Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Ino Audio basmoduler

338 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Ino Audio Profundus X, basmodul (Subwoofers) 0 9.5 (9) Inga priser
Ino Audio bs60 (Subwoofers) 0 9 (4) Inga priser
Ino Audio Profundus P,basmodul (Subwoofers) 0 9.285714 (6) Inga priser
Ino Audio cr80s (Studio Outboard & SignalförÀdlare) 0 8.874998 (7) Inga priser
Ino Audio profundus Y-2 (Subwoofers) 0 9.166666 (5) Inga priser
Ino Audio profundus Y-4 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
Ino Audio Profundus X version 2012 (Subwoofers) 0 7.5 (1) Inga priser
3 relaterade trÄdar

Postad 25 March 2009 - 19:42

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlĂ€gg
  • 0
Jag hoppas att detta kan bli en trÄd för intresserade och inte en brÄktrÄd mellan Ino-entusiaster och Ino-skeptiker. :(

Jag saknar en trÄd om basmoduler frÄn Ino Audio. Dessa lÀr prestera mycket bra. SjÀlv ser jag fram emot att hÀmta ut fyra stycken Y-moduler som skall fÄ husera i min hembio.

Ca-priser vÄren -09
Basmoduler:
profundusP-2 (/par alltsÄ) 11 500:- (6300 byggsats i rÄ MDF)
profundusX-2 (”) 15 600:- (8900 byggsats i rĂ„ MDF)
profundusY-2 (”) 27 900:- (23 500:- i förenklad variant) (19000 byggsats i rĂ„ MDF)
profundusZ-2 (”) 52 900:- (38000 byggsats i rĂ„ MDF)
InfraX-6 46 500:-
InfraY-6 75 000:-

Profundus-moduler

Modell profundusP-2
Baselement: 2 st 16,1 cm (8" i vanligt mÄtt)
Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-125 Hz
Placering: Hörn med omnejd (ÂŒ rumsmĂ„tt) om max tvĂ„ anvĂ€nds. Annars Ă€ven andra placeringar.
Kontinuerlig effekt: 200 W (2*100 W)
KĂ€nslighet (ensam P): 93 dB-2,83 V (ÂŒ sfĂ€r)
Rek.först.eff: 2 * 100 W
FrekvensomfÄng-1dB*: 27 - 200 Hz (-3 dB @ 24 Hz)
Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning. Kontakta oss för nÀrmare information
Högsta ljudtryck (P-2) >24Hz: >117 dB i rum, kontinuerligt (50+50 W)
Dimension(b*h*d, cm): 2 st 30*50*36, 14 kg/st (version standard)
Finish: Valfritt (diverse fanér & lacker)

Modell profundusX-2
Baselement: 2 st 20,7 cm (10" i vanligt mÄtt)
Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-100 Hz
Placering: Hörn med omnejd (ÂŒ rumsmĂ„tt) om max tvĂ„ anvĂ€nds. Annars Ă€ven andra placeringar.
Kontinuerlig effekt: 300 W (2*150 W)
KĂ€nslighet (ensam X): 95 dB-2,83 V (ÂŒ sfĂ€r)
Rek.först.eff: 2 * 200 W
FrekvensomfÄng-1dB*: 19 - 200 Hz (-3 dB @ 17 Hz)
Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning >30 dB/oktav. Kontakta oss för nÀrmare information
Högsta ljudtryck (X-2) >18Hz: >120 dB i rum, kontinuerligt (80+80 W)
Dimension(b*h*d, cm): 2 st 48*50*49 (version standard)

Modell profundusY-2 (12" i vanligt mÄtt)
Baselement: 2 st 25,2 cm
Impedans: 10 ohm (eller 5/20 ohm i mono) 8-90 Hz
Kontinuerlig effekt: 500 W (2*250 W)
KĂ€nslighet (ensam Y): 95,5 dB-2,83 V (ÂŒ sfĂ€r)
Rek.först.eff: 2 * 300 W
FrekvensomfÄng-1dB*: 16 - 200 Hz (-3 dB @ 14 Hz)
Deln.fre./Branthet: Elektroniskt delning >30 dB/oktav. Kontakta oss för nÀrmare information
Högsta ljudtryck (Y-2) >15,5Hz: >124 dB i rum, kontinuerligt (180+180 W) s-versionen omstÀllbar för 128 dB >22 Hz.
Dimension(b*h*d, cm): 2st 50*68,1*52, 40 kg/st, eller 50*66*52, 38 kg/st (förenklad version)

Modell profundusZ-2
Baselement: 4 st 25,2 cm (12" i vanligt mÄtt)
Impedans: 5 ohm eller 20 ohm (eller 2,5/10/40 ohm i mono) 8-90 Hz
Kontinuerlig effekt: 500 W (2*250 W)
KĂ€nslighet (ensam Z): 101,5 dB-2,83 V (ÂŒ sfĂ€r)
Rek.först.eff: 2 * 300 W (rÀknat i 8 ohm)
FrekvensomfÄng-1dB*: 16 - 200 Hz (-3 dB @ 14 Hz)
Högsta ljudtryck (Z-2) >15,5Hz: >130 dB i rum, kontinuerligt (180+180 W) s-version omstÀllbar för 136 dB >22 Hz
Dimension(b*h*d, cm): 2st 55*95*65 (250)

*GÀller i den strÄlningsimpedans som ett normalt rum i storleksklassen 20-50 m2 ger.

Infra-moduler

Modell infraX-6 (-12)
Baselement: 6 st 20,7 cm (12 st)
Impedans: 3 ohm 8-100 Hz (2*3 ohm/6 ohm)
Placering: Hörn med omnejd (ÂŒ rumsmĂ„tt), t ex stĂ„ende eller liggande staplar
Kontinuerlig effekt: 2*150 W* (4*150 W* eller 2*600 W*) *=8-ohmseffekt
KĂ€nslighet (ensam X): Frekvensberoende utan korrektion, men 106 dB-2,83 V (ÂŒ sfĂ€r) vid höga (112 dB)
FrekvensomfÄng-1dB*: 5 - 200 Hz i lÀmpliga rum
Högsta ljudtryck (X-6) 16 Hz: >120 dB i rum, kontinuerligt (126 dB) i rum
Dimension(b*h*d, cm): 27*54*40 formade sÄ de kan staplas 3 eller 6 pÄ varandra

Modell infraY-6 (-8 / -12)
Baselement: 6 st 25,2 cm (8 / 12 st)
Impedans: 3 ohm 8-90 Hz (2*4,5 ohm / 2*3 ohm eller 6 ohm)
Placering: Hörn med omnejd (ÂŒ rumsmĂ„tt), t ex stĂ„ende eller liggande staplar
Kontinuerlig effekt: 2*250 W* (4*250 W eller 2*1000 W* / 4*250 W eller 2*1000 W*) *=8-ohmseffekt
KĂ€nslighet (ensam Y): Frekvensberoende utan korrektion, men 106 dB-2,83 V (ÂŒ sfĂ€r) vid höga (108,5 / 112 dB)
FrekvensomfÄng-1dB*: 5 - 200 Hz i lÀmpliga rum
Högsta ljudtryck (Y-6) 16 Hz: >128 dB i rum, kontinuerligt (134 dB) i rum
Dimension(b*h*d, cm): 36*54*40 formade sÄ de kan staplas 3, 4 eller 6 pÄ varandra

Redigerat av hassesolo, 28 March 2009 - 18:27.

Postad 25 March 2009 - 19:55

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlĂ€gg
  • 0
Skulle vara otroligt kul att fÄ lyssna pÄ ett riktigt bra Ino-system med rejÀla basmoduler till. :(

Postad 25 March 2009 - 19:57

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlĂ€gg
  • 0
Om du har vÀgarna förbi UmeÄtrakten i sommar sÄ kanske det gÄr att ordna (om jag hinner klart nÄn gÄng)... :(

Postad 25 March 2009 - 21:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlĂ€gg
  • 0
Jag lÀngtar till jag kan bestÀlla mina första Y-2... :(

Postad 25 March 2009 - 22:44

David_hanson
  • David_hanson
  • LĂ€rjunge

• 264 inlĂ€gg
  • 0

SjÀlv ser jag fram emot att hÀmta ut fyra stycken Y-moduler som skall fÄ husera i min hembio.

NÀr fÄr du dom? BestÀllde du Àven Inos filter med?

Postad 26 March 2009 - 07:40

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlĂ€gg
  • 0

NÀr fÄr du dom? BestÀllde du Àven Inos filter med?

Ja, du. Det undrar jag med. :( Jag skulle fÄtt dem redan. Om tre-fyra veckor kanske...
Jag kommer köra med det inbyggda filtret i recievern till att börja med.

Postad 26 March 2009 - 11:21

David_hanson
  • David_hanson
  • LĂ€rjunge

• 264 inlĂ€gg
  • 0
Ett tips, köpa cr80s direkt! LÀste och hört av flera innan att det Àr rejÀl skillnad mot vanliga filtren i recievers. Det Àr verkligen inget du ska spara in pÄ, med tanke pÄ hur mycket du lÀgger ut. Sen finns det Àven mer instÀllningar pÄ det filtret som ger dig bÀttre möjlighet till bÀttre Ätergivning.

Postad 26 March 2009 - 11:28

Erik_a80
  • Erik_a80
  • ForumrĂ€v

• 838 inlĂ€gg
  • 0
bs60 kanske ocksÄ fÄr plats i denna trÄd Àven om det inte Àr renodlade basmoduler?

Postad 26 March 2009 - 12:46

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlĂ€gg
  • 0

Ett tips, köpa cr80s direkt! LÀste och hört av flera innan att det Àr rejÀl skillnad mot vanliga filtren i recievers. Det Àr verkligen inget du ska spara in pÄ, med tanke pÄ hur mycket du lÀgger ut. Sen finns det Àven mer instÀllningar pÄ det filtret som ger dig bÀttre möjlighet till bÀttre Ätergivning.

Visst, det Àr sÀkert kanon, men dÄ behöver jag vÀl slutsteg till alla högtalare och dÄ drar det ivÀg ekonomiskt.
Jag har mycket andra utgifter nu. Bygge, högtalare, proj mm.
Jag fÄr helt enkelt vÀnta lite med det. Det kan ju vara kul att ha nÄgot kvar att uppgradera till. :)

Postad 26 March 2009 - 14:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlĂ€gg
  • 0
Hasse: Men bilder vill vi ha! har du kommit nÄgot lÀngre i byggandet eller stÄr det hela still just nu !? :)

Postad 26 March 2009 - 15:29

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlĂ€gg
  • 0

Hasse: Men bilder vill vi ha! har du kommit nÄgot lÀngre i byggandet eller stÄr det hela still just nu !? :)

Bygget stod still nÄgra dagar men jag lade upp ny bild igÄr. Jag hoppas pÄ snabba framsteg nÀrmaste tiden. :(

Postad 26 March 2009 - 17:23

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlĂ€gg
  • 0

Om du har vÀgarna förbi UmeÄtrakten i sommar sÄ kanske det gÄr att ordna (om jag hinner klart nÄn gÄng)... :)

Haha inte varje dag eftersom jag bor i Kalmar. Men har jag det ska jag absolut sÀga till. :(

Postad 26 March 2009 - 19:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlĂ€gg
  • 0

Bygget stod still nÄgra dagar men jag lade upp ny bild igÄr. Jag hoppas pÄ snabba framsteg nÀrmaste tiden. :)

OK, jo sÄdant hÀ nder det ocksÄ, man fÄr ta och vila upp sig lite :(
För att kunna ta tag i bygget med friska tag !

jo jag ser fram emot det :unsure:

Postad 26 March 2009 - 20:18

David_hanson
  • David_hanson
  • LĂ€rjunge

• 264 inlĂ€gg
  • 0

Visst, det Àr sÀkert kanon, men dÄ behöver jag vÀl slutsteg till alla högtalare och dÄ drar det ivÀg ekonomiskt.
Jag har mycket andra utgifter nu. Bygge, högtalare, proj mm.
Jag fÄr helt enkelt vÀnta lite med det. Det kan ju vara kul att ha nÄgot kvar att uppgradera till. :unsure:

Eftersom Ingvar stÀller in den sÄ lÀr det vara rÀtt oekonomiskt att ta upp han en gÄng till bara för stÀlla in filtret. Bara ett tips. :)

Haha inte varje dag eftersom jag bor i Kalmar. Men har jag det ska jag absolut sÀga till. :(

Vad jag vet sĂ„ finns det Ino i Örebro, Karlstad och Kristinehamn. Lite nĂ€rmare.

Postad 26 March 2009 - 20:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlĂ€gg
  • 0
JassÄ! jag som trodde Ino bara fanns i Stockholm :)

Postad 26 March 2009 - 20:50

David_hanson
  • David_hanson
  • LĂ€rjunge

• 264 inlĂ€gg
  • 0
Folk som har Ino som jag kÀnner till nÄgorlunda nÀra Kalmar alltsÄ :)

Postad 26 March 2009 - 20:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlĂ€gg
  • 0
HAHAHA, ok jag som gjorde tankevurpa... :)

Postad 26 March 2009 - 20:58

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlĂ€gg
  • 0

Eftersom Ingvar stÀller in den sÄ lÀr det vara rÀtt oekonomiskt att ta upp han en gÄng till bara för stÀlla in filtret. Bara ett tips. :)

Vad jag vet sĂ„ finns det Ino i Örebro, Karlstad och Kristinehamn. Lite nĂ€rmare.

Tack för tipset David! Men förr eller senare lÀr man vÀl fÄ lyssna pÄ dem. :(

Postad 26 March 2009 - 22:09

Satsvear
  • Satsvear
  • MĂ€stare

• 3067 inlĂ€gg
  • 0

Om du har vÀgarna förbi UmeÄtrakten i sommar sÄ kanske det gÄr att ordna (om jag hinner klart nÄn gÄng)... :(

DÄ jag sjÀlv Àr Umebo kan du ju skriva upp mig pÄ en gÄng. Har lÀnge velat höra vad modulerna kan komma med :)

// Sat

Postad 26 March 2009 - 22:36

NP_
  • NP_
  • Wannabe

• 33 inlĂ€gg
  • 0
Jag Àr vare sig föresprÄkare eller belackare, bara en sund reflektion pÄ textutlÀggningen

SÀkert en strÄlande högtalare, men samtidigt lite lÀtt pompös reklamskrift.
Givetvis bör en dyr och vÀl uttÀnkt högtalare som de angivna prestera bra.

Men samtidigt proklamera hur dÄligt en "kjell & Co" subwoofer presterar och anvÀnda sin egen produkt som referens, med tiopotens i pris, Àr lite vÀl enkelt.

BilvÀrldens paralleller borde ju dÄ kunna stÀllas till Seat Ibiza vs. BMW M5.
Är utgĂ„ngen vid en jĂ€mförelse överaskande oavsett gren? Förutom de ekonomiskt angrĂ€nsande egenskaperna???

Postad 26 March 2009 - 22:37

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1066 inlĂ€gg
  • 0
OcksÄ hemskt sugen pÄ att lyssna pÄ nÄgot av dom större systemen.

Vad rek han för förstÀrkare till sina moduler?

Postad 26 March 2009 - 22:54

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • ForumrĂ€v

• 781 inlĂ€gg
  • 0
DVD-ai .... hm .. kanske en "roadtrip" frÄn
stockholm till UmeÄ i Sommar dÄ, dessutom har
jag hört att ölen smakar utmÀrkt i UmeÄ :)

Redigerat av SunfireTHX, 26 March 2009 - 22:55.

