Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

AQVOX USB Low-Noise Linear Power Supply !!

67 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 november 2011 - 21:20

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Tänkte diskutera vidare om denna här då den andra tråden blev låst pga reklam för produkt.

Läste om denna i hifi musik tidningen idag och dom skrev följande: Klangbotten djupnar betydligt svart blir svartare för att tala bildspråk, fylligare och mustigare för att övergå till vinjargong. Ljud separeras bättre och detaljer hörs betydligt tydligare. Allt blir kort sagt väldigt mycket bättre.

tja vad har ni för åsikter om denna ni som testat "inte" ni som spekulerar men kom gärna med åsikter :)

Postad 03 november 2011 - 23:27

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Underbar produkt :) Men bode finns andra alternativ som både är billigare och framför allt ser mer kvalitativa ut. (Men då syftar jag ej på USB hub)
Aqvox fungerar utmärkt till min HRT dac.

Postad 04 november 2011 - 08:14

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Läste om denna i hifi musik tidningen idag och dom skrev följande: Klangbotten djupnar betydligt svart blir svartare för att tala bildspråk, fylligare och mustigare för att övergå till vinjargong. Ljud separeras bättre och detaljer hörs betydligt tydligare. Allt blir kort sagt väldigt mycket bättre.

Hifi&Musik lever i symbios med branschen och att de hör skillnad (alltid till det bättre märkligt nog) oavsett hur osannolikt verksamma produkter de testar, är nog något man skall ta med ett par nypor med salt. ;)

HRT (Music Streamer) kommenterade produkten i tråden du nämnde och menade att den möjligtvis kan göra en liten skillnad men att priset för den (det är ju trots allt en simpel eliminator?) är oskäligt. Vill man testa att förstärka signalen så borde t.ex en hub kunna göra jobbet för en bråkdel av det fantasipris denna betingar (1200 kr!). Även detta något som HRT var inne på om jag minns rätt.

Edit: Kommentaren från HRT:
"There is a very small chance that it might provide a tiny benefit, but the cost is completely out of line. If it retailed for $25 - $30 it would be more rational but give the costs associated with producing such a device, I can't understand the resell price. A self powered USB 2.0 hub would provide even more benefit and can be had for well under $30."

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 04 november 2011 - 08:21.

Postad 04 november 2011 - 21:56

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Jag är super nöjd blir inte påverkad av HRT texten, finns ju inget som tyder på att HRT testat med Aqvox eller....?

Mitt ljud har aldrig varit bättre än nu Mac Mini vidare till mitt bästa köp på länge Nordost USB Blue Heaven sedan Aqvox in i en Music streamer II plus och dessutom låter ljuded som en cd spelare mellan 15000-30000 sek och ändå slutar summan på 6500 sek totalt.

Postad 05 november 2011 - 10:32

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Hrt skulle nog inte säga att deras dac för 3500kr fungerar mkt bättre med en pryl till för 1200kr som dessutom kommer ifrån ett annat företag vore ju som att bita sig i svansen lite. Problemet jag har ibland och därför jag e intresserad av Aqvox:en är att jag får små små hackningar tex om jag lynnar spotify och surfar så när datorn tänker kan det hacka till i ljudet har testat med usb hub med extern strömförsörjning lite bättre blev det men inte helt bra. Problemet ligger i datorn och inte i dac:en då jag testat olika dac:ar med samma resultat och tänker nu att 1200kr e billigare en att köpa ny dator

Postad 05 november 2011 - 10:34

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Låna hem en och testa

Postad 05 november 2011 - 10:42

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
ska göra det :) hur lång är sladden till aqvox:en ?

Postad 05 november 2011 - 11:13

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt kommer inte åt att mäta men 1,5 -2m tror jag. :)

Postad 05 november 2011 - 11:53

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
ok men det låter bra räcker gott å väl :) tack

Postad 09 november 2011 - 18:31

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Lagt en beställning idag ska bli kul och se om det gör skillnad :)

Postad 15 november 2011 - 01:16

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Har du fått den? Vad tyckte du?

Postad 15 november 2011 - 15:40

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Jag är grymt nöjd !! det är som du skriver det låter som en grym cd spelare för många pengar ;) Lyssnar en hel del på Spotify och det låter ju helt grymt det med iaf dom flesta låtar :) men när man kör sina waw skivor då står pälsen upp på armarna.

blev lite besviken att man inte fick med kontakten till vägguttaget för dom pengarna har lånat från min ps3a så länge men men.. den här produkten va grymt bra för mig iaf lyfte ljudet och mina störningar försvann hur nöjd som helst.

vad kör du för rca kablage Audio One ??

Postad 16 november 2011 - 12:01

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Mina RCA kablar är ett par Acrolink (5050 II) dock inte så kända här utan i Japan en av de bästa där faktist. Fick dem till riktigt bara pris tack vare import.

http://www.acrolink....050_5070_2.html

Jag tror även att de nya Blue Haven RCA är bra

http://www.ljudmakar..._id=2169&menu=1

eller denna

http://www.ljudmakar..._id=2166&menu=1

Postad 17 november 2011 - 11:07

Trouper
  • Trouper
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Tänkte diskutera vidare om denna här då den andra tråden blev låst pga reklam för produkt.

tja vad har ni för åsikter om denna ni som testat "inte" ni som spekulerar men kom gärna med åsikter :)

Jag har beställt en Aqvox i dag till min DAC.
Återkommer efter test.

Postad 17 november 2011 - 11:16

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Återkommer efter test.

Trevligt berätta gärna vad du har för kringutrustning också när du återkommer :)

Postad 17 november 2011 - 16:20

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0

Återkommer efter test.

Till vilken dac kommer du använda den?

Postad 17 november 2011 - 19:28

Trouper
  • Trouper
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Det blir min kära Music streamer II som får äran!

Postad 17 november 2011 - 19:33

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0
Varför inte prova med en billig hub istället? Funkar troligen likvärdigt och ger en tusenlapp över i plånboken...

Postad 17 november 2011 - 20:26

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Varför inte prova med en billig hub istället? Funkar troligen likvärdigt och ger en tusenlapp över i plånboken...

Hade en usb hub innan med separat strömförsörjning för en 100 lapp och det går inte ens att jämföra dom 2 Aqvoxen lyfte ljudet det gjorde inte hub:en. Men prova är ju inte fel det gjorde jag ju själv :)

Postad 17 november 2011 - 20:54

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0

Snälla här diskuterar vi AQVOX starta en tråd med USB hubar istället (denna tråd handlar ej om usb hubar), jag har testat med USB hub utan framgång.

Postad 17 november 2011 - 21:08

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Snälla här diskuterar vi AQVOX starta en tråd med USB hubar istället (denna tråd handlar ej om usb hubar), jag har testat med USB hub utan framgång.

Tumme upp !!

Postad 17 november 2011 - 21:26

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0
Självklart måste man kunna tipsa om alternativ till de produkter som tas upp i en tråd. Vore mycket märkligt annars i ett diskussionsforum... Även HRT föreslår ju att man testar med en Hub istället då det borde ge likartad effekt, synd om inte sådant kommer fram till de som frågar / läser i denna tråd eller funderar på en Aqvox, eller har ni en annan åsikt? Att en del upplever si eller så eller påstår si eller så på internet får man ta med en nypa salt. Att ta det som sanning eller fakta bör man nog passa sig för...
Skulle vara kul om det kommer en mer seriös jämförelse med / utan Aqvox och i jämförelse med t.ex. en hub (med mätningar och förutsättningslösa lyssningar).

Postad 17 november 2011 - 21:36

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Jo men ibland får man respektera dessa som upplever skillnader punkt slut.
Audio One och master_blom upplever skillnader och det behöver du inte bli upprörd för.

Starta en tråd om exempel " skillnad på USB HUB VS AQVOX så kan de som testar det diskutera just detta på den tråden.

Postad 17 november 2011 - 21:49

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 1

Självklart måste man kunna tipsa om alternativ till de produkter som tas upp i en tråd. Vore mycket märkligt annars i ett diskussionsforum... Även HRT föreslår ju att man testar med en Hub istället då det borde ge likartad effekt, synd om inte sådant kommer fram till de som frågar / läser i denna tråd eller funderar på en Aqvox, eller har ni en annan åsikt? Att en del upplever si eller så eller påstår si eller så på internet får man ta med en nypa salt. Att ta det som sanning eller fakta bör man nog passa sig för...
Skulle vara kul om det kommer en mer seriös jämförelse med / utan Aqvox och i jämförelse med t.ex. en hub (med mätningar och förutsättningslösa lyssningar).

Självklart kan man tipsa om andra produkter det e positivt och vill man testa ska man absolut göra det !! bra om man kan komma undan billigare. Fast du verkar ju bara ha en tråkig inställning mot denna produkt snackar om magiska frön och dylikt och mer eller mindre dumförklarar oss som faktisk har upplevt denna och tycker den e bra. Jag fick också tipset av hrt med en usb hub då mitt ljud hackade till ibland och det kan hjälpa om datorn inte riktigt hänger med men inte att den ger bättre ljud utan eliminerar den dåliga usb prestandan på datorn annars rekommenderar dom "inte" usb hub utan direkt i datorn. så låt nu dom som vill diskutera denna och kanske vill köpa/testa den göra det utan att flika in massa tråkigheter. Här finns lite att läsa om den om någon e intresserad http://www.aqvox.de/usb-power_en.html

Postad 17 november 2011 - 21:51

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0
Ni har missuppfattat konceptet diskussionsforum... Starta en klubbtråd för Aqvox i forumet för klubbar (ligger under Off Topic) är mitt tips.

låt nu dom som vill diskutera denna och kanske vill köpa/testa den göra det utan att flika in massa tråkigheter

Vad är det för "tråkigheter" med att tipsa om att det kan funka lika bra med en hub för en bråkdel av priset? Borde vara något positivt speciellt med tanke på att detta är Prisjakts forum kan jag tycka.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 17 november 2011 - 21:59.

Postad 17 november 2011 - 21:56

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Ni har missuppfattat konceptet diskussionsforum... Starta en klubbtråd för Aqvox i forumet för klubbar (ligger under Off Topic) är mitt tips.

Eller så skapar du en klubb för bakåtsträvare vi som inte tror på nymodigheter bara för att vi inte vågar testa

Postad 17 november 2011 - 21:58

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Okey fortsätt då att propagera för dina USB hubar ;)
Bara tråkiga att det jämt ska munhugas hela tiden på trådar, men jag får bortse från dina inlägg då :)

Ha de

Postad 17 november 2011 - 22:08

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Okey fortsätt då att propagera för dina USB hubar ;)

Precis som Hrt var inne på så borde det imo ge en likvärdig effekt, om det nu handlar om elektronik och inte magiska bönor vill säga... :P ;) Sedan får varje frågeställare / läsare fundera och värdera själva är min syn. Det kanske är något i Aqvox som ger en annan effekt eller kanske inte... Något allmänt objektivt facit har vi inte.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 17 november 2011 - 22:09.

Postad 17 november 2011 - 22:12

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Men bladelius skrev att i dom flesta fall kommer det bli bättre beroende på hur bra ström datorn ger ;) och deras dac fungerar precis på samma sätt som hrt gör men du väljer bara att skriva det negativa

Postad 17 november 2011 - 22:17

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0
Har inget minne av att Bladelius tog upp alternativet hub?

Postad 18 november 2011 - 11:15

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Har inget minne av att Bladelius tog upp alternativet hub?

Nej det har du rätt i det togs nog inte upp utan det gällde om dom trodde på AQVOX produkt eller inte. Men testa gärna usb hub om du skaffar usb dac Det har jag gjort och vet skillnaden. Det e ju bättre att testa det billiga först

Postad 18 november 2011 - 11:33

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Det har jag gjort och vet skillnaden.

Men vad är då skillnaden (hårdvarumässigt alltså)? Att en del upplever si och en del så är jag inte speciellt intresserad av men däremot hade det varit kul att få reda på vad denna gör som t.ex. en hub inte gör.

Postad 18 november 2011 - 11:57

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
fick ett svar av reference audio som iofs inte gav så mkt men.

I en USB-kabel sitter det fyra ledare; Data, strömförsörjning och 2 st sync för tvåvägskommunikation mellan produkterna. Vad Aquovox har gjort är att klippa strömförsörjningsledaren från sändaren och använda sig av en en mycket bättre extern strömförsörjning. Fördelen är att USB-DACEN får en jämnare ström att jobba med och följaktligen inte påverka klockfrekvensen i DACEN. Jag har inte jämfört den med en USB-hub men jag tror inte att det sitter i närheten så bra strömförsörjning till hubben. Det är en bra produkt som gör Music Streamer 2 ännu bättre.

En usb hub fungerar väl på samma sätt som datorns utgång bara att du får fler utgångar den filtrerar väl inte strömmen och går förbi datorns ström helt??

Postad 18 november 2011 - 16:31

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0
Hoppas ju på tydliga beskrivningar och slutsatser (gärna med mätningar och förutsättningslösa lyssningar) från andra än de som tjänar pengar på att sälja produkten ifråga men det lär väl dröja om det en blir av... Kan inte avgöra om svaret gav något men frågeställningen är, till att börja med, om datorns "ojämna ström" är ett hörbart problem för konverteringen och sekundärt om en hub eller kanske en repeater kan fungera på samma sätt. Det är inte bara inom hifi som säljare ibland vill få oss att tro att det finns ett "problem" som måste lösas med exklusiva medel... Vi får väl se om det kommer mer kött på benen framöver. :)

Postad 18 november 2011 - 18:08

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Har du mittiprick testat en AQVOX? Jag förstår ju att du tycker den är för dyr, men du kanske kan låna hem en och testa?
Men har man en för nitisk inställning till denna produkt så kanske du redan är inställd på att det inte kommer göra någon skillnad, så då kanske du inte är någon idé?

Tror personligen det är svårare att märka skillnader om man har en inställning att inga tweaks gär någon skillnad.
Att välja rätt tweaks och flera i kedjan resulterar i ett bra ljud i slutändan.
Men det finns också tweaks som gör att man inte alltid hamnar rätt i sitt egna ljudideal, och det är viktigt att man själv är nöjd med vilka tweaks man väljer i mitt fall fungerade AQVOX utmärkt.

Postad 18 november 2011 - 18:12

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0

Hoppas ju på tydliga beskrivningar och slutsatser (gärna med mätningar och förutsättningslösa lyssningar) från andra än de som tjänar pengar på att sälja produkten ifråga men det lär väl dröja om det en blir av... Kan inte avgöra om svaret gav något men frågeställningen är, till att börja med, om datorns "ojämna ström" är ett hörbart problem för konverteringen och sekundärt om en hub eller kanske en repeater kan fungera på samma sätt. Det är inte bara inom hifi som säljare ibland vill få oss att tro att det finns ett "problem" som måste lösas med exklusiva medel... Vi får väl se om det kommer mer kött på benen framöver. :)

Jag tycker ärligt talat att de där med mätningar inte jämt visar hur (ditt mitt) ljud låter. Man glömmer att lyssna till sina egna öron, man tror bara man kan mäta allt i dag.

Postad 18 november 2011 - 18:45

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Jag tycker ärligt talat att de där med mätningar inte jämt visar hur (ditt mitt) ljud låter. Man glömmer att lyssna till sina egna öron, man tror bara man kan mäta allt i dag.

För mig skulle det iaf vara intressant om det gick att mäta vad som kom ut i andra ändan av denna produkt och då i jmf med en hub eller repeater. Sedan säger inte mätningar allt (det kan finnas skillnader som inte är hörbara t.ex.). Mätningar med öppna och blinda lyssningar är imo det ultimata, men det är inte alltid lätt att få till.

Tror personligen det är svårare att märka skillnader om man har en inställning att inga tweaks gär någon skillnad.

Helt klart precis som det är lättare att uppleva förbättringar trots att inget är annorlunda om man tror stenhårt på dem. Man får värdera vad som är troligt eller inte. Att ifrågasätta sig själv hör också dit menar jag...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 18 november 2011 - 18:46.

Postad 18 november 2011 - 19:34

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0

För mig skulle det iaf vara intressant om det gick att mäta vad som kom ut i andra ändan av denna produkt och då i jmf med en hub eller repeater. Sedan säger inte mätningar allt (det kan finnas skillnader som inte är hörbara t.ex.). Mätningar med öppna och blinda lyssningar är imo det ultimata, men det är inte alltid lätt att få till.
Helt klart precis som det är lättare att uppleva förbättringar trots att inget är annorlunda om man tror stenhårt på dem. Man får värdera vad som är troligt eller inte. Att ifrågasätta sig själv hör också dit menar jag...

Man kan ju diskutera så om precis allt förstärkare, cd högtalare osv...
Det bästa är att bilda sig en uppfattning själv, jag har exempel haft högtalarkablar för ex antal tusen kronor och i dagsläget har jag billiga som inte ser mycket ut för världen, men vad gör det de låter bra. :)

Postad 19 november 2011 - 12:13

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Att välja rätt tweaks och flera i kedjan resulterar i ett bra ljud i slutändan.
Men det finns också tweaks som gör att man inte alltid hamnar rätt i sitt egna ljudideal, och det är viktigt att man själv är nöjd med vilka tweaks man väljer i mitt fall fungerade AQVOX utmärkt.

Men i tråden om Hegel HD11 skriver du nu att du är intresserad av en ny dac: "Har länge haft en Lead LA 100 som reference i sin prisklass, och nu mellanlandar jag på en music streamer II som är helt okey men inte riktigt vad jag söker."

Bara några dagar innan så skrev du: "Mitt ljud har aldrig varit bättre än nu Mac Mini vidare till mitt bästa köp på länge Nordost USB Blue Heaven sedan Aqvox in i en Music streamer II plus och dessutom låter ljuded som en cd spelare mellan 15000-30000 sek och ändå slutar summan på 6500 sek totalt."

Det är inte lätt att hänga med när du är så motsägelsefull i dina beskrivningar av upplevelser och ändrar dig / byter produkter så snabbt... :)

Postad 19 november 2011 - 12:50

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Hemskt vad du är nitisk mot mig nu då, stämmer att jag tycker att mitt ljud har aldrig varit bättre än nu, men jag tror Hegel dacen låter ännu bättre?(får man inte tro det eller?)

Jag är för övrigt jätte nöjd med mina högtalate, förstärkare (ett tag till i alla fall :) )

Jag är en konsument och kommer att för bli det om det, du behöver inte hacka på mig för det.

Postad 19 november 2011 - 12:59

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Testa hrt music streamer II+ 2011 eller är det den du har ?

Postad 19 november 2011 - 13:29

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Jo det är den jag har, den är bra men inte exakt vad jag söker. Men ska låna hem en Hegel HD 11 vid senare tillfälle och jämnföra.
Min dröm dac är Naim dacen men på tok för dyr :)

Postad 19 november 2011 - 14:02

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Jo det är den jag har, den är bra men inte exakt vad jag söker. Men ska låna hem en Hegel HD 11 vid senare tillfälle och jämnföra.
Min dröm dac är Naim dacen men på tok för dyr :)

undra om den här lirar gott http://www.rehifi.se...8523-c-177.aspx nypris på 180 papp sjukt igentligen

Postad 19 november 2011 - 15:34

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0

Jag är en konsument och kommer att för bli det om det, du behöver inte hacka på mig för det.

Du får naturligtvis köpa vad som helst men problemet imo är när du sedan för andra rekommenderar t.ex. Aqvoxen, dyra USB-kablar och "bättre" nätkabel till datorn med enorma superlativ och skyhöga betyg, för att sedan endast kalla ljudet "helt ok" och leta alternativ till det du nyss köpt. Må vara tråkigt men jag tycker att man har ett visst ansvar när man tipsar om produkter till andra... Skall inte "hacka" på dig mer men kanske återkommer med funderingar över eliminatorers, usb-kablars och nätkablars ev. påverkan på datorljudet. Ha det! :)

Postad 19 november 2011 - 16:16

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Jag har REKOMENDARAT att köpa utan att låna hem och TESTA exempel AQVOX. Och jag kommer att behålla AQVOX och min dyra USB kabel.
Tycker du är lite löjlig ditt citat "jag tycker att man har ett visst ansvar när man tipsar om produkter till andra" herregud tror du folk inte har någon egen vilja man köper väl inte grisen i säcken utan man testar väl själv.

Nä nu har denna tråd blivit tråkig då får hitta någon annan att hugga på tack å hej.

Redigerat av Audio One, 19 november 2011 - 16:21.

Postad 19 november 2011 - 16:42

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Ibland tycker jag att vissa personer inte verkar ens ha egna prylar här på forumet utan bara är i trådar och förklarar att ditten å datten inte gör ett dugg för ljudet tråkigt som s*tan. Om en person tycker att det funkar så gör det väll det för honom då. Hör gör man med örat och inte med ett par mätsiffror. Man kan la för fan få tycka att en kabel e bra om man vill det utan att behöva tänka att man lurar någon man säljer ju inte produkten utan man har köpt den och isåfall blivit lurad själv

Postad 23 november 2011 - 10:57

muxamed
  • muxamed
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag skulle gärna vilja veta vad som finns för vetenskaplig grund för att exempelvis en kabel ska kunna ha förmåga att "låta" bättre än en annan. Jag vet att detta kommer lite utanför trådens tema men ändå. Det enda jag kan tänka mig är att vissa kablar kan påverka (höja) ljudnivån så att ljudet upplevs som bättre eller klarare. Detta gäller naturligtvis analoga kablar. Men digitala kablar? USB eller nätverkskablar? Detta är lite utanför min förmåga att förstå grundläggande fysikaliska lagar (ändå har jag doktorsexamen i elektroteknik).

Det intressanta är också att de som testar kablar i olika tidningar ofta använder kablarnas färg och utseende när de ska beskriva ljudet. En röd kabel låter varmt medan en blå kabel låter kallt. Kopparkablar låter varmt och mindre detaljerat medan silverkablar är analytiska och kalla. Grova kablar är har oftast mer energi och ger bättre ljudbild. Väldigt mycket BS, retorik som har spritt sig till många olika forum och även detta.

Det hela känns som ett väldigt bra sätt som marknadsförarna använder för att lura folk på pengar.

Enda sättet att verkligen höra någon som helst skillnad skulle vara att använda kontrollerade blindtester. Det finns väldigt många sådana som är gjorda med just kablar. Sök och finn!

Redigerat av muxamed, 23 november 2011 - 11:01.

Postad 23 november 2011 - 16:25

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2 573 inlägg
  • 0
Om det nu skall "eldas på" så finns det ett "kabelforum" i forumet... ;)

Postad 23 november 2011 - 18:34

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja påstå att det inte ens behövs testas: en USB-kabel som fungerar utmärkt för dataöverföring ÄR utmärkt för att överföra ljudsignal med. Den enda parametern man ev kan ta med i beräkningen är ev skärmning och kontaktdon men inte ens det drar ju iväg priset.

Det kablage jag använder är USB-kabel från CablesToGo (Gold Series) och Pearstone analoga kablar. Har inte ens tänkt tanken på att ens prova en "audiofil" USB-kabel då hela konceptet faller på sin egen orimlighet och då spelar det ju ingen roll om så HiFi & Musik ägnar ett helt nummer åt olika USB-kablars "ljudmässiga påverkan".

Jag kan inte heller riktigt se att "kunderna luras att köpa kablar" då dessa tidskrifter bör betraktas som marknadsföringsorgan. Läser man dessa med ett kritiskt öga spelar det ingen roll hur mycket de än skriver upp den nya 5000-kronors-USBn. Köper man en sådan kabel är det snarare p.g.a feelgood-faktorer, påstår man att den ger ett bättre ljud får man vackert testa riktigt ordentligt.

Oavsett vad tidskrifterna skriver är det kunden som får se till att vara informerad. Är man ute efter "fakta" och "obundet granskande" får man vanligtvis söka sig på annat håll än till just HiFi-tidskrifter.

Edit: Jag ser inte riktigt felet i att rekommendera en dyr USB-kabel. Om en person anser att kabeln ger en ljudmässig förbättring innebär inte det varken att den faktiskt gör det eller ens att vederbörande testat ordentligt. Ljudmässiga skillnader mellan USB-kablar beror snarare på förutfattade meningar och att man tillämpar olika lyssningssätt, t.ex lyssnar mer detaljerat då en specifik kabel är inkopplad varpå man upplever olika skillnader. Inte p.g.a att de finns utan p.g.a olika lyssningssätt.

Edit 2: Varför inte skaffa en USB-S/PDIF-omvandlare istället?

Det är i.a.f den väg jag tagit och jag skickar signalen till den via en strömförsörjd D-Link-hubb. Uppfattar inte på något sätt att den påverkar ljudet jämfört med då V-Linken var ansluten direkt i datorn.

Jag finner det dock intressant med alla rapporter om hackande ljud hos diverse PC-datorer. Det känns som att en och annan tillverkare tar många genvägar då priset skall pressas ned. ;)

I mitt fall ligger musiken på en extern USB-HD ansluten via samma D-Linkhubb som V-Linken, förutom det sitter en Xbox 360-BT-sändare ansluten samt ytterligare en USB-HD. Allting matas naturligtvis från en USB-port i datorn. Några ljudstörningar uppfattar jag ö.h.t inte.

Innan jag lagrade mitt mediabibliotek på den externa HDn låg det på den interna disken och någon ljudskillnad däremellan hör jag inte.

Mitt intryck är att de som ständigt byter utrustning behöver arbeta på sin inre referens och ställa upp en tydlig kravspecifikation på hur det skall låta. Sedan kan man med fördel prova olika produkter för att hitta rätt, däremot bör inköpandet göras efter grundlig research.

Det är mycket möjligt att en dator av prispressad modell kan initiera olika ljudstörningar m.m som gör att den blir hjälpt av diverse produkter som micklar med USB-hanteringen. Min rekommendation är dock att undvika dessa datorer (och lägga prisdiskussionen i arkivet) och satsa på en ordentligt fungerande dator istället. Min standardrekommendation är en Mac sedan många år tillbaka.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 23 november 2011 - 18:54.

Postad 23 november 2011 - 20:05

muxamed
  • muxamed
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Om det nu skall "eldas på" så finns det ett "kabelforum" i forumet... ;)

Tack :-) Ska testa det

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.