Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nordost Blue Heaven LS

80 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 november 2011 - 13:57

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Har testat en del USB kablar 3 st från Audioquest, men kan säga att Nordost är helt enkelt överlägsen visst den är dyrare men har aldrig varit med om en sådan förbättring med en USB kabel.


https://www.prisjakt...kt.php?p=834380

#2

Postad 05 november 2011 - 16:01

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Fel, fel, fel! USB-kabel är USB-kabel. Att det skulle vara skillnad på ljudet som skickas genom den är rent skitsnack. Den som påstår det vet inte vad han pratar om.

Och ja, jag må vara hård, men så är det. Att påstå att det är skillnad på ljudet mellan USB-kablar är ungefär lika dumt som att säga att svarta bilar går snabbare.

Men är du nöjd med den så kör på! :)

Redigerat av BitterMelon, 05 november 2011 - 16:02.


#3

Postad 05 november 2011 - 23:17

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Om du inte själv testat tycker jag inte du ska säga FEL FEL FEl!, och du tillhör den kategorin som inte heller kommer göra det pga att du läst någonstans att digitala signaler ettor och nollor spelar ingen roll.

Men eftersom jag testat är jag övertygad och det räcker för mig punkt slut. Kan bara säga att mitt system har aldrig låtit bättre än nu.
Tack Nordost era kablar fungerar :)

Du behöver varken köpa en USB kabel eller bli upprörd, vill att detta ska vara en tråd för dessa som upplever skillnader med USB kablar. :)

#4

Postad 05 november 2011 - 23:26

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0

är ungefär lika dumt som att säga att svarta bilar går snabbare.

Off-topic:
Kit var/är ju svart! Världens snabbaste bil ju, enlig david hårpåbröstethoff!

On Topic:
Till TS, är du säljare av Nordost månne?

#5

Postad 06 november 2011 - 00:31

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Nä inte säljare utan konsument, som skiter i denna tråd nu Tack.

#6

Postad 06 november 2011 - 10:46

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Om du inte själv testat tycker jag inte du ska säga FEL FEL FEl!, och du tillhör den kategorin som inte heller kommer göra det pga att du läst någonstans att digitala signaler ettor och nollor spelar ingen roll.

Tyck det om du vill, jag håller inte med dig i det resonemanget heller. Och ja, jag har "läst någonstans", Linköpings universitet exempelvis. Men av någon anledning är tydligen inte vetenskapligt välgrundade kunskaper giltiga inom Hifi. Mycket märkligt. Och precis som du säger, dessa ettor och nollor kan omöjligt bli "färgade" av kabeln så att ljudet låter "lite bättre".

Du behöver varken köpa en USB kabel eller bli upprörd, vill att detta ska vara en tråd för dessa som upplever skillnader med USB kablar. :)

Jag blir upprörd när man sprider falsk information. Okunnigt folk läser forumet för att lära sig saker (jättebra!), men det vore ju bra om de kan lära sig saker som faktiskt är sant?

Sedan nämner du den springande punkten. Att man upplever skillnader mellan USB-kablar. Det är helt ok, det kan jag inte ta ifrån dig. Det är däremot mycket stor skillnad mellan att påstå att man upplever skillnader och att det helt enkelt är skillnader (som i första inlägget).

Om du tog illa upp av mitt inlägg ber jag om ursäkt. :)

#7

Postad 11 november 2011 - 21:58

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0
Men lägg ner bittermelon, det säger sig självt att det är skillnad på kablar även i digitala världen. Att säga att nån sprider falsk information när denne både hört och upplevt ljudförbättringar är ju falskt om nått.

Enligt det du säger så skulle digital överföring av ljud leverera det perfekta ljudet oavsett kabel. Skulle digitala vara så perfekt som du säger så skulle analog ljudsignal försvunnit för många år sen.

Tänk dig att åka bil från stockholm till göteborg i väldigt tät trafik, med bilköer och vägarbeten. Eller samma väg där allt flyter på. Eller ja, varför inte åka via kiruna. Men ja, det är ju bara åka på, så når du ju göteborg tillslut iaf, samma resultat eller hur, du nådde ju göteborg.

Sen har vi ju datorerna, alla fungerande datorer är samma sak (bortsett från drivrutiner som kan ställa till det). Windows startar ju.

Redigerat av Lovsta, 11 november 2011 - 21:59.


#8

Postad 11 november 2011 - 23:35

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Det är ytterst osannolikt att usb-kabeln är ett problemområde vid överföringen av den digitala signalen och att det därmed skulle uppstå skillnader mellan olika kablar. Är man orolig för störningar så kostar en dubbelt skärmad med ferritkärnor inte mer än någon hundring eller två. Upplever man trots detta tydliga skillnader / förbättringar med en "dyring" så bör man, om man verkligen vill undersöka vill säga, låna hem och be någon att växla mellan någon billigare och den dyrare kabeln. Det har visat sig i många olika sammanhang att man kan få för sig saker när det handlar om små eller inga skillnader. Ibland kan man tjäna en bra slant på om man vågar att ifrågasätta sig själv.

Edit: Tycker mig se en röd tråd i att de som omsätter produkter (i princip oavsett typ av produkt) titt som tätt oftast är de som upplever de största förbättringarna. Trots superlativerna efter inköp så bytas ändå oftast grejorna snart ut. Skumt om man funderar på det, då det ju snarare borde vara så att man håller fast vid de produkter man blir lyrisk över...?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 12 november 2011 - 14:17.


#9

Postad 23 november 2011 - 20:46

muxamed
  • muxamed
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Men lägg ner bittermelon, det säger sig självt att det är skillnad på kablar även i digitala världen. Att säga att nån sprider falsk information när denne både hört och upplevt ljudförbättringar är ju falskt om nått.


Att uppleva ljudförbättringar är inte samma sak som att höra ljudförbättringar. Våra förväntningar spelar stor roll i vad vi upplever. Ska man med säkerhet kunna hävda att man hört förändringar/förbättringar i ljudet man hör bör man nog göra blindtester.

Enligt det du säger så skulle digital överföring av ljud leverera det perfekta ljudet oavsett kabel. Skulle digitala vara så perfekt som du säger så skulle analog ljudsignal försvunnit för många år sen.


Jag förstår inte riktigt hur det skulle se ut ifall det analoga ljudsignalen skulle försvinna. Än så länge är de ända organen vi kan använda för att förnimma ljud våra öron. För att våra ska kunna uppfatta ljud måste detta presenteras i en form som motsvarar (är analog) det naturliga ljudet, dvs. genom en högtalare eller en hörlur. Högtalare och hörlurar är därför analoga. All lågsignalöverföring bör ske i digital form eftersom denna är minst mottaglig för störningar mm.

Tänk dig att åka bil från stockholm till göteborg i väldigt tät trafik, med bilköer och vägarbeten. Eller samma väg där allt flyter på. Eller ja, varför inte åka via kiruna. Men ja, det är ju bara åka på, så når du ju göteborg tillslut iaf, samma resultat eller hur, du nådde ju göteborg.

Sen har vi ju datorerna, alla fungerande datorer är samma sak (bortsett från drivrutiner som kan ställa till det). Windows startar ju.


Detta var lite svårt att förstå. Vad är det du egentligen försöker säga här?

Redigerat av muxamed, 24 november 2011 - 06:33.


#10

Postad 23 november 2011 - 20:49

muxamed
  • muxamed
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Edit: Tycker mig se en röd tråd i att de som omsätter produkter (i princip oavsett typ av produkt) titt som tätt oftast är de som upplever de största förbättringarna. Trots superlativerna efter inköp så bytas ändå oftast grejorna snart ut. Skumt om man funderar på det, då det ju snarare borde vara så att man håller fast vid de produkter man blir lyrisk över...?


Detta var intressant. Låter som i-landsproblem :-)

#11

Postad 05 januari 2012 - 16:45

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Jitter? Perfekt 75 ohm? Ja det är skillnad på digitalkablar.. grattis ts till en bra kabel! Lyssna inte på akademikerna som tror att dem vet allt här i världen. Om man har finfin digitalhanrering (typ meridean) ska man ha fina kablar! Finns en anledning varför hegel har ett 75 ohms korrigerare på digitalingång 1 och varför den låter bättre. Skulle aldrig köra skitkablar på en fin anläggning. Och ts är inte den enda personen som är väldigt nöjd med den ls blue heaven

Redigerat av Unregistered2110, 05 januari 2012 - 16:53.


#12

Postad 05 januari 2012 - 16:57

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
:D
Har detta skit med kablar letat sig till USB-kablar nu också? Men fy fan så dumt. :blink:
Har bara läst första inlägget, det räckte.

Redigerat av Falcy, 05 januari 2012 - 16:58.


#13

Postad 05 januari 2012 - 20:41

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Falcy om du har någolunda bra anläggning hör du skillnad. Desto mer avancerad anläggning desto mer skillnad. Digitalt ljud är inte en gudagåva. Finns anledning till att det inte går att göra hdmi och usbkablar över en viss längd. Det är skillnad. Desto bättre kabel desto mindre jobb för dacen att lmarbeta signalen på ett så bra sätt som möljigt

Redigerat av Unregistered2110, 05 januari 2012 - 20:42.


#14

Postad 05 januari 2012 - 21:49

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Falcy om du har någolunda bra anläggning hör du skillnad. Desto mer avancerad anläggning desto mer skillnad. Digitalt ljud är inte en gudagåva.

Tror inte någon har påstått att det är en gudagåva heller. Men om man tror att man får "bättre ljud" med en snordyr USB-kabel så har man helt enkelt ingen aning om vad man pratar om. Hemskt ledsen att behöva upprepa det, men så är det. Läs gärna på lite om USB-protokollet och hur digitalt signaler fungerar, det skulle hjälpa dig.

Finns anledning till att det inte går att göra hdmi och usbkablar över en viss längd. Det är skillnad.

Självklart finns det anledningar, men de är inte de du tror. Det handlar om dämpning, transmissionstid o.s.v. De fastställs av specifikationerna för respektive protokoll. Det har inget med ljudkvalitet att göra.

Desto bättre kabel desto mindre jobb för dacen att lmarbeta signalen på ett så bra sätt som möljigt

Mindre jobb? Skojar du med mig? Man funderar ju över vem som diktar upp allt detta nonsens? Eller menar du bara att man behöver en mer avancerad DAC om man ska behandla en kass signal? Det stämmer möjligen, men har inte så mycket med just DACen att göra som att man behöver bättre felrättning i signalprotokollet.


Har detta skit med kablar letat sig till USB-kablar nu också? Men fy fan så dumt. :blink:

Ja, epic facepalm.

Det intressantaste med såna här diskussioner är egentligen att folk förutsätter att man tappar så sjukt mycket signalkvalitet över någon enstaka meter kabel att det skulle förstöra signalen...

#15

Postad 06 januari 2012 - 06:58

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Finns anledning till att det inte går att göra hdmi och usbkablar över en viss längd. Det är skillnad.

Om det inte går att göra kablar över en viss längd, varken dyra eller billigare, så kan väl inte gärna det vara ett argument för att dyrare kablar är bättre?

Desto bättre kabel desto mindre jobb för dacen att lmarbeta signalen på ett så bra sätt som möljigt.

Det handlar om elektriska ledare, varför skulle det krävas något märkligt och / eller extra dyrt för uppgiften de har.

Nedan ett påkostat alternativ till Topic. Dubbelt skärmad och med Ferritkärnor men då kostar den förstås därefter...
Spoiler


http://www.kjell.com...-b-2-5-m-p67568

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 06 januari 2012 - 07:13.


#16

Postad 06 januari 2012 - 11:46

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
varför hör man då skillnad? jag har provar otaligt många kablar av olika märken och modeller, prisklasser och kontakt typer.
det är skillnad på usbkablar, störst skillnad tycker jag uppleva när jag lämnar skosnörena och går på en budgetkabel, men det är skillnad en AQ forest och en Nordost Blue heaven Usb. känns som att dem flesta som kritiserar inte ens har provat för dem tror sig veta allt om kablar. har både blindtestat och provat alla prisklasser. och i en finare anläggning är det värt att ha en bra usb kabel, i en "vanlig" anläggning fungerar en AQ forest perfekt.
hur kommer det sig att ingen vågar ta upp fenomenet jitter?
tror ni inte på vanliga rca digitalkablar heller? i så fall har ni verkligen inte provat.. prova skala en vanlig skitkabel och se hur den är konstruerad. ihop pressat skit, går inte att jämföra med en nordostlödning med helt andra marginaler.

jag tror inte att en usbkabel har samma påverkan på ljud som en analog kabel eller att det visar sig på liknande sätt. (värme kyla detaljer osv) alltså inte att kabeln i sig påverkar på det sättet utan snarare att kablar ger olika förhållande för dacen att arbeta med, precis som små förändringar i dacar påverkar ljudet så påverkar kabeln. B)

sen har jag märkt att det är större skillnad på vanliga digitalkablar (rca) där kvaliten skiljer väldigt mycket på olika märken och prisklasser. sen är det inte alltid så att den dyraste är bättre, inte alls på samma sätt som för analoga kablar. ett exemepel på ett budgetkap när det kommer till rca (digital) är chords prodac. verkligen valkonstruerad.

fast vissa i tråden hör väl inte skillnad på analoga kablar eller strömkablar heller... ^_^

#17

Postad 06 januari 2012 - 12:13

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

hur kommer det sig att ingen vågar ta upp fenomenet jitter?

Jitter har tagits upp i ett flertal trådar, vissa mer eller mindre intressanta.
Ettor & nollor, AV & PÅ. Fungerar eller fungerar inte. Detta går hand i hand när det kommer till digitala kablar.
Något mellanting finns knappast.
Jag har t.ex en riktigt billig(124:- !) HDMI kabel från Matsui på 10m mellan projje och stärkare. Trodde inte den skulle fungera p.g.a längden. Eftersom dyrare kablar rimligtvis borde ha bl.a bättre avskärmning. Men som sagt, antingen fungerar det eller så fungerar det inte och den dyrare kabeln ger inte ett bättre slutresultat.

Tänk om man skulle starta en tråd och säga att jag fick extremt bra svärta och enormt korrekta färger med en svindyr HDMI...

Anledningen till att vissa hör/ser(??) skillnader på en dyrare kabel är som Herr Karlsson skrev i en tråd för ett par dagar sedan, "vissa har lättare att inbilla sig saker."
Läser man på tillverkarnas hemsidor, lyssnar till säljsnack och kollar omdömen på prisjakt så är det klart att man går in med inställningen att detta kommer bli bättre. Och vår hjärna anpassar sig då till detta, vissa har lättare att "gå på detta".
Och rent estetiskt kan det ju vara snyggare med en påkostad kabel och man kan sträcka lite på sig här på MHB genom att skryta med att ha köpt en USB för 2000:-. Men kom inte dragandes med att det är någon skillnad på ljudet.

Redigerat av Falcy, 06 januari 2012 - 12:20.


#18

Postad 06 januari 2012 - 12:45

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

varför hör man då skillnad?

Troligen av t.ex. samma anledning till att dyrare viner uppskattades mer än billiga när gruppen visste om priset på det som de smakade. När de inte visste priset var resultatet ett helt annat.
Troligen av samma anledning till att man kan påverkas att tycka att ett glas läsk smakar bra och ett annat klart sämre (blir illamående, smakar syntetiskt) trots att båda är Trocadero. Osv...

När våra sinnen skall försöka uppfatta små eller inga skillnader är det inte alls ovanligt att hjärnan vill "fylla i" det som "borde vara där". Om man tror att en USB-kabel kommer att innebära en förbättring för att den kostar några tusenlappar så kan man tjäna på att vara öppen och ifrågasätta sig själv (jämföra blint med billigare).

Angående jitter så kan det vara ett problem men varför anta att det skulle vara det med elektriska ledare som inte kostar tusentals kronor? Problemet måste dessutom vara på en hörbar nivå för att spela in. Kolla gärna videon nedan (speciellt i denna fråga ca 30 min in eller så).

http://www.youtube.com/watch?v=BYTlN6wjcvQ

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 06 januari 2012 - 12:56.


#19

Postad 06 januari 2012 - 12:48

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

varför hör man då skillnad?

Placebo. En del verkar ta det som en förolämpning, men det är en ganska onödig reaktion. I avsaknad av vettiga argument till varför man hör det man hör så är det inte så mycket mer än placebo kvar. Men det är säkert svårt att acceptera.

känns som att dem flesta som kritiserar inte ens har provat för dem tror sig veta allt om kablar.

Det här argumentet dyker alltid upp. Det är inte giltigt, tyvärr. Jag behöver inte prova alla helande stenar innan jag kan avgöra att de inte har någon effekt, jag behöver inte testa heroin för att avgöra att det är farligt. Motargumentet mot det jag precis skrev brukar vara "du kan inte jämföra med knark!". Men jo, det kan jag.

Jag vet inte "allt" om kablar, men jag vet tillräckligt om kablar, elektricitet och digitala signaler för att avgöra att USB-kabeln inte gör någon skillnad för ljudet. Det är lika omöjligt som att racing stripes på en bil skulle göra att den kan köras snabbare i en tävling.

hur kommer det sig att ingen vågar ta upp fenomenet jitter?

Den gamla käpphästen. Jitter är knappast ett stort problem i den digitala världen, inte annat än om det är så kraftigt jitter att bitarna inte går att utläsa. Man kompenserar för jitter genom att ha klockcykler som är tillräckligt långa för att signalen ska hinna stabiliseras. Därför finns det också en maximal bandbredd för signalen (USB2 har ex. 480 Mbit/s som tak). En protokollspecifikation som inte klarar av att framföra signalen i normalt avsett kablage på ett korrekt sätt utan att drabbas av jitterproblem är helt enkelt felaktigt specificerad. Den skulle aldrig lanseras, och skulle definitivt inte överleva att bli en branch-standard. Hela diskussionen är därför absurd.

sen har jag märkt att det är större skillnad på vanliga digitalkablar (rca) där kvaliten skiljer väldigt mycket på olika märken och prisklasser. sen är det inte alltid så att den dyraste är bättre, inte alls på samma sätt som för analoga kablar. ett exemepel på ett budgetkap när det kommer till rca (digital) är chords prodac. verkligen valkonstruerad.

500 spänn för en halvmeter kabel skulle jag inte kalla budgetkap. :wacko:

fast vissa i tråden hör väl inte skillnad på analoga kablar eller strömkablar heller... ^_^

Analoga signaler är en helt annan domän och tillhör en helt annan diskussion. De går inte att jämföra med digitala signaler.

Vad gäller strömkablar så är det inte direkt sista metern mellan väggen och apparat som introducerar störningar om jag säger så...

#20

Postad 06 januari 2012 - 13:43

squiz
  • squiz
  • Forumräv

  • 595 inlägg
  • 0
Att digital överföring via USB skulle innebära någon skillnad kan jag varken höra eller förstå - och jag har provat.
Dessutom ska jag inte sticka under stolen att jag kör med en AQ Cinnamon USB 0,75m för 450 spänn - men det är för att den färgmässigt passar mina analoga kablar.

Jag tänker så här: Enhet A ska skicka 01001001011 till enhet B via USB. Kommer 01001001011 fram till enhet B och fortfarande ser ut som 01001001011 så borde väl resultatet vara det samma oavsett viken USB-kabel det skickas genom.
Om en 129:- standard USB-kabel inte skulle klara av att leverera detta korrekt skulle väl knappast miljontals printers/externa hdd's världen över vara kopplade via denna typ av kabel!?

Det måste väl vara i D/A-omvandlingen första "förändringen" av 01001001011 görs och därmed kan innebära hörbar skillnad?

#21

Postad 06 januari 2012 - 13:56

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Jag tänker så här: Enhet A ska skicka 01001001011 till enhet B via USB. Kommer 01001001011 fram till enhet B och fortfarande ser ut som 01001001011 så borde väl resultatet vara det samma oavsett viken USB-kabel det skickas genom.
Om en 129:- standard USB-kabel inte skulle klara av att leverera detta korrekt skulle väl knappast miljontals printers/externa hdd's världen över vara kopplade via denna typ av kabel!?

Helt korrekt. Sen att man vill pimpa sin anläggning med schysta kablar för det rent estetiska har jag inga bekymmer alls med, det är upp till var och en beroende på hur tjockt lädret är.(eller vilka kreditkort som finns att tillgå :P)
Det är när man börjar yra om saker som inte existerar, se första inlägget.

Förövrigt, +1 på BitterMelon.

Redigerat av Falcy, 06 januari 2012 - 13:57.


#22

Postad 06 januari 2012 - 17:11

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Kul att folk tar upp placebo när jag gjort blindtester^^ framförallt gjorts på rca digitalkablar:) och jag vet att digitalt ljud är ettor och nollor. Men att bevara ett 75 ohms motstånd i en digitalkabel har inget med det att göra. Samma som att analogt ljud kommer fram i skitkablar men endå låter det annorlunda där med. Och desto mer korrekt motstånd i en kabel desto bättre jobb.. 2 alla nordostkablar är konstruerade för att minimera vibrationer mellan komponenter med. Och jag menade att ingen snackat om jitter i den här tråden.

Redigerat av Unregistered2110, 06 januari 2012 - 17:13.


#23

Postad 06 januari 2012 - 17:16

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Btw tråden ligger fel! Och ang strömkablar.. sjuk skillnad. Skitkabeln som följer med agerar många gånger radioantenn. Och kan stråla till tex rca kablar. Kablar i väggar är av högre kvalite och är mer skyddade pga väggen. Så falcy och bittermelon varför låter hegel hd 20 och 11 på digitalingång 1 bättre än digi 2 ? Allt är ju bara ettor och nollor endå?

Redigerat av Unregistered2110, 06 januari 2012 - 17:45.


#24

Postad 06 januari 2012 - 17:55

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Kul att folk tar upp placebo när jag gjort blindtester^^ framförallt gjorts på rca digitalkablar:)

Kul för dig. Utfördes de korrekt? Hur har du utfört dem? Vad blev resultatet? Vad fanns det för felfaktorer?

Men att bevara ett 75 ohms motstånd i en digitalkabel har inget med det att göra.

Eh... va?

Samma som att analogt ljud kommer fram i skitkablar men endå låter det annorlunda där med. Och desto mer korrekt motstånd i en kabel desto bättre jobb..

Nja, ju mindre motstånd i en kabel, desto bättre jobb snarare. Motståndet dämpar signalen.

2 alla nordostkablar är konstruerade för att minimera vibrationer mellan komponenter med.

Vibrationer? Menar du vibrationer p.g.a. ljudet från högtalarna? Det är knappast kablarna som överför dem.

Och jag menade att ingen snackat om jitter i den här tråden.

Nej, jag påpekade ju precis att det är ett meningslöst argument.


Och ang strömkablar.. sjuk skillnad. Skitkabeln som följer med agerar många gånger radioantenn. Och kan stråla till tex rca kablar.

Radioantenn? Jorda den då. :P

Kablar i väggar är av högre kvalite och är mer skyddade pga väggen.

Förlåt men: Hahahahahahaha! :lol: Där är det ju "skosnören" på riktigt!
Jag tror säkert VP-rör i plast och en gipsskiva skärmar av EM-fält väldigt effektivt. Not.

Så falcy och bittermelon varför låter hegel hd 20 och 11 på digitalingång 1 bättre än digi 2 ? Allt är ju bara ettor och nollor endå?

Du säger det som om det vore fakta. :) I övrigt: Ingen aning. Jag vet inte alls hur den är konstruerad så jag kan inte avgöra det. Är det samma D/A-steg?
Det faktum att jag (eller falcy) inte kan svara på den frågan ger dig inte mer rätt heller. ;)

#25

Postad 06 januari 2012 - 18:54

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Lägg ner nu gubbar!

#26

Postad 06 januari 2012 - 19:31

squiz
  • squiz
  • Forumräv

  • 595 inlägg
  • 0

2 alla nordostkablar är konstruerade för att minimera vibrationer mellan komponenter med.


ASGARV! Roligaste jag läst på länge! :lol:

#27

Postad 06 januari 2012 - 20:41

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Läs på lite grabbar!^^ jag säger inte att ett visst märkes teknik är bättre eller sämmre^^ men koppling mellan apparater skapan vibrationer. Även datorer vibrerar. Fast det kanske är fejk de me hahaha . Ni kan köra på era kjellkablar om ni vill men klanka inte ner på dem som vill ha lite bättre grejer till sina anläggningar. Speciellt när dem flesta som kommer med påståenden inte har provat^^ och i digitalkablar vill man ha 75 ohm inte mer eller mindre. Jag vet att tråden ligger i analogdelen men det är digitalkablar som diskuteras. Och ni verkar ju ha 0 erfarenhet utan bara kollar spec. Riktig hifi är att lyssna sig till välljud inte att kolla specifikationer. Mer forumtroll borde lära sig detta. För i slutendan är det ljudet vi alla vill åt. Låna hem hegel hd 20 koppla era kjell o co kablar och svara ärligt.

Redigerat av Unregistered2110, 06 januari 2012 - 20:48.


#28

Postad 06 januari 2012 - 23:04

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Läs på lite grabbar!^^ jag säger inte att ett visst märkes teknik är bättre eller sämmre^^ men koppling mellan apparater skapan vibrationer. Även datorer vibrerar. Fast det kanske är fejk de me hahaha . Ni kan köra på era kjellkablar om ni vill men klanka inte ner på dem som vill ha lite bättre grejer till sina anläggningar. Speciellt när dem flesta som kommer med påståenden inte har provat^^ och i digitalkablar vill man ha 75 ohm inte mer eller mindre. Jag vet att tråden ligger i analogdelen men det är digitalkablar som diskuteras. Och ni verkar ju ha 0 erfarenhet utan bara kollar spec. Riktig hifi är att lyssna sig till välljud inte att kolla specifikationer. Mer forumtroll borde lära sig detta. För i slutendan är det ljudet vi alla vill åt. Låna hem hegel hd 20 koppla era kjell o co kablar och svara ärligt.

Fetat: Yeah... back at ya. ;)
Sista försöket, sen ska jag försöka vara tyst ville_vonka. :)

1. Ja, datorer vibrerar eftersom den har mekaniska delar (hårddisk, fläktar, dvd). Högtalare vibrerar eftersom det är deras primära funktion att göra det. Vibrationer fortplantas inte nämnvärt genom kablar. De fortplantas genom golv och möbler.
2. Impedansen på 75 ohm har du fått om bakfoten. Det är karakteristisk impendans vi pratar om, inte det faktiska motståndet i kabeln.
3. Att börja kalla oss troll eftersom du inte har några argument att komma med när vi försöker få till en saklig diskussion är lågt. Bara lågt.

#29

Postad 07 januari 2012 - 00:23

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Hatar bara när folk snackar utan att ha provat:) det är respektlöst mot ts. Alltid samma tendens på forum^^

#30

Postad 07 januari 2012 - 00:26

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Och för att man inte kan förklara varför en sak är på ett visst sätt betyder det inte att det att man kan allt om det:) the abscence of evidence is not the evidence of absence. Misstänker att du inte har provat kabeln i fråga. Har jag rätt eller fel?

#31

Postad 07 januari 2012 - 01:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 321 inlägg
  • 0

Hatar bara när folk snackar utan att ha provat:) det är respektlöst mot ts. Alltid samma tendens på forum^^

För det första så vet du inte om folk har testat.
För det andra, varför ska folk testa saker som de vet inte kommer spela någon roll? Bara för att person X tror på medium Y så tänker inte jag testa Y för att kunna uttala mig om sannolikheten att han kunde tala med döda.
För det tredje, snacket att man "behöver en bra anläggning" för att höra dessa skillnader kan du/ni droppa. Oftast så har de som säger dyl rätt kassa prylar som man inte vill ta med tång ens.

Njut av din upplevelse, men påstå inte det är en verklig hörbar skillnad, då kommer folk ifrågasätta det (med all rätt).

#32

Postad 07 januari 2012 - 10:14

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Man sa samma sak när man påstod att jorden var rund eller hur. Hur många gånger har vi inte visats ha fel med det vi en gång trott vara en självklarhet. Nu släpper jag den här tråden! Rekpmenderar alla med bra elektronik att prova innan ni säger något. Grattis ts till en fin kabel!

#33

Postad 07 januari 2012 - 11:48

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Man sa samma sak när man påstod att jorden var rund eller hur. Hur många gånger har vi inte visats ha fel med det vi en gång trott vara en självklarhet.

Att människan ibland har fått omvärdera sin verklighetuppfattning gör inte osannolika företeelser mer trovärdiga. Med ett sådant "alibi" så kan man ju vad som helst bli trovärdigt.

Numera har vi dessutom helt andra möjligheter att ordentligt undersöka än vad man hade på t.ex. medeltiden och kunskaperna, oavsett ämne, är oerhört mycket större idag.

Att man skall testa själv, om man tror att det finns någon vinst att göra med dyra usbkablar, är helt rätt. Förutsättningslöst om man verkligen vill veta dock (kan spara stora pengar om man undviker förväntanseffekter).

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 07 januari 2012 - 12:10.


#34

Postad 07 januari 2012 - 12:05

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Man sa samma sak när man påstod att jorden var rund eller hur. Hur många gånger har vi inte visats ha fel med det vi en gång trott vara en självklarhet. Nu släpper jag den här tråden! Rekpmenderar alla med bra elektronik att prova innan ni säger något. Grattis ts till en fin kabel!

Skillnaden är ju att det faktiskt går att bevisa att jorden är rund...

#35

Postad 07 januari 2012 - 12:17

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
vi kan kanske inte teoretiskt bevisa det idag, men vem vet vad vi kommer kunna bevisa, glöm inte att örat är vårat mest komplexa mätinstrument. självklart finns det riggar där man inte kommer höra skillnad, och då kan man lika gärna köra på vilken usb kabel som hällst. men jag har upplevt skillnaden många gånger. på alla typer av kablar, förutom nätverkskablar

#36

Postad 07 januari 2012 - 12:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 321 inlägg
  • 0

Man sa samma sak när man påstod att jorden var rund eller hur. Hur många gånger har vi inte visats ha fel med det vi en gång trott vara en självklarhet. Nu släpper jag den här tråden! Rekpmenderar alla med bra elektronik att prova innan ni säger något. Grattis ts till en fin kabel!

Hur vore det att kolla upp innan man påstår massa saker? Kanske inte något konstigt för kabelkramare som påstår alla möjliga saker utan att kolla upp dem. http://en.wikipedia...._the_Flat_Earth

#37

Postad 07 januari 2012 - 14:04

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Om en kabel "hörs" tyder inte det på att den gör något den inte ska göra? Om man förutser att neutral återgivning är målet?
Att den fungerar perfekt till att överföra en digital signal är det nog ingen större tvekan om.

#38

Postad 07 januari 2012 - 14:12

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

glöm inte att örat är vårat mest komplexa mätinstrument

Problemet är snarare organet som skall tolka intrycken. Det är därför som många upplever att dyrare viner är bättre än billigare när de vet vad flaskorna kostar än när de inte vet det. Det är inte smaksinnet som plötsligt blir sämre, det är hjärnan som gärna vill jobba med förutfattade meningar. Det är inte heller synen som är problemet när folk ser t.ex. ett ljussken och tolkar det som något övernaturligt medans andra letar efter mer troliga och naturliga förklaringar.

Varför tro på några av de mindre troliga orsakerna när det finns naturliga. Att en USB kabel måste kosta x antal tusenlappar för att optimalt fixa sitt jobb är mindre troligt (minst sagt).

#39

Postad 07 januari 2012 - 18:32

Unregistered2110
  • Unregistered2110
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
jag har inte sakt att en viss kabel(x) måste kosta y för låta bra, precis som med analoga kablar gäller det att hitta kablar som passar sitt system, sen om det kostar 50 kr och låter asbra, grattis! jag tycker själv hitta en balans med inte för dyra kablar. och om "ljudfantasten" läser tråden så ser han att jag ialfall inte tror att en kabel har ett visst ljud utan ger ett visst förhållande för mottagaren. och neutralt är fan tråkigt! xD (smaksak återigen) och självklart behöver inte en usbkabel kosta för att låta, det vet vi alla om, men om ts tycker sig få ett bättre resultat med sin kabel, grattis! haters gonna hate^^

#40

Postad 08 januari 2012 - 10:57

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

men om ts tycker sig få ett bättre resultat med sin kabel, grattis!

Det finns ett imo bra uttryck. "Ingen kan ta din subjektiva upplevelse ifrån dig, men be mig inte att objektivt tro på den".

#41

Postad 08 januari 2012 - 17:30

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0
För något år sedan kopplad jag in en hembioförstärkare med HDMI. När jag testade anläggningen efter att jag kopplat alla delar så brummade det ur högtalarna. Jag misstänkte då att det var en ”Ground loop” som orsakade brummet så jag kopplade ur en enhet i taget. Till slut hade jag bara högtalarna kopplad till försärkaren och då brummade det inte men så fort jag kopplade in HDMI kabeln mellan TV och förstärkare så började det att brumma.

Enligt vissa ”experter” så ska det inte vara möjligt att få en ”Ground loop” via en digital kabel eftersom det ”bara är ettor och nollor” som går igenom den kabeln. Det är väl så att nollorna rullar igenom kabeln och ettorna lägger sig ner och glider igenom (kunde inte låta bli att vara lite ironisk B))
Det är inte bara ettor och nollor (kodade i en elektrisk signal) som går igenom en digitalkabel, även störningar av olika slag kan ta sig in i signalväggen via en digital kabel som i exemplet ovan. Jag är dock säker på att den digitala signal som sändes genom HDMI kabeln var ”bit korrekt” trots störningen.

Kan störningar av det här slaget vandra igenom en USB kabel?
Jag har inte varit med om att få en ”Ground loop” när jag kopplat in en USB-kabel men rimligtvis borde det kunna ske. Det finns några andra typer av störningar som ofta nämns i det här sammanhanget. Jitter (tidsfel), radiofrekventa fält (RF) , elektromagnetiska fält (EM). I en tråd som jag läste nyligen så nämndes också något som kallas EMC. Har inte koll på vad det innebär.

I konstruktionen av den senaste generationen av DA-omvandlare så har man försökt möta upp jitter-problemet genom att implementera ett asynkront USB-interface på DA-omvandlarna. I Classé senaste modell av deras försteg (Classe cp-800) så har man, förutom ett asynkront USB-interface, galvaniskt isolerat USB-gränssnittet från resten av förstärkaren.
Citat hämtat ur ett ”whitepaper” som beskriver tekniken i Classe cp-800.

“The USB subsystem uses galvanic isolation to prevent noise from connected USB devices from coupling into the audio circuitry. This means that no direct electrical connection exists between the USB inputs and anything else inside the CP-800.”

Länk: http://www.classeaud...aper-final2.pdf

Hur ligger det då till? Finns det hörbara skillnader mellan olika USB-kablar? Jag har ingen erfarenhet av att jämföra olika UBS-kablar men om jag gjorde en sådan test och upptäckte att det fanns skillnader så skulle jag börja söka efter fel/brister i anläggningen. Om man har en gammal DAC så tror jag att det är bättre att testa med en modern DAC med asynkront interface etc. än att köpa en dyr kabel.

Länkar till en tråd på ” euphonia-audioforum” som behandlare samma ämne. Jag är övertygad om att vissa av dom som skriver i tråden på ”euphonia-audioforum” har betydligt bättre kunskaper i ämnet än någon av dom som skrivit i tråden här på MHB ;)

Länk: http://www.euphonia-...topic=7766&st=0

#42

Postad 08 januari 2012 - 18:02

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Förstår att en del tror / hoppas på att olika störningar kan motivera en dyr kabel men så är det knappast. Det kostar som sagt, om man är orolig, inte speciellt mycket att dubbelt skärma en kopparledare och placera ett par ferritkärnor på den.

Bara för att det finns störningar av olika slag, varför anta att de är ett problem för överföringen? En och annan menar på fullt allvar att färgen på isoleringen kan påverka en kabel. Svart kabel skulle t.ex. då låta sämre än vit då den absorberar mer ljus / värme (konstigt nog finns de de som menar tvärtom - Svalander har jag för mig). Även om det sistnämnda kan stämma i vissa fall så betyder det inte att det är ett problem att fundera över.

#43

Postad 08 januari 2012 - 18:19

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 321 inlägg
  • 0

Länkar till en tråd på ” euphonia-audioforum” som behandlare samma ämne. Jag är övertygad om att vissa av dom som skriver i tråden på ”euphonia-audioforum” har betydligt bättre kunskaper i ämnet än någon av dom som skrivit i tråden här på MHB

Knappast, även om det finns en och annan som baserar sina påståenden inom universiums fysiska lagar. Det är mycket ormolja, placebo och prestige anda där, enligt mig.

#44

Postad 08 januari 2012 - 18:27

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Enligt vissa ”experter” så ska det inte vara möjligt att få en ”Ground loop” via en digital kabel eftersom det ”bara är ettor och nollor” som går igenom den kabeln. Det är väl så att nollorna rullar igenom kabeln och ettorna lägger sig ner och glider igenom (kunde inte låta bli att vara lite ironisk B))

Det borde vara rätt uppenbart att det är dumheter. Självklart kan du få jordstörningar i en metallkabel, oavsett vad du tänker skicka för signal genom den. Däremot påverkar jordstörningen kanske inte signalen på samma sätt som i en analog signal (beroende på hur den skickas), störningen introduceras i ljudet senare.

Det är inte bara ettor och nollor (kodade i en elektrisk signal) som går igenom en digitalkabel, även störningar av olika slag kan ta sig in i signalväggen via en digital kabel som i exemplet ovan. Jag är dock säker på att den digitala signal som sändes genom HDMI kabeln var ”bit korrekt” trots störningen.

Yes, precis. :)

Kan störningar av det här slaget vandra igenom en USB kabel?

Självklart. Se ovan.

Jag har inte varit med om att få en ”Ground loop” när jag kopplat in en USB-kabel men rimligtvis borde det kunna ske. Det finns några andra typer av störningar som ofta nämns i det här sammanhanget. Jitter (tidsfel), radiofrekventa fält (RF) , elektromagnetiska fält (EM). I en tråd som jag läste nyligen så nämndes också något som kallas EMC. Har inte koll på vad det innebär.

EMC är elektromagentisk kompatibilitet, kort uttryckt ett sätt att definiera apparaters förmåga att utstå EM-störningar, och att inte störa andra apparater på samma vis. EM och RF är samma sak egentligen, RF är bara en del av EM-spektrat.

Citat hämtat ur ett ”whitepaper” som beskriver tekniken i Classe cp-800.

“The USB subsystem uses galvanic isolation to prevent noise from connected USB devices from coupling into the audio circuitry. This means that no direct electrical connection exists between the USB inputs and anything else inside the CP-800.”

Länk: http://www.classeaud...aper-final2.pdf

Låter intressant. Hur gör de det exakt? Dubbla optokonverterare? Transformatorsteg?

När jag läser pdfen dock så verkar det som att de kanske har överdrivit lite? Det står på ett annat ställe:
"USB circuitry is powered from its own galvanically isolated +5 V output, ensuring unwanted
noise cannot couple into the CP-800 audio circuits from USB-connected devices."
Separation av strömförsöjningen alltså, vilket borde ge ungefär samma effekt. Signalvägarna är nog fortfarande elektriska.

Oavsett vilket nu så hamnade vi plötsligt på prat om DAC, inte kabel. En dyr kabel leder jordbrum precis lika bra som en billig. En smart konstruerad DAC (eller vad för apparat som helst) kan dock kompensera för det.

Hur ligger det då till? Finns det hörbara skillnader mellan olika USB-kablar? Jag har ingen erfarenhet av att jämföra olika UBS-kablar men om jag gjorde en sådan test och upptäckte att det fanns skillnader så skulle jag börja söka efter fel/brister i anläggningen. Om man har en gammal DAC så tror jag att det är bättre att testa med en modern DAC med asynkront interface etc. än att köpa en dyr kabel.

Länkar till en tråd på ” euphonia-audioforum” som behandlare samma ämne. Jag är övertygad om att vissa av dom som skriver i tråden på ”euphonia-audioforum” har betydligt bättre kunskaper i ämnet än någon av dom som skrivit i tråden här på MHB ;)

Länk: http://www.euphonia-...topic=7766&st=0

Agreed. Läste bara första sidan av tråden, men det var inga större konstigheter.

#45

Postad 08 januari 2012 - 18:31

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Knappast, även om det finns en och annan som baserar sina påståenden inom universiums fysiska lagar. Det är mycket ormolja, placebo och prestige anda där, enligt mig.


Har du läst tråden? Självklart är det många inlägg med ”svammel” men det finns ett par inlägg som är riktigt bra. Ett av dom är skrivet av en kille som jobbar med tekniken och det tyckte jag var ganska informativit. Naturligtvis är det inte säkert att allt han säger är korrekt, så är det med alla inlägga i ett forum.

#46

Postad 08 januari 2012 - 19:12

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Självklart. Se ovan.

Det var tänkt som en retorisk fråga men det är helt ok att svara på den också :)


EMC är elektromagentisk kompatibilitet, kort uttryckt ett sätt att definiera apparaters förmåga att utstå EM-störningar, och att inte störa andra apparater på samma vis. EM och RF är samma sak egentligen, RF är bara en del av EM-spektrat.

Du har naturligtvis rätt i din beskrivning men killen på "euphonia-audioforum" använde en annan definition på begreppet EMC, bifogar texten nedan. Inlägget finns i mitten på sid 2, post 24.

"Sedan kommer slamkryparen in ... EMC. Även om man har tagit till storsläggan med USB-kort, bra kabel, DAC med buffert och lågjitter PLL - så kan EMC-problem ställa till det, dvs att det ligger överlagrat brus, klockrester från datorns interna CPU-klocka/minnesaccesser osv. Vad gör man åt det? Återigen, det är DAC:ens uppgift att filtrera bort det skräpet på ingången. Det kan vara så att man i kabeln gör det jobbet genom att lägga in ett bandpassfilter så att bara USB-datat kommer igenom - men man gör det jobbet mer effektivt i DAC:en."

Kan naturligtvis vara "svamel". Han beskriver det inte särskilt tydligt.

Låter intressant. Hur gör de det exakt? Dubbla optokonverterare? Transformatorsteg?

När jag läser pdfen dock så verkar det som att de kanske har överdrivit lite? Det står på ett annat ställe:
"USB circuitry is powered from its own galvanically isolated +5 V output, ensuring unwanted
noise cannot couple into the CP-800 audio circuits from USB-connected devices."
Separation av strömförsöjningen alltså, vilket borde ge ungefär samma effekt. Signalvägarna är nog fortfarande elektriska.

Det är marknadsföringsmaterial så dom har nog svängt till det lite. Vad jag förståt så har dom på något sätt isolerat USB enheten från övriga delar i förstärkaren men jag tror inte att dom har separat strömförsörjning för USB-enheten.

Oavsett vilket nu så hamnade vi plötsligt på prat om DAC, inte kabel. En dyr kabel leder jordbrum precis lika bra som en billig. En smart konstruerad DAC (eller vad för apparat som helst) kan dock kompensera för det.

Det är just det som är poängen. Om man upplever att man har störningar som kommer in via USB så är det bättre söka efter en bra DAC än att köpa dyra kablar för precis som du skriver så kan dyra kablar leda störningaren lika bra som billiga.

#47

Postad 08 januari 2012 - 19:24

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Du har naturligtvis rätt i din beskrivning men killen på "euphonia-audioforum" använde en annan definition på begreppet EMC, bifogar texten nedan. Inlägget finns i mitten på sid 2, post 24.

"Sedan kommer slamkryparen in ... EMC. Även om man har tagit till storsläggan med USB-kort, bra kabel, DAC med buffert och lågjitter PLL - så kan EMC-problem ställa till det, dvs att det ligger överlagrat brus, klockrester från datorns interna CPU-klocka/minnesaccesser osv. Vad gör man åt det? Återigen, det är DAC:ens uppgift att filtrera bort det skräpet på ingången. Det kan vara så att man i kabeln gör det jobbet genom att lägga in ett bandpassfilter så att bara USB-datat kommer igenom - men man gör det jobbet mer effektivt i DAC:en."

Kan naturligtvis vara "svamel". Han beskriver det inte särskilt tydligt.

Jag tror han menar rätt saker, men ja, lite konstigt formulerat kanske. "EMC-problem" är det ju på så vis att det är såna saker man tittar på när man pratar om EMC. EMC i sig är ju inte en störning, men "skräpet" som nämns är ju störningar som faller inom EMC.

Att prata om filter i kabeln är ju lite "fusk" också, en kabel med filter är inte bara "en kabel". Det är ett filter som ser ut som en kabel.

Det är marknadsföringsmaterial så dom har nog svängt till det lite. Vad jag förståt så har dom på något sätt isolerat USB enheten från övriga delar i förstärkaren men jag tror inte att dom har separat strömförsörjning för USB-enheten.

Jo, men det är ju precis det som står. Att USB-kretsarna har en egen 5-volt från nätagget, separat från 5-volten till resten. Däremot står det inget om jordplanet, som antagligen är delat.

#48

Postad 08 januari 2012 - 19:49

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Att prata om filter i kabeln är ju lite "fusk" också, en kabel med filter är inte bara "en kabel". Det är ett filter som ser ut som en kabel.

Jo, det kan man se som fusk. Samtidigt kan det ge "kabelvännerna" vatten på kvarn. Kan man filtrera med en kabel så kan man ta bort sådant som inte ska vara med i signalvägen. ( = dyr kabel)

Jo, men det är ju precis det som står. Att USB-kretsarna har en egen 5-volt från nätagget, separat från 5-volten till resten. Däremot står det inget om jordplanet, som antagligen är delat.

Ja, men i rubriken står det "Four Supplies in One" vilket jag tolkar som att det är ett nätaggrigat men dom vill beskriva det som att det finns fyra "logiska" nätaggrigat, dvs. fyra avskärmade utgångar. Jag har dock svårt att förstå hur utgångarna är avskärmade men det är inte ovanligt att man i marknadsföringsmaterial börjar prata om flera olika logiska enheter när det i själva verket är en fysisk enhet. (Det är i alla fall vanligt inom mjukvarubranschen.)

#49

Postad 08 januari 2012 - 20:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 321 inlägg
  • 0

Har du läst tråden? Självklart är det många inlägg med ”svammel” men det finns ett par inlägg som är riktigt bra. Ett av dom är skrivet av en kille som jobbar med tekniken och det tyckte jag var ganska informativit. Naturligtvis är det inte säkert att allt han säger är korrekt, så är det med alla inlägga i ett forum.

Jag är väl medveten om det forumet.
Konstigt att det är med en så simpel och bandbreddmässigt liten signal som hifi ljud som ständigt får dessa kablar att sluta fungera som de skall, när dom dag ut och dag in fungerar utan ett enda problem med klart mer krävande signaler.
Blindtest säger jag :)

#50

Postad 08 januari 2012 - 21:07

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Ja, men i rubriken står det "Four Supplies in One" vilket jag tolkar som att det är ett nätaggrigat men dom vill beskriva det som att det finns fyra "logiska" nätaggrigat, dvs. fyra avskärmade utgångar. Jag har dock svårt att förstå hur utgångarna är avskärmade men det är inte ovanligt att man i marknadsföringsmaterial börjar prata om flera olika logiska enheter när det i själva verket är en fysisk enhet. (Det är i alla fall vanligt inom mjukvarubranschen.)

Att ha en fysisk nätdel med separata utgångar på 5V är inga konstigheter, vanliga dator-nätagg gör likadant (både på 5V och 12V, dessutom är det ju separata utgångar med olika spänning också). Det är inte logiska enheter på samma sätt som i mjukvara, det är verkligen fysiskt åtskilt. Fast i samma nätdel.

Men just den DACen är ju väldigt OT, så vi kanske ska lägga ner det spåret. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.