Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dubbla subar

52 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 August 2008 - 16:51

jonas_tby
  • jonas_tby
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Om man vill ha två subar men bara har en pre-out, kan man bara köra med en split(y-koppling typ)?? Funkar det bra eller...??

Jonas

Postad 24 August 2008 - 16:55

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Om man vill ha två subar men bara har en pre-out, kan man bara köra med en split(y-koppling typ)?? Funkar det bra eller...??

Jonas

Ja det fungerar mycket bra :)

Postad 24 August 2008 - 16:58

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Du kan också köra ut från den ena till den andra

Thomas

Postad 24 August 2008 - 17:16

jonas_tby
  • jonas_tby
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Tack för snabba svar!!:)

Jonas

Postad 24 August 2008 - 17:38

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0

Du kan också köra ut från den ena till den andra

Thomas

Se upp lite med det, kan vara en filtrerad signal som kommer ut.

Postad 26 August 2008 - 00:11

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Och naturligtvis håller du ett öga på att fasen ligger rätt, så att dina bägge basar tar ut varandra. Har du ingen faskontroll kan du börja med att se till att du har lika långt till sub 1 som till sub 2.

Postad 26 August 2008 - 11:18

jonas_tby
  • jonas_tby
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
VA, ska basen ta ut varandra!? Låter ju helskumt tycker jag...Bas nr.1 inställd på 0 och bas nr.2 inställd på 180?
Ska det verkligen vara så?

Jonas

Postad 27 August 2008 - 13:13

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Subbarna ska inte ta ut varandra utan tillsammans ska det ta ut de stående vågorna i rummet (i alla fall om man gör rätt).

Postad 28 August 2008 - 00:31

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
haha, tur att någon är vaken, för det är ju såklart det dom inte skall göra!

Vad jag menar är att om basarna står med olika avstånd till lyssningspositionen kan man i viss mån korrigera det med fasen på den bas som är närmast, och därefter i förstärkarens tidskorrigering. På detta sätt bör inte basarna ta ut varandra, och med hjälp av stärkaren så skall dom inte heller släcka ut basinformationen från dom vanliga högtalarna.

Att två basar bidrar till att tona ner stående vågor är en grej som kan ge ett rejält lyft i basljudet, men skall man bli av med stående vågor nästan helt måste man gå upp till fyra subbar enligt vad jag har förstått. Dock så verkar det krävas en del kraft eftersom det inte bara är dom stående vågorna som släcks ut något, utan även en del av basljudet i sig.

Postad 28 August 2008 - 11:26

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Man får vara beredd på att det är avsevärt mycket mer pyssel att kalibrera in två subbar jämfört med en.
Fast det är det värt ;)

Postad 28 August 2008 - 13:04

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

haha, tur att någon är vaken, för det är ju såklart det dom inte skall göra!

Vad jag menar är att om basarna står med olika avstånd till lyssningspositionen kan man i viss mån korrigera det med fasen på den bas som är närmast, och därefter i förstärkarens tidskorrigering. På detta sätt bör inte basarna ta ut varandra, och med hjälp av stärkaren så skall dom inte heller släcka ut basinformationen från dom vanliga högtalarna.

Att två basar bidrar till att tona ner stående vågor är en grej som kan ge ett rejält lyft i basljudet, men skall man bli av med stående vågor nästan helt måste man gå upp till fyra subbar enligt vad jag har förstått. Dock så verkar det krävas en del kraft eftersom det inte bara är dom stående vågorna som släcks ut något, utan även en del av basljudet i sig.

Det där är intressant. Kan man i princip strunta i akustikreglering, eller fixar fyra basar det? Och hur är det med utklingningstiden på de stående vågorna? Kortas de också av ju fler subbar man har?

Postad 29 August 2008 - 23:16

MONTANA-HighEnd
  • MONTANA-HighEnd
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Paradoksalt nok, skulle man kanskje tro, men med 2 subber er det etter mine erfaringer enklere å utjevne romrelaterte resonanser i suboktavene enn med en enkelt sub. Også om hver sub har 2 stk. basselementer i stedet for bare 1 stk. basselement, så blir gjerne sammenhengen i lydbildet best.

Det mest avgjørende er dog balansen man oppnår med 2 subs fremfor med bare 1 sub, slik jeg ser det. Bassen er ikke like retningsbestemt som høyere frekvenser, men en sub jobber ofte opp til delefrekvenser et sted mellom kanskje 45 - 60 Hz, og man merker klart hvor bassen kommer fra. Om man har 1 sub bør den plasseres i midten, vil jeg mene.

Bifogad fil(er)

Postad 29 August 2008 - 23:23

MONTANA-HighEnd
  • MONTANA-HighEnd
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Ápropos bassutjevning: Å supplere med en subwoofer midt mellom de to bakhøyttalerne (rear speakers), som ofte er monitorhøyttalere, er meget effektfullt. Det gir også en illusjon av et mye større lydbilde enn hva de to bakhøyttalerne (om dette er monitorer) klarer å skape alene - et det gir mye mer "impact" ;)

Postad 30 August 2008 - 00:20

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Hej är det ditt rum och dina maffiga högtalare ? ;)

Postad 30 August 2008 - 10:34

MONTANA-HighEnd
  • MONTANA-HighEnd
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Nei, det er en kundes høyttalere. Jeg driver HighEnd.no, som importerer MONTANA Loudspeakers til Norge, Sverige og Finland. På bildet ser du MONTANA EPS2 fronthøyttalere, MONTANA SPC fronthøyttaler og MONTANA SSW subwoofers, og bak står et par MONTANA Monitor, alt fyret opp av OLYMPIA forsterkere fra samme amerikanske produsent som lager MONTANA Loudspeakers.

Vi har testet dette systemet med en rear subwoofer - og det er heftig med rear sub, som får rear Monitors til å skape et mye større lydbilde bak enn uten.

MItt personlige system er kun et stereosystem (dog koblet i hop med en ny Samsung 46" LCD FullHDTV og den nye BD-P1500 BluRay-spilleren), som ser så her ut:

Bifogad fil(er)

Postad 30 August 2008 - 10:38

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Det mest avgjørende er dog balansen man oppnår med 2 subs fremfor med bare 1 sub, slik jeg ser det. Bassen er ikke like retningsbestemt som høyere frekvenser, men en sub jobber ofte opp til delefrekvenser et sted mellom kanskje 45 - 60 Hz, og man merker klart hvor bassen kommer fra. Om man har 1 sub bør den plasseres i midten, vil jeg mene.

Om du kan riktningsbestämma ljudet redan vid 45-60 Hz tillhör du en liten skara av människor med otroligt välutvecklad hörsel. Den stora massan kan inte riktningsbestämma ljud upp till 80 Hz. Sen tycker jag att det är rummet som avgör var subben/subbarna bör placeras. Rummet är den faktor som mest avgör hur bra subben låter i din lyssningsposition.

Redigerat av jonsod76, 30 August 2008 - 10:44.

Postad 30 August 2008 - 10:49

MONTANA-HighEnd
  • MONTANA-HighEnd
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Ta f.eks. et mulitkanals hjemmekinosystem og sett subwooferen langt til venstre eller til høyre for fronthøyttalerne, eller for den sakens skyld - bak i rommet. Eller enda "verre" - gjør det samme med to monitorhøyttalere og en sub som kun brukes til musikk. Lytt så til resultatet. At dette gir et tilfredsstillende resultat i spesielt mange tilfeller, tilsier mine erfaringer at ikke er tilfellet.

Jeg bare refererer til hva jeg selv har opplevd gang på gang, både med subwoofers til musikk og HomeTheatre. Og jeg vet at dette ikke er unikt for meg selv - jeg vet av erfaring at mange opplever samme sak som meg.

Det er vel så at det er begrenset i hvilken grad dypbass kan retningsbestemmes ved hjelp av hørselen, men man kan garantert fornemme hvor basstrykket og subsoniske lydbølger kommer fra i et rom. Og balanse mht. bassrespons opplever jeg - i MIN subjektive verden - som mest behagelig.

Vet ikke om du med denne presiseringen forstår hva jeg mener, men da har jeg i alle fall forsøkt å presisere hva jeg mener.

Redigerat av MONTANA-HighEnd, 30 August 2008 - 10:57.

Postad 30 August 2008 - 10:53

MONTANA-HighEnd
  • MONTANA-HighEnd
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Kan tilføye et jeg er 100 % enig i at rommets utforming og størrelse har ekstremt stor betydning for lydresultatet. Likevel har også 1 vs. 2 (eller flere) subs og plasseringen av dem i rommet åpenbart også avgjørende betydning for hvordan det hele låter. Om det ene eller andre er viktigst, kan sikkert variere fra tilfelle til tilfelle.

Postad 30 August 2008 - 11:02

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Ta f.eks. et mulitkanals hjemmekinosystem og sett subwooferen langt til venstre eller til høyre for fronthøyttalerne, eller for den sakens skyld - bak i rommet. Eller enda "verre" - gjør det samme med to monitorhøyttalere og en sub som kun brukes til musikk. Lytt så til resultatet. At dette gir et tilfredsstillende resultat i spesielt mange tilfeller, tilsier mine erfaringer at ikke er tilfellet.

Jeg bare refererer til hva jeg selv har opplevd gang på gang, både med subwoofers til musikk og HomeTheatre. Og jeg vet at dette ikke er unikt for meg selv - jeg vet av erfaring at mange opplever samme sak som meg.

Det er vel så at det er begrenset i hvilken grad dypbass kan retningsbestemmes ved hjelp av hørselen, men man garantert fornemme hvor basstrykket og subsoniske lydbølger kommer fra i et rom. Og balanse mht. bassrespons opplever jeg - i MIN subjektive verden - som mest behagelig.

Vet ikke om du med denne presiseringen forstår hva jeg mener, men da har jeg i alle fall forsøkt å presisere hva jeg mener.

Jag förstår vad du menar och ifrågasätter inte dina egna upplevelser, men det är väl känt att de allra flesta människor inte kan riktningsbestämma ljud upp till 80 Hz. THX har bl.a. standardiserat subwoofers brytningsfrekvensen till 80 Hz just av detta skäl.

Sen glömde jag skriva i mitt förra inlägg att din upplevelse av att 2 subbar bättre jämnar ut rumsresonanser (stående vågor) jämfört med 1 subwoofer är helt korrekt. Ju fler subwoofers man har, desto jämnare basljud får man i rummet. Även distorsionen minskar med fler subbar, dock måste subbarna man använder vara av samma modell eller åtminstone likvärdiga för att det skall låta riktit bra.

Postad 30 August 2008 - 11:04

Unregisteredd6ab7d3b
  • Unregisteredd6ab7d3b
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Jag kan verkligen rekomendera två subbar: jag körde först med en och det var nästan omöjligt att få till bra bas: blött, slött och bumligt. Sedan köpte jag dubbla Velodyne SPL 1200R och alla bitarna föll på plats. Jag har inte ens använt kalibreringsfunktionen. Det blir inte så mycket mer tryck utan det känns bara rätt, snabbt och snärtig och djupt ;)

Postad 30 August 2008 - 11:13

MONTANA-HighEnd
  • MONTANA-HighEnd
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jeg innser at formuleringen "Bassen er ikke like retningsbestemt som høyere frekvenser, men en sub jobber ofte opp til delefrekvenser et sted mellom kanskje 45 - 60 Hz, og man merker klart hvor bassen kommer fra" kan oppfattes som at jeg hevder at man HØRER retningen på bassen under 80 Hz, men det er ikke det jeg hevder. Jeg hevder at bass ikke er like retningsbestemt som høye frekvenser, men at man likevel kan MERKE (ikke nødvendigvis HØRE) hvor basstrykket kommer fra.

Vi er nok stort sett enige om "the bottom line", tror jeg ;)

Postad 30 August 2008 - 19:36

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

Jag kan verkligen rekomendera två subbar: jag körde först med en och det var nästan omöjligt att få till bra bas: blött, slött och bumligt. Sedan köpte jag dubbla Velodyne SPL 1200R och alla bitarna föll på plats. Jag har inte ens använt kalibreringsfunktionen. Det blir inte så mycket mer tryck utan det känns bara rätt, snabbt och snärtig och djupt ;)

Eller hur!!
Kör samma. - det är så bas ska vara=)

Postad 30 August 2008 - 19:49

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Om man utgår ifrån att ett baselement i en subba är helt perfekt och inte ger upphov till någon som helst form av övertons-produkter, så kan man konstatera att en delning vid t.ex. 50 Hz med en branthet på 24dB/oktav (ovanligt brant delning i dagens aktiva subbor), så vid 100Hz så kan det fortfarande finnas toner kvar. Även om dessa är dämpade med 24dB så är det enligt min mening inte något större problem med att höra så kraftigt dämpade toner.

Delar man vid 60Hz och har samma branthet så betyder det att ända uppe i 120Hz området så finns det hörbara toner (24dB tystare).

Utgår vi istället från lite vanliga subbors delningsfilter så brukar deras filter-branthet ligga på antingen 12 eller 18dB/oktav vilket innebär att man ganska enkelt kan höra toner på långt över 100 Hz även om man delar så lågt som 50Hz.

Då är det lätt att förstå att t.o.m. ganska många människor faktiskt kan peka ut var en subba står och att deras placering faktiskt har betydelse.

Lägg till det faktum att de flesta subbor tyvärr inte är helt befriade från övertons-produkter, så blir det ännu lättare att höra var en subba står.

Behöver jag nämna att min hembyggda subba är placerad mitt i mellan mina frontar? Och då kör jag ändå med 24dB/oktav filter som är inställda på runt 45 Hz!!

Postad 30 August 2008 - 19:53

jonas_tby
  • jonas_tby
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Hallå,

Trådskaparen här, ikväll gjordes första testet med dubbla subar äntligen.
Har inte provat alls att flytta runt nåt än utan har dom ståendes utanför vardera front.
Riktigt nöjd faktiskt, kanske inte så mycket mer tryck än förut (med 1 sub), men ljudet känns definitivt mer "komplett" och trovärdigt...Använder filmen Die Hard 4.0 när jag testar, gillar skarpt scenerna ca 15min in i filmen när dom är i lägenheten och blir beskjutna av automatvapen med ljuddämpare. Det dova ljudet vibrerar så gott i soffan...

Jonas

Postad 30 August 2008 - 20:26

MONTANA-HighEnd
  • MONTANA-HighEnd
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Gode poeng, krasse! De momenter du påpeker er sikkert en del av forklaringen på mine og flere andres opplevelser av hvorfor det gir et mest balansert og helhetlig resultat å sentrere subwwoferen, om man bare har en, eller å plassere 2 stk. subwoofers symmetrisk. Altså at overtonestrukturer kan være hørbare over delefrekvensen.

Det er likevel en interessant "fråga" om retningen til de aller laveste bassfrekvensene, la oss si fra 35 - 12 Hz, kan fornemmes/føles - ikke nødvendigvis ved hjelp av hørselen - men rett og slett fordi man kan på "når sätt" kan sanse hvor lydtrykket (luft i bevegelse) kommer fra. I alle fall om lydtrykket er meget høyt. Det kan virke slik, "tycker" jeg, men det er kanskje bare en illusjon som skyldes overtonestrukturer over 80 Hz?

Det virker i alle fall som om det er en viss konsesus om to ting:

1) At de fleste - som oftest - vil kunne sitte med bind foran øynene og peke ut hvor lyden fra en subwoofer kommer fra i rommet.
2) At flere subwoofers - som oftest - i samme rum utjevner romresonanser (standing waves) i bassområdet, på samme vis som flere basselementer i ett høyttalerkabinett har den samme effekten.

Postad 30 August 2008 - 23:32

bjorn_m_eriksson
  • bjorn_m_eriksson
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
För att svara på ett tidigare inlägg:

Dubbla subbar (eller gärna fyra?) är väl inte istället för akustikreglering, utan snarare ett steg i akustikreglering?

För såvitt jag förstår så tappar man ju snarare kraft (vilket såklart kompenseras i och med fler subbar) genom att vågorna tar ut varandra.

Jag har två billiga subbar hemma och är mycket nöjd med dessa. Klart man har lite mer att önska, men för att vara ett vanligt vardagsrum i en sketen lägenhet så är jag nöjd med mitt basljud. Vore kul att någon gång testa med fyra st, men jag tror snarare jag kommer att prioritera lite kraftfullare doningar och fortsätta jobba med placering, och kanske lite eq vilket väl börjar bli ganska vanligt även på subbar.. Två st. kommer nog vara minimum hädanefter iaf, enligt den princip som krasse beskriver, just p.g.a att det är skönt att inte kunna bestämma riktningen på basinformationen riktigt. Mycket jobbigt enligt mig att få basljud från endast ett håll (läs: mini-anläggning med basen gömd i hörnet bakom soffan t.ex. :) )

Postad 31 August 2008 - 00:11

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Vad det gäller OM det går att höra riktningen på bas-ljud, så måste isåfall förutsättningarna vara att inget annat hörs än de tonerna man använder för ett sådant test.

D.v.s. inga övertoner, inga rester av bortfiltrerade signaler och inga grejer som står i vibrerar i närheten av subban...

Fixar man detta så är jag övertygad om att det finns en begränsning i vår hörsel för hur lågfrekventa toner vi kan höra.

Det har med våglängden och avståndet mellan våra öron att göra! Det exakta förhållandet vet jag inte, men som jag förstår det så försvinner vår förmåga att uppfatta riktningen till en ton när tonens våglängd är så stor så att vågens toppar och dalar i princip når öronen samtidigt!

Säg t.ex. att våglängden är så stor så att vågens "yttersta topp" är längre än avståndet mellan våra öron. Då betyder det att vågens maximum hörs i båda öronen mer eller mindre samtidigt. Vid ett sådant scenario så kan vi ur ett logiskt perspektiv faktiskt inte höra någon riktning, eftersom våra öron inte längre har några "referenspunkter" i vågen att jämföra tidsfördröjningen med...

Har "experterna" kommit fram till att subbas-ljud inte bör överstiga 80Hz för att vi inte ska kunna riktnings-bestämma ljudet, så finns det säkert fog för detta. Problemet för oss "konsumenter" blir att försöka hindra en subba att ge ifrån sej ljud över 80 Hz.

För att ljud ska vara dämpade med över 60dB vid 80 Hz, så skulle vi med ett filter, vars branthet ligger på 18dB behöva ställa in delningsfrekvensen på runt 10Hz...
Ökar vi ett filters branthet till 24 dB/oktav så kan höja delningsfrekvensen till runt 18Hz skulle jag tro...

Jag drog till med 60dB, men med tanke på att vi i praktiskt taget alla andra sammanhang eftersträvar en kanalseparation på 96dB eller helst ännu högre, så kanske inte ens 60dB är tillräckligt för att tonerna över de där 80Hz ska vara så dämpade så att subban blir omöjlig att riktnings-bestämma.

M.a.o. så får ni nog acceptera att subbor i allmänhet GÅR att riktnings-bestämma om man verkligen vill. Alla metoder som gör det svårare, men som inte samtidigt försämrar resten av ljudkvaliten, tycker jag är bra.

Centrering av en subba är en sådan metod. Att använda flera subbor är en annan som jag mer än gärna skulle vilja prova, men för närvarande så är det lågprioriterat p.g.a. kostnads-skäl.

Jag har helt enkelt annat som kostar, lite högre upp på min prio-lista...

...Men låt inte det hindra er andra som är sugna på att testa dubbla subbor. Skriv gärna om era erfarenheter också...

Postad 31 August 2008 - 08:29

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
andvänd mät program så ser man svart på vit hur mycket dämpningen i filtret gör och vid vilken bryt frekvens som är bäst för att slippa övertoner

Postad 31 August 2008 - 10:32

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Har "experterna" kommit fram till att subbas-ljud inte bör överstiga 80Hz för att vi inte ska kunna riktnings-bestämma ljudet, så finns det säkert fog för detta. Problemet för oss "konsumenter" blir att försöka hindra en subba att ge ifrån sej ljud över 80 Hz.

Jag instämmer och håller med om det du kommit fram till Krasse, men jag vill utveckla det jag citerat. Anledningen till det är att jag tycker du inte utgår från en vardaglig situation, som t.ex. när man ser på en film eller när man lyssnar på musik. Som du nämnt så sjunker mycket riktigt volymen över inställd delningsfrekvens enligt den branthet man ställt in, eller som subban har sedan fabrik. Men låt oss säga att delningsfrekvensen är inställd på 80 Hz.
Det innebär att allt ljud över 80 Hz kommer spelas med en lägre volym (vilket avtar ju högre frekvensen är). Om nu subben vore den enda högtalaren i rummet - så javisst, då ska du kunna höra var den står (eftersom du hör övertonerna).
Men eftersom exakt samma ljud spelas i området kring delningsfrekvensen i både de vanliga högtalarna och i subben så skall du i princip inte kunna det, åtminstone är det inte enkelt. Låt mig förklara med ett exempel: Låt 10 små barn sjunga i kör, ett av dessa barnen sjunger volymmässigt högre än alla de övriga barnen. Eftersom detta barns röst överröstar de övriga barnens röster kan vi med hörseln enkelt placera vad ljudet kommer från, det är i en sådan situation betydligt svårare att med hörseln peka ut något av de andra barnen. Detta trots att barnen sjunger i helt olika stämmor.
Nu tillbaka till hembiorummet. Om subben smälter bra in med de resterande högtalarna, dvs har en bra samklang, så kommer den i princip spela exakt samma övertoner som de vanliga högtalarna gör, fast med en lägre volym än dessa.

Människan har oerhört svårt att riktningsbestämma en volymmässigt lägre källa om en volymmässigt högre källa samtidigt spelar exakt samma ton (vi har t.o.m. svårt för detta när tonerna inte är samma, som med barnkören). Vi kommer däremot lätt kunna riktningsbestämma källan som spelar tonen högst, ja åtminstone så länge vi pratar om högfrekventa ljud.

Kontentan är att att om vi bryter en subba vid 80 Hz så skall vi "normalt" (kanske skall det stå optimalt eftersom jag utgår från att inga missljud från subben förekommer ) inte kunna höra var den står. Den "överröstar" bara våra övriga högtalare i frekvenser under 80 Hz och dessa skall människan inte kunna riktningbestämma.

Jag tror även att många hör var deras subwoofer står pga av att de vet att den står just där, jag är övertygad om att de inte lika framgångsrikt skulle kunna riktningsbestämma samma subwoofer, med samma inställningar, vid ett blindtest.

Redigerat av jonsod76, 31 August 2008 - 10:37.

Postad 31 August 2008 - 10:47

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Jag kan också "upptäcka" att ljudet från min PB 13 Ultra kommer från mitt vänstra hörn där den står. Inte alltid höra, men jag känner, både med trumhinnan och övriga kroppen att tryckvågorna kommer från vänster sida och att mitt vänstra öra blir mer "belastat" än det högra även om jag kanske inte alltid "hör" ljudet. Därför kommer det bli en till PB13 till det andra hörnet så småningom.

Postad 31 August 2008 - 10:56

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Kan inte göra annat än att hålla med!
2 subbar är grymt mycket bättre än en.
Kört 2 subbar ett par år nu.

Har provat och testat att justera dom en hel del.
Men när man spelar med dom en i taget så är det stört omöjligt att få dom att spela likadant.
En låter bummlig och slö och den ena mer djup och rapp.
Men så fort man spelar med båda så låter det grymt bra.
Är det för att dom låter olika pga placeringen eller?

Postad 31 August 2008 - 11:12

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Är det samma subbar och dessa har samma inställningar så är svaret ja. Var de står i rummet har en mycket stor betydelse för hur de låter. Jag har själv undersökt hur stor skillnaden kan var, detta är enkelt för mig eftersom mina subbar har en inbyggd programvara som tillåter mig att rita upp en frekvenskurva på tv:n. Frekvenskurvan kan se totalt annorlunda ut, bara man flyttar en sub 10 cm åt sidan.

Enligt mig får man en viss vinst i ett renare basljud när man går från 1 till 2 subbar, distorsionen minskar eftersom man kan sänka volymen på subbarna jämfört med bara 1 sub. Men den stora vinsten ligger i att man får en jämnare bas i rummet, stående vågor är inte lika svåra att hantera. Det senare tror jag många upplever som om de får en mycket högre kvalité på ljudet när det i själva verket är fysiken bakom akustiken som man reglerat.

Postad 31 August 2008 - 11:36

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Kan inte göra annat än att hålla med!
2 subbar är grymt mycket bättre än en.
Kört 2 subbar ett par år nu.

Har provat och testat att justera dom en hel del.
Men när man spelar med dom en i taget så är det stört omöjligt att få dom att spela likadant.
En låter bummlig och slö och den ena mer djup och rapp.
Men så fort man spelar med båda så låter det grymt bra.

står dom så som du har i galleriet så kan det bero på att du dämpar för lite på den som låter slö och det är nog mera ett acuosic problem
jag skulle prova att ställa ut dom och lite mera space från väggarna och se vad som händer.

Redigerat av Unregistered1022, 31 August 2008 - 11:37.

Postad 02 September 2008 - 14:45

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0

andvänd mät program så ser man svart på vit hur mycket dämpningen i filtret gör och vid vilken bryt frekvens som är bäst för att slippa övertoner

Håller med! Ett program med rätt inställt mic är nog den bästa investeringen de flesta kan göra för sitt basljud, efter subben förstås :)
Det ska krävas ett bra öra, mycket tid och kunskap för att få till basljudet rätt utan ett program som hjälper en.

Postad 02 September 2008 - 20:24

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Håller med! Ett program med rätt inställt mic är nog den bästa investeringen de flesta kan göra för sitt basljud, efter subben förstås :)
Det ska krävas ett bra öra, mycket tid och kunskap för att få till basljudet rätt utan ett program som hjälper en.

Vilket tur att man har det då!
:rolleyes: :P

...Fast det där med tid har jag väääldigt dåligt med...
...och sen så har jag ju dessutom lite problem med "lock för örat" för tillfället...
...kunskap...

Hmmm...

Förslag på en bra mick och ett enkelt och billigt program mottages tacksamt :lol: ...

Postad 02 September 2008 - 20:40

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Jo krasse vet inte om du behöver något program då du vet vad du pratar om :D

För oss andra dödliga B) kan det dock vara enkelt med ett program typ XTZ room analyser eller andra lösningar som inkluderar gratis programvara och en bra mätmic (radioshack har väl någon tror jag).

Mätprogramet fixar ju som sagt inget men det ger en en hint om vad man ska starta, efter omöblering och flyttande på högtalare fram och tillbaka (det är här tiden kommer in :D ) så får man förhoppningsvis någorlunda bukt på baskurvan. Detta kan vara väldigt känsligt och för vissa räcker det med att flytta subben kanske 10cm för att få bort toppar och dalar i lyssningspositionen.

Om inget vill sig så får man se till att försöka får bort dalarna med palcering och jämna ut topparna med en PEQ.

Redigerat av MGW, 26 September 2008 - 07:13.

Postad 03 September 2008 - 19:33

MONTANA-HighEnd
  • MONTANA-HighEnd
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Man kan komme langt med eksperimentering med plassering for å jevne ut bassresponsen. Man kan også bruke et SPL Meter og en CD med sinustoner, notere ned SPL ved de ulike frekvenser og så bruke Bass Eq og andre innstillinger på subwoofer(s) til jevne ut dips & peaks. Perfeksjonistene vil vel ofte foretrekke presise målinger med mikrofoner.

Postad 04 September 2008 - 17:41

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Man kan komme langt med eksperimentering med plassering for å jevne ut bassresponsen. Man kan også bruke et SPL Meter og en CD med sinustoner, notere ned SPL ved de ulike frekvenser og så bruke Bass Eq og andre innstillinger på subwoofer(s) til jevne ut dips & peaks. Perfeksjonistene vil vel ofte foretrekke presise målinger med mikrofoner.

fortfarande lättare med ett mätprogram och en mik att få till justa kurvor i en eq och man kan andvända sig av bheringer fbq2496.
och i dom flesta slutsteg som har en eq så är dom i regel av under målig kvalitet.

Postad 25 September 2008 - 23:16

MONTANA-HighEnd
  • MONTANA-HighEnd
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
"fortfarande lättare med ett mätprogram och en mik att få till justa kurvor i en eq och man kan andvända sig av bheringer fbq2496. och i dom flesta slutsteg som har en eq så är dom i regel av under målig kvalitet."

Ja, det er nok ingen tvil om den type løsning gir de mest presise resultatene, men det krever litt mer med hensyn til utrustning og det koster mer enn eksperimentering med plassering av høyttalerne og eventuelt i tillegg å bruke en SPL-måler og en CD med sinustoner og justere plassering og Eq i subamps. MItt poeng er bare at man i mange tilfeller kan oppnå ganske store lydmessige forbedringer uten mer avansert frekvenskorrigeringsutrustning.

Men om man ikke oppnår tilfredsstillende resultater bare med plassering og eventuelt SPL-målinger, så kan jo mik/romkorrigering være en interessant løsning, det er jo klart.

Postad 11 October 2008 - 12:12

H3gge
  • H3gge
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hur är det med lågnivå styrkan. Om man splittar den från förstärkaren halverar man inte styrkan på signalen?

Postad 11 October 2008 - 19:17

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
I princip så gör man det. Men i praktiken så försvagas signalen bara försumbart.

Anledningen är att lågnivå-signaler inte är baserade på effekt (w) utan på spänning. Lågnivå-utgången "lägger ut" en spänning (en låg sådan) och ingångarna man kopplar till lågnivå-utgångarna är som regel extremt hög-ohmiga. Vi pratar om flera hundra kiloOhm och i vissa fall så har lågnivå-ingångar en impedans på uppemot MegaOhm storlek.

Det betyder att strömmen som spänningen alstrar när "lasten" är så högohmig blir extremt liten, så även om man halverar motståndet genom att parallellkoppla två lågnivå-ingångar och strömmen dubblas så är det fortfarande så liten ström så att lågnivå-utgången ändå inte har några som helst problem med att "driva" ingångarna.

Lågnivå-ingångarna är alltså i praktiken spännings-styrda och i princip så finns det inget behov av att ha någon ström alls i lågnivå-kablaget.

Därför så är det inga problem med att splitta en lågnivå-utgång till 2 lågnivå-ingångar.

Man kanske inte ska splitta 12 gånger eller så, för då kan utgången få problem med att driva alla ingångarna, men att driva två lågnivå-ingångar lär inte några maskiner alls ha några problem med...

Postad 11 October 2008 - 22:04

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Måste subborna vara av samma märke eller går det att ha 2 olika ??
Funderar på att köpa en till velodyne som jag har nu men det blir inte förrän efter jul ..Har kvar min gamla audiopro kanske skulle testa och se vad som händer .

Postad 11 October 2008 - 23:54

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Måste subborna vara av samma märke eller går det att ha 2 olika ??
Funderar på att köpa en till velodyne som jag har nu men det blir inte förrän efter jul ..Har kvar min gamla audiopro kanske skulle testa och se vad som händer .

Har du kvar den så är det ju bara att testa.

