Nya frontar ska byggas!
483 svar till detta ämne
Postad 04 August 2008 - 15:01
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Hej! Snart är den triska hösten här, och jag tänkte bygga ett par frontar som tröst! Två lådor med (i varje låda) 2st 6,5 Bas/Mellanregister samt en diskant. Bas/Mellanregister: Peerless 164 WR 26 72 THP LS 830657Diskant: Har ej bestämt (Kom med förslag!): Peerless DX25TG05-04Peerless 80DT26/55SF 811582 Skulle vilja ha hjälp med lådan samt delningsfilter! Vore grymt med lite hjälp! Den djupaste basen fixar min Peerless SLS-213 8" så det blir ett 2.1 system. Det blir anpassat för musik. Kör även lite spel och filmer, allt körs via PS3:an. Dom kommer att drivas med (har inte köpt än, drivs så länge med min Pioneer 602-R): XTZ Class A-100D II
Redigerat av Timpolanen, 04 August 2008 - 18:26.
Postad 04 August 2008 - 17:51
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
12L slutet skulle jag gått på till midden (ger ett F-3 på ca. 90hz, vill du dock ha det lägre så får du nog byta mot element med lägre qts-värde (under 0.4, så de passar i portade lådor).
Redigerat av Professor_Kalkyl, 04 August 2008 - 17:51.
Postad 04 August 2008 - 18:08
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hej!
Snart är den triska hösten här, och jag tänkte bygga ett par frontar som tröst!
Två lådor med 2st 6,5 Bas/Mellanregister samt en diskant.
Bas/Mellanregister: Peerless 164 WR 26 72 THP LS 830657
Diskant: Har ej bestämt (Kom med förslag!): Peerless DX25TG05-04
Peerless 80DT26/55SF 811582
Skulle vilja ha hjälp med lådan samt delningsfilter! Vore grymt med lite hjälp! Den djupaste basen fixar min Peerless SLS-213 8" så det blir ett 2.1 system. Det blir anpassat för musik. Kör även lite spel och filmer, allt körs via PS3:an.
Dom kommer att drivas med (har inte köpt än, drivs så länge med min Pioneer 602-R): XTZ Class A-100D II
Vifa diskanten är riktigt bra, jag hade kört på det i det här fallet
Postad 04 August 2008 - 18:26
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
12L slutet skulle jag gått på till midden (ger ett F-3 på ca. 90hz, vill du dock ha det lägre så får du nog byta mot element med lägre qts-värde (under 0.4, så de passar i portade lådor).
Okej! Har även tittat på HDS PPB 6.5" Midwoofer 830874 den har qts-värde på 0,4 så den passar bar i portat då eller? Vifa diskanten är riktigt bra, jag hade kört på det i det här fallet 
Jo kan tänka mig det! Men är det värt priset? (183kr dyrare) Gjorde en beräkning med HDS PPB 6.5" Midwoofer 830874 det blev 27L för två element med F-3 på ca 50Hz, är det bra eller? Skulle vilja ha lite hjälp med delningsfiltret!
Redigerat av Timpolanen, 04 August 2008 - 18:35.
Postad 04 August 2008 - 18:53
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Varför dubbla 6½? Satsa på en bättre istället
Postad 04 August 2008 - 19:32
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
finns många vägar att gå, vill du ha lite mer hifi kvalitet så kan du tjäna en del på ett bättre 6,5" i stället för 2st
Jag tycker att en gyllene medelväg är att bygga med 8" bas/mellanregister och diskant
Men det är upp till dig, dom Vifa diskanterna är riktigt bra ock kommer inte göra dig besviken
Vad har du för krav och ider ?
Postad 04 August 2008 - 19:48
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
finns många vägar att gå, vill du ha lite mer hifi kvalitet så kan du tjäna en del på ett bättre 6,5" i stället för 2st Jag tycker att en gyllene medelväg är att bygga med 8" bas/mellanregister och diskant
Men det är upp till dig, dom Vifa diskanterna är riktigt bra ock kommer inte göra dig besviken 
Vad har du för krav och ider ? Har ingen erfraenhet av högtalare tyvärr, har inget att referera till. Ska använda de till musik, hårdrock och elektro. Buget ligger på ca 3500kr. Gillar detaljer i ljudet så väljud prioriteras. Skälet till två element beror på mest på utseendet, samt blir lite mer tryck antar jag? Kom gärna med förslag i prisklassen 3500kr (bas,diskant). /Tim!
Postad 04 August 2008 - 20:22
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
menar du 3500 för bara elementen och filter, lådor räknar du inte med ?
Postad 04 August 2008 - 21:30
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
menar du 3500 för bara elementen och filter, lådor räknar du inte med ?
Jaa 3500kr för elementen och filter. Nopp, jag har några skivor golvspån 22mm så det är nog lungt. Lim, skruv mm har jag också hemma.
Postad 04 August 2008 - 22:40
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Har själv byggt med dom Peerless-basarna..., kolla i galleriet..., 2 st 830874 och Vifan har helt klart potential att bli nåt bra. 2 basar flyttar alltid mer luft än 1..., dessutom tycker åtminstone jag att det är snyggare. Ett lämpligt 2,5-vägs filter borde göra susen. Lite inspiration hittar du här. Bygge med Peerless
Postad 04 August 2008 - 23:24
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Har själv byggt med dom Peerless-basarna..., kolla i galleriet..., 2 st 830874 och Vifan har helt klart potential att bli nåt bra. 2 basar flyttar alltid mer luft än 1..., dessutom tycker åtminstone jag att det är snyggare. Ett lämpligt 2,5-vägs filter borde göra susen.
Lite inspiration hittar du här. Bygge med Peerless
Låter bra! Fast du hade 3st basar. Något tips på ett lämpligt 2,5-vägs filter?
Postad 05 August 2008 - 07:46
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Har själv byggt med dom Peerless-basarna..., kolla i galleriet..., 2 st 830874 och Vifan har helt klart potential att bli nåt bra. 2 basar flyttar alltid mer luft än 1..., dessutom tycker åtminstone jag att det är snyggare. Ett lämpligt 2,5-vägs filter borde göra susen.
Lite inspiration hittar du här. Bygge med Peerless
"2basar flyttar alltid mer luft än 1" ?! Inget illa menat men, hur menar du nu ? jo, det är sannt att 2st 6,5" basar i teorin kan flytta mer luft än T.ex. ett 8" element, men i praktiken så är det ju väldigt mycket mer som avgör är bara diametern/konarean. Jag misstänker att du menade konarean i förhållande till känslighet och slaglängd vid en viss inmatad spänning, som ju är det som avgör hur mycket lyft som flyttas vid en viss volym, men du skrev på ett sätt som lätt kan misstolkas om man inte är helt säker på detta.  mvh//David Låter bra! Fast du hade 3st basar. Något tips på ett lämpligt 2,5-vägs filter?
ett filter måsste beräknas efter basarna och diskanten i kombination och gärna också med lådan i beräkning och det kräver att man tar fram en filter konstruktion som är helt 100% egen för jusst den högtalaren. Detta om man vill ha ut så mycket ur högtalaren som möjligt, annars kan man ju köpa standard filter från hyllan på hifikit och vara nöjd med samma ljud som i dom flessta köpe högtalare för 1000kr/par Men jag tycker att det är att slänga pengarna i sjön, och man bör vara nogran när man håller på så blir det så mycket roligare sedan  Om du nu vill ha 2st av dessa basar i verje högtalare så tycker jag att dom ska parallell kopplas och så kör du på ett 2 vägs filter i stället, men det går bra att köra på 2,5 vägs också. Bara det att jag hadde valt 2 vägs i stället då det är lättare att få till bra och jag tycker oftast att det blir bättre när man väl får till det också. det skulle nog kunna bli en riktigt bra kombo med dom basarna och Vifa diskanten. Bara en gissning och utan att titta på datan på basarna så skulle det nog bli riktigt bra med ett 3 ordningen till diskanten ca 1500-2000Hz och basarna 2a ordningen + kanske en konjugatlänk om det behövs, inte för komplecerat, men det borde kunna bli riktigt bra... Diskanten är välldigt trevlg att jobba med och kräver inte så mycket "knölande" för att verkligen komma igång Men som sagt, detta får man titta närmare på. //David
Redigerat av DVD-ai, 05 August 2008 - 07:52.
Postad 05 August 2008 - 09:17
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Mkt. intressant tråd detta, mest p.g.a att jag har tänkt bygga med exakt samma element Anledningen till detta är att det går att bygga dem så extremt billigt... Nu kanske inte inte 3336:- är så billigt för en uppsättning högtalarelement, men om man skippar att köpa ifrån hifikit så kan man komma undan billigt: BasDiskantHar aldrig handlat från denna sida och man kanske gör en chansning om man beställer från utlandet, men de verkar vara en väldigt seriös sida iaf. Obs! basen har inte samma namn som den från hifikit men den verkar ha samma TS-parametrar, kanske sämre korg eller nått? För priset 1061,7:- så känns det som att iaf. ja struntar i om det
Postad 05 August 2008 - 09:45
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Verkar vara en intressant sida
Postad 05 August 2008 - 12:50
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Mkt. intressant tråd detta, mest p.g.a att jag har tänkt bygga med exakt samma element Anledningen till detta är att det går att bygga dem så extremt billigt... Nu kanske inte inte 3336:- är så billigt för en uppsättning högtalarelement, men om man skippar att köpa ifrån hifikit så kan man komma undan billigt: Bas Diskant Har aldrig handlat från denna sida och man kanske gör en chansning om man beställer från utlandet, men de verkar vara en väldigt seriös sida iaf. Obs! basen har inte samma namn som den från hifikit men den verkar ha samma TS-parametrar, kanske sämre korg eller nått? För priset 1061,7:- så känns det som att iaf. ja struntar i om det  Kul med samma bygge! Den Basen du tittade på var den jag tänkte på först med qts-värde över 0.4, så den passar inte i portade lådor. Så jag tänket på den 51kr dyrare varianten Peerless HIFIKIT. Peerless Bmm-elktronicsMen den där hemsidan verkar väldigt intressant! Kanske nogon här har någon erfarenhet av den?
Redigerat av Timpolanen, 05 August 2008 - 13:03.
Postad 05 August 2008 - 12:56
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
ett filter måsste beräknas efter basarna och diskanten i kombination och gärna också med lådan i beräkning och det kräver att man tar fram en filter konstruktion som är helt 100% egen för jusst den högtalaren. Detta om man vill ha ut så mycket ur högtalaren som möjligt, annars kan man ju köpa standard filter från hyllan på hifikit och vara nöjd med samma ljud som i dom flessta köpe högtalare för 1000kr/par Men jag tycker att det är att slänga pengarna i sjön, och man bör vara nogran när man håller på så blir det så mycket roligare sedan 
Om du nu vill ha 2st av dessa basar i verje högtalare så tycker jag att dom ska parallell kopplas och så kör du på ett 2 vägs filter i stället, men det går bra att köra på 2,5 vägs också. Bara det att jag hadde valt 2 vägs i stället då det är lättare att få till bra och jag tycker oftast att det blir bättre när man väl får till det också. det skulle nog kunna bli en riktigt bra kombo med dom basarna och Vifa diskanten.
Bara en gissning och utan att titta på datan på basarna så skulle det nog bli riktigt bra med ett 3 ordningen till diskanten ca 1500-2000Hz och basarna 2a ordningen + kanske en konjugatlänk om det behövs, inte för komplecerat, men det borde kunna bli riktigt bra... Diskanten är välldigt trevlg att jobba med och kräver inte så mycket "knölande" för att verkligen komma igång Men som sagt, detta får man titta närmare på.
//David
Okej låder bra! Men jag är inte så inne i delnings filter "än" vet att det består av kondensatorn, motstånd och spolen. Sedan att man ska dela för att dela upp ljudet på de olika elementen. Löda ska nog inte vara några problem har inte tummen mitt i handen iaf. LIte tålamod så brukar allt lösa sig! Tack för allt intresse ni har här på minhembio!! /Tim!
Postad 05 August 2008 - 13:02
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Okej låder bra! Men jag är inte så inne i delnings filter "än" vet att det består av kondensatorn, motstånd och spolen. Sedan att man ska dela för att dela upp ljudet på de olika elementen. Löda ska nog inte vara några problem har inte tummen mitt i handen iaf. LIte tålamod så brukar allt lösa sig!
Tack för allt intresse ni har här på minhembio!!
/Tim!
jag menade bara att det inte går att ta ett "färdigt" filter och sätta in, för det blir inte bra  Det ska nig inte vara omöjligt att få till ett bra filter till dessa element, och lådor som passar är inget problem det heller.
Postad 05 August 2008 - 13:08
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
jag menade bara att det inte går att ta ett "färdigt" filter och sätta in, för det blir inte bra  Det ska nig inte vara omöjligt att få till ett bra filter till dessa element, och lådor som passar är inget problem det heller.
Nej, det förstod jag! Elementen har ju olika värden. Och lådan har jag fixat en graf till högre upp, 27L f-3 ca 50hz det borde funka bra va? Tänkt bygga dem lite större med tomrum under (som jag avlägsnar från lådan) för att få den lite större. Då kan man delnigsfilter och sånt i den.
Redigerat av Timpolanen, 05 August 2008 - 13:08.
Postad 05 August 2008 - 13:13
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nej, det förstod jag! Elementen har ju olika värden. Och lådan har jag fixat en graf till högre upp, 27L f-3 ca 50hz det borde funka bra va? Tänkt bygga dem lite större med tomrum under (som jag avlägsnar från lådan) för att få den lite större. Då kan man delnigsfilter och sånt i den.
Mycket bra ide att ha en separat låda med filter m.m. i, smidigt att komma åt och förändra Gällande lådan så kanske jag hinner titta lite på den när jag kommer hem från jobbet.
Postad 05 August 2008 - 13:22
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Mycket bra ide att ha en separat låda med filter m.m. i, smidigt att komma åt och förändra Gällande lådan så kanske jag hinner titta lite på den när jag kommer hem från jobbet.
Okej va bra! Då hinner jag titta på den utländska sida lite mer! /Tim!
Postad 05 August 2008 - 13:26
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
http://www.faktiskt....o...&highlight=Där at det än som skriver att han har handlat där och det verkar vara problem fritt  Det blir ca 1000kr billigare än här sverige sedan kan man köpa delingsfilter komponenter mm där med och då kommer man ännu billigare undan
Redigerat av Timpolanen, 05 August 2008 - 13:47.
Postad 05 August 2008 - 14:01
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
sjukt billig sida, ligger redan bland mina favoriter
Postad 05 August 2008 - 18:11
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Har du tid att vänta lite längre så finns ju "DPD parcel service" som fraktsätt. Ska ta 2-10 dagar men det kostar bara 156.07:- då
Postad 05 August 2008 - 18:42
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Du skulle ju kunna beställa elementen nu, men det är lika bra att du väntar så kan du beställa filter komponenter på samma gång
Edit: hittar inte Xmec till dom där basarna...
Redigerat av DVD-ai, 05 August 2008 - 18:53.
Postad 05 August 2008 - 21:25
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Du skulle ju kunna beställa elementen nu, men det är lika bra att du väntar så kan du beställa filter komponenter på samma gång 
Edit: hittar inte Xmec till dom där basarna...
Mm det är sant. Vet ej vad jag ska ha för filter komponenter? Xmec hittar inte heller det kolla : Peerless. Men måste man ha det? Är det något med slaglängden? Såg på deras site hur stor låda de rekomenderar Låde sizeHar du tid att vänta lite längre så finns ju "DPD parcel service" som fraktsätt. Ska ta 2-10 dagar men det kostar bara 156.07:- då 
Okej tid har jag  Har inte byggt lådorna än, men får man det helt hem då? Det andra alternativet är med UPS verkar mer seriöst. Eller har jag fel?
Redigerat av Timpolanen, 05 August 2008 - 21:23.
Postad 05 August 2008 - 21:46
Bel3
-
Bel3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Inte en aning, men ja UPS verar ju lite seriösare
Postad 05 August 2008 - 22:18
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Snackade med Professor Kalkyl och fick en massa hjälp!
Postar från konversationen:
Jag skulle delat vid 1500Hz. Haft konjungatlänk på både mid och diskant
- Mats - säger:
Sen testat dämpat diskanten 11dB
Men för värden på filterkomponenterna är det bättre att du frågar DVD-ai, jag kan bara ge dig fingervisningar från formler, medans han kan simulera
- Mats - säger:
Konjugatlänk lågpass
Re 3,2 ohm
Le 1,2 mH
R1 4 ohm
C1 75,0 uF
Konjugatlänk Högpass
Re 2,75 ohm
Le x,x mH
R1 3,4375 ohm
C1 x,x uF
Delningsfilter 12dB/oktav högpass
C1 21,8 uF
L1 0,52 mH
Delningsfilter 12dB/oktav lågpass
C2 18,8 uF
L2 0,60 mH
- Mats - säger:
Nu vet jag inte hur det blir med dessa värden, men hör med DVD-ai, han kan nog ta fram en konjugat-länk till diskanten med
- Mats - säger:
Men nu ska jag sova, men du kan ju skicka ett mail till mig sen eller höra av dig när jag är inne nästa eller rent av hiva ett PM till DVD-ai (om du gör det så hälsa att han inte får dela över 1600Hz för att hålla Ka under 2.5)
Postad 06 August 2008 - 07:15
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Nu är jag på jobbet igen, så jag kan inte använda några program nu heller, jag tittade lite på låda igår men hittade inte Xmec då så jag skippade det och tittar på det idag i stället.
Xmec vill man gärna veta när det gäller beräkning av lådor, det är värdet på den maximala slaglängden innan elementet går sönder  Programmet kan uppskata ett värde på Xmec utifrån en rad andra parametrar, men jag gillar att ha det exakta värdet, men oavsätt vad så kollar jag på detta när jag kommer hem.
När det gäller konjugatlänk till diskanten så tror jag att han syftar på en resonanskrets eller liknande för att ta bort impedanstoppen funt elementets Fs, vi får se om det behövs, men det är inte helt säkert. Delningen vid ca 1500 som jag föreslog va som även Mats påpekare här dels för att inte spridningsmönstret mos basen ska blir "fel" iförhållande till diskanten och för att ordentligt dämpa bort toppen vid 4000Hz och alla dess resonanser i det området.
Jag kan nog titta på ett filter åt dig, och jag kan så gått det går räkna med påverkning av lådan m.m. men för att det ska bli perfekt så krävs det att du har möjlighet att själv sitta hemma och pilla lite, du måssta ha mätutrustning och program m.m.
Men det kommer att bli ett bra resultat ändå, bättre än köpe högtalare för samma pengar om man bara lägger ner lite tid på dom.
//David
Redigerat av DVD-ai, 06 August 2008 - 07:17.
Postad 06 August 2008 - 11:58
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Nu är jag på jobbet igen, så jag kan inte använda några program nu heller, jag tittade lite på låda igår men hittade inte Xmec då så jag skippade det och tittar på det idag i stället. Xmec vill man gärna veta när det gäller beräkning av lådor, det är värdet på den maximala slaglängden innan elementet går sönder Programmet kan uppskata ett värde på Xmec utifrån en rad andra parametrar, men jag gillar att ha det exakta värdet, men oavsätt vad så kollar jag på detta när jag kommer hem. När det gäller konjugatlänk till diskanten så tror jag att han syftar på en resonanskrets eller liknande för att ta bort impedanstoppen funt elementets Fs, vi får se om det behövs, men det är inte helt säkert. Delningen vid ca 1500 som jag föreslog va som även Mats påpekare här dels för att inte spridningsmönstret mos basen ska blir "fel" iförhållande till diskanten och för att ordentligt dämpa bort toppen vid 4000Hz och alla dess resonanser i det området. Jag kan nog titta på ett filter åt dig, och jag kan så gått det går räkna med påverkning av lådan m.m. men för att det ska bli perfekt så krävs det att du har möjlighet att själv sitta hemma och pilla lite, du måssta ha mätutrustning och program m.m. Men det kommer att bli ett bra resultat ändå, bättre än köpe högtalare för samma pengar om man bara lägger ner lite tid på dom.
//David
Okej tackar tackar! Program och mätutrustning mm, har lite program men vilka rekomenderar du? Mätutrusting menare du multimeter då? /Tim!
Redigerat av Timpolanen, 06 August 2008 - 11:58.
Postad 06 August 2008 - 12:17
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Okej tackar tackar! Program och mätutrustning mm, har lite program men vilka rekomenderar du? Mätutrusting menare du multimeter då?
/Tim!
Nee Jag menar mätmick och mät program till det och simuleringsprogram för filter / låda m.m. Men du behöver inte ha detta, det går att få till bra ändå, bara det att sissta lilla biten går inte utan sånna program. Så du kanske fasstnar för detta med högtalar byggen ( tro mig, det är lätt gjort...  ), skaffar dem mät grejerna grejerna senare och bestämmer dig för att "finpilla" lite för att få ut det där extra Det komemr att bli bra såhär också, men man får tänka till några gånger innan man bestämmer sig för en slutgiltig design. även om jag eller någon annan designar ett filter åt dig som i teorin borde vara "perfekt" så kan det hända att du vill förändra någonting för att du ska tycka att det är helt perfekt. Det vore bra att få veta lite av dina ljudideal Och skulle det vara så att du tycker att t.ex. diskanten är lite för hög eller låg eller liknande sedan så hjälper vi dig att få årdning på det utan problem, du kanske får köpa något/några nya motstånd eller så ( 10-50kr) för att få till det som jusst du vill ha det. //David
Redigerat av DVD-ai, 06 August 2008 - 12:21.
Postad 06 August 2008 - 12:50
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Nee
Jag menar mätmick och mät program till det och simuleringsprogram för filter / låda m.m. Men du behöver inte ha detta, det går att få till bra ändå, bara det att sissta lilla biten går inte utan sånna program. Så du kanske fasstnar för detta med högtalar byggen ( tro mig, det är lätt gjort... ), skaffar dem mät grejerna grejerna senare och bestämmer dig för att "finpilla" lite för att få ut det där extra Det komemr att bli bra såhär också, men man får tänka till några gånger innan man bestämmer sig för en slutgiltig design.
även om jag eller någon annan designar ett filter åt dig som i teorin borde vara "perfekt" så kan det hända att du vill förändra någonting för att du ska tycka att det är helt perfekt. Det vore bra att få veta lite av dina ljudideal Och skulle det vara så att du tycker att t.ex. diskanten är lite för hög eller låg eller liknande sedan så hjälper vi dig att få årdning på det utan problem, du kanske får köpa något/några nya motstånd eller så ( 10-50kr) för att få till det som jusst du vill ha det.
//David
Finpilla se vore bra! Ännu en förbättring sen! Bygger en separat låda till filter så det blir lätt att byta delar på. Min ljudideal? (tror jag fattade rätt)Humm Diskanten får inte vara för vass samt att det ska ge mycket detaljer, vad det gäller mid så ska den vara kraftig men än ha en rund återgivning. Kanske ingen poet men hoppas det går att läsa;) (Min sub fixar de läger Hz) Ska till HiFi Kit nu och prov lyssna lite tar någ en sväng förbi HiFi Klubben också!
Postad 06 August 2008 - 13:08
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Finpilla se vore bra! Ännu en förbättring sen! Bygger en separat låda till filter så det blir lätt att byta delar på. Min ljudideal? (tror jag fattade rätt)Humm Diskanten får inte vara för vass samt att det ska ge mycket detaljer, vad det gäller mid så ska den vara kraftig men än ha en rund återgivning. Kanske ingen poet men hoppas det går att läsa;) (Min sub fixar de läger Hz)
Ska till HiFi Kit nu och prov lyssna lite tar någ en sväng förbi HiFi Klubben också!
Ok, jo gör så, När det gäller lådan så va ju tanken att ha en låda till filtret, beroende på hur lådan blir så kan man ju antingen ha diskant och filter i en separat låda i toppen eller så har man filtret i en separat låda i botten eller liknande. det löser sig sedan när vi tittat lite gjupare in i låd konstruktionen. Det blir ju så att du får komma med egna omdömemn sedan när du byggt fördigt dom och lyssnat på den, eftersom det är omöjligt för någon annan att provlyssna och "finpilla" först, utan du bygger ju högtalarna och det är alltid en del "finpill" innan det blir presis som man vill. Det är dock ganska kul att "finpilla" och i det ingår mängden dämpning i lådan, lite dämpninger i filtret som kan ändras på och kanske även avstämning om det skulle bli som så. dina ljudideal ger en aning om vad för respons du kan tänkas gilla och gör det lättare att konstruera och ta med alla delar i betänkning vid designen av filter/låda
Redigerat av DVD-ai, 06 August 2008 - 13:09.
Postad 06 August 2008 - 20:06
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Ok, jo gör så,
När det gäller lådan så va ju tanken att ha en låda till filtret, beroende på hur lådan blir så kan man ju antingen ha diskant och filter i en separat låda i toppen eller så har man filtret i en separat låda i botten eller liknande. det löser sig sedan när vi tittat lite gjupare in i låd konstruktionen.
Det blir ju så att du får komma med egna omdömemn sedan när du byggt fördigt dom och lyssnat på den, eftersom det är omöjligt för någon annan att provlyssna och "finpilla" först, utan du bygger ju högtalarna och det är alltid en del "finpill" innan det blir presis som man vill. Det är dock ganska kul att "finpilla" och i det ingår mängden dämpning i lådan, lite dämpninger i filtret som kan ändras på och kanske även avstämning om det skulle bli som så.
dina ljudideal ger en aning om vad för respons du kan tänkas gilla och gör det lättare att konstruera och ta med alla delar i betänkning vid designen av filter/låda 
Nu har jag varit om lyssnat på diskanten. Kan säga att det var över förväntningarna! Lyssnade på HLFS-1 tyckte att den låte mycket bätter än ex B&W CM1 i diskanten, men alla har vi olika smak  HiFiKit kanske inte har det mest optimala lyssningsrummet men det lät grymt bra! Att ha lådan för både diskant och filter låter bra! Tänkte på botten först men toppen blir nog bäst! Finpilla är alltid roligt särskilt när det ger resultat. Låd formen och så hur löser man det? Har WinISD men man kan inte bestämma riktigt hur de ska se ut... Eller ska man fixa filterna först? Skulle vilja börja med lådan kanske på måndag. /Tim
Postad 06 August 2008 - 21:32
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Hold your horses.......
Blir inget bra att börja med filterna. Bestäm dig först för hur lådorna ska se ut, sen hjälper vi dig att simulera fram lådvolym och ett första testfilter.
Är det bestämt element? 2 st 830874 och Vifan?
Postad 06 August 2008 - 21:47
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hold your horses....... Blir inget bra att börja med filterna. Bestäm dig först för hur lådorna ska se ut, sen hjälper vi dig att simulera fram lådvolym och ett första testfilter. Är det bestämt element? 2 st 830874 och Vifan?
Verkar som det i alla fall  Ne... nu ska jag sova !
Redigerat av DVD-ai, 06 August 2008 - 21:47.
Postad 06 August 2008 - 21:48
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Gjorde in skiss i 3D, lite smak prov på hur jag vill ha det
(Inte samma element på bilden)
Redigerat av Timpolanen, 06 August 2008 - 21:51.
Postad 06 August 2008 - 21:59
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Gjorde in skiss i 3D, lite smak prov på hur jag vill ha det
(Inte samma element på bilden)
skulle det inte vara snyggare med bas/midarna lite närmare diskanten ? Jag tycker det ser lite "konstigt" ut som det e nu men smaken är ju som ... så är nu nöjd så Nn ! ska jag försöka att slita mig från datan...
Postad 06 August 2008 - 22:03
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
skulle det inte vara snyggare med bas/midarna lite närmare diskanten ? Jag tycker det ser lite "konstigt" ut som det e nu men smaken är ju som ... så är nu nöjd så
Nn ! ska jag försöka att slita mig från datan... 
Humm ska kolla på det! Heheh okej det kan vara svårt;) Gjorde lite olika varjanter, vad tycker ni? Vilken är snyggast?
Redigerat av Timpolanen, 06 August 2008 - 22:39.
Postad 07 August 2008 - 08:10
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
1 eller 3 om du frågar mig
Postad 07 August 2008 - 10:00
80-talet
-
80-talet
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Postad 07 August 2008 - 10:45
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Japp samma här! Man såg det nu när jag gjorde olika  Det blir nog 3:an.
Redigerat av Timpolanen, 07 August 2008 - 10:47.
Postad 07 August 2008 - 10:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Japp samma här! Man såg det nu när jag gjorde olika Det blir nog 3:an.
Det blir nog bra  Sedan får vi se.. tängte du köpa grejerna från den sidan pånätet som det tippsades om ? det gör ju det hela roligare för du skulle då kunna få bättre element till samma pris
Redigerat av DVD-ai, 07 August 2008 - 10:54.
Postad 07 August 2008 - 10:53
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Typ ett, men med porten på baksidan
Postad 07 August 2008 - 10:58
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Typ ett, men med porten på baksidan
Det e ju inte helt fel det heller,får du ju lite med djupbas egenskaper + att det finns fördelar med att ha porten så nära golvet som möjligt. Annars helt sluta lådor är inte fel det heller ( om dom passar bra i det eller så kanske vi hittar andra roliga element  ) är du öppen för förslag på andra basar om det skulle vara som så ?
Postad 07 August 2008 - 15:37
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Det e ju inte helt fel det heller,får du ju lite med djupbas egenskaper + att det finns fördelar med att ha porten så nära golvet som möjligt. Annars helt sluta lådor är inte fel det heller ( om dom passar bra i det eller så kanske vi hittar andra roliga element ) är du öppen för förslag på andra basar om det skulle vara som så ?
Jag satt porten på framsidan för att det är snyggare bara, fast om det är bättre att ha på baksidan så kör jag på det. Japp det blir från http://www.bmm-electronics.com/ om allt går bra där. Andra basar? Humm vet ej, grejen är att jag inte har så mycket cash just nu 2500kr, men jag kommer att få in 1000kr snart. Jag kommer att bygga ett par till till en polare och han har inte skyhög buget presic, men jag kan höra med han. Skicka gärna lite tips på andra basar!
Redigerat av Timpolanen, 07 August 2008 - 15:38.
Postad 07 August 2008 - 20:08
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ne men grejen är ju den att om man hittar några som skulle passa bättre så kan det vara lönt att byta, men bara om dom kostar lika mycket
Postad 08 August 2008 - 03:00
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Ne men grejen är ju den att om man hittar några som skulle passa bättre så kan det vara lönt att byta, men bara om dom kostar lika mycket 
Okej men då kör vi på de som har har sagt tidigare;)
Postad 08 August 2008 - 07:44
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Okej men då kör vi på de som har har sagt tidigare;)
haha, jo men vi får se, men vill du absolut ha dom så är det ju så, men det kan finnas bättre alternativ isamma prisklass är det jag menar  Men vi får se hur det blir, man vill ju att du ska få ut så mycket som möjligt för dina pengar
Postad 08 August 2008 - 18:11
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
haha, jo men vi får se, men vill du absolut ha dom så är det ju så, men det kan finnas bättre alternativ isamma prisklass är det jag menar  Men vi får se hur det blir, man vill ju att du ska få ut så mycket som möjligt för dina pengar 
Okej, den är också väldigt snygga med klippta kanter. Heheh jo visst men jag har inte hittat någon som verkar bättre, vet inte vad jag ska kolla på  När kan man gå djupare in på lådan då? /Tim!
Postad 08 August 2008 - 21:35
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
28 liter portat med 3" port, tratt i åtminstone ytterdelen 14 cm långt, dämpull på alla väggar utom baffeln.
En bra början.
Har simulerat lite filter, ser bra ut, ber att få återkomma.
unjefär 2200hz mellan diskant och övre bas, nedre bas trillar in vid 250 hz, allt 12 db/ oktav, impedanskorrigering på basarna och liten dämpning på diskanten, denna fasvänd. +-2db 200-15khz enligt simulering. Liten hiss i basen.....
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|