Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ino Audio basmoduler

337 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ino Audio Profundus X, basmodul (Subwoofers) 0 9,5 (9) Inga priser
Ino Audio bs60 (Subwoofers) 0 8,8 (4) Inga priser
Ino Audio Profundus P,basmodul (Subwoofers) 0 9,14 (6) Inga priser
Ino Audio cr80s (Rackutrustning) 0 8,87 (7) Inga priser
Ino Audio profundus Y-2 (Subwoofers) 0 9,17 (5) Inga priser
Ino Audio profundus Y-4 (Subwoofers) 0 7,5 (1) Inga priser
Ino Audio Profundus X version 2012 (Subwoofers) 0 7,5 (1) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 25 mars 2009 - 19:42

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Jag hoppas att detta kan bli en tråd för intresserade och inte en bråktråd mellan Ino-entusiaster och Ino-skeptiker. :(

Jag saknar en tråd om basmoduler från Ino Audio. Dessa lär prestera mycket bra. Själv ser jag fram emot att hämta ut fyra stycken Y-moduler som skall få husera i min hembio.

Ca-priser våren -09
Basmoduler:
profundusP-2 (/par alltså) 11 500:- (6300 byggsats i rå MDF)
profundusX-2 (”) 15 600:- (8900 byggsats i rå MDF)
profundusY-2 (”) 27 900:- (23 500:- i förenklad variant) (19000 byggsats i rå MDF)
profundusZ-2 (”) 52 900:- (38000 byggsats i rå MDF)
InfraX-6 46 500:-
InfraY-6 75 000:-

Profundus-moduler

Modell profundusP-2
Baselement: 2 st 16,1 cm (8" i vanligt mått)
Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-125 Hz
Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått) om max två används. Annars även andra placeringar.
Kontinuerlig effekt: 200 W (2*100 W)
Känslighet (ensam P): 93 dB-2,83 V (¼ sfär)
Rek.först.eff: 2 * 100 W
Frekvensomfång-1dB*: 27 - 200 Hz (-3 dB @ 24 Hz)
Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning. Kontakta oss för närmare information
Högsta ljudtryck (P-2) >24Hz: >117 dB i rum, kontinuerligt (50+50 W)
Dimension(b*h*d, cm): 2 st 30*50*36, 14 kg/st (version standard)
Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker)

Modell profundusX-2
Baselement: 2 st 20,7 cm (10" i vanligt mått)
Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-100 Hz
Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått) om max två används. Annars även andra placeringar.
Kontinuerlig effekt: 300 W (2*150 W)
Känslighet (ensam X): 95 dB-2,83 V (¼ sfär)
Rek.först.eff: 2 * 200 W
Frekvensomfång-1dB*: 19 - 200 Hz (-3 dB @ 17 Hz)
Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning >30 dB/oktav. Kontakta oss för närmare information
Högsta ljudtryck (X-2) >18Hz: >120 dB i rum, kontinuerligt (80+80 W)
Dimension(b*h*d, cm): 2 st 48*50*49 (version standard)

Modell profundusY-2 (12" i vanligt mått)
Baselement: 2 st 25,2 cm
Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-90 Hz
Kontinuerlig effekt: 500 W (2*250 W)
Känslighet (ensam Y): 95,5 dB-2,83 V (¼ sfär)
Rek.först.eff: 2 * 300 W
Frekvensomfång-1dB*: 16 - 200 Hz (-3 dB @ 14 Hz)
Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning >30 dB/oktav. Kontakta oss för närmare information
Högsta ljudtryck (Y-2) >15,5Hz: >124 dB i rum, kontinuerligt (180+180 W) s-versionen omställbar för 128 dB >22 Hz.
Dimension(b*h*d, cm): 2st 50*68,1*52, 40 kg/st, eller 50*66*52, 38 kg/st (förenklad version)

Modell profundusZ-2
Baselement: 4 st 25,2 cm (12" i vanligt mått)
Impedans: 5 ohm eller 20 ohm (eller 2,5/10/40 ohm i mono) 8-90 Hz
Kontinuerlig effekt: 500 W (2*250 W)
Känslighet (ensam Z): 101,5 dB-2,83 V (¼ sfär)
Rek.först.eff: 2 * 300 W (räknat i 8 ohm)
Frekvensomfång-1dB*: 16 - 200 Hz (-3 dB @ 14 Hz)
Högsta ljudtryck (Z-2) >15,5Hz: >130 dB i rum, kontinuerligt (180+180 W) s-version omställbar för 136 dB >22 Hz
Dimension(b*h*d, cm): 2st 55*95*65 (250)

*Gäller i den strålningsimpedans som ett normalt rum i storleksklassen 20-50 m2 ger.

Infra-moduler

Modell infraX-6 (-12)
Baselement: 6 st 20,7 cm (12 st)
Impedans: 3 ohm 8-100 Hz (2*3 ohm/6 ohm)
Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått), t ex stående eller liggande staplar
Kontinuerlig effekt: 2*150 W* (4*150 W* eller 2*600 W*) *=8-ohmseffekt
Känslighet (ensam X): Frekvensberoende utan korrektion, men 106 dB-2,83 V (¼ sfär) vid höga (112 dB)
Frekvensomfång-1dB*: 5 - 200 Hz i lämpliga rum
Högsta ljudtryck (X-6) 16 Hz: >120 dB i rum, kontinuerligt (126 dB) i rum
Dimension(b*h*d, cm): 27*54*40 formade så de kan staplas 3 eller 6 på varandra

Modell infraY-6 (-8 / -12)
Baselement: 6 st 25,2 cm (8 / 12 st)
Impedans: 3 ohm 8-90 Hz (2*4,5 ohm / 2*3 ohm eller 6 ohm)
Placering: Hörn med omnejd (¼ rumsmått), t ex stående eller liggande staplar
Kontinuerlig effekt: 2*250 W* (4*250 W eller 2*1000 W* / 4*250 W eller 2*1000 W*) *=8-ohmseffekt
Känslighet (ensam Y): Frekvensberoende utan korrektion, men 106 dB-2,83 V (¼ sfär) vid höga (108,5 / 112 dB)
Frekvensomfång-1dB*: 5 - 200 Hz i lämpliga rum
Högsta ljudtryck (Y-6) 16 Hz: >128 dB i rum, kontinuerligt (134 dB) i rum
Dimension(b*h*d, cm): 36*54*40 formade så de kan staplas 3, 4 eller 6 på varandra

Redigerat av hassesolo, 28 mars 2009 - 18:27.

Postad 25 mars 2009 - 19:55

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0
Skulle vara otroligt kul att få lyssna på ett riktigt bra Ino-system med rejäla basmoduler till. :(

Postad 25 mars 2009 - 19:57

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Om du har vägarna förbi Umeåtrakten i sommar så kanske det går att ordna (om jag hinner klart nån gång)... :(

Postad 25 mars 2009 - 21:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Jag längtar till jag kan beställa mina första Y-2... :(

Postad 25 mars 2009 - 22:44

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Själv ser jag fram emot att hämta ut fyra stycken Y-moduler som skall få husera i min hembio.

När får du dom? Beställde du även Inos filter med?

Postad 26 mars 2009 - 07:40

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

När får du dom? Beställde du även Inos filter med?

Ja, du. Det undrar jag med. :( Jag skulle fått dem redan. Om tre-fyra veckor kanske...
Jag kommer köra med det inbyggda filtret i recievern till att börja med.

Postad 26 mars 2009 - 11:21

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Ett tips, köpa cr80s direkt! Läste och hört av flera innan att det är rejäl skillnad mot vanliga filtren i recievers. Det är verkligen inget du ska spara in på, med tanke på hur mycket du lägger ut. Sen finns det även mer inställningar på det filtret som ger dig bättre möjlighet till bättre återgivning.

Postad 26 mars 2009 - 11:28

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
bs60 kanske också får plats i denna tråd även om det inte är renodlade basmoduler?

Postad 26 mars 2009 - 12:46

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Ett tips, köpa cr80s direkt! Läste och hört av flera innan att det är rejäl skillnad mot vanliga filtren i recievers. Det är verkligen inget du ska spara in på, med tanke på hur mycket du lägger ut. Sen finns det även mer inställningar på det filtret som ger dig bättre möjlighet till bättre återgivning.

Visst, det är säkert kanon, men då behöver jag väl slutsteg till alla högtalare och då drar det iväg ekonomiskt.
Jag har mycket andra utgifter nu. Bygge, högtalare, proj mm.
Jag får helt enkelt vänta lite med det. Det kan ju vara kul att ha något kvar att uppgradera till. :)

Postad 26 mars 2009 - 14:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Hasse: Men bilder vill vi ha! har du kommit något längre i byggandet eller står det hela still just nu !? :)

Postad 26 mars 2009 - 15:29

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Hasse: Men bilder vill vi ha! har du kommit något längre i byggandet eller står det hela still just nu !? :)

Bygget stod still några dagar men jag lade upp ny bild igår. Jag hoppas på snabba framsteg närmaste tiden. :(

Postad 26 mars 2009 - 17:23

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0

Om du har vägarna förbi Umeåtrakten i sommar så kanske det går att ordna (om jag hinner klart nån gång)... :)

Haha inte varje dag eftersom jag bor i Kalmar. Men har jag det ska jag absolut säga till. :(

Postad 26 mars 2009 - 19:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Bygget stod still några dagar men jag lade upp ny bild igår. Jag hoppas på snabba framsteg närmaste tiden. :)

OK, jo sådant hä nder det också, man får ta och vila upp sig lite :(
För att kunna ta tag i bygget med friska tag !

jo jag ser fram emot det :unsure:

Postad 26 mars 2009 - 20:18

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Visst, det är säkert kanon, men då behöver jag väl slutsteg till alla högtalare och då drar det iväg ekonomiskt.
Jag har mycket andra utgifter nu. Bygge, högtalare, proj mm.
Jag får helt enkelt vänta lite med det. Det kan ju vara kul att ha något kvar att uppgradera till. :unsure:

Eftersom Ingvar ställer in den så lär det vara rätt oekonomiskt att ta upp han en gång till bara för ställa in filtret. Bara ett tips. :)

Haha inte varje dag eftersom jag bor i Kalmar. Men har jag det ska jag absolut säga till. :(

Vad jag vet så finns det Ino i Örebro, Karlstad och Kristinehamn. Lite närmare.

Postad 26 mars 2009 - 20:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Jasså! jag som trodde Ino bara fanns i Stockholm :)

Postad 26 mars 2009 - 20:50

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Folk som har Ino som jag känner till någorlunda nära Kalmar alltså :)

Postad 26 mars 2009 - 20:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
HAHAHA, ok jag som gjorde tankevurpa... :)

Postad 26 mars 2009 - 20:58

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0

Eftersom Ingvar ställer in den så lär det vara rätt oekonomiskt att ta upp han en gång till bara för ställa in filtret. Bara ett tips. :)

Vad jag vet så finns det Ino i Örebro, Karlstad och Kristinehamn. Lite närmare.

Tack för tipset David! Men förr eller senare lär man väl få lyssna på dem. :(

Postad 26 mars 2009 - 22:09

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3 067 inlägg
  • 0

Om du har vägarna förbi Umeåtrakten i sommar så kanske det går att ordna (om jag hinner klart nån gång)... :(

Då jag själv är Umebo kan du ju skriva upp mig på en gång. Har länge velat höra vad modulerna kan komma med :)

// Sat

Postad 26 mars 2009 - 22:36

NP_
  • NP_
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag är vare sig förespråkare eller belackare, bara en sund reflektion på textutläggningen

Säkert en strålande högtalare, men samtidigt lite lätt pompös reklamskrift.
Givetvis bör en dyr och väl uttänkt högtalare som de angivna prestera bra.

Men samtidigt proklamera hur dåligt en "kjell & Co" subwoofer presterar och använda sin egen produkt som referens, med tiopotens i pris, är lite väl enkelt.

Bilvärldens paralleller borde ju då kunna ställas till Seat Ibiza vs. BMW M5.
Är utgången vid en jämförelse överaskande oavsett gren? Förutom de ekonomiskt angränsande egenskaperna???

Postad 26 mars 2009 - 22:37

Anton
  • Anton
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0
Också hemskt sugen på att lyssna på något av dom större systemen.

Vad rek han för förstärkare till sina moduler?

Postad 26 mars 2009 - 22:54

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
DVD-ai .... hm .. kanske en "roadtrip" från
stockholm till Umeå i Sommar då, dessutom har
jag hört att ölen smakar utmärkt i Umeå :)

Redigerat av SunfireTHX, 26 mars 2009 - 22:55.

Postad 27 mars 2009 - 07:04

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

Jag är vare sig förespråkare eller belackare, bara en sund reflektion på textutläggningen

Men samtidigt proklamera hur dåligt en "kjell & Co" subwoofer presterar och använda sin egen produkt som referens, med tiopotens i pris, är lite väl enkelt.

Är utgången vid en jämförelse överaskande oavsett gren? Förutom de ekonomiskt angränsande egenskaperna???

Sen har ingen varit modig nog att ställa upp ett par moduler för mätning utomhus och se vad dom presterar utan rums på verkan dom låter säker bra men jag skulle vilja ha lite annan input på dom.

Postad 27 mars 2009 - 07:42

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Det får väl bli en allmän inbjudan när jag så småningom blir klar.
Ett sexpack i inträde och sen har jag bira för ett tag framåt. :D :rolleyes:

X-12: Även jag hade tyckt att det vore roligt med lite mätningar, men jag har varken utrustning eller kompetens att göra det på ett korrekt sätt är jag rädd. :D

Angående den pompösa stilen i mainfestet så kan jag i viss mån hålla med. Ingvar är inte blyg av sig, men han är en skön kille som har sin egna kompromisslösa stil. Det är nog därför så många retar sig på honom. :D

Postad 27 mars 2009 - 08:40

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Jag reagerade också över detta, samt på hur många av hans kritiska åsikter gentemot andra kommersiella produkter är helt och hållet felaktiga, dvs. han klagar på saker som helt enkelt inte stämmer. Men tanken är väl att skriva så enorma textmassor att ingen orkar gå in och kommentera enstaka felaktigheter här och där...

Han säger även emot sig själv, t.ex när han klagar på att man i "vanliga" system använder en subwoofer för att komplettera fullregisterhögtlarna, och skriver raljerande att en fullregisterhögtalare minsann ska spela hela registret och inte behöva kompletteras, och längre ned skriver han att man med fördel kan kombinera hans basmoduler med hans egna fullregisterhögtalare. Jaha, till vilken nytta då menar han, om dessa spelar hela registret till fulländning? :D

Han verkar ju dessutom ha missat helt och hållet att de subwoofers som finns på marknaden i de allra flesta fall används för att kopplas in på .1-spåret i en 5.1-lösning eller liknande, inget annat.

Jaja, det skulle hursomhelst vara intressant att lyssna på prylarna.

Postad 27 mars 2009 - 08:52

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Han har grubblat kring de här sakerna i över trettio år och när man läser hans resonemang kring dessating på andra platser så inser man att han har trängt extremt djupt i ämnet, så jag tror ärligt talat inte att han missat några basala detaljer. Men nu skall vi inte tjafsa om detta.
Tanken var att det INTE skulle bli en tjafstråd mellan pro-Ino och anti-Ino. :D

Postad 27 mars 2009 - 09:29

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Han har grubblat kring de här sakerna i över trettio år och när man läser hans resonemang kring dessating på andra platser så inser man att han har trängt extremt djupt i ämnet, så jag tror ärligt talat inte att han missat några basala detaljer. Men nu skall vi inte tjafsa om detta.
Tanken var att det INTE skulle bli en tjafstråd mellan pro-Ino och anti-Ino. :D

Nej, att han kan väldigt mycket om akustik tvivlar jag inte en sekund på. Däremot verkar han ha missat, eller ignorerat, en massa detaljer kring hur en subwoofer faktiskt används och hur ett ljudspår till en DVD-film är uppbyggt. Han verkar betydligt mer insatt i den grundläggande fysiken/akustiken än i hur produkter utanför hans eget sortiment fungerar, om man säger så. Han har många poänger i det han skriver, men en del av det får man nog ta med en nypa salt och som sagt så finns där faktiskt även några felaktigheter och självemotsägelser.

Ber om ursäkt om jag förstör din tråd, jag försöker verkligen inte säga att han inte vet vad han pratar om när det gäller akustik, eller att hans högtalare på något sätt är dåliga. Bara att man bör tänka kritiskt!