Som jag ser det så finns inte särskilda, ljudmässiga fördelar med att subborna är identiska. Det kan t.o.m. vara fördelaktigt om de INTE är identiska, eftersom de med lite tur kan "komplettera" varandra rent ljudmässigt och därmed ge ännu mer "homogent" och balanserat basljud.

Testa.

Det ända sättet för att få riktigt bra svar på dina frågor är helt enkelt att testa.

Men glöm inte att återkomma i tråden och berätta om hur dina erfarenhter av testandet. Sådan info är guld värd för de som ännu inte har testat...

Postad 12 October 2008 - 09:40

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Som jag ser det så finns inte särskilda, ljudmässiga fördelar med att subborna är identiska. Det kan t.o.m. vara fördelaktigt om de INTE är identiska, eftersom de med lite tur kan "komplettera" varandra rent ljudmässigt och därmed ge ännu mer "homogent" och balanserat basljud.

Testa.

Det ända sättet för att få riktigt bra svar på dina frågor är helt enkelt att testa.

Men glöm inte att återkomma i tråden och berätta om hur dina erfarenhter av testandet. Sådan info är guld värd för de som ännu inte har testat...

Det beror på, man brukar inte rekommendera olika (eller för olika) subbar, åtminstone om de inte har likvärdiga fysiska egenskaper/begränsningar.

Ett av skälen till det är att vi människor har en förmåga att förstärka missljud - vi fokuserar på orenheter om dessa förekommer tillsammans med rent ljud. Det innebär att den sämsta av de två subbarna sätter ribban för hur bra det kommer låta.

Naturligtvis går det bra att köpa en riktigt bra subwoofer till en medioker sub som man redan har, men att göra tvärt om är att göra sig en björntjänst.

Av samma skäl bör man som regel aldrig köra sina övriga högtalare som LARGE (om man har subwoofer) eftersom de ofta spelar lågfrefevent ljud sämre än subwoofern.

Edit:
Här är en artikel som bl.a. tar upp detta. Den är skriven av grundaren till Audioholics, Gene DellaSala. Länk: Subwoofer Conection Guide For A Multi Subwoofer System

Författaren menar även att olika subbar inte i samma grad lyckas att släcka rumsresonanser som identiska subbar kan. Det beror på att olika subbar inte har samma amplituder och fasresponser.

Redigerat av jonsod76, 12 October 2008 - 10:58.

Postad 12 October 2008 - 17:53

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Testa.

Jo måste bara fixa en sån där y kabel sen ska jag testa lite ..

Postad 12 October 2008 - 18:54

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Du har inte lågnivå IN och UT på någon av subbarna då? För i såfall så kan du ju dra en kabel till första subban och sen dra en kabel ifrån den till nästa?

Annars så brukar ju de flesta subbar ha högnivå-ingångar också och i såfall så kan du ju mata den ena subban via lågnivå (i vanlig ordning) och testa mata den andra ifrån högtalar-utgångarna, med ett provisoriskt kablage.
Då kopplar du isåfall högtalar-kablarna ifrån förstärkaren till subbans högnivå ingångar och sen vidare ifrån dessa till front-högtalarna...

Det finns t.o.m. vissa fördelar med en sådan inkoppling, bl.a. genom att det ibland blir lättare att få subba och frontar att samspela.

Fast det är klart...

...Det förenklar onekligen om man har en Y-splitter :) ...

Postad 12 October 2008 - 19:07

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Y-split är tokbilliga at köpa :)

Postad 12 October 2008 - 20:10

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Får se om jag hinner gå förbi någon butik som säljer sånt imorgon ..

Postad 12 October 2008 - 20:46

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Du har inte lågnivå IN och UT på någon av subbarna då? För i såfall så kan du ju dra en kabel till första subban och sen dra en kabel ifrån den till nästa?

Det ska man inte göra om man inte vet att utgången inte passerar det inbyggda delningsfiltret, vilket kan bidra till att det blir svårt att få subbarna att spela i fas om en tillräcklig fördröjning erhålls pga filtret.

Y-koppling är alltid bättre som jag ser det.

MVH
/Chuck

Postad 13 October 2008 - 16:30

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Det ska man inte göra om man inte vet att utgången inte passerar det inbyggda delningsfiltret, vilket kan bidra till att det blir svårt att få subbarna att spela i fas om en tillräcklig fördröjning erhålls pga filtret.

Y-koppling är alltid bättre som jag ser det.

MVH
/Chuck

Jag glömde påminna om det. Fasen är dock inte det värsta problemet. Passerar signalen delningsfiltret innan lågnivå-utgångarna så brukar dessutom djupbasen vara bortskuren...

Y-koppling är som sagt enklare...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.