Combo med tryck ~10K
83 svar till detta ämne
Postad 17 January 2010 - 21:03
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Tjenare! Är inne på att skaffa mig ett nytt system att ha här hemma. Tanken var först att skaffa mig ett hemmabio system. Men när jag kolla närmare på högtalarplacering och även storleken på rummet, 8,7m2 så insåg jag att jag nog ska satsa på 2.1 ljud. Det kommer för det mesta att användas till musik. Jag är en riktig basälskare, spelar mycket hardstyle och trance med alla olika sorters bas. Men vill även att det ska låta bra. Även om jag spelar högt, då menar jag riktigt högt så ska det inte låta illa. Spelar oftast alldeles för högt för att det ska vara bra för hörseln, men men  Har tittat en massa fram och tillbaka och tror jag har hittat en vettig combo. Tänkte jag skulle skaffa mig ett par golvare och en rejäl stärkare och senare bygga på med en aktiv sub. Så vad tror ni om detta: HK 3490: https://www.prisjakt...kt.php?e=292112Dynavoice Finale 10 Twin: http://www.fynda.se/...php?prodid=2822Har läst mycket bra om de golvarna och den förstärkaren borde väl kunna driva dem rätt väl? De ska vara lättdrivna, men att gärna får lite mer effekt för att få mer "pondus" i ljudet? Det är den uppfattningen jag har fått utav dem  Ös även på med andra förslag. Budget för golvare + stärkare är 10K. Tacksam för alla svar! //Victor
Redigerat av Svenn3SaataN, 17 January 2010 - 21:05.
Postad 18 January 2010 - 11:49
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Postad 18 January 2010 - 12:50
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Tänkte det var bättre att skapa en egen tråd än att skriva en massa i olika trådar..
Postad 18 January 2010 - 14:08
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
Tycker det låter som en bra combo. Du kommer garanterat att få ett bra tryck. Finns ju givetvis andra alternativ också som du ville ha exempel på för 10k, fast det är nog mer smaksak i ljudbild, alternativet du nämnde är ett bra och prisvärt sådant och kommer ge det du söker. Kan kasnske ge exempel på något mer alt. lite senare
Postad 18 January 2010 - 15:47
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Tycker det låter som en bra combo. Du kommer garanterat att få ett bra tryck. Finns ju givetvis andra alternativ också som du ville ha exempel på för 10k, fast det är nog mer smaksak i ljudbild, alternativet du nämnde är ett bra och prisvärt sådant och kommer ge det du söker. Kan kasnske ge exempel på något mer alt. lite senare
Tackar! Alla svar och förslag uppskattas
Postad 18 January 2010 - 16:08
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Sen är det ju upp till var och en vad som menas med riktigt högt också..
Om jag tolkar dig rätt så vill du spela i princip så högt som möjligt med så mkt tryck och bas det bara går utan att det låter jobbigt eller vasst/distat,är det korrekt uppfattat av mig?
Då är vi rätt lika du och jag  kika i mitt galleri så förstår du vad jag menar..
Men det jag skulle säga var att jag tror inte du blir helt nöjd med dynavoicen,om du är det minsta lik mig. .
Om jag vore dig skulle jag kolla på begmarknaden istället efter tex Cerwin vega DC 15,1515, Al 1000 Eller AT 100.
Det bästa för dig vore nog ett par XL fidelity pg 1800 pro,men det är över din budget.
Fast det är klart,du kan ju köpa dynavoicen tills vidare o sen bygga på med en riktigt fet sub, som du skrev,det skulle nog också funka.
Det var några ideér iaf.
Postad 18 January 2010 - 20:39
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Sen är det ju upp till var och en vad som menas med riktigt högt också.. Om jag tolkar dig rätt så vill du spela i princip så högt som möjligt med så mkt tryck och bas det bara går utan att det låter jobbigt eller vasst/distat,är det korrekt uppfattat av mig?
Då är vi rätt lika du och jag kika i mitt galleri så förstår du vad jag menar..
Men det jag skulle säga var att jag tror inte du blir helt nöjd med dynavoicen,om du är det minsta lik mig. .
Om jag vore dig skulle jag kolla på begmarknaden istället efter tex Cerwin vega DC 15,1515, Al 1000 Eller AT 100. Det bästa för dig vore nog ett par XL fidelity pg 1800 pro,men det är över din budget.
Fast det är klart,du kan ju köpa dynavoicen tills vidare o sen bygga på med en riktigt fet sub, som du skrev,det skulle nog också funka.
Det var några ideér iaf.
Stämmer nog rätt bra. En bra beskrivning av hur "mycket" och hur basen ska låta är väl att jag är van vid min bil med en 15" och den har jag mätt upp till 139dB med musik. Det är ungefär sådan bas jag är ute efter. Kan ju såklart inte få ut samma tryck i mitt rum, lite skillnad på i en bil och hemmastereo. Var ingen dålig PA anläggning du ligger inne med. Men så mycket tror jag inte jag behöver  Men klart ett par AL 1000 hade inte suttit fel =) Finns för 6400sek på rehifi vet jag. Kanske skulle spela fint med ett?: http://www.thomann.d...ii_endstufe.htmEDIT: Frågan är om det kanske blir utförsäljning utav dessa snart? De kanske byter ut modeller emot nya? Någon som har koll på om några nya modeller är på väg in och gamla påväg ut?
Redigerat av Svenn3SaataN, 18 January 2010 - 20:56.
Postad 20 January 2010 - 13:24
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Om jag vore dig skulle jag kolla på begmarknaden istället efter tex Cerwin vega DC 15,1515, Al 1000 Eller AT 100. Det bästa för dig vore nog ett par XL fidelity pg 1800 pro,men det är över din budget.
XL Fidelity 1800 finns på blocket för 8', troligen prutbart så säg 7'. Med 3' till kan man få tag i ett beg försteg och ett beg slutsteg av acceptabel kvalitet. http://www.blocket.s...8__25329549.htm? Groteskt trevligt alternativ i 1215 åxå ... Var ingen dålig PA anläggning du ligger inne med. Men så mycket tror jag inte jag behöver  Men klart ett par AL 1000 hade inte suttit fel =) Finns för 6400sek på rehifi vet jag.
Ganska mycket tycker jag. Brukar gå att få för betydligt lägre. Tex http://www.blocket.s...8__25329549.htm blev ju inte direkt sålt direkt.
Postad 20 January 2010 - 17:59
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Stämmer nog rätt bra.
En bra beskrivning av hur "mycket" och hur basen ska låta är väl att jag är van vid min bil med en 15" och den har jag mätt upp till 139dB med musik. Det är ungefär sådan bas jag är ute efter. Kan ju såklart inte få ut samma tryck i mitt rum, lite skillnad på i en bil och hemmastereo.
Var ingen dålig PA anläggning du ligger inne med. Men så mycket tror jag inte jag behöver  Men klart ett par AL 1000 hade inte suttit fel =) Finns för 6400sek på rehifi vet jag. Kanske skulle spela fint med ett?: http://www.thomann.d...ii_endstufe.htm
EDIT: Frågan är om det kanske blir utförsäljning utav dessa snart? De kanske byter ut modeller emot nya? Någon som har koll på om några nya modeller är på väg in och gamla påväg ut? 
6400 för ett par Al-1000 är lite dyrt,men de börjar bli lite ovanliga nu. AT-100 kan man ju däremot få för under 3000 ibland,den modellen har jag dock inte hört,men många säger att den är en av cerwins bättre. 139 Db,det är högt.. Vet inte hur högt jag kan spela men det är tillräckligt iaf. Däremot så 2 st 18" Eminence kilomax hörnplacerade och basporten bakåt (2865 kr st på hifikit) drivet till DESTRUCTION av ett bryggat Qsc Plx 3402 är det värsta ljudtryck jag upplevt alla kategorier. Extremt tryck är en underdrift. Låg säkert runt den nivå som du har i din bil(ganska litet rum också). 2 såna skulle du ha och sen toppar som hänger med,då skulle du nog bli nöjd. En stund iaf.
Postad 20 January 2010 - 18:05
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
De högtalarna CV 1215: 15+12 tums bas och XL Fidelity 1800: 18 tums bas.. är enorma högtalare, monster kanske är rätta ordet. Lär bli hyffsat overkill speciellt då vi pratar om ett rum på 15 kvadrat både vad gäller ljudet och hur mycket plats de tar. I en rejäl villa eller dyl. så hade dessa lockat kan man ju lugnt säga.
För att göra det enkelt -sikta på ett par hyffsade golvare storleksmässigt runt dubbla tior. T.ex. nåt i stil med Dali 9009 på blocket eller Dynavoice dynamite på fynda.se. Du kommer garanterat bli nöjd. De kommer inte va skrymmande stora men så pass att de kan leverera ordentligt tryck och hyffsat bra djup samtidigt som den snärtiga, mer fasta basen också kommer infinna sig vilket är ganska så idealiskt för den typ av bas jag tror du är ute efter.
Edit: Såg att rummet bara är på 8,7 kvadrat?! Då står jag fast vid mitt råd än mer. XL Fidelity har nästan en större lådvolym än så.. fast det kanske är väldigt högt till tak?
Redigerat av The Man, 20 January 2010 - 18:09.
Postad 20 January 2010 - 19:53
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
De högtalarna CV 1215: 15+12 tums bas och XL Fidelity 1800: 18 tums bas.. är enorma högtalare, monster kanske är rätta ordet. Lär bli hyffsat overkill speciellt då vi pratar om ett rum på 15 kvadrat både vad gäller ljudet och hur mycket plats de tar. I en rejäl villa eller dyl. så hade dessa lockat kan man ju lugnt säga. För att göra det enkelt -sikta på ett par hyffsade golvare storleksmässigt runt dubbla tior. T.ex. nåt i stil med Dali 9009 på blocket eller Dynavoice dynamite på fynda.se. Du kommer garanterat bli nöjd. De kommer inte va skrymmande stora men så pass att de kan leverera ordentligt tryck och hyffsat bra djup samtidigt som den snärtiga, mer fasta basen också kommer infinna sig vilket är ganska så idealiskt för den typ av bas jag tror du är ute efter.
Edit: Såg att rummet bara är på 8,7 kvadrat?! Då står jag fast vid mitt råd än mer. XL Fidelity har nästan en större lådvolym än så.. fast det kanske är väldigt högt till tak?
Ja, det är inget jättestort rum. Plus att jag ska få plats med tv, säng, skrivbord/dator och en byrå plus då en stereoanläggning. Kommer bli GRYMT tight. Denna uppsättningen har jag också fått rekommenderad vad tror ni om den? Kommer nog leverera gott om tryck och ändå lite finlir?  Dynavoice finale 10 tower: http://www.fynda.se/...php?prodid=2790PA steg: http://www.thomann.d...ii_endstufe.htmSen tänkte jag ha en mixer till så jag kan koppla in tvn till mixern också, sen även om jag vill lyssna i hörlurar går det också http://www.thomann.d...0_pro_mixer.htm
Postad 20 January 2010 - 21:21
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
6400 för ett par Al-1000 är lite dyrt,men de börjar bli lite ovanliga nu. AT-100 kan man ju däremot få för under 3000 ibland,den modellen har jag dock inte hört,men många säger att den är en av cerwins bättre.
139 Db,det är högt.. Vet inte hur högt jag kan spela men det är tillräckligt iaf.
Däremot så 2 st 18" Eminence kilomax hörnplacerade och basporten bakåt (2865 kr st på hifikit) drivet till DESTRUCTION av ett bryggat Qsc Plx 3402 är det värsta ljudtryck jag upplevt alla kategorier. Extremt tryck är en underdrift. Låg säkert runt den nivå som du har i din bil(ganska litet rum också). 2 såna skulle du ha och sen toppar som hänger med,då skulle du nog bli nöjd. En stund iaf.
Men inte kan väl dessa 2st Eminence Kilomax Pro 18 A riktigt konkurrera med den anläggning du har idag i lägre frekvenser, sett till tryck?
Postad 28 January 2010 - 10:40
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Nu har jag kollat runt lite till och hittat två par golvare som jag är lite intresserad av. Någon som har något utlåtande om dessa? Vilka skulle ni valt? Proson stadium ser ju bättre ut med sina dubbla 6,5" mellanregister. Proson stadium 10: http://www.fynda.se/...php?prodid=3829Dynavoice Dynamite 10: http://www.fynda.se/...php?prodid=3191
Redigerat av Svenn3SaataN, 28 January 2010 - 10:41.
Postad 28 January 2010 - 12:48
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Skriv vad hela paketet får kosta så kan vi tipsa därefter  du verkar reglera budgeten lite fram och tillbaks om du nu tittar på högtalare i 3000kr-klassen
Postad 28 January 2010 - 16:03
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Men inte kan väl dessa 2st Eminence Kilomax Pro 18 A riktigt konkurrera med den anläggning du har idag i lägre frekvenser, sett till tryck?
I det rummet jag hade dessa kilomax i var det mer tryck än nuvarande 6 st kan prestera i min gillestuga,ja. Sen så höll dom ju inte men det är en annan sak. Jag var nog hårdare på volymratten då än nu också. Men ändå så märker man att det trycket går inte uppnå nu,även fast jag inte maxat nuvarande. Då på den tiden var det BOTTEN som gällde med steg i klipp osv.. Men det är det värsta tryck jag upplevt alla kategorier,faktiskt. Då har jag hört många livespelningar och en del bilar med skapliga grejer i. Det var riktigt svårt att andas och man blev desorienterad,hor högt måste man spela för att uppnå det? Jag har spelat 126 DB++ och kilomaxen var bra mkt värre än det.. Men nuvarande låter BÄTTRE,och framförallt djupare än kilomaxen gjorde. Kilomaxen var mkt mer entonig i sitt spelsätt,det var nog lådan som var undermålig.
Postad 28 January 2010 - 16:56
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Skriv vad hela paketet får kosta så kan vi tipsa därefter du verkar reglera budgeten lite fram och tillbaks om du nu tittar på högtalare i 3000kr-klassen
Det är 10000kr för hela paketet som är max hade jag tänkt. Ja, men dessa högtalare plus en HK 3490 plus en sub så är jag uppe på 10000kr
Postad 28 January 2010 - 17:49
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
Det är 10000kr för hela paketet som är max hade jag tänkt.
Ja, men dessa högtalare plus en HK 3490 plus en sub så är jag uppe på 10000kr 
Kommer bli grymt, det kan jag lova dig  Tänk på att om du vill kunna placera högtalarna nära väggen så är dynamite ett bättre val då de har basport frammåt. Om de är går ut genom baksidan, vilket de förmodligen gör på prosons modell, så kräver de ett visst avstånd till vägg.
Postad 28 January 2010 - 18:13
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Kommer bli grymt, det kan jag lova dig Tänk på att om du vill kunna placera högtalarna nära väggen så är dynamite ett bättre val då de har basport frammåt. Om de är går ut genom baksidan, vilket de förmodligen gör på prosons modell, så kräver de ett visst avstånd till vägg.
Det har du rätt i! Kommer ju vilja ha högtalarna emot väggen. Sen ringde jag och pratade med en på fynda och han tyckte om Dynamite mer, mer tryck sa han. De driver med RX-797, så det är ju likvärdigt med HK 3490  Subben är mest till för att få djupet till film, hittade en billig på deras sida. Föregångaren till deras rumble, Blackbird 8.1. http://www.fynda.se/...php?prodid=1422Vad tror ni om den? Är ju som sagt bara för att få djupet till film, den var ju sååå billig med  EDIT: Såg även på deras sida att de lagt ut V.2 utav Dynamite nu (dock samma bild). Den nya versionen ska vara med två till basreflexportar längst upp. Ska vara ytterliggare en uppgradering säger de
Redigerat av Svenn3SaataN, 28 January 2010 - 18:16.
Postad 28 January 2010 - 18:21
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Så ett slutsteg var inget alternativ plötsligt ?
Postad 28 January 2010 - 18:56
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Så ett slutsteg var inget alternativ plötsligt ?
Klart det är ett alternativ. Men känns trevligare med en förstärkare. Edit: Sen vill jag har möjligheten att koppla in en aktiv sub också.
Redigerat av Svenn3SaataN, 28 January 2010 - 19:10.
Postad 29 January 2010 - 08:35
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Klart det är ett alternativ. Men känns trevligare med en förstärkare. Edit: Sen vill jag har möjligheten att koppla in en aktiv sub också.
Okej. Ditt val  Men du kommer inte i närheten av samma pulver som ett slutsteg, trotts att slutsteget kostar hälften så mycket. Aktiv subwoofer behöver man ingen sub-out på förstärkaren för att koppla in då i princip alla subwoofers har hög-nivå. Det enda som för mig är en fördel med HK 3490 är digitala ingångar och design. Jag kan rekommendera detta paket till dig - http://www.fynda.se/...php?prodid=3940Då får du slant över med.
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 29 January 2010 - 08:37.
Postad 29 January 2010 - 09:35
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Okej. Ditt val Men du kommer inte i närheten av samma pulver som ett slutsteg, trotts att slutsteget kostar hälften så mycket. Aktiv subwoofer behöver man ingen sub-out på förstärkaren för att koppla in då i princip alla subwoofers har hög-nivå. Det enda som för mig är en fördel med HK 3490 är digitala ingångar och design.
Jag kan rekommendera detta paket till dig - http://www.fynda.se/...php?prodid=3940 Då får du slant över med.
Nej nej, pulver kommer jag inte i närheten av. Men sen är det just det med digitala ingångar och en design som man går igång på som lockar
Postad 29 January 2010 - 09:44
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Nej nej, pulver kommer jag inte i närheten av. Men sen är det just det med digitala ingångar och en design som man går igång på som lockar 
Isofall blir du säkert nöjd med den  Kikade du på länken jag skicka ?
Postad 29 January 2010 - 11:04
Unregistered5816b3ad
-
Unregistered5816b3ad
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Har qln högtalarna som han länkade till kan säga att dom är extremt prisvärda och du kommer få tryck så att det blir över, hade monitor audio rs6 system innan och ville ha lite mer drag och dynamik och det fick jag. Dom är förbannat roliga att lyssna på och låter i mina öron bättre än rs6.
Postad 29 January 2010 - 11:11
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Isofall blir du säkert nöjd med den Kikade du på länken jag skicka ?
Jepp, ser intressant ut  Förresten, nu när jag är inne på att byta grejer så lyssnar man ju noggrannare på det man har. Jag har kommit fram till att jag verkligen gillar basen ifrån mina golvare. Har ett par genexxa med enkel 12". Gillar dynamiken i den och att den kan leverera gott om bas  Tror ni jag kommer att bli besviken då på tex Dynamite 10? EDIT: Fast när man höjjer så känns det som om basen kommer efter. Mellanregistret+diskant blir lite väl för högt. Hade nog behövt en stärkare med mer krut kanske?
Redigerat av Svenn3SaataN, 29 January 2010 - 12:52.
Postad 29 January 2010 - 14:48
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
Jepp, ser intressant ut 
Förresten, nu när jag är inne på att byta grejer så lyssnar man ju noggrannare på det man har. Jag har kommit fram till att jag verkligen gillar basen ifrån mina golvare. Har ett par genexxa med enkel 12". Gillar dynamiken i den och att den kan leverera gott om bas Tror ni jag kommer att bli besviken då på tex Dynamite 10?
EDIT: Fast när man höjjer så känns det som om basen kommer efter. Mellanregistret+diskant blir lite väl för högt. Hade nog behövt en stärkare med mer krut kanske?
Du kommer garanterat bli nöjd. Skulle tro att det är som natt och dag mellan de högtalarna - ljusår bättre vad gäller dynaimite 10. Och.. tror du kommer får en helt annan uppfattning om vad "dynamik" innebär också, Gennexa och dynamik hör inte riktigt ihop  det är nog det sista ett sånt billigt märke kan leverera. Så där lär du få en posititiv överaskning när du bytt upp dig:)
Postad 29 January 2010 - 15:16
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Du kommer garanterat bli nöjd. Skulle tro att det är som natt och dag mellan de högtalarna - ljusår bättre vad gäller dynaimite 10. Och.. tror du kommer får en helt annan uppfattning om vad "dynamik" innebär också, Gennexa och dynamik hör inte riktigt ihop det är nog det sista ett sånt billigt märke kan leverera. Så där lär du få en posititiv överaskning när du bytt upp dig:)
Okej, vad skönt! Vill verkligen inte tappa den basen jag har nu  Sen lär det väl även bli lite mer finlir med Dynavoice gissar jag  Ringde och pratade med fynda idag, de hade inget datum på när Dynamite V.2 skulle komma in. Blir att vänta vänta vänta.....  Äger du själv Dynamite? Eller du har lyssnat på dem bara?
Redigerat av Svenn3SaataN, 29 January 2010 - 15:17.
Postad 29 January 2010 - 16:40
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
Okej, vad skönt! Vill verkligen inte tappa den basen jag har nu Sen lär det väl även bli lite mer finlir med Dynavoice gissar jag Ringde och pratade med fynda idag, de hade inget datum på när Dynamite V.2 skulle komma in. Blir att vänta vänta vänta.....  Äger du själv Dynamite? Eller du har lyssnat på dem bara? 
Tror du kommer bli mer än nöjd (gennexxa är bland det billigaste/ simplaste man kan få tag på när det kommer till högtalare  Eftersom det är en 12 tummare i en förhållandevis stor låda så blir det självklart ett hyffsat tryck och djup men inte mer.. det har enbart med storleken att göra, och inte för att de på något sätt är bra. kan omöjligt tänka mig att de har någon som helt dynamik. Så du byter upp dig rejält. Har inte hört just dynamite, men hört många liknande högtalare med samma typ av uppsättning element osv, de kommer garanterat kunna leverera ett rejält tryck och en betydligt fastare och hårdare bas -mer kontroll än t.ex. Genexxa. Själv har jag ett par Klipcsh RF35, (du kan se dom i mitt galleri) är det med något ord man kan beskriva de högtalarna så är det "dynamik". Dock, ska du ha en sub till dom i framtiden så kör på en större, de frontarna går ändå hyffsat djupt så en sub som rumble eller blackbird 8 kommer inte tillföra så mycket
Postad 29 January 2010 - 17:05
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Tror du kommer bli mer än nöjd (gennexxa är bland det billigaste/ simplaste man kan få tag på när det kommer till högtalare Eftersom det är en 12 tummare i en förhållandevis stor låda så blir det självklart ett hyffsat tryck och djup men inte mer.. det har enbart med storleken att göra, och inte för att de på något sätt är bra. kan omöjligt tänka mig att de har någon som helt dynamik. Så du byter upp dig rejält.
Har inte hört just dynamite, men hört många liknande högtalare med samma typ av uppsättning element osv, de kommer garanterat kunna leverera ett rejält tryck och en betydligt fastare och hårdare bas -mer kontroll än t.ex. Genexxa. Själv har jag ett par Klipcsh RF35, (du kan se dom i mitt galleri) är det med något ord man kan beskriva de högtalarna så är det "dynamik". Dock, ska du ha en sub till dom i framtiden så kör på en större, de frontarna går ändå hyffsat djupt så en sub som rumble eller blackbird 8 kommer inte tillföra så mycket
Okej, skönt det! Okej, men då får jag skaffa mig en dyrare sub sen om jag känner jag behöver det. Kan ju testa med golvarna först  Köpsuget ökar efter varje dag! Men som sagt, lär ta ett tag innan de får in Dynamite i lager
Postad 29 January 2010 - 19:08
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Nu har jag beställt kablar och en HK 3490  Nu är det bara att vänta in att Dynamite 10 V.2 ska komma in i lager
Postad 30 January 2010 - 17:10
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Vad hade ni rekommenderat i sub väg? Är det lönt för mig att skaffa en sub under 2000kr? Ska funka hyfsat till musik men mest ge mig det där extra djupet och rätta filmkänslan  Jag har tittat på följande: XTZ 99 W8.16: https://www.prisjakt...kt.php?p=149054QLN Sub 82: https://www.prisjakt...ukt.php?p=19895Dynavoice Finale Sub 10D: http://www.fynda.se/...php?prodid=2559Proson Reality Sub 101 mk2: http://www.fynda.se/...php?prodid=1693Kom även med andra tips och råd! Allting är välkommet
Postad 30 January 2010 - 17:42
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Vänta och se hur pass bra Dynamite 10 är. Dom kanske räcker för dig 
Men jag personligen tycker du skulle tjänat mycket på att köpa paketet jag länkade till dom du uppenbarligen inte tittat på. Dubbla aktiva subwoofers, Förstärkare som spöade den du nyligen köpt i ljudkvalitet och byggkvalitet + 2 kompetenta stativhögtalare. Allt för 6000kr INKL frakt
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 30 January 2010 - 17:49.
Postad 30 January 2010 - 17:48
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Vänta och se hur pass bra Dynamite 10 är. Dom kanske räcker för dig 
Det är det som är mitt problem, att vänta  Impuls-handlar lite hehe. Tänkte om man skulle skaffa mig en sub i väntan på Dynamite 10. Kommer säkert ta aslång tid innan de kommer i lager, då blir jag ledsen
Postad 30 January 2010 - 18:56
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Vänta och se hur pass bra Dynamite 10 är. Dom kanske räcker för dig  Men jag personligen tycker du skulle tjänat mycket på att köpa paketet jag länkade till dom du uppenbarligen inte tittat på. Dubbla aktiva subwoofers, Förstärkare som spöade den du nyligen köpt i ljudkvalitet och byggkvalitet + 2 kompetenta stativhögtalare. Allt för 6000kr INKL frakt
Tror du verkligen att byggkavlitén och ljudkvalitén i en proson förstärkare skulle vara bättre än i en HK? Låter helt fel i mina öron?  Sen saknar den även koaxial som jag gärna skulle vilja ha. Men visst det paketet är lockande, men känns som jag kommer få ut mer ur denna stärkare plus de Dynamite 10?
Redigerat av Svenn3SaataN, 30 January 2010 - 18:57.
Postad 30 January 2010 - 21:42
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Tror du verkligen att byggkavlitén och ljudkvalitén i en proson förstärkare skulle vara bättre än i en HK? Låter helt fel i mina öron? Sen saknar den även koaxial som jag gärna skulle vilja ha. Men visst det paketet är lockande, men känns som jag kommer få ut mer ur denna stärkare plus de Dynamite 10?
Jag har läst testet själv och det är EXAKT så som jag nämnde tidigare  Njaa, beror på hur du menar Proson rv-4200 ger 2x200w RMS till topparna Slutstegen i basarna ger 2x180w RMS till basarna Din HK 3490 ger 2x120w RMS till Dynamite 10 om jag inte har fel. Proson + dom aktiva slutstegen är kraftfullare än HK 3490, varesig du vill inse det eller inte  Sedan lär Qln topparna vara betydligt bättre än mellanregistret och diskanten i Dynamite 10.
Postad 30 January 2010 - 23:28
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Jag har läst testet själv och det är EXAKT så som jag nämnde tidigare  Njaa, beror på hur du menar Proson rv-4200 ger 2x200w RMS till topparna Slutstegen i basarna ger 2x180w RMS till basarna
Din HK 3490 ger 2x120w RMS till Dynamite 10 om jag inte har fel.
Proson + dom aktiva slutstegen är kraftfullare än HK 3490, varesig du vill inse det eller inte  Sedan lär Qln topparna vara betydligt bättre än mellanregistret och diskanten i Dynamite 10.
Mjo. Nja, HK lämnar 150w i 4ohm. Får tar en funderare över detta imorgon. Kan ju fortfarande avbeställa
Postad 31 January 2010 - 10:48
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Mjo.
Nja, HK lämnar 150w i 4ohm. Får tar en funderare över detta imorgon. Kan ju fortfarande avbeställa 
Huvudsaken du blir nöjd  Då har du redan aktiva subbasar med som du kan ställa in separat till sateliterna och ett par fina toppar. dessutom sparar du en rejäl slant  Mvh
Postad 31 January 2010 - 11:17
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Huvudsaken du blir nöjd Då har du redan aktiva subbasar med som du kan ställa in separat till sateliterna och ett par fina toppar. dessutom sparar du en rejäl slant  Mvh
Jojo... Hm... Sparar 2K ungefär har jag räknat på. Men sen är just HKs design riktigt lockande
Postad 31 January 2010 - 11:52
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Inget illa ment mydynavoice men jag tror han blir nöjdare med Hk:n faktiskt.
Vi har den prosonen till käringens stereo. Spelar man högt några låtar slår den ifrån. Sen efter en stund kommer den igång igen. Och då är det inte ens max. Och den driver ett par Proson libra,som borde vara liknande last som dynamiten. Och HK specar ju sina förstärkare lite i underkant också väl?
Fixar proson 200 watt RMS? På pappret kanske. Jag skulle tro att det är peak.
Se en annan sak,han refererar till sin bilstereo som är kapabel till 139 Db hur han vill att det ska låta ungefär.
Ett par Dynamite 10 är ju inte ens i närheten. Speciellt utan sub.
Svenn3saatan:
Även om det är dubbla 10" i dynamiten kommer du vilja ha en sub sen iaf.
Det är iaf vad jag tror..
Postad 31 January 2010 - 12:26
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Inget illa ment mydynavoice men jag tror han blir nöjdare med Hk:n faktiskt. Vi har den prosonen till käringens stereo. Spelar man högt några låtar slår den ifrån. Sen efter en stund kommer den igång igen. Och då är det inte ens max. Och den driver ett par Proson libra,som borde vara liknande last som dynamiten. Och HK specar ju sina förstärkare lite i underkant också väl?
Se en annan sak,han refererar till sin bilstereo som är kapabel till 139 Db hur han vill att det ska låta ungefär. Ett par Dynamite 10 är ju inte ens i närheten. Speciellt utan sub.
Svenn3saatan: Även om det är dubbla 10" i dynamiten kommer du vilja ha en sub sen iaf. Det är iaf vad jag tror..
Tack för utlåtandet! Men sen är det svårt att jämföra hemmastereo och bilstereo när det gäller dB. Visst du får inte samma tryck i hemmastereon. Men det kan ju fortfarande vara mycket bas i en hemmastereo men ändå inte uppnå jättehöga ljudtryck. Svårt att förklara med ni förstår ju principen. Jag inser att jag kommer aldrig att få samma ljudtryck i hemmastereon, men att jag skulle kunna uppleva att jag kan få lika mycket bas i hemmet som i bilen. Okej, men till musik tillför inte en sub så jättemycket? Det kommer bli musik till största delen, därav dynamite 10  Men till film kanske jag kommer vilja ha en sub senare?  EDIT: Sen är jag nöjd med de genexxa golvarna och farsans 25år gamla marantz kompakt anläggning med förstärkare+tuner+kassettspelare. Så då lär jag bli mycket nöjd med HKn och Dynamite 10? Jag tror det i alla fall
Redigerat av Svenn3SaataN, 31 January 2010 - 12:31.
Postad 31 January 2010 - 12:45
Frasse18
-
Frasse18
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
http://www.tradera.c...ktion_106093786 om de högtalarna fortfarande e intressanta, och om du bor i närheten
Postad 31 January 2010 - 12:57
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
http://www.tradera.c...ktion_106093786 om de högtalarna fortfarande e intressanta, och om du bor i närheten 
Fan att det var så långt iväg. Bor på gränsen mellan skåne och småland.. Tack för tipset i alla fall!
Postad 31 January 2010 - 13:07
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Du borde leta fakta innan du uttalar dig. Det är INTE peakvärdet. Mycket "tro" i dina texter.
Postad 31 January 2010 - 13:42
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Om jag inte minns fel så gedde den Proson förstärkaren 2x192w RMS 4ohm i testet och 2x112w RMS 8ohm +/-5w Corpsegrindern: Jo jag har läst förr att du haft klagomål på denna förstärkare. Men det där med värmen förstår jag mig inte alls på, förstärkaren är ju digital i slutsteget så den borde ej ge ifrån sig så mycket värme. Tycker det verkar konstigt bara eftersom du inte ens kommer upp i hyggliga volymer med förstärkaren. Svenne: Så du bor neråt Anderstorp kanske ? Du kan ju alltid ta en sväng förbi Falkenberg och höra högtalarna IRL  Jag inser att jag kommer aldrig att få samma ljudtryck i hemmastereon, men att jag skulle kunna uppleva att jag kan få lika mycket bas i hemmet som i bilen.
Gå in på Corpsegrinderns galleri så får du se ungefär vad som behövs för att få samma bas-SPL i hemmet som i bilen (beroende på vad du har för saker i bilen)
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 31 January 2010 - 13:43.
Postad 31 January 2010 - 14:08
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Om jag inte minns fel så gedde den Proson förstärkaren 2x192w RMS 4ohm i testet och 2x112w RMS 8ohm +/-5w
Du minns rätt, skapligt effektkub för en stärkare som kostar 3000 och ger en del watt.
Postad 31 January 2010 - 14:29
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Går man efter effektkuben är det dynamisk mätning,inte kontinuerligt.
Att jag klankar ner lite på den stärken är för jag har den själv.
Tycker inte den beter sig som en stärk på 200 watt,därför "trodde" jag inte den fixade 200 RMS.
200 watt RMS borde få ganska bra fart på ett par dubbla 8:or av sämre kvalitet,men det tycker jag inte den lyckas med. Sen att den blir varm som attan gör ju inte saken bättre direkt.
Du vill alltså ha mkt bas men inte så extremt ljudtryck som i bilen,då är jag med.
Förresten,några 139 Db kan jag inte spela,trots mina basar.
Det krävs ännu mera för att uppnå ett sånt ljudtryck i hemmamiljö.
Ursäkta att jag råkade säga nåt utan att ha alla fakta,ska aldrig mer nämna en enda idé utan att ha kollat 100% att det är rätt o riktigt det jag säger.
Så ett påståeende som att "jag tror du blir nöjd med den o den högtalaren" som någon skrev är alltså uteslutet att skriva,eftersom det är inte fakta. Den personen kan omöjligt veta huruvida svenn3saatan blir nöjd eller inte.
Alltså kan man inte rekommendera högtalare alls överhuvudtaget till någon, någonsin eftesom detta baseras endast på vad tipsaren "tror" är rätt.
Postad 31 January 2010 - 15:46
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Om jag inte minns fel så gedde den Proson förstärkaren 2x192w RMS 4ohm i testet och 2x112w RMS 8ohm +/-5w
Corpsegrindern: Jo jag har läst förr att du haft klagomål på denna förstärkare. Men det där med värmen förstår jag mig inte alls på, förstärkaren är ju digital i slutsteget så den borde ej ge ifrån sig så mycket värme. Tycker det verkar konstigt bara eftersom du inte ens kommer upp i hyggliga volymer med förstärkaren.
Svenne: Så du bor neråt Anderstorp kanske ? Du kan ju alltid ta en sväng förbi Falkenberg och höra högtalarna IRL 
Gå in på Corpsegrinderns galleri så får du se ungefär vad som behövs för att få samma bas-SPL i hemmet som i bilen (beroende på vad du har för saker i bilen)
Nej, jag bor i Älmhult (IKEA-Land  ). Så det är 15mil till fynda. Men har funderat på att åka dit och lyssna på dem. De har ju en 2kanalare med ungefär samma effekt som HK som de testar med, RX-797. Tror nog jag åker inom där när jag ändå har ärende till göteborg om någon vecka. Om de då inte får in de i lager innan, för då beställer jag dem  Du vill alltså ha mkt bas men inte så extremt ljudtryck som i bilen,då är jag med.
Ursäkta att jag råkade säga nåt utan att ha alla fakta,ska aldrig mer nämna en enda idé utan att ha kollat 100% att det är rätt o riktigt det jag säger. Så ett påståeende som att "jag tror du blir nöjd med den o den högtalaren" som någon skrev är alltså uteslutet att skriva,eftersom det är inte fakta. Den personen kan omöjligt veta huruvida svenn3saatan blir nöjd eller inte. Alltså kan man inte rekommendera högtalare alls överhuvudtaget till någon, någonsin eftesom detta baseras endast på vad tipsaren "tror" är rätt.
Precis, att uppnå dem ljudtrycken i hemmet är svårt.. Sen är det klart du ska nämna dina åsikter, du äger ju trotts allt en och då är dina åsikter ännu mer intressanta
Postad 31 January 2010 - 15:49
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Nu beter du dig som en 12-åring.
192W rms i 4ohm är 192W rms i 4ohm och inget annat. Den är väldigt neutral jämtemot andra förstärkare - förstärkare som ibland har hängmatteljud.
Att 8"-arna du har är av sämre kvalité kan betyda att de inte ska/kan röra på sig.
EDIT: Svenn3SaataN hann lägga in ett inlägg före, mitt är menat till Corpsegrindern
Redigerat av ekolnskungen, 31 January 2010 - 15:52.
Postad 31 January 2010 - 17:30
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Förresten,några 139 Db kan jag inte spela,trots mina basar. Det krävs ännu mera för att uppnå ett sånt ljudtryck i hemmamiljö.
Skrev beroende på vilka saker man har i bilen. Jag specificerade inte 139db Så ett påståeende som att "jag tror du blir nöjd med den o den högtalaren" som någon skrev är alltså uteslutet att skriva,eftersom det är inte fakta. Den personen kan omöjligt veta huruvida svenn3saatan blir nöjd eller inte.
Ingen som har sagt att han kommer att bli nöjd med en högtalare, snarare att vi tror att en viss högtalare kan vara nånting för honom
Postad 31 January 2010 - 20:52
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Man kanske skulle slå till med ett par Dynamite 8 v.1 nu. De säljer dem för 2495 nu. Men frågan är om jag nöjer mig mer 8:or.. hm. Ska jag köpa golvare så kan jag likaväl gå upp på Dynamite 10, 1000kr till.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|