Postad 27 mars 2009 - 09:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Nej, att han kan väldigt mycket om akustik tvivlar jag inte en sekund på. Däremot verkar han ha missat, eller ignorerat, en massa detaljer kring hur en subwoofer faktiskt används och hur ett ljudspår till en DVD-film är uppbyggt. Han verkar betydligt mer insatt i den grundläggande fysiken/akustiken än i hur produkter utanför hans eget sortiment fungerar, om man säger så. Han har många poänger i det han skriver, men en del av det får man nog ta med en nypa salt och som sagt så finns där faktiskt även några felaktigheter och självemotsägelser.

Ber om ursäkt om jag förstör din tråd, jag försöker verkligen inte säga att han inte vet vad han pratar om när det gäller akustik, eller att hans högtalare på något sätt är dåliga. Bara att man bör tänka kritiskt!

det e du som har missat vad som är vissen med att inte ha bara en subba...
Han försespråkar att inte bara ha en utan att man ska ha flera :D

Postad 27 mars 2009 - 09:51

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Ett sexpack i inträde och sen har jag bira för ett tag framåt. :D :rolleyes:

X-12: Även jag hade tyckt att det vore roligt med lite mätningar, men jag har varken utrustning eller kompetens att göra det på ett korrekt sätt är jag rädd. :D

Angående den pompösa stilen i mainfestet så kan jag i viss mån hålla med. Ingvar är inte blyg av sig, men han är en skön kille som har sin egna kompromisslösa stil. Det är nog därför så många retar sig på honom. :D

Tja, men, varför inte skaffa en ljudtrycksmätare från Conrad eller Radioshack så kan du göra dessa mätningarna själv?
Det är väldigt enkelt och kostar ingenting förutsatt att du redan har en dator.

Postad 27 mars 2009 - 10:02

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Jag försökte göra lite mätningar på mitt förra system med en ljudtrycksmätare från Kjell, men jag fick väldigt märkliga kurvor så något måste varit fel...
Jag är inte så bra på datorer och sånt, men jag tror att mitt ljudkort är rätt värdelöst. Dessutom har jag ingen ljudingång annat än mic-ingången och enligt det där programmet så var det inte bra att använda micingången...

Postad 27 mars 2009 - 10:04

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Jag försökte göra lite mätningar på mitt förra system med en ljudtrycksmätare från Kjell, men jag fick väldigt märkliga kurvor så något måste varit fel...
Jag är inte så bra på datorer och sånt, men jag tror att mitt ljudkort är rätt värdelöst. Dessutom har jag ingen ljudingång annat än mic-ingången och enligt det där programmet så var det inte bra att använda micingången...

Alternativlösningen: Vart bor du? Om det är i närheten av mig så kan jag komma med utrustning och fika.

Postad 27 mars 2009 - 10:08

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Jag reagerade också över detta, samt på hur många av hans kritiska åsikter gentemot andra kommersiella produkter är helt och hållet felaktiga, dvs. han klagar på saker som helt enkelt inte stämmer. Men tanken är väl att skriva så enorma textmassor att ingen orkar gå in och kommentera enstaka felaktigheter här och där...

Han säger även emot sig själv, t.ex när han klagar på att man i "vanliga" system använder en subwoofer för att komplettera fullregisterhögtlarna, och skriver raljerande att en fullregisterhögtalare minsann ska spela hela registret och inte behöva kompletteras, och längre ned skriver han att man med fördel kan kombinera hans basmoduler med hans egna fullregisterhögtalare. Jaha, till vilken nytta då menar han, om dessa spelar hela registret till fulländning? :D

Han verkar ju dessutom ha missat helt och hållet att de subwoofers som finns på marknaden i de allra flesta fall används för att kopplas in på .1-spåret i en 5.1-lösning eller liknande, inget annat.

Jaja, det skulle hursomhelst vara intressant att lyssna på prylarna.

Jag håller inte riktigt med.
Bashögtalarna brukar väl tvärtom i de allra flesta fallen förutom .1-kanalen spela även de lägre frekvenserna från frontar och övriga högtalare. Annars blir det svårt att spela högt utan större dist.
Om man redan har ett par fullregisterhögtalare från Ino och vill kunna spela högre och med lägre dist så kan man vinna mycket på att komplettera med Ino-basmoduler för att avlasta dessa högtalare i de krävande frekvenserna under 80Hz. Om man redan från början vet att man tänker använda basmoduler så rekommenderar han att man köper toppsystem + basmoduler i stället, eftersom det blir billigare och är perfekt anpassat för varandra. Dessutom finns det en tredje medelväg där man skaffar basstöd till huvudhögtalarna (pi60) och låter dem spela tillsammans. Allt är genomtänkt i detalj och jag har svårt att se de felaktigheter du påpekar. :D

Postad 27 mars 2009 - 10:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

DVD-ai .... hm .. kanske en "roadtrip" från
stockholm till Umeå i Sommar då, dessutom har
jag hört att ölen smakar utmärkt i Umeå :D

Haha, jo det tycker jag verkligen :D

Ett sexpack i inträde och sen har jag bira för ett tag framåt. :rolleyes: :D

Angående den pompösa stilen i mainfestet så kan jag i viss mån hålla med. Ingvar är inte blyg av sig, men han är en skön kille som har sin egna kompromisslösa stil. Det är nog därför så många retar sig på honom. :P

Låter som en rolig ide, några speciella önskemål ? :P

Postad 27 mars 2009 - 10:12

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Alternativlösningen: Vart bor du? Om det är i närheten av mig så kan jag komma med utrustning och fika.

Umeåtrakten. Du är hemskt välkommen. :D
(men du måste vänta tills jag har installerat prylarna och byggt färdigt mitt rum)

Det som är mest intressant är nog hur de mäter (och ffa låter) i det avsedda rummet. Men en utomhusmätning kan säkert vara av akademiskt intresse.

Låter som en rolig ide, några speciella önskemål ? :D

Nåt beskt och smakrikt. Hell kanske. :D

Postad 27 mars 2009 - 10:21

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
I sådant fall, så ska det nog inte vara några problem :D

Postad 27 mars 2009 - 10:35

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Umeåtrakten. Du är hemskt välkommen. :D
(men du måste vänta tills jag har installerat prylarna och byggt färdigt mitt rum)

Det som är mest intressant är nog hur de mäter (och ffa låter) i det avsedda rummet. Men en utomhusmätning kan säkert vara av akademiskt intresse.

Nåt beskt och smakrikt. Hell kanske. :D

Argh. Som skåning så får vi nog konstatera att det blir..svårt.
Men tanken var kul. Kanske någon annan in Umeåtrakten som kan ta den pucken istället? Allt som behövs är ju, förutom lite vilja, en dator med linjeingång, en tillförlitlig mic med känd kompenseringstabell samt nått lämpligt program.

Redigerat av Unregistered41238, 27 mars 2009 - 10:36.

Postad 27 mars 2009 - 11:36

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

det e du som har missat vad som är vissen med att inte ha bara en subba...
Han försespråkar att inte bara ha en utan att man ska ha flera :D

Jag vet inte riktigt vad det har med mina inlägg att göra? Skriver jag någonstans någonting alls om fördelar med ha en eller flera subbasar?

Postad 27 mars 2009 - 11:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Ne men han (IÖ), skriver att man inte ska ha en subb, men rekommenderar att man kompleterar med moduler :D
Moduler = fler än 1

Bara det jag menade på, ser nu att det jag skrev tidigare verkade lite spydigt... va ej meningen, sitter på jobbet så det får gå undan när jag skriver och hinner inte vara nogrann... :D

Postad 27 mars 2009 - 11:58

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Vad stämmer inte?

Du missa hans poäng.
1. Pi60 mfl klarar av 20-22 hz in room, utan problem. Man behöver alltså inte någon sub för nå så lång ner.
2. Man kan komplettera pi60 med basmoduler för att få möjlighet till högre ljudtryck och även bättre placeringsmöjligheter.

Känns det inte bättre att försöka kolla upp vad han menar istället för hitta på en egen anledning?

Det han säljer är delade system, det är därför han började sälja basmoduler, där toppen skall kompletteras med basmoduler. Sen går dom att använda till fullregisterhögtalare med, för att få högre ljudtryck/lägre dist.

Postad 27 mars 2009 - 13:03

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1 202 inlägg
  • 0

Vad stämmer inte?

T.ex detta:

"och dessutom är fasegenskaper hos just de fullregisterhögtalarna du äger okända. (Som subwoofern skall samarbeta med.) "

Vad spelar det för roll om man har steglös fasvändning på subbasarna?

"Subwoofertillverkaren vet ju faktiskt inte någonting om vilka högtalare deras subwoofrar kombineras med."

Inte? I många fall ingår subbasen i en komplett serie, och då vet man att det är ganska sannolikhet att basen kommer att kombineras med högtalarna i samma serie. Inte garanterat, men den garantin finns ju aldrig för någon som helst högtalare.

En annan diskussion där jag tycker han är ute och cyklar är när han klagar på subbasarnas dåliga delningsfilter. Inte heller där spelar det någon roll då LFE inte innehåller frekvenser över 80hz, alltså behöver man inte använda basarnas inbyggda delningsfilter alls om man tycker att en delning vid 80hz fungerar bra, något som herr Öhman själv bekräftar i samma text.

Du missa hans poäng.
1. Pi60 mfl klarar av 20-22 hz in room, utan problem. Man behöver alltså inte någon sub för nå så lång ner.
2. Man kan komplettera pi60 med basmoduler för att få möjlighet till högre ljudtryck och även bättre placeringsmöjligheter.

Känns det inte bättre att försöka kolla upp vad han menar istället för hitta på en egen anledning?

Och en subwoofer av valfritt märke går inte att komplettera med för att få högre ljudtryck och bättre placeringsmöjligheter?

Postad 27 mars 2009 - 13:32

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Fortfarande.
Det är klart man skall dela signalen till högtalarna och skicka allt under 80Hz till basarna. Varför skicka bara LFE dit? Då blir belastningen på frontar, center och surrar onödigt stor och det blir svårt att spela högt och ändå avslappnat och med låg dist. Dessutom kan basen från frontarna och subben grumla varandra om de inte spelar med perfekt harmoni. Om man nu har högtalare som är specialiserade på bas så skall man så klart låta dem sköta det frekvensområdet helt.
Sen tror jag inte att han tänker på hembiopaket utan på folk med vanliga högtalare som köper till en sub för att få mer tryck i basen till film (och i viss mån musik). :D

Postad 27 mars 2009 - 16:28

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Vad spelar det för roll om man har steglös fasvändning på subbasarna?

Visa mig dom subbar som klarar av att bli sömlösa med fullregisterhögtalarna så får du en stor glass. Nästan allt jag hört är tvärtemot oavsett hur fina fasknappar" som finns på.

Inte? I många fall ingår subbasen i en komplett serie, och då vet man att det är ganska sannolikhet att basen kommer att kombineras med högtalarna i samma serie. Inte garanterat, men den garantin finns ju aldrig för någon som helst högtalare.

Även subbar som är i en serie brukar funka rätt dåligt ihop. Jag har hört många och det låter ofta rätt dåligt. Men är man nöjd med den kvalitén så kan man sitta nöjd.

En annan diskussion där jag tycker han är ute och cyklar är när han klagar på subbasarnas dåliga delningsfilter. Inte heller där spelar det någon roll då LFE inte innehåller frekvenser över 80hz, alltså behöver man inte använda basarnas inbyggda delningsfilter alls om man tycker att en delning vid 80hz fungerar bra, något som herr Öhman själv bekräftar i samma text.

Du är det som är ute och cyklar min herre. Många filter har för dålig delning som ger problem som i många fall gör att du kan lokalisera subben! Rätt smaklöst att påstå han inte har någon koll när du själv framstår som en okunnig person. Köpt senaste XTZ och tror du har high-end eller?

Och en subwoofer av valfritt märke går inte att komplettera med för att få högre ljudtryck och bättre placeringsmöjligheter?

Till pi60? Varför ska man försämra ljudet med usel subb från valfri märke?

Finner det intressant att det är alltid folk utan erfarenhet som hela tiden ska förstöra Ino trådar på alla forum jag känner till. Rätt trist med sånt folk, lyssna och SEN kommentera.

Postad 27 mars 2009 - 16:58

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

Du är det som är ute och cyklar min herre. Många filter har för dålig delning som ger problem som i många fall gör att du kan lokalisera subben!

nu är det väl inte riktigt rätt.

Postad 27 mars 2009 - 17:24

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Jag hoppas att detta kan bli en tråd för intresserade och inte en bråktråd mellan Ino-entusiaster och Ino-skeptiker. ;)

Låt mig påminna om första inlägget. Har man inget att komma med så bör man kanske inte skriva ett inlägg. Jag hoppas moderators håller tråden fritt från sånt.

Postad 27 mars 2009 - 17:50

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
hassesolo: Bit i det sura äpplet och skaffa dig ett cr80s på en gång. Det blir grymt mycket bättre än att köra med det som är inbyggt. Jag vet för jag tänkte som du ... köra utan först ... och det lät kanon, sen köpte jag det, då kom riktiga haksläppet.

Postad 27 mars 2009 - 17:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

nu är det väl inte riktigt rätt.

Jo men det e det ju ;)

dålig brant het eller så att filtrets funktion i övrigt inte är helt 100% (väldigt vanligt...) och dessa resulterar i att subben även spelar "hörbart" upp över 150Hz i många fall och då är dte ju lättare att höra vart subben står :P
Detta problemet med dåligt filter är som sagt väldigt vanligt, och inte bara det att filtrets branthet är för dåligt tilltagen, utan också det att dess delning är direkt felaktig...
Alltså ställer du subben på att dela vid 80Hz så kanske den delar vid 100Hz i stället, och ställer du den på 50Hz så kanske den delar så pass lågt att du tappar i outpott.
detta är väldigt vanligt hos köpe subbar tyvärr. att dem har en väldigt olinjärt aktivt filter som inte stämmer så bra med inställningarna på "ratten".

Postad 27 mars 2009 - 17:53

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

hassesolo: Bit i det sura äpplet och skaffa dig ett cr80s på en gång. Det blir grymt mycket bättre än att köra med det som är inbyggt. Jag vet för jag tänkte som du ... köra utan först ... och det lät kanon, sen köpte jag det, då kom riktiga haksläppet.

Ha, ha. Frestare där. ;)
Om jag har pengar kvar när I.Ö. så småningom skall komma och fininställa systemet så kanske jag satsar på ett cr80s. Vi får se.

Postad 27 mars 2009 - 17:53

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9 561 inlägg
  • 0
Bara av ren nyfikenhet.. Läste i en annan tråd om en kille som packade upp sin JL Audio F113. Satt och dreglade ganska rejält.. Skulle det inte ens gå att få en sub för 40k att spela lika bra ihop med pi60 ? Även att den inte är tillverkad att spela ihop ?

Postad 27 mars 2009 - 17:55

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Jo men det e det ju ;)

dålig brant het eller så att filtrets funktion i övrigt inte är helt 100% (väldigt vanligt...) och dessa resulterar i att subben även spelar "hörbart" upp över 150Hz i många fall och då är dte ju lättare att höra vart subben står :P
Detta problemet med dåligt filter är som sagt väldigt vanligt, och inte bara det att filtrets branthet är för dåligt tilltagen, utan också det att dess delning är direkt felaktig...
Alltså ställer du subben på att dela vid 80Hz så kanske den delar vid 100Hz i stället, och ställer du den på 50Hz så kanske den delar så pass lågt att du tappar i outpott.
detta är väldigt vanligt hos köpe subbar tyvärr. att dem har en väldigt olinjärt aktivt filter som inte stämmer så bra med inställningarna på "ratten".

Jag tänkte dela i min Onkyo 875 till att börja med. Är det någon som vet hur bra filtret är i denna? ;)

Postad 27 mars 2009 - 17:56

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Bara av ren nyfikenhet.. Läste i en annan tråd om en kille som packade upp sin JL Audio F113. Satt och dreglade ganska rejält.. Skulle det inte ens gå att få en sub för 40k att spela lika bra ihop med pi60 ? Även att den inte är tillverkad att spela ihop ?

Inget är omöjligt, men jag har själv levt med en del olika konfigurationer av subwoofers ... 1 st, 2 st och 4st ... cerwin Vega, SVS, hembyggen och nu Ino.

Självklar kan du få ett !"#¤!"# tryck med en JL audio, men om man även vill ha riktigt riktigt bra ljud så finns det ingen annan genväg än att göra med fler basar, minst 2 men helst ännu flera.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.