord jag tycker bäst beskriver läget...

Postad 11 februari 2008 - 11:12

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
MP säljer. Det är därför de trycker i fler och fler MP. Folk tror att det blir bättre då.
Antagligen samma personer som köper FullHD tv och sen sitter hemma och tittar på vanlig tv. Helt meningslöst :)

Postad 11 februari 2008 - 13:33

f3br
  • f3br
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Angående priset: De prestenterade väl den nu så pass långt innan release (nov/dec?) så alla hinner börja spara nu. :)
Ska själv köpa ny nalle till hösten, och den här är ju ganska het på min "vill ha överdrivet avancerad mobil"-lista.
Ful tycker jag inte att den är, med nokias designavdelning i åtanke, men den var ju inte speciellt snygg heller...

Redigerat av f3br, 11 februari 2008 - 13:33.

Postad 11 februari 2008 - 13:47

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
Är inte megapixel storleken på bilderna? Att det inte är särskilt viktigt för hur pass bra bilden blir?

Postad 11 februari 2008 - 16:23

Unregistereda8151b01
  • Unregistereda8151b01
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Oj vilken mobil :)
Vill ha en alldeles för avancerad mobil mätaren gick i taket.
Jag som vill handla en nu får ta och vänta ordentligt till i höst.
Fast då hinner jag spara en hel del för den kommer nog kosta ordentligt.

Postad 11 februari 2008 - 16:32

djstoffe
  • djstoffe
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
http://gizmodo.com/3...ssons-xperia-x1

Postad 11 februari 2008 - 18:12

Ray-F-69
  • Ray-F-69
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag kan inte se någon stans att den har inbyggd gps.. är det nån annan som vet?
Det tycker jag det borde finnas på en såpas avancerad pryl..

Postad 11 februari 2008 - 18:31

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0

Ni som tycker den ser ut som en HTC: Det är inte så kontigt, det är HTC som har gjort den: Engadget

verkar ett ganska löst rykte..."we heard it thourgh the grapevine."

Postad 11 februari 2008 - 18:32

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
Jag blir faktiskt inte så imponerad av denna "mobil", eller ska man kalla det handdator? För mobil är den alldeles för stor för. I min mening.

Postad 11 februari 2008 - 18:49

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Står att den har aGPS vad det nu är..

Aandy
Hur kan du inte vara imponerad över en telefon som kan allt istort sett allt.
Klart den är lite stor men hur ska du annars rymma 3 tums skärm å qwert tangentbord?
Vill du ha världens minsta telefon som inte klarar annat än å ringa å se bra ut så förstår jag att du inte är imponerad..

Postad 11 februari 2008 - 19:03

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1 693 inlägg
  • 0

Jag blir faktiskt inte så imponerad av denna "mobil", eller ska man kalla det handdator? För mobil är den alldeles för stor för. I min mening.

Ja den är väl nästan 2mm större än w960n på nån av ledderna... :)

Postad 11 februari 2008 - 19:23

Rilly89
  • Rilly89
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

verkar ett ganska löst rykte..."we heard it thourgh the grapevine."

Prylfeber säger att de fick höra det på Sony Ericssons presskonferens: Prylfeber. Dock så vill SE inte säga vad HTC har gjort på den så jag kan väl medge att jag har lite fel iaf :)

Redigerat av Rilly89, 11 februari 2008 - 19:24.

Postad 11 februari 2008 - 20:55

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Bara hoppas att HTC bygger den :)

Är grymt bra kvalitet på min TyTn II
Ljusår bättre än tjejens N95 och betydligt bättre än Min P990

Postad 11 februari 2008 - 21:04

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2 184 inlägg
  • 0

Bara hoppas att HTC bygger den :)

Är grymt bra kvalitet på min TyTn II
Ljusår bättre än tjejens N95 och betydligt bättre än Min P990

Om Htc bygger den så hoppas jag för guds skull att inte dem fixar med mjukvaran och updateringar utan låter SE sköta det :P

Postad 11 februari 2008 - 21:13

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
:P HOHO...Hoppas du skämtar :)

Sämre Än Sony Ericsson när det gäller uppdateringar tror jag knappt man kan hitta...
Så det är väl att se som ett mirakel att det är WM i den så att användarna åtminstånde kan ta å fixa problemen själv när man inte får nån hjälp :rolleyes:

Postad 11 februari 2008 - 23:01

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0
Nu blev jag lite bekymmrad.

Vad sjutton står "assisted GPS" (aGPS) för? Betyder det att det finns en inbyggd gps-mottagare, men ingen navigator, eller betyder det att det finns en navigator, men inget inbyggt GPS-chip?

Jag personligen ser det som en fördel om det finns ett gps-chip inbyggt (gärna ett sirfstar3), men att dom utelämnar navigatorn, så att man själv kan välja vilken navigator man vill ha...

Det hade ju varit fint med en tomtom navigator som t.ex. de senaste med "mapshare-teknologi"...

Betyder det aGPS att nallen fortfarande behöver en gps-puck eller liknande, så går den här telefonen bort för min del.
Jag vill ha ALLT i en enda enhet...

OffTopic:

Är inte megapixel storleken på bilderna? Att det inte är särskilt viktigt för hur pass bra bilden blir?

På sätt och vis så stämmer det. Ju fler Mpix, desto större blir bilden. Både bildfilen och bildens fysiska storlek (om man t.ex. zoomar in den i ett bildbehandlings-program till storleken 1:1)...

Det är liksom därför som det är så dumt att ha för hög upplösning på chipet. OM kamerans optiska upplösning t.ex. motsvarar 2Mpix, så betyder det att en högre digital upplösning än så, ändå inte ger något alls vad det gäller bildkvalite. Det enda man får med högre digital upplösning är större filer som kräver mer minnesutrymme, tar längre tid att spara, ställer större krav på mobilens arbetsminne, m.m.. Alternativt får man större behov av att komprimera filerna. Något som ger ännu sämre kvalite på bilderna (högre komprimering alltså).

Jag har ännu inte sett något som tyder på att kameramobilers optiska upplösning skulle vara högre än 2Mpix, vilket betyder att samtliga kameramobiler som skryter med högre digital upplösning gör det bara för att skryta. Man får inte högre kvalite på bilderna än med en duktig 2Mpix-kamera trots den högre upplösningen. Det man får istället är något att skryta om (för de som inte förstår bättre) och så får man in färre bilder på sitt minneskort...

Dumt är vad det är!

Det vore en helt annan sak om digitala kamerors optiska upplösning också hängde med i racet om högsta möjliga digitala upplösning. DET vore verkligen kul, men så är det tyvärr inte...
Framförallt inte bland kameramobiler...

Redigerat av Unregistered959, 11 februari 2008 - 23:12.

Postad 11 februari 2008 - 23:24

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

• 1 040 inlägg
  • 0
aGPS är samma som Nokia N95 har så man behöver inte något extra tillbehör..

Postad 11 februari 2008 - 23:43

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0
Är det samma chip som Nokia har också?

Isåfall så känns det inte riktigt lika roligt längre, med tanke på hur lång tid det tar att få en fix med Nokia's gps-enhet...

Usch vilka krav jag har...

Men, men...

Jag vill ju uppgradera inte nedgradera när jag byter telefon. De funktioner jag redan har, vill jag ha kvar och helst med ännu högre kvalite.

Postad 11 februari 2008 - 23:46

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1 061 inlägg
  • 0
Det är en variant av wayfinder som ingår till den inbyggda gps modulen, men går lätt att installera tex tom tom om man nu föredrar det. den ser dock inte så stor ut som på bilderna :)

Postad 12 februari 2008 - 00:12

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0

Det är en variant av wayfinder som ingår till den inbyggda gps modulen, men går lätt att installera tex tom tom om man nu föredrar det. den ser dock inte så stor ut som på bilderna :)

Du råkar inte ha en länk till den informationen eller någon liknande info?

Postad 12 februari 2008 - 00:23

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Assisted GPS är totalt värdelöst.

Postad 12 februari 2008 - 00:48

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
radiozo
Hur vore det att ta reda på fakta först ?

