Integra DHC-80.2 (40.2)
63 svar till detta ämne
Postad 27 January 2011 - 14:34
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Då andra Integra trådar, är blandtrådar och fulla av offtopic, startar jag en REN Integra /onkyo processor tråd ... OBS ...Här pratar vi bara om Integra/onkyo och inga jämförelser med andra ( Det kan man göra i X vs X trådarna ) Detta är så att säga en teknisk tråd ( Helst inget prissnack heller ) Det är även okey att prata Integras förstärkarmodeller, sålänge vi håller oss till funktionerna som berör både processor och förstärkarmodeller ... Maveric
Integra_front.jpg 53.61K
16 Antal nerladdningar
Integra_back.jpg 79.7K
19 Antal nerladdningarhttp://integrahometh...=...plifier&p=fJag har köpt min av T I W I A http://www.tiwia.se/
Redigerat av Unregistered1939, 27 January 2011 - 18:59.
Postad 27 January 2011 - 14:44
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Då har jag lyssnat till musik i alla former och kan dra följande slutsatser .
Digital musik ( Flac via Sonos och CD via Coax )
Låter bäst i Stereomode (ej directmode)
Detta pga att XT32 ställer subbarna exakt och ger en ganska perfekt EQ även för frontarna.
Audyssey gör verkligen sitt jobb .. ( hur bra är då Aud Pro ? )
Viktigt är dock att man stänger av allt som har med Dynamisk EQ och Volyme och andra
LullLull som kan användas till musik. Då blir det rent och fint ..
I flerkanalläge och Film är allt som det skall och det låter förbaskat bra ..
Här skall man däremot lägga till Dynamisk EQ och gärna sätta Dialog på 2
Då får man verkligen tryck i anläggningen.
Jag har frontHigh och därför är det den inställningen som gäller för mig vid all film och tv
Skall testa de analoga utgångarna nu och återkommer ...
Maveric
Postad 27 January 2011 - 18:38
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Är också löjligt nöjd med min DHC 80.2
För er som inte gjort det så uppgradera till senaste firmware direkt...
Postad 27 January 2011 - 18:41
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Analogt
Testade spela CD med min Oppo -83SE Nuforce och det lät precis som det skulle
Jag satte igång att spela samma skiva i både Cd spelaren och som Flac i Sonosen
Från oppo körde jag både Digitalt och Analogt
Mellan dessa två var det ingen tvekan om att det analoga lät Mycket bättre
och så var naturligtvis fallet mellan Oppo analogt och Sonos också.
Oppo lät dessutom bättre digitalt än Sonos
Med lite micklande med inställningarna (EQ och Tonkontroller) så kan man trolla
fram ett ljud som låter som det Analoga .. Men ett vant öra hör den stora skillnaden
i upplösning och ljudbild.
Min slutsats är att Integra låter förbaskat bra i 2 kanal oavsett om man kör analogt
eller Digitalt. Allt kan bli bättre beroende på vad man matar den med.
Interna DAC är inte lika bra som de som sitter i min Oppo (vilket vore förmycket begärt)
Audyssey är äntligen även anpassat för 2 kanal ..
Maveric
Postad 27 January 2011 - 18:42
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Är det inte fel baksida på bilden du lagt in .
Postad 27 January 2011 - 18:43
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
För er som inte gjort det så uppgradera till senaste firmware direkt...
Det var det första jag gjorde .. över nätet Har det kommit fler än en ? Vet du vad de/den har fixat ? Maveric Är det inte fel baksida på bilden du lagt in .
Visst är det så .. skall genast ändra Edit: Fixat
Redigerat av Unregistered1939, 27 January 2011 - 18:47.
Postad 27 January 2011 - 19:29
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
"Problem med audyssey", jag vet att frekvensdelningen inte funkade som den skulle innan. Dock korrigerat nu.. [quote name='MaVeRiC' date='Jan 27 2011, 18:43 ' post='3179589'] Det var det första jag gjorde .. över nätet Har det kommit fler än en ? Vet du vad de/den har fixat ? Maveric
Postad 27 January 2011 - 19:50
Meller
-
Meller
-
Lärjunge
-
-
417 inlägg
Senaste Firmware är från 2010-11-10
Improves the playback of particular wav files.
Corrects intermittent activation of Auto Power Down function during playback in NET/USB mode
Postad 30 January 2011 - 10:01
vetten2
-
vetten2
-
Rookie
-
4 inlägg
Då har jag lyssnat till musik i alla former och kan dra följande slutsatser .
Digital musik ( Flac via Sonos och CD via Coax ) Låter bäst i Stereomode (ej directmode) Detta pga att XT32 ställer subbarna exakt och ger en ganska perfekt EQ även för frontarna.
Audyssey gör verkligen sitt jobb .. ( hur bra är då Aud Pro ? )
Viktigt är dock att man stänger av allt som har med Dynamisk EQ och Volyme och andra LullLull som kan användas till musik. Då blir det rent och fint ..
I flerkanalläge och Film är allt som det skall och det låter förbaskat bra .. Här skall man däremot lägga till Dynamisk EQ och gärna sätta Dialog på 2 Då får man verkligen tryck i anläggningen.
Jag har frontHigh och därför är det den inställningen som gäller för mig vid all film och tv
Skall testa de analoga utgångarna nu och återkommer ...
Maveric 
Hej Maveric Är nyligen ägare till en 70.2 o har pillat lite på inställningarna. Har även jag märkt att aktivera Dyn EQ gör mer tryck i filmer, men du har även nåt som heter Dialog2 vilket jag saknar eller menar du nån annan inställning? kanske skiljer mellan 80,2 och 70,2
Postad 30 January 2011 - 10:10
macman
-
macman
-
Beroende
-
-
1078 inlägg
Jag kan ju gissa vad Maverick menar, så får väl han korrigera om så behövs.
Det finns en inställning för att lyfta centerdialogen om man har front high-högtalare. Jag tror du når den via home - audio osv
Redigerat av macman, 30 January 2011 - 10:10.
Postad 30 January 2011 - 13:59
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
I flerkanalläge och Film är allt som det skall och det låter förbaskat bra .. Här skall man däremot lägga till Dynamisk EQ och gärna sätta Dialog på 2 Då får man verkligen tryck i anläggningen.
Jag trodde att Dynamisk EQ bara var till för lågvolymslyssning... Menar du att du tycker att det är bra även vid normala biovolymsnivåer?
Postad 30 January 2011 - 14:03
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Jag trodde att Dynamisk EQ bara var till för lågvolymslyssning... Menar du att du tycker att det är bra även vid normala biovolymsnivåer?
Jag tittar oftast på film när andra sover .. Tycker jag har det ganska högt, men knappast i närheten av vad jag kan ha på dagen Så jag använder mig gärna av Dyn EQ .. Har testat vid höga volymer också .. men det blir allt för mycket "loudness" Maveric
Postad 30 January 2011 - 14:07
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Hej Maveric
Är nyligen ägare till en 70.2 o har pillat lite på inställningarna. Har även jag märkt att aktivera Dyn EQ gör mer tryck i filmer, men du har även nåt som heter Dialog2 vilket jag saknar eller menar du nån annan inställning? kanske skiljer mellan 80,2 och 70,2
Tryck på "homeknappen" på din fjärr Välj "audio" Stega upp till "Screen Ctr Dialog" Du kan där välja mellan 1-5 Höj upp volymen och testa .. Jag använder den endast vid tv tittande .. Inte med BD Maveric
Postad 30 January 2011 - 14:38
vetten2
-
vetten2
-
Rookie
-
4 inlägg
Tack för svaren ska testa snart. Nån som provat att ställa alla hgt till small enl anv från Audyssey http://www.audyssey....small-vs-large/. när man kör med sub??? Integran är lite trött i början på volumen då man får ställa på den som jag vid film visning till ca 65-70% av max läge innan som jag tycker en rimlig kraftfull effekt. Men annars är det en otrolig bra sur förstärkare helt otroligt ljud på 2 kanal även om man matar mp3 in o kör på music opti. Nästan så man får gåshud. Då jämför jag med min Primare cd kopplad till Bladelius thorII. Provade igår en digital radio kanal som jag tog via Integran o skickade ut till rs8orna tror min primare cd får bli nerpackad fram över. Tack till Ref Audio som övertygande mig om Integran o lät mig prova hemma.
Postad 30 January 2011 - 15:02
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Då Förstärkaren valde 40hz för mina frontar och då jag vet att de spalar bra ner till 40 HZ
så sätter jag dom som Large
Om du inte väljer large, så kan du heller inte välja dubbelbas
Dubbelbas gör att du även får basen ( dvs den som inte är från någon LFE kanal )
till subben. Om du då tex sätter dina frontar till small och 80hz så får du inte nyttjat
dina frontar som det är tänkt i 2 kanal
Detta beror naturligtvis på vilka frontar man har
Men mina MA RX8 skall vara large .. då det låter bäst så ..
Annars kan man ju lika bra köpa stativhögtalare
Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 30 January 2011 - 15:03.
Postad 30 January 2011 - 15:24
vetten2
-
vetten2
-
Rookie
-
4 inlägg
ok mina satt till large men ändrade till 80hz från 40hz som kalibreringen ville. Låter min sub rsw-12 ta efter 80 hz o neråt. Men kanske ska prova igen då o sätta rs8 till 40hz. Tyckte förut att basen blev lite för mycket i vissa frekvenser vid film
(grannarna tyckte nog det med kan jag tänka men som tur har jag bara en bor i parhus)
Men o andra sidan musik o film ska spelas högt tycker jag annars ingen ide med såna grejor man har.
Nu om kalibrerat systemet snart dags o testa.
Blev lite förvillad när man läser Audyssey rek.
Vetten2
Postad 30 January 2011 - 15:38
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
ok mina satt till large men ändrade till 80hz från 40hz som kalibreringen ville. Låter min sub rsw-12 ta efter 80 hz o neråt. Men kanske ska prova igen då o sätta rs8 till 40hz. Tyckte förut att basen blev lite för mycket i vissa frekvenser vid film
Du måste sätta dom till Fullregister om du även vill få bas till subben genom dubbelbas ( inte 40HZ ) Mina subbar och frontar spelar kanon tillsammans Maveric
Postad 30 January 2011 - 16:27
vetten2
-
vetten2
-
Rookie
-
4 inlägg
Du måste sätta dom till Fullregister om du även vill få bas till subben genom dubbelbas ( inte 40HZ )
Mina subbar och frontar spelar kanon tillsammans
Maveric
Perfekt nu bra ljud ännu bättre. Bra med forum så man slipper sitta i timmar o testa fram själv o slita håret! Tack Vetten2
Postad 04 February 2011 - 21:50
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Slänger in ett inlägg jag skrev i tråden på component.se Kanske någon som vill vara med och diskutera frågeställningen här också  --------------------------------------------------------------------------------------------- På AvsForum diskuteras det just nu lite om Crossover och hurvida det finns Bass Management för analoga källor .. Har läst ganska mycket på AVsForum sista tiden och det är inte många som vet skillnaden på det ena och andra där .. så man får inte luras av att det är ett utländskforum. Kunskapsnivån är inte högre för det .. så att säga. Så vi kan väl diskutera lite här istället, där vi vet att det verkligen finns kunskap hos en hel del medlemmar. Jag upptäckte att det inte verkar finnas något filter för subben. Kan inte finna någonstans att man kan ställa subben annat än för LFE kanalen. Man kan ställa sina högtalare och vad dessa skall skicka till subben, men inte hur högt subben får gå när man tex spelar 2 kanal eller för den bas man får vid så kallad Dubbelbas. (Main+LFE hos Dennon) Upptäckte detta när jag fått hem den och då jag testade med lite bastoner. Man måste ställa subbens eget filter och det är inte så lätt .. när skalan aldrig stämmer och filtert inte är 100% .. Det får bli lite mellan tummen och pekfingert. Frågan är också .. Hurvida Integra jobbar med XT sub och delning vid analoga källor ? Någon som gått så här djupt ner .. ? Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 04 February 2011 - 23:15.
Postad 09 February 2011 - 17:31
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Är alla Integra ägare så nöjda att de bara sitter med fjärren i handen istället för att vara här
Borde vara mer ös i denna tråden ...
Jag har idag suttit och testat olika källmaterial och ingångar ..
Hade inte spelat någon cd sedan jag testade sist då jag spelar mer och mer Sonos
Men jag ville testa lite vad som lät bäst i dagsläget.
Antingen har jag haft någon inställning fel eller har något annat hänt.. Men då jag idag jämförde min Oppo analogt och digitalt, så fanns inte den skillnad som jag hörde sist.
Troligtivis har jag gjort något fel i ovanan första gången för allt var rätt idag.
Hör och häpna. Min oppo som jag testat mot så mycket annat och som jag hållt hårt som min bästa källa, har fått en match. Det som integran presterar digitalt in och i directmode är så snarlikt oppon man kan komma. För mig är det högsta betyg för en Flerkanalsprocessor.
Jag har inte en clue vad det är för DAC som sitter i Integran och hur mycket resurser man lagt kring denna, men bra låter det.
Men då ställer jag mig frågan .. Beror det på att integran inte tillåter att det blir bättre pga av analogdelen och skulle jag höra skillnaden om jag körde Oppon genom ett 2 kanalssteg och så även Integran så att den bara fick agera DAC ..
Såklart måste "Testaren" Maveric testa detta i framtiden .. Men först är det annat som står på schemat ..
Postad 10 February 2011 - 17:19
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Är alla Integra ägare så nöjda att de bara sitter med fjärren i handen istället för att vara här 
Borde vara mer ös i denna tråden ...
Jag har idag suttit och testat olika källmaterial och ingångar ..
Hade inte spelat någon cd sedan jag testade sist då jag spelar mer och mer Sonos Men jag ville testa lite vad som lät bäst i dagsläget.
Antingen har jag haft någon inställning fel eller har något annat hänt.. Men då jag idag jämförde min Oppo analogt och digitalt, så fanns inte den skillnad som jag hörde sist. Troligtivis har jag gjort något fel i ovanan första gången för allt var rätt idag.
Hör och häpna. Min oppo som jag testat mot så mycket annat och som jag hållt hårt som min bästa källa, har fått en match. Det som integran presterar digitalt in och i directmode är så snarlikt oppon man kan komma. För mig är det högsta betyg för en Flerkanalsprocessor.
Jag har inte en clue vad det är för DAC som sitter i Integran och hur mycket resurser man lagt kring denna, men bra låter det.
Men då ställer jag mig frågan .. Beror det på att integran inte tillåter att det blir bättre pga av analogdelen och skulle jag höra skillnaden om jag körde Oppon genom ett 2 kanalssteg och så även Integran så att den bara fick agera DAC .. Såklart måste "Testaren" Maveric testa detta i framtiden .. Men först är det annat som står på schemat ..
Kul att höra att du är igång, trixar, testar och fixar...! Personligen är jag ganska liknande i mitt vardagsrum (Verkligen testar och lyssnar, jämför), men för tillfället tar jobbet och familjen all min "hifi" tid.. Men har dock en väldigt intressant sak på gång, och det är att en av mina gamla vänner och jag har fått upp kontakten igen, och denna kille har ett Integra RDC-7 försteg i sin anläggning, detta är (var) ju grymt kompetent när det begav sig, och jag ska när tid ges verkligen hårdtesta detta försteg gentemot att använda min 70.2 som rent försteg-det ska bli kul Högtalarna som kommer att användas blir mina Heco 901 och hans Eartquake PN-4521.. Detta försteg kostade ju ca 50 000kr om jag minns rätt.. snyggt och välbyggt är det verkligen. http://www.ultimatea...ifier-processor//Micke
Redigerat av dallan1981, 10 February 2011 - 17:29.
Postad 11 February 2011 - 19:17
AshtrayY
-
AshtrayY
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Lite googlande säger att det sitter sex stycken Burr-Brown PCM1796 i 80.2 så det ska väl vara ok. /Ash
Postad 11 February 2011 - 19:33
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Lite googlande säger att det sitter sex stycken Burr-Brown PCM1796 i 80.2 så det ska väl vara ok.
/Ash
Jo, det skall väl vara en bra DAC Troligtvis har man väl satt in den i en bra omgivning då det finns massor av plats i burken  Maveric
Postad 11 February 2011 - 22:35
Reference audio
-
Reference audio
-
Forumräv
-
-
969 inlägg
Besök gärna Hifimässan i helgen. Där kommer det spelas på Integra för- och slusteg.
// ref
Postad 11 February 2011 - 23:02
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Besök gärna Hifimässan i helgen. Där kommer det spelas på Integra för- och slusteg.
// ref
Jag tänkte på just dig häromdagen .. och tänkte ställa dig denna frågan .. Du som har möjlighet att hela dagarna själv eller tillsammans med kunderna testa olika lösningar Vad sägler du om resonemnget och mina upplevelser som du kan läsa om här https://www.minhembi...s...t&p=3197933Svara gärna i denna tråden, då det är Integra det handlar om i slutänden Maveric
Postad 13 February 2011 - 15:22
lemuras
-
lemuras
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Inlägget borttaget.
Redigerat av lemuras, 15 February 2011 - 17:01.
Postad 13 February 2011 - 19:18
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Lemuras
Förstår inte varför du postar det, i denna tråden
Det finns en tråd om detta på forumet och detta har inte varit något problem med dessa nya modeller
Eller har det ?
Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 13 February 2011 - 19:20.
Postad 13 February 2011 - 19:36
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Gäller det bara onkyo jag har den guld pläterade till min Marantz ?
Postad 13 February 2011 - 19:41
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Gäller det bara onkyo jag har den guld pläterade till min Marantz ?
Det har gällt både Onkyo och Denon, men jag har inte sett något om Marantz Problemet var mycket mindre än vad det först blåstes upp ... till att vara Maveric
Postad 13 February 2011 - 19:50
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Det har gällt både Onkyo och Denon, men jag har inte sett något om Marantz Problemet var mycket mindre än vad det först blåstes upp ... till att vara
Maveric
Ok skulle vara kul att testa 2 olika micar men skit samma kör utan här har ställt in avstånd och så manuellt .
Postad 19 February 2011 - 19:17
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Ett litet tips
om ni använder dynamisk EQ så tänk på att ställa in referens nivån för varje källa
Det som låter bäst oavsett vad som står i instruktionsboken (enligt mina öron)
DVD/BD ref 0db
Digital musik från typ sonos eller annat 15db
Tv 10db
CD kör jag analogt men i annat fall får ni välja ett värde även för CD
och det skall inte vara 0 som är standard.
Ställer man detta rätt, så får man ett mycket fylligare ljud i Stereomode med EQ
Kör man direktmode med digitalkälla så spelar detta ingen roll. Men helt ärligt så låter
stereomode mycket bra med både Audyssey och Dyn EQ med rätt inställningar.
Det ju hur det låter som räknas och inte hur man gjort i 30 år
Tänker då på att man av gammal vana eller för att man tror att det är bättre vill köra allt i Directmode
PureDirect finns ju inte på Integra.
Men directmode är för analoga källor om man spelar musik med en flerkanalare av dagens mått
och Digital musik är digital, så då är det bättre att låta Integra göra det bästa av den.
Maveric
Postad 19 May 2011 - 16:26
NIEDERMANN
-
NIEDERMANN
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Då andra Integra trådar, är blandtrådar och fulla av offtopic, startar jag en REN Integra /onkyo processor tråd ...
OBS ...
Här pratar vi bara om Integra/onkyo och inga jämförelser med andra ( Det kan man göra i X vs X trådarna )
Detta är så att säga en teknisk tråd ( Helst inget prissnack heller )
Det är även okey att prata Integras förstärkarmodeller, sålänge vi håller oss till funktionerna som berör både processor och förstärkarmodeller ...
Maveric
Integra_front.jpg 53.61K
16 Antal nerladdningar
Integra_back.jpg 79.7K
19 Antal nerladdningar
http://integrahometh...=...plifier&p=f
Jag har köpt min av T I W I A http://www.tiwia.se/
Den ser ju jäkligt fin ut! Har inte hört så mycket om märket,men har blivit mer och mer övertygad om att detta är ett hemmabioförsteg av klass! Har en Parasound Halo A 51 som saknar en dedikerad preamp med xlr,HDMI 1,4 och två subutgångar,samt kompatibelt med Audyssey Pro. Är Integran så mycket bättre än Onkyon? Den är ju åtminstone snyggare. Frontpanelen påminner om min OPPO 95a,konkavformad.
Postad 19 May 2011 - 16:44
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Om jag inte missminner mig så har jag gjort något inlägg vad som skiljer Onkyo mot Integra. Integra har bättre komponenter (snävare toleranser) / biffigare strömförsörjningar etc. Brukar vara stor skillnad till integras fördel när det gäller ljudkvalité. Finns visst en till salu här under marknaden Den ser ju jäkligt fin ut! Har inte hört så mycket om märket,men har blivit mer och mer övertygad om att detta är ett hemmabioförsteg av klass! Har en Parasound Halo A 51 som saknar en dedikerad preamp med xlr,HDMI 1,4 och två subutgångar,samt kompatibelt med Audyssey Pro. Är Integran så mycket bättre än Onkyon? Den är ju åtminstone snyggare. Frontpanelen påminner om min OPPO 95a,konkavformad.
Redigerat av SweElite, 19 May 2011 - 16:44.
Postad 27 May 2011 - 11:57
Unregistered95265801
-
Unregistered95265801
-
Forumräv
-
-
930 inlägg
Hej på er!
Jag har precis haft Perra1 på besök under dagen för en Audyssey pro-kalibrering av min Integra DHC-80.2 samt en kalibrering av min Panasonic AT4000-projektor.
Hur skall jag uttrycka resultaten....häpnansväckande är nog rätt ord!! Att jag inte gjort en kalibrering av projektorn tidigare är ofattbart när man ser skillnaden, för att inte tala om hur ljudet blev!
De tips som Perra1 gav rent generellt avseende förbättringspunkter och upptäckta direkta fel var av stort värde. Ljudperspektivet blev i både Stereo och film helt kanon! Audussey XT32 kan man tycka gör bra saker, men det kan inte på lååååånga vägar mäta sig med det resultat en bra Pro-kalibrering av kunnig person tillför! Basen blev super för att inte tala om hur hela ljudbilden hänger ihop och vissa otäckheter akustikmässigt hanteras (så gott det går när man bor i en bo-bar lägenhet)!
Ett väldigt stort tack till Perra1 för ett exeptionellt bra jobb! Jag kommer definitivt återkomma till dig när det skall göras något annat!
Ni som inte Pro-kalibrerat era processorer/recievrar och har den möjligheten -Gör det! Och jag kan starkt rekommendera er att höra av er till Perra1, förutom att han är trevlig så är han extremt kunnig. Nu har det använts många superlativ i denna text men det är helt på sin plats och det enda sättet jag kan beskriva det på.
Mvh Ville-Vonka
Postad 27 May 2011 - 12:13
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1649 inlägg
Hej på er!
Jag har precis haft Perra1 på besök under dagen för en Audyssey pro-kalibrering av min Integra DHC-80.2 samt en kalibrering av min Panasonic AT4000-projektor.
Hur skall jag uttrycka resultaten....häpnansväckande är nog rätt ord!! Att jag inte gjort en kalibrering av projektorn tidigare är ofattbart när man ser skillnaden, för att inte tala om hur ljudet blev!
De tips som Perra1 gav rent generellt avseende förbättringspunkter och upptäckta direkta fel var av stort värde. Ljudperspektivet blev i både Stereo och film helt kanon! Audussey XT32 kan man tycka gör bra saker, men det kan inte på lååååånga vägar mäta sig med det resultat en bra Pro-kalibrering av kunnig person tillför! Basen blev super för att inte tala om hur hela ljudbilden hänger ihop och vissa otäckheter akustikmässigt hanteras (så gott det går när man bor i en bo-bar lägenhet)!
Ett väldigt stort tack till Perra1 för ett exeptionellt bra jobb! Jag kommer definitivt återkomma till dig när det skall göras något annat!
Ni som inte Pro-kalibrerat era processorer/recievrar och har den möjligheten -Gör det! Och jag kan starkt rekommendera er att höra av er till Perra1, förutom att han är trevlig så är han extremt kunnig. Nu har det använts många superlativ i denna text men det är helt på sin plats och det enda sättet jag kan beskriva det på.
Mvh Ville-Vonka
Jag kan bara instämma (även om jag "bara" har en 80.1 som nav till bl.a. min Panasonic AT4000-projektor) att Perra1 vet vad han sysslar med (liksom gänget på Vibrations). /Micke
Redigerat av Forsyth, 27 May 2011 - 12:14.
Postad 23 June 2011 - 11:19
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
Jag kan bara instämma (även om jag "bara" har en 80.1 som nav till bl.a. min Panasonic AT4000-projektor) att Perra1 vet vad han sysslar med (liksom gänget på Vibrations).
/Micke
Vill bara understryka att jag INTE har något att göra med Vibrations längre. Sedan över ett år tillbaka kör jag eget, Tiwia, där jag jobbar med Custom Installation kalibrering och utbildning. mvh /Pär
Postad 07 August 2011 - 13:34
Jaymz
-
Jaymz
-
Användare
-
-
197 inlägg
Du måste sätta dom till Fullregister om du även vill få bas till subben genom dubbelbas ( inte 40HZ )
Mina subbar och frontar spelar kanon tillsammans
Maveric
Ok, så om man vill köra med dubbelbas så får man frångå Audyssey inställningen på frontarna? Har helt missat detta med dubbelbas - trodde det var nåt med dubbla subbar. Får läsa manualen noggrannare ;-) Edit:En sak till - först trodde jag basen gick till subben istället för frontarna - men om man sätter dubbbelbas så går ljudet till både frontar o sub eller? Vet inte om jag förstår syftet riktigt med denna inställning - går inte allt under crossovern till subben oavsett?
Redigerat av Jaymz, 07 August 2011 - 13:57.
Postad 07 August 2011 - 15:23
787875
-
787875
-
Användare
-
-
188 inlägg
Kan man få tag på Integra längre i sverige ?
Hur stor sig Integra mot Onkyos topmodeller ?
Postad 07 August 2011 - 16:35
Jaymz
-
Jaymz
-
Användare
-
-
197 inlägg
Kan man få tag på Integra längre i sverige ?
Hur stor sig Integra mot Onkyos topmodeller ?
Ja här tex http://www.hembioconsult.se/t/IntegraEnligt dem så kan man jämföra onkyo/integra med toyota/lexus bilmodeller - dvs onkyo mostvarar toyota medans integra är lexus-modellerna. Själv är jag amatör - så gick på det ;-) Sen säljer de ovan inte Onkyo längre (som jag var inne på från början)...
Postad 07 August 2011 - 16:59
787875
-
787875
-
Användare
-
-
188 inlägg
Ja här tex http://www.hembioconsult.se/t/Integra
Enligt dem så kan man jämföra onkyo/integra med toyota/lexus bilmodeller - dvs onkyo mostvarar toyota medans integra är lexus-modellerna.
Själv är jag amatör - så gick på det ;-) Sen säljer de ovan inte Onkyo längre (som jag var inne på från början)...
Säljs bara i butik, varför ? Man kan väl köpa Onkyo från andra ställen ?
Postad 07 August 2011 - 17:13
Unregistered2000
-
Unregistered2000
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Säljs bara i butik, varför ?
Man kan väl köpa Onkyo från andra ställen ?
För att de bara vill sälja i butik onkyo och många andra säljs mycket riktigt även på nätet, men det har ju inget med Integra att göra
Postad 07 August 2011 - 17:51
Jaymz
-
Jaymz
-
Användare
-
-
197 inlägg
Man kan väl köpa Onkyo från andra ställen ?
Jo, men jag skulle köpa högtalare också o ville kunna lyssna på hela paketet i butik innan jag slog till. Plus att försäljarna lyckades övertala mig om hur mycket bättre Integra var jämfört med Onkyo (men Integra är väl nästan dubbla priset också så...) onkyo och många andra säljs mycket riktigt även på nätet, men det har ju inget med Integra att göra
Nja, vet jag inte om jag vill hålla med om. Onkyo o Integra har väl samma ägare i botten? Chassi (dvs utseende) o funktionalitet är väl i princip identiska för båda varianterna. Dock skiljer sig komponenterna på insidan...
Postad 07 August 2011 - 22:22
787875
-
787875
-
Användare
-
-
188 inlägg
För att de bara vill sälja i butik
Men varför skulle man vilja sälja endast i butik ? Jo, men jag skulle köpa högtalare också o ville kunna lyssna på hela paketet i butik innan jag slog till. Plus att försäljarna lyckades övertala mig om hur mycket bättre Integra var jämfört med Onkyo (men Integra är väl nästan dubbla priset också så...)
Dock skiljer sig komponenterna på insidan...
Ja, det skulle ju vara trevligt... verkar som Integra är bättre grejer Det är det som räknas
Postad 08 August 2011 - 22:08
Jaymz
-
Jaymz
-
Användare
-
-
197 inlägg
Men varför skulle man vilja sälja endast i butik ?
De kanske vill verka mer seriösa o det kanske är lättare att hålla uppe priserna. Men jag vet inte varför...
Postad 08 August 2011 - 22:13
787875
-
787875
-
Användare
-
-
188 inlägg
De kanske vill verka mer seriösa o det kanske är lättare att hålla uppe priserna. Men jag vet inte varför...
Väldigt tråkigt att dom endast säljs i butik, tror nog fler skulle köpa Integra annars
Postad 09 August 2011 - 09:25
Forsyth
-
Forsyth
-
Veteran
-
-
1649 inlägg
Anledningen till att Integra inte säljs på nätet utan endast i butik är för att Tillverkaren vill att ÅF ska ha kompetens nog att syssla med "Custom Installations" så att den installeras/kalibreras på "rätt" sätt så att slutanvändaren kan få ut max ur enheten.
De skickar heller inga enheter till "tester", därav ytterst få recensioner av detta varumärke.
De låter dock rackarns bra, så jag är en nöjd ägare
/Micke
Postad 09 August 2011 - 12:15
787875
-
787875
-
Användare
-
-
188 inlägg
Anledningen till att Integra inte säljs på nätet utan endast i butik är för att Tillverkaren vill att ÅF ska ha kompetens nog att syssla med "Custom Installations" så att den installeras/kalibreras på "rätt" sätt så att slutanvändaren kan få ut max ur enheten.
De skickar heller inga enheter till "tester", därav ytterst få recensioner av detta varumärke.
De låter dock rackarns bra, så jag är en nöjd ägare 
/Micke
Låter ju vettigt/seriöst. Vad är det för priser på 50.2 och 70.2, har inte möjlighet att gå dit och kolla Hur står sig Integra mot Onkyos värsting modeller ?
Redigerat av 787875, 09 August 2011 - 12:21.
Postad 09 August 2011 - 12:24
Unregistered2000
-
Unregistered2000
-
Lärjunge
-
-
328 inlägg
Hur står sig Integra mot Onkyos värsting modeller ?
Vänd på frågan så är svaret att Integra låter bättre och håller lite högre kvalite på komponenterna Men onkyo är inte dåligt för det
Postad 09 August 2011 - 22:19
Reference audio
-
Reference audio
-
Forumräv
-
-
969 inlägg
Integra DTR-50.2 har numera utgått och ersatts av 50.3. DTR-70.2 lever vidare. Kontakta din närmaste ÅF för prisuppgifter eller skicka ett PM.
Mvh
Referenceaudio
Postad 10 August 2011 - 11:36
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Du har inte hört något om 70.3 / 80.3 ? Läste nånstans att ev. så skulle även en 90.3 släppas ? Integra DTR-50.2 har numera utgått och ersatts av 50.3. DTR-70.2 lever vidare. Kontakta din närmaste ÅF för prisuppgifter eller skicka ett PM.
Mvh Referenceaudio
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|