Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bra värderingar?

242 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 January 2009 - 13:43

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Efter läst trådar där folk förklara det är stora skillnader på CD spelare, transporter, speciella säkringar, elkablar mm så blir jag förvånad när jag kollar i galleriet hos många och ser uppställningar som lär påverkar och försämra ljudet enormt mycket!
Frågan är om inte ALLA skulle vinna på att vara lite självkritiska? För vad för skillnad en elkabel eller CD spelare gör (om det är någon) så är det helt meninglöst att diskutera när högtalarplaceringen och rummet har redan försämrat ljudet extremt mycket.

Nu vet jag att alla inte har möjlighet att möblera som dom vill, men i många fall bör det nog gå att göra saker mycket bättre, saker som är gigantiskt mycket större än mellan den sämsta CD spelaren någonsin och en bra spelare. Saker som ofta är gratis med.

Det är något som är genomgående på olika forum, där man ser svindyra prylar som man vet antagligen inte ger någon hörbar skillnad, ställda i ett väldigt kalt rum och ibland kanske helt feluppställd. Hur man ska få något vettigt ljud ur detta kan man fråga sig. Och eftersom dom flesta inte är miljonärer som kan slänga ut hur mycket som helt på saker så tycker jag man ska ställa sig fråga: vad ger mig mest?

Mitt svar är detta:
Högtalare och rummet ger absolut mest! Byte av högtalare eller ställ upp dom rätt och motarbeta efterklang i rummet kommer ge enorma skillnader. Så istället för att söka efter en "varm förstärkare" eller en "CD spelare med luftig topp" så bör man nog se över sitt rum och högtalare.

Förstärkare så behöver man kolla upp vilka behov man har. Spelar man högt med dynamisk musik på trögdrivna högtalare så behöver man nog en hel del effekt. Men vanlig metal/pop av idag som man spelar normalhögt och vanliga högtalare så kräver det inte mycket, en vanlig reciever fixar det bra.

Så mitt tips är, mindre prestige och mer öppenhet för verkligenheten och dess fysiska begränsningar och möjligheter. :blush:

Vad säger ni?

Postad 23 January 2009 - 14:02

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Medhåll.

Högtalare och rum - mycket mycket viktigt för återgivningen.
Förstärkare - beror på de individuella behoven och på högtalarna man ska driva.
Källa - behöver "bara" hålla en felfri nivå, resten är mest lull-lull.
Kablar - behöver bara vara felfria.

Postad 23 January 2009 - 14:06

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Jag håller med dig i det du säger.
Men jag tror att många inte gör de saker som verkligen påverkar ljudet (akustikfix o dyl) för att det
i någon mening är jobbigt och inte lika "belönande" på många plan.
Fördelen att lägga ner en massa tid på akustik och justeringar är att man får
bättre ljud, men det kan ta fruktansvärt mycket tid och alla kanske inte vet
vad man ska lyssna efter för att verkligen höra förbättringen, eller har en annan
filosofi än neutral återgivning.

När man däremot köper en dyr cd-spelare/kabel/hifimus/shaktisten...you name it... så kan man
direkt koppla in/ställa upp produkten och lura sig själv att det blir mycket bätttre.
Placeboeffekten av att ha köpt något dyrt och esoteriskt tror jag är mycket större än
placeboeffekten av att ha justerat högtalarnas vinkel i 4 timmar, även om det senare
i realiteten ger bättre effekt rent ljudkvalitetsmässigt.
Placebo och övertro till "auktoriteter" är väl utbrett inom hifin. Just övertron till tillverkare
och hifitidningars kunskaper är ganska förståelig då musikåtergivning är komplext inom många
avancerade områden (akustik, elektronik, fysik) och inte alla har lust/kan sätta sig in i hur
det fungerar och utifrån det fatta sunda beslut. Det är lättare att tro på dom som utger sig
för att ha kunskaper. Det är dock synd att dom som utger sig för att ha kunskaper inom
hifin ofta inte alls har dom kunskaper man kunde önska :blush:

Även statusmässigt så är det nog för de flesta mer eftersträvansvärt att ha en cd-spelare för
30 000:- än att ha draperier bakom högtalarna för 30 000:-. Tyvärr trorr jag att oftast
,för en lekman, så är en cd-spelare för 30K en statuspryl medan gardiner för 30K tyder på galenskap.
Så dom som inte bara har sin musikanläggning till musiknjutning utan gärna visar upp den också
(vilket nog är fallet bland många ägare av dyra anläggningar, vem vill inte skryta lite då och då ;)
så ger det mer effekt och man slipper förklara dom akustiska fördelarna för oinsatta i en halvtimme
om man visar upp dyra apparater istället för kompromisslösa akustiklösningar. (För insatta är det
självklart tvärt om, ett kompromisslöst rum imponerar 100ggr mer på mig än svindyra apparater).

Redigerat av snowspace, 23 January 2009 - 14:07.

Postad 23 January 2009 - 14:07

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Bra!

Detta är något jag själv reagerar väldigt starkt mot när jag besöker andras bildgallerier, bland annat på detta forum. Den typiska uppställningen verkar nämligen vara med en högtalare dikt an i ett av rummens hörn och den andra högtalaren fritt längs med väggen. Alternativt så nära intill tv och tv-bänken man kan komma, vilket då ger en för snäv stereovinkel. Jag har nästan hur många exempel som helst på riktigt riktigt dåliga uppställningar här och dessutom av riktigt riktigt dyra system.

En lite lustig företeelse är att jag har sett folk som ställer sina golvhögtalare på sitt skrivbord. Sen när jag ger ett lågt betyg på galleriet kommer och frågar mig varför jag gjorde det (när alla andra gett 9–10), men de är nog att betrakta som undantag.

Ge plats åt sakerna och låt de ta plats! I alla fall den plats de kräver för att prestera sitt bästa. Varför inte försöka få in lite dämpning av bakväggen också? Det kommer ge stor skillnad i väldigt många fall.

Postad 23 January 2009 - 14:22

Unregisteredaa866b49
  • Unregisteredaa866b49
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Äntligen en vettig tråd! Efter att ha läst alla "JAG-HAR-SVIN-DYRA-KABLAR-TRÅDAR" är man lite less. Och jag håller fullständigt med att rummets aukustering spelar mycket mera roll än om en HDMI kostar 4000:-/m eller 69:-/m.

Visst många kan säkert inte bygga om sitt rum utav olika skäl, men det lite roliga i sammhanget är att det är just dessa personer som förespråkar dyra kablar mest. För om nu ljudet påverkas (som dom säger) måste det kunna bevias i någon form, för någonting händer ju med signalen om den "helt plötsligt blir bättre". Så innan någon ens börjar prata om dyra kablar igen vill jag se ett seriöst försök till aukustering.

Yttre störningar är väldigt dementerat också, men ta då en vanlig EKKJ. Dom ÄR också helt störningsfria varför inte köra med dom?, visst dom ser inte snygga ut, och dom kostar ju inte heller lika mycket.......

Postad 23 January 2009 - 14:25

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0
Reagerar också på det att folk kan skaffa högtalare för 10000-20000kr och t.ex trycka in en i ett hörn och låta den andra stå mitt i mellan sidoväggarna, självklart intryckt i bakväggen, tycker detta är ungefär samma sak som att skaffa en Ferrari som bara används fram och tillbaka från affären.

Jag tycker att skaffar man ljudprylar för ett antal månadslöner så låt dom ta lite plats så ni verkligen får ut allt av dom, får man inte ut allt av sina saker så känns det nästan lite som bortkastade pengar (sen kan man ju inte göra hur mycket som helst, men en bra placering är en mycket bra början)

Att det är fler som inte fixar med akustiken här tycker jag är synd, gör man allt själv så kostar det väldigt lite och gör större skillnad än någon cd-spelare, förstärkare (som driver högtalarna fullt ut), kablar etc överhuvudtaget

När det gäller förstärkare så tycker jag det viktigaste är att hitta en som kontinuerligt klarar att leverera mer effekt än vad högtalarna kontinuerligt klarar av

Postad 23 January 2009 - 14:37

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Man vinner oerhört mycket att jobba med sitt rum.
Det kräver dock en held del flyttande och det är mycket bra om man är två som hjälps åt. Det ultimata är att ta hjälp av en akustiker och jag känner en person som tar 5000:- för en total genomlyssning (!) av rummet. Det är betydligt mer prisvärt än att kasta bort pengar på dyrkablar mm. Sedan kan ju diverse inköp av golvmatta, någon diffusator mm läggas på det priset. För att förtydliga dyrkablar: alla kablar som kostar 500:- eller mer per meter. Det är för MIG i alla fall dyrkablar :)

Annars finns råd och tips lite varstans på internet och man kan som sagt komma mycket långt med enkla medel.
Innan du investerar i dyrhifi (jag har varit i det träsket och är delvis kvar..) så ta rådet att först göra vad du kan med ditt rum. :blush:

Dom allra värsta exemplen på felinvesteringar brukar finnas hos sk "high end" handlares skrytbilder från sålda anläggningar. Tom på något av hififorumen finns det några som "skryter" med sina fina apparater och man riktigt "ser" hur illa det måste låta i ett sådant rum. Märkligt att handlare som säljer svindyr hifi inte kan ge vettiga råd hur prylarna skall placeras och hur rummet kan fixas till..... ;)

Postad 23 January 2009 - 14:55

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Bra värderingar?

Håller med om rummets betydelse. Det är en viktig del att tänka på och ännu mer om man använder konventionella högtalare.

Men att rummet och högtalarna är så viktiga att förstärkare och signalkälla kan prioriteras ned till ett minimum, i stil med högtalare 94.000 kronor, receiver 5000 kronor och signalkälla 1000 kronor (vilket är ett systemförslag jag sett på ett annat forum) - då kan jag bara lugnt konstatera att jag inte håller med.

En anläggning bör vara genomtänkt och framlyssnad på såväl högtalare som elektronikdel - kombinerat med rumsliga åtgärder.

Om man med bra värderingar syftar på att vara noga med såväl rum som anläggning - då håller jag med helt.

Syftar det däremot på att man bör välja billigast möjliga elektronik "eftersom skillnader försvinner vid blindtest" följt av "släpp prestigen" och lägga 94% av budgeten på högtalarna - då håller jag helt enkelt inte med.

Bra värderingar som jag ser det är att t.ex skippa tveksamma tweaks, t.ex kablar för 10.000 kronor, volymrattar i trä o.dyl. De pengarna bör läggas på akustiken och elektronik, högtalare.

Men jag kan inte se annat än man som utgångsläge kan budgetera högtalare 50-60% och lägga resten på elektroniken. Gör man fynd kan man omfördela. Men som utgångspunkt skulle jag säga "upp till" 50-60% högtalare, 50-40% elektronik. Jag talar stereo hela tiden. Tveksamma tweaks kan man med fördel lämna därhän.

Postad 23 January 2009 - 14:57

Tompasten
  • Tompasten
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Det är förhållandevis enkelt, många skall bo i sitt vardagsrum och använda det till annat.
Sen finns sambon/frun som bor där i lika stor grad och har ett och annat och säga till om.

Att man inte vill ha rum som ser ut som "Ino-ägare" förespråkar kan nog de flesta förstå, det ser helt enkelt gräsligt ut.
Att en högtalare hamnar i ett hörn och den andra ute i rummet är ingen hit, framförallt så får man en förskjuten basgång i rummet.
Men åter igen så tror jag det är en kompromiss.
Handlar inte så mkt om att impa på polare med dyra prylar, utan estetik mest tror jag.
De flesta av oss vill leva och bo i en trivsam miljö trots allt.
Idealet är ett rum som är 20-200hz +- 1dB med kort efterklang och helst skall det se obehandlat ut, något som är en mindre omöjlighet i praktiken.
Det börjar dyka upp företag som säljer snygg akustikreglering, något jag tror är en starkt växande marknad framöver.

Postad 23 January 2009 - 15:02

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Men jag kan inte se annat än man som utgångsläge kan budgetera högtalare 50-60% och lägga resten på elektroniken. Gör man fynd kan man omfördela. Men som utgångspunkt skulle jag säga "upp till" 50-60% högtalare, 50-40% elektronik. Jag talar stereo hela tiden. Tveksamma tweaks kan man med fördel lämna därhän.

Varför ens fördela budgeten i förväg? Kärnan i anläggningen är ändå högtalarna, det är de som ska skapa ljudfältet i rummet, resten ska dit för att få högtalarna att "trivas". De ska ha ett rum som gör att det kan prestera sitt bästa och elektronik som gör att de kan prestera sitt bästa vid de lyssningsvolymer som ägaren avser nyttja. Utifrån de behoven man har kan man sedan välja produkter som passar (och se till att totalsumman inte överstiger ens budget). Tumregler som "10% på kablar", "1/3 på förstärkaren", "hälften på rummet" etc är ju helt gripna ur luften.

Postad 23 January 2009 - 15:08

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Varför ens fördela budgeten i förväg? Kärnan i anläggningen är ändå högtalarna, det är de som ska skapa ljudfältet i rummet, resten ska dit för att få högtalarna att "trivas". De ska ha ett rum som gör att det kan prestera sitt bästa och elektronik som gör att de kan prestera sitt bästa vid de lyssningsvolymer som ägaren avser nyttja. Utifrån de behoven man har kan man sedan välja produkter som passar (och se till att totalsumman inte överstiger ens budget). Tumregler som "10% på kablar", "1/3 på förstärkaren", "hälften på rummet" etc är ju helt gripna ur luften.

Håller med fullständigt, om man nu hittar en cd-spelare för 499:- som läser av skivan korrekt och matar ur sig signalen utan att tillföra hörbara störningar, varför inte då matcha den med högtalare för 100 000 kronor?
Så länge en apparat är tillräckligt bra så behöver den ju inte kosta mer än nödvändigt.
Att det är rummet och högtalarna som avgör resultatet är ju en självklarhet, sen så är det ju bara
att hitta passande elektronik till detta, precis som du säger.

Postad 23 January 2009 - 15:11

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Det är förhållandevis enkelt, många skall bo i sitt vardagsrum och använda det till annat.
Sen finns sambon/frun som bor där i lika stor grad och har ett och annat och säga till om.

Givetvis är det så, många måste helt enkelt kompromissa väldigt mycket. Men det i alla fall jag syftar på i mitt inlägg är inte om ombyggnation av digniteter, utan smärre justeringar i princip och ingenting annat.

Redigerat av shifts, 23 January 2009 - 15:29.

Postad 23 January 2009 - 15:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Angående rummets påverkan så är kanske min simpla mätning är intressant:
https://www.minhembi...s...3101&hl=683

Det är som sagt knappast en seriös dämpning jag använde där, men trots det blev skillnaden stor. På den sista bilden (utan dämpning) hänger en resonans från 3kHz-tonen med och färgar den andra signalen (syns som en tjockare linje). Efterklangen hos den andra tonen (60 Hz) är som synes också mycket kraftigare utan dämpningen.

Nu är det visserligen en väldigt kort testton, så det kanske ser värre ut än det är, men finns det verkligen någon CD-spelare i världen som skulle kunna påverka signalen så mycket (bortsett från medvetet eller omedvetet felkonstruerade spelare då)?

Tror inte det...

Postad 23 January 2009 - 15:23

Tompasten
  • Tompasten
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Givetvis är det så, många måste helt enkelt kompromissa väldigt mycket. Men det i alla fall jag syftar på i mitt inlägg är inte om ombyggnation av digniteter, utan smärre justeringar i princip och ingenting annat. Och snälla, dra inte in något med Ino i denna tråd, det handlar inte om det.

Visst håller jag med om att många skulle må bra utav att dra ut högtalarna 15cm från bakväggen.
Men du skall se vilket liv det kan blir på vissa flickvänner om någon får för sig att göra det det.

Postad 23 January 2009 - 15:27

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag tror anledningen är att de flesta aldrig ens har hört ett rum som har akustiska åtgärder.
Det behöver man nästan göra för att förstå hur stor skillnad det gör.
Sen behöver man inte ha ett rum som ser för jävligt ut, även små saker göra stora saker för ljudet som man kan se i Ageves tråd.
Problemet kan ju dock vara att man inte vet vad som behöver göras, och där kan man ju kanske ta hjälp av någon som vet.

Postad 23 January 2009 - 15:28

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Det är förbaske mig synd att så stor del av det här intresset mynnar i att ta hänsyn till höger och vänster :P

Har man ingen att ta hänsyn till inom hemmets fyra väggar, så är det grannar. Men i alla fall, det gör verkligen ont i mig att se så många sitta på välljudspotential som inte utnyttjas.

Postad 23 January 2009 - 15:34

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag ser inga som helst problem med grundläggande budgetfördelningar. Sedan ser jag att vi är tillbaka med, i detta fall, 499-kronorsenheter parade med högtalare för 100.000 kronor.

Är det att hårddra eller rycker det i motbevisningsnerven?:P

Orsaken till att man gör en preliminär budget är för att ha marginaler att plocka ihop utrustning med. Visserligen är jag medveten om att jag antagligen är extremt placebodrabbad och indoktrinerad av de onda tidskrifterna eftersom jag förespråkar s.k balans men jag tar den smällen.;)

Sunt förnuft säger följande:

*En kapabel högtalare bör drivas av en vettig förstärkare och få signal från en vettig signalkälla.

Detta ger att en s.k kvalitetsmatchning ger 50-60% av budgeten till ett par högtalare. Förstärkaren och signalkällan tar resten. Har man 50% att fördela kan t.ex ett riktmärke vara 30-35% förstärkare och resten signalkälla.

Detta är inga lagar, det är till för att man skall få riktmärken. Det gäller också att inte "snåla" för mycket så att man får ett omatchat system.

Hur mycket det än motbevisas och kommer dragandes med ospecad spelare för 499 kronor etc ändras inget i praktiken som jag ser på saken.

Utgår man från en riktlinje över budgetfördelning kan man ju sedan, då man börjar leta utrustning - utan problem förskjuta den åt ena eller andra hållet. I samtliga fall gäller provlyssning etc.

Men varsågoda, kära motbevisare, att köpa högtalare för 100.000 kronor och mata dem med en signalkälla köpt på Siba för 499 kronor. Blir ni nöjda så trevligt för er. Men håll inte på och jaga alla som inte anser det vara rätt fördelning av resurserna.

Postad 23 January 2009 - 15:52

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Bra hörlurar is the shit!

MVH/Jorlsafar

Postad 23 January 2009 - 15:57

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Jag ser inga som helst problem med grundläggande budgetfördelningar. Sedan ser jag att vi är tillbaka med, i detta fall, 499-kronorsenheter parade med högtalare för 100.000 kronor.

Är det att hårddra eller rycker det i motbevisningsnerven?:P

Orsaken till att man gör en preliminär budget är för att ha marginaler att plocka ihop utrustning med. Visserligen är jag medveten om att jag antagligen är extremt placebodrabbad och indoktrinerad av de onda tidskrifterna eftersom jag förespråkar s.k balans men jag tar den smällen.;)

*En kapabel högtalare bör drivas av en vettig förstärkare och få signal från en vettig signalkälla.

OBS! Detta är inget motbevis jag kommer med, detta är ett inlägg i diskussionen! OBS!

Där du postar om sunt förnuft håller jag med om varenda stavelse. Men jag tror att du tror att dina apparater kan mer än de faktiskt kan, du lägger in för mycket värdering i dem helt enkelt. Jag blir imponerad, tro det eller ej, av folk som kan ta sig råd och köpa de prylar de villa ha (Tompasten här i tråden verkar vara ett exempel på en sådan man), jag kan även bli imponerad av folk som vill skapa en riktigt snygg uppställning hemma, för att den just är snygg och jag blir imponerad av de som kompromisslöst försöker få fram en ofärgad anläggning, osv. osv.. Det är lite olika mål här bara.

Men balans handlar ju inte alltid, som så många sagt innan mig, om prisbalans, utan om hur prylarna faktiskt presterar. Pratar vi ett transparent system (och det tror jag de flesta du blir irriterad på och befinner vara icke trovärdiga gör). Om nu instegsmodellen (av vilken apparat som helst) kan visas vara i princip odetekterbar (och duger åt de krav din anläggning kan ställa på att svälja format, uteffekt osv.) då spelar det inte stor roll att gå upp ett steg till. Eller hur? Alltså, om nu att vara odetekterbar är det man är ute efter! Man kan inte skapa en apparat som är mer odetekterbar än odetekterbar. Och hypotetiskt skulle ju denna produkt vara dretbillig. Den skulle lika gärna kunna vara dretdyr.

Du vill kanske något annat, jag tror många gör det. Tryggheten att känna hur du valt en gedigen produkt som du känner presterar det bästa av de du sett ut? Helt suveränt ju! Men då är ditt "bättre" något helt annat än just mitt "bättre". Det är faktiskt helt otroligt enkelt.

Men för min del handlade inte tråden om valet av utrustning egentligen, utan snarare hur man (inte) anpassar sin utrutsning efter sitt rum och vice versa. Slöseri på resurser helt enkelt!

Bra hörlurar is the shit!

MVH/Jorlsafar

Sannerligen! Där kan man snacka om att man alltid får ett kompromisslöst lyssningsrum (eller i alla fall rätt så lätt kan fixa det). :blush:

Redigerat av shifts, 23 January 2009 - 16:01.

Postad 23 January 2009 - 16:24

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Men att rummet och högtalarna är så viktiga att förstärkare och signalkälla kan prioriteras ned till ett minimum, i stil med högtalare 94.000 kronor, receiver 5000 kronor och signalkälla 1000 kronor (vilket är ett systemförslag jag sett på ett annat forum) - då kan jag bara lugnt konstatera att jag inte håller med.

Jag har hört två rum/system som varit det bästa jag hört, någonsin. I ena rummet så har vi ett par högtalare för 50 000 kr som han kör en gammal reciever för 5000 kr och en billig DVD spelare. Det fullständigt krossar många av dom svindyra systemen jag hört. Varför? Jo, för den byggd efter bra värderingar:
*Fixa rummet så man slipper för stora fel.
*Så bra högtalare man kan
*Förstärkare som ger tillräckligt med kraft för högtalarna och tillräckligt korrekt
*CD spelare som inte medvetet färgar.

Igen, du använder alltid priset som någon kvalitéts grund. Det säger ju föga hur det verkligen låter!

Bra inlägg snowspace, shifts, Erik och Waconda :P

Postad 23 January 2009 - 16:29

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Att man inte vill ha rum som ser ut som "Ino-ägare" förespråkar kan nog de flesta förstå, det ser helt enkelt gräsligt ut.

Varför ska du dra in Ino ägare nu igen? Sluta upp med det där. Ska jag säga att Wilson ägare, som du, har fruktansvärt fula rum? Så slut med det.

Sen finns det massa saker man kan göra som inte gör några större ingrepp i rummet. Man kan göra tavlor av dämpplattor som ser riktigt snygga ut!

Att en högtalare hamnar i ett hörn och den andra ute i rummet är ingen hit, framförallt så får man en förskjuten basgång i rummet.
Men åter igen så tror jag det är en kompromiss.

Känns det värt att göra så stora kompromisser när man samtidigt lägger så mycket pengar för "kompromisslöst" ljud?

Postad 23 January 2009 - 16:35

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Sunt förnuft säger emot dina påstående utan någon som helst grund! Priset är INTE en kvalitéts märkning hur många gånger du säger det. Det sunda förnuftet säger: lägg pengarna där det påverkar!

Men varsågoda, kära motbevisare, att köpa högtalare för 100.000 kronor och mata dem med en signalkälla köpt på Siba för 499 kronor. Blir ni nöjda så trevligt för er. Men håll inte på och jaga alla som inte anser det vara rätt fördelning av resurserna.

Du har ju inga argument emot det. Dom flesta inser att skillnaden mellan olika högtalare och rum är ofta enormt stora medans skillnaden mellan CD spelare är ofta försumliga om ens märkbara. Och dom märks knappast i ekorum som många har dyra apparater i, där efterklangen döljer alla detaljer. Men vill man slänga ut massa pengar så go ahead :P

Postad 23 January 2009 - 16:38

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
EDItat

Redigerat av Unregistered1483, 23 January 2009 - 16:46.

Postad 23 January 2009 - 17:12

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Priset är INTE en kvalitéts märkning hur många gånger du säger det. Det sunda förnuftet säger: lägg pengarna där det påverkar!

Instämmer med det "sunda förnuftet". Klart att de som kan först och främst bör akustikanpassa sitt rum.

Och självklart är inte ett högt pris detsamma som en kvalitetsstämpel, men det är inte ett lågt pris heller. Däremot kan man rent generellt troligen förvänta sig att kvalite är bättre om prislappen relativt är högre. Det finns fynd för mindre pengar och det finns skräp för stora pengar. Ställs dock två bra apparater i en lägre och i en högre prisgrupp upp mot varandra så går de flesta dyrare apparaterna naturligtvis ut som segrare. Att påstå något annat är inget annant än dumt. Sen om den dyrare apparaten är prisvärd, det är en helt annan fråga och oftast upp till den enskilde köparen att bestämma.

Men självklart, rummet är jätteviktigt då det ligger till grund för vad ljudanläggningen kan prestera.

Postad 23 January 2009 - 17:31

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Ja det låter sunt. Det svåra är väl då vem som definerar vad "vettig" betyder.

Detta ger att en s.k kvalitetsmatchning ger 50-60% av budgeten till ett par högtalare. Förstärkaren och signalkällan tar resten. Har man 50% att fördela kan t.ex ett riktmärke vara 30-35% förstärkare och resten signalkälla.

Fast nu undrar jag vad det var i första punkten som gjorde att du kom fram till "detta ger..."och hur kan du beräkna en procentsats överhuvudtaget?
Om jag, med en budget på 30 000 kr, skulle hitta "vettig elektronik" för säg 10 000 kr varför skulle jag då ha som riktmärke att inte köpa högtalare för mer ca 10 000 kr om jag hittar några för 20 000 kr som jag tycker låter mycket bättre. Med ditt "riktmärkesresonemang" skulle det innebära att jag, om jag vill ha högtalarna som kostar 20 000 kr (de låter klart bättre än de för 10 000 kr) borde köpa elektronik för nästan lika mycket. Varför det när jag redan hittat något vettigt för 10 000 kr? Elektroniken blir väl inte sämre för att jag har köpt dyrare högtalare !?!

Detta är inga lagar, det är till för att man skall få riktmärken. Det gäller också att inte "snåla" för mycket så att man får ett omatchat system.

Det där känner jag igen från "branschen" och Hifi&Musik. Alla delar skall helst kosta lika mycket. Personligen är jag ganska säker på att den "dogmen" kommit till pga att det är mycket lättare att sälja högtalare (där nästan alla kan höra tydliga skillnader och förbättring per X kronor) än elektronik (där inte lika många har lika lätt att uppfatta skillnader och förbättring per X kronor). CD-spelarna är naturligtvis de som är svårast att få folk att lägga pengar på och speciellt numera med alla nya format som signalkälla.

Utgår man från en riktlinje över budgetfördelning kan man ju sedan, då man börjar leta utrustning - utan problem förskjuta den åt ena eller andra hållet. I samtliga fall gäller provlyssning etc.

Förstår personligen inte varför. Tror de allra flesta skulle vara mest förtjänta av att först leta upp högtalare de trivs med för att sedan prova hur mycket de behöver lägga på elektroniken för att det skall låta "vettigt"

Men varsågoda, kära motbevisare, att köpa högtalare för 100.000 kronor och mata dem med en signalkälla köpt på Siba för 499 kronor.

Hellre det än tvärtom (högtalare för 500 kr, förstärkare för 10 000 kr och CD-spelare för 100 000 kr). Håller du med? :P

Postad 23 January 2009 - 17:50

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Instämmer med det "sunda förnuftet". Klart att de som kan först och främst bör akustikanpassa sitt rum.

Och självklart är inte ett högt pris detsamma som en kvalitetsstämpel, men det är inte ett lågt pris heller. Däremot kan man rent generellt troligen förvänta sig att kvalite är bättre om prislappen relativt är högre. Det finns fynd för mindre pengar och det finns skräp för stora pengar. Ställs dock två bra apparater i en lägre och i en högre prisgrupp upp mot varandra så går de flesta dyrare apparaterna naturligtvis ut som segrare. Att påstå något annat är inget annant än dumt. Sen om den dyrare apparaten är prisvärd, det är en helt annan fråga och oftast upp till den enskilde köparen att bestämma.

Men självklart, rummet är jätteviktigt då det ligger till grund för vad ljudanläggningen kan prestera.

Håller med det mesta du skriver även om jag inte är helt säker att det är ovanligt att billigare kan vara bättre.
Det viktigaste jag ville få fram är, balans och bra värderingar. Det betyder att man lägger energi och pengar där som det ger mest :P

Postad 23 January 2009 - 18:04

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Det går absolut att komprommissa på ett bra sätt. Själv har jag ju haft möjlighet och tid samt hjälp med akustiken men inte är högtalarna instoppade i hörnet inte och den enda Ino högtalarbaserade anläggning jag känner till har inte någon mysko-ful placering på högtalarna. Det ser tvärtom helt normalt ut även om dom högtalarna (Pi60s) självklart dominerar rummet pga sin storlek. Det gör ju alla stora högtalare även mina XTZ.

Varför drar du AVR 400 allting till sin spets??

Om jag nu måste prata pengar och prioriteringar så räcker det för mig med ca:

10000:- för rena akustiklösningar för rummet, mattor mm har man antagligen redan.
30000:- för fina högtalare
5000 - 10000:- för förstärkare, gärna flerkanals.
2000 - 5000:- för en bra dvd eller cdspelare
Max 1000:- för allt kablage och där räknar jag antagligen mycket högt.

Så skullejag göra om jag skulle börja om på nytt sas :P

Postad 23 January 2009 - 18:29

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Utan att veta vilka prylar du menar så verkar det mer vettigt för det verkar fokuserat på dom två saker som gör mest för ljudet :P

Redigerat av sometimestheycomeback, 23 January 2009 - 18:30.

Postad 23 January 2009 - 20:31

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
I mitt fall är jag mycket väl medveten om att rummet inte gör mina högtalare och övrig utrustning rättvisa. Det är inte alltid man har möjlighet att optimera ett rum efter enkom ljudåtergivning och då har i varje fall jag tvingats kompromissa.

Min tanke är dock att skaffa annat boende där jag kan ha ett dedikerat lyssningsrum alternativt hemmabio/lyssningsrum. Fast det är inte säkert att jag har samma möjligheter att köpa högtalare som jag verkligen vill ha den dagen som jag sitter med ett mer optimalt rum och därför tyckte jag att det var lika bra att köpa slutsteg och högtalare när man har möjlighet.

Postad 23 January 2009 - 20:58

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja se en tråd döpt till:
Kan någon ge mig ett bra förslag på rum, som matchar mina perfektusmaximus-högtalare och nadadistomassawatto-förstärkare?

Jag suckar djupt i själen över frågor som:
Mina högtalare är lite mörka, vilken sladd ska jag köpa för att få dem ljusare?

I sådana lägen vill jag bara svara att köp en lampsladd, med lampan kvar i andra änden.

Postad 23 January 2009 - 21:19

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
En verkligt bra tråd men som den fortlöper hamnar man i alla fall i fack. Självkritiken skall ju gå båda vägar ellerhur?

Jag kan inte se något direkt fel med en CD.spelare som kostar 15000-35000:- eftersom den är mer än en driveenhet. Det finns heller ingen anledning att leva med lakrits-snören och en hur neutral Denon 2105 som helst. Det handlar om förhållanden. DEt är lätt att hamna i generaliserande fack. Titta på krigen på faktiskt.se bara. Helt makabert hur vuxna människor får hålla på.

Alla vi är ju inte miljonärer och detta måste vara utgångspunkten för oss om vi skall resonera. Vi börjar en ljudresa med X som är ?... Vi väljer från vår simpla stereo att uppgradera till tja vad.

Jag tror att vad man i ett fack då menar är att det är klart viktigast att börja med högtalare. Speciellt eftersom den är estetiskt svår. Det skall fungera i ett rum, mitt rum. Den skall ger ett ljud som jag gillar och den ÄR den produkt som i särklass ger störst ljudlig skillnad.
För att gå vidare med en uppgradering sen tycker jag att sunt är att gå på förstärkardelen eftersom man vill ha en adekvat drift till sina högtalare. Efter detta´är det vettigt att ge sig på rummet. Från uppställning till kunskap om akustik... Detta eftersom att en CD inte är värdelös utan att flytta högtalarna ett par dm ger ofta större förändring än ett byte från en normal cd till en dyrare. Efter rumet är klart är det bra att gå på ett vettigt och bra fungerande medie en CD kanske. En bra och för uppgifen lämpad. Sist på listan är att se över ett sunt och vettigt kablage. Inte för att det ger den stora kicken utan för att det skall vara korrekt längd material och area. Kablar utgör hörbar ljudlig skillnad men ytterst liten och framförallt från fel till rätt kabel. Rätt behöver inte alls vara dyr. Men rätt skall vara rätt. En bra kabel som utför uppgiften, den enkla uppgiften att föra signalen vidare utan att svärtan ner den. Den skall heller inte ta upp störningar. Sen är man liksom klar men det duger inte att tro att man kan lägga allt krut på högtalare och sen är man i hamn.

Postad 24 January 2009 - 01:16

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Min tanke är dock att skaffa annat boende där jag kan ha ett dedikerat lyssningsrum alternativt hemmabio/lyssningsrum. Fast det är inte säkert att jag har samma möjligheter att köpa högtalare som jag verkligen vill ha den dagen som jag sitter med ett mer optimalt rum och därför tyckte jag att det var lika bra att köpa slutsteg och högtalare när man har möjlighet.

Smart! Jag funderar också på hus framöver och kommer köpa alla högtalare och sånt innan, så allt sånt är redan klart :P

Postad 24 January 2009 - 04:24

Tompasten
  • Tompasten
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Varför ska du dra in Ino ägare nu igen? Sluta upp med det där. Ska jag säga att Wilson ägare, som du, har fruktansvärt fula rum? Så slut med det.

Ja gör det, jag är rätt van att av inoägare få höra att mina högtalare låter piss eftersom de inte mäter "tillfredsställande" , sen att nästan ingen av dem som skriker sig hesa om dem ens hört ett par spelar mindre roll verkar det som.
Min smak är fel på också ofta, eftersom jag äger de högtalarna jag äger.
Faktum är att de bilder jag sett på rum som tillhör Ino ägare och är dämpade efter Herr Öhmans råd ser inte bra ut.

Känns det värt att göra så stora kompromisser när man samtidigt lägger så mycket pengar för "kompromisslöst" ljud?

Ja då man hamnar i en situation att man vill ha en trivsam miljö, så är det en kompromiss man får ta.
Ett bar bra högtalare låter bättre i ett dåligt rum än ett par sämre i samma rum.
Eftersom de flesta av oss har en fungerande syn så vill vi ofta omringa oss av saker och ting som vi finner estetiskt tilltalande.
Så när folk gnäller på att andra skall lägga 10 tusen på akustikfix istället för en cd spelare, så är det kanske läge att förstå att vissa inte vill eller tänker förstöra något de finner estetiskt tilltalande.
Den enda vägen för en sådan person att öka sin upplevelse är att köpa mer kompetent elektronik/högtalare.

Redigerat av Tompasten, 24 January 2009 - 11:34.

Postad 24 January 2009 - 05:09

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Ja du får gärna tycka att vissa personers rum ser trista ut, jag tycker ditt rum ser väldigt ordinärt och meninglöst ut, men skillnaden mellan dig och mig är att jag drar inte ALLA wilson ägare över samma kam som du gör. Jag tror att det finns Wilsonägare med bättre smak än dig t ex .

Du snackar att vissa ha fungerande syn men du missar en sak, att folk har olika smak. Vissa kanske tycker att apparater på golvet är rätt sunkigt eller att vissa verkar vara mer intresserad av visa dyra saker istället för god kvalité, vad vet jag. Saken är fortfarande, du är inte smakexperten för alla och jag hoppas jag slipper höra dina generaliseringar om Ino ägare eller dyl för vem vet, man kan ju generalisera över folk som måste visa sina dyra prylar med?

Tillbaka till topic

Postad 24 January 2009 - 05:35

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Här har vi ett exempel på någon som fixar schysst dämpning som ser bra ut http://www.faktiskt....o...pic&t=25350

Endast fantasin sätter stopp vilket mönster man tar på tyget och hur man gör det. Något som lär funka i allas hem :)

Postad 24 January 2009 - 10:46

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Det är nog så enkelt att vi är så oerhört olika i våra prioriteringar framför allt när det gäller att tycka att nu är det tillräckligt bra ljud/musikåtergivning.

Jag har haft Bladelius Gondul hemma som jag jämförde med en Marantz DV9600 samt en Quad 99 ihop med min gamla Pioneer dvd 575. Skillnaden var i nivåmatchat blindtest oerhört liten och den spelare som stack ut negativt var den dyraste. För den prisskillnaden skulle jag ju kunna bygga ett nytt helt dedicerat ljud och musikrum. För mig personligen är en cd/dvd spelare för över ca 10000:- totalt ointressant då det finns spelare som är precis lika transparanta och inte alltför ofta bättre än sk "high end" spelare. Undantaget jag hört som är fantastisk transparent är Burmester cd 01 men den kostar ju strax över 100000:-. När jag kan hitta i stort sett ljudmässigt likvärdiga alternativ så går den ju bort :)

Det enda jag kan hålla med Tompasten är att det ÄR mycket svårt att få till komprommisen mellan estetisk tilltalande hifi och fantastisk ljud/musikåtergivning. Det går men man får jobba för det. Har man dock råd att handla elektronik för flera hundra tusen och inte jobbat alls med rummer har man i mina ögon prioriterat helt fel och slutresultatet blir faktist löjligt dåligt med tanke på investeringen. Tyvärr har jag sett och hört alltför många sådana anläggningar.

Postad 24 January 2009 - 11:44

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Det finns inom hifi precis som med allt annat en hel del prestige och lifestyle med. Detta inte att förringa. En Ferrari är inte bara av god prestanda utan den är vacker, handgjord, har status och geuinitet. Det har inte en Corvette C6 som kostar en bråkdel. :) Den har prestandamässigt i paritet med Ferrarin och tom bättre på vissa saker. I test på Discovery så vann Corvetten. Den kostar i USA 45000dollar ;)

Postad 24 January 2009 - 13:34

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Bra inlägg igen Waconda, håller med det mesta även om jag tycker nog det går att göra dämptavlor både snygga och hyffsat effektiva. Man behöver ju inte göra så stora, utan kanske hellre 2-4 st mindre i olika mönster :)
Själv så gillar jag "draperi looken" så för min del är det inga problem ;)

Postad 24 January 2009 - 14:17

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Hej,

jag tror att bra nog är bra nog. För mig gäller det, på de flesta områden, att ta reda på om något är tillräckligt bra. När man gör det är det bra att vara rationell. Jag konstaterar att både Tompasten och sometimes etc, som framstår som motpoler i tråden, har högtalarsystem som troligen kostar i närheten av 100 000 kr.

För egen del skulle jag aldrig köpa en så dyr hifiprodukt. Inte för att jag inte har råd utan för att det helt enkelt är för mycket pengar.

MVH/Jorlsafar

Postad 24 January 2009 - 14:40

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Poängen är ju att förklara att det är dumt att köpa en F1 bil om man ska köra den i skogen. Det spelar ingen roll hur fort den går när underlagt hindrar den att blomma ut. Samma med ljud, där rummet påverkar extremt mycket.
Så man kan med lätthet få mycket bättre resultat om man söker det som jag starta tråden om, balans.
T ex, vad spelar en 60 000 kr CD spelare för roll i ett rum som ger enorm efterklang och basresonanser på 10-15 db? Köp en spelare för 5000 kr, lägg 15 000 på rummet och resa en månad och du har ett slutresultat som är enormt mycket bättre än 60K spelare.

Precis det jag försöker få fram, någon som inte kommer fram tillräckligt bra på många forum, där man försöker bota problem med saker som inte påverkar eller som ger extremt liten påverkan istället för göra dom verkliga prioriteringarna. För ett ge ett exempel:

*En kille klagar att hans nya Sim projektor ger lite washed out bild hemma mot affären. Man tittar på hans bilder på rummet och ser vita väggar och tak. Det smarta tipset vore: fixa väggarna och taket så dom inte reflekterar så mycket. Men om vi kör efter "ljudtipsen" man brukar få på olika forum så kunde svaret varit "skaffa en HDMI kabel för 10 000 kr", "Skaffa en 5000 kr strömkabel", eller "lägg en sten på projektorn".

Dom flesta som har lite hum och bild fattar att dom tre sakerna är ju trams, men inom hifi så är det inte ovanligt att se förslag som "köp denna kabeln, den ger varmare diskant" eller dyl, där man ser att rummet är det som gör diskanten låter ljud (eller att man vet att högtalaren har hissad diskant).

Det är ju upp till var och en att göra som man vill. Jag är inte miljonär och jag är bara intresserad av bra bild och ljud, så jag väljer att göra förändringarna där dom hörs och syns. Andra kanske gör på annat sett, fine, men balansen blir därefter. Ingen kabel fixar rumsproblem.

Postad 24 January 2009 - 14:52

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Saken är fortfarande, du är inte smakexperten för alla

Men det är du ?

Jag har läst en del här och jag måste säga att detta forumet va rätt bra tidigare .
Men nu är det " några besserwissar" som antagligen kommer från faktsikt eller något annat forum som de blitt kickade ifrån som förstör genom att proppsa på allla andra sina åsikter, och håller man inte med så är man i princip inbillningsjuk :) .
Och dessa individer har en attityd som är på gränsen till att vara oförskämd alltför ofta ..
Sometimetheycomeback tex ...du är bara för mkt , otroligt vilken irriterande männinska du är ;)
Detta blir min sista post i detta forum , jag känner att en viss "ideologi maffia" har totalt tagit över .
Så lycka till nu med era cd spelare .
Jo en kul tanke :blink: Det vore kul att se "Maffian" här på forumet i en sk träff .. min gissning är att många har likadan frisyr..rejäl mittbena är inte otippat :ph34r:

Postad 24 January 2009 - 15:05

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Jag tänker att den här tråden borde kunna sträcka sig bortom ljudideal och föredragna färgningar eller icke-färgningar. Hur mycket man vill lägga på sina prylar, vad man anser skäligt och hur man vill fördela dessa slantar. Det är egentligen rätt ointressant. Det intressanta är ju att väldigt få verkar vilja bry sig om att låta grejorna få ett så optimalt spelrum som möjligt.

Jag generaliserar, men väldigt många snackar om kompromisslös återgivning, skaffar den ena mer exotiska prylen efter den andra, talar om man inte vet vad man snackar om om man inte hört skillnad på vissa saker osv. Men när det kommer till en sådan enkel och gratis sak som placering av sakerna i ett rum så är det totalstopp! Och akustiskfix? Inte att tänka på! Hur kompromisslös är man då egentligen i sitt sökande efter välljud? Det känns inte det minsta genuint.

Förstår att folk vill ha så tjusigt och trivsamt som möjligt hemma, även där har vi ju massor av olika preferenser. Men när nyckeln till välljudet verkligen ligger i rummet, men vägrar ens undersöka saken, hur resonerar folk kring sitt intresse?

Tompasten, det här är inget inlägg riktat till dig. Tänkte bara säga det eftersom din anläggning kommit upp. Tänker på helt andra uppställningar.

Postad 24 January 2009 - 16:18

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

<snip>

Du har redan visat din kunskapsnivå i andra trådar, jag ber dig inte förstöra denna tråden med. Tack.

Postad 24 January 2009 - 17:01

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Smackman:
Har du läst gamla inlägg som jag gjort på detta forum vet du att jag inte är särskilt förtjust i Ing Öhman och hans sk svans (kanske mera den..) . MEN (som mr Irwing säger i lets dance) det går inte att frånta Iö hans stora kompetens och ofta rätt i själva sakfrågan. Dessutom låter hans skapelser (Ino-högtalarna) mycket mycket bra. Jag har genom åren haft lite svårt med hans sätt att vara bla i LTS men som sagt kunskapsmässigt är kritiken betydligt mindre.

Jag bara undrar lite vad du tycker är så fel på mitt sätt att resonera inom hifi?

- tycker du inte att rummet är viktigt?
- har du blindtestat med korrekt nivåmatchning olika cdspelare eller förstärkare i olika prisklasser?

Jag måste nog vara ärlig och påstå att mina uppfattningar inte alls är särskilt kontroversiella. Det kan ju vara så att du äger eller har starka kopplingar till någon dyrhifibutik för i så fall förstår jag att du känner dig träffad.

Tycker du att din dyra cdspelare ex spelar väldigt mycket bättre än en bra dvdspelare som kanske kostar en fjärdedel så fine..men det är ju när du skall bevisa att den faktist är bättre som det brukar uppstå problem :)

Postad 24 January 2009 - 18:11

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Har nu fått energi att fixa lite saker med mitt rum,tack vare div trådar. :)

Ska köpa högre stativ så mina surround kommer högre upp,även testa att inte ha dom så riktade mot sweetspot.
Även köpa draperi och hänga för ingången till rummet.fått några bra tips helt klart.

Postad 24 January 2009 - 19:24

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Kul, rapportera tillbaka sen :)

Postad 24 January 2009 - 19:31

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Jättekul jonas!

@Smackman
Inte så kul att du tar till personangrepp :)
Det är inte fel att köpa dyra grejer, jag försöker bara hjälpa dig att förstå att du kan lyfta din anläggning enormt genom att göra något åt rummet.

Postad 24 January 2009 - 20:53

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Fan vad schysst om hade värsta grejerna och det optimala rummet. Sen skulle man haft Ino grejerna så man passade i klubben för välljud. För då får man automatiskt det bästa när allt är kalibrerat eller hur (eller kanske inte). Jag gillar mitt ljud och det är mycket bas det. +10db i bas minst är mitt läge för välljud ;) that's it.

Postad 24 January 2009 - 21:06

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Ja det är nog dax att börja kika lite på rummet.
Dock är det ju lite statiskt så det kanske inte är så lätt. Men största vinsten ligger säkert där.

Postad 24 January 2009 - 22:12

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Kul, rapportera tillbaka sen ;)

Jupp kommer rapportera. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.