Postad 14 September 2012 - 10:34
Postad 14 September 2012 - 10:39
Postad 14 September 2012 - 10:39
Postad 14 September 2012 - 10:58
Jag har inte varit på alla ännu, men jag kan varmt rekommendera Filmpalatset i Bromölla. Om den klarar 4K i 48 fps vet jag inte. Men grymt ljud är det!
+:ar Filmpalatset i Bromölla, nyligen renoverad för en stor summa och var redan innan det en riktigt bra bio. Har vunnit "bästa bio" förrut, vet dock inte hur längesedan det var.
Postad 14 September 2012 - 12:21
Skulle jag se Bilbo på bio hade det nog varit där.
http://www.sf.se/bio...n/<br /><br />Royal i Malmö samt Biostaden i Nyköping skall väl också vara väldigt stora i duken åtminstone. Dock aldrig besökt någon av dom.
Postad 14 September 2012 - 12:22
Postad 14 September 2012 - 12:36
Får väl ge största salongen ett försök också.
Men bio är bäst hemma!
Postad 14 September 2012 - 13:46
4K däremot är ju en annan historia. Det borde vara tekniskt möjligt. Tyvärr inte på Bromölla för de har bara en 2K-projektor. Men Rigoletto och Sergel 1 i Stockholm, Royal i Malmö, Spegeln i Uppsala, FS4 (tror jag) i Umeå och 1an/2an på Bergakungen i Gbg har 4K-projektorer från Barco. Men inte den nya Dolby DSS220 (filmserver) som krävs, vad jag vet....
/ j
Postad 14 September 2012 - 13:59
Jag är förtjust i Spegeln i Uppsala. Det brukar oftast vara vettig ljudvolym så att man slipper öronproppar men trots det bra tryck. Däremot är det väldigt tydligt att Spegeln har sämre upplösning/detaljrikedom i ljudet om man jämför med nyrenoverade biografer som Rigoletto i Stockholm.
Sergel 1 är en favoritsalong, även 2an är bra.
Royal i Malmö har jag inte varit på efter renoveringen. Innan var det jäkligt bra. Förhoppningsvis är det inte sämre nu.
VIP-salongen i Göteborg har bra ljud och bild.
Men...
Vid 2D är nog de flesta hemmabioanläggningar här på minhembio bättre än bio. Detta p.g.a. de förskräckliga silverdukarna som installerats för att få högre ljusstyrka vid 3D-visningar. Silverduken dödar allt vad svärta och dynamik heter... När jag såg Dark Knight Rises på Spegeln i Uppsala trodde jag att något var fel. Bilden påminde om min gamla 37" Dell-TV från 2004. Urk säger jag bara!
/ j
Redigerat av Unregisteredbde15c46, 14 September 2012 - 13:59.
Postad 14 September 2012 - 14:02
Såg The Dark Knight där och det var en riktigt bra salong med bra med benutrymme etc.
Postad 14 September 2012 - 14:08
Var imo mycket bra ljud, bild och sköna stolar.
Postad 14 September 2012 - 16:02
Postad 14 September 2012 - 16:34
Har inte varit på Rigoletto 1/Stockholm än efter att de byggt om men Filmpalatset i Bromölla är bra, vet dock inte deras spec. på utrustningen.
Såg The Dark Knight där och det var en riktigt bra salong med bra med benutrymme etc.
Bromölla har QSC-högtalare och slutsteg. 21"-subwoofers (!) och fyrvägshögtalare i fronten. Surrounderna tror jag fortfarande är gamla JBL (dock fullt tillräckligt bra!). Processorn är även den från QSC och filmservern är Dolby DSS200. Projektorn är Barcos 2K-modell.
SF har samma QSC-system som Bromölla i sina nyrenoverade/nybyggda salonger (t.ex. Salong 1 på nya filmstaden i västerås). Anledningen till att QSC tar över efter JBL i alla svenska salonger tror jag beror på att Videvox dominerar som biokonsult i Sverige och de förespråkar QSC numera...
Royal i Malmö är ett undantag. De har ett svensktillverkat högtalarsystem efter renoveringen. Har inte hört det själv, men det ska vara grymt.
/ j
Postad 14 September 2012 - 19:13
Postad 15 September 2012 - 11:04
Kommer ihåg när avtalet sades upp första gången. Jag jobbade på en THX-certifierad biograf och en dag kom en snubbe från Videvox och skulle stjäla mitt kära THX-delningsfilter. Jag fick uppdraget att skruva ner alla skyltar... Sen fick vi ett "motsvarande" filter, men det lät piss i jämförelse. Gjorde rätt många försök att finjustera det för att återfå lite av känslan från THX-filtret men det gick inte.
Och det märktes på besökarna att de inte var lika nöjda efter filmerna... Nåt halvår senare skulle skyltarna upp igen - SF hade tagit tillbaka THX-licensen. Kort därefter slutade jag jobba på bion men var en frekvent besökare under några år. Sen försvann THX igen, och sen dess har det inte kommit tillbaka. Jag upplever att den salongen låter klart sämre idag än den gjorde på THX-tiden, så nog är det inte bara massa pengar för en trailer innan filmen...
Angående baffelväggar är det si och så på den punkten. F.d. THX-salonger har fortfarande välbyggda baffelväggar. Men jag har sett salonger där det bara är en träställning bakom duken med högtalare som inte sitter monterade i en baffelvägg. Det kan givetvis också funka, men då upplever man mycket tydligare att det är tre högtalare som spelar bakom duken.
De största problemen i vårt avlånga lands biosalonger (särskilt de som inte varit THX-klassade) något generaliserat är:
a) dålig akustik vilket ger på tok för lång efterklang. Det blir svårt att höra dialogen och basen runt 100hz dominerar alla andra register.
b.) underdimensionerade ljudanläggningar som spelas på tok för högt med plågsam distorsion som följd, särskilt i mellanregistret - glöm inte öronproppar
c) silverdukar som ger högre ljus vid 3D men som totalt förstör svärtan och kontrasten vid 2D
d) dåligt konfigurerade subtitles - på tok för stora och knallvita vilket ytterligare försämrar svärta och kontrast samt distraherar från filmupplevelsen.
e) jobbiga biobesökare som prasslar, snackar och stör
Annars kan bio vara riktigt bra.
/ j
Redigerat av Unregisteredbde15c46, 15 September 2012 - 11:06.
Postad 16 September 2012 - 12:30
Uppskattas.
Postad 16 September 2012 - 14:27
Och på frågan om vilken biograf som är Sveriges bästa...
Jag är förtjust i Spegeln i Uppsala. Det brukar oftast vara vettig ljudvolym så att man slipper öronproppar men trots det bra tryck. Däremot är det väldigt tydligt att Spegeln har sämre upplösning/detaljrikedom i ljudet om man jämför med nyrenoverade biografer som Rigoletto i Stockholm.
Sergel 1 är en favoritsalong, även 2an är bra.
Royal i Malmö har jag inte varit på efter renoveringen. Innan var det jäkligt bra. Förhoppningsvis är det inte sämre nu.
VIP-salongen i Göteborg har bra ljud och bild.
Men...
Vid 2D är nog de flesta hemmabioanläggningar här på minhembio bättre än bio. Detta p.g.a. de förskräckliga silverdukarna som installerats för att få högre ljusstyrka vid 3D-visningar. Silverduken dödar allt vad svärta och dynamik heter... När jag såg Dark Knight Rises på Spegeln i Uppsala trodde jag att något var fel. Bilden påminde om min gamla 37" Dell-TV från 2004. Urk säger jag bara!
/ j
Royal är ännu bättre efter renoveringen. De kastade ut ca 200 stolar så det är mycket bättre plats nu.
Ljudet är bra när det inte är för högt vilket det blir ibland.
Enda biografen jag besöker numera.
Redigerat av Unregistereddc471864, 16 September 2012 - 14:30.
Postad 16 September 2012 - 20:37
Finns inget som slår "betongbunkern", dvs. Bergakungen i Göteborg.
Finns det något bra med "betongbunkern"?
Helt felplacerad i stan, trist foajé och halvtaskig bild (har inte varit på alla salonger visserligen).
Postad 16 September 2012 - 22:24
Helt felplacerad i stan, trist foajé och halvtaskig bild (har inte varit på alla salonger visserligen).
ge exempel på nått bättre istället
Postad 17 September 2012 - 07:54
Tycker placeringen är perfekt. Tillräckligt nära för att det är lätt att ta sig dit både med kollektivtrafik och parkering (typ heden) samt att det ändå är tillräckligt långt ifrån typ Avenyn och kungsportsplatsen för att det inte ska vara allt för mkt trängsel.
Postad 17 September 2012 - 20:28
ge exempel på nått bättre istället
Kanske jag borde ha gjort efter hur stödstrumpan uttryckte sig.... men det är svårt. Draken har ju en viss elegans i alla fall och biopalatset ligger innanför vallgraven med jämförbar bild på salong 6.
Postad 01 November 2012 - 15:35
Skandal att dom på sin egen hemsida inte kan visa en enda bild eller berätta nått om bion.
Filmpalatset i Bromölla hade oerhört detaljerad info på sin hemsida förut, vet inte varför de inte har det nu. Den har nog varit borta sedan de lade upp sin nya hemsida. Men salongen är så vitt jag vet fortfarande THX-klassad.
Det bästa är att man ser perfekt från i princip alla platser, och man har väldigt bra benutrymme. Man kan sträcka på benen ordentligt, och störs inte nämvärt om någon måste gå förbi.
Postad 01 November 2012 - 15:51
Postad 01 November 2012 - 15:55
Kommer inte ihåg att bio va så hääär dåligt men tror mina krav höjts ganska mycket sedan jag själv skaffat surround. Såg helt ärligt fram emot att gå på bio då jag inte vart på typ 1 år men nu ser jag ingen anledning att gå mera i Gbg. Man fick dessutom väldigt ont i knäna av det trånga benutrymmet.
Hade vart kul att se filmer i lite andra salonger i landet t.ex. Bromölla. Är också en som väldigt gärna vill se The Hobbit i 4k/48Hz med bra ljud. Hade lätt kunnat lägga 200 spänn om det är en grym salong.
Postad 03 November 2012 - 18:23
Såg Skyfall på Bergakungen salong 2 härom dagen. Bilden var kass som fan. Seriöst helt suddig. Det enda som imponerade *ibland* i upplevelsen alls var basen. Mellanregistret var åt ****. Vet inte vad de har för skräp i den salongen. Och dessutom spelar de på tok för högt.
Bergakungen 1 och 2 är välutrustade salonger som borde låta bra och ha skarp bild. Tror att båda har 4K-projektorer (dock kör de fortfarande 2K-film på dessa pga distributionstrassel). Ljudutrustningen är högtalare, slutsteg och processorer från QSC. Jag personligen föredrog de gamla JBL-systemen som satt i de flesta av SFs f.d. THX-klassade salonger. QSC är lite för hårda i ljudet och det blir snabbt påfrestande på hög volym. Med JBL/LAB-gruppen kunde man spela hur högt som helst, iaf i den THX-salong där jag jobbade.
Det absolut största problemet på SF just nu är de förbannade silverdukarna som totalt förstör upplevelsen av 2D-film. THX tillåter inte att man använder silverduk i certifierade salonger, givetvis av en anledning... Det passiva 3D-systemet som SF använder käkar nästan hälften av allt ljus och det är därför dessa dukar installeras. Jag tror att 3D är en fluga och tycker därför att det är trist att 3D prioriteras tekniskt på det här sättet.
Hemmabio forever!
/ Jacob
Redigerat av Unregisteredbde15c46, 03 November 2012 - 18:23.
Postad 05 November 2012 - 13:22
Bergakungen 1 och 2 är välutrustade salonger som borde låta bra och ha skarp bild. Tror att båda har 4K-projektorer (dock kör de fortfarande 2K-film på dessa pga distributionstrassel). Ljudutrustningen är högtalare, slutsteg och processorer från QSC. Jag personligen föredrog de gamla JBL-systemen som satt i de flesta av SFs f.d. THX-klassade salonger. QSC är lite för hårda i ljudet och det blir snabbt påfrestande på hög volym. Med JBL/LAB-gruppen kunde man spela hur högt som helst, iaf i den THX-salong där jag jobbade.
Det absolut största problemet på SF just nu är de förbannade silverdukarna som totalt förstör upplevelsen av 2D-film. THX tillåter inte att man använder silverduk i certifierade salonger, givetvis av en anledning... Det passiva 3D-systemet som SF använder käkar nästan hälften av allt ljus och det är därför dessa dukar installeras. Jag tror att 3D är en fluga och tycker därför att det är trist att 3D prioriteras tekniskt på det här sättet.
Hemmabio forever!
/ Jacob
Ja ljudet var väldigt hårt i mina öron. Kommer väl ihåg de THX de hade förr som jag aldrig upplevde detta i. Kul att höra att de är utrustade med 4k-projektorer. Då finns det hopp om att se Hobbit i grym kvalitet. Att de kör silverdukar kanske förklarar varför det var så dålig svärta i bilden. Det kostiga är bara att jag upplevde bilden som tydligt oskarp. Kan ju dock vara att de blåser upp en 2k-signal på en sån stor yta helt enkelt. 4k kommer göra MYCKET för biograferna där ute. Dock lite synd med silverdukarna =/ Såg IMAX på Nya Zeeland förra året. Detta var bannemig knivskarpt. Bästa bilden jag sett. När denna upplösning(ca. 10,000×7000 om jag inte minns fel) kommer till vanlig bio då jävlar
Tills dess hemmabio 4ever
Postad 10 November 2012 - 02:23
Först vill jag bara säga att jag håller med om att silverdukar är katastrof och jag tycker bara att det ser skit ut i jämförelse med Dolbys 3D teknik som fungerar mycket bättre och kan köras på vanliga dukar.
Då jag jobbar i VFX-branschen kan jag bidra med den lilla info jag vet.
I mina ögon så är 4k 3D överskattat och det kommer inte slå igenom på ett bra tag tror jag.
Anledningen är att 4k kräver 4x mer bandbredd än 2k. 4k 3D i 48fps kräver därför en gigantisk bandbredd som jag inte ser är möjligt på många år då mycket i biograferna måste bytas ut.
2k 3D i 48 fps använder samma bandbredd per sekund som vanlig 2D 4k i 24 fps.
I augusti var jag på en presentation angående höghastighetsbio i Los Angeles. I panelen satt ansvariga från The Hobbit, Avatar, Christe, RealD, ILM, Dreamworks Animation, Digital Domain, mfl. Med andra ord de största i världen som driver utvecklingen framåt.
Jag fick tyvärr inte se några klipp från The Hobbit på grund av sekretess men jag fick se tester gjorda av James Cameron inför Avatar-uppföljarna.
Det visades 2k 3D i 24, 48 och 60 fps, samt 2k 2D i 24, 48, 60 och 120 fps.
Det var alpha-mjukvara i servrarna och projektorerna som programmerades samma morgon som presentationen hölls för att ens kunna visa klippen i 120 fps.
Att programvaran inte är helt färdig ännu är en anledning till att utbredningen av The Hobbit i 48fps inte kommer att bli så stor.
I alla fall, det jag fick se var verkligen en ögonöppnare och både jag och panelen var överens om att 2k 3D i 48 men framför allt 60 fps är framtiden.
Skärpan, klarheten och framförallt 3D-effekten blir väldigt mycket bättre med högre bildfrekvens.
Själv trodde jag innan presentationen att skillnaden mellan 48 och 60 fps inte skulle vara märkbar men jag kunde inte ha mer fel. 48 fps såg riktigt bra ut men 60 fps var helt fantastiskt. Fick plocka upp hakan från golvet flera gånger under presentationen
Själv är jag ingen fan av högre bildfrekvens när det kommer till vanlig 2D film, där tycker jag att 24 fps fortfarande fungerar bäst och 48, 60 och 120 fps ser bara ut som TV med 100hz teknologi påslaget. Så 4k välkomnar jag för vanliga 2D-filmer för att höja detaljnivån. Men för 3D-film kommer 2k i 48 och 60 fps bli standard tror jag.
Anledningen till att 4k inte behövs när man höjer bildfrekvensen är att det blir mindre rörelseoskärpa i bilden. För det finns absolut ingen anledning till att visa suddiga bilder i 4k när man kan visa dubbelt så många skarpa bilder i 2k med mycket bättre resultat.
En till anledning till att 4k kommer att dröja är att de flesta filmer idag filmas och produceras i 2k, med The Hobbit som undantag, och att därför skala upp till 4k innan distribueringen är bara dumt.
De kameror som nästan helt uteslutande dominerar filmbranschen idag är Arri Alexa och Red Epic, där Red-kameran filmar i 5k och Arri filmar i 2k. De flesta föredrar dock Arri-kameran, som för övrigt precis kommit ut på marknaden. Så 4k kan nog dröja tills Arri kommer med en 4k kamera också, vilket inte kommer hända på några år skulle jag tro.
Jag ser i alla fall fram emot att se The Hobbit och jag hoppas verkligen att den kommer att visas i 3D 48 fps i Sverige. Men 4k kan ni nog glömma.
ps. Jag svarar gärna på frågor om allt som har med digital bio (bildmässigt) att göra. Ljudutrustningen på biograferna är jag inte så insatt i.
Postad 10 November 2012 - 16:42
Det är dock en uppgift som jag är lite tveksam till. Just att de säger att ALLA biografer ska klara det. Jag undrar om de verkligen vet vad som krävs? Majoriteten av alla salonger har idag Dolbys filmserver DSS200 som i grundutförande inte klarar 48fps i 3D. För att den ska göra det krävs ett IMB (Integrated Media Block) och en uppgradering som är ganska dyr. Nåt säger mig att denna uppgradering inte kommer göras i samtliga salonger innan premiären. DSS200 klarar 48fps i 2D utan problem - hoppas att SF inte blandat ihop korten här...
Personligen tror jag precis som du Jenus att 48fps är helt rätt väg att gå för 3D. Men i 2D föredrar jag fortfarande vanlig 24fps. JA, jag föredrar 24p-judder. Det ger mer filmkänsla. Jag kanske kommer ändra mig när jag sett mer material.
/ j
Postad 11 November 2012 - 21:05
Sen är det inte invigning förrän om ca 3 år heller så mycket hinner ju hända.
Postad 12 November 2012 - 00:54
Postad 12 November 2012 - 13:29
Ska tydligen finnas 5D-salong på Mall of Scandinavia med vind och vatten... Suck säger jag bara. Var ska man gå om man vill se 2D-film med superbild och grymt ljud 2015? Det återstår att se...
Agree...suck.
Ge oss IMAX istället!
Postad 18 November 2012 - 11:14
Postad 18 November 2012 - 13:20
Modellen har beteckningen DP4K-32B och är Barcos största och mest avancerade för biografbruk. Den har en upplösning på 4K, dvs 4.096 x 2.160 pixlar, vilket alltså är 4 gånger så mycket som en 2K-projektor. P
rojektorn skalar upp 2K-filmer till en högre kvalitet, men för full 4K krävs naturligtvis att även filmen är i 4K.
Maskinen kan även köra HFR (High Frame Rate). Detta innebär en högre bildhastighet än det vanliga 24 bilder/sekund. Hastigheter upp till 60 b/s för 2D och 120 b/s för 3D kan köras. 48 b/s blir troligen standard.
Hobbit kommer i Sverige att visas i 2K och High Frame Rate på de fåtal biografer som utrustats för tekniken. Vi hoppas så klart att det ska bli en riktig WOW-upplevelse!
Postad 18 November 2012 - 14:31
Postad 18 November 2012 - 14:56
Hmh, så 2k-projektorer är bara "FULL-HD" med lite extra pixlar på bredden? Känns ju lite försäljningstrick om det inte hade varit riktat till yrkesvana.. Egentligen visste jag nog detta redan innan, men ändå.
Det är ingen större skillnad på 2K och 1080p, nej.
Jag vet inte om det är ett försäljningstrick. Standarden är annorlunda än 1080p helt enkelt, därav ett annat namn.
/ j
Postad 19 November 2012 - 15:10
Hmh, så 2k-projektorer är bara "FULL-HD" med lite extra pixlar på bredden? Känns ju lite försäljningstrick om det inte hade varit riktat till yrkesvana.. Egentligen visste jag nog detta redan innan, men ändå.
Även om upplösningen på utenheten (projektor / tv) nästan är densamma så skiljer det väldigt mycket i färg-upplösning på lagringsmediet mellan HDTV och digital bio.
Postad 19 November 2012 - 17:36
Något tips till en kille som just såg Wild At Heart för andra gången sedan bion stängde på drottninggatan, fasen hette den?
Red: Skandic?
Redigerat av PML73, 19 November 2012 - 17:37.
Postad 19 November 2012 - 20:58
- Ett generellt biotips är att gå på så sena föreställningar som möjligt för att undvika kidz. Ingen garanti men det brukar vara lite lugnare.
- Om du ska gå på 3D, sitt så nära mitten (både horisontellt och vertikalt i relation till duken) som möjligt.
- Ett annat 3D-tips är att inte försöka fokusera på något som är oskarpt i bilden eftersom det kan ge huvudvärk.
- Det skadar aldrig att ta med konsert-öronproppar, dvs såna som är relativt linjära frekvensmässigt. Biograferna har en tendens att ha väldigt hög volym nuförtiden och om det skulle bli jobbigt kan ett par proppar rädda kvällen.
- Om du ska se 2D är det i regel bäst att gå på en salong som inte har 3D. Dessa har vanliga dukar vilket ger bättre svärta och jämnare ljusflöde.
Lycka till och trevlig bioupplevelse
/ j
Postad 20 November 2012 - 18:32
Mina biotips.
- Om du ska se 2D är det i regel bäst att gå på en salong som inte har 3D. Dessa har vanliga dukar vilket ger bättre svärta och jämnare ljusflöde.
Bra poäng! Nu går jag sällan på bio, men stör mig förvånansvärt mycket på bildkvaliteten; ovanstående kanske spelar roll? Vet ej hur de gör i Umeå...
Postad 21 November 2012 - 12:35
Som jag förstått saken är silverduk ett krav för passiv 3D för att polarisationen ska bevaras efter att ljuset reflekteras.Det absolut största problemet på SF just nu är de förbannade silverdukarna som totalt förstör upplevelsen av 2D-film. THX tillåter inte att man använder silverduk i certifierade salonger, givetvis av en anledning... Det passiva 3D-systemet som SF använder käkar nästan hälften av allt ljus och det är därför dessa dukar installeras.
Postad 21 November 2012 - 18:35
Som jag förstått saken är silverduk ett krav för passiv 3D för att polarisationen ska bevaras efter att ljuset reflekteras.
Japp, det med...
/ j
Postad 23 November 2012 - 14:02
Själv kommer jag boka biljetter till Bromölla.
På grund av att tekniken för högupplöst film är så ny kommer Hobbit; En oväntad resa till en början inte visas i högupplöst version. SF Bio hinner tyvärr inte få tekniken på plats till 12 december.
Källa: http://www.sf.se/kam...igh-Frame-Rate/
/ j
Postad 23 November 2012 - 14:20
Detta var dock väntat.
Sen fattar jag inte vad de jiddrar om. Filmen är självklart högupplöst även i 24fps. De verkar inte ha ngn som helst koll på tekniken.
Redigerat av Unregistereddc471864, 23 November 2012 - 14:25.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
177 bilder
2 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?