Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Need for speed Shift vs Forza 3

54 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilket har bäst körupplevelse? (42 medlem(mar) har röstat)

I vilket kan man modifiera bilarna mest?

1. Need for speed Shift (3 röster [7.14%])

Procent av omröstning: 7.14%

2. Forza 3 (39 röster [92.86%])

Procent av omröstning: 92.86%

Vilket ska jag köpa?

1. Need for speed Shift (4 röster [9.52%])

Procent av omröstning: 9.52%

2. Forza 3 (38 röster [90.48%])

Procent av omröstning: 90.48%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 04 oktober 2009 - 15:49

-Råttan-
  • -Råttan-
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Vet ej vilket jag ska köpa. Jag körde Shift på Mediamarkt och tyckte att bilen ( Nån ford fiesta) understyrde väldigt mycket. har lyckats ladda ner forza3 demon och tycker om det mycket men kan inte ladda ner Need for speed shift ( man måste tydligen ha guld) :D

Understyr bilarna mycket på NFS Shift?
Kan man modifiera bilarna mycket i forza 3 (trimma, styla mm)?
Vilket ska jag köpa?

Postad 04 oktober 2009 - 16:00

Unregistered0bd3a3f1
  • Unregistered0bd3a3f1
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
Shift är ett av de sämsta bilspelen jag spelat på åratal, t.o.m. Grid har ju bättre känsla och det säger en hel del.
Forza3 ska du köpa, Shift är inte ens på samma planet.

Redigerat av Unregistered0bd3a3f1, 04 oktober 2009 - 16:00.

Postad 04 oktober 2009 - 16:14

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6 702 inlägg
  • 0

Understyr bilarna mycket på NFS Shift?
Kan man modifiera bilarna mycket i forza 3 (trimma, styla mm)?
Vilket ska jag köpa?

För att ta det i ordning.

Du körde en framhjulsdriven bil. De understyr oftast. :D
I Forza 3 kan man både trimma och 'styla' dina bilar. Inte i NFS:Underground anda, men ändå. En av trailerna handlar om det.
Vilket du ska köpa kan jag inte svara på. Har bara spelat demot till Forza 3 och gillade det. Körde en halv bana i NFS:Shift på game och kunde inte riktigt uttala mig. Har hört folk som höjt det till skyarna och de som inte tyckt det var något att hänga i julgranen. Lär ju vara samma för Forza 3 när det väl släpps. Vänta en vecka så lär du kunna tanka hem demot til NFS:Shift själv, icke-guld medlemmar brukar få vänta en vecka innan de får tillgång till demos nämligen.

Postad 04 oktober 2009 - 17:53

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

• 643 inlägg
  • 0
Kört båda demosarna och av dom två är det helt klart Forza du ska ha. Kontrollen i Shift är helt otroligt dålig. Går knappt att styra bilarna och dom sladdar okontrollerat på ett totalt orealistiskt sätt. Nej tack ...

Forza 3 har ju mer realistisk körning. lite för realistiskt och "sterilt" för min del kanske dock. Jag föredrar själv GRID. Bra blandning mellan sim och lite mer actionfulld körning a la gamla goa NFS spelen.

Postad 04 oktober 2009 - 20:38

lifter
  • lifter
  • Veteran

• 1 542 inlägg
  • 0
Glöm inte bort att Forza 3 inte släppts än så ingen vet vad de pratar om.

Demot ja, men jag tror faktist att NFS Shift är bättre än Forza 3 demot i längden.

Spekulationer.

Postad 04 oktober 2009 - 20:54

dj_komodo
  • dj_komodo
  • Beroende

• 1 194 inlägg
  • 0
Tyckte inte om körkänslan på forza 3... skulle säga såhär

Körkänsla: varken shift eller forza, GRID e perfekt
Ljud: Shift, riktigt grymma motorljud..
Grafik: Forza
Bilutbud: Forza

Tyckte om fartkänslan man fick med shift, forza va lite för sterilt för min del...

Redigerat av dj_komodo, 04 oktober 2009 - 21:09.

Postad 11 oktober 2009 - 10:06

-Råttan-
  • -Råttan-
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Nu har jag kört båda demosarna och tycker bäst om Shift för det grymma motorljudet, kupéläget och känslan när man krasghar (vilket händer ofta) men är fortfarande osäker då många av mina favoritbilar t.ex Toyota supra mk3/mk4 inte finns med vilket de gör i Forza 3. Sen har ju Forza 3 många mer banor och känns lite mer verkligt på nåt sätt :)

Vet någon om det kommer komma "carpacks" tll Shift?
På forza 3, när man byter motor i bilen går det att sätta än 2jz motor från supra mk4 i en supra mk3? :P

Skriv gärna + och - om spelen.

Postad 11 oktober 2009 - 10:37

Unregisterede0609452
  • Unregisterede0609452
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Nu har jag kört båda demosarna och tycker bäst om Shift för det grymma motorljudet, kupéläget och känslan när man krasghar (vilket händer ofta) men är fortfarande osäker då många av mina favoritbilar t.ex Toyota supra mk3/mk4 inte finns med vilket de gör i Forza 3. Sen har ju Forza 3 många mer banor och känns lite mer verkligt på nåt sätt :)

Vet någon om det kommer komma "carpacks" tll Shift?
På forza 3, när man byter motor i bilen går det att sätta än 2jz motor från supra mk4 i en supra mk3? :P

Skriv gärna + och - om spelen.

Angående motorbyten så går det i tvåan så jag ser inte att det inte skulle gå i trean.

Postad 11 oktober 2009 - 11:50

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0
Det Shift har lyckats bra med är hastigheten, det är realistisk hastighet..
tyvärr är den inte den bästa fpsen på spelet, men det har forza 3 lyckats bra med.

Jag skulle säga Forza 3, då har du ett bra tag att nöta.

Postad 11 oktober 2009 - 12:29

-Råttan-
  • -Råttan-
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Det Shift har lyckats bra med är hastigheten, det är realistisk hastighet..
tyvärr är den inte den bästa fpsen på spelet, men det har forza 3 lyckats bra med.

Jag skulle säga Forza 3, då har du ett bra tag att nöta.

Okej, men vet någon om alla bilar i forza 3 låter lika (som typ gran turismio 4) för jag tycker ljudet är mesigt i Forza 3 :)

Postad 11 oktober 2009 - 14:04

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0

Okej, men vet någon om alla bilar i forza 3 låter lika (som typ gran turismio 4) för jag tycker ljudet är mesigt i Forza 3 :)

där svarade du ju själv på din egna frågor:

Din fråga: alla bilar låter lika?
Ditt svar: ljudet är mesigt.

Postad 11 oktober 2009 - 14:07

-Råttan-
  • -Råttan-
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

där svarade du ju själv på din egna frågor:

Din fråga: alla bilar låter lika?
Ditt svar: ljudet är mesigt.

Men jag har ju bara kört demon och på de bilarna så tycker jag att ljudet är lite mesigt men det finns ju typ 395 bilar till på det fullständiga spelet :)

Postad 11 oktober 2009 - 14:19

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6 702 inlägg
  • 0
Vem tror du ska kunna svara på det? Vi andra har också bara kört demot...

Postad 11 oktober 2009 - 15:36

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0
Nu har jag kört Shift-demot.

Är det snyggt? Jajamensan, snyggt som f-n.

Är ljudet bra? Ja.

Hur känns det att köra? Ungefär som om de lagt på däck av trä istället för gummi. En inte alltför skarp sväng i 120 km/h med en Nissan GTR och bilen kanar i sidled, känns inte särskilt realistiskt.

Sammantaget: Om du bara tittar på grafiken, köp Shift. Om du bryr dig om hur bilarna beter sig, köp Forza 3, det är helt överlägset i allt utom grafik (och möjligen ljud).

Jo, en sak till, fartkänslan va ju faktiskt bra i Shift, det medges.

Postad 11 oktober 2009 - 16:27

uppviglare
  • uppviglare
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Jag har inte spelat något NFS på många många år. Men normalt sett är NFS ett lite arkadaktigt bilspel. Som vissa föredrar. Alla vill inte ha realism. Så om du är en av dom som bara vill spela lite då och då och leka typ och inte är så väldigt intresserad av realism så kanske NFS är rätt. Men å andra sidan finns det mängder med hjälpmedel i Forza 3 som gör det lätt att köra.. Så jag skulle nog vilja påstå att Forza 3 är vinnaren vilket som. Om det inte är så att du skulle sakna allt blurande och allt annat arkad-tjaffs väldigt.

Postad 12 oktober 2009 - 10:45

Overmann
  • Overmann
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Okej, men vet någon om alla bilar i forza 3 låter lika (som typ gran turismio 4) för jag tycker ljudet är mesigt i Forza 3 :unsure:

Ljudet har väl aldrig varit Forzas starkaste sida och alla bilar låter rätt tråkigt sålänge man har på fabriksavgassystem. Byt ut det och du får ett mkt trevligare ljud från bilen om än inte det bästa jag hört i bilspel.

PS. Nä alla bilar låter inte likadant. Du hör skillnad mellan en Amerikansk stötstångs V8, en högvarvig Ferrari V8, en rak 6:a från BMW osv.

Redigerat av Overmann, 12 oktober 2009 - 10:48.

Postad 14 oktober 2009 - 13:27

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

• 643 inlägg
  • 0

Jag har inte spelat något NFS på många många år. Men normalt sett är NFS ett lite arkadaktigt bilspel. Som vissa föredrar. Alla vill inte ha realism. Så om du är en av dom som bara vill spela lite då och då och leka typ och inte är så väldigt intresserad av realism så kanske NFS är rätt. Men å andra sidan finns det mängder med hjälpmedel i Forza 3 som gör det lätt att köra.. Så jag skulle nog vilja påstå att Forza 3 är vinnaren vilket som. Om det inte är så att du skulle sakna allt blurande och allt annat arkad-tjaffs väldigt.

Jag väntar fortfarande på en bilsimulator som har allt "blurande och allt annat arkad-tjaffs". Jag är helt enkelt ute efter ett bilspel som på ett "realistiskt" (så realistiskt det går med tanke på att man tittar på en skärm) sätt förmedlar känslorna man upplever när kör bil, som fortfarande är realistiskt sätt till körbarheten.
Jag välkomnar blur effekter om närvarokänslan i spelet ökar. Välkomnar perspektivförskjutningar om det får min hjärna att tro mera på att jag sitter i en racebil än att jag sitter i soffan och lirar lugnt och avslappnat.

Däremot tröttnar jag snabbt på spel som Forza där parametrar styr allt och allting "stämmer" gällande acceleration, centripetalkraft och allt annat "tjaffs" ifall det inte ger mig som spelare en bra upplevelse.
Om jag ska köra en simulator för att öva till att faktiskt köra bil på bana så väljer jag Forza varje dag (varit i precis den sitsen). Ska jag "bara" spela ett spel helt enkelt för att jag tycker det är roligt, så väljer jag GRID eller SHIFT (om man nu får bukt på den otroligt kassa överstyrningen/bakhjulskasten).

Det var mina 5 cents. Om mina åsikter gör mig till en skrikande, omogen snorunge eller en med fötterna på jorden som faktiskt vågar säga vad han tycker, ja det är upp till er andra att bedöma.

Postad 14 oktober 2009 - 15:37

Unregistered78af1102
  • Unregistered78af1102
  • Mästare

• 2 753 inlägg
  • 0
Tycker du sa några visa ord där faktiskt, Agathorn.

Vill man lära sig racing-körning passar nog Forza bättre där man mer lär sig hur man ska ta en kurva. Men effekter som blur har ibland en skön effekt som fänglsar en mer och skapar en bättre körkänsla ;)

Postad 17 oktober 2009 - 21:02

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2 420 inlägg
  • 0
Nedd for speed shift med ratt är nog de bästa bilspel jag kört någonsin, ett mer realistiskt spel finns inte, man måste ha ratt för att spelet ska komma till sin rätt, körde med padden från början men eftersom spelet är en simulator så funkar de dåligt utan ratt, nu när jag har kört med ratt några dagar så är jag såld, känslan är enorm i spelet och med force feedback å allt på ratten så kan jag bara säga igen att detta är de mest realistiska spel jag spelat.

Kan även nämna att jag tagit hem Forza 3 demot och om Forza 3 inte blir bättre en demot ja då är de trist, Forza 3 är mera ett arkad spel och shift är en ren simulator, spelen är så långt ifrån varandra man kan komma, forza 3 suger i alla fall demot, man kör 120 och de känns som man står still och att kalla spelet för simulator är att överdriva.

För mig så är de Shift som gäller just nu, sjukt kul med ratt och de roliga är att alla bilar är olika, kör man till exempel Dodge Viper så är bilen tung styrd, de känns att man kör en tung bil men de bästa är att nu kan man drifta ordentligt när man har ratt, funkar presis som på riktigt om man ska sladda med en bil, har inte spelat ett spel som är så nära verkligheten förut.

Postad 17 oktober 2009 - 21:15

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0
Vad har du för inställningar för ratten i spelet? Jag försökte ge shift-demot en ärlig chans och efter två timmars prövande med olika inställningar så tyckte jag att det var ett av de sämre spelen, körmässigt, jag provat med ratt. Bilen rör sig överdrivet och forcefeedbackeffekterna är ett skämt jämfört med Forza3. Demot som är dåligt? Grafiskt var det trevligt och till viss del även ljudet men i övrigt inte mycket att hänga i granen. :D

Postad 17 oktober 2009 - 21:20

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2 420 inlägg
  • 0

Vad har du för inställningar för ratten i spelet? Jag försökte ge shift-demot en ärlig chans och efter två timmars prövande med olika inställningar så tyckte jag att det var ett av de sämre spelen, körmässigt, jag provat med ratt. Bilen rör sig överdrivet och forcefeedbackeffekterna är ett skämt jämfört med Forza3. Demot som är dåligt? Grafiskt var det trevligt och till viss del även ljudet men i övrigt inte mycket att hänga i granen. :D

Inställningar??? de finns inga inställningar för ratten i alla fall på xbox360, och de behövs inte heller, allt funkade perfekt på en gång, allt är exakt, finns inget man behöver ändra på.

Postad 17 oktober 2009 - 22:24

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0
Konstigt att de har tagit bort möjligheten ändra inställningar i fullversionen när det finns med i demot...

I demot kan man justera följande:
Steering dead zone
Accelerator dead zone
Brake dead zone
Steering sensitivity
Acceleration sensitivity
Braking sensitivity
Speed steering sensitivity
Forcefeedback

Gillar spel där man har möjlighet att justera som man vill ha det men fick inte till det i demot. Blir verkligen inget köp för min del då de enligt dig dessutom har tagit bort den möjligheten i fullversionen. :D

Postad 17 oktober 2009 - 22:53

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2 420 inlägg
  • 0

Konstigt att de har tagit bort möjligheten ändra inställningar i fullversionen när det finns med i demot...

I demot kan man justera följande:
Steering dead zone
Accelerator dead zone
Brake dead zone
Steering sensitivity
Acceleration sensitivity
Braking sensitivity
Speed steering sensitivity
Forcefeedback

Gillar spel där man har möjlighet att justera som man vill ha det men fick inte till det i demot. Blir verkligen inget köp för min del då de enligt dig dessutom har tagit bort den möjligheten i fullversionen. :D

Har testat demot nu och de är inte alls lika bra som full versionen, med alla inställningar som finns i demot har jag inte lyckats med någon bra inställning, däremot i fullversionen behövs inga inställningar eftersom allt funkar perfekt på en gång, demot gör ingen rättvisa av spelet, synd.

Postad 18 oktober 2009 - 23:17

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0

Kan även nämna att jag tagit hem Forza 3 demot och om Forza 3 inte blir bättre en demot ja då är de trist, Forza 3 är mera ett arkad spel och shift är en ren simulator, spelen är så långt ifrån varandra man kan komma, forza 3 suger i alla fall demot, man kör 120 och de känns som man står still och att kalla spelet för simulator är att överdriva.

Ärligt talat? Inte f-n är NFS Shift mer realistiskt än Forza (vare sig du pratar om 2 eller 3). Nädu, att NFS Shift skulle vara den bästa bilsimulatorn till 360 tror jag inte ens tillverkarna tycker. Både Forza och Race Pro slår det med hästlängder, på den punkten. Det är helt enkelt inte ett trovärdigt påstående. Det är ju faktiskt så att NFS Shift är det som är överlägset mer arkad. Bilarna kanar omkring på ett sätt bilar inte gör i verkligheten.

Snyggt är det och det har bra hastighetskänsla. Men bilarna beter sig inte som de gör i verkligheten (vilket de inte brukar göra i arkad-spel som NFS Shift).

Redigerat av SC-Zap, 18 oktober 2009 - 23:22.

Postad 19 oktober 2009 - 07:08

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2 199 inlägg
  • 0
Forza vilken dag som hellst

Postad 19 oktober 2009 - 10:04

Unregistered78af1102
  • Unregistered78af1102
  • Mästare

• 2 753 inlägg
  • 0
Yes det är Forza som gäller helt enkelt!

Postad 19 oktober 2009 - 14:15

Overmann
  • Overmann
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Man börjar ju undra om vissa skribenter överhuvudtaget suttit i en bil någon gång, än mindre kört en.

Den största kritiken folk har mot Forza verkar vara fartkänslan. Jag kan förstå kritiken men håller nog egentligen inte med.
G-krafter som är en bra förmedlare (kanske den bästa?) av att man rör på sig saknas helt i spel och därmed kommer spel alltid att kännas platt jämfört med verkligheten. Man kan välja att kompesera denna avsaknad genom att överdriva andra fartförmedlare, som syn och ljudintryck, bilfysik etc., men det är subjektivt om man tycker att det är rätt väg att gå.
Jag tycker att Forza gör det bra och med tanke på deras fysikmotor har jag mkt svårt att tro att bilarna inte rör sig skalenligt och därmed helt realistiskt fort.

Jag kanske är konstig och blir fartblind ovanligt snabbt men jag tycker faktiskt inte att verkligheten börjar flimra förbi ögonen i warpspeed när man börjar närma sig motorvägsfart, särskilt inte på bana.

Postad 19 oktober 2009 - 14:41

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0

demot gör ingen rättvisa av spelet, synd.

Det är kul att du dömer ut ett spel helt som är mer simulant än arkadens kungar NFS.
Men sen säger du att demos inte är rättvist sett att visa ett spel,
du motsäger ju dig själv väldigt mycket, vänt tills fredag och köp Forza 3 och testa hur det är då.

Postad 19 oktober 2009 - 14:43

NoizeR
  • NoizeR
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Har lirat båda spelen och kan säga att det är 2 helt olika typer. Forza är fortfarande simulator och inte racing som nfs är... men något som jag noterade va att Forza 3 flöt riktigt bra, och då menar jag riktigt bra. Kräver dock en del plats på hddn om man ska lägga in de grejor från skiva 2 :lol:

Postad 19 oktober 2009 - 14:45

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0

Jag kanske är konstig och blir fartblind ovanligt snabbt men jag tycker faktiskt inte att verkligheten börjar flimra förbi ögonen i warpspeed när man börjar närma sig motorvägsfart, särskilt inte på bana.

:lol:
Du är inte ensam, jag upplever inte heller det fenomenet, ens i hastigheter en bit över motorvägsfart.

Jag är lite nyfiken på vad exakt Guggen tycker är arkad i Forza 3, med tanke på att han tycker NFS Shift är mer av simulator?

Självklart är inte Forza 3 en renodlad simulator, en sån skulle inte sälja mycket (inte en lite mer renodlad ens, kolla Race Pro), men åt simulatorhållet är det ju.

Postad 19 oktober 2009 - 14:46

uppviglare
  • uppviglare
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0

Man börjar ju undra om vissa skribenter överhuvudtaget suttit i en bil någon gång, än mindre kört en.

Den största kritiken folk har mot Forza verkar vara fartkänslan. Jag kan förstå kritiken men håller nog egentligen inte med.
G-krafter som är en bra förmedlare (kanske den bästa?) av att man rör på sig saknas helt i spel och därmed kommer spel alltid att kännas platt jämfört med verkligheten. Man kan välja att kompesera denna avsaknad genom att överdriva andra fartförmedlare, som syn och ljudintryck, bilfysik etc., men det är subjektivt om man tycker att det är rätt väg att gå.
Jag tycker att Forza gör det bra och med tanke på deras fysikmotor har jag mkt svårt att tro att bilarna inte rör sig skalenligt och därmed helt realistiskt fort.

Väldigt bra sagt om fartkänslan! jag håller helt med!
Isf är det ju tydligen dålig fartkänsla i onboard-kamerorna på F1-bilar med :lol:

Redigerat av uppviglare, 19 oktober 2009 - 14:48.

Postad 19 oktober 2009 - 15:50

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6 702 inlägg
  • 0
Ni får komma ihåg att bilspel inte simulerar verkligheten, utan vad folk tror verkligheten är.

Så folk som klagar på dålig fartkänsla tror att världen blir suddig vid 120 km/h, att en bil utan problem kör upp i 150 km/h på 2 sekunder och sånt.

Det är säkert samma människor som använder Nürnburgring-tiderna för att bestämma om en Corvette är snabbare än en GTR.

Postad 19 oktober 2009 - 16:26

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1 812 inlägg
  • 0
Blir världen suddig när man kör bil, så är det dags att uppsöka läkare.

Postad 19 oktober 2009 - 16:29

uppviglare
  • uppviglare
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0

Ni får komma ihåg att bilspel inte simulerar verkligheten, utan vad folk tror verkligheten är.

Så folk som klagar på dålig fartkänsla tror att världen blir suddig vid 120 km/h, att en bil utan problem kör upp i 150 km/h på 2 sekunder och sånt.

Det är säkert samma människor som använder Nürnburgring-tiderna för att bestämma om en Corvette är snabbare än en GTR.

:lol: Är tiderna inte avgörande för vilken bil som kommer runt banan snabbast? :blush: jag hänger inte med i denna tidsrymds-ifrågasättning...

Vilken rebell du är! :blush:

Iofs är tidsresor kanske möjliga enligt vissa forskare så du kanske har rätt.

Redigerat av uppviglare, 19 oktober 2009 - 16:30.

Postad 19 oktober 2009 - 17:16

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6 702 inlägg
  • 0

jag hänger inte med i denna tidsrymds-ifrågasättning...

Trodde inte det heller...

Postad 19 oktober 2009 - 19:47

uppviglare
  • uppviglare
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0

Trodde inte det heller...

aahaa juste du kanske menar vilken som har högst tophastighet med snabbast? nää då visar inte tiderna på en bana med massa kurvor nått vidare relevant resultat B) det har du rätt i.

Postad 19 oktober 2009 - 20:03

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12 561 inlägg
  • 0
Har inte spelat Forza 3 än, men jag liksom gillade inte Need for Speed Shift, hoppas att Forza 3 håller vad den ser ut att vara -mycket bra.

Postad 19 oktober 2009 - 20:10

Unregistered78af1102
  • Unregistered78af1102
  • Mästare

• 2 753 inlägg
  • 0
Precis, banorna är gjorda för att köras snabbt på, inte som smala cykelvägar precis där det känns snabbt i 30km/h.....

Postad 19 oktober 2009 - 21:40

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

• 2 420 inlägg
  • 0
Du måste så klart ställa in bilarna, inte bara att köra, man måste tweka en hel del men när allt är inställt så kan man inte komma närmare verkligehten, dom har lyckats riktigt bra med detta i Shift.
Man kan inte ta kurvor i 150km/h utan man måste börja tänka att man kör bil på riktigt, bromsa i tid, inte gasa för mycket och inte göra för stora rörelser med ratten, bilen uppför sig presis som en riktig bil skulle göra om du försökte köra den på samma sätt, tvärtemot vad de är i forza 3 demot där bilarna verkar gå på räls.
Ni kan ju kolla på dom här filmerna som är ett bevis på att de inte är något fel på hur bilarna uppför sig, bara att tuta å köra.

http://forum.ea.com/...ist/309042.page

Och jag känner igen mig själv i dessa klipp, kör ungeför lika när jag själv spelar, allt funkar perfekt, allt är mycket realistiskt.

Postad 19 oktober 2009 - 21:46

uppviglare
  • uppviglare
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Jag tror vi har en ironisk kompis här B)

hoppas jag iaf...

Redigerat av uppviglare, 19 oktober 2009 - 21:47.

Postad 19 oktober 2009 - 21:50

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0
Kollade lite på videon med McLaren F1. Om du på allvar tror att man får såna släpp i 60-70 mph i en kurva som inte är särskilt skarp så är jag helt övertygad om att du har fel.

Men då förstår jag att du tycker det här är verklighetstroget.

I banracing får man inte såna släpp så lätt. Vill man köra på sladd kör man rally, inte banracing.

uppviglare: Tyvärr tror jag inte det. Han tror verkligen att superbilar sladdar sig igenom kurvor på det här sätt, i låga hastigheter.

Redigerat av SC-Zap, 19 oktober 2009 - 21:51.

Postad 19 oktober 2009 - 22:17

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1 812 inlägg
  • 0

Kollade lite på videon med McLaren F1. Om du på allvar tror att man får såna släpp i 60-70 mph i en kurva som inte är särskilt skarp så är jag helt övertygad om att du har fel.

Tyckte F1:an där uppförde sig som en gammal Volvo 740 på vägarna i Lappland B) Mätaren i filmen visar MPH, men en modern bil hoppar inte som en gräshoppa i de farterna.

Här är fartrekord med en riktig McLaren F1 (391km/h!):
http://www.youtube.c...h?v=vGBI_kGwqAk

Jämför man filmerna rakt av, så ser man tydligt att "fartkänslan" i Need of Speed Shift är helt uppåt väggarna.

Redigerat av Walkir, 19 oktober 2009 - 22:19.

Postad 19 oktober 2009 - 22:27

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1 636 inlägg
  • 0

I banracing får man inte såna släpp så lätt. Vill man köra på sladd kör man rally, inte banracing.

Kunde inte sagt det bättre B) och bara efter att ha sett klippet på shift ser det ju helt uppåt väggarna orealistiskt ut, men kul kan man tycka att det är. Känns mer som streetrace eller rally med de kurvtagningarna

mvh

Postad 19 oktober 2009 - 22:29

uppviglare
  • uppviglare
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0

Men då förstår jag att du tycker det här är verklighetstroget.

uppviglare: Tyvärr tror jag inte det. Han tror verkligen att superbilar sladdar sig igenom kurvor på det här sätt, i låga hastigheter.

Jag får en känsla av att sämre förare (ofta med skev verklighetsuppfattning) gillar såna spel eftersom dom inte behöver köra lika bra och komma nära gränsen och att gå över den. ( utom när man går över den och antingen understyr eller sladdar rakt ut ur en kurva). Men däremot får en känsla av att man klarar dessa "sladdar". Har väll med tillfredställande att göra. Och isf är det helt rätt att satsa på det spelet man får ut mest glädje av.
Men det är bara spekulationer. Självklart gäller detta inte i alla fall B) Men i vissa fall känns det nära sanningen...

Postad 20 oktober 2009 - 10:36

Unregistered78af1102
  • Unregistered78af1102
  • Mästare

• 2 753 inlägg
  • 0
Måste erkänna att jag fick en lite ändrad bild av shift efter att ha tittat på filmerna, men jag tror ändå Forza är flera gånger bättre på de flesta momenten.

Postad 20 oktober 2009 - 12:32

Unregisteredc00b10ee
  • Unregisteredc00b10ee
  • Beroende

• 1 088 inlägg
  • 0
Shift är rätt kul att leka runt med efter man tweakat inställningar ocg dylikt. Men att börja kalla det realistiskt? Ja då behöver man nog uppsöka proffessionel hjälp. Spelet är kul som sagt, inte mer.
Att jämföra det med Forza är dock en ren förolämpning mot det sistnämnda.

Edit: Stavar som ett sär.

Redigerat av Unregisteredc00b10ee, 20 oktober 2009 - 12:35.

Postad 21 oktober 2009 - 07:56

Agathorn
  • Agathorn
  • Forumräv

• 643 inlägg
  • 0
Jag köpte ju faktiskt Shift och hoppades att jag skulle uppskatta det som är bra med spelet och glömma dom dåliga bitarna. Och spelet är i alla fall halvlyckat trots allt.

Men ja bilarna får bakhjulssläpp väldigt lätt och enl. mig orealistiskt. Det hjälper om man sätter ner deadzone som någon skrev och drar ner känsligheten så att överstyrningen i alla fall minskar. Men visst är det lite overkligt att bakhjulen släpper i 150 km om man tar en sväng som inte är alltför skarp. Jag uppskattar dock vissa element i spelet (billjuden som är riktigt härliga och fartkänslan med blurret och att allt blir svartvitt ifall man kör in i något osv), så jag förlåter detta.

Ang. att det är orealistiskt att det blurrar ... Ja det är klart det inte är så i verkligheten men man sitter ju faktiskt framför en TV och där får man inte "riktiga" påverkningar som G-kraft och tunnelseende och då ser jag inget fel i att simulera det på bästa möjliga sätt. Att förvränga ljudet (pip i öronen när man kör på något), förvränga bilden (blur i över 250 km/h t.ex.), perspektivet (vidvinkel vid snabb körning och mer inzoomat vid snabb inbromsning + trycks närmare ratten) osv anser jag bara är en fördel.
Men visst alla tycker inte om det och då är det bra att det finns spel som Forza. Jag kommer lira båda Shift och Forza 3 och koncentrera mig på vad som är bra med respektive spel för dom är bra på olika saker. Forza med alla bilar och trimningar och mer realistisk körning (enl. mig) och Shift på en mer häftig upplevelse med bild och ljud (dock inte ett enkelt spel för den sakens skull, jag anser det vara ett rätt svårt spel).

Kul när man ibland omvärderar ett spel efter att ha gett det en ärlig chans :angry:

Postad 21 oktober 2009 - 08:37

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0
Bra där, Agathorn. Jag tror också att det finns fördelar med Shift, men inte att de fördelarna är som Guggen skriver.

Postad 21 oktober 2009 - 10:29

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2 199 inlägg
  • 0

Edit: Stavar som ett sär.

Inte så många utanför skellefteås gränser som vet vad sär är :angry:
Hahaha, uräkta men måste bara påpeka det.
Sa det senast igår till tjejena som är från Piteå och hon fattade inte vad jag menade :D

Postad 21 oktober 2009 - 10:43

Overmann
  • Overmann
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Inte så många utanför skellefteås gränser som vet vad sär är :D
Hahaha, uräkta men måste bara påpeka det.
Sa det senast igår till tjejena som är från Piteå och hon fattade inte vad jag menade :P

Ursäkta?
Såvida ni inte har en egen definition däruppe så tror jag faktiskt att det är rätt vida spritt vad ett sär är :angry:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.