Kyla tv-bänk bäst?
164 svar till detta ämne
Postad 04 June 2008 - 17:16
Unregisteredbb823404
-
Unregisteredbb823404
-
Användare
-
-
162 inlägg
Hejsan! Sen jag köpte en H/K AVR 8500 och flyttade in mitt ps3 i bänken så står ps3an på full fläkt efter ca 15min då det blivit för varmt.
Tänkte därför testa sätta datorfläktar körda på en transformator eller nätdel från en dator som kopplas till H/Kns extra uttag därbak så de startar när den startar. (hur mycket Watt drar ett par fläktar eg?)
Vilket är då bäst, en stor fläkt typ Antec Big Boy på 200mm eller några st mindre utplacerade på olika ställen och ska det blåsa ut varmluft eller suga in kallare?
Tänkte antingen sätta dem på bakstycket eller underst under H/K´n för det är den somm bilr varmast då det inte sitter några fläktar i den, jag hade en fläkt i naden som stod där innan (en T761) och den blev inte så varm så det störde. nu är det irriterande att inte kunna kolla på film/spela mer än 10-15min innan orkanen börjartänkte leta väggfäste till tvn med och sätta tillbaka dörrarna på bänken som är i ek med frostat glas för att kunna ha centern uppe på bänken och då måste jag definitivt ha fläktar i den ändå.
Redigerat av Unregisteredbb823404, 04 June 2008 - 17:17.
Postad 04 June 2008 - 19:12
Frankler
-
Frankler
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Förstärkare brukar inte bli så varma om det är inte rörförstärkare.. så tror att fläktar blir överkurs samt att det låter mer. Jag hade plockat bort bakstycket på Tv-hyllan om det är tunn plywood så får man bättre ventilation. (alternativ borra ventilationshål)
Annars kan man använda enkel badrumsfläkt som går på 220volt och en termostat till den.
Postad 04 June 2008 - 19:43
Frankler
-
Frankler
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
aah..det var ps3 som var problemet..såg det nu.
gör som polare gjorde med samma problem.
Ett kylningssystem till din laptop som enkelt drivs med ström från USB-porten. Dess design, kvalitet och effektivitet får liknande produkter att blekna. Justerbar fläkthastighet. net on net 399kr
Sätt Ps3 på kylplatten
121521f_x1.jpg 37.59K
64 Antal nerladdningar
Postad 04 June 2008 - 20:45
Unregisteredbb823404
-
Unregisteredbb823404
-
Användare
-
-
162 inlägg
aah..det var ps3 som var problemet..såg det nu. gör som polare gjorde med samma problem.
Ett kylningssystem till din laptop som enkelt drivs med ström från USB-porten. Dess design, kvalitet och effektivitet får liknande produkter att blekna. Justerbar fläkthastighet. net on net 399kr Sätt Ps3 på kylplatten
121521f_x1.jpg 37.59K
64 Antal nerladdningar
Precis, förstärkaren blir varm även om den står ute på balkongen, ingen klass D här inte :-) Ja det är ju en ide, dock stannar väl den varma luften kvar i bänken plattan som ps3an står på i nuläget värms ju upp av förstärkaren edit. fattade ijte hur fan han kunde driva den kylgrejern, tänkte inte på usbportarna på fronten av ps3an haha....
Redigerat av Unregisteredbb823404, 04 June 2008 - 20:49.
Postad 04 June 2008 - 23:40
Frankler
-
Frankler
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
testa sätta ps3:an på vanliga högtalar spikes lr liknande. kan vara så att ps3:ans fläktljud/vibrationer sprider sig till tv-möbeln och förstärks...
har min HTPC på spikes för att slippa resonans...
fläktar = ljud
borra hål 39.90 biltema
Redigerat av Frankler, 04 June 2008 - 23:41.
Postad 05 June 2008 - 07:06
Unregistered5b876f4b
-
Unregistered5b876f4b
-
Användare
-
-
175 inlägg
ta bort bakstycket i hyllan eller gör lite lufthål där
och sen kan du höja upp recivern så du mer luft underifrån
Hade samma problem med mitt slutsteg (NAD T973)
sågade bort bakstycket i tv-bänken där jag har slutsteget står
höjde sen upp steget med extra fötter (2 cm) så jag får in mer luft underifrån
fläktarna går mycket mindre nu
Postad 05 June 2008 - 14:00
Unregisteredbb823404
-
Unregisteredbb823404
-
Användare
-
-
162 inlägg
ta bort bakstycket i hyllan eller gör lite lufthål där och sen kan du höja upp recivern så du mer luft underifrån
Hade samma problem med mitt slutsteg (NAD T973) sågade bort bakstycket i tv-bänken där jag har slutsteget står höjde sen upp steget med extra fötter (2 cm) så jag får in mer luft underifrån
fläktarna går mycket mindre nu
det är inte förstärkaren jag stör mig på. där är inga fläktar i den, det är ps3an som blir varm för snabbt. har jag inte förstärkaren igång så går ps3 max upp på läge 2 vid spel/film. annars blir det orkan efter 15 min som sagt, jag beställde sån laptop kylare och två 120mm fläktar med transformator igår. får testa hur det blir. funkar det inte har jag iaf en present klar till mammas födelsedag i Juli :-)
Postad 05 June 2008 - 14:46
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
testa sätta ps3:an på vanliga högtalar spikes lr liknande. kan vara så att ps3:ans fläktljud/vibrationer sprider sig till tv-möbeln och förstärks...
Om man vill slippa att ljudet fortplantar sig till möbeln skan man snarare ha mjuka kuddar än spikes.
Postad 05 June 2008 - 19:42
Callawaaaay
-
Callawaaaay
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har samma problem som du fast med en xbox 360 som jag vill stänga in i tv-bänken för att slippa oljudet, jag tänkte borra 2 hål på baksidan av tv-bänken och montera dit 2st fläktar. En som blåser in kalluft och en som suger ut varmluft.. helst tystgående också.
Hur långt har du kommit med din installation av fläktar och hur funkar det isåfall? Några tips på vad man ska köpa och hur man ska ansluta dom bäst?
Postad 07 June 2008 - 10:48
Unregisteredbb823404
-
Unregisteredbb823404
-
Användare
-
-
162 inlägg
Jag har samma problem som du fast med en xbox 360 som jag vill stänga in i tv-bänken för att slippa oljudet, jag tänkte borra 2 hål på baksidan av tv-bänken och montera dit 2st fläktar. En som blåser in kalluft och en som suger ut varmluft.. helst tystgående också.
Hur långt har du kommit med din installation av fläktar och hur funkar det isåfall? Några tips på vad man ska köpa och hur man ska ansluta dom bäst?
Jag har inte kommit nånstans med inst. då jag inte fått hem paketet än :-) Hade tänkt mig en av fläktarna i botten under receivern som suger in kall luft å blåser det upp genom den sen en fläkt högre upp som suger ut den varma luften, är några mm glipa runt dörrarna som jag gärna vill ha på igen då det ser bättre ut och jag hoppas det räcker som övrigt insug av luft.
Postad 08 June 2008 - 09:05
Agathorn
-
Agathorn
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
aah..det var ps3 som var problemet..såg det nu. gör som polare gjorde med samma problem.
Ett kylningssystem till din laptop som enkelt drivs med ström från USB-porten. Dess design, kvalitet och effektivitet får liknande produkter att blekna. Justerbar fläkthastighet. net on net 399kr Sätt Ps3 på kylplatten
121521f_x1.jpg 37.59K
64 Antal nerladdningar
Jag använder exakt samma produkt till min XBox 360 som står i garderoben tillsammans med två stora stationära datorer (= varmt). Och det fungerar skitbra! Den är tyst också, även om det i mitt fall inte spelar någon som helst roll. Se bara till att placera den längst fram på listan så att den kommer upp lite ifrån underlaget.
Postad 09 June 2008 - 15:00
Nerd
-
Nerd
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
Jag hade liknande problem och ville stänga dörrarna. Marantzen blev väldigt varm och Xboxen lät rövare. Nu har jag löst det så att en
transporterar luft från förstärkarens ovansida och en likadan transporterar luft ut från bänken. Just att plocka varmluften direkt från förstärkaren och få ut den förbi xboxen var optimalt för mig. Du behöver inte bry dig så mycket om att få in luft, det finns alltid glipor mellan frontluckan. Fläktarna hörs inte ett dugg.
Postad 17 June 2008 - 00:10
efx
-
efx
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Köp två valfria 120mm datorfläktar och driv med slaktade USB kablar, USB ger 5V vilket ger mycket tystgående fläktar  Dumt med nån dyr laptopkylar mojäng imo
Postad 18 June 2008 - 15:34
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Köp två valfria 120mm datorfläktar och driv med slaktade USB kablar, USB ger 5V vilket ger mycket tystgående fläktar Dumt med nån dyr laptopkylar mojäng imo 
Mina 120mm fläktar startar inte på 5V (eliminator från classe), men det kanske beror på eliminatorn?
Postad 14 July 2008 - 00:09
Unregisteredd36dfdcc
-
Unregisteredd36dfdcc
-
Rookie
-
4 inlägg
Första posten... be nice!  Jag har lite funderingar och idéer kring det här med kylning av hembioanläggningar. I grund och botten handlar det om intressekonflikter. Om man har schysta prylar vill jag gärna ha dem på display, jag blir glad av att se dem. Tyvärr vill min fru inte se skymten av dem, och absolut inte en skymt av en sladd. Nu har jag märkt det är enklare att göra "ny-investeringar" om jag lovar att de inte kommer att synas, höras och märkas. Och jag håller med om att det kan se grymt ut om man har en "ren" installation. Nu köper hon en ny A/V-möbel och jag har lovat att bygga in prylarna så att de inte syns, och då måste jag kunna kyla av systemet. Om nu någon har läst igenom manualerna till era prylar så står det alltid att de inte får placeras i hyllor och andra slutna utrymmen. Anledningen är ju att komponenterna är tillverkade för att fungera inom vissa temperaturangivelser, annars minskar man livslängden väsentligt. Bla har jag bränt sönder ett grafikkort pga en trasig fläkt. När man skall kyla sin "hembioanläggning i en låda" borde man kunna studera hur ingenjörerna har konstruerat datorlådor, som är ett typiskt kylproblem med komponenter som blir varma av effektutvecklingen, men som bor i en låda. Oftast har man en fläkt uppe i toppen på baksidan, som suger in luft. Utblåset sker i mina datorer i framkant och ofta nertill. På så sätt får man ett luftflöde i lådan. Så länge du har ett luftflöde spelar det ingen roll att varm luft stiger. På samma sätt tänker jag mig att A/V-möbeln måste konstrueras. Jag tänker mig att man behåller bakstycket, men gör hål för 2-3 fläktar i ovankant. Sen behåller man ett hyllplan i möbeln, som man kortar i framkant (eller bakkant och flyttar bak), och slutligen 2-3 fläktar i bakstyckets nedre del. På så vis får man ett luftflöde i hyllan som snabbt och effektivt transporterar bort värmen. Skippar man hyllan i mitten "kortsluter" man luftströmmen och tar man bara bort bakstycket sker inte tillräckligt stor luftväxling i hela hyllan. Sen tänker jag mig att det är bättre att dra in luft uppifrån och blåsa ut nertill framför att dra in nere vid golvet och blåsa ut uppifrån. Annars bygger man ju bara en väldigt stor dammsugare. Kanske räcker det med fläktarna uppe och bara lämna lufthål nere för att få tillräckligt luftflöde, precis som i en datorlåda? Det får vi se... 8 veckors leveranstid på möbeln, men sen återkommer jag med resultat.
airflow1.png 39.71K
18 Antal nerladdningar
Postad 14 July 2008 - 05:35
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Sen tänker jag mig att det är bättre att dra in luft uppifrån och blåsa ut nertill framför att dra in nere vid golvet och blåsa ut uppifrån. Annars bygger man ju bara en väldigt stor dammsugare.
Tänk på att varm luft stiger så då kanske insuget där uppe tar in mycket av den varma luften som blåser ut där nere.
Postad 14 July 2008 - 08:08
Unregisteredd36dfdcc
-
Unregisteredd36dfdcc
-
Rookie
-
4 inlägg
Tänk på att varm luft stiger så då kanske insuget där uppe tar in mycket av den varma luften som blåser ut där nere.
Hmm... sant. Man kanske skall blåsa ut undertill, eller kanske bygga en liten "spärr" så att man inte bara snurrar runt samma luft hela tiden. Sen måste jag ju plocka in hela kabelbunten till apparaterna genom ett annat hål. Ja, jag har ju några veckor på mig att hitta en slutlig lösning.
Postad 14 July 2008 - 20:16
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1322 inlägg
Oftast har man en fläkt uppe i toppen på baksidan, som suger in luft. Utblåset sker i mina datorer i framkant och ofta nertill.
Tvärtom, fläkten i framkant suger in luft och fläktarna i bakkant blåser ut luft eftersom varm luft stiger som redan påpekats. Det är även den bästa lösningen för din möbel om du tänkt ha värmealstrande elektronik på bägge våningarna i möbeln. Men det kan ju räcka med att bara utblås om du har tur... För att inte få in så mycket damm om du använder fläktar för insug så snor du ett par strumbbyxor/stayups från frugan, det är ju hennes fel...  , och använder som filter eller så köper du riktiga filter. Finns några exempel här om du söker på hur fläktar byggts in i bänkar.
Postad 15 July 2008 - 01:01
Unregistered7da62804
-
Unregistered7da62804
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
om du bänken du får kommer ha ben, borde det väl funka att montera de undre fläktarna i golvet!?
Postad 15 July 2008 - 11:31
Unregisteredd36dfdcc
-
Unregisteredd36dfdcc
-
Rookie
-
4 inlägg
om du bänken du får kommer ha ben, borde det väl funka att montera de undre fläktarna i golvet!?
Jag funderade på det, men det verkar som om den står på en sockel (Voice Arctic). Får se hur den ser ut när den kommer.
Postad 15 July 2008 - 11:35
Unregisteredd36dfdcc
-
Unregisteredd36dfdcc
-
Rookie
-
4 inlägg
Tvärtom, fläkten i framkant suger in luft och fläktarna i bakkant blåser ut luft eftersom varm luft stiger som redan påpekats.
Hmm... får studera det där lite noggrannare. För att inte få in så mycket damm om du använder fläktar för insug så snor du ett par strumbbyxor/stayups från frugan, det är ju hennes fel... , och använder som filter eller så köper du riktiga filter.
Försöker lura av henne kläderna med jämna mellanrum. Lyckas ibland... ;-)
Postad 07 August 2008 - 16:05
johannabacken
-
johannabacken
-
Rookie
-
8 inlägg
Tror inte det behövs både blåsande och sugande fläktar i lådan. Tror till och med att det kan vara ett misstag. Om en av fläkt-riktningarna har lite mer kapacitet än den andra så kommer det bli antigen vakum eller övertryck i lådan och ett kan vinande ljud kan uppstå alternativt stegrande fläktvarv. Jmf om du håller för damsugarslangen.
Om du ska blåsa eller suga? Det skulle jag själv gärna höra en teori om vilket som är bäst! (för det är inte självklart)
Mvh
///Johannabacken
Postad 07 August 2008 - 17:18
Pelle J
-
Pelle J
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Om du ska blåsa eller suga? Det skulle jag själv gärna höra en teori om vilket som är bäst! (för det är inte självklart)
Som VVS-ingenjör så löser vi ventilation av hus på två sätt (generellt), antingen så har man forcerat till- och frånluftflöde, eller så har man enbart ett frånluftflöde (då tilluften letar sig in i huset/boxen pga undertrycket som skapas). Har inte varit med om någon lösning där man har enbart forcerat tillflöde... Detta har förståss mycke att göra med att man inte vill ha övertryck i ett hus, så dessa regler behöver inte gälla lösning för den ultimata ventilationslösningen i en TV-bänk Tror dock att det räcker med en frånluftfläkt i ett så litet utrymme som en TV-bänk...
Postad 08 August 2008 - 08:35
johannabacken
-
johannabacken
-
Rookie
-
8 inlägg
Hmm, något off topic men ändå.....
Skapar inte dessa allt vanligare vägghängda värmeväxlare ett övertryck genom att blåsa in varmluft? Många sätter ju på dessa på gamla hus som saknar mekanisk från/till luft.
Är det något som gör att att övertryck i ett hus är extra dåligt? Trycker man varmluft ut i väggarna och får fuktproblem?
Kan tänka mig att man ibland inte vill ha upp källarluft(lukt) i huset, men det kanske man löser genom att skapa undertryck i källaren?
TV-bänk:
Det raka är säkert bara frånluft och se till att in-taget hamnar "på andra sidan" utrustningen, tex en glipa under luckan eller liknande.
Suger man på baksidan så riskerar man nog att dra in onödigt mycket damm i skåpet.
