Är alla utvecklarna för blu-ray inkompetenta ?
Varför är blu-ray ett så dåligt format?
Postad 27 August 2009 - 09:28
Postad 27 August 2009 - 09:40
Som jag döpte tråden till lyder frågan.
Visste inte att Blu-Ray var ett dåligt format?
Vad baserar du det på? Varför skulle "alla" utveklare vara inkompetena??
Sen som du skrivit det är det som om det redan var nåt form av faktum att det är dåligt och du sen frågar varför.
Frågan och rubriken borde väl snarare lyda: "Varför tycker jag att Blu-Ray är dåligt?" Som för övrigt endast du själv kan svara på. Vilket får mig än mer att undra vad du egentligen menar och vill med detta?
Själv tycker jag tvärtom att det funkar alldeles utmärkt för mina ändamål.
Redigerat av masse70, 27 August 2009 - 09:45.
Postad 27 August 2009 - 09:42
Vad är det som du tycker är dåligt med formatet? Är det den i jämförelse med DVD överlägsna bilden eller möjligheten till riktigt bra ljud?Som jag döpte tråden till lyder frågan.
Postad 27 August 2009 - 09:46
Visste inte att Blu-Ray var ett dåligt format?
Vad baserar du det på?
Sen som du skrivit det är det som om det redan var nåt form av faktum att det är dåligt och du frågar varför.
Frågan och rubriken borde väl hellre lyda: "Varför tycker jag att Blu-Ray är dåligt?"
Själv tycker jag tvärtom att det funkar alldeles utmärkt för mina ändamål.
Nej jag undrar varför det är ett så dåligt format bara.
En jättesimpel fråga : ).
Jag baserar det på att vissa filmer ser man inga menyer på, vissa filmer går inte ens att spela upp, vissa filmer kräver firmwares, och folk som kanske inte har möjlighet att koppla upp sig kan inte fixa det. En del filmer är inte kompatibla med ens spelare. Blu-Ray är ju katastrof helt enkelt.
Dessutom ska man inte behöva hålla på o bränna firmwares osv för att få filmer att fungera korrekt i en blu-ray spelare, det är ju patetiskt.
Postad 27 August 2009 - 09:46
För det första har formatet som en film lagras på inget med filmkvaliteten att göra för dem öre. Du skulle aldrig starta en tråd om "varför är tomma CD-skivor så dåliga" väl?
Du skulle kunna lägga en blu-ray film på en vanlig DVD, skillnaden är att filmen inte blir speciellt lång
Det som spelar roll är hur filmen är skannad, alltså vilken ursprunglig kvalitet har vi att jobba med. Vilka codecs används för att komprimera den. Används DNR. Används EE (i dessa båda fall Gladiator t ex). Osv.
Bildkvalitet har absolut INGET med formatet filmen lagras på över huvud taget. Det som har betydelse är hur hanteringen av filmen är och det gäller ju förstås alla format.
Postad 27 August 2009 - 09:50
Postad 27 August 2009 - 09:53
Du var uppenbarligen inte med när dvd lanserades.Nej jag undrar varför det är ett så dåligt format bara.
Jag baserar det på att vissa filmer ser man inga menyer på, vissa filmer går inte ens att spela upp, vissa filmer kräver firmwares, och folk som kanske inte har möjlighet att koppla upp sig kan inte fixa det. En del filmer är inte kompatibla med ens spelare. Blu-Ray är ju katastrof helt enkelt.
Dessutom ska man inte behöva hålla på o bränna firmwares osv för att få filmer att fungera korrekt i en blu-ray spelare, det är ju patetiskt.
Postad 27 August 2009 - 09:54
Du var uppenbarligen inte med när dvd lanserades.
Jag var inte insatt nej, men HD DVD var ett färdigt format utan problem : ). Varför klan inte bluray vara det ?
Postad 27 August 2009 - 09:56
Nej jag undrar varför det är ett så dåligt format bara.
Man kan ju inte syfta så som du gör i din frågeställning. Om du säger "varför är detta dåligt?" så förutsätter det ju att det man menar på något sätt skulle vara konstaterat dåligt annars blir det ju väldigt fel.
Bara för att du verkar tycka det är dåligt så betyder det ju inte att andra gör det eller att det ens ÄR det, eller hur?
Därav borde du snarare fråga "varför har jag såna problem med mina Blu-Ray filmer?".
Jag tex har aldrig nånsin haft de problem du radar upp vilket snarare får mig att tro att du antingen har undermålig utrustning hemma eller inte vet hur den ska användas.
Så att det skulle vara katastrof kan jag tyvärr inte hålla med dig om, snarare det största lyftet för hemmbio på flera år. Enda negativ jag har att säga om formatet är de långa ladtiderna. Men det är en bagatell för mig.
Postad 27 August 2009 - 09:58
Postad 27 August 2009 - 10:02
Man kan ju inte syfta så som du gör i din frågeställning. Om du säger "varför är detta dåligt?" så förutsätter det ju att det man menar på något sätt skulle vara konstaterat dåligt annars blir det ju väldigt fel.
Bara för att du verkar tycka det är dåligt så betyder det ju inte att andra gör det eller att det ens ÄR det, eller hur?
Därav borde du snarare fråga "varför har jag såna problem med mina Blu-Ray filmer?".
Jag tex har aldrig nånsin haft de problem du radar upp vilket snarare får mig att tro att du antingen har undermålig utrustning hemma eller inte vet hur den ska användas.
Så att det skulle vara katastrof kan jag tyvärr inte hålla med dig om, snarare det största lyftet för hemmbio på flera år. Enda negativ jag har att säga om formatet är de långa ladtiderna. Men det är en bagatell för mig.
Jag har 500+ bluray filmer och har sett sammanlagt 600-700 titlar på bluray och hd dvd.
hddvd har inte dem problemen som bluray har, hddvd är mer eller mindre ett högupplöst dvd format som fungerar precis lika bra som dvd. Jag är absolut inte besviken på kvaliten när man ser dem titlar som fungerar på bluray, vilket många gör, men även finns det många titlar som krånglar på olika sett.
Och nej jag har bra utrustning : ).
Postad 27 August 2009 - 10:10
Postad 27 August 2009 - 10:12
Jag har 500+ bluray filmer och har sett sammanlagt 600-700 titlar på bluray och hd dvd.
hddvd har inte dem problemen som bluray har, hddvd är mer eller mindre ett högupplöst dvd format som fungerar precis lika bra som dvd. Jag är absolut inte besviken på kvaliten när man ser dem titlar som fungerar på bluray, vilket många gör, men även finns det många titlar som krånglar på olika sett.
Och nej jag har bra utrustning : ).
Jag tycker att du ska bojkotta bluray
Postad 27 August 2009 - 10:13
Det kommer inga nya filmer på HD-DVD och utveckligen har upphört därför behövs inga uppdateringar. BD är ett levande format och nya saker tillkommer hela tiden och uppdateringar krävs då. Sen om det är för jobbigt kan du skaffa en PS3 så har du uppdateringar väldigt enkelt. PS3an har ännu inte krånglat med någon film
Nej ingen halvsunkig ps3a, trivs med min regfria pioneer ; ).
Synd att inte alla filmer sköter sig som dem borde.
Postad 27 August 2009 - 10:18
Postad 27 August 2009 - 11:09
Nej ingen halvsunkig ps3a, trivs med min regfria pioneer ; ).
Synd att inte alla filmer sköter sig som dem borde.
Ja du säger att du har en fin spelare osv vilket jag iofs inte har nåt att säga om.
Men faktum kvarstår att jag inte sett en enda tillstymmelse till något av de problem du säger dig upplevt på min Panasonic BD35. Observera även att jag inte ens har kopplat in min BD-live funktion och heller inte uppdaterat min spelare alls sen jag köpte den.
Sen tycker jag nog att det du säger med sunkig PS3 och din Pioneer nog är lite väl överdrivet. SÅ stor skillnad tror jag inte ens du själv ser vad gäller bilden.
Därav att man då börjar undra varför just du har alla dessa problem med din fina Pioneer när både jag och PS3-ägarna mfl inte har det.
Postad 27 August 2009 - 11:11
Vad vet jag, men jag minns den första Dvd spelaren jag köpte, var en av Panasonics lite dyrare kommer jag ihåg detta var ungfär när spelarna började komma i rimliga prisklasser, den spelaren vet jag att vissa filmer funkade inte så jag fick helt enkelt skicka tillbaka endel filmer, kanske en FW hade kunnat fixa det, men jag tror inte att det va aktuellt på den tiden som en FW uppdates är ett måste idag, så problemen fanns lite när DVD kom också
Jepp på den tiden fick man helt enkelt byta ut spelaren mot nån annan modell/märke om den inte pallade vissa skivor, och det blev en del såna byten de första 5 åren då firmware inte existerade som idag
Redigerat av Svante Skoog, 27 August 2009 - 11:11.
Postad 27 August 2009 - 11:23
Postad 27 August 2009 - 11:23
Ja du säger att du har en fin spelare osv vilket jag iofs inte har nåt att säga om.
Men faktum kvarstår att jag inte sett en enda tillstymmelse till något av de problem du säger dig upplevt på min Panasonic BD35. Observera även att jag inte ens har kopplat in min BD-live funktion och heller inte uppdaterat min spelare alls sen jag köpte den.
Sen tycker jag nog att det du säger med sunkig PS3 och din Pioneer nog är lite väl överdrivet. SÅ stor skillnad tror jag inte ens du själv ser vad gäller bilden.
Därav att man då börjar undra varför just du har alla dessa problem med din fina Pioneer när både jag och PS3-ägarna mfl inte har det.
Det är skillnad på bilden mellan ps3 och pioneer, och jag upplever en ganska kraftig sådan, men det kan ju bero på att man sett en hel del filmer i det högupplösta formatet nu : ).
Det här med att alla filmer fungerar i ps3 är ju jättebra osv, men jag föredrar att ha en standalone spelare som man tycker borde fungera minst lika bra som en spelmaskin gör om inte bättre ^^.
Postad 27 August 2009 - 11:28
Det är skillnad på bilden mellan ps3 och pioneer, och jag upplever en ganska kraftig sådan, men det kan ju bero på att man sett en hel del filmer i det högupplösta formatet nu : ).
Det här med att alla filmer fungerar i ps3 är ju jättebra osv, men jag föredrar att ha en standalone spelare som man tycker borde fungera minst lika bra som en spelmaskin gör om inte bättre ^^.
Har du en PS3 hemma som du har gjort side-by side jämförelser med Pioneeren tex eller gissar du mest nu att du kommer tycka som du gör? Har du ens sett en BD film på PS3?
Sen är det väl bara att konstatera att det du säger vara en bra stationär spelare som du föredrar uppenbarligen inte klarar av formatet lika bra som vissa andra.
Personligen skulle inte jag vara nöjd med en sån spelare och säga att den är fin och bra, men det är ju jag det
Att man sen tycker att den BORDE klara det ena eller andra är ju en helt annan sak...
Redigerat av masse70, 27 August 2009 - 11:29.
Postad 27 August 2009 - 11:29
Jag har väl kanske 60 filmer på bd och ingen har krånglat + alla filmer man hyrt..
Postad 27 August 2009 - 11:31
Jag har inte haft en enda film som har krånglat...?? Förstår inte problemet...??
Inga problem med Panasonic BD60 heller, inte ens Noble krånglar
Är trådskaparen fortfarande lite putt över att HD-DVD dog kanske och har fått lite bensin på elden nu med den usla Gladiator utgåvan kanske?
Redigerat av Svante Skoog, 27 August 2009 - 11:32.
Postad 27 August 2009 - 11:36
Har du en PS3 hemma som du har gjort side-by side jämförelser med Pioneeren tex eller gissar du mest nu att du kommer tycka som du gör? Har du ens sett en BD film på PS3?
Sen är det väl bara att konstatera att det du säger vara en bra stationär spelare som du föredrar uppenbarligen inte klarar av formatet lika bra som vissa andra.
Personligen skulle inte jag vara nöjd med en sån spelare och säga att den är fin och bra, men det är ju jag det
Att man sen tycker att den BORDE klara det ena eller andra är ju en helt annan sak...
Det du säger stämmer ju alldeles utmärkt
Jag har faktiskt en ps3a sidebyside med min standalone spelare.
Och jag har testat skillnaden mellan dem och den e stor.
Pioneer spelaren är en helt ok maskin, dock fungerar inte alla titlar som dem borde varje gång.
Poängen är att jag tycker att ett format som släpps bör fungera också.
Postad 27 August 2009 - 11:37
Varför har du köpt 500+ filmer på blu ray om du tycker det är ett så dåligt format?
Jag har väl kanske 60 filmer på bd och ingen har krånglat + alla filmer man hyrt..
Precis, verkar konstigt att klaga såpass mycket men ändå köpa en sablans massa Bluray-filmer...
Byt bort den "flashiga" Pioneer:en mot en PS3:a så kan du klaga på nåt annat i stället sen!!
Att du upplever stor skillnad bildmässigt tror jag inte på för en sekund...
Postad 27 August 2009 - 11:40
Postad 27 August 2009 - 11:41
Poängen är att jag tycker att ett format som släpps bör fungera också.
Byt ut mot en ny spelare då där alla filmer fungerar utan problem
Eller ska jag behöva påminna dig om att DVD hade samma problem igen?
Redigerat av Svante Skoog, 27 August 2009 - 11:49.
Postad 27 August 2009 - 11:43
Precis, verkar konstigt att klaga såpass mycket men ändå köpa en sablans massa Bluray-filmer...
Byt bort den "flashiga" Pioneer:en mot en PS3:a så kan du klaga på nåt annat i stället sen!!
Att du upplever stor skillnad bildmässigt tror jag inte på för en sekund...
Vad har min filmsamling med det här att göra ?
Jag köper filmer jag tycker om, och vill ha dem högupplösta och det här känns som det enda alternativet just nu.
Tro gör man i kyrkan serru pöjk
Postad 27 August 2009 - 11:43
Vad har du för display?Jag har faktiskt en ps3a sidebyside med min standalone spelare.
Och jag har testat skillnaden mellan dem och den e stor.
Postad 27 August 2009 - 11:45
Vad har du för display?
Vet inte om du menade tv.n nu ? Men det är en Samsung 46a led
Postad 27 August 2009 - 11:52
Varför kör du inte med projektor? Att lägga långt över hundratusen på filmer och sedan titta på i snitt kanske 2 filmer per dag på en liten futtig tv känns fel i mina ögon. Skaffa dig en vettig projektor så att du kan uppleva HD-känslan fullt ut istället.Vet inte om du menade tv.n nu ? Men det är en Samsung 46a led
Postad 27 August 2009 - 11:55
Trist att du inte känner dig nöjd med blu-ray efter så många filmer, hur många har strulat av dom du har ?
Hur många gånger har du behövt uppdatera din firmware ? det behövs inte brännas bara stoppa i internet kabeln så vips är det fixat.
Postad 27 August 2009 - 11:55
Varför kör du inte med projektor? Att lägga långt över hundratusen på filmer och sedan titta på i snitt kanske 2 filmer per dag på en liten futtig tv känns fel i mina ögon. Skaffa dig en vettig projektor så att du kan uppleva HD-känslan fullt ut istället.
Ja nån gång blir det en projje med, men inte just nu, är nöjd med tv,n : )
Postad 27 August 2009 - 11:59
Inget konstigt att uppdatera spelaren ibland,det behöver man även göra på reciver, digitalbox och DVD spelare.
Trist att du inte känner dig nöjd med blu-ray efter så många filmer, hur många har strulat av dom du har ?
Hur många gånger har du behövt uppdatera din firmware ? det behövs inte brännas bara stoppa i internet kabeln så vips är det fixat.
Skrev mer det där om att bränna firmwares som ett exempel för dem som inte har möjlighet att koppla upp sig hemma själva. Men jag har senaste firmware till mina bluray spelare så det är lugnt : ).
Är väll uppe i ca 10 titlar som strulat, visserligen har jag lyckats köra igång alla med lite fixande.
Det ända jag ville säga var att jag tycker man ska kunna förvänta sig ett felfritt format när det släppts på marknaden, speciellt nått så simpelt som bluray.
Postad 27 August 2009 - 12:01
Säg något format (i modern tid) som har varit felfritt när det har släppts?Det ända jag ville säga var att jag tycker man ska kunna förvänta sig ett felfritt format när det släppts på marknaden, speciellt nått så simpelt som bluray.
Postad 27 August 2009 - 12:03
Säg något format (i modern tid) som har varit felfritt när det har släppts?
HD DVD
Postad 27 August 2009 - 12:07
Fel. Första generationens spelare krävde uppdateringar för att spela vissa filmer.HD DVD
Postad 27 August 2009 - 12:19
Fel. Första generationens spelare krävde uppdateringar för att spela vissa filmer.
Oh my Lord!
Ja första generationens spelare, men i jämnförelse med bluray så var det en dröm.
Postad 27 August 2009 - 12:25
Är det inte lättare att erkänna att du har fel?Oh my Lord!
![]()
Ja första generationens spelare, men i jämnförelse med bluray så var det en dröm.
Postad 27 August 2009 - 12:35
HD DVD
Mmm.. jättebra du
T.ex. EP35:an hade en hel del strul och dog för de flesta efter bara några månader
Redigerat av Svante Skoog, 27 August 2009 - 12:36.
Postad 27 August 2009 - 12:37
Postad 27 August 2009 - 12:38
Var fler än första generationen som behövde uppdateringar, speciellt som det dök upp nåt nytt fel ibland med uppdateringarna, precis som på alla format så var det strul även där, hur mycket du än försöker se på HD-DVD genom rosa skimmer
Postad 27 August 2009 - 12:41
Var fler än första generationen som behövde uppdateringar, speciellt som det dök upp nåt nytt fel ibland med uppdateringarna, precis som på alla format så var det strul även där, hur mycket du än försöker se på HD-DVD genom rosa skimmer
Nu ska vi inte prata strunt om HD DVD förstår du väll
Postad 27 August 2009 - 12:44
Queen Live Montreal, Zidane, Lucky Number Slevin, och en hel drös med comboskivor.
Antal Blu-ray-filmer med uppspelningsproblem: 0/410.
Postad 27 August 2009 - 12:46
Nu ska vi inte prata strunt om HD DVD förstår du väll
tro mig jag älskade också HD-DVD, men felfritt var det tyvärr inte
, och en hel drös med comboskivor.
De där comboskivorna var fanimej djävulen själv
Tur att dom gav upp dom tillslut
Redigerat av Svante Skoog, 27 August 2009 - 12:47.
Postad 27 August 2009 - 13:14
tro mig jag älskade också HD-DVD, men felfritt var det tyvärr inte
hehe
De där comboskivorna var fanimej djävulen själv
Tur att dom gav upp dom tillslut
Jaja men i alla fall så hoppas jag på en förbättring på bluray snarast, det är väll ändå 3e året bluray är inne på nu?
Postad 27 August 2009 - 14:02
Jaja men i alla fall så hoppas jag på en förbättring på bluray snarast, det är väll ändå 3e året bluray är inne på nu?
Förstår fortfarande inte vilken förbättring du egentligen kräver?
Återigen tycks du vara den enda i denna tråd som har alla dessa "problem" vilka alltmer verkar bero på din mindre i sammanhanget kompetenta spelare.
Skyll inte på hela formatet för att du råkar ha en spelare som inte håller måttet.
Det är ju som att skylla på att CD är ett dåligt format för att vissa spelare är väldigt känsliga för repor och vägrar att spela vissa skivor medans andra klarar det galant.
Handlar som det mesta annat i denna bransch att se till att man köper utrustning som man vet fungerar till ändamålet så bra som möjligt oavsett vad det står för märke på fronten. Bara för att det råkar stå Pioneer och kanske tom kostar mycket pengar behöver det ju bevisligen inte innebära att man får en bra produkt för det den är till för främst.
Sen att en "sunkig" PS3 bevisligen funkar bättre för ändamålet (dvs spela upp film problemfritt) kanske borde vara tillräckligt för dig att tänka om?
Redigerat av masse70, 27 August 2009 - 14:04.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Detta ämne är stängt
4 bilder
70 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?