Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya högtalar favoriter.., igen.

106 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 April 2010 - 11:32

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Hade så gott som bestämt mig för ett par Aurun Cantus Moon River, när jag ramlade över Empire Diamond A1.
Tyvärr finns heller inte värst mycket skrivet om dom, inte från kunderna iaf.

Men konstruktionen stämmer väl överens med, hur jag själv vill att en högtalare ska byggas/utformas, för att passa riktigt bra till lyssning, även vid låga ljudtryck.
D.v.s smal å hög.., hög blir den enbart för att få rum med basen i samma låda.., den behöver ju volym...

Har själv ett sorround-system där frontarna/center/bak enbart är b 80mm, h 155mm, d 100mm, å dom försvinner helt ut ljudbilden, men levererar ett riktigt bra ljud, tillsammans med en 10" subbas.

Tanken är alltså att Diamond Empire A1 bör kunna försvinna helt ur ljudbilden, å prestera en stor luftighet med ett bra rumsperspektiv, men ändå ha tillräckligt med bas, för att inte bli tunn i de nedre registren...

För er som sätter nån större tillit till tester finns bl.a den här: http://translate.goo...nd_a_1_1116.php

Är det nån som vet nåt om de här högtalarna, förutom det som finns på Internet, så skriv gärna en rad...

Redigerat av humlan57, 06 April 2010 - 11:33.

Postad 06 April 2010 - 14:52

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
du VILL alltså ha discopuckeln som mätningen påvisar?

Postad 06 April 2010 - 15:37

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Jag tycker att det skulle kännas svårt att köpa högtalare olyssnat.

Postad 06 April 2010 - 15:45

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

du VILL alltså ha discopuckeln som mätningen påvisar?

En mätning på en högtalare säger inte mycket om hur det kommer att låta, då den är uppmätt i ett ekofritt rum.
Sen står det inte vad det där är för kurva i länkningen, åtminstone har jag inte sett nån hänvisning...

Men om du har tillgång till mätdata för en specifik högtalare, både högtalarens kurva, å sen kurvan uppmätt i ett "vanligt" rum, så kommer du att se hur knasigt det blir.

Skulle tippa på att det inte finns nåt "vanligt" rum som inte förändrar den ekofritt uppmätta kurvan, med mindre än +-3dB.

Å discopuckeln (om det nu blir nån) kan jag lätt dämpa bort, den har ju t.ex två basportar + mitt rums akustik.., så jag tror inte det ska vara några problem..

Som du säkert vet, så diskuteras det allt mer, varför man ska sträva efter helt rak frekvensgång i en högtalare, mätmässigt, när vi ändå inte gillar det när vi lyssnar.
Allt fler menar, att man istället ska sträva efter att efterlikna vår hörsel..

Rätt eller fel.., ja inte vet jag, det lär knappast spela nån större roll.
Det kommer ändå alltid att vara, hur man ställer upp högtalarren i rummet, som avgör resultatet..

Postad 06 April 2010 - 15:54

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Jag tycker att det skulle kännas svårt att köpa högtalare olyssnat.

Skitsvårt.., men vad gör jag, när det inte finns några ht som känns intressanta, i närheten.
Det är ju bara dom "gamla vanliga", å dom känns inte alls som nåt jag vill ha..
Dessutom är det meningslöst att lyssna i butik, jag har ju själv jobbat med det, så det vet jag hur det funkar..

Rätt är såklart att alltid lyssna hemma..., all annan lyssning är bortkastad tid.
Å hade jag kunnat, så hade jag släpat hem allt jag är intresserad av, men tyvärr finns inte den möjligheten..

Jag får lita på mina 30-40 års erfarenhet med hifi, även om jag riskerar att göra bort mig helt..

Redigerat av humlan57, 06 April 2010 - 17:11.

Postad 06 April 2010 - 16:45

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
snygga är dom ialf.... vad står det på prislappen?

Postad 06 April 2010 - 17:03

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

snygga är dom ialf.... vad står det på prislappen?

Väldigt bra fråga.., jag vet faktiskt inte, då det är ihopblandat (A1 å A2) med tester å priser på Internet, å dessutom en stor skillnad mellan träslag, svart pianolack, å egen valfri färg.

Spannet är från ca 1000€ till en bra bit över 2000€.
Jag håller på att kolla upp det, men 1:a svaret jag fick, var på helt fel högtalare, å från nån annan har jag ännu inget svar...

Postad 06 April 2010 - 17:22

Unregistered47457d0f
  • Unregistered47457d0f
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Mycket snygga hoppas att du blir nöjd med vilka än du köper:D Sparkaudio karibik såg ju också fina ut sen så såg jag några som hette Jungson BD5 som var snygga som f-n med

Postad 06 April 2010 - 17:54

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Mycket snygga hoppas att du blir nöjd med vilka än du köper:D Sparkaudio karibik såg ju också fina ut sen så såg jag några som hette Jungson BD5 som var snygga som f-n med

Det är just det, att bli nöjd alltså :D

Men finns bara förutsättningarna där, så brukar det gå att få ordning på det mesta..
Det är sällan nåt fungerar riktigt bra direkt, det blir alltid en massa pyssel innan jag hittar rätt.

Det gäller bara att inte ge upp så lätt, då ljud beter sig på de mest oförutsedda sätt, i ett vanligt rum..
Det vet alla som besviket fått erfara, att det inte alls låter som när dom lyssnade i butiken...

Postad 06 April 2010 - 18:00

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

En mätning på en högtalare säger inte mycket om hur det kommer att låta, då den är uppmätt i ett ekofritt rum.
Sen står det inte vad det där är för kurva i länkningen, åtminstone har jag inte sett nån hänvisning...

Varför säger du då att det är uppmätt i ekofritt rum först för att sen ändra dig?

Men om du har tillgång till mätdata för en specifik högtalare, både högtalarens kurva, å sen kurvan uppmätt i ett "vanligt" rum, så kommer du att se hur knasigt det blir.

Skulle tippa på att det inte finns nåt "vanligt" rum som inte förändrar den ekofritt uppmätta kurvan, med mindre än +-3dB.

Å discopuckeln (om det nu blir nån) kan jag lätt dämpa bort, den har ju t.ex två basportar + mitt rums akustik.., så jag tror inte det ska vara några problem..

Låt oss nu anta att det är ekofritt rum, då kan du inte enkelt ändra på discopuckeln eller hur? utan basabsorbenter el eq vilket inte är särskilt "lätt".
vi vet ju inte om mätningen är gjord med båda portarna pluggade ens....
Och hur ska du korrigera dippen vid 3-10kHz? det blir svårare.

Som du säkert vet, så diskuteras det allt mer, varför man ska sträva efter helt rak frekvensgång i en högtalare, mätmässigt, när vi ändå inte gillar det när vi lyssnar.
Allt fler menar, att man istället ska sträva efter att efterlikna vår hörsel..

Rätt eller fel.., ja inte vet jag, det lär knappast spela nån större roll.
Det kommer ändå alltid att vara, hur man ställer upp högtalarren i rummet, som avgör resultatet..

Nä det vet jag inte, men du kan väl länka till några olika ställen?

Men om vi ska försöka få bort ett par felkällor så kan vi väl jämföra mätningar från andra högtalare från samma ställe, då borde ju rummets bidrag vara lika för alla, eller hur?

Empire mäter följande:
Postad bild

kef XQ40 så mäter de såhär:
Postad bild

Canton GLE 430:
Postad bild

Är inte den puckeln besvärande stor för ett par såpass dyra högtalare, samt rullar de inte av väldigt tidigt?

Postad 06 April 2010 - 19:48

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Jag får svaret hur det låter i verkligheten när/om jag köper ht:na, kurvor är ändå inget jag brukar bry mig i, dom stämmer i de flesta fall aldrig med hur det låter ändå..<BR> <BR>Jag antar/antog att det är uppmätt i ekofritt rum, nåt som är brukligt, men att jag inte hittar nåt länkning/hänvisning om det.<BR>Det kan alltså vara i princip vilken kurva som helst...<BR><BR>Varför skulle jag inte kunna ändra puckeln, det finns ju många sätt att förändra ljudet i ett rum.., både genom placeringen i rummet, eller genom att förändra högtalarens egenskaper..<BR><BR>Förr ägnade jag mig mycket åt kurvor å siffror, men inte blev jag nåt klokare på det, snarare mest förvirrad, över motsägelserna i praktiken..<BR><BR>Men som jag sa, kurvor är inget jag fäster nån större vikt vid längre, låter det bra/dåligt så får det sen mäta hur det vill..<BR><BR>Men om du anser att kurvor är nåt att köpa en ht efter, hur tolkar du då det som skrivs i testet?<BR>Där öser dom beröm över högtalarna, hur kan det komma sig?<BR><BR>Min slutsats är iaf, att man ska akta sig för att dra förhastade slutsatser av både kurvor eller tester, vilket jag skrivet tidigare åxå..<BR>Å i just det här fallet så pekar det åt var sitt håll.., låter jäkligt bra, men mäter dåligt..<BR><BR>Jag tror, att hur ljudet från högtalare upplevs, är väldigt personligt, å är ännu en anledning att jag slutat att studera kurvor.<BR><BR>Du frågade om länkar, men jag har inga sparade..., har aldrig haft nån anledning att spara såna sidor.<BR>Men det dyker säkert upp igen, när nån sida tar upp en disskusion om högtalare å högtalares konstruktionslösningar.<BR>Så kommar jag bara ihåg det, så lägger jag upp en länk..

Inte jag som strulat till i texten ovan, det blev p.g.a att forumet var överbelastat, å det där var det som blev efter det..,å jag orkar inte rätta till det.

Redigerat av humlan57, 06 April 2010 - 19:48.

Postad 06 April 2010 - 19:56

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Tyvärr humlan, orkar inte försöka tyda det.
men det ser ju ut som dåligt konstruerat filter bla pga dippen kring 3khz...

Visst säger en mätning knappast någonting men om den tidningen inte gjort något mätfel så är det ju ingen vacker kurva dessa empire presterar.
Hade personligen aldrig köpt dem olyssnat, det är FÖR dålig kurva för det till för högt pris.
särskilt om man ser vad andra högtalare de mätt upp kan prestera.

hoppas du blir nöjd med dem, det är det viktiga. :D

Postad 06 April 2010 - 20:08

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
:D

Tyvärr humlan, orkar inte försöka tyda det.
men det ser ju ut som dåligt konstruerat filter bla pga dippen kring 3khz...

Visst säger en mätning knappast någonting men om den tidningen inte gjort något mätfel så är det ju ingen vacker kurva dessa empire presterar.
Hade personligen aldrig köpt dem olyssnat, det är FÖR dålig kurva för det till för högt pris.
särskilt om man ser vad andra högtalare de mätt upp kan prestera.

hoppas du blir nöjd med dem, det är det viktiga. :D

Jag håller med om att kurvan ser dålig ut, men sätt det i sammanhanget med lyssnings-testen, så blir det riktigt förvirrat, eller hur.

Som jag skrev ovan (för de som dechiffrera) så öser dom beröm över högtalaren i den testen.., nåt jag inte heller tar på så stort allvar.
Men det visar iaf på hur svårt det är att utläsa nåt ur kurvor å testvärden.

Förr (skrev jag åxå :P ) så studerade jag mycket kurvor å mätvärden, men inte blev jag nåt klokare på det, enbart förvirrad över att det inte överensstämde, när dom översattes i praktiken.., vid lyssning alltså..

Jag tror att en specifik högtalares ljud, uppfattas olika av oss alla..
Vi kanske skulle låta mäta upp vår hörsels känslighet, över hela det hörbara registret, så kanske vi kunde använda oss av det, när vi ska köpa ht..

Köpa ht som kompenserar för vår personlig känslighet över frekvenserna..
Kanske skulle hifi-butiker erbjuda det som en tjänst, så kunde dom erbjuda exakt rätt högtalare till oss :D

Redigerat av humlan57, 06 April 2010 - 20:09.

Postad 06 April 2010 - 20:14

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Fick det här svaret på prisförfrågan till dom som först gav mig pris på fel högtalare:
http://www.sonidoa.de/

Hi,
oh sorry for the mistake. The Empire diamond A1 will kost 1200€ /Pair incl. Shipping.
best regards,
Andy
------------------------------------

Ska ta in fler priser.., om det går, iaf lägga ett bud på en sida.

Postad 07 April 2010 - 11:44

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Jag är ju en som aldrig kan låta bli att kolla upp saker, så jag har studerat hur vår hörsel fungerar å lite runt det..

Anledningen är att jag ville kolla om det fanns nåt samband mellan Empire Diamond A1 "dåliga" mätresultat, å de lovord som gavs i lyssningstestet.., om motsägelserna kunde förklaras.
Eller i vart fall om konstruktören har haft en tanke bakom hur mätresultatet ser ut..

Å faktiskt så går det att misstänka ett samband ;)

Vi människor har t.ex i örat en resonsfrekvens som ligger på ca 3000 hz, så ljud som ligger där kommer att uppfattas som högre i styrka, å det gäller för övrigt upp till 5 kHz (Feletcher-Munson kurvan)

Jag klipper in kurvorna, så ser ni hur vår känslighet varierar över det hörbara frekvens-området.
Visst ser ni likheten, mellan högtalaren å vår mänskliga hörsel?

Å som jag skrev tidigare (i det som blev oläsbart) så disskuteras det bland konstruktörer om det verkligen är rätt att ha en rak kurva, eller om den ska anpassas efter vår hörsel..
Kanske den här högtalaren är ett bevis på det senare...

Kommentera gärna, för det här tycker jag faktiskt är riktigt intressant.

Högtalarens kurva är den längst ner.

Bifogad fil(er)

Redigerat av humlan57, 07 April 2010 - 11:57.

Postad 07 April 2010 - 12:44

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
jag tänker direkt på följande:

konsthuvudinspelningar, ska hörlurarna som ska spela upp dessa inspelningar ha samma kompensation som högtalarna.
Varför/varför inte?
hörselns känslighet har ju inte ändrats bara för att man lyssnar genom hörlurar

Postad 07 April 2010 - 12:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Jag är mer orolig över hur dom ökar runt 10 khz än för ev basfel. Enligt mätningarna så är du kraftig hissade i övre diskanten.

Postad 07 April 2010 - 12:58

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Jag är mer orolig över hur dom ökar runt 10 khz än för ev basfel. Enligt mätningarna så är du kraftig hissade i övre diskanten.

Ja, å där minskar ju vår känslighet kraftigt (runt 6kHz å uppåt), vilket visas tydligt i kurvorna.
De betyder att just där ska det hissas rejält, om vi utgår från att konstruktören har haft det här i åtanke.

Redigerat av humlan57, 07 April 2010 - 13:09.

Postad 07 April 2010 - 13:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Nja, så funkar det inte. Det kommer upplevas som tämligen hissade i diskaten om den mätningen stämmer. I rum så brukar naturligt klingande högtalare snarare falla lite mot 20 khz än tvärtom.

Postad 07 April 2010 - 15:28

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Nja, så funkar det inte. Det kommer upplevas som tämligen hissade i diskaten om den mätningen stämmer. I rum så brukar naturligt klingande högtalare snarare falla lite mot 20 khz än tvärtom.

Nu förstår jag inte alls hur du menar...

Om vi utgår från vad mätningarna av vår hörsel visar, så måste det till rejält mer med ljudtryck, för att kompensera för vår hörsels avtagande känslighet över 6 kHz..., samma sak gäller för basen..

Så ska vi ta det som en sanning, skulle högtalare som klingar av i diskanten, å inte ens har en rak kurva, inte ha nån diskant alls, eller i vart väldigt svag...

Jag är rätt säker på, att de som använder en EQ, har en kurva som ser ut ungefär som, de som visar på hörsels känslighet.
Å med en högtalare som redan kompenserar för dettta, såskulle enda skillnade bli, att dom får ändra till en mer rak kurva på sin EQ...

Redigerat av humlan57, 07 April 2010 - 15:31.

Postad 07 April 2010 - 20:59

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Bättre bilder, mer info: http://www.empire-hifi.com/a1.html

Postad 08 April 2010 - 07:52

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Om vi utgår från vad mätningarna av vår hörsel visar, så måste det till rejält mer med ljudtryck, för att kompensera för vår hörsels avtagande känslighet över 6 kHz..., samma sak gäller för basen..

Vill vi uppfatta ljudet rakt då?

Om du jämför en högtalare som har rak frekvensgång med en högtalare som har en ljudåtergivning som ser ut som örats känslighet fast inverterad vilken kommer att låta bäst?

Postad 08 April 2010 - 10:38

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Om du jämför en högtalare som har rak frekvensgång med en högtalare som har en ljudåtergivning som ser ut som örats känslighet fast inverterad vilken kommer att låta bäst?

Jag vet faktiskt inte, hade varit kul å mätt hur kurvan ser ut i ett rum, där jag kunnat ställa in ljudet, som jag tycker det låter bäst..

Men på den tiden jag hade hifi med tonkontroller, så var det alltid diskanten jag drog upp, å samma sak är det i bilen nu..

Å rak lär den ju inte vara, hur än kurvan ser på en högtalare, utan rummet måste självklart kompenseras för vad det ställer till med, om den ska bli rak vid en mätning där.

Därför tycker jag det känns enklare att utgå från ett ljudtryck, som jag uppfattar som likvärdigt över hela mitt hörbara frekvensomfång..

Jag saknar ofta nivå i diskanten hos de flesta högtalare, Sperrling:s DP är ett av undantagen, där händer det saker, när trummisen tar i på cymbalerna.
Annars är det ofta rätt slätstruket.., jag hör att nåt mer händer, men det blir liksom inget av det, ljudnivån ligger kvar å kraften når inte ut.., ingen live-känsla alltså.

Svaret vad jag eg tycker om den här ht:n, får jag om jag får rätt pris på den.
För jag är helt klart intresserad av ett köp, inte p.g.a några mätvärden.., dom fäster jag inte nån större vikt vid, inte heller vid lyssnings-testens berömmande ord å höga betyg..
Utan för att jag gillar konstruktionen, hög å smal, å med "rätt" storlekar på elementen.., det är åt samma håll jag själv skulle bygga idag..

Postad 08 April 2010 - 10:46

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Du ville inte kommentera det jag skrev innan, ang om hörlurarna skulle ha samma kompensering?

Postad 08 April 2010 - 11:39

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Du ville inte kommentera det jag skrev innan, ang om hörlurarna skulle ha samma kompensering?

Ingen aning, där slipper du ju rummets inverkan, men kanske...
Hörlurar köper vi nog på sätt å vis åxå kompenserade.., alltså vi köper det som låter rätt för oss.

Nä jag vet inte.., det mest troliga är att vi alla kompenserar på nåt vis, hur det görs, är väl det som skiljer oss åt..

Jag är rätt säker på att om nån skulle mäta hos mig, så skulle det bli nån form av "hängmatta", trots att jag vill ha ett tydligt framhävt mellanregister.
Men det sitter mer i mellanreg elementens egenskaper än att det är nån höjning där..
Enligt mig, så skulle alla mellanreg låta som dom moddade Fostex, som sitter i Sperrling:s DP lådor :(

Postad 09 April 2010 - 11:33

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Tala om förvirring vad gäller priser å information, så det tar ett tag att reda ut vad som eg gäller..

Jag misstänkte att det var ihopblandat priser å spec mellan A1 å A2, vilket har visat sig helt rätt.
Så nu har jag eg ingen prisuppgift alls, utan enbart fått https://www.justhifi.de/ att höja priset med 1000€, som dom påstår är det rätta.., fan trot.

Jag har fått ett bud som ligger betydligt lägre, men med tanke på det här, så har jag begärt in bilder å spec på de högtalare han menar, då jag inte litar på att det handlar om samma lådor..

Jag vill alltså ha ett förtydligande från säljaren, innan det blir nån affär, så att det inte finns några som helst tveksamheter om vilka högtalare det gäller..

Postad 09 April 2010 - 11:43

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Ha ha ha, nu börjar det bli kul B)

https://www.justhifi.de/ vill att jag ska tala om vilket pris jag fått, så ska dom ge mig ett nytt å ev bättre bud..

Kom just att tänka på tråden, om dyrt i Sverige...

Postad 11 April 2010 - 19:40

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Äntligen snart måndag.., då ska det nog bli affär av :P
Det ska verkligen bli kul å intressant, att få lyssna på nåt annat än det gamla vanliga, som finns att tillgå.

Postad 11 April 2010 - 20:00

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Skriv inget om priser bara, så inte hifi-maffian stänger ner som i MA-gruppköpet. :P

Postad 11 April 2010 - 20:04

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Det du beskriver är Loudness-knappen, som kom på 70-talet och är helt borta sen många år nu.
En kompensering av frekvensgången enligt en inverterad Fletcher-Munsonkurva (från 30-talet).
Visst lät det ballare med mer bas och diskant, men sällan mer naturtroget.

Loudness-funktionen var avsedd att användas vid lyssning på låg nivå, då örats känslighet för höga och framförallt väldigt låga frekvenser avtar gradvis med sjunkande nivå.

Skälet till att knappen försvann var att den bakomliggande teorin bara var tillämplig om man lyssnade med låg volym på musik som är stark "i verkligheten". Kompensationen blir fel annars...

Redigerat av Unregistered277056c3, 11 April 2010 - 20:05.

Postad 12 April 2010 - 10:27

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Skriv inget om priser bara, så inte hifi-maffian stänger ner som i MA-gruppköpet. :P

Åh fan, hade ingen aning om att vi inte fick hjälpa varandra med att hitta rätt pris.., va konstigt, det här är ju en form av konsument-forum :lol:

Nåja, jag kommer ändå att delge er priset, om det skulle finnas intresse.
Dessutom tror jag inte https://www.justhifi.de/ kommer med ett bättre bud än Sonidoa, som just nu ligger bäst till.

Postad 12 April 2010 - 15:13

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Pris klart, 1200€ inkl frakt/allt, så nu väntar jag bara på att få lev bekräftad...

Postad 16 April 2010 - 10:53

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Ja då var högtalarna på väg till mig.., leveransdatum är satt till 20 april..
Nu var det tänkt att dom skulle gå med flyg, men vulkanaskan sätter ju stopp för det, just nu iaf.

Fast jag tvivlar på att det blir nån försening, även om dom bara kan använda bil från Tyskland, så jag riktar in mig på 20 april, men att det ev kan bli förskjutet nån dag..

Trackingnumber har jag fått, så jag ser ju vart mina paket befinner sig, under hela resan..

Postad 16 April 2010 - 16:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Vet inte om jag har uppfattat det hela korrekt, men du har alltså bestämt dig för att köpa ett par kinesiska noname-högtalare som du aldrig har lyssnat på eller ens sett i verkligheten?

Är du medveten om att samma företag ligger bakom denna fula kopian på B&W? Tror du verkligen att det handlar om ett seriöst företag?

Postad bild

http://www.empire-hifi.com/nr1.html
http://www.empire-hifi.com/nr2.html

De har dessutom mage att ta 5000 Euro för ett par.

Redigerat av Ageve, 16 April 2010 - 16:32.

Postad 16 April 2010 - 16:36

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Visst, å jag har inga problem med det.., kostar mig enbart lite pengar.
Eller tycker du jag ska åka till Tyskland, för att lyssna på dom här högtalarna.. :blink:

Det finns mycket jag köpt osett, otestat, ohört, vad-du-vill, ibland blir det rätt, ibland fel, men det är det enklaste sättet att säkert få veta...

Ska förresten beställa en motorsågskedja som jag aldrig sett i aktion, mycket dyrare än en vanlig, men som ska vara jäkligt hållbar, då tänderna är av karbid.
Den finns heller inte för påseende/test i närheten, så enda möjligheten är att köpa en själv, för att få veta..

Fungerar den, såblir den perfekt för nersmutsat virke, stubbortagning å liknande..., fungerar den inte som tänkt, ja då är det pengar i sjön...

Sen tycker jag inte dom kinesiska högtalare du visar på, är fulare än B&W, utan dom är lika bedrövligt fula båda två..., eller snygga om man så vill.

Postad 16 April 2010 - 16:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Visst, å jag har inga problem med det.., kostar mig enbart lite pengar.
Eller tycker du jag ska åka till Tyskland, för att lyssna på dom här högtalarna.. :blink:

Ja, det är billigare att ta bilen till Tyskland än att köpa de för 1200 Euro olyssnade. Skulle de vara dåliga kan du alltid "spara" in lite genom att fylla bilen med öl på vägen hem :)

Det finns mycket jag köpt osett, otestat, ohört, vad-du-vill, ibland blir det rätt, ibland fel, men det är det enklaste sättet att säkert få veta...

Högtalare köper man inte olyssnade. Det bästa är att låna hem och spela i 1-2 veckor. Först då vet man om man verkligen gillar högtalarna, och inte bara uppfattade de som imponerande (kanske hissade i diskanten t ex) i butiken.

Visst, hade de kostat en eller två tusenlappar så kunde det kvittat, men nästan 12000kr? :D

Sen tycker jag inte dom kinesiska högtalare du visar på, är fulare än B&W, utan dom är lika bedrövligt fula båda två..., eller snygga om man så vill.

Originalet är gediget hantverk. Kopian är uselt utförd. Det skulle inte förvåna mig om lådan till mellanregistret är plast. Titta bara på bilderna. Ska man skratta eller gråta?

De visar tydligt vilket ruttet företag Empire är. De saknar uppenbarligen kompetensen som krävs för att konstruera bra högtalare och väljer istället att kopiera (om än riktigt dåligt) designen hos en välkänd högtalare. De lyckas alltid lura någon, och du verkar olyckligt nog vara en av dom.

Sen måste jag också kommentera ditt inlägg om hörselns känslighet. Det ska inte kompenseras i högtalaren. Örats sätt att uppfatta ljud är det samma oavsett om någon spelar piano live (utan elektronik inblandad) eller om man spelar upp en skiva i sin hifi-anläggning.

Den uppmätta kurvan säger egentligen inte så mycket mer än att de definitivt har hissad diskant både on- och offaxis. Övriga variationer kan beror på hur testen utfördes. Puckeln i basen t e x, beror ofta mer på mätmetoden än högtalarna.

Redigerat av Ageve, 16 April 2010 - 16:58.

Postad 16 April 2010 - 18:03

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Jag köper hem dom för att jag är intresserad av konstruktionen, nåt jag tror jag skrev om i början.
Den är inte kinesisk utan en tysk eller engelsk konstruktion eller vad man ska kalla det av Jürgen Welte m.fl som är grundare å ägare av Empire Deutschland, tydligen en känd person i Tyskland..
Å den ht som du kallar kinesisk kopia är utvecklad i England.., sen är den högst sannolikt tillverkad i Kina, som allt annat.

Sanning eller inte, det är i vart fall vad som går att hitta, eller åtminstone vad jag kan förstå av de tyska sidor jag försökt traggla mig igenom med hjälp av rostig skoltyska å Google översättningen.., fan vet vilken som är sämst på tyska :blink:

Kurvan bryr jag mig inte i, som jag skrivet tidigare, jag vill höra själv...

Pengarna..., tja.., jag har dom pengarna att spendera, så det är inget jag funderar över.

Visst har du helt rätt i, att högtalare ska man köpa efter att ha lyssnat länge på dom först.., det sägar jag alltid själv till andra.
Men det här är ett köp, mer eller mindre av ren nyfikenhet..
Det kan alltså mycket väl betyda, att jag plockar ner högtalaren, å ser hur den är konstruerad, nåt jag inte tror dom skulle gilla att jag gjorde i butiken.

Å som jag skrev tidigare, har jag ett 5.1 surround system av ett okänt udda märke, med väldigt små lådor.
Förutom basen då, som tas hand om av en 10" aktiv 100W egen låda/sub
Dessa minamala lådor/element tar hand om frekvenserna 100-20000Hz på ett obegripligt bra sätt., mycket bättre, än betydligt mer maffiga å påkostade system.
Svagheten är möjligen, att dom inte kan spela så högt, att dom skulle duga som party-anläggning, men hos mig används dom inte till dt heller, utan enbart för sängliggande tv/filmtittande..

Men jag låg å kollade in en film med en kompis, å efteråt sa han.., fan jag blev så inne i filmen å ljudet, att jag bara väntade på att det skulle tändas upp.., det är bra betyg det :D

Min förhoppning är alltså att man lyckats efterlikna dom, å deras sätt att helt försvinna, å rätt unika förmåga att placera ljudet rätt i alla led..
Lådorna å elementen är iaf helt rätta (storleken), så det ska bli väldigt kul att se vad dom gjort, å ev, som sagt, se hur dom är konstruerade..

Blir det en flopp.., ja det kan jag ta, jag har gjort många felköp genom åren, men nyfikenheten å det roliga med att testa, övervägar förlusten av lite pengar..
Å dessutom så har jag hittat minst lika många guldkorn, så det jämnar säkert ut sig på det hela taget.

Postad 16 April 2010 - 18:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag köper hem dom för att jag är intresserad av konstruktionen, nåt jag tror jag skrev om i början.
Den är inte kinesisk utan en tysk eller engelsk konstruktion eller vad man ska kalla det av Jürgen Welte m.fl som är grundare å ägare av Empire Deutschland, tydligen en känd person i Tyskland..
Å den ht som du kallar kinesisk kopia är utvecklad i England.., sen är den högst sannolikt tillverkad i Kina, som allt annat.

Sorry men det där tror jag inte alls på.

Om det skulle vara så att de är utvecklade i England så är det än mer beklagligt/sorgligt. Kina-kopior har man ju mer eller mindre vant sig vid, men att något sådant skulle utvecklas i Europa är jag högst skeptisk till.

Jag hoppas verkligen inte att du, som du skriver erfaren i branschen, låter dig luras av så billiga argument. Det är Kina-grejer det handlar om. Kanske i klass med Dynavoice. CAV har ju en modell som är misstänkt lik Empire A1.

Empire får mig att tänka på Billebro av någon anledning...

Postad 16 April 2010 - 19:02

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Sorry men det där tror jag inte alls på.

Om det skulle vara så att de är utvecklade i England så är det än mer beklagligt/sorgligt. Kina-kopior har man ju mer eller mindre vant sig vid, men att något sådant skulle utvecklas i Europa är jag högst skeptisk till.

Jag hoppas verkligen inte att du, som du skriver erfaren i branschen, låter dig luras av så billiga argument. Det är Kina-grejer det handlar om. Kanske i klass med Dynavoice. CAV har ju en modell som är misstänkt lik Empire A1.

Empire får mig att tänka på Billebro av någon anledning...

Ha ha ha, du är vad jag skulle kalla typisk svensk, utan att mena nåt illa med det.

Men jag är van att få kritik, när jag visar på eller pratar om okända produkter, för oss svenskar.
Men du ska åxå veta, att jag genom åren prickat in en hel del produkter, inom div områden, som senare blivit storsäljare.
Å vänta bara tills nåt företag med tillräckligt fint namn, börjar sälja Yaqin:s produkter i Sverige.
Då kommer lovorden att ösas över dessa produkter, av sina ägare, precis som det nu görs i bl.a Kanada, USA å Australien...

Tyvärr lär väl även priserna raka i höjden då, så passa på å köp, innan nån generalagent i Sverige, slår klorna i produkterna..

Postad 16 April 2010 - 20:18

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Jag hoppas att du blir nöjd.

Postad 16 April 2010 - 22:06

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
Vart OT.. ;)

Redigerat av Unregistered8c5802be, 16 April 2010 - 22:24.

Postad 16 April 2010 - 22:10

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ha ha ha, du är vad jag skulle kalla typisk svensk, utan att mena nåt illa med det.

Du menar en realist?

Men jag är van att få kritik, när jag visar på eller pratar om okända produkter, för oss svenskar.
Men du ska åxå veta, att jag genom åren prickat in en hel del produkter, inom div områden, som senare blivit storsäljare.

Nja, fast det förtroendet tappade du hos mig, efter dina positiva uttalanden om Dynavoice. Låter gör ju alla högtalare, och jag är ganska säker redan på förhand att du kommer skriva en positiv recension av Empire, om du fortfarande har Dynavoice som någon slags referens då.

Å vänta bara tills nåt företag med tillräckligt fint namn, börjar sälja Yaqin:s produkter i Sverige.
Då kommer lovorden att ösas över dessa produkter, av sina ägare, precis som det nu görs i bl.a Kanada, USA å Australien...

Det saknar koppling till diskussionen. Här talar vi om ett ruttet företag som har satt i system att utnyttja andras framgångar för egen vinning.

Postad 17 April 2010 - 09:47

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Vet inte vilket företag du avser, inte heller var du fått uppgifterna ifrån, eller om det bara är helt egna påståenden, för att dom har ht som liknar B&W.

Byggkvaliten vet jag heller inget om, men jag ska försöka se om det går att hitta nåt.., dom jag köpt kan jag kolla själv.

Att dom liknar andra ht (B&W) är väl inget konstigt, det finns massor med seriösa företag som gör på det sättet idag.., hela bilindustrin t.ex., men inte är bilarna sämre för det.
Själv vet jag inget om företaget Empire, mer än det som jag tror mig fattat rätt från sidor på Internet, å där finns inget speciellt negativt skrivet..

Vad gäller Sonidoa (http://www.sonidoa.de/ ) så säljer dom/han mest dyra kända märken, å en del under eget märke.
Tror inte dom/han skulle plocka in nåt skräp bland dessa märken, det känns iaf helt fel, med tanke på det övriga sortimentet...
Kontakterna med företaget har heller inte avslöjat några konstigheter, utan jag har fått ett gott intryck av dom.
Det har även andra som handlat deras produkter på ebay, så Sonidoa verkar sköta sina åtaganden.

Att dom billig Dynavoice är som vagel i ögat på vissa, har jag förstått.
Men jag kan omöjligt tycka illa om högtalare, som är så billiga men ändå presterar så pass bra.
De flesta i samma prisklass låter rent skit, men m-65 har tillräckligt bra ljud för att många ska bli fullt nöjda, å det är vad som räknas..

Å har man inte mer än ett par tusen till ht, så är m-65 ett mycket bra köp.., om man inte kan hitta eller vill ha beg förstås.

Jag tänkte faktisk på om jag skulle skriva nåt om de högtalare jag nu beställt, efter att lyssnat på dom.

Är dom bra lär det ändå bli en massa skriverier av typen "kinesisk skit", trots att jag lär vara helt ensam här på forumet, att kunna uttala mig om saken.
Å är dom dåliga, så kommer jag åxå att få höra saker i stil med " vad var det vi sa, kinesisk skit".
Så vad jag än kommer att skriva, så kommer det med stor sannolikhet vara nåt negativt (kinesisk skit).., lugnast är nog att inte säga nåt alls.., om ingen frågar.., jag får se.

Tyvärr är det alltid så här i Sverige, å det gäller inom alla områden.., är det inte för oss kända märken, ja då är det skit.
Å det trots att många märken är enormt stora i andra världsdelar, å anses som kvalitetsprodukter.
Men inte ens det verkar betyda nåt, det är liks förbannat bara skräp.., vi svenskar vet ju alltid bättre än alla andra...

Postad 18 April 2010 - 12:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Vet inte vilket företag du avser, inte heller var du fått uppgifterna ifrån, eller om det bara är helt egna påståenden, för att dom har ht som liknar B&W.

Liknar?

Du ser alltså inte att det är ett försök till plagiat? Kan du nämna en seriös högtalartillverkare som gör så?

Byggkvaliten vet jag heller inget om, men jag ska försöka se om det går att hitta nåt..

Det går att se bara genom att titta på bilderna, om man har åtminstone lite kunskap om högtalarna de försöker kopiera.

Att dom liknar andra ht (B&W) är väl inget konstigt, det finns massor med seriösa företag som gör på det sättet idag.., hela bilindustrin t.ex., men inte är bilarna sämre för det.

Nej, helt fel.

Det finns inga seriösa högtalartillverkare som gör allt vad de kan för att plagiera en konkurrent. Alla har sin egna design även om det ofta finns likheter, precis som i bilindustrin. B&W utmärker sig med att ha en "älska eller hata" design, väldigt egen och i fallet med Empire handlar det givetvis om ett försök till plagiat.

Den kinesiska kopian på BMWs lilla SUV, eller Smart-kopian är bra exempel på liknande försök till plagiat. Återigen är det inget som seriösa tillverkare sysslar med. Dessutom har ju dessa kopior visat sig vara riktigt usla, alltså är allt som vanligt med Kina-plagiaten...

Själv vet jag inget om företaget Empire

Precis, och det är det som jag inte förstår. Visst, är man inte sparsam av sig, eller är intresserad av vad man får för pengarna, så kan det ju vara en kul grej, men varför ge sina pengar till ett företag som är helt okänt och som producerar uppenbara plagiat?

Att dom billig Dynavoice är som vagel i ögat på vissa, har jag förstått.

Nej, de är bara mediokra. För pengarna såklart ok men inte mer.

Jag tänkte faktisk på om jag skulle skriva nåt om de högtalare jag nu beställt, efter att lyssnat på dom.

Är dom bra lär det ändå bli en massa skriverier av typen "kinesisk skit", trots att jag lär vara helt ensam här på forumet, att kunna uttala mig om saken.
Å är dom dåliga, så kommer jag åxå att få höra saker i stil med " vad var det vi sa, kinesisk skit".

Nej, som jag skrev i föregående inlägg så går det inte att ta dina åsikter på allvar, när du samtidigt påstår att Dynavoice låter bra. Skilj på "ljud som duger" och riktigt bra ljud (hifi?), och var inte för blåögd, är mina tips.

Du försöker ju säga att alla som köper högtalare från etablerade tillverkare med gott rykte, är "korkade svenskar" medans de som köper "kina-skit" olyssnat är smarta. Jag får inte riktigt ihop det.

Postad 18 April 2010 - 22:15

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Du behöver inte ta mig på allvar, jag tar heller inte mycket på allvar som står här..
Det finns uppenbart så många lobbyister som pushar för sina märken här på forumet, precis som på alla andra forum idag, oavsett vad som avhandlas...

Att företaget skulle vara oseriöst, tvivlar jag på, det är iaf inte det intryck jag får av tyskarna, däremot är dom nästan helt nya på högtalare.
Men de tester som gjorts på div högtalare i serien, har iaf samtliga fått bra, eller riktigt bra betyg.
Inte för att jag bryr mig om testerna, men nånstans borde det åtminstone stå nåt skit om företaget, men nåt sånt finns inte..

Empire kommer dessutom att delta i större hifi mässor i Tyskland, så den som vill ta reda på mer, kan ju passa på då.
T.ex hur det förhåller sig med utvecklingen i England,, varför vissa liknar B&W, vem som ligger bakom, å var dom håller till..

Å tills jag vet mera, så tänker jag inte ha nån åsikt om dom.., det lär visa sig hur det förhåller sig med det, längre fram..

Postad 19 April 2010 - 06:47

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Finns det några tyska forum där man kan läsa om andras uppfattning om dessa kinakopiors ljudprestation?

Postad 19 April 2010 - 10:06

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Jag har nu fått svar på vem å var som konstruerat de ht som liknar B&W.
Så den eller de som har lust, kan nu själva ta kontakt med konstruktören/företaget för mer info.

Jag hoppas nu att vi kan lämna tjafset om likheten med B&W, tills det finns sanningar att berätta.
Tror inte nån är intresserad av mer spekulationer, eller smutskastning...

Svaret jag fick:
-----------------------

Hi XXXX.
The Empire Diamond are desing'd in England by David Hopkins and ADS Audio. Also the Speakers are made by ADS UK. The Style is simular to B&W but it's an alone standing produkt, because when wou see all the differnce it's not a copy of B&W.
-------------------

Svaret har jag fått från Arnd Blömeke/Sonidoa..

Postad 19 April 2010 - 10:11

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Finns det några tyska forum där man kan läsa om andras uppfattning om dessa kinakopiors ljudprestation?

Inte mycket än, det mesta är tester i facktidningar.., å du, det är inga kinakopior, vilket du kan se i svaret jag fått :)
Åtminstone kan ingen påstå det, så länge vi inte har några andra uppgifter, än de vi fått från Arnd Blömeke/Sonidoa.

Postad 19 April 2010 - 10:21

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0

Vet inte om jag har uppfattat det hela korrekt, men du har alltså bestämt dig för att köpa ett par kinesiska noname-högtalare som du aldrig har lyssnat på eller ens sett i verkligheten?

Är du medveten om att samma företag ligger bakom denna fula kopian på B&W? Tror du verkligen att det handlar om ett seriöst företag?

Postad bild

http://www.empire-hifi.com/nr1.html
http://www.empire-hifi.com/nr2.html

De har dessutom mage att ta 5000 Euro för ett par.

Priset jag fick på en förfrågan är:
Empire Diamond Nr.1. 3500€ incl shipping.

Postad 19 April 2010 - 10:25

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1434 inlägg
  • 0
Lite om ADS Audio:

Type: Private
On the web: http://www.ads-worldwide.net
Employees: 15

Audio Design Services wants the world to hear whatever it is you have to say over the din of everyday life. Audio Design Services (ADS) makes amplifiers, home theater systems, microphones, loudspeakers, remotes, rach systems, and other audio equipment under the ADS Worldwide brand. Many of ADS's products are used for public address purposes. The company works with customers in designing its products to blend in with whatever environment they are to be used. Products are sold through specialty retailers in more than 40 countries worldwide, as well as via the company's web site. The company was founded in 1993.

Key numbers for fiscal year ending May, 2008:
Sales
: $1.6M
Officers:
Chairman and Managing Director: David Hopkins
Operations Manager: Russell McKenzie
Finance Controller: David Telford
------------------------------------------------

Dom har tydligen som vi här i Sverige har, alltså deklaration om föregående år för vissa typer av företag, ska lämnas in ung vid den här tiden, själv har jag uppskov till maj nån gång, enligt vår deklarations-hjälp...
Så uppgifter om år 2009, lär inte finnas tillgängliga för tidigast om några månader.., om nån undrar..

Redigerat av humlan57, 19 April 2010 - 10:31.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.