Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Starthjälp för högtalarbygge

319 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 October 2008 - 22:18

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Hej!

Har kollat igenom det här forumet och det verkar finnas många duktiga ljud-nissar här!
Själv pluggar jag till ljudingenjör på Örebro Universitet och har varit sugen på att bygga egna HiFi-högtalare länge. Tyvärr så berör inte vår utbildning högtalare i den utsträckningen jag skulle önska. Vi pular mest med elektronik.

Hur som helst så har jag tillgång till skolans mätutrustning och verktyg så att jag kan fixa delningsfiltren.
Men mitt problem är att jag inte riktigt vet hur jag ska börja.
Jag har läst ett inlägg som GrodanB gjort där han bygger ett par fronthögtalare, och som han skrev i inledningen, så var det ingen direkt guide för hur man går till väga. Däremot så innehöll det många bra tips, och jag tror att jag har fått en hyffsad bild av arbetsgången.

Men hur gör jag nu för att börja?
Stämmer detta:
  • Välj högtalare
  • Designa lådor, välj trä och volym
  • Mätningar och beräkningar för bl.a. delningsfilter
  • Dimensionering och konstruktion av delningsfilter
  • Klart
Kan detta vara en bra grund?

Skulle också vilja ha tips på bra element. Var köper man dem? Blev tipsad om Elfa, men det känns som att det borde finnas bättre ställen. Hade tänkt att hela kalaset skulle få kosta max 5000-6000kr. Är ju som sagt student så det får inte dra iväg för mycket =)
Lite allmänna tips om tillvägagångssätt och dylikt vore mycket uppskattat!

Postad 07 October 2008 - 23:49

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Du är helt klart på rätt spår, men kanske du ska testa en beprövad konstruktion?

HFLS-1 är ett säkert kort, sen har Zaph Audio ett annat intressant koncept :D

Ett ställe jag kan rekommendera är Hifi-kit, de ger relativt snabba svar och är hur trevliga som hellst om man ringer till dem :P

Postad 08 October 2008 - 09:21

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Du är helt klart på rätt spår, men kanske du ska testa en beprövad konstruktion?

HFLS-1 är ett säkert kort, sen har Zaph Audio ett annat intressant koncept :D

Ett ställe jag kan rekommendera är Hifi-kit, de ger relativt snabba svar och är hur trevliga som hellst om man ringer till dem :D

Kollade lite på HFLS-1, men jag vill ha 3-vägs golvlådor, ca 1 m höga.
Hifi-kit tyckte jag inte hade så många roliga byggsatser. Däremot hade de mycket annat kul!

Vitsen med bygget är ju också att jag ska ha byggt dem själv. Då känns det trist att köpa en byggsats.

Det jag behöver hjälp med är hur jag kommer igång själv.
Hur ska jag designa lådorna invändigt? Vad ska jag ha för element? Vad ska jag tänka på?

Postad 08 October 2008 - 14:53

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Börja med att sätta upp klara mål för högtalaren

Postad 08 October 2008 - 15:27

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Ok, målet ska vara

...HiFi-högtalare som ska kosta ca 5-6000 kr slutpris.
...de ska inte vara de proffsigaste, men det ska inte vara skit heller.
...3 element, golvhögtalare ca 1 m höga.

Ska man ha basreflexrör eller slav? Vad ska jag kolla på när jag väljer högtalare?
Ska tillverka delningsfilter själv.

Postad 08 October 2008 - 15:54

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Stämmer detta:

• Välj högtalare
  • Designa lådor, välj trä och volym
  • Mätningar och beräkningar för bl.a. delningsfilter
  • Klart
Kan detta vara en bra grund?

Ja, men lägg till verifiering och kanske några itterationer så tror jag du är på god väg. Så

• Välj element (messerschmitter jag vet men...)
  • Designa lådor, välj trä och volym (kommentar: Du väljer inte volym du dimensionerar efter elementets egenskaper)
  • Mätningar
  • Beräkningar för bl.a. delningsfilter
  • Verifiering av lådan, BÅDE objektivt och subjektiv är att föredra. (dvs. lyssna och mäta)
  • Om ej nöjd goto "Beräkningar" eller "Mätningar" eller vart du nu tror att möjlig förbättring finns.
  • Klart

Postad 08 October 2008 - 15:55

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
varför just 3 vägs ?
Varför inte 2 vägs ?

Att använda slav kan bli lite knepigt att få till bra om du inte väljer att göra en låg delning på mellanregistret.

vad det blir för konstruktion av låda och filter är till 99% helt beroende av elementens data och vad dom helt enkelt passar med och vad det krävs för konstruktion för att få dom att spela bra tillsammans.
Du skulle ju bygga själv sa du ju B)
Filter o låda vill man ju helst beräkna nog och det e inte fel att ha bra data program till detta, om du ska ha så bra resultat som möjligt så är det absolut nödvändigt att du använder bra program för att få till det och att du använder en mick, men även utan mick m.m. så kommer du långt med bra data program :D

Filter till en tre--vägare blir i 99 fall av 10 alltid mycket dyrare och svårare att få till än om du väljer att göra 2 vägare, men det kan vara med 2st basar / högtalare om vill ha det :D
Två-vägare har dessutom klara fördelar med 3-vägare på samma sätt som 3 vägare har fördelar med 2 vägarna :rolleyes:
Det är till attt välja vad man tycker är viktigast, och jag tycker att 2-vägare är klart trevligast att jobba med jag upplever också oftast 2-vägare att bli bäst även ljudmässigt då onödigt avancerade filter bara är förödande för ljudet.

Så allt bygger på prioriteringar för villken konstruktion man väljer att köra på och är du villig att bygga dom ordentligt så kan resultatet blir riktigt bra och bättre än det som du finner i butik för samma pris ;)

Sist men inte minst, bygge e brutalt kul och välkommen till "DIY träsket" för det e något som du sedan aldrig kommer ur igen, för det är så sjukt beroende framkallande ;)

Redigerat av DVD-ai, 08 October 2008 - 15:57.

Postad 08 October 2008 - 15:56

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

[...]
Att använda slav kan bli lite knepigt att få till bra om du inte väljer att göra en låg delning på mellanregistret.
[...]

Varför?

2-vägare är ofantligt mycket enklare att göra en en 3-vägare.

Finns många anlednigar till att 2-vägare anses bättre....

tex. Med samma budjet får du till en mycket "finare" komponent bestyckning...
Det är inte speciellt komplext filter... så det är enklare att få till det...

3-vägaren är ju enklare att få till sk. "fullrange"

Redigerat av GrodanB, 08 October 2008 - 16:00.

Postad 08 October 2008 - 15:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Varför?

Ok, är inte helt säker, man jag har för mig det i alla fall, e det helt åt Halvete ?! :D

Redigerat av DVD-ai, 08 October 2008 - 15:59.

Postad 08 October 2008 - 16:03

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Inte vet jag, har inte sett någon anledning att inte köra slav... Jag ville "bara" höra vad som ligger bakom detta påstående.

Det finns anledning att välja rör framför slav och tvärt om... men inte att mellanregistervalet skulle påverkas om du har slav eller rör i basen har jag inte hört nått om.

Slav anses ju sämre av de som förespråkar rör... :D

Redigerat av GrodanB, 08 October 2008 - 16:04.

Postad 08 October 2008 - 16:03

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
DVD-ai ein slav är ju precis som en basport, fast med kon :D Förenklat

Postad 08 October 2008 - 16:08

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

varför just 3 vägs ?
Varför inte 2 vägs ?

Öööh, ska bara kolla så att vi talar om samma saker... 3-vägs = 3 element, 2-vägs = 2 element?

Postad 08 October 2008 - 16:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Inte vet jag, har inte sett någon anledning att inte köra slav... Jag ville "bara" höra vad som ligger bakom detta påstående.

Det finns anledning att välja rör framför slav och tvärt om... men inte att mellanregistervalet skulle påverkas om du har slav eller rör i basen har jag inte hört nått om.

Slav anses ju sämre av de som förespråkar rör... :D

Jo, men det va i basen som jag menade att det skulle kunna bli en försämring, att basen inte låter bra lite långt upp i frekvens har jag hört, och att över 300Hz så skulle man vilja ha den dämpad.

DVD-ai ein slav är ju precis som en basport, fast med kon :D Förenklat

Professorn: är mycket väl medveten om detta men det är vissa mycket stora skillnader också, och detta med konen är det som jag har hört skulle kunna ställa till det högre upp i frekvens :rolleyes:

Postad 08 October 2008 - 16:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Öööh, ska bara kolla så att vi talar om samma saker... 3-vägs = 3 element, 2-vägs = 2 element?

Nej, det är faktiskt inte sant :D

3-vägare = har en bas, mellanregister och en diskant
2-Vägare = Har ett bas/mellanregister och en diskant

men, det e ju så att en trevägare kan ha 2st basar och 2st mellanregister och en diskant, eller en två vägare kan ha 4st bas/mellanregister och 3st diskanter om man vill det.
2 och 3-vägs talar egentligen bara om hur delningen fungerar, alltså om man har ett 3 vägs filter = 2st delning punkter (en mellan bas och mellanregister och en mellan mellanregister och diskant) och 2 sägs = 1 delnings punkt (mellan basen och diskanten) :D
Sedan hur många av varje element det sitter i är helt obetydligt för begreppet 2 eller 3 vägare :rolleyes:

Redigerat av DVD-ai, 08 October 2008 - 16:31.

Postad 08 October 2008 - 16:43

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
DVD-ai, hur menar du med två delningspunkter? man har väl ett filter för varje element? I mitt fall så vill jag ha 1 bas, 1 mellanregister och 1 diskant.

Postad 08 October 2008 - 16:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jag menar så att en "delnings punkt" är mellan t.ex. mellanregister och diskant, där har du en delnings punkt, där både mellanregistrets lågpassfilter och diskantens högpass filter har dämpat signalen med 3dB.

Filtrena som sitter till vart element ska konstrueras så att dom tillsammans fungerar på ett bra sätt, det e inte bara att bestämma en delning och köra på den för det fungerar inte så.

Ok, så du har bestämd dig för 3 vägare ?
Varför då ?

Jag vill bara veta för det e alltid roligt att höra anledningen till besluten :D

Redigerat av DVD-ai, 08 October 2008 - 16:53.

Postad 08 October 2008 - 17:05

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Hmm, 3-vägs känns mest naturligt. Tror det är det vi har berört i skolan.
Men även fast det är 2-vägs så har man ett filter per element?

Ska iväg och jobba strax så jag kan inte svara mellan ca 18:30 och 22:45... Svarar direkt när jag kommer hem!

Postad 08 October 2008 - 17:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
det är alltid ett filter till vart element i alla konstruktioner
Men dom måste fortfarande vara designade för att jobba bra tillsammans och ge en bra delning :)

Postad 08 October 2008 - 17:15

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Ok.

Men hur ska jag välja element? Vad ska jag kolla efter?
Blev tipsad om www.ljudia.com

Postad 08 October 2008 - 19:04

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Jo, men det va i basen som jag menade att det skulle kunna bli en försämring, att basen inte låter bra lite långt upp i frekvens har jag hört, och att över 300Hz så skulle man vilja ha den dämpad.

ok...

Var helt nytt för mig... inte för att jag kan säga att jag hör detta eller hört om detta i "teorisammanhang"

Någon källa?

Postad 08 October 2008 - 20:30

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

ok...

Var helt nytt för mig... inte för att jag kan säga att jag hör detta eller hört om detta i "teorisammanhang"

Någon källa?

GrodanB; Har du någon bild på din slavmätning?
Jag tror snarare att en slav är "bättre" även en bit upp i basen.
En port är faktiskt ganska jobbig att få till, väldigt lätt att få elaka reflexer/resonanser
och dyl med en port.
Har mätt på en del portade system och sett att många har stora pikar runt 800-1000Hz
(i porten alltså, och när porten peakar så kommer basen att få en kraftig dipp, givitvis så varierar detta
beroende på basens frekvensgång)

Detta är min tanke om det hela iaf

/Johan

Redigerat av rotel2, 08 October 2008 - 22:05.

Postad 08 October 2008 - 22:08

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Hur ska jag välja element? Vad ska jag kolla efter?

Har hittat dessa:
http://hifikit.se/show_prod.asp?id=145

Är de schyssta?

Tror jag börjar hajja det där med 2-/3-vägare. Kanske 2-vägare är bättre...

Hur räknar man sedan ut volymen till lådan?
Hur fungerar egentligen det här med slav?

Redigerat av jonasbirk, 08 October 2008 - 22:36.

Postad 08 October 2008 - 22:50

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Hur ska jag välja element? Vad ska jag kolla efter?

Har hittat dessa:
http://hifikit.se/show_prod.asp?id=145

Är de schyssta?

Tror jag börjar hajja det där med 2-/3-vägare. Kanske 2-vägare är bättre...

Hur räknar man sedan ut volymen till lådan?

Hifikit är en bra sida, utmärkt service, och de byter ut allt som gått sönder mot nytt.

Du ska kanske beskriva mer vad du hade tänkt dig i storlek på bas/mellanregister.

Detta Gamma-element vet jag inget om, däremot Response TW 8501 (på samma sida som Gamman) har jag använt som enbart bas i ett tidigare bygge. De är mycket för pengarna! Lättdrivna, mycket bas och helt godkänt mellanregister men de var lite odefinerade, inte så klara. Men de dög aldeles utmärkt för mig , jag delade de vid ~210hz och matade de med ca 65watt. Lät helt ok, eller rätt bra faktiskt, men inget fint ljud direkt. Utan mycket bas, men det är en smaksak om man gillar ren och snärtig bas mer än mjuk och långsam.

(Edit: På pappret så är Response-elementet "bättre", beror ju på vilken låda och filter... Men på pappret: högre känslighet/w, det går lägre i registret. Just detta element går att dela rätt högt, där diskanten börjar trivas, men det är bara änsålänge... Berätta mer om vad du hade tänkt dig!)

Gå in på http://www.fynda.se och leta lite bland "bygg högtalare"
http://www.fynda.se/...hp3?prodid=2273 är elementen som sitter i fyndas mest sålda högtalare. Otroligt fint mellanregister för pengen. Behöver lite mer kraft för att leverera bas (typ en 90-150w) (och en låda såklart).

http://www.fynda.se/...hp3?prodid=3161 är mellanregistret som sitter i m-65orna, fina de med... Har de inte själv men en vän har m-65 och de levererar i mellan mycket bra, kan ju vara ett bra flter som delar upp ljudet och intrumenten fint...

Aja, fynda.sehar många välkända element under "bygg högtalare" kategorin. Men att köpa elementen till ex. m-65 separat är mycket dyrare än att köpa hela högtalaren :) men det får man pejja om man vill bygga själv.

Men berätta gärna mer om budget och vad du hade tänkt dig, vad du vill ha för ljud osv, om du gillar skarpt mellan eller....?

Redigerat av ekolnskungen, 08 October 2008 - 22:55.

Postad 08 October 2008 - 23:33

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
ekolnskungen:

Tack, mycket tänkvärt!

Hmm, är ju som sagt nybörjare, så en liten knuff i rätt riktning vore inte helt fel. Men jag hade kanske tänkt 8" eller 7" bas och 5" mellan, och en liten "skrika" till diskanten. Verkar detta lämpligt?
Ger en 8" mer/bättre bas än en 7", eller är det svårt att jämföra?
Är det bashögtalare man ska kolla på till mellanregistret?
Är det några värden för elementen man behöver hålla koll på?

Jag kommer nog mest att lyssna på musik i dem, men de ska även användas till film. Spelar det då någon roll ifall det är golvlådor eller en mindre modell?
Vet inte riktigt hur jag vill att basen ska låta. Jag lyssnar mycket på indie pop och rock. Kanske en snabbare bas behövs då? Men jag vill ju också att den ska vara djup... Går det ihop sig?

Skulle vilja hålla mig under en totalkostnad på 6000 kr. Är student så ja kan inte lägga hur mycket som helst... Vill ju ändå ha bra grejer!
Vet inte vad virket kostar. MDF är ganska dyrt va? Men det känns som att elementen tillsammans inte får kosta mer än kanske 2000 i sådana fall. Är jag på rätt väg?

Postad 08 October 2008 - 23:42

SOGO
  • SOGO
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Schyssta DIY grejer tror jag:

DIY Loudspeaker Projects
http://www.troelsgra...er_Projects.htm

Postad 09 October 2008 - 01:03

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Schyssta DIY grejer tror jag

Vad betyder egentligen DIY???

Postad 09 October 2008 - 06:34

FoJj
  • FoJj
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Vad betyder egentligen DIY???

http://en.wikipedia..../Do_it_yourself

=)

Postad 09 October 2008 - 08:15

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Och på svenska GDS... Gör Det Själv...

Postad 09 October 2008 - 08:22

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Ok, danke.

Men är det bra att välja 7" och 5" element? Vad behöver jag veta när jag väljer element?

Postad 09 October 2008 - 10:01

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Ok, danke.

Men är det bra att välja 7" och 5" element? Vad behöver jag veta när jag väljer element?

Du behöver veta vad elementets egenskaper betyder... tex. vad betyder det att VAS är X eller Y?

Detta får du genom att lyssna på andra konstruktioner och fundera fram mer och mer specifika krav vad du vill nå fram till...

Troels Gravesen är ett bra ställe att samla info på.

Fundera på VARFÖR valdes denna kombinationen?

Du har läst min tråd... Har du förstått varför jag valde mina element? Passa det in i dina tankar?

Kan du gå ut på stan och lyssna på högtalare? Finns det några du gillar? Varför?

Redigerat av GrodanB, 09 October 2008 - 10:03.

Postad 09 October 2008 - 12:48

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Du behöver veta vad elementets egenskaper betyder... tex. vad betyder det att VAS är X eller Y?

Detta får du genom att lyssna på andra konstruktioner och fundera fram mer och mer specifika krav vad du vill nå fram till...

Troels Gravesen är ett bra ställe att samla info på.

Fundera på VARFÖR valdes denna kombinationen?

Du har läst min tråd... Har du förstått varför jag valde mina element? Passa det in i dina tankar?

Kan du gå ut på stan och lyssna på högtalare? Finns det några du gillar? Varför?

Hmm, jag har som sagt inga proffsambitioner men jag vill ju samtidigt att det ska låta bra...

Vad VAS X/Y betyder vet jag inte...

Och varför du valde just de elementen vet jag inte heller...
Jag har i alla fall lärt mig att när det gäller element så är det mer tro än vetande som spelar in...

Som sagt, jag är nybörjare så jag behöver lära mig. Vet inte heller vart jag skulle gå och lyssna på olika högtalardesigner.

Men för att citera mig själv:
"Jag kommer nog mest att lyssna på musik i dem, men de ska även användas till film. Spelar det då någon roll ifall det är golvlådor eller en mindre modell?
Vet inte riktigt hur jag vill att basen ska låta. Jag lyssnar mycket på indie pop och rock. Kanske en snabbare bas behövs då? Men jag vill ju också att den ska vara djup... Går det ihop sig?"
Är typ "all-around"-högtalare jag vill ha.

EDIT:
Har kollat lite på element och hittat några.
http://www.fynda.se/...php3?prodid=929 eller
http://www.fynda.se/...hp3?prodid=3199 till basen verkar rätt schyssta.
http://hifikit.se/index.php?id=1753 till diskanten kanske.
Hur ska man tänka när man väljer mellan-elementen? Har sett olika varianter. Dels samma som basen, men också mindre.

Redigerat av jonasbirk, 09 October 2008 - 13:20.

Postad 09 October 2008 - 13:37

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Jag har i alla fall lärt mig att när det gäller element så är det mer tro än vetande som spelar in...

Då har du lärt dig VÄLDIGT fel. Men visst kan du använda denna designtesen om du vill...

Postad 09 October 2008 - 13:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

ok...

Någon källa?

Ne, jag har ingen källa till det, har läset det någon gång och hört det ytterligare en gång.
Men jag påstår inte att det skulle vara en absolut sanning :)

Rotel2: Jo, det e sant att mång porten toppar en bit upp i registret och släcker ut elementets respons = ger en dipp i responsen där detta inträffar.
Du har inte råkat upptäcka någon trend på när detta verkar inträffa för det är inte alltid detta uppstår, har bara varit med om det två eller tre gånger att det har blivit så mycket att det har hörts :)
Vore inte fel att veta hhur man kan tackla problemet och i framtiden konstruera för att undvika detta in i det sissta.

Postad 09 October 2008 - 13:45

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

Då har du lärt dig VÄLDIGT fel. Men visst kan du använda denna designtesen om du vill...

Hmm, vad jag menar är att det finns inga rätt eller fel. Är mest tycke och smak som spelar in.

Har du någon kommentar till elementen jag valt?

http://www.fynda.se/...php3?prodid=929 eller
http://www.fynda.se/...hp3?prodid=3199 till basen verkar rätt schyssta.
http://hifikit.se/index.php?id=1753 till diskanten kanske.

Postad 09 October 2008 - 13:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
det är väldigt mycket smak som spelar in, ne det är till 90 % vetande och testande som är avgörande för om du blir nöjd eller inte.
sedan så är det enligt mig 99% beroende av om du beräknar noga eller inte för att det ska bli ett bra ljud i allmänhet :)

Postad 09 October 2008 - 13:57

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

det är väldigt mycket smak som spelar in, ne det är till 90 % vetande och testande som är avgörande för om du blir nöjd eller inte.
sedan så är det enligt mig 99% beroende av om du beräknar noga eller inte för att det ska bli ett bra ljud i allmänhet :)

Yes, jag har förstått det nu.
Men, (förlåt om jag verkar otålig) jag är som sagt nybörjare, och jag kommer garanterat lära mig jättemycket under byggandet av de här högtalarna. Så när de är klara har jag säkert fått kunskaperna jag behöver för att bygga dem...
Vad jag menar är att jag behöver en knuff igång, för jag har ingen aning om hur det kommer bli när jag är klar, och jag vet knappt ens själv hur jag vill att de ska bli... (ta det sista med en nypa salt)

Naturligtvis är det svårt att veta om ett element är bra bara genom att läsa om det på internet. Man måste naturligtvis lyssna på dem för att kunna avgöra det. Men för mig som inte har något att lyssna på eller jämföra med, hur ska jag då veta att ett element är bra? Högre prisklass kanske är en del, men finns det några siffror man kan gå efter?
Elementen jag sett ut, verkar de vettiga? De ligger i min maximala prisklass.

Postad 09 October 2008 - 14:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Basen vet jag inget om, men om du ligger på ca 400kr /st för basarna och samma för diskanterna så är det 1600kr totalt och det borde gå att få till något kul för :)

Jag tycker att Pesponse har ett par ganska trevliga "första gång" element som heter TW6502 det är ett par 6,5" bas/mellanregister och dom låter faktiskt ganska bra med rätt delning :)
Spelar på bra även ii el sluten låda även om det inte blir några bas jättar presis, men dom låter ju bra för priset i övrigt så... ;) köp 4st sånna 8ohm varianten och kör 2st bas/mellanregister i var högtalare med 2 vägs konstruktion eller så köper di bara ett par och bygget par stativare eller sattsar pengar på ett par bättre diskanter och det brukar ofta vara en bra investering för det gör så otroligt mycket för ljudet ;)

Eller så sattsar du på att bygga ett par högtalare med 5" bas/mellanregister från seas som heter p14rcyh393 dom är riktigt trevliga och kostar ca 545 kr /st då har du ca 600kr kvar till diskanter och för det får du seas 27tdf h1211 då får du fina element för nästan inom budgeten och det ska gå att få till en trevliga konstruktion med dessa också.

jag skulle ha lagt lite extra pengar på seas elementen och kört på dom för det kommer att bli bra dom har ordentliga datan också, till skildnad mot dom billigare...

Postad 09 October 2008 - 15:29

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Härligt!

Har kollat på grejerna och jag tror jag förstår vad du menar. Antingen lite billigare med 3 element, eller lite dyrare med 2. Jag har ju en bild av två golvhögtalare med tre element i varje. Det är säkert inte alltid det bästa, men stativare är jag inge sugen på, så golvare blir det nog.

Skillnaden på 5"-arn och 6,5"-arn var:
5" - 250 W, 6,5" - 60 W effekt. Det är ju en sjuk skillnad! Det borde kompensera för att 5"-arn är lite mindre va?
En annan grej jag noterade var att 5" har en resonansfrekvens på 40Hz, och 6,5"-arn 50Hz. Det talar väl till 5"-arns fördel? Det borde vara lättare att komma ner till 50Hz än till 40Hz?
Sen så går inte 5"-arn upp lika långt i frekvens som 6,5"-arn gör. Den går upp till 4kHz, och 6,5"arn till 8kHz. Nu går ju diskanten du nämnde när till 2,5kHz så det borde väl inte vara några problem att designa ett lämpligt filter till dem?

Enligt det så verkar det ju mest lönsamt att köra 2 element av den lite dyrare sorten. Stämmer det?
Många proffs på det här forumet verkar ju köra mer Searselement, så det duger säkert åt mig också :)

Btw, har nog börjat gå åt 2-vägare till slut i alla fall. Har kollat runt lite och det verkar som att de är enklast att bygga och få till på ett bra sätt. Men som med allt annat inom den här genren så verkar tycke och smak spela en stor roll...

Postad 09 October 2008 - 16:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Bara så att du inte virrar bort dig:

1: kolla inte på effektangivelsen för den säger inte mycket tyvärr...
2: elementens resonans frekvens talar inte om hur djupt basen går, utan det är vid denna frekvens som elementets resonansfrekvens ligger, om denna är låg då är det lättare att sedan få basen att gå lägre i frekvens. Men här så är det avgörande om basen klarar det i fråga om slaglängd och effekttålighet m.m. så det är inte heller helt säkert att bara för arr Fs är lågt så går basen djupt...
3: 6,5 tummaren går upp till 8Khz står det, men det ska man inte bry sig om för det är bara av akademiskt värde, 6,5 tummaren måste delas under 2500-3000Hz för att det ska blir bra
5" kan ska man också dela som höst 2500-3000Hz så det är ingen skilldnad där.
4: när man tar fram filtret till diskanten så måste filtret vara ordentligt dämpat vid dess Fs som är 900 och då är minst 12dB att rekommendera, jag brukar försöka dämpa ca 15-20dB för att inte resonanser m.m. ska förstöra resultatett och så ökar man effekttåligheten på diskanten.
men att dela diskanten vid ca 2500-3000Hz med 3 e ordningen (18dB/Okt ) filter och 2a ordningen (12dB/Okt) till basen borde gå att få till det bra :)
och sedan blir dte kanske en konjugatlänk till basen och kanske en parallell konding till diskanten.
Men inget av detta är säkert för det kan jag inte svara på för en man tittat på dom i ett program :)

Edit: reserverar mig för stavfel

Postad 09 October 2008 - 16:52

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Härligt, det är sån här information jag fiskat efter ;)

1: Då vet jag!
2: Var faktiskt det jag menade, men jag kanske uttryckte mig klantigt. :)
3: Ska tänka på det!
4: Ska tänka på det också! Ska bli spännande att få till filtrem. :)

Men du tycker alltså att de dyrare Searselementen är att satsa på? Så jag får 2 element i varje högtalare, med 2-vägsdelade filter?

Sen till en bra fråga! Om jag nu skaffar de här högtalarna, hur räknar jag då ut volymen för lådan?

Postad 09 October 2008 - 17:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
det kommer vi till :)

Först så måste du bestämma dig lite för några element, jag e ganska säker på att kombinationen med dessa seas element kulle fungera bra och jag skulle sattsa på dom före Response elementen.
men visst, Responnse elementen kommer att kunna leverera mer tryck och bas för pengarna, men inte nära i kvalitet tyvärr...

Det blir till att göra ytterligare ett svårt val :)

Postad 09 October 2008 - 17:06

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Ok, men vad menar du med kvalitet? När det gäller ljud så är väl antagligen det en smakfråga (som allt annat), men ger inte mycket bas och tryck bra ljud? Eller pratar vi om olika saker?

Postad 09 October 2008 - 17:50

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Men, (förlåt om jag verkar otålig) jag är som sagt nybörjare, och jag kommer garanterat lära mig jättemycket under byggandet av de här högtalarna.

Du behöver inte be om förlåtelse för att du inte kan allt... så så fall skulle ju ALLA alltid be om förlåtelse...

Inte heller kan jag tycka att det är ett problem att du är otålig... bara du inte blir förbannad på oss om vi inte svarar med en gång :)

Ok, men vad menar du med kvalitet? När det gäller ljud så är väl antagligen det en smakfråga (som allt annat), men ger inte mycket bas och tryck bra ljud? Eller pratar vi om olika saker?

Högt ljud är absolut inte självklart samma sak som bra ljud...
Många gillar när det dönar och dundrar men kvalitet är ganska tydligt när ljudet återspeglar det inspelade på ett hyfsat korrekt sätt...

Vill du ha högt ljud så kan man ta det mesta och rafsa ihop och spela så grannarna ringer och vill vräka dig...

Men vill du ha hyfsat rent, korrekt ljud behöver man tänka lite mer. Än så länge har jag inte träffat någon som inte tycker att det renare ljudet har varit trevligare att lyssna till...

Vill du ha båda blir det generellt DYRT... Men ofta kan man få rätt bra "tryck" med ganska enkla medel...

Redigerat av GrodanB, 09 October 2008 - 18:09.

Postad 09 October 2008 - 18:02

Nicke-85
  • Nicke-85
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Det är som sagt en smakfråga.. En del anser att mycket bas och bra tryck är bra kvalité..
Men det som ofta benämns som bra kvalité är hur "ofärgat" ljudet är när det spelas av högtalare. En högtalare kan ju sällan spela upp ljud exakt som det spelats in även om det är marginell skillnad så ändrar varje liten skillnad lite på hur det låter och ju bättre kvalité ju mindre färgat blir ljudet av högtalarna.

Enkelt sätt så är finare element oftast eller nästan alltid bättre på att återskapa musiken som spelats in utan att ändra på den. Billiga element är inte alls säkert att det låter så likt det inspelade som man vill..

Postad 09 October 2008 - 18:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Nej, ljudkvalitete är inte samma sak som mycket bas eller hög volym, och när det gäller ljudkvalitet så är det nog inte så mycket en smakfråga för alla gillar ett bra ljud! sedan att det finna olika karaktär på högtalare än ju inte samma sak det för det är där som smaken kommer in :)
Med bra ljud menar jag bra dynamik, bra separation av instrument m.m. och ett naturtroget ljud som låter "levande"

Jag tror nu efter det som skrivits att du inte är helt säker på vad du vill ha för ljud, och du har inga referenser heller så det e svårt att komma med några direkt jämförelser.
Jag tycker att du ska ta en liten tripp till närmaste hifi-butik och få dig en riktig lysning, bor du i Stockholm så har du många att välja på ;)

som det e nu så skulle jag vilja tippsa dig om 2st gamma basar per låda och en billig diskant så får du "dunka dunka" för det e det som du säker just nu märker jag på dig :(
Men efter att du lyssnat på lite riktiga grejer och fått en uppfattning och insikt i vad "bra ljud" är för något så tycker jag att du ska satsa på Seas elementen :D

Hoppas du förstår vart jag vill komma...

//David

Redigerat av DVD-ai, 09 October 2008 - 18:05.

Postad 09 October 2008 - 22:27

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Haha, det är bra att alla ni tre har svarat samma sak :D Men det var väl det svaret jag väntade mig nästan. Tror nog ändå att det är kvaliteten jag vill ha framför "dunka dunka". Om jag gissar rätt så blir det väl ingen dålig bas med en 5"-are och den diskanten?

Verkar nog som att jag kör på ett bra bas/mellanelement och en bra diskant men 2-vägsdelning. Verkar lättast att få till, plus att ni säger att det kommer bli bra... :(

Ska kolla lite mer på element, men nu vet jag i alla fall vad jag ska leta efter så det kommer gå snabbare nu. Hör av mig igen när jag hittat något, troligtvis imorgon.

P.S. Tack GrodanB. Mycket sympatiskt av dig :)

EDIT:
Har kollat på denna bas också.
http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1079
Det som verkar skilja är membrantypen. Denna har aluminium istället för polypropylen. Någon annan jag sett har coatat papper eller magnesium. Vad är skillnaden?

Redigerat av jonasbirk, 09 October 2008 - 22:33.

Postad 09 October 2008 - 22:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
en 5" i var högtalare kommer att vara lagom till att lyssna på musik på ett "vettigt sätt" med bra bas, men kommer att ha sina klara begränsningar i ljudtryck och bas nivå i mot större element som 6,5 eller 8", tyvärr... :)
Men 5" "Duger" i mindre rum och om du inte har såna jätte krav på bas nivån.

Postad 09 October 2008 - 22:40

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0

en 5" i var högtalare kommer att vara lagom till att lyssna på musik på ett "vettigt sätt" med bra bas, men kommer att ha sina klara begränsningar i ljudtryck och bas nivå i mot större element som 6,5 eller 8", tyvärr... :)
Men 5" "Duger" i mindre rum och om du inte har såna jätte krav på bas nivån.

Ok, men om jag kollar på motsvarande 6,5" kan jag fortfarande "skippa" mellanregisterelementet?

Postad 09 October 2008 - 22:45

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Ok, men om jag kollar på motsvarande 6,5" kan jag fortfarande "skippa" mellanregisterelementet?

Alltså det är så svårt att säga, men rent generellet ja. Sen kan man även använda åttor som bas/mellanregister, men det ställer stora krav på diskanten.

Postad 09 October 2008 - 23:09

jonasbirk
  • jonasbirk
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Så man skulle alltså kunna säga att den diskanten jag kollat på så passar det bäst med 5" bas/mellan?
Och om jag vill ha större element så kan jag få gå upp i pris och kvalitet på diskanten?
Hur vet jag om en diskant är bra? (utan att lyssna på den) Tycker att de har ugnefär samma spec...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.