Panasonic TX-L32C10E
56 svar till detta ämne
Postad 25 December 2009 - 23:23
Zimma
-
Zimma
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
En tråd som från början diskuterade en Sony 32" TV övergick till en diskussion om Panasonic TX-L32C10E eftersom Expert verkar ha ganska gott om dem och flera har köpt den. Tipsa gärna om inställningar mm här. Recension till en liknande modell (TX-L32S10)finns här: http://www.hdtvtest....20090630156.htmDet senaste inlägget som skrevs av Noah06 i den ursprungliga tråden: Vad bra,hoppas du blir nöjd. Tänkte inte alls hur det är om man står upp. Men det finns en sak som gör mig galen på denna tv.När man går till bio-läget och sedan färgtemp.varm,då blir det för mycket rött i bilden,går ej att titta eller kalibrera bort.Med "normal"blir mycket bättre men man tv tappar lite i svärtan.Kan du eller nån annan se detta på sin tv ?Tacksam för svar
Jag ska kika närmare på det innan helgen är över. Jag har inte riktigt hittat det perfekta bildläget. Hur är det med pixelmapping? Jag fick inte ens upp 1366x768 som ett alternativ när jag kopplade in min laptop. mot min Samsung Q97 med samma upplösning kan jag iaf välja 1360x768 och det är iaf nära.  Edit: Läste på ett annat forum att Experts säljare hade dragit exakt samma visa som de drog för mig. Att denna TV skulle vara dålig och att man bör kolla på något annat direkt. Inställningarna var hemska! Jag hade dock inte tid att be om kontrollen för att pilla men de hade säkerligen lagt ner tid på att sabba bilden så att allt såg blekt och jävligt ut. Jag sa att jag skulle komma tillbaka med den om den var så hemsk. När jag kom hem och hade plockat upp TV:n och ändrat inställningar i 2 min fick jag en bild som såg minst lika bra ut som många dyrare modeller.
Redigerat av Zimma, 26 December 2009 - 00:22.
Postad 26 December 2009 - 01:13
Noah06
-
Noah06
-
Veteran
-
-
1592 inlägg
"Zimma"
Som vanligt,de vet inte vad de snackar om.När jag köpte min för en månad sedan sa de till mig att jag gjorde ett kap,haha.Lyssna aldrig på stormarknads försäljare,mycket okunniga är de(oftast), alla apparater är dåligt inställda där och i kraftig belysta lokaler.Mao går inte att få ett rättvist bild där.Tv-n kostar 3000:- nu(jag betalade min 4k),och som jag sa tidigare det är budget tv och i den klass är den mycket bra.Den fixar 24p(för ett år sedan var den funktion oftast i de dyrare modeler),har enkla men bra inställningar(som alltid med panna),genomgående bra bildkvalitet(har testat:digital tv,bluray,dvd),så är jag nöjd(utom de röda avvikelser "färgtemp."-varm).Har inte testat med datorn och kan inte uttala mig.Annars är jag förespråkare av plasma teknik och har en pio 428xd i vardagsrummet  ,men denna lcd duger som sovrums tv.
Postad 26 December 2009 - 01:29
Yellow bird
-
Yellow bird
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej Zimma,
Jag fick EXAKT samma förklaring när jag frågade om tv:n och att jag inte skulle köpa den. Vilket jag gjorde ändå, ångrar inte en krona. Är riktigt nöjd. Jag köpte min på Expert i Arninge!
Budget och budget, nu vid mellandagsrean går den för 2.999:-, och innan runt 4-5 lax. Klart värd att ha i vardagsrummet också!
Mixtrat lite med inställningarna och är mycket nöjd över bilden, även kört mitt Xbox 360 via HDMI - vilket var riktigt NICE!
Köp, köp, köp om den finns kvar!
Redigerat av Yellow bird, 26 December 2009 - 01:31.
Postad 26 December 2009 - 10:36
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Det där är faktiskt en av de bättre LCD:erna eftersom den har IPS-panel som ger bra färger även från sidan.
Postad 26 December 2009 - 16:19
Noah06
-
Noah06
-
Veteran
-
-
1592 inlägg
Det där är faktiskt en av de bättre LCD:erna eftersom den har IPS-panel som ger bra färger även från sidan.
Det stämmer,och det funkar i praktiken.Jag är nöjd med tv-n
Postad 27 December 2009 - 11:39
Unregisteredae821c86
-
Unregisteredae821c86
-
Användare
-
-
122 inlägg
Hej!
Jag har köpt denna TV på tidigare rea på El giganten för 3790:- .. och i förrgår köpte mina föräldrar en för 2999:- till extra tv.
Jag är då väldigt nöjd ändå till det priset.
En fundering.. provade koppla in BLU-ray spelare till den.. och 720p funkar.. 1080i funkar.. och 1080p funkar?!? .. Slår jag på 1080p på blu-ray så står det på skärmen "1080p" .. 1080p 24p var inte heller några problem.
Innebär det att den är full-hd?
Mvh
Postad 27 December 2009 - 11:49
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Nej!
Den skalar om 1920*1080 till 1366*768.
Du kan aldrig visa mer pixlar än vad panelen fysiskt har.
Postad 02 January 2010 - 01:04
Unregistered5b74bf0f
-
Unregistered5b74bf0f
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Hur är det med pixelmapping? Jag fick inte ens upp 1366x768 som ett alternativ när jag kopplade in min laptop. mot min Samsung Q97 med samma upplösning kan jag iaf välja 1360x768 och det är iaf nära. 
Har du hunnit testat något mer? Ingen jag fått tag på som testat att koppla in dator till denna teve.
Postad 02 January 2010 - 13:55
Unregisteredae821c86
-
Unregisteredae821c86
-
Användare
-
-
122 inlägg
Nej! Den skalar om 1920*1080 till 1366*768.
Du kan aldrig visa mer pixlar än vad panelen fysiskt har.
OKej.. isåfall skalar den om bra, då 1080i såg sämre ut än 1080p .. Blev fundersam eftersom om jag kör 1080p signal till min Sony 40" 720p så blir det bara svart  Mvh
Postad 02 January 2010 - 18:24
kivotr
-
kivotr
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag köpte denna tv för ett par dagar sen, och är verkligen jättenöjd!
Det enda jag undrar lite över är koppling från dator till tv.
Har en macbook från 2008, i den har jag mini-dvi uttag till tvn.
Jag köpte en mini-dvi-dvi adapter, en dvi-hdmi adapter och slutligen en hdmi-kabel.
Frågan är, behöver jag ha denna länga av olika kablar etc eller finns det något lättare sätt? Jag har ju inget dvi uttag på tvn, och vad jag sett, finns inga mini-dvi-hdmi adapters.
Skulle vara trevligt att få både ljud och bild till tv:n istället för att behöva koppla ett helt gäng av sladdar.
PS. Kom även på en till, när jag kopplar in macbooken till tvn ser jag inte själva apple-verktygsfältet "där uppe". Vet någon om detta går att korrigera? Bifogar en bild på hur detta ser ut. Ds.
Bild_1.png 1.75MB
1 Antal nerladdningar
Postad 03 January 2010 - 11:53
Unregistered5b74bf0f
-
Unregistered5b74bf0f
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jag köpte denna tv för ett par dagar sen, och är verkligen jättenöjd! Det enda jag undrar lite över är koppling från dator till tv.
Har en macbook från 2008, i den har jag mini-dvi uttag till tvn. Jag köpte en mini-dvi-dvi adapter, en dvi-hdmi adapter och slutligen en hdmi-kabel.
Frågan är, behöver jag ha denna länga av olika kablar etc eller finns det något lättare sätt? Jag har ju inget dvi uttag på tvn, och vad jag sett, finns inga mini-dvi-hdmi adapters.
Skulle vara trevligt att få både ljud och bild till tv:n istället för att behöva koppla ett helt gäng av sladdar.
PS. Kom även på en till, när jag kopplar in macbooken till tvn ser jag inte själva apple-verktygsfältet "där uppe". Vet någon om detta går att korrigera? Bifogar en bild på hur detta ser ut.
Så blir det när den in pixelmappar alternativt så har du overscan på. Har du kollat efter att overscan är avstängt på teven. Har en panasonic-plasma och där finns i meny en inställning som heter overscan har jag för mig. Stänger du av den så ska hela bilden synas. Kolla efter den. Den funktionen finns för att i vissa vanliga tv-sändningar kan det finnas "störningar"/felaktigheter längst ut i bilden och då har man en liten overscan så att användaren ska slippa se det och få en fin bild över hela ytan. Men när datorn är inkopplad ska detta stängas av. Är väldigt intresserad av att höra hur denna teve fungerar med datorn. Just det. Finns även ett tillbehör till macen. En liten dosa med HDMI-utgång som man kopplar till både bildutgången och ljudutgången. Inget originaltillbehör och kostar en del också, typ 800 spänn eller nåt sånt. Finns på macoteket. Vet dock inte om den finns till mini-dvi eller om den endast finns till mini-displayport.
Redigerat av Unregistered5b74bf0f, 03 January 2010 - 11:56.
Postad 03 January 2010 - 17:34
kivotr
-
kivotr
-
Rookie
-
2 inlägg
Så blir det när den in pixelmappar alternativt så har du overscan på. Har du kollat efter att overscan är avstängt på teven. Har en panasonic-plasma och där finns i meny en inställning som heter overscan har jag för mig. Stänger du av den så ska hela bilden synas. Kolla efter den.
Den funktionen finns för att i vissa vanliga tv-sändningar kan det finnas "störningar"/felaktigheter längst ut i bilden och då har man en liten overscan så att användaren ska slippa se det och få en fin bild över hela ytan. Men när datorn är inkopplad ska detta stängas av.
Är väldigt intresserad av att höra hur denna teve fungerar med datorn.
Just det. Finns även ett tillbehör till macen. En liten dosa med HDMI-utgång som man kopplar till både bildutgången och ljudutgången. Inget originaltillbehör och kostar en del också, typ 800 spänn eller nåt sånt. Finns på macoteket. Vet dock inte om den finns till mini-dvi eller om den endast finns till mini-displayport.
Tack så mycket på den! Bytte til 16:9 och stängde av overscan, och det funkade! Tack även för tipset gällande hdmi-kabel, ska kolla upp det!
Postad 04 January 2010 - 11:15
Unregistered5b74bf0f
-
Unregistered5b74bf0f
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Tack så mycket på den! Bytte til 16:9 och stängde av overscan, och det funkade! Tack även för tipset gällande hdmi-kabel, ska kolla upp det!
Skönt då vet jag att det fungerar iaf =)
Postad 05 January 2010 - 18:29
TheKeeM
-
TheKeeM
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej,
köpte denna tv idag. kostade 3490 på elgiganten.
Pluggat in allt och kört igång den osv.
Men skulle behöva lite hjälp med inställningarna.
TV signalerna får jag analogt. Vilket iofs gör bilden sämre. men skärpan är inte nå vidare tycker jag på tvn. Påminner om när man tar kort och man inte fokuserat ordentligt!  Inte jätte mycket men lite grann. Vart in och pillat på bildinställningarna men den "skärpa" menyn hjälpte inte mycket. Är det helt enkelt så att det är så på analogt eller gör jag något fel?
När jag kör DVDn via scart så är bilden inte helt ok heller. Körde igång Simpsons the movie och när figurerna inte rör sig så är bilden fin och skarp, men så fort dom gör någon rörelse så blir den delen oskarp.
Kör också Wii genom orginal kablarna. Ska köpa komponent kablar någon dag. Denna bild är inte heller så skarp som jag väntade mig.
Sen skulle jag vilja ha lite tips av de som har en sån här tv om bildinställningar, vad man ska köra osv osv. Är lite halft färgblind så är det någon som har lust att dela med sig av sina inställningar som man kan testa så är jag tacksam.
Kan tillägga att det är min första LCD tv också, haft en lite tjockis förut!
Postad 05 January 2010 - 19:48
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Man får inte det bästa för dem pengarna men för att ta det kort så är detta en kanonbra TV för dem pengarna.
Analog TV är inte speciellt bra och har du tidigare haft en mindre TV så blir det ännu tydligare.
Att det blir suddigt när det rör sig kan bero på att du är känslig för dålig rörelseskärpa som samtliga LCD lider av så länge de inte har 100Hz eller 200Hz-teknik.
Rörelseskärpan ligger på 300 linjer medan tex en plasma ligger på 900-1080, en 100Hz LCD typiskt 500-600 och de allra nyaste med 200Hz och scanning backlight 1080.
Postad 05 January 2010 - 19:56
TheKeeM
-
TheKeeM
-
Rookie
-
9 inlägg
ah ok då hänger jag med! 
Jag har en till fundering. Har försökt koppla in S-video i tvn. Separata Svideo ingången på sidan.
Testat från både Datorn och DVDn.
Ingan av dessas bilder kommer upp. I datorn så verkar den känna av att den är inkopplad och man kan välja att utvidga till denna. men den förblir svart när man trycker verkställ.
Kör man från DVDn så kommer detinte upp någon bild över huvud taget.
Det är inge fel på kabeln för den fungerar om man kör från Svideo i dvdn till en svideo-scart konverterare och in i tvn. Dock blir bilden grå då.
Måste man aktivera Svideo ingången på något sätt i tvn?
EDIT: ska tillägga att övriga ingångar på sidan (AV3) fungerar. alltså komposit ingångarna.
EDIT2: löste S-video grejen!
Redigerat av TheKeeM, 05 January 2010 - 20:58.
Postad 05 January 2010 - 21:14
Jonkeman
-
Jonkeman
-
Rookie
-
2 inlägg
Blev sugen på denna för att ha i sovrummet men jag undrar hur jag smidigast skall lösa om jag vill se film från pc'n utan att dra kablar såvida det inte är en permanent lösning.
Går det utnyttja rj45 anslutningen på ngt sätt? Såg att tv'n skall ha en sådan, vad är den till för?
Jag såg i annat fall att Western Digital har en ok mediaspelare för 849:-
btw inte bara Siba som spelar fult
Elgiganten +100:- 2009-12-14 3890 :-
+1000:- 2009-12-15 4890 :-
+450:- 2009-12-18 5340 :-
+150:- 2009-12-21 5490 :-
-2000:- 2010-01-04 3490 :
Postad 05 January 2010 - 21:28
nixpix2
-
nixpix2
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Jag är inte på något sätt en expert, men jag kollade på den tv:n idag. Jag anser mig inte vara den känsliga typen när det gäller eftersläpningar, men jag tyckte den tv:n hängde med riktigt dåligt när bilden rörde sig. Ok bild annars, men det här var första gången jag kände att jag verkligen störde mig på en sådan sak. Jag upplevde inte problemet lika stort när det var en hd-kanal som visades i butiken, utan det hela blev uppenbart när vi bytte till svt 1. Mitt råd är att titta och jämföra med andra billigare tv-apparater innan köp.
Postad 06 January 2010 - 10:53
orbetu
-
orbetu
-
Rookie
-
4 inlägg
Köpte den igår för 3490 och mitt första intryck är att den är riktigt bra. Men: jag har kopplat en DVD-spelare - en mycket billig sådan, köpt för ungefär ett år sedan - till tv:n och färgerna är väldigt blaskiga när jag ser på en film. (Det är inget problem med ljudet och färgerna är utmärkta när jag ser på någon tv-kanal.) Kan det ha att göra med Scart-kontakten? De jag har, och som jag också har kopplat mellan DVD:n och tv:n, är flera år gamla. Tydligen har tv:n RGB Scart. Finns det olika varianter av Scart? Kan jag behöva köpa just en RGB Scart-kabel för att färgerna ska bli bra?
Eller kan det vara fråga om någon inställning på tv:n jag behöver göra för att bilden ska bli schyrre även när jag ser på DVD?
Tack på förhand
Orbetu
Postad 06 January 2010 - 10:54
Zero
-
Zero
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
Tycker det är en väldigt bra tv, hittar ni den för 2990:- så är det bara att slå till. Sjukt mycket tv för de pengarna
Redigerat av Zero, 06 January 2010 - 10:54.
Postad 06 January 2010 - 21:27
Noah06
-
Noah06
-
Veteran
-
-
1592 inlägg
Köpte den igår för 3490 och mitt första intryck är att den är riktigt bra. Men: jag har kopplat en DVD-spelare - en mycket billig sådan, köpt för ungefär ett år sedan - till tv:n och färgerna är väldigt blaskiga när jag ser på en film. (Det är inget problem med ljudet och färgerna är utmärkta när jag ser på någon tv-kanal.) Kan det ha att göra med Scart-kontakten? De jag har, och som jag också har kopplat mellan DVD:n och tv:n, är flera år gamla. Tydligen har tv:n RGB Scart. Finns det olika varianter av Scart? Kan jag behöva köpa just en RGB Scart-kabel för att färgerna ska bli bra? Eller kan det vara fråga om någon inställning på tv:n jag behöver göra för att bilden ska bli schyrre även när jag ser på DVD?
Tack på förhand Orbetu
Den här typen av bildöverföring är sämsta tänkbara(alltså scart-kontakt),så försök köpa en annan dvd(med hdmi) eller ännu bättre Blu-ray och du kommer att få helt annat upplevelse,mycket bättre bild och ljud.Det finns Blu-ray spelare för 999 kr.idag,och tro mig du kommer att vara mycket nöjd.Det vore synd att inte kunna utnyttja bästa möjligheter med platt tv.
Postad 07 January 2010 - 18:38
orbetu
-
orbetu
-
Rookie
-
4 inlägg
Den här typen av bildöverföring är sämsta tänkbara(alltså scart-kontakt),så försök köpa en annan dvd(med hdmi) eller ännu bättre Blu-ray och du kommer att få helt annat upplevelse,mycket bättre bild och ljud.Det finns Blu-ray spelare för 999 kr.idag,och tro mig du kommer att vara mycket nöjd.Det vore synd att inte kunna utnyttja bästa möjligheter med platt tv.
Tack för svaret. Jag hade tänkt att använda DVD:n i sovrummet bara som en filmspelare och inom kort köpa en ny (med inspelningsbar hårddisk samt timeshift) till tv:n i vardagsrummet. Kanske slänger jag ut den befintliga DVD:n och köper en annan med HDMI men som är ändå billigast tänkbara. Att man aldrig får vara RIKTIGT nöjd ... ;-) Orbetu
Postad 07 January 2010 - 18:59
Noah06
-
Noah06
-
Veteran
-
-
1592 inlägg
Tack för svaret. Jag hade tänkt att använda DVD:n i sovrummet bara som en filmspelare och inom kort köpa en ny (med inspelningsbar hårddisk samt timeshift) till tv:n i vardagsrummet. Kanske slänger jag ut den befintliga DVD:n och köper en annan med HDMI men som är ändå billigast tänkbara. Att man aldrig får vara RIKTIGT nöjd ...
;-) Orbetu
Ok,jag förstår.Men iaf, det finns billiga dvd med hdmi (499 kr.tror jag)så det kan vara en möjlighet för sovrummet.Mvh
Postad 07 January 2010 - 19:10
Plowk
-
Plowk
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Hur är det med responstiden?
Tänkt använda till min PS3 så extrema släpningar är ingen höjdare... Game mode?
Postad 07 January 2010 - 19:19
Noah06
-
Noah06
-
Veteran
-
-
1592 inlägg
Hur är det med responstiden? Tänkt använda till min PS3 så extrema släpningar är ingen höjdare... Game mode?
Jag har spelat lite med Xbox 360 och det funkar bra,och ja,det finns "game mode".
Postad 07 January 2010 - 19:24
Plowk
-
Plowk
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag har spelat lite med Xbox 360 och det funkar bra,och ja,det finns "game mode".
Du råkar inte ha provat med Devil may cry 4? Ska köpa Bayonetta så jag är lite skraj att de kommer bli för mycket släpningar  Kommer använda HDMI kabel när jag spelar iaf.
Postad 07 January 2010 - 19:39
Noah06
-
Noah06
-
Veteran
-
-
1592 inlägg
Tomb Raider(underworld) och Pure har jag lirat på tv:n,och det var helt OK.Tycker iofs att 32'' för spel är i minsta laget,(kör hellre på tv:n i vardagsrum)men det funkar också.Jag är nöjd med den tv:n.
Redigerat av Noah06, 07 January 2010 - 19:41.
Postad 08 January 2010 - 12:27
beater
-
beater
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Köpte en igår på Elgiganten för 3499kr.
Packade precis upp den, och har en fråga. Plasten framför panelen är lös, går att trycka in 2-3mm runt om hela ramen. Ska det vara så?
Detta är min första lcd, har bara plasma sedan innan, och där är det ju inte så...
Jag hoppas ni förstår hur jag menar
Postad 08 January 2010 - 17:08
Noah06
-
Noah06
-
Veteran
-
-
1592 inlägg
Köpte en igår på Elgiganten för 3499kr. Packade precis upp den, och har en fråga. Plasten framför panelen är lös, går att trycka in 2-3mm runt om hela ramen. Ska det vara så? Detta är min första lcd, har bara plasma sedan innan, och där är det ju inte så... Jag hoppas ni förstår hur jag menar 
På min var det plasten runt om ramen,inte på panelen,så jag är inte säker hur det ligger till.Jag tänkte på den kille och hans LG(det gick åt he****),men tror att det inte samma sak med dig.Iaf,det fanns ingen plast framför panelen på min.
Postad 11 January 2010 - 23:54
Plowk
-
Plowk
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Fick hem min idag från elgiganten för 3500kr.
Sjukt nöjd . Trodde aldrig att de skulle vara så schysst bild och responstid.
Rekomenderar starkt.
Postad 12 January 2010 - 18:21
Fredde321
-
Fredde321
-
Användare
-
-
249 inlägg
köpte också en i all hast i mellandagarna för 2999:- på expert.
Men nu upplever jag också eftersläpningarna ganska bra när jag spelar hd från tvixen, annars funkar den kalas.
Troligen går det inte att göra något åt, det är dock bara i sovrummet..så får funka så länge..
Är någon intresserad är den till salu annars för 2900:-
Mvh fredde
Postad 12 January 2010 - 18:51
beater
-
beater
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
På min var det plasten runt om ramen,inte på panelen,så jag är inte säker hur det ligger till.Jag tänkte på den kille och hans LG(det gick åt he****),men tror att det inte samma sak med dig.Iaf,det fanns ingen plast framför panelen på min.
Jag ringde Elgiganten och de sa att jag skulle komma in och få en ny, och det gjorde jag. Men den är likadan, åkte då till en annan butik och deras panasonicar var likadana. Kände på ALLA andra märke som fanns i butiken, och ingen av de hade det likadant. Så panna har väl det så.
Postad 12 January 2010 - 18:55
beater
-
beater
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Ni som har den, och är nöjda.
Vilka inställningar kör ni med?
Postad 13 January 2010 - 01:40
Noah06
-
Noah06
-
Veteran
-
-
1592 inlägg
Jag ringde Elgiganten och de sa att jag skulle komma in och få en ny, och det gjorde jag. Men den är likadan, åkte då till en annan butik och deras panasonicar var likadana. Kände på ALLA andra märke som fanns i butiken, och ingen av de hade det likadant. Så panna har väl det så.
Så konstigt,jag köpte min på "expert" och som jag sa,plasten var bara runt om ramen på min tv.Så vad gjorde du?Tog du bort plasten?Tror iofs att det är bara vanliga plasten som sitter på panalen.
Postad 13 January 2010 - 18:40
beater
-
beater
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Så konstigt,jag köpte min på "expert" och som jag sa,plasten var bara runt om ramen på min tv.Så vad gjorde du?Tog du bort plasten?Tror iofs att det är bara vanliga plasten som sitter på panalen.
Alltså inte skyddsplasten på ramen, den tog jag med bort. Alltså panelens yttre lager, prova att trycka med fingret i varje hörn samt på nedansidan så ser du nog att den är lös och går att trycka in flera mm. Tryck 5mm in precis vid ramen. Jag hoppas du förstår vad jag menar
Postad 14 January 2010 - 00:31
Noah06
-
Noah06
-
Veteran
-
-
1592 inlägg
Ni som har den, och är nöjda. Vilka inställningar kör ni med?
-Visningsläge: Bio -Färgtemp: Normal (i "varm" läge blir obalanserade nivåer av rött på min tv,mao för mycket rött.Men testa gärna på din.Man vinner lite i svärtan tror jag) -Kontrast: 38-44 -Ljus: 0 -Färg: 28-30 -Skärpa: 0 -Övrigt: av
Postad 16 January 2010 - 23:08
Plowk
-
Plowk
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Efter lite filmtittande så stör jag mig lite på att allt är så himla mörkt.
Har försökt att ändra lite på inställningarna men får inte till det riktigt...
Just nu kör jag:
-Visningsläge: Spel
-Färgtemp: Normal
-Kontrast: 50
-Ljus: 12
-Färg: 30
-Skärpa: 5
-Övrigt: av
Redigerat av Plowk, 16 January 2010 - 23:08.
Postad 21 January 2010 - 10:54
beater
-
beater
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Jag har märkt en sak som jag vill fråga er andra om som har denna modellen med.
När jag har overscan avstängd (som jag anser man ska ha) så syns små vita streck längst upp till vänster hela tiden.
För att slippa se dem så måste jag ha overscan påslagen. Hur har ni andra det?
Postad 21 January 2010 - 16:57
Noah06
-
Noah06
-
Veteran
-
-
1592 inlägg
Jag har märkt en sak som jag vill fråga er andra om som har denna modellen med. När jag har overscan avstängd (som jag anser man ska ha) så syns små vita streck längst upp till vänster hela tiden. För att slippa se dem så måste jag ha overscan påslagen. Hur har ni andra det?
Det behövs ibland,beror på sändningar.
Postad 21 January 2010 - 18:21
beater
-
beater
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Det behövs ibland,beror på sändningar.
Varför finns strecken där överhuvudtaget?
Postad 25 January 2010 - 01:40
Noah06
-
Noah06
-
Veteran
-
-
1592 inlägg
Varför finns strecken där överhuvudtaget?
Det beror på materialet som TV:n matas med.Men annars ha den avstängd(som du nämnde tidigare) om du inte behöver,eftersom "överscan" förstorar inkommande signal lite.Men jag fattar inte hur kan du ha "den vita strecken" på TV:n hela tiden.Vad har du för bildkälla på din tv?Annars finns det att läsa om det här och liknande, http://video.ldc.lu.se/TV-koprad.html
Redigerat av Noah06, 25 January 2010 - 01:44.
Postad 25 January 2010 - 07:45
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
OKej.. isåfall skalar den om bra, då 1080i såg sämre ut än 1080p ..
Nej, om 1080i från BD ser sämre ut än 1080p så innebär det att tv:n har bristande deinterlaceing (i -> p konvertering), alternativt att BD spelaren sabbar bilden vid 1080i output, inte att tv:n har bra skalning.
Postad 25 January 2010 - 22:37
Noah06
-
Noah06
-
Veteran
-
-
1592 inlägg
Efter lite filmtittande så stör jag mig lite på att allt är så himla mörkt. Har försökt att ändra lite på inställningarna men får inte till det riktigt... Just nu kör jag:
-Visningsläge: Spel -Färgtemp: Normal -Kontrast: 50 -Ljus: 12 -Färg: 30 -Skärpa: 5 -Övrigt: av
Har du verkligen sådana inställningar på din tv?Prova att sänka ljus och skärpa till 0 och byt visningsläge till bio och ha de på i några dagar tills ögön vänjer sig,om det inte funkar så kör som du tycker det är bäst.Mvh
Postad 26 January 2010 - 13:51
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Har du verkligen sådana inställningar på din tv?Prova att sänka ljus och skärpa till 0 och byt visningsläge till bio och ha de på i några dagar tills ögön vänjer sig,om det inte funkar så kör som du tycker det är bäst.Mvh
Speciellt skärpeinställningen måste stå på [minsta möjliga], den pajar bilden ordentligt. Annars så kommer bilden att se väldigt artificiell och digital ut. Dessutom förstör man faktiskt skärpan, från början så ser det kanske lite suddigt ut, men det är en illusion.
Redigerat av Tomas L, 26 January 2010 - 13:53.
Postad 29 January 2010 - 18:27
looffe
-
looffe
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hittade
Redigerat av looffe, 29 January 2010 - 18:28.
Postad 30 January 2010 - 18:50
jonasn
-
jonasn
-
Användare
-
-
217 inlägg
Det var en svår tv att köpa, även för 3490:- .........
Expert skickade ut reklamblad till brevlådan i fredags.
I dag ( lördag förmiddag ) så var de slut både i Lund och Arlöv, trots att det fortfarande står i lagersaldot att de finns hemma.
Säljaren på Expert i Lund så att de såldes slut direkt under fredagen, innan jag ens fick reklambladet....
Säljaren på Expert i Arlöv sa att de gick direkt.
Man kan ju bara undra hur många de hade i butikerna..... men många kan det inte ha varit.
Förstår inte att de skickar ut ett reklamblad med denna stort på förstasidan, det skapar bara badwill
Får se om de kör den igen, då kanske för 3990:- ... :-( men tveksamt att jag vill handla av Expert
Postad 30 January 2010 - 19:47
beater
-
beater
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Det var en svår tv att köpa, även för 3490:- .........
Expert skickade ut reklamblad till brevlådan i fredags. I dag ( lördag förmiddag ) så var de slut både i Lund och Arlöv, trots att det fortfarande står i lagersaldot att de finns hemma.
Säljaren på Expert i Lund så att de såldes slut direkt under fredagen, innan jag ens fick reklambladet.... Säljaren på Expert i Arlöv sa att de gick direkt.
Man kan ju bara undra hur många de hade i butikerna..... men många kan det inte ha varit.
Förstår inte att de skickar ut ett reklamblad med denna stort på förstasidan, det skapar bara badwill
Får se om de kör den igen, då kanske för 3990:- ... :-( men tveksamt att jag vill handla av Expert
Ring till de affärer som ska ha den enligt saldo på hemsidan, och lägg undan den...
Postad 04 February 2010 - 22:09
looffe
-
looffe
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hallå..
Vette katten ifall detta blir rätt tråd, men vi får hoppas det:)
Har iaf köpt denna Tv också, men är några saker jag undrar över.
1:a. När ni startar ej Tv, får ni hålla inne knappen lite längre än vanligt innan den går igång?
Och sen andra som hänger lite ihop med första.
2:a Har en harmony One som jag köpte samtidigt för att slippa 700 olika kontroller, funkar hur bra som helst förutom att det går ej att starta Tv med den. Funkar att navigera o allt man nu vill göra, men inte att starta. Tkr jag har försökt med det mesta men utan att lyckas...
Jag misstänker att fjärren inte skickar "signal" tilräckligt iom att det tar tid för Tv att starta..
Fråga ifall ni ej förstår:)
Tack på förhand:)
Postad 05 February 2010 - 13:49
Noah06
-
Noah06
-
Veteran
-
-
1592 inlägg
Hallå..
Vette katten ifall detta blir rätt tråd, men vi får hoppas det:)
Har iaf köpt denna Tv också, men är några saker jag undrar över.
1:a. När ni startar ej Tv, får ni hålla inne knappen lite längre än vanligt innan den går igång?
Och sen andra som hänger lite ihop med första.
2:a Har en harmony One som jag köpte samtidigt för att slippa 700 olika kontroller, funkar hur bra som helst förutom att det går ej att starta Tv med den. Funkar att navigera o allt man nu vill göra, men inte att starta. Tkr jag har försökt med det mesta men utan att lyckas... Jag misstänker att fjärren inte skickar "signal" tilräckligt iom att det tar tid för Tv att starta..
Fråga ifall ni ej förstår:)
Tack på förhand:)
På första frågan kan jag svara,att det tar ett par sekunder innan den går igång(mer än vanligt annars) På den andra frågan är jag inte så säker,men tror att det borde fixas.Har inte provat själv,men vad har jag läst går det att fixa nästan allt med "harmony one".Kommer själv att köpa nån av "harmony" fjärrkontroller inom de närmaste veckorna.
Redigerat av Noah06, 05 February 2010 - 13:50.
Postad 05 February 2010 - 15:32
looffe
-
looffe
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
På första frågan kan jag svara,att det tar ett par sekunder innan den går igång(mer än vanligt annars) På den andra frågan är jag inte så säker,men tror att det borde fixas.Har inte provat själv,men vad har jag läst går det att fixa nästan allt med "harmony one".Kommer själv att köpa nån av "harmony" fjärrkontroller inom de närmaste veckorna.
Okej får väl försöka vidare då. Tack
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|