Annan frågeställning:
Jag har en liten 1 meter hög datorskrubb under ett snedtak som blir för varm. Planen ät att borra ett hål i väggen för att kyla.
Ska man blåsa ut varmluften för att kyla med 20-gradig damm-luft eller ska man trycka in uteluften i skåpet?
Huset har redan undertryck som skapas av frånluftvärmepumpen.
Hur had ni gjort och varför?
Mvh
///Johannabacken
Postad 08 August 2008 - 09:59
PDDNOS
-
PDDNOS
-
Forumräv
-
-
646 inlägg
Efter att ha följt en tråd på ett amerikanskt forum så sällar mig till dem som tror att det räcker att blåsa in luft underifrån. En möbel är sällan helt hermetiskt tillsluten, dvs släpper ändå ut luften i springor/hörn.
Postad 08 August 2008 - 15:47
Pelle J
-
Pelle J
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Skapar inte dessa allt vanligare vägghängda värmeväxlare ett övertryck genom att blåsa in varmluft? Många sätter ju på dessa på gamla hus som saknar mekanisk från/till luft.
Är det något som gör att att övertryck i ett hus är extra dåligt? Trycker man varmluft ut i väggarna och får fuktproblem? Kan tänka mig att man ibland inte vill ha upp källarluft(lukt) i huset, men det kanske man löser genom att skapa undertryck i källaren?
Annan frågeställning: Jag har en liten 1 meter hög datorskrubb under ett snedtak som blir för varm. Planen ät att borra ett hål i väggen för att kyla. Ska man blåsa ut varmluften för att kyla med 20-gradig damm-luft eller ska man trycka in uteluften i skåpet? Huset har redan undertryck som skapas av frånluftvärmepumpen. Hur had ni gjort och varför?
vägghängda värmeväxlare??? menar du de allt vanligare luft/luft värmepumpar som installeras i hus numera, så fungerar de genom att värma den redan existerande luften i huset (Tar EJ luft utifrån). Så undertrycket behålls ändå av ventilationen som vanligt (dock har många hus idag skippat att ha undertryck, men övertryck har man aldrig)... Varför övertryck är dåligt är du på rätt spår. Precis som du säger vill man inte trycka den varma luften in i väggarna (då den kondenserar och skapar fuktproblem). Gällande källaren har du också rätt... I ditt förråd/skrubb skulle jag installera en frånluftfläkt och en ventil (alltså forcerad frånluft som ger påtvingad tilluft), på så sätt skapar du en egen luftbalans i skrubben som inte stör resterande husets balans. Sen får du ju in kallare luft än den uppvärmda husluften som bonus...
Postad 08 August 2008 - 15:56
johannabacken
-
johannabacken
-
Rookie
-
8 inlägg
Visst menade jag luft/luft värmepump och jaha, de värmer bara gammal luft alltså. Borde jag kanske räknat ut... I ditt förråd/skrubb skulle jag installera en frånluftfläkt och en ventil (alltså forcerad frånluft som ger påtvingad tilluft), på så sätt skapar du en egen luftbalans i skrubben som inte stör resterande husets balans. Sen får du ju in kallare luft än den uppvärmda husluften som bonus...
Hmm, vet inte om jag förstår dig rätt. Du föreslår alltså två hål i väggen en med frånluftsfläkt (skrubb->ut) och en med ventil? Annars greppar jag inte sista meningen.....
Postad 08 August 2008 - 16:35
Pelle J
-
Pelle J
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Hmm, vet inte om jag förstår dig rätt. Du föreslår alltså två hål i väggen en med frånluftsfläkt (skrubb->ut) och en med ventil? Annars greppar jag inte sista meningen.....
Jo, ett hål som blåser ut luften (frånluftfläkt) ur huset, och ett hål som släpper in luft (ventilen) från utomhus. Och båda dessa hål i skrubben då... Men om du tycker att det är för stort projekt att börja borra hål i husets fasad så kan du ju köra samma princip men med inneluften, dock kyler det inte lika mycket  alltså en fläkt som suger ut luften ur skrubben och en ventil som släpper in ny luft i den, båda tar och ger luft från ett närliggande rum. Detta kan dock resultera i en temperaturhöjning i det närliggande rummet som du växlar luften med...
Postad 09 August 2008 - 18:35
Unregisteredf0eacfec
-
Unregisteredf0eacfec
-
Användare
-
-
237 inlägg
Jag funderade på det, men det verkar som om den står på en sockel (Voice Arctic). Får se hur den ser ut när den kommer.
Jag har en Voice Azzarro på sockel där jag löste kylningsproblematiken genom att byta ut bakstyckena mot tillskurna färdigperforerade plattor samt monterade en extremt tyst datorfläkt på baksidan som suger ut varm luft. Kall luft dras in genom dörrsprigorna fram. Fläkten är kopplad till en eliminator som sitter i eluttaget på receivern. På så sätt är fläkten enbart igång när receivern är det. Ligger lite bilder på det i ett av mina album. Sök annars på forumet, här finns många tips och bilder på hur andra har löst kylning i bänkar/skåp.
Postad 21 August 2008 - 11:54
Walkhome
-
Walkhome
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Hejsan, jag gör en liten instickare i denna tråd.
jag hade tänkt använda mig av dessa fläktar
enligt denna principen
lilleolov_kylning_tvbaenk.jpg 135.1K
23 Antal nerladdningar
och jag undrar om det är något jag missat, tror ni att det fungerar.
ett problem som jag kan se det är att det blir rundgång. alltså den varmaluften sugs in igen i bänken.
detta går att lösas genom att ha en fläkt till som sitter en bit från väggen och blåser bort den varma luften från luftintaget.
va tror ni?
hoppas ni kan hjälpa till.
Postad 21 August 2008 - 17:46
Pelle J
-
Pelle J
-
Amatör
-
-
72 inlägg
va tror ni? hoppas ni kan hjälpa till.
Jag tror det kan funka, dock finns det en liten risk att det kan samlas varm luft i en "ficka" ovan elektroniken (då varm luft stiger uppåt). Jag skulle inte tro att det är något större problem då vi talar om ett så pass litet utrymme. Sen kan du behöva nått sorts filter för den "nya" luften som kommer in i lådan (tilluft), så du slipper dra in en massa skit i den
Postad 21 August 2008 - 21:11
Walkhome
-
Walkhome
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Jag tror det kan funka, dock finns det en liten risk att det kan samlas varm luft i en "ficka" ovan elektroniken (då varm luft stiger uppåt). Jag skulle inte tro att det är något större problem då vi talar om ett så pass litet utrymme.
Sen kan du behöva nått sorts filter för den "nya" luften som kommer in i lådan (tilluft), så du slipper dra in en massa skit i den 
i värsta fall får man sätta en fläkt över elektroniken som gör att det blåser igenom och ut. ang. filter så har jag 5x0,7m högtalartyg som borde fungera galant. min undran är dock den elktroniken som har insug på undersidan och blåser ut sin varmluft på översidan, kommer min tvbänk kylning ha någon effekt på den elektroniken? vill ju kunna köra med dörrarna stängda öven vid tvspelande.
Postad 21 August 2008 - 21:45
Pelle J
-
Pelle J
-
Amatör
-
-
72 inlägg
ang. filter så har jag 5x0,7m högtalartyg som borde fungera galant.
min undran är dock den elktroniken som har insug på undersidan och blåser ut sin varmluft på översidan, kommer min tvbänk kylning ha någon effekt på den elektroniken? vill ju kunna köra med dörrarna stängda öven vid tvspelande.
Du skulle kunna placera fläktarna tvärt om, så att kalluften kommer in underifrån. På så sätt löser du problemet med den "varma fickan" Högtalartyg borde ju fungera tycker man, tänk dock på att rensa där lite då å då så du inte får problem med att få in ny kalluft. Risken är då att ett undertryck skapas som i sin tur leder till att luften börjar hitta nya vägar in (genom springor mm), skulle den göra det kan lätt missljud uppstå
Postad 22 August 2008 - 06:06
Walkhome
-
Walkhome
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Du skulle kunna placera fläktarna tvärt om, så att kalluften kommer in underifrån. På så sätt löser du problemet med den "varma fickan"
Högtalartyg borde ju fungera tycker man, tänk dock på att rensa där lite då å då så du inte får problem med att få in ny kalluft. Risken är då att ett undertryck skapas som i sin tur leder till att luften börjar hitta nya vägar in (genom springor mm), skulle den göra det kan lätt missljud uppstå 
men om jag bara blåser in luft så värms den upp och blir varmareoch varmare.. måste ju ha ett utsug. eller?
Postad 22 August 2008 - 07:03
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Jag har kört 2x120mm nexusfläktar i min tvbänk och faktiskt gjort hål i botten på den, ett på ena sidan, ett på andra där det cirkulerar luft mellan. Nu har jag ju byggt min tvbänk själv och då kändes det okej att dra hålsågen i den, hade varit lite värre i nån dyrare möbel.
Postad 22 August 2008 - 08:30
Pelle J
-
Pelle J
-
Amatör
-
-
72 inlägg
men om jag bara blåser in luft så värms den upp och blir varmareoch varmare.. måste ju ha ett utsug. eller?
Du missförstod mig, jag menar att du precis som du visade tidigare bara ska ha frånluft (alltså fläktar som blåser ut den varma luften), men att du placerar dom bakom bänken (där du hade ritat att kalluften skulle komma in). Sen låter du kalluften komma in underifrån (där du hade ritat att varmluften skulle sugas ut). Det var så jag menade med "tvärt om". På så sätt kommer du att suga ut varmluften ovan apparaterna (och slipper risken med en varm ficka ovan dom), och låter den nya kalla luften komma in underifrån... Och precis som du skrev så vill du endast ha ett utsug (och självklart hål för den nya kalla luften att komma in), inte enbart blåsa in luft för då skapar du ett övertryck i bänken å det vill du undvika, därav ska du bara ha frånluftfläktar som du har tänkt från början (men då kanske med den nya placeringen som jag beskrev)...
Redigerat av Pelle J, 22 August 2008 - 08:34.
Postad 22 August 2008 - 09:13
kokkelimokk
-
kokkelimokk
-
Lärjunge
-
-
410 inlägg
Hur driver ni era datorfläktar i tv-bänken? Går det bra via usb från tex. PS3:n som någon skrev? Och kan jag isånnafall koppla ihop så jag kan ha 2 fläktar på samma usb-port?
Visa gärna exakt vad jag behöver köpa för att få den lösningen att fungera annars kommer jag bara ställa en massa dumma frågor
Postad 22 August 2008 - 09:34
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
En tumregel när det gäller evakuering av varmluft (som jag tycker att ni inte använder er utav och som faktiskt är en av de grundläggande utgångspungterna för en lyckat ventilation av alla sorter) är att utnytja värmens stigning, sätter du fläktarna upp så blir resultatet mycket bättre eller du kan också sätta dom så att dom blåser rakt bakåt men att dom fortfarande sitter längst upp i bänken.
kalluft får du in genom at bara ha en springa längst ner i lådan, denna springa ska inte vara för smal då det annars blir för stor statisk tryckskilldnad mellan utanför och innanför lådan villket resulterar i att kylningen försämras och fläktarna låter mer. Det är också en bra ide att ha inlopp på fler än ett ställe, två/tre sällen i lådan är att föredra och alltid så långt ner som bara möjligt för att få en jämnspridning av den "nya" luften.
Om man gör på detta sätt så är man 100% garanterad att få riktigt bra kylning i skåpet, mycket svårare än så är det inte, och ska man driva dessa fläktar med 12v så är det enkelt att köpa en liten AC/DC omvandlare på 12v från Classe för 100 kr och den pallar bra många fläktar innan den mår dåligt
Gör man så att man sätter fläktarna nere i skåper (som på en skiss här i tråden) så blir resultatet klart sämre, det blir inget igentligt flöde mellan delarna i skåpet och luften kommer igentligen inte att kylas ner nämnvärt i övre delen av lådan.
Det kommer också blir så att luften som åker ut mer fläktarna ( om den nu innehåller någon direkt varmluft) kommer att "gå runt" och inte göra någon jätte nytta, så skulle det nog vara bättre att låda dom fläktarna blåsa in luft i lådan i stället då skulle sirkulationen bli bättre och du får ett visst luftutbyte så den varma luften kommer att vilja stiga upp bakom bänken.
//David
Redigerat av DVD-ai, 22 August 2008 - 09:39.
Postad 22 August 2008 - 11:07
kokkelimokk
-
kokkelimokk
-
Lärjunge
-
-
410 inlägg
Har funderat lite, och den enda anledningen till att jag behöver få en bra ventilation i tv-bänken är ju pga. PS3:n. Och den fläktar ju faktiskt på rätt bra på egen hand. Har inte tittat så extremt noga hur PS3:n ser ut på baksidan men av den här bilden så ser den ju att vara nästan helt plan.  Skulle man inte kunna skära ut en fyrkant på bakstycket som motsvarar utblåset på PS3:n och ha den längst in mot bakstycket och på så sätt få nästan all varmluft att hamna utanför lådan? Om jag placerar PS3:n på översta hyllan och sen gör ett luftintag på hyllan under och ser till så luften kan röra sig rätt fritt där imellan. Hur tror ni det skulle fungera? Känns rätt onödigt att först blåsa varmluft i bänken och sen ha en till fläkt som blåser ur luften ur bänken när man kan få bort värmen direkt. Eventuellt kan man ju även ha en extern fläkt som blåser ut varmluft eftersom luften omkring PS3:n kanske värms upp lite av PS3:n och annan elektroniks hölje. Bara en tanke.
Redigerat av kokkelimokk, 22 August 2008 - 11:09.
Postad 22 August 2008 - 11:19
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Låter som en helt klart bra tanke, vet att PS3an ska ha en ganska kraftig fläkt så den drar på ganska ordentligt, det kan fungera ganska bra det du tänker
Du skulle kunna börja så i alla fall, om du gör ett hål baktill som är lite större än utblåset på PS3an så blir det bra, du behöver inte ha den bakskuten tätt imot om du inte vill det, bara den är så pass nära så att en större del av luften som kommer ut från denna har möjlighet att åka direkt ut genom hålet. (det kan ju se lite konstogt ut med PS3an så långt bak skutet  )
Annars så kan du göra såhär att du gör upp hål till 2 eller 3 st 120mm och sätter in längst upp på balväggen, du lämnar en glipa på ca 1cm längs med hela bakväggen längst ner, även om det går kanske framtill på någon vis ?!
Annars så kan man också göra som du tängte, att du sätter PS3an nära bakväggen och gör ett hål där och att du kompleterar med en 120mm, det e bara att avgöra hur du vill göra jag tror ändå att det skulle bli bäst ( då PS3an produserar en hel del värme) att man hadde den vid ett hål på bakväggen och en 120mm som extra, men detta skulle bli lite knöligt/fult kanske och det blir ju dumt om du vill flytta på den...
Jag tycker at du ska sätta 2 eller fler 120mm fläktar i skåpet och sätta dessa på 7v eller så, då får du tyst men bra och stabil kylning  en spring längst ner på baksidan och kanske även längst fram nertill om det går på något sätt ?!
//
Redigerat av DVD-ai, 22 August 2008 - 11:22.
Postad 22 August 2008 - 11:37
Pelle J
-
Pelle J
-
Amatör
-
-
72 inlägg
En tumregel när det gäller evakuering av varmluft (som jag tycker att ni inte använder er utav och som faktiskt är en av de grundläggande utgångspungterna för en lyckat ventilation av alla sorter) är att utnytja värmens stigning, sätter du fläktarna upp så blir resultatet mycket bättre eller du kan också sätta dom så att dom blåser rakt bakåt men att dom fortfarande sitter längst upp i bänken. kalluft får du in genom at bara ha en springa längst ner i lådan.
//David
Bra att du förtydligar det som redan påpekats fem "postar" sedan (eller två räknat från din "post")  dock skulle jag vilja tillägga att om utrymmet är litet så spelar det nog inte någon roll tror jag vars fläktarna sitter, men jag tycker också att frånluftfläktarna ska sitta högt upp... så skulle det nog vara bättre att låda dom fläktarna blåsa in luft i lådan i stället då skulle sirkulationen bli bättre och du får ett visst luftutbyte så den varma luften kommer att vilja stiga upp bakom bänken.
//David
Som jag påpekat tidigare i denna tråd tror jag inte på att blåsa in luft eller att försöka skapa någon balans med både till- och frånluft, bästa lösningen är nog enbart frånluft. Detta för att slippa risken för övertryck i utrymmet som kan leda till missljud när luften tar sig ut genom springor mm, men det är enbart min åsikt... Hur är det med datalådor, finns det lådor där som enbart har tilluft (blåser in luft i lådan alltså)?
Redigerat av Pelle J, 22 August 2008 - 11:47.
Postad 22 August 2008 - 11:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Bra att du förtydligar det som redan påpekats fem "postar" sedan dock skulle jag vilja tillägga att om utrymmet är litet så spelar det nog inte någon roll tror jag vars fläktarna sitter, men jag tycker också att frånluftfläktarna ska sitta högt upp...
Som jag påpekat tidigare i denna tråd tror jag inte på att blåsa in luft eller att försöka skapa någon balans med både till- och frånluft, bästa lösningen är nog enbart frånluft. Detta för att slippa risken för övertryck i utrymmet som kan leda till missljud när luften tar sig ut genom springor mm, men det är enbart min åsikt...
Hur är det med datalådor, finns det lådor där som enbart har tilluft (blåser in luft i lådan alltså)? 
Hej, jo men det verkade inte vara någon som reagerade så... Även i "små" utrymmen så gäller alltid denna regel, det e en fysisk lag. Och man sk alltid ha frånluften högst upp och tillförseln långt den för bässta kylning  Sedan när det gällde att blåsa in luft så va det inte ett tips, det va mer så att om hans enda alternativ va att ha fläktar jusst under så ska dom blåsa upp luft i lådan och inte dra ner luft ur lådan, sedan om hela baksidan e öppen som på bilden så är det ingen fara för övertryck på det sättet. Och så stämmer det som sagt att man alltid ska försöka att ha en bra frånluft, det e det viktiga ! Men man kan använda tilluft fläktar för att på strategiska platser skapa en viss cirkulation som man kan tjäna väldigt mycket på, men i ett teknik skåp så är det lite "Overkill" och knöligt att få till bra  Och i dett fallet så gäller det att man har fläktar långt upp, och man ska ha glipor längst ner för det gör mycket stor skilldnad båda vad gällan ljudnivå och framförallt flödet som bli mycket bättre då jusst ett stort statiskt tryck (tryckskilldnader mellan fläktens posetiva och negativa sida) bidrar till att fläkten jobbar mycket tungt och många fläktar är riktigt dåliga på att hantera statiskt tryck. Noctus S12 som ni tittade på är mycket dålig på det, men har ett bra flöde om man bara ger den en trevlig miljö och ska ni använda den så är det ett måssta att ha en ordentlig glipa i underkanten av låda för att få till det bra, men då blir det å andra sidan riktigt bra i stället P12an är därimot mycket bra på att hantera statiska tryck, men det e ingen ide att sätta fläktar ut ur lådan om den e helt "sluten" i övrigt, det blir ett onödigt undertryck och det låter mer än nödvändigt och flöder blir helt onödigt dåligt = pengar och jobb i sjön...
Redigerat av DVD-ai, 22 August 2008 - 11:54.
Postad 22 August 2008 - 12:31
Pelle J
-
Pelle J
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Hej, jo men det verkade inte vara någon som reagerade så... Även i "små" utrymmen så gäller alltid denna regel, det e en fysisk lag. Och man sk alltid ha frånluften högst upp och tillförseln långt den för bässta kylning 
P12an är därimot mycket bra på att hantera statiska tryck, men det e ingen ide att sätta fläktar ut ur lådan om den e helt "sluten" i övrigt, det blir ett onödigt undertryck och det låter mer än nödvändigt och flöder blir helt onödigt dåligt = pengar och jobb i sjön...
Håller med dig fullständigt (å gällande dom fysiska lagarna samt hur ventilationen fungerar har jag koll på då jag jobbar som VVS-Ingenjör  ), men det jag menade att placeringen inte spelade någon roll i ett litet utrymme, var att om det är tillräckligt litet (nu snackar vi litet  ) så kommer frånluftfläkten att kunna forcera ut all värme ändå. Nu är dock de flesta tv-bänkar stora nog för att yrka på placeringen av fläktarna så högt som möjligt... Jag antog att det med självklarhet ska finnas någon sorts ventil (hål) som släpper in luft i "lådan" om man har frånluft, annars blir det som du sa pengar i sjön. Men skulle man va så dum att man enbart sätter en frånluftfläkt å ingen möjlighet för luft att komma in i lådan, så ska man inte ge sig in i detta
Postad 22 August 2008 - 12:59
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Håller med dig fullständigt (å gällande dom fysiska lagarna samt hur ventilationen fungerar har jag koll på då jag jobbar som VVS-Ingenjör ), men det jag menade att placeringen inte spelade någon roll i ett litet utrymme, var att om det är tillräckligt litet (nu snackar vi litet ) så kommer frånluftfläkten att kunna forcera ut all värme ändå. Nu är dock de flesta tv-bänkar stora nog för att yrka på placeringen av fläktarna så högt som möjligt...
Jag antog att det med självklarhet ska finnas någon sorts ventil (hål) som släpper in luft i "lådan" om man har frånluft, annars blir det som du sa pengar i sjön. Men skulle man va så dum att man enbart sätter en frånluftfläkt å ingen möjlighet för luft att komma in i lådan, så ska man inte ge sig in i detta 
Jo, va trevligt Jag har själv pluggat värme/kyla och ventilation (kursen heter energisystem, mne innefattar väldigt mycket kyl/värmepumps teori/praktik och vent) på gymnasiet och så valde jag till 3st extra kurser inom det när jag ändå höll på...  jag ska också fortsätta på den linjen nu med början på måndag Så himla sorjligt att sommaren e slut och dax att börja plugga igen, men men... det e ju något intressant man pluggar i alla fall så det går ju bra  Vad jag vet så är det inte alltid en självklarhet med vent hål i TVbänkar, men många har det, mne om man inte har så är det lönt att göra några själv eller en spalt i botten som sagt. Jobbar du i stockholm området ?  Edir: vad menar du med att den skulle kunna forsera ut all värme ändå ? Det går bara om den skapar absolut vakum i kammaren och det e något som mänskligheten än inte lyckats med än som jag har förstått det  Men i verkligheten så fungerar ju inte en vanlig axial fläkt så och en del luft "smiter förbi" bladen och kransen går runt och bildar en viss cirukation som gör så att det blir luftutbyte ändå i detta fallet, men om man bortser från det helt så...
Redigerat av DVD-ai, 22 August 2008 - 13:08.
Postad 22 August 2008 - 13:22
Pelle J
-
Pelle J
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Jo, va trevligt Jag har själv pluggat värme/kyla och ventilation (kursen heter energisystem, mne innefattar väldigt mycket kyl/värmepumps teori/praktik och vent) på gymnasiet och så valde jag till 3st extra kurser inom det när jag ändå höll på... jag ska också fortsätta på den linjen nu med början på måndag Så himla sorjligt att sommaren e slut och dax att börja plugga igen, men men... det e ju något intressant man pluggar i alla fall så det går ju bra 
Vad jag vet så är det inte alltid en självklarhet med vent hål i TVbänkar, men många har det, mne om man inte har så är det lönt att göra några själv eller en spalt i botten som sagt.
Jobbar du i stockholm området ? 
Edir: vad menar du med att den skulle kunna forsera ut all värme ändå ? Det går bara om den skapar absolut vakum i kammaren och det e något som mänskligheten än inte lyckats med än som jag har förstått det  Men i verkligheten så fungerar ju inte en vanlig axial fläkt så och en del luft "smiter förbi" bladen och kransen går runt och bildar en viss cirukation som gör så att det blir luftutbyte ändå i detta fallet, men om man bortser från det helt så... 
Jag kan säga att du utbildar dig rätt just nu, denna bransch skriker efter folk just nu så spelar du dina kort rätt så har du ditt på det torra senare...  Jobbar i Göteborg just nu (flyttat från norrland, å då menar jag äkta norrland vid Luleå området  inte Gävle mm)... Nä jag tror inte heller att alla bänkar har ventilationshål, men är man igång och borrar hål för att installera fläktarna så antar jag att man samtidigt fixar de "andra" hålen också... Jag menade inte att ALL värme skulle forceras ut, utan att det inte skulle göra så stor skillnad på ett väldigt litet utrymme var fläkten sitter, och då snackade vi som sagt ett väldigt litet utrymme...
Redigerat av Pelle J, 22 August 2008 - 13:23.
Postad 22 August 2008 - 13:33
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag kan säga att du utbildar dig rätt just nu, denna bransch skriker efter folk just nu så spelar du dina kort rätt så har du ditt på det torra senare... 
Jobbar i Göteborg just nu (flyttat från norrland, å då menar jag äkta norrland vid Luleå området inte Gävle mm)...
Nä jag tror inte heller att alla bänkar har ventilationshål, men är man igång och borrar hål för att installera fläktarna så antar jag att man samtidigt fixar de "andra" hålen också...
Jag menade inte att ALL värme skulle forceras ut, utan att det inte skulle göra så stor skillnad på ett väldigt litet utrymme var fläkten sitter, och då snackade vi som sagt ett väldigt litet utrymme... 
Jo, det va därför jag gick åt detta hållet från första början Hmm, jo det kan vara lite dåligt med jobb upp i landet, och när det gäller vent som ju i stor utsträkning innefattar stora fastigheter så är det ju i nedra halvan av sverige som det gällar att vara på typ samma storlek som fläkten så skulle det nog vara helt verkningslöst hur som hälst så är det inte svårt att få till ett riktigt bra luftflöda i TV bänken om man bara tar sig en liten funderare och gör på rätt sätt från början, då blir det inte en massa jobbiga/onödiga hål som man sedan ångrar.
Postad 27 August 2008 - 20:18
Walkhome
-
Walkhome
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Hur tror ni detta fungerar då?
Kanske 4st "inblås rör (30mm)" från en 120mm fläkt till varje skåp med inblås i en rad i mitten på djupet.
Och utblås i form av en fläkt uppe och en nere bak i skåpet som drar ut all varm luft.
typ så här, (svårt att rita alla rör, men ni fattar)
kylning.jpg 116.9K
7 Antal nerladdningar
ideén är att ta frisk luft långt ifrån där den varma luften blåser ut.
borde fungera med all elektronik man kan tänka sig och man kan köra med stängda dörrar på skåpen, som för övrigt är 60x40x43 (BxHxD).
vad tror ni, är detta det smartaste systemet eller har ni tips på bättre när man inte har några kortsidor att blåsa ut luften ifrån, kommer ha tvbänk från vägg till vägg.
Postad 27 August 2008 - 20:31
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
det blir så mycket onödigt motstond från rör och vinkla m.m.
bättre med lite simplare fläkt platser i bänken, finns det ingen annan lösning du kan köra på ?
Postad 27 August 2008 - 20:58
Walkhome
-
Walkhome
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
det blir så mycket onödigt motstond från rör och vinkla m.m. bättre med lite simplare fläkt platser i bänken, finns det ingen annan lösning du kan köra på ? 
det som är problemet är att jag bara har undersidan att jobba med, och om man inte tar luft från något annat ställe så blir det indirekt att jag blåser in varmluft i skåpet då jag har varmlufts utblåset under skåpet. så jag ser ingen annan lösningen än att transportera ny fräch luft från annan plats, långt ifrån ett varmt utblås. men jag kanske har fel, det kasnke är bättre att vänta på systemet och transportera bort varmluften istället? personligen tror jag att det är ett sämre alternativ. vad tror ni om det hela?
Postad 28 August 2008 - 10:31
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
finns det ingen möjlighet att ha hål på ovansidan va bänken, bakom TVn där det inte synns eller något liknande ?
annars vore det bäst, och att då sätta 1-2st 120mm där uppe för att ventilera ut värmen ur skåpet.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|