Postad 24 March 2010 - 00:16
Postad 24 March 2010 - 09:35
Postad 24 March 2010 - 21:37
Detta är väll ATC's små stativare, och dom är Uber trevliga, riktigt bra ljud !
Om det var dom minsta vi lyssnade på, på mässan, kan jag inte annat än att hålla med.
SKITBRA ljud rent ut sagt...
Postad 24 March 2010 - 22:31
Postad 25 March 2010 - 21:57
Postad 25 March 2010 - 22:12
Postad 25 March 2010 - 22:48
Det är nog mer rättvist å jämföra med Dynaudio Focus 110/140, någon som har nåt att säga om den jämförelsen? Jag letar själv efter högtalare med ett mer transparent och mindre bastungt ljud än just Focus serien, en högtalare som klarar komplexiteten i musiken bättre.
Bastunga är dom.. Jag satt och letade efter var subborna stod...
Postad 26 March 2010 - 10:01
Hur står de sig mot Dynaudio i Focus 220-klass?
Lätt att svara på.. man blir ju sugen på att ta hem ett par och testa nu när man är riktigt hookad på nyanser i röster.
Det är nog mer rättvist å jämföra med Dynaudio Focus 110/140, någon som har nåt att säga om den jämförelsen? Jag letar själv efter högtalare med ett mer transparent och mindre bastungt ljud än just Focus serien, en högtalare som klarar komplexiteten i musiken bättre.
Tycker dom är jämförbara med Dynaudios dyrare modeller till och med...
Lät helt enkelt hur bra som helst, dom "lät inte högtalare" vilket är det absolut viktigaste och dessutom det bästa omdömme jag kan ge en högtalare...
För 11kkr så rä dom bara et stort KÖP !!!
Postad 26 March 2010 - 11:15
Har för mig det var någon som skrev om när de fick sätta på en annan skiva (medhavd?) och lät det naturligtvis lite annorlunda.
Men jag tycker de lät lovande, men skulle nog lyssna mer på egen, blandad, musik först.
Postad 26 March 2010 - 11:47
Dom gånger som jag lyssnar via högtalare som har denna förmågan, då kan dom uppvisa den på bra inspelningar (inspelningar som alls tillåter detta underbara att inträffa). Medan andra högtalare alldrig uppvisar den, någonsin... oavsett om inspelning "tillåter detta" eller inte.
Så efter som dom uppvisade den kvaliteten på mässan så är dom helt klart kapabla att "inte låta högtalare" och därmed något av det bästa på marknaden oavsett pris enligt mig !
just detta med att "inte låta högtalare" är fån min sida det absolut bästa betyg en högtalare kan få och är övrsittande smtliga andra parametrar med råge !
Det är en kombination av icke destruktiv disst + "rätt" spridningsegenskaper och mycket mycket mer som rör just hur högtalaren beter sig akustiskt. Hela högtalaren som konstruktion måste vara i väldigt, väldigt bra balans för att detta ska inträffa.
Jag håller (av det jag hört av dom på mässan) dessa ATC SCM11 högre än B&W 800D... Vad säger ni nu då.. ?!
Redigerat av DVD-ai, 26 March 2010 - 11:48.
Postad 26 March 2010 - 11:59
Någon som testat dessa? Har själv främst erfarenhet av Dynaudio, vore kul att hör om skillnader/likheter mellan deras ljudideal.
Bor du i Sthlm kan du åka till Solna och lyssna på dom.
Agenten ligger där nämligen.
Postad 26 March 2010 - 15:22
Bor du i Sthlm kan du åka till Solna och lyssna på dom.
Agenten ligger där nämligen.
Bor i Karlstad, så det jag försöker ta reda på här, om det är värt att åka dit för en provlyssning
Postad 26 March 2010 - 15:31
1. http://www.hifigear....category_id=380
eller....
2. http://www.hifix.co....ed79c001b651f83
Redigerat av willswing, 26 March 2010 - 15:31.
Postad 26 March 2010 - 16:22
Undrar bara om det är värt att köpa dessa när man redan har ett par Dynaudio Focus 220 (skulle kanske vara för att det blir lättare med placering). Dessutom när man lyssnar på hälften singer/songwriter och andra hälften metal. Känns som de inte är de bästa burkarna för metal med halvdan ljudkvalla och gärna hög volym.
Undrar vad man skulle matchat med för sub.
Postad 26 March 2010 - 16:29
Mina intryck efter hifimässan har satt så djupa spår att jag inte längre kan förneka att det starkt lutar åt ett par scm-11. När jag kom hem efter mässan full av inspriation, intryck och nya artister och låtar att lyssna på höll jag på att börja gråta så tråkigt det lät hemma. Brukar ibland kunna vara tvärtom när man lyssnat på högtalare i butik. Men de tre sista demos av högtalare på mässan jag lyssnade på var TAD för 800 000+, B&W 802D för 120 000+ och ATCs demo. Så klart att man hade ribban högt ställd när man kom hem...
Om man sen jämför ljudet från 11orna och scm-40 så var jag förvånad så lite extra man fick av de större. Tycker inte prisskillnaden är riktigt motiverad utan 11200 är ett fantastiskt pris trots att det "bara" rör sig om en liten stativare vars sort jag normalt sett avskyr.
Det som håller mig från att lägga en beställning är två saker, de verkar kräva riktigt bra elektronik och de spelar bäst med hi-end musik. Dock har jag läst mycket på forum runt om i världen och i en review noterade de att högtalarna fortfarande lät riktigt bra när de körde med en denon receiver av enklare modell. Och flera tycker de fortfarande låter bra med mindre korrekta inspelningar så vet inte.
Lutar starkt åt att ta en liten roadtrip till sthlm (bor i Örebro) och ta med lite skivor av olika kvalite och lyssna. Kanske har de något enklare elektronik man också kan pröva på. Gillar jag dem fortfarande efter det kan det kanske bli en beställning. Någon som vet om de har öppet för demo på en lördag? Har svårt att komma ifrån jobbet på vardagar...
Just det, de kommer väl aldrig vinna en skönhetstävling direkt men väljer man dem i svart askfaner och med tygfronten på så funkar de. Kan ju eventuellt ställa dem på xtz:as pianosvarta stativ.
Om man vill ha ett par golvare som efterliknar atc:s sound, vad skulle ni rekommendera och i vilken prisklass hamnar man? Och säg inte Ino audio, orkar inte vänta i 3 år på att Öman ska få tid att bygga dem även fast de låter GRYMT bra.
/David
Postad 26 March 2010 - 19:29
Lite funderingar som dykt upp. Hur funkar den på lägre volymer, exempelvis så låter ju vissa Dynaudio modeller riktigt gött först när man kommer upp i relativt höga volymer. Undrar även hur ljudet "släpper" från högtalaren, exempelvis vill jag inte ha en högtalare där ljudet till viss musik kan kännas instängt.
Tack på förhand
Postad 26 March 2010 - 19:35
Postad 26 March 2010 - 19:36
Lite funderingar som dykt upp. Hur funkar den på lägre volymer, exempelvis så låter ju vissa Dynaudio modeller riktigt gött först när man kommer upp i relativt höga volymer.
Amen to that! Sitter med svinhög volym just nu på mina Focus 220 med Opeth skränandes och undrar varför jag någonsin funderat på att byta.. gissar på att Polisen som jag har som granne är lika entusiastisk..eller inte.
Postad 21 April 2010 - 20:25
Nån som har koll på en surround-reciever som inte skulle låta för kasst med den här högtalaren?
Postad 24 April 2010 - 12:15
scm10.jpg 114.76K
1 Antal nerladdningar
Postad 24 April 2010 - 12:23
Ser det som att de skickar ut ett par till den butik man vill
Postad 03 May 2010 - 17:34
Lägg ett bud på 9000:- så har du gjort ett grymt fynd
.
Har svårt att få dem sålda?
Postad 03 May 2010 - 21:42
Har svårt att få dem sålda?
Skulle väl vara för att så få har hört högtalarna ännu, men här finns det ju anhängare =). Står här nerpackade och redo att skickas eller hämtas på plats. Säljes på grund av att HiFi-planerana fått läggas på is för tillfället.
Postad 06 May 2010 - 14:41
För drygt ett år sen köpte jag ett par baselement av sen modell som sitter i scm11 för att se om det gick att göra något roligt av dom. Tyvärr blev jag ganska besviken och gjorde mig av med dom. Det som gjorde dom omöjliga att leva med för mig var deras frekvensrespons. Om man tittar på mätningar som finns på stereophile plus dom jag gjorde själv så handlar det om en ganska rejäl bulle i basregistret som avgränsas av en ganska skarp dip vid ca 500 hz mot mellanregistret. Jag tror att dipen är svår att höra när man lyssnar på musik (och inte känner till den) men diskvalificerar dom som kandidater till "transparenta" högtalare. Den något hissade basåtergivningen bidrar nog till att de upplevs som imponerande för sin storlek.
scm10.jpg 114.76K 1 Antal nerladdningar
ATC MC1 upplevde jag absolut inte som "boostad" i basen (har dock bara hört den vid ett tillfälle så jag tar inte gift på detta!), och just problem i basen är annars något som jag är väldigt allergisk mot...
Du tror inte att detta "felaktiga" frekvenssvar kan vara just en väldigt smart lösning på kännslighets exhalteringen a högre frekvenser som följer när man monterar elementet på en baffel.. ?! Alltså kort sagt, denna fallande kurva är en väldigt bra sak om man vill slippa att i filtret kompencera för baffelsteget i samma grad och på så vis får man lättare att integrera ihopp detta element i en slutgiltig konstruktion.
man får ju ta i beaktning att detta element är konstruerat för att sitta i en viss konstruktion och är designad för det. Dom har säkerligen tänkt till här och gjort en desigtmässig avvägning som jag absolut tycker är väldigt smart och som jag tidigare funderat flitigt på.
Postad 06 May 2010 - 15:11
Postad 06 May 2010 - 16:48
Postad 11 May 2010 - 20:41
Postad 20 December 2010 - 10:05
Om det låter bra blir det nog köp.
Kruxet med att låna hem är att just nu är mitt hem inte akustikfixat, men jag har beställt grejer för att kirra akustiken, så låna hem just nu är lite "icke" rättvisande.
Kommer köras på Onkyo 3007´an initialt. Har ideér om slusteg framöver..Emotiva, NAD eller Rotel...
Postad 20 December 2010 - 13:12
Postad 22 December 2010 - 17:06
Härligt släpp, gick förvånansvärt djupt.
Very nice
Får spela in under julen....å se "hur det låter" hemma.
Har ju akustikfix på väg också...
EDIT:
Lägger in lite lyssningsintryck och förutsättningar:
Signalkedja: Laptop> Hegel DAC > ATC integrerad stärkare som endast användes som försteg > ATC Slutsteg.
Rum: Kvadratiskt rum ca 25-30m2 tämligen "normalt". Dock är rummet högt, med nedhängt innertak så de har en basfälla mellan innertak och byggnadens innertak. Några fåtöljer och bokhyllor med musik. Inget annat utmärkande akustikfix. Min bedömning är att det är represantivt för vilken anläggning som helst.
Uppställning: ca 45grader mellan högtalarna, ca 25-30cm från bakvägg. Sittplats ca 2,5-3M från baslinjen, ca 2m till vägg bakom lyssningsposition
Så lyssning:
ATC SCM-11 på ATCAMA stativ....
Det första som slog mig är att de levererade så pass med botten...i denna uppsättningen så levereras nog alla akustiska instrument rakt av. Släppet och stereoseperationen helt klockren på de bra inspelningarna...skrämmande bra för en som harvat i övre mellanregisterat av hemmabio träsket ett tag. Röster, gitarr, flygel etc...allt bara sitter. Jag som är lite "loudness" kille uppskattade den pondus som ändå slår igenom när det skall...
Mina betänkligheter: Den signalkedja som detta snurrade på nu är ju klart mer kompetent än den Onkyo3007á jag har hemma. Nu har jag ju redan hunnit koppla upp och tillfälligt ställt upp högtalarna och jag var skakad första timmen de fick gå...det bara lät burkigt. Men sen poppade jag på utan subbarna och redan efter en stund så började det släppa, det burkiga är i princip försvunnet. Dock har inte "Botten" kommit fram ännu....OBS! har ca 4 timmars spelande bara.
Får se om de lossnar eller om det helt enkelt är en "slustegsfråga"...
Fotnot: lyssnade även på den större SCM 40, mid domen gör ett sjukt bra jobb...silkeslen röstförmedlere men ändå med en korrekthet och lugn som bara är mysigt. Kraften i botten gjorde mig bara galet imponerad, väldigt attackvillig och "torr"...lät inte fladder men ändå djup. Dessa högtalare var uppställda "ännu vidare" så perspektiv mm vart inte lika bra som med 11órna...men det är garanterat bara en placeringsfråga.
Redigerat av Triggerhappy, 23 December 2010 - 12:31.
Postad 12 January 2011 - 21:00
Postad 12 January 2011 - 23:05
är bra sugen på att renodla ännu mer mot 2-kanal..å moffa på dem med större, lugnare muskler..har ju hört dem med ATC´s egna elektronik så det fladdrade i skjortan.
Snacka om att musiken bara INTE är högtalare....
Centern skall komma hem mitten/slutet februari....men det funkar förvånansvärt bra med phantom "center"...speciellt i sweetspot.
Redigerat av Triggerhappy, 12 January 2011 - 23:07.
Postad 04 February 2011 - 13:45
Postad 04 February 2011 - 14:21
Svimma inte första timmarna...burkigtHandpenning lagd på ett par SCM11 som hämtas i slutet av februari på Hifi Skåne *gnuggar händerna*
Men sen...
Postad 04 February 2011 - 15:54
Sen blir det projekt; förstärkare. Nu lutar det åt en Musical Fidelity M3i
Postad 04 February 2011 - 16:18
Can´t wait!
Sen blir det projekt; förstärkare. Nu lutar det åt en Musical Fidelity M3i
Det är nog inget dumt val. Hört en del gott om den.
Postad 04 February 2011 - 17:34
Naimen tyckte jag gjorde högtalarna lite bumligare i basen och inte fullt så trevliga i diskanten som MF.
Postad 06 February 2011 - 06:27
Vem har agenturen nu över märket? Enligt ATC:s hemsida så finns det ingen just nu i Sverige. Har för mig att jag sett dessa på Audio Concepts hemsida men dom verkar vara borta därifrån också. Någon som har koll?
Mvh
Postad 06 February 2011 - 19:55
Jag köpte mina via Salladh, se atc-i-sverige.nu
Efter provlyssningen så åkte vi till Solna där Arva har sitt Stockholmskontor...å tunga studioprylar *dräggla*
Pierre e supertrevlig på Salladh.
Postad 12 February 2011 - 13:21
Groove armada, Suntoucher...full register = Snart inspelad
Redigerat av Triggerhappy, 12 February 2011 - 14:41.
Postad 13 February 2011 - 23:14
Sådant tryck och artikulering i bas och oansträngt härligt öppet ljud som man kan lyssna på i evigheter på utan att bli trött även under mycket höga ljudtryck.
Postad 06 March 2011 - 16:53
Vet någon om man kan provlyssna dessa nånstans i Göteborgsområdet eller inom 10-15 mil från Göteborg.
Eller är det bara i Solna (Salladh) och Lund (The Rock). Sheraton ligger i Stockholm antar jag.
Postad 06 March 2011 - 17:02
Hej!
Vet någon om man kan provlyssna dessa nånstans i Göteborgsområdet eller inom 10-15 mil från Göteborg.
Eller är det bara i Solna (Salladh) och Lund (The Rock). Sheraton ligger i Stockholm antar jag.
Du kan höra med arva är det väl? så skickar dom tydligen ut ett par till din favoritbutik för demo
Postad 06 March 2011 - 17:08
Du kan höra med arva är det väl? så skickar dom tydligen ut ett par till din favoritbutik för demo
Ok tack för svar.
Postad 07 March 2011 - 16:27
tidsfördriv:
http://www.atcforums...c.php?f=16&t=25
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
49 bilder
547 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna