Kan det vara så att det är den inbyggda boxen i min Sony (KDL-40V2500) som suger ??
Någon mening att släpa ner Nokiaboxen (112T) ifrån sovrummet ???
Sen hade de kraftiga problem med ljudet åxå men de var de ju iallafall medvetna om...
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 03 May 2008 - 10:22
Är det bara jag som irriteras på den rent usla bilden på TV6-matcherna ??
Kan det vara så att det är den inbyggda boxen i min Sony (KDL-40V2500) som suger ?? Någon mening att släpa ner Nokiaboxen (112T) ifrån sovrummet ??? Sen hade de kraftiga problem med ljudet åxå men de var de ju iallafall medvetna om... Postad 03 May 2008 - 11:09
Fan också! Jag som trodde att de hade skärpt sig i och med den utsökta sändningen från veckans champions league match mellan Chelsea och Barcelona. Har aldrig sett en sådan bra sportsändning på sexan...
Postad 03 May 2008 - 13:44
Jag bläddrade förbi hockey:n igår och visst var bilden dålig.
Det syntes att bilden varit nere i kompositvideo på vägen, något som jag misstänker var på 60Hz-sidan med tanke på grovleken i de krypande punkter (korsluminans) som syntes i resultattavlorna, samt taggigheten vid rörelser. Omvandlingen från 60Hz till 50Hz var inte heller bra, utan använde interpolering av bildrutor istället för rörelsekompensering så att rörelser blev ryckiga och smetiga. Billigt, 90-talsaktigt, tvåloperigt. Lite lustigt att det fortfarande händer. Lägg sedan den väldigt aggressiva komprimeringen hos TV6 ovanpå det - och att källmaterialet blir svårare att hantera när det innehåller den här typen av egenheter - så blir ju bilden riktigt, riktigt kvaddad. Postad 03 May 2008 - 15:41
Heh, "tvåloperigt" ! Nu har jag lärt mig ett nytt ord
Annars förstod jag inte mycket... annat än att varje steg i en konvertering f*ckar upp bilden. Skämmas borde dom iallafall för att sända ett evenemang av denna dignitet med så usel kvalité ! Postad 03 May 2008 - 20:24
Nej det var absolute ingen bra bild på sverige matchen. Känns verkligen som ett NTSC problem. Låg upplösning är väl bara förnamnet.
Postad 03 May 2008 - 20:52
Ja usch ! Lika kass idag.
Jag hade hört talas om HD och SD men LD var nytt för mig Postad 03 May 2008 - 20:59
Tyckte bilden var om möjligt ÄNNU sämre idag...!! Fan emellanåt så var det ju 3 puckar som fladdrade omkring...
Postad 03 May 2008 - 21:02
Tyckte också det var ovanligt dålig bild på TV6 match mellan Sverige och Vitryssland ikväll. Kikade några sekunder under matchen för att jämföra med Viasat Sport HD där jag följde dramat. Vilken skillnad! Att se hockeyn i HD var givetvis en ren njutning, medans 6:ans match var faktisk lite jobbig för ögonen... Tur man har alla sportkanaler i HD. Rekommenderas!
Redigerat av Unregistered7f802c91, 03 May 2008 - 21:04. Postad 03 May 2008 - 21:44
Det är ju även usel bild från NHL på Canal+.
Bara att hoppas att någon av dessa är Sveriges. Postad 04 May 2008 - 14:13
Skandal att man aldrig kan få bra sändningar när det är sport som gäller, oftast är det skit.
Förvisso så var några champions league matcher helt ok. Hockeyn va inte vacker, såg oftast ut som 45 puckar på plan. Hårda skott eller passar så syntes inte pucken alls. Tragiskt. Postad 04 May 2008 - 16:39
Håller med riktigt tråkigt att se,trodde det va någon gammal match från 80-talet dom visade först haha.
Postad 04 May 2008 - 17:04
Min reaktion när det serveras så usel TV blir... nu skall jag tamejtusan fixa till så jag kan se hela viasats utbud utan att betala ett nickel !!! ** arg **
Postad 04 May 2008 - 17:10
Det var i alla fall bra på Viasat HD
Lite märkligt att de skall komprimera så hårt på sexan .. Det borde vara mycket bra bild med tanke på att källan är HD Maveric Postad 04 May 2008 - 18:05
tycker det är riktigt dåligt att tv6 inte kan hålla högre kvalité på bilden. Det blir ju jobbigt att se pucken
Funderade nästan på att byta tv eller digitalbox igår så det är tur att jag slipper det eftersom det är TV 6 som är felet, men man blir ju samtidigt sugen på Viasat HD i det här läget. Postad 05 May 2008 - 00:37
Kollade på USA - Slovenien i 3 minuter sedan stod jag inte ut.
Sänder just nu på Viasat Sport 1 Värre skitbild har jag sällan skådat .. Det är så dåligt att man kan tro att det är en 4:3 sändning från 60 talet som blivit utdragen/zoomad till 16:9 Det är värre än komposit vhs kvalité Det är så dåligt att jag blir förbannad över att jag betalar detta skitföretag viasat en enda krona för att se på hockey från dem. Kan inte svt få ta över sändningarna. Nu har vi dragits med Tv3 i 15 år och att de i år lade över det till Tv6 är bara för att Tv3 finns hos canaldigital .. Man blir så förbannad !!! Som tur är sänds Sveriges matcher i HD .. än så länge.. Maveric Redigerat av Unregistered1103, 05 May 2008 - 01:40. Postad 05 May 2008 - 01:29
kanske precis vad som önskas:) av viasat kolla vad bra hd e, måste ha...... Postad 05 May 2008 - 07:51
Tänkte också på detta när jag kollade hockey förra veckan. Det var sånna ###### eftersläpningar så det var sjukt. Hade en och en halv puck varje gång de gjorde längre passningar. Testa sätt på eftersläpningar på musen i windows. Så ser pucken ut för mig när de lägger ner den i hörnet osv :S
Undra om det är så för alla eller om det är bättere på CRT. Postad 05 May 2008 - 10:56
Men 6:an ligger ju å andra sidan fritt i marknätet. Postad 05 May 2008 - 12:17
Om så var fallet borde de ju läga en krona på att även göra studiodelen i HD. Som det är nu ser man ju bara en kameravy med en klocka som tickar ner till nästa periodstart. Samma sak är det ju med Champions league sändningarna där man rätt snabbt tröttnar på sammandraget av Celtic - Barcelona (vilket tycks vara deras favorit). Postad 05 May 2008 - 20:06
och just nu spelar schweiz mot BULGARIEN
kolla in epg'n i boxernätet belarus ... lågstadienivå Postad 05 May 2008 - 20:21
fett tv dilog box skit bra bild så då är det bevisat att lcd och plasama är rent skit när det gäller analoga sändningar som är omkodade till digitalt
Redigerat av Unregistered1022, 06 May 2008 - 18:11. Postad 06 May 2008 - 18:26
Både CL och hockey-VM och allt annat på TV6 ser ut som sk#t. Satelitkanalerna ser 100 ggr bättre ut än de marksända. 3:an via satelit är oerhört mycket bättre än 6:an via marknätet.
Jag har Canal Digital med HD-boxen (två sat-tuners och en mark-tuner). Tur att fotbolls-EM går i HD på CD i alla fall. Hockey-VM kan man ju vara utan. Himla synd på Champions League bara, det hade man ju verkligen velat ha i HD. Det känns inte riktigt motiverat att skaffa ViaSat också bara för det. Postad 06 May 2008 - 19:18
Bitrate'n på CDs TV4 Sport är åxå usel. Bollen blir tokpixlig när den rör sig . Postad 06 May 2008 - 20:11
Det är förvisso sant. Bilden på spanska ligan och på italienska ligan suger stenhårt jämfört med Premier League och Allsvenskan. Dessutom så är sändningarna i vidrig 4:3.
Jag undrar om det beror på TV4 eller på våra sydeuropeiska vänner. Redigerat av hassesolo, 06 May 2008 - 20:12. Postad 06 May 2008 - 23:06
Håller med om att det blir en aning bättre på CRT, men bara en aning... Postad 07 May 2008 - 18:06
Har ni samma problem som mig. bilden hänger inte alls med, när det kommer skott eller hårda passningar så hackar bilden på pucken något fruktansvärt. har en precis nyköpt samsung 50q97
Postad 07 May 2008 - 18:54
Har sett bilden på CRT, LCD och Plasma. Den är sopdålig oavsett. För de som inte har sett hur dåligt det verkligen är, så är här ett kort klipp (Inspelat med FireDTV, direkt från transportströmmen, dvs ej omkodat. Bildkvaliteten är exakt som utsändningen):
05_07_19_30_37_TV6_Ishockey.0000.mpg 5.62MB
101 Antal nerladdningarOch två bilder:
hockey_tv6_1.jpg 56.84K
2 Antal nerladdningar
hockey_tv6_2.jpg 55.77K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 07 May 2008 - 19:11. Postad 07 May 2008 - 19:35
Nu flyter det på bra mycket bättre, men vad hjälper det så dåligt som sverige spelar.
Postad 08 May 2008 - 10:27
Jag tror helt klart att det är ett försäljningstrick från Viasat!
Säg att du går till närmaste Expert butik. Där visar man först upp TV6 med vanlig Digital TV, bredvid står en fin 46" Från Sony naturligtivis med HD sändningen från Viasat. Då tänker folk genast, Wow vilken skillnad mellan HD och vanlig Digital TV!. Grejen är bara att folk inte vet om att den vanliga TV sändningen är så jäkla hårt komprimerad. Jag tycker det är nästan lika dålig bild på dessa hockey sändningar som att se en bandad match från 80 talet på VHS! Postad 08 May 2008 - 10:27
Att det ser bättre ut på CRT beror huvudsakligen på att de är så små och på att det flesta har sina LCD:er och plasmor med helt felaktiga bildinställningar.
Sen är en del billiga och äldre LCD rent skräp också, men det gäller ju många CRT också. Postad 08 May 2008 - 22:44
Det har varit en extremt hackande puck innan men nu körde jag digitalt för första gången och bilden var utmärkt. Dessutom wide screen... Inte illa...
Postad 08 May 2008 - 23:11
Mitt intryck av förbibläddring ikväll var att konverteringen är riktigt otroligt usel. Det är komiskt att något så krävande som hockey konverteras med sämre teknik än stillsamma pratshower. Intressant när reklamen längs rinken fluddrar förbi i ett enda virrvarr av taggig smet.
Skönt att jag inte är intresserad av hockey, annars hade jag varit fullständigt ursinnig. Jag har inte sett så hemsk konvertering av bilden utanför The Hallmark Channel. Så dålig utrustning tror jag inte längre tillverkades eller ens fanns kvar i bruk annat än på public access-kanaler. Det är moraliskt förkastligt att använda utrustning som borde befinna sig på museum... Postad 10 May 2008 - 11:14
Nej. Det är nu 3 personer som har skrivit att det var bra bild. Vad har ni för TV-apparater om ni inte ser skillnad på denna sunkkvalitet och riktiga TV-sändningar? Jag startade på skoj upp min gamla 14" TV med Denver digitalbox. Komprimeringsfelen syntes tydligt, och bilden smetade sig fram likadant (pga av usel NTSC->PAL konvertering vid utsändningen). Om det mot förmodan fortfarande finns någon som tycker att det var bra, så är det bara att titta på filmklippet ovan. Det är från nämnda match. Transportströmmen är nedsparad från marknätet, med FireDTV. Postad 10 May 2008 - 12:03
Nån som kollat på satellit? I marknätet trängs TV6 ihop med sex andra kanaler (varav en är tilldelad en fast bitrate på 3.5 mbit/s) i en 20 mbits-mux.
Postad 10 May 2008 - 14:04
Jag såg en snutt av en match på en sportbar som körde satellit. Det såg helt OK ut. Postad 10 May 2008 - 14:42
Jag har en Pioneer 4280xd och kör med det fria comhem utbudet analogt i min fastighet. Tycker inte det är sämre bild än vanligt på hockeyn, och inte hackigt eller suddigt.
MEN när jag testade comhems digitalbox så upplevde jag bilden som fruktansvärt dålig, visst det var skarpa konturer men fruktansvärt "brus" i framförallt hudtoner oavsett kanal. Ångrade köpet direkt, sen så inverkade det ju att jag inte fick nån kontakt med nätet heller, fick vänta minst nån minut för att byta kanal. Kollade sen nere hos Hembiobutiken och fick svar på signalstrulet, men döm av min förvåning det var lika kass bild "brusiga hudtoner" på deras digitalsändning, både boxer och canal digital... (visades på Pioneer 428xd) Så mitt inlägg i debatten är väl snarare att den upplevde kvalitén måste prioriteras i det digitala nätet, det är ju faktiskt upplevelsen som spelar roll i slutänden... Kommer aldrig skaffa digitaltv innan de fixar detta... såvida jag inte flyttar till villa Det är ju skrämmande att bildupplevelsen är bättre via analogt än digitalt..... Siffror är inte allt! Redigerat av pazzo, 10 May 2008 - 14:51. Postad 10 May 2008 - 19:19
Samsung DCB-B270Z (dvs Comhems digital-tv) med scart-RGB till Panasonic PV70. Kollade särskilt noga för att se om pucken var "suddig" och svår att följa men nej, det var den inte. Kan tänka mig att det ser sämre ut på en LCD-tv. Edit: Kontrast/ljus/färg/skärpa står ungefär i mitten och all bildhantering är avslagen på PV70:n. Redigerat av Unregistered1124, 10 May 2008 - 19:21. Postad 10 May 2008 - 19:37
Har samma box som duga, alltså en Samsung DCB-B270Z, kopplad genom SCART-RGB till en 32" LCD. Inte mycket justerat på TVn, samtliga värden mellan 40-60 och alla "förbättringsfunktioner" avstängda, även testat med dessa påslagna. Bilden blir riktigt dålig, som någon skrev så verkar det troligt att det är någonting med NTSC-PAL-konvertingen? Omöjligt att följa pucken vid hårda pass eller skott.
Bilden är allmänt risig, något tydligare bild genom boxen, som på dom andra kanalerna, men ändå samma problem. Ser ungefär ut som på det tidigare postade klippet, dock svårare att följa pucken, inte lika skarpt och möjligtvis inte lika mycket "ränder" på spelarna. Kanske skiljer en del från match till match också. Redigerat av Zecane, 10 May 2008 - 19:41. Postad 10 May 2008 - 19:50
Men snälla. Titta på filmklippet. Det är inte bra! Comhem har minst lika dålig bitrate på TV6. Ju bättre bildvisare man har, desto tydligare blir fel i bilden. Så om du menar en Full-HD LCD, så visst, det kanske ser sämre ut än på en lågupplöst Panasonic. Förstår dock inte alls vad det har med diskussionen att göra. Felen syns som sagt även på en 14" CRT-burk. Det är inte bara sunkig konvertering från NTSC till PAL (60fps till 50fps) utan extremt låg bitrate som gör att det ser så dåligt ut som det gör. Encodern får lägga på maximal brusreducering för att det inte ska bli för pixligt, och då försvinner alla detaljer i bilden. En liten bit av en urklippt bild:
malvakt.jpg 7.35K
0 Antal nerladdningarPga taggigheten i bilden drar jag slutsatsen att de använder en 480i källa till de vanliga digitala utsändningarna, trots att Viasat har tillgång till HD. Det är riktigt sunkigt av dom att inte använda en nerskalad version av den istället. Det hade inte blivit bra bild ändå med så låg bitrate, men åtminstone betydligt bätre än nu. Postad 10 May 2008 - 23:44
Någonting jag har noterat är att plexiglaskanten ser något taggig ut, förmodligen pga den låga NTSC-upplösningen.
Självklart ser det dåligt ut om man tar en stillbild på en rörelse, men säg den MPEG2-ström som inte gör det. Edit: När jag jämför stillbild på min tv med stillbilderna längre upp i tråden så ser loggan i övre mitten mycket bättre ut hos mig, likaså ser inte plexiglas+publik alls lika risig ut. Redigerat av Unregistered1124, 10 May 2008 - 23:51. Postad 10 May 2008 - 23:58
Bilden på Tv6 oavsett tv = Pissdåligt kass !!! ( Punkt slut )
Bilden på Viasat HD = Klart godkänd Maveric 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |