* Officiell Tråd - Sony Ericsson Satio*
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 15 februari 2009 - 18:53
Väldigt belastat.Läs mer här:
http://semcblog.com/
Eller iaf dess forum.
http://forums.se-nse...dex.php?act=idx
Postad 15 februari 2009 - 18:57
Shit vilken fin mobil.
Postad 15 februari 2009 - 19:02
Postad 15 februari 2009 - 19:06
Edit*
Entertainment Unlimited
Idou
Along with the launching of Entertainment Unlimited, Sony Ericsson showcased an upcoming mobile phone by the concept ‘Idou’, which is going to give us a glimpse of what lies ahead for us, and what Sony Ericsson is currently working on. The ‘Idou’ is one of a number of projects that will be launched this year under the umbrella of Entertainment Unlimited.
The ‘Idou’ is a cameraphone with special focus on media. It will feature a 12.1-megapixel camera with auto focus and an array of advanced camera touch features and a xenon flash. I’m guessing the sensor in this phone will the Sony’s new 1/2.5-inch 12.25 megapixel sensor for mobile phones. That would be awesome! The Media menu will now be fully optimized for the 16:9 widescreen touch screen, and will enable you to tap directly into your favourite movies, TV-series, video clips and tracks.
The phone will be based on what will become the Symbian Foundation operating system, which means that thousands of applications will be available online. PlayNow will be pre-installed, and will allow you to personalize the phone.
Redigerat av Unregistered0354d681, 15 februari 2009 - 19:21.
Postad 15 februari 2009 - 20:23
Det står att den kör ett OS från Symbian Foundation. Nja, S60v5 handlar det om i praktiken. Det första systemet från SF blir Symbian OS 10. Det är inte släppt än och Symbian OS 9.x är till största delen framtaget innan det nya företaget kom till i somras.
Telefonen är ju inte ens specad, bara visad som koncept i dagsläget.
Andra halvan låter som 6+ månader från nu. Hinner inte SFs OS lanseras innan?
Minns inte när det var sagt att de första lurarna skulle dyka upp med SF.
EDIT:
Verkar bli S60v5. Åtminstone i nuläget är det så:

Redigerat av fredde_, 16 februari 2009 - 08:11.
Postad 15 februari 2009 - 21:16
Postad 15 februari 2009 - 21:28
Verkar nice, men som tidigare inkägg säger.. så hinner man nog se sånna här videon allt förlänge tillslut så att man tröttnar på den! Exakt som xperian. Fast jag är glad att de kör symbian den här gången iställer för windows.
Edit:
Kolla in den här: http://www.youtube.c...h?v=20f7b24jdfA
När han skrollar bilderna.. flyter ju på som på Iphonen

Edit 2:
Touch fokus, 12mpix, XENON FLASH!! En bra kombination.
Redigerat av Unregistered1232, 15 februari 2009 - 21:37.
Postad 15 februari 2009 - 21:42

Postad 16 februari 2009 - 08:44
Postad 16 februari 2009 - 09:24
Finns inget som säger att bara för att telefonen kommer att ha fler MEGApixlar att bilderna kommer att bli bättre. Hoppas de satsar på bättre optik och större sensor istället. Annars verkar denna ju en värdig ersättare till min nuvarande lurjahopp....trots att jag inte ens köpt min nokia 5800 idag vet jag vilken som ska efterträda den...ujuj. 12 mpixel leker man inte bort.

Postad 16 februari 2009 - 09:35

Skämt åsido. Den ser helt klart bra ut. Dock vore det intressant att veta mer om vem som utvecklat den. På något vis känns det som att de troligen köpt en befintlig plattform inkl hårdvara och OS men designat den själv. Närmaste in house-produkten i.s.f är deras japanska Symbian MOAP-S-sortiment. D.v.s att detta i grunden är en japansk modell sett till plattform men där MOAP-S ersatts av S60v5.
Helt klart ett mycket stort steg i rätt riktning för Sony Ericsson och en intressant modell.
Postad 16 februari 2009 - 09:56
Hehe, jo, jag tänkte på samma sak. Angående W995 och 3.5mm hörlursuttaget den har. Det är ju "lättare och bättre" när den inte har ett 3.5mm uttag, men nu betonas det av samma personer som om det vore en bra grej. Lite småkul sådär, som bara fanatiska fans kan vara.En sak gör att jag ler lite. Under många år har jag hört ett evigt gnällande och klagande på hur dåligt Symbian och S60 är från SE-folket. Nu plötsligt introduceras en, om än koncept, modell med det däringa dåliga systemet. Undrar om de kommer att hämta sig från chocken.
Skämt åsido. Den ser helt klart bra ut. Dock vore det intressant att veta mer om vem som utvecklat den. På något vis känns det som att de troligen köpt en befintlig plattform inkl hårdvara och OS men designat den själv. Närmaste in house-produkten i.s.f är deras japanska Symbian MOAP-S-sortiment. D.v.s att detta i grunden är en japansk modell sett till plattform men där MOAP-S ersatts av S60v5.
Helt klart ett mycket stort steg i rätt riktning för Sony Ericsson och en intressant modell.
Och håller även med om att detta är en extremt intressant mobil. Ser fram emot att testa den!

Postad 16 februari 2009 - 11:29
Det kan inte vara så att det är den andra falangen (dvs SE-antifolket) som nu tycker att "wow!" de kanske inte är så dåliga på SE ändå!En sak gör att jag ler lite. Under många år har jag hört ett evigt gnällande och klagande på hur dåligt Symbian och S60 är från SE-folket. Nu plötsligt introduceras en, om än koncept, modell med det däringa dåliga systemet. Undrar om de kommer att hämta sig från chocken.

Har inte så mycket till övers för folk som generaliserar så att man absolut inte kan tänka sig det ena eller andra företaget/tekniken, alt att man måste ha från ett viss företag med en viss teknik. Vad är det värsta som kan hända? Att det man förkastar faktiskt är bättre?
Men för att hålla sig till ämnet lite, så tror jag att SE kan ta/försvara en del mark, förutsatt att lanseringen kommer ganska tidigt i andra halvåret. Den får absolut inte försenas in i nästa år, då kommer de tappa för mycket på folk som är påväg att byta upp sig till smart-/touchphones. Men det är klart, vill man ha en allt-i-ett så kan det säkert vara värt att vänta. Ser mycket lovande ut
Postad 16 februari 2009 - 12:00
Telefonen är ju inte ens specad, bara visad som koncept i dagsläget.
Andra halvan låter som 6+ månader från nu. Hinner inte SFs OS lanseras innan?
Minns inte när det var sagt att de första lurarna skulle dyka upp med SF.
EDIT:
Verkar bli S60v5. Åtminstone i nuläget är det så:
SF lär inte ha ngt redo förän tidigast slutet på 2010. Skulle förvåna mig myckt om SE får ut den här telefonen detta året.
Redigerat av Unregistereddc471864, 16 februari 2009 - 12:01.
Postad 16 februari 2009 - 21:59
Jo, egendomligt men bra. Bra att alla går mot en gemensam flashminnestandard.va? inte sonys egna flashminne det var lite egendomligt nästan
Postad 17 februari 2009 - 07:25
Postad 17 februari 2009 - 10:18
Lite pessimist kanske men jag hoppas verkligen!! Får se vad Apple släpper till sommaren...blir ett intressant mobilår!
Länkar till originalsidan för filmen ovan: engadget.com
edit:
Var även rädd för att den skulle vara gigantisk men i filmen jämförs den ju med SE C905 och den ser ju t.o.m mindre ut! Me like

Redigerat av smellymarq, 17 februari 2009 - 10:20.
Postad 17 februari 2009 - 13:01
Shit, kommer så mycket coola mobiler just nu, så man vill ju byta varannan månad.
Postad 17 februari 2009 - 20:08
Postad 17 februari 2009 - 21:21
I slutet av denna videon så kan du få se båda lurarna jämförda, rent stoleksmässigt.Finns det något jämförelse rent storleks och viktmässigt mellan denna och c905?
Postad 18 februari 2009 - 10:57
I slutet av denna videon så kan du få se båda lurarna jämförda, rent stoleksmässigt.
http://www.engadget....hrough/1362861/
Postad 19 februari 2009 - 13:26

Hur som helst, så står det mellan Omnia HD och Idou nästa gång jag byter telefon, såvida inget oväntat händer.
Båda verkar vara riktigt bra, hoppas bara dem blir så bra som man hoppas.
Postad 19 februari 2009 - 13:43
Man kan ju alltid hoppas att de ändrar då det inte är slutgiltiga produkten.Förstår inte varför dem har en sådan stor klump till kameraskydd. Hade ju varit så himla mycket snyggare och tunnare med att ha så som ex. nya Samsung Omnia HD:
Postad 19 februari 2009 - 15:15
Samsungen Omnia HD har inte 12MPixel kamera, inte heller har den en riktig Xenon blixt (som kräver stooor kondensator för att ladda upp blixten), så den går inte att jämföra med Idou, eller vad den kommer att heta.Förstår inte varför dem har en sådan stor klump till kameraskydd. Hade ju varit så himla mycket snyggare och tunnare med att ha så som ex. nya Samsung Omnia HD:
Hur som helst, så står det mellan Omnia HD och Idou nästa gång jag byter telefon, såvida inget oväntat händer.
Båda verkar vara riktigt bra, hoppas bara dem blir så bra som man hoppas.
Postad 19 februari 2009 - 18:28
Har full förståelse för att det kan ta lite mer plats, men ändå så är kameraskyddet bra mycket större än vad som behövs egentligen. Om du tittar på denna bild exempelvis så ser du att kameran och blixten inte tar så stor plats, utan det mesta är själva skyddet egentligen:Samsungen Omnia HD har inte 12MPixel kamera, inte heller har den en riktig Xenon blixt (som kräver stooor kondensator för att ladda upp blixten), så den går inte att jämföra med Idou, eller vad den kommer att heta.

Redigerat av Jallixx, 19 februari 2009 - 18:29.
Postad 20 februari 2009 - 08:19
..inte bara det:IDOU = I DO U? (jag det finns utrymme i att spekulera...)
SonyEricsson Experia 1 = SE X1
SE har slagit in på en ny linje.....
Postad 20 februari 2009 - 08:39
Jag kom på en del andra.
DoU betyder ju även drift och underhåll.
Men kanske den bästa är I-DOU (som I-phone) och på japanska betyder DOU lite olika men det jag hittat är RÖRELSE, vilket känns som en trolig tydning av namnet, annars kan det betyda KROPP, även ALLT har jag hittat som betydelse av DOU.
Tja, det var ett litet inlägg från min sida, men visst borde väl konceptnamnet vara från japanskan ?
/ J
Postad 20 februari 2009 - 09:11
Ur designsynpunkt hade det nog sett lite märkligt ut om locket endast gick över halva bredden på telefonen. Det finns väl någon sådan och asymmetrin gör att det ser lite fel ut (i mitt tycke iafHar full förståelse för att det kan ta lite mer plats, men ändå så är kameraskyddet bra mycket större än vad som behövs egentligen. Om du tittar på denna bild exempelvis så ser du att kameran och blixten inte tar så stor plats, utan det mesta är själva skyddet egentligen:

Redigerat av Phindus, 20 februari 2009 - 09:11.
Postad 02 mars 2009 - 12:38

Kan ju alltid hoppas att priset justeras ner en aning.
Postad 02 mars 2009 - 12:43
Idou Finns nu att förboka på Katshing
Själv så har jag plats 11 i kön
Inte illa att Katshing lägger upp en konceptmodell för bokning.

I vissa fall är det ganska roliga effekter som blir när en produkt har "rätt" märkesnamn. Det har en och annan användare fått erfara när de skaffat X1 med argumentet "det är toppmodellen från Sony Ericsson".

Postad 02 mars 2009 - 12:45
Med tanke på att W960i kostade ungefär lika mycket så är det väl inte så dyrt.6500:- var lite saftigt dock
Kan ju alltid hoppas att priset justeras ner en aning.
Trodde nog den skulle hamna runt 8000:-

Postad 02 mars 2009 - 17:21
Idou Finns nu att förboka på Katshing
Själv så har jag plats 11 i kön
Härligt, tack för info

Försökte se vilken plats i kön jag hade men hitta inget om det, är jag blind eller måste man maila och fråga ??
Edit. Nu syns det att jag har plats 16 i kön
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 02 mars 2009 - 21:28.
Postad 03 mars 2009 - 09:54
Inte illa att Katshing lägger upp en konceptmodell för bokning.
I vissa fall är det ganska roliga effekter som blir när en produkt har "rätt" märkesnamn. Det har en och annan användare fått erfara när de skaffat X1 med argumentet "det är toppmodellen från Sony Ericsson".
Det är INTE en konceptmodell, det är en "riktig" mobil....
Postad 03 mars 2009 - 21:48
Citattecken? Riktig eller "riktig"?Det är INTE en konceptmodell, det är en "riktig" mobil....

Postad 22 mars 2009 - 10:01

Postad 22 mars 2009 - 14:09
Postad 22 mars 2009 - 15:26
Om du kan /får säga nå ?
Tycker att det ser riktigt bra det lilla jag sett på youtube..
Postad 23 mars 2009 - 11:34
Lär bli ännu bättre speed i luren när releasemodellen är framtagen. Prototyper brukar nästintill alltid vara något segare när mjukvaran fortfarande är under utveckling.hastigheten är bättre än x1an men som sagt, prototyp.
Jag är grymt sugen på Idou, men jag väntar nog med en förbokning. Först och främst lär Nokia, Samsung och HTC också komma med spännande mobilgodis till årsskiftet (SE verkar alltid vara tidiga med sina releasenyheter) och blir det nu en Idou, så vill jag se mer filmer när gränssnittet har utvecklat sig.
Redigerat av f3br, 23 mars 2009 - 11:35.
Postad 23 mars 2009 - 12:19
Postad 24 mars 2009 - 13:44
Mitt inlägg om seghet försvann i uppgraderingen men jag gjorde liknelsen mot när jag testade X1-prototypen för ett tag sedan, och kan konstatera att denna prototyp är snabbare än x1 prototypen vilket bådar rätt gott.
Postad 08 april 2009 - 12:49
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar