Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bäst ljudkvallitet med MA RX8 och Onkyo 3007, Bi-amp, Bi-wire eller bara va

122 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 03 January 2012 - 18:18

Bladman
  • Bladman
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Sitter idag med en Onkyo 3007:a och ett par Monitor Audio RX8:or samt tillhörande surround och center.

Har idag en äldre tara labs kabel till frontarna och funderar på att byta ut den och undrar då vad som skulle ge mig störst lyft? Bi-wire, Bi-ampning eller bara en dyrare "2-ledar" högtalarkabel?

Har kollar på dessa och det är i den här prisklassen jag vill ligga i.

Bi-wire:
VAN DEN HUL The TEATRACK HYBRID
http://www.hifiklubb...kabel_kraem.htm

Bi-ampning eller bara en dyrare "2-ledar" högtalarkabel:
VAN DEN HUL The CS-122 HYBRID
http://www.hifiklubb...kabel_kraem.htm

Audioquest TYPE4
http://www.ljudmakar...t_id=157&menu=1

Väldigt tacksam för svar, speciellt snabba svar, då jag eventuellt ska handla imorgon! Tack på förhand! Mvh Wille

Postad 03 January 2012 - 18:40

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Inte Bi-Ampa med samma förstärkare iaf, detta är ej att föredra, eftersom samma trafo används.

Bi-Wire kan du dock testa, resultatet är olika, från system till system.. små skillnader/nyanser på olika högtalare, det handlar om hur filtret är anpassat och hur "Jumpers" ser ut på högtalaren.

Hur tycker du att det låter idag? och hur vill du forma ljudet?, när du vet det, så väljer du kablar utefter hur du vill forma ljudet..

Redigerat av dallan1981, 03 January 2012 - 18:45.

Postad 03 January 2012 - 19:17

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Har idag en äldre tara labs kabel till frontarna och funderar på att byta ut den och undrar då vad som skulle ge mig störst lyft? Bi-wire, Bi-ampning eller bara en dyrare "2-ledar" högtalarkabel?

Mitt tips är att behålla tara kablarna. Ser ingen förbättring med någon av de förslagen du gav, mer än det kostar pengar i onödan.

Postad 03 January 2012 - 22:06

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...hur vill du forma ljudet?, när du vet det, så väljer du kablar utefter hur du vill forma ljudet..

Förmodligen dagens luddigaste snömos. Hur tänkte du när du skrev det där? :)

Postad 04 January 2012 - 01:36

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Förmodligen dagens luddigaste snömos. Hur tänkte du när du skrev det där? :)

Du måste ju vara fullkomligt luddig som ett snömos!

Vi har ett par högtalare och en cd spelare och en förstärkare, alla kopplade med Supras kablar tex (signal, ström, högtalarkablar)
Sen har vi samma system kopplat med tex Transparent kablar ur serie "Plus" tex (signal, ström, högtalarkablar)

Skillnaden är väldigt hörbar!

Och om vi tar ovanstående system med tex Chord kablage så låter systemet på ett tredje sätt! och tar vi Nordost kablage så låter det på ett fjärde sätt osv osv osv, sen så låter även alla olika kablar i respektive märke fast olika modeller oxå olika.

Och det är på detta sätt du kan "forma/färga" ljudet på olika sätt, alltså utefter vilket kablage/kablar du väljer att använda.

Mvh

Micke

Redigerat av AlexanderE, 05 January 2012 - 17:19.
Inlägg redigerat enligt reglerna/AlexanderE

Postad 04 January 2012 - 07:16

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Fattar du inte det eller inte visste det eller inte ens har testat olika kablar eller har så dålig jävla hörsel att du inte hör skillnader så tycker jag att det är ytterst konstigt att du sysslar med HiFi.... för du gör väl det!!??

Han behöver inte ha dålig hörsel alls utan snarare inte har lika lätt att inbilla sig skillnader. Det krävs ju inte mycket för att transportera en ljudsignal utan hörbar påverkan.

Postad 04 January 2012 - 08:45

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
3007 kan du väll bryggkoppla? Gör det så får du mer kräm till frontarna. Sen köper du någon bättre "vanlig" kabel + jumpers och tar bort blecken mellan ingångarna.

Postad 04 January 2012 - 09:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Kanske kablarna påverkar signalen på något vänster då? ;) nejnej, i know.

Postad 04 January 2012 - 11:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

3007 kan du väll bryggkoppla? Gör det så får du mer kräm till frontarna. Sen köper du någon bättre "vanlig" kabel + jumpers och tar bort blecken mellan ingångarna.

Av vilken anledning skulle han få mer kräm att bryggkoppla den?

Postad 04 January 2012 - 14:31

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Varför inte bara testa ? Jag tycker Bi-amp gjort en viss skillnad de gånger jag testat ivf...

Postad 04 January 2012 - 14:33

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Du måste ju vara fullkomligt luddig som ett snömos!

Vi har ett par högtalare och en cd spelare och en förstärkare, alla kopplade med Supras kablar tex (signal, ström, högtalarkablar)
Sen har vi samma system kopplat med tex Transparent kablar ur serie "Plus" tex (signal, ström, högtalarkablar)

Skillnaden är väldigt hörbar!

**** vad människor som du är inskränkta i sin TRO!

Patetiska "!"#"&¤#%¤#¤%¤/&()!

Mvh

Micke

haha. Det där skrev du bara för att få lite liv i tråden.

"Väldigt hörbar skillnad"?
Patetiska?

Tycker Herr Karlsson satte huvet på spiken, vissa har inte lika lätt att inbilla sig saker...
Det är patetiskt enligt mig att tro att man kan forma ljudet via ett par kablar som har till uppgift att leda ström.
Vill man ha strömrenare och finare kablar av estetiska skäl är det helt ok för mig men...

Redigerat av Falcy, 04 January 2012 - 14:35.

Postad 04 January 2012 - 16:21

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

haha. Det där skrev du bara för att få lite liv i tråden.

"Väldigt hörbar skillnad"?
Patetiska?

Tycker Herr Karlsson satte huvet på spiken, vissa har inte lika lätt att inbilla sig saker...
Det är patetiskt enligt mig att tro att man kan forma ljudet via ett par kablar som har till uppgift att leda ström.
Vill man ha strömrenare och finare kablar av estetiska skäl är det helt ok för mig men...

Det får stå för dig, och du får tro detta om du vill.

Det jag skrev högre upp i tråden står jag för.

Om man påstår att olika kablar inte låter olika så har man verkligen inte testat detta.

Ja det är en "väldigt hörbar skillnad" på återgivningen mellan tex en Transparent MusicWave Plus och en Audioquest K2, bara för att nämna ett exempel.

Och du är välkommen att tro och tycka precis vad du vill om Karlssons tro.. men det är absolut inget som jag bryr mig om. (Ni har rätt till eran tro, även fast den inte stämmer överens med verkligheten och kablars ljudpåverkan.)

Redigerat av dallan1981, 04 January 2012 - 16:25.

Postad 04 January 2012 - 16:24

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Det får stå för dig, och du får tro detta om du vill.

Det jag skrev högre upp i tråden står jag för.

Om man påstår att olika kablar inte låter olika så har man verkligen inte testat detta.

Ja det är en "väldigt hörbar skillnad" på återgivningen mellan tex en Transparent MusicWave Plus och en Audioquest K2, bara för att nämna ett exempel.

Yes, ok, jag ska inte ta ifrån dig dina upplevelser men att kalla alla andra för patetiska jävlar bara för att vi inte håller med är inte ok, enligt mig.

:)

Postad 04 January 2012 - 18:04

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Av vilken anledning måste det vara så? Det kan ju vara så att man testat och inte upplevt någon skillnad.

Postad 04 January 2012 - 18:14

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Av vilken anledning måste det vara så? Det kan ju vara så att man testat och inte upplevt någon skillnad.

Precis det som jag har skrivit, vissa har dålig hörsel... även om jag i 9 fall av 10 vågar påstå att även 9 av 10 personer ALDRIG ens har testat och lyssnat efter ljudskillnader olika kablar emellan!

Postad 04 January 2012 - 18:24

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Precis det som jag har skrivit, vissa har dålig hörsel... även om jag i 9 fall av 10 vågar påstå att även 9 av 10 personer ALDRIG ens har testat och lyssnat efter ljudskillnader olika kablar emellan!

Möjligt, men det finns en till anledning, som jag tog upp (att de inte inbillar sig lika lätt). Och ser man till empirin när det gäller tester och mätningar så är risken extremt hög att det är inte deras hörsel som är dålig utan snarare att upplevelsen som vissa får av kablar beror på andra saker än fysiska verkliga skillnader.

Postad 04 January 2012 - 18:29

Unregistered6c9772c4
  • Unregistered6c9772c4
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Hej,

Jag måste bara fråga.. hur kan jumpers påverka ljudet?

Postad 04 January 2012 - 20:26

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Möjligt, men det finns en till anledning, som jag tog upp (att de inte inbillar sig lika lätt). Och ser man till empirin när det gäller tester och mätningar så är risken extremt hög att det är inte deras hörsel som är dålig utan snarare att upplevelsen som vissa får av kablar beror på andra saker än fysiska verkliga skillnader.

Jag håller inte med, vi kommer inte längre.

Hej,

Jag måste bara fråga.. hur kan jumpers påverka ljudet?

Tex kan ett Jumpersbläck låta väldigt olikt mot vad en Audioquest K2 kabel gör, likadant som en viss kabel låter olika mot en viss annan kabel.

Ps. var du ironisk i din fråga? eller var din fråga seriöst ställd?

Postad 04 January 2012 - 20:31

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Kan ju tillägga för folket som inte VILL förstå det jag beskriver och påstår...

...Att skillnaderna kablar emellan är ofta relativt små, och det är främst dom små nyansskillnaderna man styr med hjälp av olika kablage.

Men i vissa fall så gör även kablars påverkan på ljudet betydliga ljudmässiga skillnader.

Postad 04 January 2012 - 22:53

Unregistered6c9772c4
  • Unregistered6c9772c4
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Dallan1981 Min fråga var seriös, är inte riktigt med på hur en kabel/jumpers kan påverka/ändra ljudkaraktär. Har dock ingen erfarenhet så jag kan varken säga att du har rätt eller fel.

Postad 04 January 2012 - 23:18

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Kan ju tillägga för folket som inte VILL förstå det jag beskriver och påstår...

...Att skillnaderna kablar emellan är ofta relativt små, och det är främst dom små nyansskillnaderna man styr med hjälp av olika kablage.

Men i vissa fall så gör även kablars påverkan på ljudet betydliga ljudmässiga skillnader.

Du måste ha glömt att det är nästan till 100 % andra kablar inbyggda i högtalarna än dom du använder. Hur kommer det sig att inte ljudet ändras till deras så kallade karaktär när signalen väl kommer till dessa kablar?

Postad 04 January 2012 - 23:32

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Dallan1981 Min fråga var seriös, är inte riktigt med på hur en kabel/jumpers kan påverka/ändra ljudkaraktär. Har dock ingen erfarenhet så jag kan varken säga att du har rätt eller fel.

Ok.

Ah just dom korta bläcken eller Jumpers som man har mellan terminalerna på en högtalare gör ju inte lika stor skillnad som ett par 3m kablar gentemot ett par andra 3m kablar (Från förstärkaren till högtalarna), däremot så anser vissa att om man kopplar sina högtalare med en viss kabel (i single wire utförande) så vill man ha samma kabel mellan terminalerna (Jumpers) istället för tex ett guldpläterat bläck.

Detta för att ha samma signalväg för strömmen ända till delningsfiltret, så att tex basen inte förses med strömmen från tex AQ kabeln, och diskant/mid förses med strömmen som först måste passera bläcken... dvs skillnader i signalvägen.

Postad 04 January 2012 - 23:36

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Du måste ha glömt att det är nästan till 100 % andra kablar inbyggda i högtalarna än dom du använder. Hur kommer det sig att inte ljudet ändras till deras så kallade karaktär när signalen väl kommer till dessa kablar?

Jah det är klart det är andra kablar i 99% av fallen inuti högtalarna, men det är ju INTE detta vi diskuterar!

Utan det är ju hur signalen färdas mellan förstärkare och högtalare i HÖGTALARKABELN!, och hur den färgas beroende på kabelval den biten.

F*n se till att låna hem en AQ kabel med silver ledare på 3m, och låna hem en Transparent koppar kabel på 3m, över en helg och sätt dig ner och LYSSNA!.... SEN! kan du förklara för mig hur du och DINA öron uppfattar det jag förklarar här, ok!?

Postad 05 January 2012 - 00:34

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Jag har någon AQ kabel nu sen drygt ett år men ingen skillnad mot min förra som var från kjellco.

Postad 05 January 2012 - 01:15

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Sen vill jag tillägga en övrig sak till er andra lite mer normala folk.

Att det här med kablars inverkan på ljudet i en anläggning är ju olika från anläggning till anläggning, övrig utrustning osv.

Tex, ett dåligt akustisk vardagsrum med Centrumhögtalare och en Onkyo 508, kan inte förmedla nyansskillnader i ljudet eller låter sig "formas" såpass hörbart pga av att du använder dig utav en specifik kabel.

Men däremot i ett dedikerat lyssningsrum, akustikbehandlat, med påkostade och "neutrala" produkter (källa, förstärkare, högtalare) så urskiljer man väldigt lätt olika kablars påverkan på ljudet.

Dom tre främsta kablarna som är enklast att forma ljudet väl hörbart med är: Strömkablar, Signalkablar och Högtalarkablar.

Postad 05 January 2012 - 02:54

Unregistered22236fa5
  • Unregistered22236fa5
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Roande :)

Postad 05 January 2012 - 03:00

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Ah :)

Att starkt påstå att kablar inte färgar ljudet på olika hörbara sätt, utan att aldrig ens ha testat det eller att man sitter på ett system för 5000kr och tror att man vet vad HiFi handlar om är ju så extremt befängt!

Allt! i HiFi Kedjan gör skillnad! detta gäller definitivt även kablar!

Redigerat av dallan1981, 05 January 2012 - 03:03.

Postad 05 January 2012 - 07:19

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag håller inte med, vi kommer inte längre.

Det är inget att hålla men om eller ej. Det är ett faktum som bygger på de empiriska kontrollerade tester som gjorts.

Men däremot i ett dedikerat lyssningsrum, akustikbehandlat, med påkostade och "neutrala" produkter (källa, förstärkare, högtalare) så urskiljer man väldigt lätt olika kablars påverkan på ljudet.

Mitt rum är rejält akustikbehandlat och prylarna är högklassiga och neutrala, men ändå så finner jag ingen skillnad mellan vanliga kablar.

Postad 05 January 2012 - 10:39

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Mitt rum är rejält akustikbehandlat och prylarna är högklassiga och neutrala, men ändå så finner jag ingen skillnad mellan vanliga kablar.

Har du testat PAD? Vore kul att se om du upplevde någon skillnad. Detta sagt utan någon som helst dold agenda eller elakt uppsåt. ;-)

Postad 05 January 2012 - 11:30

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
PAD är faktiskt ett par kablar jag och en kompis testa för länge sedan. Han fick låna dem av en annan kille och jag vill minnas att de hade fått "nytt vatten" och nypriset var en bit över 10K. Märkte inte av någon skillnad mot de 2,5 mm kablarna jag hade.
Vill bara minnas att jag en enda gång upplevt en skillnad (utan att verifiera den blint), det var när kabelstumparna hade oxiderat ganska rejält. Klippte bort en bit och vips, så upplevde jag en förbättring.

Postad 05 January 2012 - 15:08

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Högtalarkablar tvekar jag om då när jag kopplat ena högtalaren med supra 2.5 och den andra med RKKJ lätt kunde höra att högtalarna spelade olika.

Att strömkablar skulle göra skillnad....jodå, det gör dom. Dom drar ofta inte till sig damm så lätt då de är skärmade, men inget annat :)

Postad 05 January 2012 - 15:31

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1032 inlägg
  • 0
Om det nu finns skillnader i nyanser mellan olika kablar, varför kan då dessa enbart höras om kabeln man jämför med är dyr? Borde inte kabelns uppbyggnad och vilka material man använt spela större roll än vad det står på prislappen? Vad skiljer t.ex. en dyr aq kabel från en billigare?

Postad 05 January 2012 - 15:33

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
Ännu roligare blir det när man öppnar talaren och kollar kablaget till elementen.

Detta är nonsens punkt

Postad 05 January 2012 - 15:42

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0

Ah :)

Att starkt påstå att kablar inte färgar ljudet på olika hörbara sätt, utan att aldrig ens ha testat det eller att man sitter på ett system för 5000kr och tror att man vet vad HiFi handlar om är ju så extremt befängt!

Allt! i HiFi Kedjan gör skillnad! detta gäller definitivt även kablar!

+1 på det.
Ett system kan aldrig låta bättre än den svagaste länken.

Postad 05 January 2012 - 15:49

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1032 inlägg
  • 0
Om man nu köper att en kabel kan färga ljudet. Vad är det som säger att en dyr kabel ger ett mer korrekt ljud? En konstigt och avancerat uppbyggd kabel borde ju färga ljudet mer än en vanlig kopparkabel.

Postad 05 January 2012 - 16:20

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Ellära är något som kabelkramare sällan har så bra koll på ;)

Postad 05 January 2012 - 16:41

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0
Det är väl inte så konstigt att en kabel kan färga ljudet. En kabel är både en resistans, induktans och kapacitans. Har man mycket eller lite av de senare två kommer signalen att fasvirdas och denna vridning kommer att vara olika i olika frekvenser.

Jag har inte lekt med olika kablar sedan 1994 och min första Sony Dolby Pro Logic förstärkare (3500 kr) och ett par TDL NFM (1800 kr) som högtalare. Med den kombinationen var det mycket stor skillnad mellan ett par tjocka fintrådiga högtalarkablar och ett par mycket tunnare men med grövre trådar. De tunnare lät klart bättre.

Undrar om alla de som med säkerhet uttalar sig om kablar verkligen har provat själva eller bara tror att det inte kan spela roll?

Postad 05 January 2012 - 16:50

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
min supra och rkkj är inte så dyra :)

Om det nu finns skillnader i nyanser mellan olika kablar, varför kan då dessa enbart höras om kabeln man jämför med är dyr? Borde inte kabelns uppbyggnad och vilka material man använt spela större roll än vad det står på prislappen? Vad skiljer t.ex. en dyr aq kabel från en billigare?

Postad 05 January 2012 - 17:12

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Mitt tips är att behålla tara kablarna. Ser ingen förbättring med någon av de förslagen du gav, mer än det kostar pengar i onödan.

+1
Jag hade nog definitivt lagt pengarna på något annat. Högtalaruppgradering, lite akustikfix, ungefär vad som helst är nog en bättre investering än en kabeluppgradering i det här fallet. :)

Postad 05 January 2012 - 17:21

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Jag gillar inte tonen som vissa har i den här tråden, jag tror att ni själva känner själva vilka som bör ta åt sig. Kan man inte uppträda vårdat så har man inte här att göra. Bättre kvalitet på inlägg och diskussion annars kommer andra åtgärder att vidtas.

Postad 05 January 2012 - 17:30

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det är väl inte så konstigt att en kabel kan färga ljudet.

Att en kabel kan färga ljudet är inte samma sak som att de flesta gör det. Det betyder inte heller att det är speciellt svårt eller dyrt att bygga en kabel som inte färgar hörbart.
Det finns ju tester och mätningar som en medlem här, Ageve, gjort på en 29 kr biltema kabel typ.

Postad 05 January 2012 - 18:14

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Det är inget att hålla men om eller ej. Det är ett faktum som bygger på de empiriska kontrollerade tester som gjorts.

Vad menar du med "finner ingen skillnad mellan vanliga kablar"? kan du nämna de exakta modellnamnen på de olika kablar du seriöst har testat i din anläggning.

Postad 05 January 2012 - 18:28

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Ännu roligare blir det när man öppnar talaren och kollar kablaget till elementen.

Detta är nonsens punkt

I dina högtalare eller?

I mina tex sitter det en silver/koppar ledad "Real Cable" kabel som anses väl påkostad som inre kablage.

Och det spelar inte ngn roll i sammanhanget, eftersom vi pratar om högtalarkablarna mellan förstärkare och högtalare!

Det är väl inte så konstigt att en kabel kan färga ljudet. En kabel är både en resistans, induktans och kapacitans. Har man mycket eller lite av de senare två kommer signalen att fasvirdas och denna vridning kommer att vara olika i olika frekvenser.

Jag har inte lekt med olika kablar sedan 1994 och min första Sony Dolby Pro Logic förstärkare (3500 kr) och ett par TDL NFM (1800 kr) som högtalare. Med den kombinationen var det mycket stor skillnad mellan ett par tjocka fintrådiga högtalarkablar och ett par mycket tunnare men med grövre trådar. De tunnare lät klart bättre.

Undrar om alla de som med säkerhet uttalar sig om kablar verkligen har provat själva eller bara tror att det inte kan spela roll?

+1

Tack, det finns verkligen även förståndigt folk här på forumet.

Redigerat av AlexanderE, 05 January 2012 - 18:33.

Postad 05 January 2012 - 18:32

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Sen så har AQ flertalet olika konstruktioner och skärmningar, och uppbyggnad av ledare och kabeln som helhet...gå in och LÄS på deras hemsida om vill veta mer (Tragiskt att DU INTE ENS redan hade gjort det!)

Ja just det. För informationen på tillverkarnas hemsida är ju alltid trovärdiga till tusen.(Gäller oavsett tillverkare givetvis)

Postad 05 January 2012 - 18:38

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Och det spelar inte ngn roll i sammanhanget, eftersom vi pratar om högtalarkablarna mellan förstärkare och högtalare

Om man nu vill, och om det nu funkar som du påstår, så måste det väl vara bättre och billigare att modda kablaget i talaren, eftersom man då kan använda en kortare kabel, så då kanske det räcker med 1m kabel för 10000:- till ett par talare? Eller vad säger du?

Varför skulle man inte kunna göra samma sak inne i talaren istället för mellan talare och stärkare? Givetvis kan man det, med precis samma resultat, noll.
Då förstår säkert vart jag vill komma...
Kan man påverka ljudet utanför talaren kan man med all säkerhet göra det även inuti.

Postad 05 January 2012 - 18:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Vad menar du med "finner ingen skillnad mellan vanliga kablar"? kan du nämna de exakta modellnamnen på de olika kablar du seriöst har testat i din anläggning.

Ja, vanliga kablar som inte har en "låda på magen" t ex. Kommer inte ihåg modellnamnen, lägger inte sånt på minne, speciellt inte när det inte gav mig något.

Postad 05 January 2012 - 18:41

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Ja, vanliga kablar som inte har en "låda på magen" t ex. Kommer inte ihåg modellnamnen, lägger inte sånt på minne, speciellt inte när det inte gav mig något.

Haha, förstår du hur dina påståenden ser ut efter ett sådant här svar?

Haha :D

Postad 05 January 2012 - 18:42

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Jag vill ha en kabel med låda på magen, men bara om den innehåller korv!!!??? (för just nu är jag hungrig som bara den) :)

Postad 05 January 2012 - 18:42

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Du måste lida av ngt... :blink:

Jag lida av något? Ja det gör jag kanske, men inget som hör hit. Kritisk till tillverkarnas egen information och magi, det är jag. Så då lider jag kanske av att vara för kritisk...

Men eftersom du uppenbarligen tror på allt en tillverkare skriver på sin hemsida så har du gjort bort dig rätt duktigt här. Lättlurad.

Postad bild
Stålgalge.

Redigerat av Falcy, 05 January 2012 - 18:45.

Postad 05 January 2012 - 18:47

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Okej allihopa, nu lägger vi ner det här och återgår till topic. Dallan1981 har nu fått ett par dagar på sig att tänka över sitt beteende här på forumet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.