Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PLASMA vs LCD

465 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Rösta på den teknik du föredrar! (770 medlem(mar) har röstat)

Vilken är bäst?

1. LCD (226 röster [29.12%])

Procent av omröstning: 29.12%

2. Plasma (550 röster [70.88%])

Procent av omröstning: 70.88%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 29 July 2008 - 08:24

Martin K
  • Martin K
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Efterlyser en omröstning eftersom det ju diskuteras hejvilt om detta överallt i forumet. Vore kul att se vad som vinner i slutändan :) Finns med all säkerhet redan liknande omröstning, men känner att det behövs en ny eftersom teknikerna har finslipats sista tiden. Motivera gärna era svar så kanske man får nya infallsvinklar.

Postad 29 July 2008 - 08:57

speechless
  • speechless
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Antar du menar "vilken teknik ger BÄST BILD?" och då är det ju plasman och ingen diskussion eller sån här tråd skulle behövas.

edit: ZZZZZZzzzzzzzz!

Redigerat av speechless, 29 July 2008 - 08:59.

Postad 29 July 2008 - 09:05

Martin K
  • Martin K
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Jag menar ett "over all" betyg. Kul att plasman är ditt förstahandsval! Jag tycker iaf att en sån här tråd är intressant eftersom så många tycker sig vara "säkra" på att just deras val är bäst. Få se vad majoriteten tycker. Det ger ju en hint om vad som i slutändan gäller!
BTW: Är du fortfarande sömnig?

Postad 29 July 2008 - 09:07

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Det finns ju inget bäst eller sämst!
Vilken som är bäst eller sämst beror på vad de ska användas till :)

Känns som att vi har haft den här diskutionen förut...

Postad 29 July 2008 - 09:07

speechless
  • speechless
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Anser du själv att en lcd ger bättre bild än en plasma?

Postad 29 July 2008 - 09:15

Martin K
  • Martin K
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Det finns ju inget bäst eller sämst!
Vilken som är bäst eller sämst beror på vad de ska användas till :)

Känns som att vi har haft den här diskutionen förut...

Det är klart att det finns bäst eller sämst! Det är ju ERA subjektiva bedömningar jag vill ha...
Och ja, diskussionen har vi säkert haft tidigare, men när? Mkt har ju hänt på båda sidorna, eller hur?

Anser du själv att en lcd ger bättre bild än en plasma?

Ja, när det gäller de områden som jag använder LCD till: Fotovisning, surfning, BD, HDTV och PS3. Som jag har förstått det är plasman bättre vid SD-tittande, kan det stämma?

Postad 29 July 2008 - 09:28

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Det är klart att det finns bäst eller sämst! Det är ju ERA subjektiva bedömningar jag vill ha...
Och ja, diskussionen har vi säkert haft tidigare, men när? Mkt har ju hänt på båda sidorna, eller hur?

Ja, när det gäller de områden som jag använder LCD till: Fotovisning, surfning, BD, HDTV och PS3. Som jag har förstått det är plasman bättre vid SD-tittande, kan det stämma?

Ja plasmatekniken är bättre för rörliga bilder (typ tv och film).
LCD-tekniken är bättre för stillbilder (typ Windows desktop).

Postad 29 July 2008 - 09:32

ski3r
  • ski3r
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
bör man köpa en plasma om man kommer att köra mycket xbox eller kommer man att få problem med inbränningar?

Postad 29 July 2008 - 09:50

karnov
  • karnov
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Plasma är överlägset bäst för film/tv. LCD är bäst som monitor, dvs att surfa eller visa stillbilder. Jag har oerhört svårt för LCD-paneler, har verkligen försökt se dessa nya LCDer som ska ha så bra svärta och färger, men blir inte imponerad. Vissa plasma-paneler visar dock vitt lite sämre än LCDer, men överlag anser jag plasma ha överlägset bäst bildegenskaper för rörligbild. Har inte sett ghosting eller inbränningar på nyare plasma-paneler (från panasonic/pioneer), problemet finns säkert men verkar inte vara något att oroa sig för.

Postad 29 July 2008 - 10:02

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Ja plasmatekniken är bättre för rörliga bilder (typ tv och film).
LCD-tekniken är bättre för stillbilder (typ Windows desktop).

Precis vad jag menar!
DET FINNS INGEN SOM ÄR BÄST, de är bara bra på olika saker.
Det är som att jämföra en blyertspenna med en målarpensel, båda kan användas för att skriva en bok med och båda kan användas till att måla huset med.
Vilken är bäst? :)

Postad 29 July 2008 - 10:08

Martin K
  • Martin K
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Precis vad jag menar!
Det är som att jämföra en blyertspenna med en målarpensel, båda kan användas för att skriva en bok med och båda kan användas till att måla huset med.
Vilken är bäst? :P

Jag kan VERKLIGEN INTE rekommendera att måla huset med blyertspenna... B)
Och vad jag menar (återigen :) ) är vad alla inne på forumet tycker. Ska alla omröstningar läggas ner? Riksdagsvalet, eftersom det inte finns någon som är bäst? Man måste göra val, och andra kan lära sig saker baserat på omröstningar, gärna med motiveringar. Det är detta jag menar. OK?

Postad 29 July 2008 - 10:14

bigsmooth
  • bigsmooth
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Rookiefråga men men.. Vad betyder SD? tex Sd-tittande som martin skrev högre upp

Postad 29 July 2008 - 10:18

Martin K
  • Martin K
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Jag menar vanlig digitaltv, alltså inte HD-signal, utan vanlig tv från digitalbox eller parabol.

Unregistered5bfb11cb
  • Unregistered5bfb11cb
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Rookiefråga men men.. Vad betyder SD? tex Sd-tittande som martin skrev högre upp

"Standard Definition", alltså "normalupplöst" bild, t.ex. vanlig TV.

Unregistered5bfb11cb
  • Unregistered5bfb11cb
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Äh, dubbelinlägg..

Redigerat av Unregistered5bfb11cb, 29 July 2008 - 10:19.

Postad 29 July 2008 - 10:20

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Jag kan VERKLIGEN INTE rekommendera att måla huset med blyertspenna... :P
Och vad jag menar (återigen :) ) är vad alla inne på forumet tycker. Ska alla omröstningar läggas ner? Riksdagsvalet, eftersom det inte finns någon som är bäst? Man måste göra val, och andra kan lära sig saker baserat på omröstningar, gärna med motiveringar. Det är detta jag menar. OK?

Tror inte det är nån höjdare att skriva en bok med målarpenseln heller B)
Det jag hakade upp mig på var väl frasen: "Vilken teknik är bäst egentligen?" jag skulle hellre se "Vilken teknik har du valt och varför?"

Postad 29 July 2008 - 10:22

Martin K
  • Martin K
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Det hade kanske varit bättre, dock tror jag att alla (även du) förstod vad jag menade... :)
Men du håller med om att det kan vara intressant att få reda på vad folk väljer och varför?

Postad 29 July 2008 - 10:22

bigsmooth
  • bigsmooth
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Tackar, då vet man det : )

Postad 29 July 2008 - 10:26

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Det hade kanske varit bättre, dock tror jag att alla (även du) förstod vad jag menade... :P
Men du håller med om att det kan vara intressant att få reda på vad folk väljer och varför?

Hehehe, kan så vara B)
Jag kör med LCD eftersom den fungerar som monitor flera timmar dagligen. :)

Postad 29 July 2008 - 10:57

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Det hade kanske varit bättre, dock tror jag att alla (även du) förstod vad jag menade... ;)

Du kommer att få exakt samma svar som i alla tidigare omröstningar. Både plasma och LCD ha utvecklats i positiv bemärkelse. :)

Plasma är fortfarande bäst till rörliga bilder medan LCD är bäst till statiska bilder. Ingen förändring där.

Tyvärr är din frågställning (som flera tidigare påpekat) en frågeställning som det inte går att ge något riktigt bra svar på - och riskerar bli ännu en omröstning som vi hoppas inte urartar som tidigare omröstningtrådar mellan LCD och Plasma.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 29 July 2008 - 10:58.

Postad 29 July 2008 - 11:02

Martin K
  • Martin K
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Så länge folk motiverar sina val så är det intressant tycker jag...
Sen är det ju kul att ta pulsen på folk i forumet, se vilken som vinner, tycker inte du? :)

Postad 29 July 2008 - 12:43

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Precis vad jag menar!
Vilken är bäst? :)

Men det här är ju en TV-tråd och då tycker jag det spelar roll att den ena tekniken är mindre lämplig att visa rörliga bilder. Alltså borde det gå att få ett svar.

Postad 29 July 2008 - 13:20

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Men det här är ju en TV-tråd och då tycker jag det spelar roll att den ena tekniken är mindre lämplig att visa rörliga bilder. Alltså borde det gå att få ett svar.

Det du (och vi andra) kommer att få ett svar på är ju att plasma kommer få flest röster då den tekniken är bättre lämpad för visning av rörliga bilder, men vi behöver väl knappast ha en röstning för att komma fram till den slutsatsen :)

Postad 29 July 2008 - 13:24

Martin K
  • Martin K
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Det du (och vi andra) kommer att få ett svar på är ju att plasma kommer få flest röster då den tekniken är bättre lämpad för visning av rörliga bilder, men vi behöver väl knappast ha en röstning för att komma fram till den slutsatsen :)

Intressant att de flesta plasmaförespråkarna är så galet säkra på att de har rätt. De flesta kunniga inom branchen jag talar med hävdar motsatsen. Intressant ;)

Postad 29 July 2008 - 13:44

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Enligt dig plasma skulle vara bra att kasta i soptipp eftersom enda område som man kan använda den till är SD :) ;) ;)

Intressant att de flesta plasmaförespråkarna är så galet säkra på att de har rätt. De flesta kunniga inom branchen jag talar med hävdar motsatsen. Intressant B)

Intressant att de flesta lcdförespråkarna är så galet säkra på att de har rätt. De flesta kunniga inom branchen jag talar med hävdar motsatsen. Intressant B)

Ja ja då och då vankar någon från koma och startar om diskussionen om plasma vs lcd :P :D :P

Postad 29 July 2008 - 13:56

Martin K
  • Martin K
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

1. Enligt dig plasma skulle vara bra att kasta i soptipp eftersom enda område som man kan använda den till är SD ;) :P :D

2. Intressant att de flesta lcdförespråkarna är så galet säkra på att de har rätt. De flesta kunniga inom branchen jag talar med hävdar motsatsen. Intressant B)

3. Ja ja då och då vankar någon från koma och startar om diskussionen om plasma vs lcd :P B) B)

1. Din slutsats -inte min. ;)
2. Detta borde betyda att de "lärda" ser olika på plasma och lcd. :) Btw jag är ingen lcd-förespråkare!
3. Menar du min koma eller din...? Jag har gjort klart varför jag vill ha diskussionen, och, ja ja då hänger ju bla du på... :lol:
Tycker du att tråden är onödig, skit i den istället för att dissa.

Postad 29 July 2008 - 14:11

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

... De flesta kunniga inom branchen jag talar med hävdar motsatsen. Intressant :)

Så, du ställer frågan baserat på din egen förutfattade mening som dessutom baserar sig på information från tredje part? Vilken "bransch" är det du talar om och vilka är dessa "kunniga"? Om denna bransch är TV-försäljarbranschen och de kunninga försäljare från t ex Elgiganten, OnOff, etc så är informationen nog tyvärr mest baserat på vad de säljer mest av för tillfället, inte baserat på någon vidare kunskap, varken om tekniken eller om de delar som avgör bra bildkvalité, men det finns såklart undantag.

Jag brukar generellt inte skriva i trådar som denna, men ville stryka under vad jag och många med mig skrivit flera gånger förut. Frågan som sådan, dvs LCD TV vs plasma TV generellt, är helt ointressant då det skiljer sig mer mellan olika LCD TV och mellan olika plasma TV än vad det skljer sig mellan de LCD TV och plasma TV som är bäst inom respektive teknik, dvs det går med lätthet att köpa usla TV-apparater av båda tekniker, likväl som det går att köpa riktigt bra apparater av båda tekniker. Oavsett vilket val man gör får man leva med kompromisser på grund av de svagheter som respektive teknik har "inbyggda", någon perfekt TV-apparat existerar inte.

Vad man ska se till är att bestämma sig för sitt främsta användningsområde sedan läsa om teknikernas styrkor och svaghet, bestämma sig för sin budgetnivå, därefter bege sig ut och titta med sina egna ögon och då se till att få sig en bra demo med olika källmaterial och olika källor, gärna med en testskiva typ Digital Video Essentials i högsta hugg och som man spenderat tid med att lära sig innebörden av de olika testerna, med belysning och miljö som inte avsevärt skiljer sig från det man har hemma (kan vara svårt eller omöjligt att uppnå annat än i hemmet).

Allra bäst just nu, sett till helheten, är utan tvekan Pioneer Kuro, G8 och speciellt G9, vilket råkar vara plasma TV, men därmed inte sagt att alla plasma TV oavsett tillverkare och budgetnivå är bättre än den bästa LCD TVn.

Postad 29 July 2008 - 14:22

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

OK, Martin om du i stället för att tala med de kunniga inom branschen talat med de kunnigaste så kommer de till en annan slutsats. Även de mest kunniga facktidningarna som Widecreen Review etc. instämmer här;

Din LCD är bättre på surf, och möjligen fotovisning. Att den skulle vara bättre på BD och HDTV stämmer inte. Jämför gärna den bästa plasman mot den bästa LCD:n så vinner plasman på bättre svärta, betraktningsvinkel, kontrastomfång, färgåtergivning med mera, och upplösningen är ju den samma.

Även om du går ned till prisklassen runt 9000.- - 10000.- (där jag vet att många letar) så ger exempelvis en Panasonic TH-42PX80 bättre bild än en Samsung LE-40M87/Sony KLD-40D3550 (för att ta ett par populära exempel i prisklassen). Detta även på högupplöst material då summan av bildparametrarna nämnda ovan, klart överväger LCD:ns högre upplösning. Även denna fördel försvinner då du sitter längre än 2,5 meter ifrån 40-42" eller 3 meter ifrån 50-52".

Men i ett kraftigt upplyst rum, med högupplösta, stillastående bilder på en stor skärm på kort avstånd hade jag också övervägt LCD :)

Redigerat av Svärta, 29 July 2008 - 14:24.

Postad 29 July 2008 - 14:28

Martin K
  • Martin K
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Så, du ställer frågan baserat på din egen förutfattade mening som dessutom baserar sig på information från tredje part? Vilken "bransch" är det du talar om och vilka är dessa "kunniga"? Om denna bransch är TV-försäljarbranschen och de kunninga försäljare från t ex Elgiganten, OnOff, etc så är informationen nog tyvärr mest baserat på vad de säljer mest av för tillfället, inte baserat på någon vidare kunskap, varken om tekniken eller om de delar som avgör bra bildkvalité, men det finns såklart undantag.

Naturligtvis hänvisar jag inte till osnutna tonårsförsäljare på ovan nämnda kedjor, nu blev jag nästan förnärmad, jag pratar med och läser mtrl av forskare, utvecklare av komponenter, inköpschefer och journalister i både sverige och utomlands. Jag har inga skygglappar på mig, jag lämnar dörren öppen för konkurrens till lcd'n :)

OK, Martin om du i stället för att tala med de kunniga inom branschen talat med de kunnigaste så kommer de till en annan slutsats. Även de mest kunniga facktidningarna som Widecreen Review etc. instämmer här;

Din LCD är bättre på surf, och möjligen fotovisning. Att den skulle vara bättre på BD och HDTV stämmer inte. Jämför gärna den bästa plasman mot den bästa LCD:n så vinner plasman på bättre svärta, betraktningsvinkel, kontrastomfång, färgåtergivning med mera, och upplösningen är ju den samma.

Även om du går ned till prisklassen runt 9000.- - 10000.- (där jag vet att många letar) så ger exempelvis en Panasonic TH-42PX80 bättre bild än en Samsung LE-40M87/Sony KLD-40D3550 (för att ta ett par populära exempel i prisklassen). Detta även på högupplöst material då summan av bildparametrarna nämnda ovan, klart överväger LCD:ns högre upplösning. Även denna fördel försvinner då du sitter längre än 2,5 meter ifrån 40-42" eller 3 meter ifrån 50-52".

Men i ett kraftigt upplyst rum, med högupplösta, stillastående bilder på en stor skärm på kort avstånd hade jag också övervägt LCD ;)

Om vi tittar på high end segmentet då? ;)

Postad 29 July 2008 - 14:37

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

Om vi tittar på high end segmentet då? laugh.gif

Du menar Pioneer G9? Som enligt en närmast samstämmig kritikerkår utnämnts till världens bästa TV? Eller menar du Panasonics proffsplasmaskärmar? Eller någon LCD som är med och leker häruppe?

*Dags att gå till jobbet, men återkomer kl 23.*

Postad 29 July 2008 - 14:43

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Naturligtvis hänvisar jag inte till osnutna tonårsförsäljare på ovan nämnda kedjor, nu blev jag nästan förnärmad, jag pratar med och läser mtrl av forskare, utvecklare av komponenter, inköpschefer och journalister i både sverige och utomlands. Jag har inga skygglappar på mig, jag lämnar dörren öppen för konkurrens till lcd'n :)

Hehe, jag inkluderade ett frågetecken.

Om du är så pass insatt borde du kunna ställa frågan med mer djup än ovan för någon som helst trovärdighet hos utfallet eller menar du på fullaste allvar att de kunniga du talat med hävdar att LCD TV alltid är ett bättre val än plasma TV oavsett budget, tillverkare och användningsområde?

Hursomhelst, om det var en enkel enkätundersökning om ställningen i slaget plasma TV vs LCD TV hos svenssons var vad du var ute efter så finns väl bättre alternativ än ett internetforum.

Postad 29 July 2008 - 14:51

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Intressant att de flesta plasmaförespråkarna är så galet säkra på att de har rätt. De flesta kunniga inom branchen jag talar med hävdar motsatsen. Intressant :)

Jag är inte på något vis en plasmaförespråkare, kan inte påstå att jag förspråkar LCD heller.
Däremot valde jag en LCD TV framför en plasma just pga LCD´ns förmåga att visa statiska bilder under längre perioder. ;)

Postad 29 July 2008 - 14:58

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Jag är inte på något vis en plasmaförespråkare, kan inte påstå att jag förspråkar LCD heller.
Däremot valde jag en LCD TV framför en plasma just pga LCD´ns förmåga att visa statiska bilder under längre perioder. :)

Jag är en Pio G9-taliban ;) från att ha varit en lcd-taliban. G9 har inga problem att visa statiska bilder under längre perioder.

Postad 29 July 2008 - 15:03

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Vad som är bäst är väl en smaksak. Gå ut till nån butik som säljer tv-apparater och be att få testa DVD, digital-tv, Blu-ray eller vad du nu vill mata den med och avgör sen. Att lyssna på nån "expert" som säger att Plasma är bäst bara för att han/hon säger det och sedan bestämma sig är ju totalt förkastligt (detsamma gäller motsatsen).

Ingen köper väl en bil utan att ha provkört den först eller?

Postad 29 July 2008 - 15:04

Martin K
  • Martin K
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Enator,
den tycker jag verkar riktigt bra faktiskt. Hur tror du sonys 70x3500 står sig mot den?

Redigerat av Martin K, 29 July 2008 - 15:05.

Postad 29 July 2008 - 15:07

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Jag är en Pio G9-taliban :P från att ha varit en lcd-taliban. G9 har inga problem att visa statiska bilder under längre perioder.

Synd G9 inte fanns för 2 år sen när jag köpte min Philips LCD ;)
Skämtåsido så får vi se vad det blir för nåt nu när det börjar bli dags för ett byte, kanske G9 :)

Ingen köper väl en bil utan att ha provkört den först eller?

Det händer minst en gång i veckan ;)

Postad 29 July 2008 - 15:09

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Enator,
den tycker jag verkar riktigt bra faktiskt. Hur tror du sonys 70x3500 står sig mot den?

Avgör du själv:
http://www.hdtvtest....ony-KDL40X3500/
http://www.hdtvtest....eer-PDP-LX5090/

Synd G9 inte fanns för 2 år sen när jag köpte min Philips LCD :)

Därför valde jag inte köpa lcd för 2 årsedan ;)

Postad 29 July 2008 - 16:55

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Efterlyser en omröstning eftersom det ju diskuteras hejvilt om detta överallt i forumet. Vore kul att se vad som vinner i slutändan :) Finns med all säkerhet redan liknande omröstning, men känner att det behövs en ny eftersom teknikerna har finslipats sista tiden. Motivera gärna era svar så kanske man får nya infallsvinklar.

Det verkar man här i forumet har blivit mer negativ mot LCD än Plasma ;)
https://www.minhembi...howtopic=121724

Postad 29 July 2008 - 18:18

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Därför valde jag inte köpa lcd för 2 årsedan :)

Den som väntar på nått gott...

...väntar i regel alldeles för länge! ;)

Postad 29 July 2008 - 21:06

Unregistered4ec7cf2f
  • Unregistered4ec7cf2f
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Men borde inte det (väldigt stora) området inom spelande ändå lämpa sig mycket bättre på LCD?
Folk säger att ända anledningen till att skaffa LCD är om du ska visa stillbilder eller använda den som datorskärm. Men en av dom allra största faktorerna till att folk väljer LCD före plasma måste ju vara att dom vill kunna spela sitt PS3 eller Xbox360 hur länge dom vill, när dom vill, och att dom vill ha den klaraste och skarpaste bilden möjligt till det.

Den största faktoren är nog dock okunnighet :)

Postad 29 July 2008 - 21:18

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Men borde inte det (väldigt stora) området inom spelande ändå lämpa sig mycket bättre på LCD?
Folk säger att ända anledningen till att skaffa LCD är om du ska visa stillbilder eller använda den som datorskärm. Men en av dom allra största faktorerna till att folk väljer LCD före plasma måste ju vara att dom vill kunna spela sitt PS3 eller Xbox360 hur länge dom vill, när dom vill, och att dom vill ha den klaraste och skarpaste bilden möjligt till det.

Den största faktoren är nog dock okunnighet ;)

Men vill man spela Wii så är man fan helt sjösatt...:)

Finns det någon lcd som reagerar lika snabbt som en crt eller panasonic px80 tillsammans med ett Wii?

Postad 29 July 2008 - 22:58

barkis69
  • barkis69
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Jag spelar mitt PS3 på en plasma, hur länge jag vill, när jag vill oxå, och bilden e kanonbra :)

Postad 30 July 2008 - 07:46

speechless
  • speechless
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

folk väljer LCD före plasma måste ju vara att dom vill kunna spela sitt PS3 eller Xbox360 hur länge dom vill, när dom vill, och att dom vill ha den klaraste och skarpaste bilden möjligt till det.

Den största faktoren är nog dock okunnighet :unsure:

Ja exakt, okunnighet...... Jag vill gärna att du utvecklar ditt påstående "dom vill ha den klaraste och skarpaste bilden möjligt".

Det blir snuskigt bra bild på min plasma med mitt PS3 och jag kan köra spelen hur länge jag vill utan ens minsta ghosting.

Postad 30 July 2008 - 07:58

Martin K
  • Martin K
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Vad jag förstår är det inga problem att spela på plasmor längre, eller?

Postad 30 July 2008 - 08:07

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Nej, inga problem på moderna plasmor, mig veterligen.

Och som bonus får du plasmans finfina bildkvalitet.

Postad 30 July 2008 - 08:10

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0

He-He, jag har haft plasma & 2 LCD:er i 5 år nu. Plasman har jag inget problem med men däremot
har jag fått permanenta inbränningar på den ena LCD:n. Nu skall man veta att dessa skärmar är
5 år och tekniken har gått framåt men vill bara lyfta upp att inbränningar kan förekomma på
oavsätt vilken teknik.

När det gäller spel och responstider för spel har jag inte sätt några problem
överhuvudtaget med tider på 8-10ms på resp. skärm.

Postad 30 July 2008 - 10:50

Martin K
  • Martin K
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Visst kan det inträffa på båda men handen på hjärtat... plasmor är ju överrepresenterade eller hur? :unsure:

Postad 30 July 2008 - 17:20

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Bästa tvn ligger ganska mycket i betraktarens öga och hur denne upplever det.
Den här frågan har vi haft förut. Alldeles för många gånger.. Fungerar tvn till det du tänkt? Är du nöjd med bild/in-utgångar osv osv? Grattis. Då har du redan funnit den bästa tvn.. (för dig)

Svårare än så behöver det inte vara.

Postad 31 July 2008 - 06:49

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Visst kan det inträffa på båda men handen på hjärtat... plasmor är ju överrepresenterade eller hur? :D

Jag tror att anledningen till det är att folk tror att inbränningen blir permanent. Vilket det så sällan blir så att jag inte har hört om någon permanent inbränning. Ännu.

Postad 01 August 2008 - 11:26

Martin K
  • Martin K
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Jag tror att anledningen till det är att folk tror att inbränningen blir permanent. Vilket det så sällan blir så att jag inte har hört om någon permanent inbränning. Ännu.

Permanent eller inte... irriterande till tusen måste det ju vara ....

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.