Fungerar hur bra som helst..Min TyTn II är snabbare än många stationära GPS

A-GPS is simply assisted GPS. Meaning that along with a complete GPS system in the unit (same as Kaiser) it will use cell towers around you to give you a more accurate description of your location. This means it is better than Stand Alone GPS due to its increased accuracy and its ability to give you a better idea of where you are in urban areas where Stand Alone GPS on a mobile will fall flat and generally fail to recieve a signal. Also it means that people complaining about it don't know what they think they know or are just copying the responses of other ill-informed individuals.

Hittade detta angående cpu om det nu stämmer
Gizmodo video bloke said a 528MHz CPU, so i'm guessing one of the new intel/Marvell chips?
Från www.modaco.com

Edit
Om det nu är samma GPS system som TyTn II så är det bara att trycka in vilket system man tycker passar bäst..
Kostar inget...Eller det enda som kostar är nåra byte en gång/vecka då den uppdaterar mot satteliterna..

Edit 2
Vi tar väl ett citat från wikipedia också för mer fakta :-)

GPS is a satellite based positioning system. Assisted GPS, or A-GPS was introduced to enhance performance. The development of A-GPS was accelerated by the U.S. FCC's E911 mandate requiring the position of a cell phone to be available to emergency call dispatchers. [1]

Conventional GPS then had difficulty providing reliable positions in poor signal conditions. For example when surrounded by tall buildings (as a result of multipath), or when the satellite signals are weakened by being indoors or under trees. Some newer receivers fare better.

In addition, when first turned on in these conditions, some non-A-GPS units may not be able to download the almanac and ephemeris information from the GPS satellites, rendering them unable to function until a clear signal can be received continuously for up to one minute.

An A-GPS receiver can address these problems in several ways, using an Assistance Server:

The Assistance Server can locate the phone roughly by what cell site it is connected to on the cellular network.
The Assistance Server has a good satellite signal, and lots of computation power, so it can compare fragmentary signals relayed to it by cell phones, with the satellite signal it receives directly, and then inform the cell phone or emergency services of the cell phone's position.
It can supply orbital data for the GPS satellites to the cell phone, enabling the cell phone to lock to the satellites when it otherwise could not, and autonomously calculate its position.
It can have better knowledge of ionospheric conditions and other errors affecting the GPS signal than the cell phone alone, enabling more precise calculation of position. (See also Wide Area Augmentation System)
Some A-GPS solutions require an active connection to a cell phone (or other data) network to function, in others [2] [3] it simply makes positioning faster and more accurate, but is not required.

As an additional benefit, it can reduce both the amount of CPU and programming required for a GPS Phone by offloading most of the work onto the assistance server. (This is not a large amount for a basic GPS - many early GPSs ran on 386/16 or similar hardware).

High Sensitivity GPS is an allied technology, that addresses some of the same issues in a way that does not require additional infrastructure. It notably cannot provide instant fixes when the phone has been off for some time, that some forms of A-GPS can.

Redigerat av moparman, 12 februari 2008 - 01:21.

Postad 12 februari 2008 - 08:41

Unregistered36245
  • Unregistered36245
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Jippee!! microSD kort! Det måste väl vara som att svära i kyrkan på en Sony telefon! Undrar hur den utvecklingsansvariga la fram det för ledningen eller om de mörkade den detaljen, det är ju ytterligare en detalj som pekar på att det inte är en telefon som utvecklats internt...

Postad 12 februari 2008 - 08:55

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Finns en liten film här om ni inte sett den..Ser rätt fin ut..Lite halvslö att vända skärmen när man drar ut tangentbordet men förmodligen så är väl inte allt optimerat redan

Postad 12 februari 2008 - 09:03

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Jag har provat assisted GPS och det är otroligt segt jämfört med riktig GPS. Så ja jag tycker inte det är ngt som går att använda om man vill det ska vara hyfsat snabbt. Jämför man tex N95 med P1'ans lösning så är det som natt och dag.

Redigerat av Unregistereddc471864, 12 februari 2008 - 09:05.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.