LCHF
2415 svar till detta Àmne
Postad 15 February 2010 - 20:24
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
ForumrÀv
-
-
781 inlÀgg
LCHF Low Carb High Fat (dvs lite kolhydrater, högre andel fett). HjĂ€lper bĂ„de mot övervikt samt att det förbĂ€ttrar blodsockret för diabetiker. HĂ€r diskuteras allt om LCHF, en lĂ„gkolhydratkost godkĂ€nd av socialstyrelsen. LCHF Kortfattat: * Ăt gĂ€rna: kött, fisk, Ă€gg, ovanjordgrönsaker och naturligt fett (ex smör). * Undvik helst: socker och stĂ€rkelserik mat (ex bröd, pasta, ris, potatis). ________________________________________________________________________________ Teorin bakom LCHF Kolhydrater, snabba sĂ„vĂ€l som lĂ„ngsamma, bryts alla ned i magen till enkla sockerarter innan upptag i tarmen till blodet. DĂ€rmed stiger blodsockret vilket i sin tur ökar produktionen av hormonet insulin. Det Ă€r kroppens mest fettinlagrande hormon. Insulin produceras i bukspottskörteln (bild till höger). I större mĂ€ngd förhindrar hormonet fettförbrĂ€nning och lagrar in överskott av nĂ€ring i fettceller. Det kan efter en tid (nĂ„gon timme) leda till ett underskott av nĂ€ring i blodet vilket skapar hungerkĂ€nslor, och s.k. sötsug, varefter man vanligen Ă€ter mer. Sen startar processen igen, en ond cirkel alltsĂ„. LĂ„gt intag av kolhydrater i kosten ger tvĂ€rtom lĂ€gre blodsockerhalt och dĂ€rmed lĂ€gre insulinvĂ€rden. Det ökar frisĂ€ttning av fett frĂ„n fettvĂ€ven, och ökar fettförbrĂ€nningen. DĂ€rmed brukar kroppsfettet minska successivt, sĂ€rskilt runt magen hos bukfeta personer. LCHF underlĂ€ttar för kroppen att leva pĂ„ fettlagren, dĂ„ frisĂ€ttningen frĂ„n dessa inte hindras av höga insulinnivĂ„er i blodet. Det kan vara en anledning till att fettintag mĂ€ttar lĂ„ngsiktigt bĂ€ttre Ă€n kolhydratintag. Intaget av kalorier brukar generellt minska i studier, dĂ„ försökspersonerna fĂ„r Ă€ta sig mĂ€tta pĂ„ LCHF istĂ€llet för "vanlig" mat. ViktnedgĂ„ng utan svĂ€lt De flesta kan Ă€ta sig lagom mĂ€tta, och Ă€ndĂ„ minska i fettvikt. Om du Ă€ter mycket lite kolhydrater, och tillrĂ€ckligt med fett, sĂ„ sköter kroppen vanligen resten sjĂ€lv. Det Ă€r hormonell bantning istĂ€llet för svĂ€ltbantning. Eller att jobba med kroppen istĂ€llet för mot den (genom att gĂ„ hungrig). Att man kan Ă€ta sig mĂ€tt pĂ„ god fet mat och Ă€ndĂ„ gĂ„ ner i vikt Ă€r vad som gett det namnet "njutmetoden". (KĂ€lla: www.kostdoktorn.se ) http://www.kostdokto...hydratkost-lchf______________________________________________________________________ Mer intresserad ? HĂ€r Ă€r lite lĂ€nkar: http://www.kostdoktorn.se/http://blogg.passage...ahlqvistannika/http://www.skaldeman.se/http://www.lchf.se/http://www.lchfrecept.com/http://www.alltomlchf.se/___________________________________________________________ Kommentarer ? NĂ„n som har provat denna diet ?
Redigerat av SunfireTHX, 16 February 2010 - 12:38.
Postad 15 February 2010 - 20:34
moparman
-
moparman
-
Ăber-Guru
-
-
11727 inlÀgg
jag har provar nÄgra veckor...Följde GI men det verkar ju vara istort sett samma sak..
Funkade kanonbra.
Gick ner 12 kilo...2kilo/vecka...
Problemet var att jag inte följde steg 3 som man ska göra för att behÄlla sin vikt utan jag började Àta som "vanligt" och har gÄtt upp allt igen och lite till ..
Maten var de inget större fel pÄ..
VÀrsta var för mig att inte Àta bröd/pasta/godis
Postad 15 February 2010 - 20:47
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
ForumrÀv
-
-
606 inlÀgg
Testat drygt ett halvÄr, fungerar mycket vÀl, maten blir dock trist efter nÄgra mÄnader (som vid alla dieter).
ĂvergĂ„ngsbesvĂ€r kommer, liknar feber typ. Darrig, matt, slö, etc. Kör du med typ <20g kolisar om dagen och Ă€ter tillrĂ€ckligt med fett kommer du att gĂ„ ner i vikt.
Fler effekter:
* Magen lugnar ner sig - finns inga fisar kvar, dessa bildas helt klart av kolhydrater
* Det gÄr mindre toapapper - det man skiter ut Àr typ inkapslat i fett 
* Den fysiska snabbheten försvinner.
* Mindre mjölksyra bildas i musklerna.
* Konstant viktförlust - kontrollerbar genom mÀngden kolhydrater.
* möjlig C-vitaminbrist - Àt tillskott
* möjlig selen eller magnesiumbrist eller liknande -> kan ge kramp i ffa vaderna, mest under övergÄngsperioden.
* Àt omega 3-tillskott, annars kan fettbalansen (omega3/omega6) bli ganska rubbad av den stora mÀngden fett.
* inga problem att rÄka missa ett mÄl mat - du blir ÀndÄ inte hungrig
* inget sötsug
* men ######r om du fÄr i dig lite chips eller godis. DÄ Àr det fan svÄrt att sÀga stopp.
* Minskad aptit = mindre mÀngd kalorier till slut.
* det du dricker pinkar du ut strax. Inga kolhydrater som binder vÀtska i kroppen..
* inge pilsner
Jag Ät ca 2000-2400 kalorier per dag nÀr jag Ät LCHF. Tappade bortÄt 10kg ganska snabbt innan jag pytsade i lite mer kolisar. Normalförbrukning Àr ca 2200-2400 kalorier utan trÀning, sÄ att jag tappade 10kg Àr ju ett bevis pÄ att det fungerar för mig. Nu Àr jag inte orolig för semesterkilouppgÄng eftersom jag sÄ lÀtt slÀnger av mig dem.
3-4kg tappar man första veckan, i stort sett bara vÀtska. Bra eggningstaktik.  Sedan _kan_ man tappa mellan 0.5 och 1.5kg i veckan. Detta utan att trÀna dÄ. TrÀning under dieten gÄr utmÀrkt Àven om man kan mÀrka att man tappar i styrkeuthÄllighet vid styrketrÀning (2-3 reps mindre per set om normalt kanske 12), maxstyrkan ungefÀr samma, men riktigt segt att styrketrÀna under övergÄngsperioden.
ĂvergĂ„ngsperioden Ă€r en pina, helt enkelt. Ger grov motivationsbrist eftersom kroppen Ă€r sĂ„ seg
Postad 15 February 2010 - 20:50
Unregisteredbb649a5e
-
Unregisteredbb649a5e
-
Guru
-
-
4239 inlÀgg
jag körde pÄ det i nÄgra veckor för ett par Är sen, och gick vÀl ner ett par kilo.
som moparman sÄ började jag dock Àta som vanligt sen igen. att man aldrig lÀr sig.
Postad 15 February 2010 - 20:59
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
ForumrÀv
-
-
781 inlÀgg
Jag kör nu, har hÄllit pÄ sedan 1.a februari rÄkade fuska rejÀlt den 6 februari
men har sedan dess inte gjort nÄt avsteg. Det Àr som med alla andra
dieter man mÄste följa dem för att de skall fungera.
ViktmÀssigt har det inte hÀnt sÀrskillt mycket
dÀremot mÀrker jag att klÀderna sitter lite bÀttre.
Postad 15 February 2010 - 23:04
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlÀgg
Och jag skriver som jag skrivit pÄ annan plats:
Hoppas denna starkt animaliska diet bara Àr för en del av era liv. Det Àr annars en ren lyxdiet.
Vi i den utvecklade delen av vÀrlden behöver snarare minska pÄ mÀngden animaliska proteiner i vÄr kost utav den enkla anledningen att det inte finns jord nog att odla allt spannmÄl djuren ska Àta.
Med det sagt, jag Àr ingen vegan eller gÄr nÄgot korstÄg mot LCHF men jag reagerar pÄ att det Àr sÄ otroligt stor andel animaliska produkter.
Hoppas ni som kör det mÄr bra av det men att ni pÄ sikt kan dra ned pÄ andelen animaliska produkter.
Postad 15 February 2010 - 23:05
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlÀgg
Alla dieter i all Àra, men varför inte bara Àta lagom och röra pÄ sig?
Intag - förbrÀnning?
Men jag ska inte sÀga nÄt, jag Àr lite lÀtt överviktig (GI 25 - 26 nÄnstans) och rör inte pÄ mig nÀmnvÀrt men alla dessa dieter Àr ju bara trams egentligen.
Man bör lÀra sig att Àta rÀtt mÀngd mat och Àter man mer sÄ mÄste man röra pÄ sig mer - sÄ enkelt Àr det (för det mesta).
Gick fÄr mÄnga Är sedan ner 16 kg med hjÀlp av ViktvÀktarna, utan att anvÀnda mig av deras menyer. Jag Ät det jag Àter idag fast i mindre portioner och mellanmÄl och sÄ vidare. Kilona bara rasade av mig och man lÀrde sig att Àta rÀtt, lagom mycket och ofta.
Sen att jag idag gÄtt upp nÀstan alla 16 kg Àr en helt annan historia...
Redigerat av MrSpokk, 15 February 2010 - 23:07.
Postad 15 February 2010 - 23:41
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlÀgg
GÄtt ner typ 11 kilo pÄ att skippa pasta och sÄnt.
TÀnkte ner en 5 till ... kör det nu pÄ vintern nÀr man inte kan springa. Gillar inte att vara ute i kylan och har inte tid eller ork att slÀpa mig till gymet ... har springspÄret ett par hundra meter bort sÄ dit Àr det lÀtt att ta sig och jag gillar att springa, som meditation
De dagar jag ska springa brukar jag dra i mig en kebabtallrik eller nÄt annat sliskigt till lunch, det blir precis lagom tills man ska ut i spÄret
Har aldrig varit tjock direkt, bara biffig. Men en begynnande kagge och lite till var pÄ G och det vill man ju inte ha.
Postad 16 February 2010 - 00:15
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
ForumrÀv
-
-
606 inlÀgg
Och jag skriver som jag skrivit pÄ annan plats: Hoppas denna starkt animaliska diet bara Àr för en del av era liv. Det Àr annars en ren lyxdiet.
Vi i den utvecklade delen av vÀrlden behöver snarare minska pÄ mÀngden animaliska proteiner i vÄr kost utav den enkla anledningen att det inte finns jord nog att odla allt spannmÄl djuren ska Àta.
Med det sagt, jag Àr ingen vegan eller gÄr nÄgot korstÄg mot LCHF men jag reagerar pÄ att det Àr sÄ otroligt stor andel animaliska produkter.
Hoppas ni som kör det mÄr bra av det men att ni pÄ sikt kan dra ned pÄ andelen animaliska produkter.
mm, helt klart Ă€r det sĂ„, det Ă€r en absolutatoppenavnĂ€ringskedjankost som nĂ€r den hĂ„lls riktigt strikt knappt innehĂ„ller vegetabilier överhuvudtaget. Dock gĂ„r det köra LCHF som vegetarian ocksĂ„, det krĂ€ver bara lite mer planering (vanesak) och blir inte lika strikt och dessutom blir det ******** dĂ„lig mat  . Sen kan jag ju sĂ€ga som sĂ„ att det enda som jag köpte MER av jĂ€mfört med en 'normal' kosthĂ„llning Ă€r grĂ€dde, Ă€gg och ost. Ăggen ökade frĂ„n kanske 8-10 i veckan till 14-16 i veckan. Osten ökade frĂ„n nĂ„got kilo i veckan till ett par kilo i veckan. GrĂ€dden dĂ€remot ökade frĂ„n kanske tre deciliter i mĂ„naden till tre liter i veckan  Notera att detta gĂ€ller inköp till en hel familj, och endast nĂ€rproducerat naturligtvis. Det som minskade i inköp = pasta, ris, potatis, frukt, mjöl - av detta finns tyvĂ€rr inget att vĂ€lja lokalproducerat, undantaget sĂ€songsfrukt och potatis fram till jul ungefĂ€r.
Postad 16 February 2010 - 00:23
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1114 inlÀgg
[quote name='Martin' date='Feb 15 2010, 23:41 ' post='2790277'] GÄtt ner typ 11 kilo pÄ att skippa pasta och sÄnt.  SjÀlvutnÀmnd expert inom sÄdant hÀr dÄ jag stÀndigt letar efter bÀsta sÀtt att stimulera proteinsyntesen, förbÀttra insulinkÀnslighet, transportera bort xenoöstrogener naturligt (vattenkrasse,rÀdisor etc) och kan sÀga sÄ hÀr lÄngt: Fett lagras direkt som kroppsfett, men höjer fettförbrÀnningen Kolhydrater lagras inte som kroppsfett, men hÀmmar fettförbrÀnningen. Slutresultaten Àr den likt. Dock kan du fördela kolhydraterna i samband med trÀning om du vill strÀva efter hypertrofi (muskeltillvÀxt) eller fettförbrÀnning. Mer anabol effekt om du inte skippar carbsen helt & hÄllet vad gÀller muskeltillvÀxt och man sparar "protein-loss". Tips: Àt rÀtt kolhydrater dvs frÄn baljvÀxter (kikÀrter,bönor etc) och grönsaker, frukt etc. DÄ hamnar ni oavsett aptit runt 100-300g per dag (arnold lÄg pÄ 120+) Rapsolja,olivolja,valnötter etc som fettkÀlla & ni Àr i hamn. Mjölk direkt efter styrketrÀning stimulerar proteinsyntesen & fullgod fetmjölk (röda,3%) har visat sig vara bÀst med bÀst sammansÀttning av aminosyror. Dock stimulerar den gröna mjölken muskelproteinet. HÀr har ni lite att gÄ efter  Ni behöver inte göra en radikal carb loss. Dessutom Àr LCHF befÀngt dumt. Man försÀmrar sin insulinkÀnslighet i 6+ timmar framÄt vid för högt intag av mÀttat fett pÄ morgonen. Enligt LCHF kan man frossa bacon, o massa mÀttat fett. Ha kyckling,magert kött, strutskött, skaldjur etc som proteinkÀlla  Mvh
Postad 16 February 2010 - 00:36
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
ForumrÀv
-
-
606 inlÀgg
Dessutom Àr LCHF befÀngt dumt. Man försÀmrar sin insulinkÀnslighet i 6+ timmar framÄt vid för högt intag av mÀttat fett pÄ morgonen. Enligt LCHF kan man frossa bacon, o massa mÀttat fett. Ha kyckling,magert kött, strutskött, skaldjur etc som proteinkÀlla  Mvh
Har du testat? Du BEHĂVER i stort sett inget insulin nĂ€r du Ă€ter LCHF - det Ă€r DEN STĂRSTA och viktigaste poĂ€ngen med kosten. För fettinlagring krĂ€vs insulinutsöndring. För insulinutsöndring krĂ€vs blodsockerhöjande medel, dvs kolhydrater. Ăter du inga kolhydrater behövs inget insulin. Med lĂ„ngsamma kolhydrater behövs ĂNDĂ
insulin, om Àn i mer kontrollerad mÀngd. Med LCHF ersÀtter du kolhydraterna med fett - ett mÄste för att hÄlla tarmsystemet frÄn att bli förvandlad till betong  , samt för att hÄlla förbrÀnningen uppe.
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 16 February 2010 - 00:50.
Postad 16 February 2010 - 00:50
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
ForumrÀv
-
-
606 inlÀgg
Det Àr för övrigt sjukt lÀtt att det blir 'sekteri' av LCHF, eftersom det fungerar sÄ sjukt bra. Tror inte jag har mött nÄgon som testat LCHF seriöst (mer Àn en mÄnad) utan att börja mÄ riktigt bra av det. SjÀlv var jag galet skeptisk att det överhuvudtaget skulle fungera att trÀna, tÀnkte att hjÀrnan skulle ta en paus efter kolisarna tagit slut osv, men överbevisad blev jag.
Anledningen till att man provar Ă€r ju dock oftast medicinsk antar jag. Ăvervikt torde vara det vanligaste, kass mage det nĂ€st vanligaste. Till en normalfrisk normalviktig person kan jag inte rekommendera denna diet (fegisvarianten: varför byta ett vinnande koncept?), men till de som har besvĂ€r med att gĂ„ ner i vikt, de som har uppblĂ„st, körig mage, ont i leder eller vad fan som helst nĂ€stan, sĂ€ger jag i första hand: skippa mjölet. Sen förklarar jag vad jag har testat, och ger mina infallsvinklar. Idag Ă€ter jag inte LCHF, eftersom jag Ă€r sĂ„ ******** less pĂ„ fetmaten och saknade mjölk och pannkakor för mycket. MagsĂ€cken har dock krympt ordentligt, och det har blivit naturligt att Ă€ta lite kolhydrater.
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 16 February 2010 - 00:53.
Postad 16 February 2010 - 08:50
moparman
-
moparman
-
Ăber-Guru
-
-
11727 inlÀgg
Vist kan man gÄ ner i vikt med att gÄ 1 mil/dag men det Àr vÀl onödigt om man slipper
Jag trÀnade ingenting.
Jag funderar pÄ att börja om för att gÄ ner 10-15 kilo och den hÀr gÄngen hÄlla mig till en kost med mindre kolhydrater och överhuvudtaget mindre portioner och endast Àta godis lör..
GÄ ut stenhÄrt nÄgra veckor med istort sett inget intag av kolhydrater och sen nÀr vikten Àr nÄdd införa lite kolhydrater
Postad 16 February 2010 - 08:59
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
ForumrÀv
-
-
781 inlÀgg
Dovienya mycket kul och intressant att höra dina
erfarenheter.
Jag Àr som sagt nybörjare och peppning Àr ju
aldrig fel
Orsakt till att jag prövar , Jo nÄgra kilos övervikt typ 20-25 kg har jag som jag vill gÄ ned, ingen
medicinsk orsak förutom att det inte Àr bra att kÄnka pÄ massa övervikt. KÀnner mig inte sÀrkillt
fet men BMI och vÄg talar sitt tydliga sprÄk.
LCHF sekteri. Det jag lÀrt mig Àr det jag lÀst pÄ Internet om kosten och det finns
rÀtt sÄ mycket fakta och seriösa studier sÄ att man faktiskt lÀtt kan dra egna slutsatser
Ät vilket hÄll hÀlsoeffekterna Àr ... Och det Àr dÀrför jag bestÀmt mig för att prova......
..... Ăven om denna diet gĂ„r emot allt jag lĂ€st om dieter
och kost hittils... Jag har som sÄ mÄnga andra varit och Àr fortfarande rejÀlt rÀdd för fett
i maten.. Men man fÄr omvÀrdera det lite. Och nog för att jag visste att socker
inte Àr sÄ bra, men jag kunde inte drömma om att det var sÄ illa som nÄgra vill lÄta pÄskina.
Min plan Àr vÀl att försöka köra seriöst sÄ jag tappar vikt... För att sedan efter det lÄngsamt
anta ett mera GI lik kost med lite mer kolhydrater liknande Dovienya.
Lite roligt eller hur man nu ska se det, Àr att jag
"Smyger" just nu pÄ jobbet med grÀdden i kaffet och med
bea sÄsen till köttet pÄ lucherna. Fick de se hur mycket "fett"
jag trycker i mig sÄ
Redigerat av SunfireTHX, 16 February 2010 - 09:08.
Postad 16 February 2010 - 09:05
Stringfellow
-
Stringfellow
-
ForumrÀv
-
-
625 inlÀgg
Jag tycker den största fördelen med LCHF Àr att man blir mÀtt. Jag har aldrig kört stenhÄrt pÄ dieten, utan kanske mer en GI-variant dÀr jag Àter mycket kött/fisk/kyckling med mycket sÄs (vispgrÀdde sÄ klart) och grönsaker samt vÀldigt lite kolhydrater, t.ex. en liten potatis eller lite ris. Detta har funkat kanon för mig.
Skippar man bara pasta och mackor sÄ hÄller man sig otroligt mycket lÀngre utan att Àta. Man blir liksom inte hungrig. Testa en omelett till lunch, jag stÄr mig lÀtt till 19-20 pÄ kvÀllen utan att tÀnka pÄ mat.
Har Àtit sÄ hÀr ganska lÀnge, sÀkert ett Är nu, gjorde ett test igÄr och Ät en pastasÄs med rÀkor och spaghetti till. KÀnde nÀr jag gick och la mig att jag var hungrig, detta Àr nog första gÄngen detta Äret som jag kÀnt mig hungrig vid lÀggdags. Det Àr detta som gör att jag Àr fullstÀndigt övertygad om att snabba kolhydrater Àr vad som gjort oss vÀsterlÀnningar feta.
SĂ„ mitt tips:
Ăr mer fett! Men mindre kolhydrater. Gör sĂ„s pĂ„ vispgrĂ€dde, Ă€t Ă€gg, anvĂ€nd riktigt smör i matlagningen.
Redigerat av Stringfellow, 16 February 2010 - 09:06.
Postad 16 February 2010 - 10:38
Unregistered421f5d40
-
Unregistered421f5d40
-
Beroende
-
-
1364 inlÀgg
BestĂ€mde mig för att ta tag i vikten för 1 Ă„r sedan hade 105kg fördelat pĂ„ 172cm . Började gĂ„ pĂ„ gymet 3-4 ggr veckan körde sĂ„ i ca i lite drygt 1,5 mĂ„nad utan att vĂ„gen rörde pĂ„ sig . Fick dĂ„ en bok av Sten Sture Skaldeman : Ăt dig ner med fett (rekommenderas starkt) . SĂ„ jag slutade med kolhydrater & Ă„t nĂ€stan bara kött & fett i början & dĂ„ rasade jag i vikt . Har i dag gĂ„tt ner 25kg & ligger stadigt pĂ„ 79-80 kg . Ăter idag ganska normalt men jag försöker hĂ„lla nere mĂ€ngden kolhydrater , hĂ„ller mig till riktigt & bara naturliga produkter. Inge margarin bara riktigt smör & inga light produkter.
Gjorde en hÀlso kontroll test i sommras för att se , hade bÀttre vÀrden Àn nÀr jag var 22 idag Àr jag 38 .
Detta har Àven triggat min mor som har diabetes . Hon har tappat över 20 kg & gÄtt frÄn 4 insulin sprutor om dagen till 1 hon Àr överlycklig & tror inte det Àr sant .
Postad 16 February 2010 - 12:48
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
ForumrÀv
-
-
781 inlÀgg
Lite övergÄngsproblem har jag haft i form av huvudvÀrk annars gÄr
det ganska bra, sötsuget har avtagit och man Àr inte lika
sugen/hungrig mellan mÄltiderna. ( RÀttare sagt, knappt inte sugen pÄ nÄt sött alls numera)
En frÄga Àr bara nu Àr att jag faktiskt Àr lite orolig att jag fÄr i mig för
lite fett.. Tror jag ligger nÄnstans pÄ 1400-1500 kcal om dagen,
och jag tycker det Àr lite svÄrt att rÀkna ut hur man ligger till pÄ
kolhydratfonten... lite grÀdde eller mjölk i kaffe kan ju efter
nÄgra koppar bli rÀtt mycket kolisar...
Redigerat av SunfireTHX, 16 February 2010 - 12:49.
Postad 16 February 2010 - 17:08
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlÀgg
Detta har Àven triggat min mor som har diabetes . Hon har tappat över 20 kg & gÄtt frÄn 4 insulin sprutor om dagen till 1 hon Àr överlycklig & tror inte det Àr sant .
VÄran administratör pÄ jobbet blev peppad nÀr jag kÀkade sÄnt dÀr till lunch sÄ hon och hennes gubbe började ocksÄ, hans diabets försvann. Han kunde sluta med att ta sprutor.
Postad 16 February 2010 - 20:41
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
ForumrÀv
-
-
606 inlÀgg
Lite övergÄngsproblem har jag haft i form av huvudvÀrk annars gÄr det ganska bra, sötsuget har avtagit och man Àr inte lika sugen/hungrig mellan mÄltiderna. ( RÀttare sagt, knappt inte sugen pÄ nÄt sött alls numera)
En frÄga Àr bara nu Àr att jag faktiskt Àr lite orolig att jag fÄr i mig för lite fett.. Tror jag ligger nÄnstans pÄ 1400-1500 kcal om dagen, och jag tycker det Àr lite svÄrt att rÀkna ut hur man ligger till pÄ kolhydratfonten... lite grÀdde eller mjölk i kaffe kan ju efter nÄgra koppar bli rÀtt mycket kolisar...
Skönt med huvudvĂ€rk! DĂ„ Ă€r du pĂ„ rĂ€tt vĂ€g  Snart kommer metallsmaken i munnen, sen vĂ€nder det uppĂ„t  3 DL grĂ€dde Ă€r 9g kolhydrater = mĂ„nga koppar kaffe om du inte kör typ latte pĂ„ grĂ€dde istf mjölk. Man kan Ă€ven göra Ă€ggmjölk att ha i kaffe om man vill ha Ă€nnu mindre kolhydrater. Ăggmjölk: 2 Ă€gg, 50g kokosfett/smör mixas med kokande vatten (viktigt att Ă€ggproteinet stelnar) till lĂ€mplig konsistens. halvera om du bara ska testa, se bara till att proteiner stelnar. Kokosfett kan ge illamĂ„ende hos vissa personer dock. osta nĂ„gra smörskivor och nĂ„gra ostskivor och Ă€t till kvĂ€llsis om du vill ha upp fett och kalorihalt.  Ostchips till filmen: tĂ€rna ost, lĂ€gg lĂ„ngt isĂ€r pĂ„ bakplĂ„tspapper och ha i ugnen tills de blivit gyllenbruna i kanten (uppför sig lite som havreflarn i ugnen). Krispkrisp om man gjort det rĂ€tt  Omelett som nĂ„gon nĂ€mnde Ă€r ju galet mĂ€ttande. RĂ€cker banne mig med frukost. frĂ€s champinjoner och skinka/bacon, rör ihop 4 Ă€gg, 2dl grĂ€dde, svartpeppar och ev salt. HĂ€ll pĂ„ och grĂ€dda det fast i stekpannan. Sen Ă€r du mĂ€tt resten av dagen
Postad 16 February 2010 - 22:19
moparman
-
moparman
-
Ăber-Guru
-
-
11727 inlÀgg
jag tyckte frukosten var vÀrst...blev sÄ less omelett heh..
Ät mest Àggröra...hackade Àgg..majonÀs...skinka..purjolök...helt ok
Postad 16 February 2010 - 22:31
Unregistered41753
-
Unregistered41753
-
ForumrÀv
-
-
578 inlÀgg
Det mest lÄngsiktiga sÀttet att gÄ ner i vikt Àr enligt mig att Àta "vanlig mat" i mindre portioner. Man mÄste vÀnja sig vid att inte alltid bli proppmÀtt och man mÄste tÄla att bli hungrig iför ett mÄl. En dag i veckan har man Àtardag, med godis och lite större portioner. Detta Àr det mest hÄllbara, dÄ det krÀver minst omlÀggning av kosten.
Att sluta Àta kolhydrater Àr nog svÄrt i lÀngden...
TrÀning för viktnedgÄng ger mig motsatt effekt, jag bara "unnar" mig saker som belöning och jag stoppar i mig mer Àn jag gör av med....
Postad 17 February 2010 - 08:24
Johanpixels
-
Johanpixels
-
ForumrÀv
-
-
760 inlÀgg
Kör Natrulett pulver ca 4 pÄsar per dag, man kan ersÀtta alla mÄltider med pulvret (6pÄsar per dag) men lite roligare att Àta frukt, Àgg, grönsaker, andra saker som innehÄller sÄ lite kolhydrater som möjligt. Kör efter atkinsons metod. Kolla denna trÄden för inspiration https://www.flashback.org/t315485
Postad 17 February 2010 - 09:07
Stringfellow
-
Stringfellow
-
ForumrÀv
-
-
625 inlÀgg
Kör Natrulett pulver ca 4 pÄsar per dag, man kan ersÀtta alla mÄltider med pulvret (6pÄsar per dag) men lite roligare att Àta frukt, Àgg, grönsaker, andra saker som innehÄller sÄ lite kolhydrater som möjligt. Kör efter atkinsons metod. Kolla denna trÄden för inspiration https://www.flashback.org/t315485
Jag kÀkar nog hellre en smörstekt entrecote med bearnaise och en fin sallad Àn jag Àter pulver.. Det Àr ju detta som Àr den stora fördelen med LCHF, för mÄnga Àr det en "njutmetod", ingen uppoffring.
Postad 17 February 2010 - 09:25
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
ForumrÀv
-
-
781 inlÀgg
Som sagt det finns mÄnga sÀtt att gÄ ned, Nutrilett Àr inget för mig .. Och de flesta
dieter funkar sÀkert som sagt men dÄ skall man ju ocksÄ följa dem... och det var den "lilla"
detaljen.
Att bara köra LOW CARB typ sallad och kött/fisk/skaldjur + lite bröd och pasta kan funka ett
tag problemet Àr oftast att man gÄr och Àr smÄhungrig och sugen hela tiden. HÀrdar man
ut sÄ gÄr det visserligen.. men oftast gÄr det ett tag tills man inte pallar lÀngre och man Àter
mer igen. Kombinera detta med en Àtardag som blir till 2 Àtardagar som blir
till 3 Àtardagar osv  Till följd att man snabbt/eller inom en tid
gÄr upp det man gÄtt ned.
Knogen.... Jag har ocksÄ likt dig problem med att kombinera "LOW CARB" med hÄrd trÀning , jag "unnar" mig ocksÄ mer saker som belöning eller för att jag "mÄste" ha det efter trÀning nÀr magen skriker ...
SÄ denna gÄng tÀnkte jag köra lugnare trÀning typ promenader och LCHF dÄ jag har lÀst/hört
att det fungerar för mÄnga.
Redigerat av SunfireTHX, 17 February 2010 - 09:29.
Postad 17 February 2010 - 10:13
Machman
-
Machman
-
AnvÀndare
-
-
112 inlÀgg
-15 Kg efter typ 4 mĂ„nader pĂ„ halvseriös LCHF. KĂ€kar LCHF mĂ„ltider men Ă€r tyvĂ€rr svag för kaffebröd. Kaffebröd finns dagligen till eftermiddagskaffet pĂ„ jobbet, dÄÄÄlig kombination. Ăver julen hoppade jag helt av LCHF samt av olika orsaker nĂ„gra helger med "vanlig" kost. Men med tanke pĂ„ hur ###### mycket jag "fuskat" egentligen sĂ„ Ă€r jag helt förstummad över hur bra det fungerar!! Magen fungerar bĂ€ttre Ă€n nĂ„gonsin, ingen hungerskĂ€nsla, piggare Ă€n innan och pĂ„ det stora hela mĂ„r jag bĂ€ttre efter omlĂ€ggningen av diet. Sötsuget hĂ„ller jag lite igĂ„ng med kaffebrödet men det blir aldrig pĂ„tagligt egentligen.  Jag Ă€ter lite vitamintillskott och Omega3 för att vara pĂ„ den sĂ€kra sidan. NĂ„gon nĂ€mnde Skaldeman tidigare, jag Ă€r lite skeptisk till hans metod dĂ„ han sĂ€ger ungefĂ€r "Ă€t sĂ„ mycket du vill, Ă€r du hungrig Ă€t mer". Litar mera pĂ„ Annika Dahlqvist, det hon sĂ€ger lĂ„ter rimmligare.... Ifall nĂ„n missat: http://blogg.passage...ahlqvistannika/
Postad 17 February 2010 - 10:41
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlÀgg
En fundering frÄn en som inte testat, inte tÀnker heller eftersom jag mÄr bra som det Àr...
Hur mycket kostar denna diet? Animaliska proteiner Àr vanligtvis, och sÄ ska det vara, dyrare Àn vegetabiliska och att Àta sig mÀtt pÄ proteiner Àr dyrare Àn potatis, ris. ja vÄra "vanliga" basvaror.
LikasÄ fÀrska ovan-jord-frukter/grönsaker bringar viss extra kostnad under vintern.
Postad 17 February 2010 - 11:41
Unregistered421f5d40
-
Unregistered421f5d40
-
Beroende
-
-
1364 inlÀgg
En fundering frÄn en som inte testat, inte tÀnker heller eftersom jag mÄr bra som det Àr...
Hur mycket kostar denna diet? Animaliska proteiner Àr vanligtvis, och sÄ ska det vara, dyrare Àn vegetabiliska och att Àta sig mÀtt pÄ proteiner Àr dyrare Àn potatis, ris. ja vÄra "vanliga" basvaror.
LikasÄ fÀrska ovan-jord-frukter/grönsaker bringar viss extra kostnad under vintern.
Mitt mat konto har sjunkit ordentligt . Stora skillnaden Àr att nu köper man inte massa skrÀp mat & Àr inte hungrig hela tiden . Men vist har man börjat köpa lite dyrare rÄvaror som ex riktig smör istÀllet för margarin men i slut Àndan sÄ köper man mindre mat .
Postad 17 February 2010 - 11:46
Machman
-
Machman
-
AnvÀndare
-
-
112 inlÀgg
Mitt mat konto har sjunkit ordentligt . Stora skillnaden Àr att nu köper man inte massa skrÀp mat & Àr inte hungrig hela tiden . Men vist har man börjat köpa lite dyrare rÄvaror som ex riktig smör istÀllet för margarin men i slut Àndan sÄ köper man mindre mat .
SÄ Àven för mig. Trodde det skulle kosta skjortan och 90 med LCHF först men som du sÀger, man köper mindre mÀngder och skippar mellanmÄlen. Dessutom Àr ju sÄnt kött som Àr bra ur LCHF synpunkt oftast inte det dyraste dÄ man gÀrna vill ha en hög fettprocent. Det Àr de fettsnÄla produkterna och nötkött som Àr dyra, sidflÀsk och svinmalet Àr skitbilligt.
Postad 17 February 2010 - 12:00
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1114 inlÀgg
Jag funderar pÄ att börja om för att gÄ ner 10-15 kilo och den hÀr gÄngen hÄlla mig till en kost med mindre kolhydrater och överhuvudtaget mindre portioner och endast Àta godis lör..
GÄ ut stenhÄrt nÄgra veckor med istort sett inget intag av kolhydrater och sen nÀr vikten Àr nÄdd införa lite kolhydrater
Kolhydrat hĂ€mmar fettförbrĂ€nningen, men lagras inte som kroppsfett. Fett höjer fettförbrĂ€nningen, men lagras som kroppsfett. För att sĂ€nka östrogenet och minska omvandlingen av östrogen frĂ„n testosteron kan du göra följande: 1. Undvik födoĂ€mnen rika pĂ„ xenoöstrogener, fytoöstrogener och liknande (soja, linfröolja, öl, finförĂ€dlade fĂ€rdiga livsmedel, etcetera). 2. Ăka intaget av födoĂ€mnen som naturligt hjĂ€lper till med avgiftning och metabolism (broccoli, vattenkrasse, blomkĂ„l, rĂ€disor, kĂ„lrot, vitkĂ„l, kĂ„lrot). 3. Ăka ditt fiberintag. Fiber hjĂ€lper till att avlĂ€gsna xenoöstrogener. 4. Ăka ditt intag av zink. Zink hindrar testosteron frĂ„n att omvandlas till östrogen. Det stimulerar Ă€ven testosteronproduktionen. 5. Skaffa en avgiftningskur för levern. En frisk lever Ă€r det viktigaste för att kroppen ska kunna göra sig av med östrogener. 6. Drick grönt te och ta vindruvekĂ€rnexrakt. Dessa Ă€r naturliga anti-östrogener. 7. Se till att hĂ„lla kroppsfettet hyfsat lĂ„gt. Feta personer omvandlar testosteron till östrogen i mycket högre grad Ă€n folk med mindre kroppsfett. 8. Eventuellt testa nĂ„got tillskott som innehĂ„ller kalcium D-glucarate (det Ă€r komponenten D-glucarate som binder och transporterar ut xenoöstrogen, sĂ„ glöm vanligt kalcium). Hudtjocklek pĂ„ knĂ€skĂ„l och stora vadmuskeln indikerar produktionen av tillvĂ€xthormon. Ăr huden tjock pĂ„ dessa stĂ€llen Ă€r produktionen lĂ„g. MĂ„nga gĂ„nger beror det pĂ„ att folk lĂ€gger sig för sent om kvĂ€llarna/nĂ€tterna och hormonproduktionen rubbas. Högt kalcium intag höjer testosteronnivĂ„n. Dessa Ă€r bra tips sĂ„ slipper ni utesluta kolhydraterna vilket gör att en ny process skapas dĂ€r protein mĂ„ste tillföras som energi. Ăt rĂ€tt kolhydrater i samband med trĂ€ning sĂ„ Ă€r det inga probs. Ăr oraffinerade ekologiska. Tex grönsaker (majs,tomat etc) baljvvĂ€xter (as goda kikĂ€rter,bönor m.fl) MJĂLK (fullgod fetmjölk har visat sig i över 32 studier stimulera proteinsyntesen och Ă„terstĂ€lla muskelglykogen sĂ€rskilt effektivt) trots det Ă€r en lĂ„ngsam kasein produkt. Medför viss lĂ„ngsammare nĂ€ringsupptag men gör sĂ„ mycket annat gott! Köp boken The maximum muscle guide, lĂ€gg pĂ„ er lite muskelmassa med tips & rĂ€tt trĂ€ning, sĂ„ slipper ni banta  Mycket lĂ€ttare att hĂ„lla vikten. En muskel gud har förenklat det svĂ„ra sĂ„ ni kan lĂ€tt uppnĂ„ erat mĂ„l. Fett prisvĂ€rd tycker jag.
Postad 17 February 2010 - 12:12
A Haddock
-
A Haddock
-
ForumrÀv
-
-
539 inlÀgg
Intressant lÀsning och kul med sÄ mÄnga positiva resultat nÀr det gÀller viktminskningen!
Det jag alltid varit lite fundersam pÄ nÀr jag lÀst om LCHF tidigare Àr de andra hÀlsoaspekterna, som sÀllan tas upp. Jag tÀnker frÀmst dÄ pÄ kolesterolvÀrden och liknande. Det hÀr Àr vÀl en relativt ny metod sÄ jag antar att det inte finns sÄ mÄnga lÄngtidsstudier gjorda (+10 Är typ)?
FrÄgan jag stÀller mig Àr om det i lÄnga loppet Àr vÀrt viktminskningen om man istÀllet dör vid 50-Ärs Älder pga en massiv hjÀrtinfarkt orsakad av helt igenkorkade koronarkÀrl?
Jag Àr intresserad av metoden, frÀmst för att jag har magproblem (IBS) och söker metoder för att lindra det, men har lite svÄrt rent mentalt med dom enorma mÀngderna mÀttat fett.
Postad 17 February 2010 - 12:47
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
ForumrÀv
-
-
781 inlÀgg
Kolhydrat hÀmmar fettförbrÀnningen, men lagras inte som kroppsfett. Fett höjer fettförbrÀnningen, men lagras som kroppsfett.
Jag Ă€r som sagt ingen expert pĂ„ detta men nu tror jag du totalt missförstĂ„tt LCHF diet för det Ă€r nĂ€stan TVĂRTOM mot vad du skriver ovan. Taget frĂ„n kostdoktorn: ( KĂ€lla: http://www.kostdokto...hydratkost-lchf ) Kolhydrater, snabba sĂ„vĂ€l som lĂ„ngsamma, bryts alla ned i magen till enkla sockerarter innan upptag i tarmen till blodet. DĂ€rmed stiger blodsockret vilket i sin tur ökar produktionen av hormonet insulin. Det Ă€r kroppens mest fettinlagrande hormon. Insulin produceras i bukspottskörteln (bild till höger). I större mĂ€ngd förhindrar hormonet fettförbrĂ€nning och lagrar in överskott av nĂ€ring i fettceller. Det kan efter en tid (nĂ„gon timme) leda till ett underskott av nĂ€ring i blodet vilket skapar hungerkĂ€nslor, och s.k. ”sötsug”, varefter man vanligen Ă€ter mer. Sen startar processen igen, en ond cirkel alltsĂ„. LĂ„gt intag av kolhydrater i kosten ger tvĂ€rtom lĂ€gre blodsockerhalt och dĂ€rmed lĂ€gre insulinvĂ€rden. Det ökar frisĂ€ttning av fett frĂ„n fettvĂ€ven, och ökar fettförbrĂ€nningen. DĂ€rmed brukar kroppsfettet minska successivt, sĂ€rskilt runt magen hos bukfeta personer. LCHF underlĂ€ttar för kroppen att leva pĂ„ fettlagren, dĂ„ frisĂ€ttningen frĂ„n dessa inte hindras av höga insulinnivĂ„er i blodet. Det kan vara en anledning till att fettintag mĂ€ttar lĂ„ngsiktigt bĂ€ttre Ă€n kolhydratintag. Intaget av kalorier brukar generellt minska i studier, dĂ„ försökspersonerna fĂ„r Ă€ta sig mĂ€tta pĂ„ LCHF istĂ€llet för ”vanlig” mat.
Redigerat av SunfireTHX, 17 February 2010 - 12:52.
Postad 17 February 2010 - 12:57
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
ForumrÀv
-
-
781 inlÀgg
Intressant lÀsning och kul med sÄ mÄnga positiva resultat nÀr det gÀller viktminskningen! Det jag alltid varit lite fundersam pÄ nÀr jag lÀst om LCHF tidigare Àr de andra hÀlsoaspekterna, som sÀllan tas upp. Jag tÀnker frÀmst dÄ pÄ kolesterolvÀrden och liknande. Det hÀr Àr vÀl en relativt ny metod sÄ jag antar att det inte finns sÄ mÄnga lÄngtidsstudier gjorda (+10 Är typ)?
FrÄgan jag stÀller mig Àr om det i lÄnga loppet Àr vÀrt viktminskningen om man istÀllet dör vid 50-Ärs Älder pga en massiv hjÀrtinfarkt orsakad av helt igenkorkade koronarkÀrl?
Jag Àr intresserad av metoden, frÀmst för att jag har magproblem (IBS) och söker metoder för att lindra det, men har lite svÄrt rent mentalt med dom enorma mÀngderna mÀttat fett.
Finns en hel del att lĂ€sa om det pĂ„ kostdoktorn som lĂ€nkar vidare till en del smĂ„tt och gott: Faktum Ă€r att tvĂ€rtom mot vad man tidigare trott sĂ„ visar studier att LCHF-kost snarast ger förbĂ€ttrade kolesterolvĂ€rden i snitt. Det som brukar stiga Ă€r framförallt det âgoda kolesteroletâ, HDL. Detta medför statistiskt en minskad risk för hjĂ€rtsjukdom. LĂ€s tex: ( http://www.kostdoktorn.se/kolesterol ) Mer om mĂ€ttat fett och fett i kost: LĂ€s tex: ( http://www.kostdokto...ns-faq#comments )
Postad 17 February 2010 - 13:03
Unregistered421f5d40
-
Unregistered421f5d40
-
Beroende
-
-
1364 inlÀgg
Intressant lÀsning och kul med sÄ mÄnga positiva resultat nÀr det gÀller viktminskningen! Det jag alltid varit lite fundersam pÄ nÀr jag lÀst om LCHF tidigare Àr de andra hÀlsoaspekterna, som sÀllan tas upp. Jag tÀnker frÀmst dÄ pÄ kolesterolvÀrden och liknande. Det hÀr Àr vÀl en relativt ny metod sÄ jag antar att det inte finns sÄ mÄnga lÄngtidsstudier gjorda (+10 Är typ)?
Alla mina vÀrden har blivit bÀttre med denna kost . Jag har bÀttre vÀrden & lÀgre vikt Àn nÀr jag var 22 tack vara denna kost . Varför man fÄr igenkorkade kÀrl beror pÄ att man Àter onaturliga fetter typ margarin medans naturliga fetter typ smör Àr nyttigt .
Postad 17 February 2010 - 14:57
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
ForumrÀv
-
-
781 inlÀgg
Det lilla jag mÀrkt hittils sÄ minskar matkontot .... Ioch försig sÄ köper jag inget onödigt heller numera nÀr jag handlar mat typ godis, lÀsk och chips. . . Kött fisk och fÄgel har jag ju alltid Àtit sÄ det Àr inga konstigheter. Och flÀskkarré Àr ju oslagbart att grilla och magrare kött (typ oxfilé och biff ) köper jag mer sÀllan precis som förut.
Postad 17 February 2010 - 17:28
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
ForumrÀv
-
-
606 inlÀgg
Den totala mĂ€ngden kolesterol verkar öka, bĂ„de den 'onda' och den 'goda' delen. De jag vet om som har gjort kontroller har haft extremt bra vĂ€rden pĂ„ det goda kolesterolet och pĂ„ 'övre grĂ€nsen' av det onda kolesterolet. FrĂ„gan om kolesterolens inverkan pĂ„ hjĂ€rtinfarkter Ă€r ju dock vĂ€ldigt omtvistad, dĂ€rför kan man ju anta att vĂ€rdena Ă€r lite tagna ur luften ocksĂ„. Extremt bra goda kolesterolvĂ€rden kanske ska vara normala, övre grĂ€nsen pĂ„ onda kolesterolvĂ€rdena kanske Ă€r extremt högt, eller extremt normalt. RiktvĂ€rdena som finns verkar ju vara sammantaget pĂ„ en genomsnittlig 'normalperson' (som följt livsmedelsverkets kostrĂ„d om 50/25/25 kh/f/pr samt margarin istf smör etc). Om man inte Ă€ter NĂ
GON kolesterol alls sÄ bildar kroppen egen kolesterol, bÄde ond och god. Varför? En jobbarkompis morsa som jobbar som hjÀrtkirurg var dock EXTREMT tveksam till denna kosthÄllning.
Postad 18 February 2010 - 12:45
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
ForumrÀv
-
-
781 inlÀgg
osta nÄgra smörskivor och nÄgra ostskivor och Àt till kvÀllsis om du vill ha upp fett och kalorihalt.  Ostchips till filmen: tÀrna ost, lÀgg lÄngt isÀr pÄ bakplÄtspapper och ha i ugnen tills de blivit gyllenbruna i kanten (uppför sig lite som havreflarn i ugnen). Krispkrisp om man gjort det rÀtt 
AppropĂ„ godis/snacks Iochförsig Ă€r man inte lika sugen pĂ„ godis osv. Men sjĂ€lvklart har man undersökt mer eller mindre godkĂ€nt/nĂ€stan godkĂ€nt "godis" enligt LCHF Jag har hittat: * Bacons svĂ„lar naturella, knappt nĂ„gra kolhydrater i alls. * Nötter sĂ€rkillt Paranötter och Macademianötter. * Mörk Choklad med hög Cacaohalt typ 86% ĂL: Lite beer eller öl med inte sĂ„ mycket kolhydrater, Falcon Lite, Spedrups Bright Brew och Carlsberg Lite. Fast det Ă€r nog inget för de som kör en riktigt strikt LCHF diet men Ă€ndĂ„...
Postad 18 February 2010 - 14:35
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1114 inlÀgg
[quote name='SunfireTHX' date='Feb 17 2010, 12:47 ' post='2792297'] Jag Ă€r som sagt ingen expert pĂ„ detta men nu tror jag du totalt missförstĂ„tt LCHF diet för det Ă€r nĂ€stan TVĂRTOM mot vad du skriver ovan. www.Pubmed.com Massvis av vetenskapliga studier med befogat stöd bakom sig om att Kolhydrater lagras inte som kroppsfett, men hĂ€mmar fettförbrĂ€nningen. Fett lagras som kroppsfett men höjer fettförbrĂ€nningen. Att öka fettintaget & sĂ€nka kolhydratsmĂ€ngen pĂ„ LCHF Ă€r en bra idĂ© vid viktnedgĂ„ng. Men man sĂ€nker sin insulinkĂ€nslighet med mĂ€ttat fett & det tĂ€pper till artĂ€rer etc. Man ska dock inte undvika mĂ€ttat fett dĂ„ det höjer hormonnivĂ„erna. Fullgod fetmjölk & mellanmjölk stimulerar protein & muskelproteinsyntes efter styrketrĂ€ning och Ă€r en bra kolhydrats drink. Synnerligen en bra drink.* Att frossa pĂ„ mĂ€ttat fett & inte ens förtydliga effekten av ekologiska produkter Ă€r dumt av LCHF skaparen. Vem vill ha produkter med druvsocker,socker,konserverings medel etc & natrium som finns i bacon? Undvik bordsmixar, anvĂ€nd hellre halvssalt & mineral. Ăven tuggummi som innehĂ„ller sockeralkoholer. HĂ„ll ett högt proteintag (inte högre Ă€n 4g per kroppsvikt för dĂ„ blir kroppen sĂ€mre pĂ„ tillgodogöra sig aminosyrorna) , hĂ„ll ett medelhögt fettintag och komplettera resten med kolhydrater frĂ„n oraffinerade kĂ€llor tex bajlvĂ€xter, mjölk , grönsaker etc. DĂ„ behöver ni inte gĂ„ ned i vikt. Min lösning Ă€r bygg en solid muskelmassa sĂ„ formas kroppen bra bĂ€ttre Ă€n att kĂ€mpa för reglera en lÄÄÄngsam viktnedgĂ„ng som bara bestĂ„r av vatten. LCHF tar mestadels bara effekt pĂ„ vattenvikten vid bukfettet. Ca 2kg dĂ„ du tömmer glykogendepĂ„erna.
Postad 18 February 2010 - 17:18
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlÀgg
Min lösning Àr bygg en solid muskelmassa sÄ formas kroppen bra bÀttre Àn att kÀmpa för reglera en lÄÄÄngsam viktnedgÄng som bara bestÄr av vatten. LCHF tar mestadels bara effekt pÄ vattenvikten vid bukfettet. Ca 2kg dÄ du tömmer glykogendepÄerna.
Din lösning orkar/hinner man inte  Jag har minskat mÄnga % kroppsfett sÄ det funkar för mig i alla fall.
Postad 18 February 2010 - 19:54
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
ForumrÀv
-
-
606 inlÀgg
DÄ behöver ni inte gÄ ned i vikt. Min lösning Àr bygg en solid muskelmassa sÄ formas kroppen bra bÀttre Àn att kÀmpa för reglera en lÄÄÄngsam viktnedgÄng som bara bestÄr av vatten. LCHF tar mestadels bara effekt pÄ vattenvikten vid bukfettet. Ca 2kg dÄ du tömmer glykogendepÄerna.
För högt proteinintag under lĂ„ng tid _kan_ för övrigt vara skadligt för levern liknande för högt alkoholintag. Rekommendationerna pendlar mellan 0.8 och 2.6 gram per kilo kroppsvikt och dag, beroende pĂ„ aktivitetsnivĂ„. Det tar lĂ„ng lĂ„ng lĂ„ng lĂ„ng LĂ
NG tid att bygga muskelmassa. Vill man Ă„ bygga muskelmassa fortare krĂ€vs bulkning (kaloriöverskott) eller extremt vĂ€lplanerad kosthĂ„llning (lycka till). Ăr man dĂ„ lönnfet eller halvtjock eller fet redan frĂ„n början Ă€r inte det sĂ„ skoj. Dessutom krĂ€ver det en hel del mĂ„lmedveten trĂ€ning, vilket kan vara svĂ„rt/omöjligt för en barnfamilj. Muskelmassa brukar för övrigt finnas underneath the skin pĂ„ feta personer, benmuskler framförallt. Kroppens glykogendepĂ„er orkar (hos en person under eller runt 100kg) hĂ„lla ca 2kg vatten som du sĂ€ger. Resten av de femton kilona jag gĂ„tt ner Ă€r dĂ„ fasen inte vatten. Jag vet att jag antagligen har torra skĂ€mt och Ă€r ganska torr och trĂ„kig i övrigt, men fasen om det Ă€r DĂR 13kg vatten har försvunnit. Ditt upplĂ€gg handlar bara om trĂ€ning, LCHF handlar om en mindre kostomlĂ€ggning för de som vill gĂ„ ner i vikt och mĂ„ bĂ€ttre utan att trĂ€na arslet av sig.
Postad 18 February 2010 - 20:19
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
ForumrÀv
-
-
606 inlÀgg
Men man sÀnker sin insulinkÀnslighet med mÀttat fett & det tÀpper till artÀrer etc. Man ska dock inte undvika mÀttat fett dÄ det höjer hormonnivÄerna.
I en översikt över den aktuella forskningen som gjordes förra Äret (Galgani et al), visade en av femton studier att mÀttat fett minskade insulinkÀnsligheten. En av femton. Knappast ett starkt stöd för pÄstÄendet, men misstanken kan ju finnas dÀr. Vi har ju trots allt blivit intutade typ att "fem mackor om dagen och margarin till mackan hÄller doktorn borta" i femton, tjugo, tjugofem Är nu. NÄgon som fortfarande i dagens samhÀlle tror att mjöl Àr direkt hÀlsosam och essentiell mat? Fullgod fetmjölk & mellanmjölk stimulerar protein & muskelproteinsyntes efter styrketrÀning och Àr en bra kolhydrats drink. Synnerligen en bra drink.*
Mjölk har en konstig egenskap, dess insulinidex Àr ganska högt, dvs triggar ett större insulinpÄslag, men detta Àr naturligtvis bra under ÄterhÀmtningsfasen efter trÀning dÄ insulin stimulerar muskelÄterhÀmtning. Vem vill ha produkter med druvsocker,socker,konserverings medel etc & natrium som finns i bacon?
Jag. JĂ€mför mĂ€ngden druvsocker (ca 0.5%) med mĂ€ngden druvsocker/fruktsocker/glukos/annat socker/aspartam i det kosttillskott du Ă€ter. Konserveringsmedel saknas, eventuellt en del nitrit, men det Ă€r ganska naturligt att vlja skippa botulinumbakterien. Salt Ă€r bara salt. HĂ„ller dock med om att det Ă€r knepigt att de tillsĂ€tter sĂ„ mycket rat i vacuumförpackat kött idag. Köper oftast inte vac-pac dock utan mer charkvaror. Undvik bordsmixar, anvĂ€nd hellre halvssalt & mineral. Ăven tuggummi som innehĂ„ller sockeralkoholer.
jepp, mineralsalt i för stor utstrÀckning kan dock ge lite fel pÄ natrium-kaliumbalansen i kroppen, men normalt sett sÄ Àter vi alltför stor mÀngd natrium för att detta ska ha betydelse. Kalium kan Àven sÀnka blodtrycket. I stort sett alla kryddblandningar innehÄller smakförstÀrkare, dÀrav no-no. HÄll ett högt proteintag (inte högre Àn 4g per kroppsvikt för dÄ blir kroppen sÀmre pÄ tillgodogöra sig aminosyrorna) , hÄll ett medelhögt fettintag och komplettera resten med kolhydrater frÄn oraffinerade kÀllor tex bajlvÀxter, mjölk , grönsaker etc.
4g per kg kroppsvikt och dag innebÀr för mig ca 300 gram... vilket i sin tur innebÀr ca 1.2kg Àgg/fisk/kyckling/kött per dag. Nej tack. Jag hÄller mig runt 1-2g med min kosthÄllning, precis som 'vanliga' personer gör. Jag Àter bara fetare mat, alltsÄ gÄr jag ner i vikt (knepigt va). För övrigt sÄ fanns det att lÀsa i Kökshandboken anno 1979 nÄgot i stil med att 'Vill du gÄ ner i vikt skall du Àta max 1600 kalorier per dag. Vill du gÄ ner i vikt snabbt skall du dessutom undvika kolhydrater sÄsom mjöl, pasta, ris och bröd', sÄ denna kost Àr ingen ny företeelse.
Postad 19 February 2010 - 00:00
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1114 inlÀgg
[quote name='dovienya' date='Feb 18 2010, 19:54 ' post='2794203'] För högt proteinintag under lĂ„ng tid _kan_ för övrigt vara skadligt för levern liknande för högt alkoholintag. Rekommendationerna pendlar mellan 0.8 och 2.6 gram per kilo kroppsvikt och dag, beroende pĂ„ aktivitetsnivĂ„. Det tar lĂ„ng lĂ„ng lĂ„ng lĂ„ng LĂ
NG tid att bygga muskelmassa. Vill man Ä bygga muskelmassa fortare krÀvs bulkning. Haha, det har tagit mig 11 mÄnader. Byggt en solid muskelmassa under 9,5% fettprocent dubbelmÀtt med 7punkters kaliper av jackson & pollock av personlig trÀnare. Lösningen till tappa vikt Àr inte att tappa vikt. Det Àr faktiskt att trÀna oxÄ för bibehÄlla. Den bÀsta lösningen Àr att bygga en solid muskelmassa. LÀra sig om arbetsdensitet (om du lyfter 30sec pÄ gymmet i en övning, och vilar 30sec betyder detta att du utfört 50% arbete och 50% vila. Ta 50 minuter gympass sÄ blir detta 25 min vila och 25 min arbete. Du skall strÀva efter maximal trÀningsstress i musklerna, stimulera proteinsyntes (gÀrna söndermalda aminosyror tex de tre grenade BCAA alt fulla listan -EAA. Vatten betyder mycket för muskelmassan & fettförbrÀnningen. 1 liter per 25kg Àr en bra tumregel oavsett anstrÀning under dagen, en riktlinje. LÀr er mer om hur man transporterar bort xenoöstrogener i form av vattenkrasse,rÀdisor, broccoli , blomkÄl etc (testa ev ett tillskott som heter Kalcium D-glukarnate) som minskar omvandlingen av testo till östro. Finns massa bÀttre lösningar att komma i form Àn tappa vikt. Det Àr en riktlinje och kroppen förstÄr sig inte pÄ kcal, enbart nÀringsÀmnen. BCAA/EAA 150g kolhydrater 300g protein 110g fett min kost  Det Àr enbart i teorin dvs utan vetenskapligt stöd bakom sig, att kroppen belastar bi-njurar vid för högt proteintag. Dessutom belastar man bi-njurar & fÄr svÄrare att tappa fett kring ansiktet om man kör för mycket HIIT & dricker stimulanta produkter tex Kaffe etc. Ge dig inte in i en trÀningsdebatt med mig  I will crusch you  Snart igÄng med lÀsa biomedicin inr fys trÀning 180hp 3 Är. I know what im talking about.
Postad 19 February 2010 - 00:03
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2138 inlÀgg
Har aldrig förstĂ„tt dessa avancerade dieter för normal personen som vill gĂ„ ner i vikt, en bodybuilder ok men annars Ă€r det overkill. HĂ€r fĂ„r ni formeln för att gĂ„ ner i vikt 1. RĂ€kna ut dit kcal-basbehov med hjĂ€lp av nĂ„n av de alla rĂ€knarna pĂ„ nĂ€tet. 2. Avgör hur mĂ„nga kilo du vill bli av med och multiplicera den siffran med 7000 3. Köp hushĂ„llsvĂ„g 4. VĂ€g allt du Ă€ter och lĂ€s pĂ„ förpackningen antal kcal per 100g, alternativt nyttja alla de kalorirĂ€knare som finns pĂ„ nĂ€tet. 5. För en dagbok eller liknande för att hĂ„lla koll pĂ„ intaget, sikta pĂ„ att ligga -500kcal varje dag HA TĂ
LAMOD Att bli av med 1kg motsvarar ett kalorieunderskott pÄ 7000kcal, kör du -500 per dag sÄ tar det altsÄ 2 veckor att bli av med 1kg. Detta förutsatt att du hÄller -500 PER DAG, om du pÄ helger vÀljer att gÄ till +-0 eller t.o.m. över sÄ ja dÄ fÄr du rÀkna in det. Exempel: Kalle Àr 22Är, 180cm lÄng och vÀger 90kg, han vill bli av med 8kg Kalle har ett jobb dÀr han inte rör sig sÄ mycket fysiskt och trÀnar inte nÀmnvÀrt Med hjÀlp av följande rÀknare LÀnk kommer han fram till att 2200 Àr hans basbehov och han lÀgger som sikte att fÄ i sig 1700kcal per dag genom att vÀga och hÄlla koll pÄ maten. 8kg = 56.000kcal, lyckas Kalle hÄlla sin diet varje dag sÄ kommer det ta ca 4 mÄnader innan han Àr klar, i normala fallet Àr det svÄrt att hÄlla det varje dag, sÀg att Kalle vÀljer att ha en "Àtar-dag" dÀr han lÀgger sig +500kcal och en dag dÀr han ligger +-0 typiskt pÄ lör/sön, dÄ kommer det ta 7 mÄnader att tappa 8kg Notera Àven att nÀr du börjar gÄ ner i vikt dÄ sÀnks Àven basbehovet sÄ du mÄste efter en viss period justera intaget mot det nya lÀgre basbehovet. Vad skall man Àta? sunt förnuft, Àt balanserat sÄ fÄr du i dig det du skall ha, vad du Àter spelar ingen nÀmnvÀrd roll för gemene man som vill gÄ ner i vikt, avgörande faktor Àr kaloriunderskott. Du kan nÄ i stort sett samma resutlat genom att bara Àta McDonalds som att bara Àta Sallad sÄ lÀnge du hÄller koll pÄ kalorierna, givetvis Àr det inte nyttigt att bara Àta Mcdonalds, men Àter du "vettigt" sÄ behöver du inte tÀnka pÄ det. Kan man inte ens anstrÀnga sig och till en början vÀga sin mat och lÀgga lite tid pÄ att förstÄ hur mÄnga kalorier man fÄr i sig resp. gör av med dÄ kommer man aldrig lyckas, man kanske lyckas genom att följa nÄn "fancy" diet under en viss period men nÀr man lÀgger av sÄ brukar man lÀgga pÄ sig igen. HÄllbara resultat kommer enbart frÄn anstrÀngning, att gÄ ner i vikt Àr faktiskt ingen vetenskap eller svÄrt alls. Finns ingen magisk diet dÀr ute, grund principen i alla dieter Àr underskott pÄ kalorier, sen kan olika special dieter ge en edge i nÄtt sammanhang men knappast nÄgot som gemene man som vill gÄ ner i vikt bör lÀgga tid och energi pÄ. Varför krÄngla till det?
Postad 19 February 2010 - 00:49
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
ForumrÀv
-
-
606 inlÀgg
Debatt Àr vÀl trevligt och sÀkert intressant för utomstÄende lÀsare ocksÄ, eller hur?
Att det har tagit dig 11 mÄnader att bygga muskelmassa Àr ju jÀttebra. Hur gammal Àr du? Under tillvÀxtfasen i livet Àr kroppen faktiskt otroligt bra pÄ lÀgga pÄ sig muskler, men för de 35+are som Àr hÀr Àr det inte lika lÀtt. Det gÄr naturligtvis, men det krÀver en hel del som jag sade ovan.
Innan jag blev far första gÄngen trÀnade jag omkring trettio timmar i veckan och hade inte nÄgra som helst problem med vikten 84kg/170cm, magrutor (ok, övre fyra  ), kanske 15% kroppsfett inte mÀtt, men eftersom magrutor normalt dyker upp tydligt vid 8-10% sÄ. Pajade knÀt och axeln i en olycka och har sedan dess inte kommit tillbaka ordentligt. Detta Àr nu lÀnge lÀnge lÀnge sen och jag har pga jobb och familj inte tid att trÀna mer Àn kanske 5-6 timmar i veckan. Detta Àr ÀndÄ mycket jÀmfört med vad en vanlig Svensson trÀnar. Just efter olyckan hade jag fortfarande ett kaloribehov pÄ kanske 4-6000 kalorier per dag pga trÀningen. Fortsatte med Àtandet utan att trÀna och centrerade min vikt rÀtt snabbt. Kickstarten pÄ att se normal ut igen blev LCHF. Axeln Àr fortfarande inte bra, blir snabbt inflammerad, knÀt har 70% rörlighet ungefÀr.
Men LCHF gĂ„r Ă„terigen INTE UT PĂ
ATT TRĂNA! Naturligtvis skulle 70-80% av "vĂ€stvĂ€rldens" vuxna mĂ€nniskor mĂ„ sjukt galet mycket bĂ€ttre av att trĂ€na, bara en gĂ„ng i veckan tom. Jag rĂ„der dig dock att inte gĂ„ in i en LCHF-debatt med mig INNAN du gjort ett seriöst försök pĂ„ minst tre mĂ„nader. I och för sig sĂ„ behöver du ju inte prova det eftersom du har din kost klar för dig och sĂ€kert kommer att Ă€ta dina BCAA/EAA 150g kolhydrater 300g protein 110g fett resten av ditt liv. VĂ€nta tills du skaffat barn, lĂ€gg till lite kolik ett halvĂ„r, kanske ofullstĂ€ndigt utvecklad magmun - krĂ€kningar sĂ„ fort barnet Ă€tit osv, samt alla jordens dagissjukdomar samlade till september, oktober, november, januari, februari och mars, sĂ„ ska du fĂ„ se hur lĂ€tt det Ă€r för en normal familjefar/mor att hĂ„lla sig till sin plan.
Vad har xenoöstrogen med LCHF att göra? Nu har du nÀmnt xenoöstrogen i tvÄ inlÀgg utan anledning. Visst Àr det bra att kunna transportera bort en giftig substans ur kroppen pÄ naturliga medel, men det lÄter som om du mest vill lÄta superutbildad. Vattenkrasse, rÀdisor, broccoli och blomkÄl Àr för övrigt mycket mycket bra LCHF-mat i den meningen att dessa innehÄller vÀldigt fÄ kolhydrater, goda och lÀttlagade som tillbehör eller krydda och dessutom bra kÀlla till kalium och C-vitamin om man kör vÀldigt strikt. Fantastiskt lÀtta att odla hemma ocksÄ, till och med hÀr uppe i norr.
SjÀlv har jag för övrigt 120 hp idrottsmedicin i bakgrunden innan jag insÄg att inriktningen borde bytas. SÄ nu 160 poÀng biomedicinsk analytiker, inriktning klinisk fysiologi. Plus ett antal extrakurser, dÀribland konstruktion och kretskortstillverkning. Jobbar just som specialist inom proteinseparation/rening (liquid chromatography). Det Àr kul och egentligen helt fantastiskt vad forskningen kan utrÀtta.
(Med detta vill jag ha sagt: kom inte och skryt med dina kommande utbildningar)
Rörigt inlÀgg dÀr jag skrev ner vad jag tÀnkte eftersom.
Postad 19 February 2010 - 00:54
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
ForumrÀv
-
-
606 inlÀgg
Finns ingen magisk diet dÀr ute, grund principen i alla dieter Àr underskott pÄ kalorier, sen kan olika special dieter ge en edge i nÄtt sammanhang men knappast nÄgot som gemene man som vill gÄ ner i vikt bör lÀgga tid och energi pÄ. Varför krÄngla till det?
Fast LCHF... ok principen kanske blir samma ÀndÄ... Det Àr ganska jobbigtt att Àta en stor mÀngd kalorier med LCHF faktiskt, sÄ ja, principen blir vÀl densamma. Men klart lÀttare att efterleva jÀmfört med andra dieter. Förutom frÄnvaron av pilsner
Postad 19 February 2010 - 01:20
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2138 inlÀgg
Fast LCHF... ok principen kanske blir samma ÀndÄ... Det Àr ganska jobbigtt att Àta en stor mÀngd kalorier med LCHF faktiskt, sÄ ja, principen blir vÀl densamma. Men klart lÀttare att efterleva jÀmfört med andra dieter. Förutom frÄnvaron av pilsner 
Har provat LCHF eller en variant av den som anvĂ€nds mer inom kroppsbygge CKD (Cyclic Keto Diet), jag lĂ„g pĂ„ under 30g kolisar varje dag och lĂ„t mig sĂ€ga att det Ă€r inte lĂ€tt, dĂ„ det finns strö-gram av kolisar i det mesta. Med CKD sĂ„ har man ca 24-48h kolhydratsfrossa för att fylla pĂ„ alla förrĂ„d till kommande veckas trĂ€ning, jag Ă„t t.ex. 15st piggelin, pizza, och allt möjligt fre kvĂ€ll till lör kvĂ€ll. För att fĂ„ i mig tillrĂ€ckligt med kalorier var jag i stort sett tvungen att "dricka" bĂ„de vispgrĂ€dde och olja, (linfröolja Ă€r ett bra val för att balansera upp Omega6/3 ration) Ni kan förresten köpa "keto-sticks" pĂ„ Apoteket dĂ€r ni faktiskt kan mĂ€ta vart i processen till ketosis "fettförbrĂ€nning som primĂ€r kĂ€lla" ni befinner er. Det Ă€r svĂ„rare och tar lĂ€ngre tid man tror att första gĂ„ngen nĂ„ "ketosis". Vad Ă€r min erfarenhet av dieten? Fysiskt mĂ„r man mycket bĂ€ttre dĂ„ fett mĂ€ttar fint samt att man har jĂ€mn blodsocker nivĂ„, jag hade faktiskt mer energi pĂ„ dieten Ă€n vad jag normalt har under "bulk", jĂ€mn och fin energi över hela dagen. ĂvergĂ„ngen till ketosis Ă€r lite jobbig dĂ„ man blir lite "yr" och trött innan det slĂ„r om. ĂverlĂ€gsen fettförbrĂ€nningseffekt, dock inte helt optimal ur muskelsynpunkt dĂ„ muskler Ă€r "beroende" av kolisar som energikĂ€lla och kan inte nyttja fettet som energi sĂ„ bra, likvĂ€l blir man vĂ€ldigt "platt" dĂ„ man töms pĂ„ vatten (kolhydrater binder vatten) vilket Ă€r negativt pĂ„ gymmet samt att inte fĂ„r den "rundheten" och trycket i musklerna. Dock har dieten andra muskelbevarande aspekter. I det stora hela en av den bĂ€sta dieterna jag provat men den Ă€r mycket krĂ€vande om man dessutom mĂ„ste nĂ„ ett visst antal kalorier, vilket dock kanske inte Ă€r ett problem om man bara har som mĂ„l att gĂ„ ner i vikt. Dieten stĂ€ller Ă€ven krav pĂ„ att man fĂ„r i sig de vitaminer och mineraler som man missar genom att inte Ă€ta kolisar. Jag kan helt klart rekommendera den, fast i min mening stĂ€ller den högre krav och i lĂ€ngden krĂ€ver mer tid och energi Ă€n att bara gĂ„ pĂ„ en simpel kalori-in-kalori-ut diet. Viktiga poĂ€ngen Ă€r fortfarande att principen för viktnedgĂ„ng Ă€r att fĂ„ i sig mer Ă€n vad man gör av med, sĂ„ simpelt Ă€r det. Specialdieter kan ha ett syfte för folk som vill optimera viktnedgĂ„ngen (som t.ex. kroppsbyggare) men det krĂ€ver mer tid och energi. Nyckeln ligger i KONTINUITET, hur du Ă€n vrider och vĂ€nder pĂ„ det sĂ„ mĂ„ste 7000kcal underskott komma till pĂ„ nĂ„got sett för att brĂ€nna ett kilo fett. Balanserad kost och loggning över intaget Ă€r den enklast vĂ€gen att gĂ„, och kom ihĂ„g att bli av med 10kg tar ungefĂ€r 1 Ă„r med strikt kosthĂ„llning, dĂ„ vĂ€ldigt fĂ„ kan hĂ„lla -500 varje dag pĂ„ hela Ă„ret, sĂ„ kommer det ta ca 1 Ă„r men Ă€ven dĂ„ krĂ€vs "strikt" diet. Ăr det dĂ„ konstigt att sĂ„ mĂ„nga misslyckas med sin diet? speciellt nĂ€r media försöker fĂ„ det som att man 2 veckor innan sommaren kan komma i kanon-form "2 veckors dieten" "trĂ€na dig smal pĂ„ 4 veckor". Hur blir det dĂ„ nĂ€r nĂ„gon med 5-10kg "övervikt" tror att det skall försvinna pĂ„ 2 veckor nĂ€r det faktiskt tar 6-12mĂ„n i realitet, jo dom lĂ€gger av efter 1-4 veckor. En professionell kroppsbyggare brukar köra 3-4 mĂ„naders dieter, och dĂ„ Ă€r det perfekt kosthĂ„llning i kombo med trĂ€ning i stort sett varje dag, och Svensson tror sig klara det pĂ„ 2-4 veckor utan trĂ€ning och utan att veta nĂ„got nĂ€mnvĂ€rt om kost??
Redigerat av ZoomAir, 19 February 2010 - 01:44.
Postad 19 February 2010 - 08:47
moparman
-
moparman
-
Ăber-Guru
-
-
11727 inlÀgg
Inte alls konstigt att mÄnga gÄr upp allt igen..
För dÄlig karaktÀr
Postad 19 February 2010 - 10:02
Unregistered41753
-
Unregistered41753
-
ForumrÀv
-
-
578 inlÀgg
Har aldrig förstÄtt dessa avancerade dieter för normal personen som vill gÄ ner i vikt, en bodybuilder ok men annars Àr det overkill.
HÀr fÄr ni formeln för att gÄ ner i vikt
1. RÀkna ut dit kcal-basbehov med hjÀlp av nÄn av de alla rÀknarna pÄ nÀtet. 2. Avgör hur mÄnga kilo du vill bli av med och multiplicera den siffran med 7000 3. Köp hushÄllsvÄg 4. VÀg allt du Àter och lÀs pÄ förpackningen antal kcal per 100g, alternativt nyttja alla de kalorirÀknare som finns pÄ nÀtet. 5. För en dagbok eller liknande för att hÄlla koll pÄ intaget, sikta pÄ att ligga -500kcal varje dag
HA TĂ
LAMOD
Att bli av med 1kg motsvarar ett kalorieunderskott pÄ 7000kcal, kör du -500 per dag sÄ tar det altsÄ 2 veckor att bli av med 1kg. Detta förutsatt att du hÄller -500 PER DAG, om du pÄ helger vÀljer att gÄ till +-0 eller t.o.m. över sÄ ja dÄ fÄr du rÀkna in det.
Exempel:
Kalle Àr 22Är, 180cm lÄng och vÀger 90kg, han vill bli av med 8kg Kalle har ett jobb dÀr han inte rör sig sÄ mycket fysiskt och trÀnar inte nÀmnvÀrt Med hjÀlp av följande rÀknareLÀnk kommer han fram till att 2200 Àr hans basbehov och han lÀgger som sikte att fÄ i sig 1700kcal per dag genom att vÀga och hÄlla koll pÄ maten.
8kg = 56.000kcal, lyckas Kalle hÄlla sin diet varje dag sÄ kommer det ta ca 4 mÄnader innan han Àr klar, i normala fallet Àr det svÄrt att hÄlla det varje dag, sÀg att Kalle vÀljer att ha en "Àtar-dag" dÀr han lÀgger sig +500kcal och en dag dÀr han ligger +-0 typiskt pÄ lör/sön, dÄ kommer det ta 7 mÄnader att tappa 8kg
Notera Àven att nÀr du börjar gÄ ner i vikt dÄ sÀnks Àven basbehovet sÄ du mÄste efter en viss period justera intaget mot det nya lÀgre basbehovet.
Vad skall man Àta? sunt förnuft, Àt balanserat sÄ fÄr du i dig det du skall ha, vad du Àter spelar ingen nÀmnvÀrd roll för gemene man som vill gÄ ner i vikt, avgörande faktor Àr kaloriunderskott.
Du kan nÄ i stort sett samma resutlat genom att bara Àta McDonalds som att bara Àta Sallad sÄ lÀnge du hÄller koll pÄ kalorierna, givetvis Àr det inte nyttigt att bara Àta Mcdonalds, men Àter du "vettigt" sÄ behöver du inte tÀnka pÄ det.
Kan man inte ens anstrÀnga sig och till en början vÀga sin mat och lÀgga lite tid pÄ att förstÄ hur mÄnga kalorier man fÄr i sig resp. gör av med dÄ kommer man aldrig lyckas, man kanske lyckas genom att följa nÄn "fancy" diet under en viss period men nÀr man lÀgger av sÄ brukar man lÀgga pÄ sig igen.
HÄllbara resultat kommer enbart frÄn anstrÀngning, att gÄ ner i vikt Àr faktiskt ingen vetenskap eller svÄrt alls.
Finns ingen magisk diet dÀr ute, grund principen i alla dieter Àr underskott pÄ kalorier, sen kan olika special dieter ge en edge i nÄtt sammanhang men knappast nÄgot som gemene man som vill gÄ ner i vikt bör lÀgga tid och energi pÄ.
Varför krÄngla till det?
Bra skrivet! Jag hĂ„ller med,. NĂ€r jag Ă€ter dock sĂ„ försöker jag tĂ€nka att jag ska Ă€ta mindre Ă€n vad jag egentligen skulle gjort, och det funkar för mig. SĂ„ nĂ€r jag Ă€tit första halvan av pizzan, tĂ€nker jag "-Det skulle vara gott med en halva till, men den tar jag i morgon...". Gör man sĂ„ vid alla mĂ„l, sĂ„ hĂ„ller man sig pĂ„ ett kaloriunderskott, jĂ€mfört med tidigare, förutsatt att man stĂ„r stilla i vikt. Och man fĂ„r inte Ă€ta sig helt mĂ€tt förutom pĂ„ Ă€tardagen. För om man Ă€ter sig mĂ€tt vid varje mĂ„ltid, gĂ„r man inte ner i vikt. Om man inte dricker sig mĂ€tt pĂ„ vatten förstĂ„s... Att försöka undvika kolhydrater tror jag inte pĂ„. Jag tror pĂ„ att det funkar som metod för viktnedgĂ„ng och att principen fungerar. Men jag har mött sĂ„ mĂ„nga som kört denna diet utan att kunna hĂ„lla den i lĂ€ngden... Det Ă€r nog svĂ„rt att undvika pasta, ljust bröd, ris, pasta, godis, potatis osv i det lĂ„nga loppet (resten av ditt liv??). ĂT SOM VANLIGT, FAST MINDRE! Det innebĂ€r minst förĂ€ndring i din kost och Ă€r dĂ€rmed lĂ€ttast att hĂ„lla. Skulle man börja vandra upp mot större portioner Ă€r det bara att ta tag i det igen... Finns en stor amerikansk studie som sĂ€ger samma sak. Man gick ner ungefĂ€r lika mycket med de olika dieterna, men det vara bara en som gick att hĂ„lla i lĂ€ngden. Ska leta reda pĂ„ en lĂ€nk...
Postad 19 February 2010 - 10:11
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlÀgg
Inte alls konstigt att mÄnga gÄr upp allt igen..
För dÄlig karaktÀr 
Inte enbart.. Ni som lÀst massa fysio-poÀng pÄ högskola kan rÀtta mig om jag har fel men nu kör vi: Antalet fettceller i kroppen Àr i stort sett konstant under livet. En cell dör, en ny lever upp. Varje fettcell kan hÄlla en viss mÀngd fett och de gör de gladeligen. Finns det fritt fett i kroppen suger de snabbt upp det och sparar undan för sÀmre tider. NÀr fettcellerna Àr fulla kÀnner kroppen av det och vad hÀnder dÄ? Jo, de bildas fler fettceller. Som vill lagra fett. och fler och fler. Efter tag Àr man rund. DÄ börjar perioden av bantning. Lite muskler vÀxer till och fettcellerna krymper. Fettcellerna krymper, men de dör inte. De blir bara vÀldigt smÄ. Fettcellerna finns kvar och de vill inget heller Àn att Äter bli fulla med fett. Dvs den som en gÄng byggt pÄ sig en mÀngd extra fettceller kommer alltid att ha dessa fettceller och de kommer alltid vara intresserade av att suga upp fett. Det Àr bra mycket jobbigare för en som aldrig varit fet att bli fet, denna person saknar den stora mÀngd tomma fettceller om den tidigare feta kan ha. I korta ord som alkoholisterna sÀger - en gÄng fet alltid fet. En före detta fet person som Àter fel kommer att gÄ upp i vikt. En alkoholist som tar ett glas vin... Som sagt, alla fysio-experter i denna trÄd vet nog mer om detta Àn jag men ett uns sanning finns det i det ovan.
Postad 19 February 2010 - 10:26
Unregistered1734
-
Unregistered1734
-
Beroende
-
-
1114 inlÀgg
Mina inlÀgg om proteinsyntes, muskelproteinsyntes, xenoöstrogener, naturligt avgiftande grönsaker, arbetsdensitet, nÀringstajming, vattnets betydelse för muskler & fettförbrÀnningen (en uttorkad muskel skrumpnar ihop som en gammal frukt) etc etc har ju ett syfte . LÀs mellan raderna:
Fokuserar ni pÄ detta, och inte rÀkna kcal, sÄ kvittar det om ni gÄr upp i vikt i samband med trÀning & lyckas bygga en solid muskelmassa, eller gÄr ner i vikt, eftersom kroppen ger extrema resultat pÄ grund av extrema förÀndringar.
Ingen idé att tampas med kcal etc. Det Àr bara en liten riktlinje för viktnedgÄng.
svar pÄ din frÄga: Jag Àr 18 Är och har sÀkerligen hög testosteronnivÄ men det Àr ju inte bara pÄ grund av Äldern. Zink, protein, vatten, transporterar bort östrogen, kalcium etc spelar större roll vill jag sÀga. Mycket spelar större roll Àn ens Älder eller genetik.
Jag har sjÀlv tampats i ett Är med gÄ ner i vikt, platt mage, utÄt putande bröstkorg etc. Inget som tilltalade nÀr resultaten kom. Efter en del muskler, blev det lÀttare att hÄlla vikten och blev inte fixerad av gÄ ner i vikt lÀngre. Snarare tvÀrtom, vill bara gÄ upp mer nu
Kort off topic notis  Denna fysik efterstrÀvar jag (Ät höger pÄ bilden, blonda/bruna hÄr killen)
Redigerat av Unregistered1734, 19 February 2010 - 10:27.
Postad 19 February 2010 - 18:05
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
ForumrÀv
-
-
606 inlÀgg
Han till höger hade lite taniga ben, annars sÄg jag ut ungefÀr som han till höger i mina glans dagar fast med grövre nacke. Midjan var kraftigare, kanske mer liknande den till vÀnster. Posen kan lura dock. LÄren och vaderna mina har alltid liknats vid stockar dock, dvs riktigt grova Àven vid knÀn och fotleder, samt att jag aldrig varit sÄdÀr deffad utom nÀr jag var kanske upp till 18 Är (~75-78kg). Galet snygg avslappnat pose för övrigt.
Men men, extrema resultat gÄr att fÄ om man trÀnar extremt. Det gjorde jag förr, och det var fantastiskt kul. Saknar den tiden rÀtt rejÀlt om jag ska vara Àrlig.
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ăvrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|