Postad 27 March 2009 - 07:04

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr vare sig föresprÄkare eller belackare, bara en sund reflektion pÄ textutlÀggningen

Men samtidigt proklamera hur dÄligt en "kjell & Co" subwoofer presterar och anvÀnda sin egen produkt som referens, med tiopotens i pris, Àr lite vÀl enkelt.

Är utgĂ„ngen vid en jĂ€mförelse överaskande oavsett gren? Förutom de ekonomiskt angrĂ€nsande egenskaperna???

Sen har ingen varit modig nog att stÀlla upp ett par moduler för mÀtning utomhus och se vad dom presterar utan rums pÄ verkan dom lÄter sÀker bra men jag skulle vilja ha lite annan input pÄ dom.

Postad 27 March 2009 - 07:42

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlĂ€gg
  • 0
Det fÄr vÀl bli en allmÀn inbjudan nÀr jag sÄ smÄningom blir klar.
Ett sexpack i intrÀde och sen har jag bira för ett tag framÄt. :D :rolleyes:

X-12: Även jag hade tyckt att det vore roligt med lite mĂ€tningar, men jag har varken utrustning eller kompetens att göra det pĂ„ ett korrekt sĂ€tt Ă€r jag rĂ€dd. :D

AngÄende den pompösa stilen i mainfestet sÄ kan jag i viss mÄn hÄlla med. Ingvar Àr inte blyg av sig, men han Àr en skön kille som har sin egna kompromisslösa stil. Det Àr nog dÀrför sÄ mÄnga retar sig pÄ honom. :D

Postad 27 March 2009 - 08:40

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlĂ€gg
  • 0

Jag reagerade ocksÄ över detta, samt pÄ hur mÄnga av hans kritiska Äsikter gentemot andra kommersiella produkter Àr helt och hÄllet felaktiga, dvs. han klagar pÄ saker som helt enkelt inte stÀmmer. Men tanken Àr vÀl att skriva sÄ enorma textmassor att ingen orkar gÄ in och kommentera enstaka felaktigheter hÀr och dÀr...

Han sÀger Àven emot sig sjÀlv, t.ex nÀr han klagar pÄ att man i "vanliga" system anvÀnder en subwoofer för att komplettera fullregisterhögtlarna, och skriver raljerande att en fullregisterhögtalare minsann ska spela hela registret och inte behöva kompletteras, och lÀngre ned skriver han att man med fördel kan kombinera hans basmoduler med hans egna fullregisterhögtalare. Jaha, till vilken nytta dÄ menar han, om dessa spelar hela registret till fullÀndning? :D

Han verkar ju dessutom ha missat helt och hÄllet att de subwoofers som finns pÄ marknaden i de allra flesta fall anvÀnds för att kopplas in pÄ .1-spÄret i en 5.1-lösning eller liknande, inget annat.

Jaja, det skulle hursomhelst vara intressant att lyssna pÄ prylarna.

Postad 27 March 2009 - 08:52

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlĂ€gg
  • 0
Han har grubblat kring de hÀr sakerna i över trettio Är och nÀr man lÀser hans resonemang kring dessating pÄ andra platser sÄ inser man att han har trÀngt extremt djupt i Àmnet, sÄ jag tror Àrligt talat inte att han missat nÄgra basala detaljer. Men nu skall vi inte tjafsa om detta.
Tanken var att det INTE skulle bli en tjafstrÄd mellan pro-Ino och anti-Ino. :D

Postad 27 March 2009 - 09:29

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlĂ€gg
  • 0

Han har grubblat kring de hÀr sakerna i över trettio Är och nÀr man lÀser hans resonemang kring dessating pÄ andra platser sÄ inser man att han har trÀngt extremt djupt i Àmnet, sÄ jag tror Àrligt talat inte att han missat nÄgra basala detaljer. Men nu skall vi inte tjafsa om detta.
Tanken var att det INTE skulle bli en tjafstrÄd mellan pro-Ino och anti-Ino. :D

Nej, att han kan vÀldigt mycket om akustik tvivlar jag inte en sekund pÄ. DÀremot verkar han ha missat, eller ignorerat, en massa detaljer kring hur en subwoofer faktiskt anvÀnds och hur ett ljudspÄr till en DVD-film Àr uppbyggt. Han verkar betydligt mer insatt i den grundlÀggande fysiken/akustiken Àn i hur produkter utanför hans eget sortiment fungerar, om man sÀger sÄ. Han har mÄnga poÀnger i det han skriver, men en del av det fÄr man nog ta med en nypa salt och som sagt sÄ finns dÀr faktiskt Àven nÄgra felaktigheter och sjÀlvemotsÀgelser.

Ber om ursÀkt om jag förstör din trÄd, jag försöker verkligen inte sÀga att han inte vet vad han pratar om nÀr det gÀller akustik, eller att hans högtalare pÄ nÄgot sÀtt Àr dÄliga. Bara att man bör tÀnka kritiskt!

Postad 27 March 2009 - 09:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlĂ€gg
  • 0

Nej, att han kan vÀldigt mycket om akustik tvivlar jag inte en sekund pÄ. DÀremot verkar han ha missat, eller ignorerat, en massa detaljer kring hur en subwoofer faktiskt anvÀnds och hur ett ljudspÄr till en DVD-film Àr uppbyggt. Han verkar betydligt mer insatt i den grundlÀggande fysiken/akustiken Àn i hur produkter utanför hans eget sortiment fungerar, om man sÀger sÄ. Han har mÄnga poÀnger i det han skriver, men en del av det fÄr man nog ta med en nypa salt och som sagt sÄ finns dÀr faktiskt Àven nÄgra felaktigheter och sjÀlvemotsÀgelser.

Ber om ursÀkt om jag förstör din trÄd, jag försöker verkligen inte sÀga att han inte vet vad han pratar om nÀr det gÀller akustik, eller att hans högtalare pÄ nÄgot sÀtt Àr dÄliga. Bara att man bör tÀnka kritiskt!

det e du som har missat vad som Àr vissen med att inte ha bara en subba...
Han försesprÄkar att inte bara ha en utan att man ska ha flera :D

Postad 27 March 2009 - 09:51

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • AnvĂ€ndare

• 183 inlĂ€gg
  • 0

Ett sexpack i intrÀde och sen har jag bira för ett tag framÄt. :D :rolleyes:

X-12: Även jag hade tyckt att det vore roligt med lite mĂ€tningar, men jag har varken utrustning eller kompetens att göra det pĂ„ ett korrekt sĂ€tt Ă€r jag rĂ€dd. :D

AngÄende den pompösa stilen i mainfestet sÄ kan jag i viss mÄn hÄlla med. Ingvar Àr inte blyg av sig, men han Àr en skön kille som har sin egna kompromisslösa stil. Det Àr nog dÀrför sÄ mÄnga retar sig pÄ honom. :D

Tja, men, varför inte skaffa en ljudtrycksmÀtare frÄn Conrad eller Radioshack sÄ kan du göra dessa mÀtningarna sjÀlv?
Det Àr vÀldigt enkelt och kostar ingenting förutsatt att du redan har en dator.

Postad 27 March 2009 - 10:02

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlĂ€gg
  • 0
Jag försökte göra lite mÀtningar pÄ mitt förra system med en ljudtrycksmÀtare frÄn Kjell, men jag fick vÀldigt mÀrkliga kurvor sÄ nÄgot mÄste varit fel...
Jag Àr inte sÄ bra pÄ datorer och sÄnt, men jag tror att mitt ljudkort Àr rÀtt vÀrdelöst. Dessutom har jag ingen ljudingÄng annat Àn mic-ingÄngen och enligt det dÀr programmet sÄ var det inte bra att anvÀnda micingÄngen...

Postad 27 March 2009 - 10:04

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • AnvĂ€ndare

• 183 inlĂ€gg
  • 0

Jag försökte göra lite mÀtningar pÄ mitt förra system med en ljudtrycksmÀtare frÄn Kjell, men jag fick vÀldigt mÀrkliga kurvor sÄ nÄgot mÄste varit fel...
Jag Àr inte sÄ bra pÄ datorer och sÄnt, men jag tror att mitt ljudkort Àr rÀtt vÀrdelöst. Dessutom har jag ingen ljudingÄng annat Àn mic-ingÄngen och enligt det dÀr programmet sÄ var det inte bra att anvÀnda micingÄngen...

Alternativlösningen: Vart bor du? Om det Àr i nÀrheten av mig sÄ kan jag komma med utrustning och fika.

Postad 27 March 2009 - 10:08

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlĂ€gg
  • 0

Jag reagerade ocksÄ över detta, samt pÄ hur mÄnga av hans kritiska Äsikter gentemot andra kommersiella produkter Àr helt och hÄllet felaktiga, dvs. han klagar pÄ saker som helt enkelt inte stÀmmer. Men tanken Àr vÀl att skriva sÄ enorma textmassor att ingen orkar gÄ in och kommentera enstaka felaktigheter hÀr och dÀr...

Han sÀger Àven emot sig sjÀlv, t.ex nÀr han klagar pÄ att man i "vanliga" system anvÀnder en subwoofer för att komplettera fullregisterhögtlarna, och skriver raljerande att en fullregisterhögtalare minsann ska spela hela registret och inte behöva kompletteras, och lÀngre ned skriver han att man med fördel kan kombinera hans basmoduler med hans egna fullregisterhögtalare. Jaha, till vilken nytta dÄ menar han, om dessa spelar hela registret till fullÀndning? :D

Han verkar ju dessutom ha missat helt och hÄllet att de subwoofers som finns pÄ marknaden i de allra flesta fall anvÀnds för att kopplas in pÄ .1-spÄret i en 5.1-lösning eller liknande, inget annat.

Jaja, det skulle hursomhelst vara intressant att lyssna pÄ prylarna.

Jag hÄller inte riktigt med.
Bashögtalarna brukar vÀl tvÀrtom i de allra flesta fallen förutom .1-kanalen spela Àven de lÀgre frekvenserna frÄn frontar och övriga högtalare. Annars blir det svÄrt att spela högt utan större dist.
Om man redan har ett par fullregisterhögtalare frÄn Ino och vill kunna spela högre och med lÀgre dist sÄ kan man vinna mycket pÄ att komplettera med Ino-basmoduler för att avlasta dessa högtalare i de krÀvande frekvenserna under 80Hz. Om man redan frÄn början vet att man tÀnker anvÀnda basmoduler sÄ rekommenderar han att man köper toppsystem + basmoduler i stÀllet, eftersom det blir billigare och Àr perfekt anpassat för varandra. Dessutom finns det en tredje medelvÀg dÀr man skaffar basstöd till huvudhögtalarna (pi60) och lÄter dem spela tillsammans. Allt Àr genomtÀnkt i detalj och jag har svÄrt att se de felaktigheter du pÄpekar. :D

Postad 27 March 2009 - 10:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlĂ€gg
  • 0

DVD-ai .... hm .. kanske en "roadtrip" frÄn
stockholm till UmeÄ i Sommar dÄ, dessutom har
jag hört att ölen smakar utmÀrkt i UmeÄ :D

Haha, jo det tycker jag verkligen :D

Ett sexpack i intrÀde och sen har jag bira för ett tag framÄt. :rolleyes: :D

AngÄende den pompösa stilen i mainfestet sÄ kan jag i viss mÄn hÄlla med. Ingvar Àr inte blyg av sig, men han Àr en skön kille som har sin egna kompromisslösa stil. Det Àr nog dÀrför sÄ mÄnga retar sig pÄ honom. :P

LÄter som en rolig ide, nÄgra speciella önskemÄl ? :P

Postad 27 March 2009 - 10:12

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlĂ€gg
  • 0

Alternativlösningen: Vart bor du? Om det Àr i nÀrheten av mig sÄ kan jag komma med utrustning och fika.

UmeÄtrakten. Du Àr hemskt vÀlkommen. :D
(men du mÄste vÀnta tills jag har installerat prylarna och byggt fÀrdigt mitt rum)

Det som Àr mest intressant Àr nog hur de mÀter (och ffa lÄter) i det avsedda rummet. Men en utomhusmÀtning kan sÀkert vara av akademiskt intresse.

LÄter som en rolig ide, nÄgra speciella önskemÄl ? :D

NÄt beskt och smakrikt. Hell kanske. :D

Postad 27 March 2009 - 10:21

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlĂ€gg
  • 0
I sÄdant fall, sÄ ska det nog inte vara nÄgra problem :D

Postad 27 March 2009 - 10:35

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • AnvĂ€ndare

• 183 inlĂ€gg
  • 0

UmeÄtrakten. Du Àr hemskt vÀlkommen. :D
(men du mÄste vÀnta tills jag har installerat prylarna och byggt fÀrdigt mitt rum)

Det som Àr mest intressant Àr nog hur de mÀter (och ffa lÄter) i det avsedda rummet. Men en utomhusmÀtning kan sÀkert vara av akademiskt intresse.

NÄt beskt och smakrikt. Hell kanske. :D

Argh. Som skÄning sÄ fÄr vi nog konstatera att det blir..svÄrt.
Men tanken var kul. Kanske nÄgon annan in UmeÄtrakten som kan ta den pucken istÀllet? Allt som behövs Àr ju, förutom lite vilja, en dator med linjeingÄng, en tillförlitlig mic med kÀnd kompenseringstabell samt nÄtt lÀmpligt program.

Redigerat av Unregistered41238, 27 March 2009 - 10:36.

Postad 27 March 2009 - 11:36

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlĂ€gg
  • 0

det e du som har missat vad som Àr vissen med att inte ha bara en subba...
Han försesprÄkar att inte bara ha en utan att man ska ha flera :D

Jag vet inte riktigt vad det har med mina inlÀgg att göra? Skriver jag nÄgonstans nÄgonting alls om fördelar med ha en eller flera subbasar?

Postad 27 March 2009 - 11:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlĂ€gg
  • 0
Ne men han (IÖ), skriver att man inte ska ha en subb, men rekommenderar att man kompleterar med moduler :D
Moduler = fler Àn 1

Bara det jag menade pÄ, ser nu att det jag skrev tidigare verkade lite spydigt... va ej meningen, sitter pÄ jobbet sÄ det fÄr gÄ undan nÀr jag skriver och hinner inte vara nogrann... :D

Postad 27 March 2009 - 11:58

David_hanson
  • David_hanson
  • LĂ€rjunge

• 264 inlĂ€gg
  • 0

Vad stÀmmer inte?

Du missa hans poÀng.
1. Pi60 mfl klarar av 20-22 hz in room, utan problem. Man behöver alltsÄ inte nÄgon sub för nÄ sÄ lÄng ner.
2. Man kan komplettera pi60 med basmoduler för att fÄ möjlighet till högre ljudtryck och Àven bÀttre placeringsmöjligheter.

KÀnns det inte bÀttre att försöka kolla upp vad han menar istÀllet för hitta pÄ en egen anledning?

Det han sÀljer Àr delade system, det Àr dÀrför han började sÀlja basmoduler, dÀr toppen skall kompletteras med basmoduler. Sen gÄr dom att anvÀnda till fullregisterhögtalare med, för att fÄ högre ljudtryck/lÀgre dist.

Postad 27 March 2009 - 13:03

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlĂ€gg
  • 0

Vad stÀmmer inte?

T.ex detta:

"och dessutom Àr fasegenskaper hos just de fullregisterhögtalarna du Àger okÀnda. (Som subwoofern skall samarbeta med.) "

Vad spelar det för roll om man har steglös fasvÀndning pÄ subbasarna?

"Subwoofertillverkaren vet ju faktiskt inte nÄgonting om vilka högtalare deras subwoofrar kombineras med."

Inte? I mÄnga fall ingÄr subbasen i en komplett serie, och dÄ vet man att det Àr ganska sannolikhet att basen kommer att kombineras med högtalarna i samma serie. Inte garanterat, men den garantin finns ju aldrig för nÄgon som helst högtalare.

En annan diskussion dĂ€r jag tycker han Ă€r ute och cyklar Ă€r nĂ€r han klagar pĂ„ subbasarnas dĂ„liga delningsfilter. Inte heller dĂ€r spelar det nĂ„gon roll dĂ„ LFE inte innehĂ„ller frekvenser över 80hz, alltsĂ„ behöver man inte anvĂ€nda basarnas inbyggda delningsfilter alls om man tycker att en delning vid 80hz fungerar bra, nĂ„got som herr Öhman sjĂ€lv bekrĂ€ftar i samma text.

Du missa hans poÀng.
1. Pi60 mfl klarar av 20-22 hz in room, utan problem. Man behöver alltsÄ inte nÄgon sub för nÄ sÄ lÄng ner.
2. Man kan komplettera pi60 med basmoduler för att fÄ möjlighet till högre ljudtryck och Àven bÀttre placeringsmöjligheter.

KÀnns det inte bÀttre att försöka kolla upp vad han menar istÀllet för hitta pÄ en egen anledning?

Och en subwoofer av valfritt mÀrke gÄr inte att komplettera med för att fÄ högre ljudtryck och bÀttre placeringsmöjligheter?

Postad 27 March 2009 - 13:32

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlĂ€gg
  • 0
Fortfarande.
Det Àr klart man skall dela signalen till högtalarna och skicka allt under 80Hz till basarna. Varför skicka bara LFE dit? DÄ blir belastningen pÄ frontar, center och surrar onödigt stor och det blir svÄrt att spela högt och ÀndÄ avslappnat och med lÄg dist. Dessutom kan basen frÄn frontarna och subben grumla varandra om de inte spelar med perfekt harmoni. Om man nu har högtalare som Àr specialiserade pÄ bas sÄ skall man sÄ klart lÄta dem sköta det frekvensomrÄdet helt.
Sen tror jag inte att han tÀnker pÄ hembiopaket utan pÄ folk med vanliga högtalare som köper till en sub för att fÄ mer tryck i basen till film (och i viss mÄn musik). :D

Postad 27 March 2009 - 16:28

David_hanson
  • David_hanson
  • LĂ€rjunge

• 264 inlĂ€gg
  • 0

Vad spelar det för roll om man har steglös fasvÀndning pÄ subbasarna?

Visa mig dom subbar som klarar av att bli sömlösa med fullregisterhögtalarna sÄ fÄr du en stor glass. NÀstan allt jag hört Àr tvÀrtemot oavsett hur fina fasknappar" som finns pÄ.

Inte? I mÄnga fall ingÄr subbasen i en komplett serie, och dÄ vet man att det Àr ganska sannolikhet att basen kommer att kombineras med högtalarna i samma serie. Inte garanterat, men den garantin finns ju aldrig för nÄgon som helst högtalare.

Även subbar som Ă€r i en serie brukar funka rĂ€tt dĂ„ligt ihop. Jag har hört mĂ„nga och det lĂ„ter ofta rĂ€tt dĂ„ligt. Men Ă€r man nöjd med den kvalitĂ©n sĂ„ kan man sitta nöjd.

En annan diskussion dĂ€r jag tycker han Ă€r ute och cyklar Ă€r nĂ€r han klagar pĂ„ subbasarnas dĂ„liga delningsfilter. Inte heller dĂ€r spelar det nĂ„gon roll dĂ„ LFE inte innehĂ„ller frekvenser över 80hz, alltsĂ„ behöver man inte anvĂ€nda basarnas inbyggda delningsfilter alls om man tycker att en delning vid 80hz fungerar bra, nĂ„got som herr Öhman sjĂ€lv bekrĂ€ftar i samma text.

Du Àr det som Àr ute och cyklar min herre. MÄnga filter har för dÄlig delning som ger problem som i mÄnga fall gör att du kan lokalisera subben! RÀtt smaklöst att pÄstÄ han inte har nÄgon koll nÀr du sjÀlv framstÄr som en okunnig person. Köpt senaste XTZ och tror du har high-end eller?

Och en subwoofer av valfritt mÀrke gÄr inte att komplettera med för att fÄ högre ljudtryck och bÀttre placeringsmöjligheter?

Till pi60? Varför ska man försÀmra ljudet med usel subb frÄn valfri mÀrke?

Finner det intressant att det Àr alltid folk utan erfarenhet som hela tiden ska förstöra Ino trÄdar pÄ alla forum jag kÀnner till. RÀtt trist med sÄnt folk, lyssna och SEN kommentera.

Postad 27 March 2009 - 16:58

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlĂ€gg
  • 0

Du Àr det som Àr ute och cyklar min herre. MÄnga filter har för dÄlig delning som ger problem som i mÄnga fall gör att du kan lokalisera subben!

nu Àr det vÀl inte riktigt rÀtt.

Postad 27 March 2009 - 17:24

David_hanson
  • David_hanson
  • LĂ€rjunge

• 264 inlĂ€gg
  • 0

Jag hoppas att detta kan bli en trÄd för intresserade och inte en brÄktrÄd mellan Ino-entusiaster och Ino-skeptiker. ;)

LÄt mig pÄminna om första inlÀgget. Har man inget att komma med sÄ bör man kanske inte skriva ett inlÀgg. Jag hoppas moderators hÄller trÄden fritt frÄn sÄnt.

Postad 27 March 2009 - 17:50

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlĂ€gg
  • 0
hassesolo: Bit i det sura Àpplet och skaffa dig ett cr80s pÄ en gÄng. Det blir grymt mycket bÀttre Àn att köra med det som Àr inbyggt. Jag vet för jag tÀnkte som du ... köra utan först ... och det lÀt kanon, sen köpte jag det, dÄ kom riktiga hakslÀppet.

Postad 27 March 2009 - 17:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlĂ€gg
  • 0

nu Àr det vÀl inte riktigt rÀtt.

Jo men det e det ju ;)

dÄlig brant het eller sÄ att filtrets funktion i övrigt inte Àr helt 100% (vÀldigt vanligt...) och dessa resulterar i att subben Àven spelar "hörbart" upp över 150Hz i mÄnga fall och dÄ Àr dte ju lÀttare att höra vart subben stÄr :P
Detta problemet med dÄligt filter Àr som sagt vÀldigt vanligt, och inte bara det att filtrets branthet Àr för dÄligt tilltagen, utan ocksÄ det att dess delning Àr direkt felaktig...
AlltsÄ stÀller du subben pÄ att dela vid 80Hz sÄ kanske den delar vid 100Hz i stÀllet, och stÀller du den pÄ 50Hz sÄ kanske den delar sÄ pass lÄgt att du tappar i outpott.
detta Àr vÀldigt vanligt hos köpe subbar tyvÀrr. att dem har en vÀldigt olinjÀrt aktivt filter som inte stÀmmer sÄ bra med instÀllningarna pÄ "ratten".

Postad 27 March 2009 - 17:53

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlĂ€gg
  • 0

hassesolo: Bit i det sura Àpplet och skaffa dig ett cr80s pÄ en gÄng. Det blir grymt mycket bÀttre Àn att köra med det som Àr inbyggt. Jag vet för jag tÀnkte som du ... köra utan först ... och det lÀt kanon, sen köpte jag det, dÄ kom riktiga hakslÀppet.

Ha, ha. Frestare dÀr. ;)
Om jag har pengar kvar nĂ€r I.Ö. sĂ„ smĂ„ningom skall komma och fininstĂ€lla systemet sĂ„ kanske jag satsar pĂ„ ett cr80s. Vi fĂ„r se.

Postad 27 March 2009 - 17:53

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlĂ€gg
  • 0
Bara av ren nyfikenhet.. LĂ€ste i en annan trĂ„d om en kille som packade upp sin JL Audio F113. Satt och dreglade ganska rejĂ€lt.. Skulle det inte ens gĂ„ att fĂ„ en sub för 40k att spela lika bra ihop med pi60 ? Även att den inte Ă€r tillverkad att spela ihop ?

Postad 27 March 2009 - 17:55

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlĂ€gg
  • 0

Jo men det e det ju ;)

dÄlig brant het eller sÄ att filtrets funktion i övrigt inte Àr helt 100% (vÀldigt vanligt...) och dessa resulterar i att subben Àven spelar "hörbart" upp över 150Hz i mÄnga fall och dÄ Àr dte ju lÀttare att höra vart subben stÄr :P
Detta problemet med dÄligt filter Àr som sagt vÀldigt vanligt, och inte bara det att filtrets branthet Àr för dÄligt tilltagen, utan ocksÄ det att dess delning Àr direkt felaktig...
AlltsÄ stÀller du subben pÄ att dela vid 80Hz sÄ kanske den delar vid 100Hz i stÀllet, och stÀller du den pÄ 50Hz sÄ kanske den delar sÄ pass lÄgt att du tappar i outpott.
detta Àr vÀldigt vanligt hos köpe subbar tyvÀrr. att dem har en vÀldigt olinjÀrt aktivt filter som inte stÀmmer sÄ bra med instÀllningarna pÄ "ratten".

Jag tĂ€nkte dela i min Onkyo 875 till att börja med. Är det nĂ„gon som vet hur bra filtret Ă€r i denna? ;)

Postad 27 March 2009 - 17:56

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlĂ€gg
  • 0

Bara av ren nyfikenhet.. LĂ€ste i en annan trĂ„d om en kille som packade upp sin JL Audio F113. Satt och dreglade ganska rejĂ€lt.. Skulle det inte ens gĂ„ att fĂ„ en sub för 40k att spela lika bra ihop med pi60 ? Även att den inte Ă€r tillverkad att spela ihop ?

Inget Àr omöjligt, men jag har sjÀlv levt med en del olika konfigurationer av subwoofers ... 1 st, 2 st och 4st ... cerwin Vega, SVS, hembyggen och nu Ino.

SjÀlvklar kan du fÄ ett !"#€!"# tryck med en JL audio, men om man Àven vill ha riktigt riktigt bra ljud sÄ finns det ingen annan genvÀg Àn att göra med fler basar, minst 2 men helst Ànnu flera.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Titan Noir Max
    Rian
    2026-09-06 21:47:55
  • Använda filter
    johan b-lund
    2026-09-02 18:54:35
  • LFE reference och Center ch
    johan b-lund
    2026-09-02 18:43:15
  • Resultat
    johan b-lund
    2026-08-29 19:05:31
  • johan b-lund
    2026-08-29 18:55:18
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.