Jag skulle vilja påstå att det inte ens behövs testas: en USB-kabel som fungerar utmärkt för dataöverföring ÄR utmärkt för att överföra ljudsignal med. Den enda parametern man ev kan ta med i beräkningen är ev skärmning och kontaktdon men inte ens det drar ju iväg priset.
Det kablage jag använder är USB-kabel från CablesToGo (Gold Series) och Pearstone analoga kablar. Har inte ens tänkt tanken på att ens prova en "audiofil" USB-kabel då hela konceptet faller på sin egen orimlighet och då spelar det ju ingen roll om så HiFi & Musik ägnar ett helt nummer åt olika USB-kablars "ljudmässiga påverkan".
Jag kan inte heller riktigt se att "kunderna luras att köpa kablar" då dessa tidskrifter bör betraktas som marknadsföringsorgan. Läser man dessa med ett kritiskt öga spelar det ingen roll hur mycket de än skriver upp den nya 5000-kronors-USBn. Köper man en sådan kabel är det snarare p.g.a feelgood-faktorer, påstår man att den ger ett bättre ljud får man vackert testa riktigt ordentligt.
Oavsett vad tidskrifterna skriver är det kunden som får se till att vara informerad. Är man ute efter "fakta" och "obundet granskande" får man vanligtvis söka sig på annat håll än till just HiFi-tidskrifter.
Edit: Jag ser inte riktigt felet i att rekommendera en dyr USB-kabel. Om en person anser att kabeln ger en ljudmässig förbättring innebär inte det varken att den faktiskt gör det eller ens att vederbörande testat ordentligt. Ljudmässiga skillnader mellan USB-kablar beror snarare på förutfattade meningar och att man tillämpar olika lyssningssätt, t.ex lyssnar mer detaljerat då en specifik kabel är inkopplad varpå man upplever olika skillnader. Inte p.g.a att de finns utan p.g.a olika lyssningssätt.
Edit 2: Varför inte skaffa en USB-S/PDIF-omvandlare istället?
Det är i.a.f den väg jag tagit och jag skickar signalen till den via en strömförsörjd D-Link-hubb. Uppfattar inte på något sätt att den påverkar ljudet jämfört med då V-Linken var ansluten direkt i datorn.
Jag finner det dock intressant med alla rapporter om hackande ljud hos diverse PC-datorer. Det känns som att en och annan tillverkare tar många genvägar då priset skall pressas ned.
I mitt fall ligger musiken på en extern USB-HD ansluten via samma D-Linkhubb som V-Linken, förutom det sitter en Xbox 360-BT-sändare ansluten samt ytterligare en USB-HD. Allting matas naturligtvis från en USB-port i datorn. Några ljudstörningar uppfattar jag ö.h.t inte.
Innan jag lagrade mitt mediabibliotek på den externa HDn låg det på den interna disken och någon ljudskillnad däremellan hör jag inte.
Mitt intryck är att de som ständigt byter utrustning behöver arbeta på sin inre referens och ställa upp en tydlig kravspecifikation på hur det skall låta. Sedan kan man med fördel prova olika produkter för att hitta rätt, däremot bör inköpandet göras efter grundlig research.
Det är mycket möjligt att en dator av prispressad modell kan initiera olika ljudstörningar m.m som gör att den blir hjälpt av diverse produkter som micklar med USB-hanteringen. Min rekommendation är dock att undvika dessa datorer (och lägga prisdiskussionen i arkivet) och satsa på en ordentligt fungerande dator istället. Min standardrekommendation är en Mac sedan många år tillbaka.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 23 november 2011 - 18:54.