Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Portade lådor till TC Sounds Epic 12"

149 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 september 2013 - 10:42

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har sedan ungefär ett år tillbaka två Epic 12" i 75l slutna lådor (se mina bilder), men är nu ute efter lite mer tryck, därför blir det portade lådor istället. Planen är att göra dom här lådorna snyggare också.

Tanken är att bygga 130l lådor avstämda till ~23hz. Det blir 3st 80mm/diameter portar som är 47,8cm långa.

Innan jag köper allt material måste jag ha köpt en överhandsfräs. Jag har dock aldrig använt en sådan. "Räcker" det att köpa en billig på Biltema eller Jula? Det jag vill göra är hål för portar och element och ev runda av kanterna på lådorna.

Räcker någon av dom här?

http://www.jula.se/h...as-1020w-040019

http://www.biltema.s...s-1200-W-17221/

Tycker ni man "måste" köpa "riktiga" portar eller kan man köpa avloppsrör, t.ex. sådant här?

http://www.biltema.s...loppsror-87252/

Jag är mycket tacksam för hjälp, det lär bli en del frågor! :)

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  sim2.png   56,26K   3 Antal nerladdningar


#2

Postad 16 september 2013 - 15:28

pjotor
  • pjotor
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0
Nästa gång jag bygger nya lådor så tänkte jag prata snällt med MattiasBGD här på forumet, snyggare och mer välbyggda lådor är inte lätta att hitta.

#3

Postad 16 september 2013 - 17:10

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Nästa gång jag bygger nya lådor så tänkte jag prata snällt med MattiasBGD här på forumet, snyggare och mer välbyggda lådor är inte lätta att hitta.


+1

#4

Postad 17 september 2013 - 12:13

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0
Jag har frågat MattiasBGD lite saker, men jag vill inte tjata mer på honom nu så det fick bli en byggtråd :P

Ingen som vet om det räcker att jag köpa billigaste möjliga överhandsfräs, eller om man måste ha en dyrare?

#5

Postad 17 september 2013 - 12:57

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0
Öppen låda 23,92hz-grön

1 port pluggad 19,53hz-röd

2 portar pluggad 13,81hz-gul


1 port pluggad ser enligt mina okunniga ögon användbar ut, men den gula ser väl sådäär ut... :P

Bifogad fil(er)


Redigerat av doglas2009, 17 september 2013 - 12:59.


#6

Postad 17 september 2013 - 14:00

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Tycker ni man "måste" köpa "riktiga" portar eller kan man köpa avloppsrör


Spelar inte så stor roll, men sätt på koniska portar på båda sidor. tex. http://www.hifikit.s...basreflexport-3

#7

Postad 17 september 2013 - 14:06

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0
Tack för tipset :)

Men frågan är hur jag skulle få fast dom portarna på själva avloppsrören..?

Är det säkert att det kommer att bli blåsljud ur portarna om jag inte köper sådana basportar? Går det inte att på utsidan fräsa in avloppsrören och på insidan slipa ner kanterna på röret?

#8

Postad 17 september 2013 - 16:57

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0
Ska du inte stämma av aningen lägre så du blir av med puckeln lite?

Ska du ha avloppsrör så är det antingen 75mm (3") eller 110mm (4") invändigt mått på 3" 70mm och 102mm på 4" kolla om det finns portar som skulle funka ihop med dom. Du får ganska höga porthastigheter med 3st 3" rör över 40m/s utan högpass med högpass runt 35m/s. Med 2st 4" rör kommer du ner i 30m/s respektive 25m/s men rören blir aningen längre.
Har läst någonstans att en tumregel är att hålla sig under 25m/s för att turbulens inte ska uppstå och att porten inte tar stopp och inte orkar flöda mer.

Du kanske kikade på min låda med 3st 3" jag har också lite problem med porthastigheter men inte riktigt så höga och jag hade inga alternativ iom att mina lådor är så små.

Vet inte vilka mått du bestämt på lådan blir den tillräckligt djup så slipper du böjar på rören, tänk på att änden på porten inne i lådan ska ha lika mycket fritt till baksidan som diametern på röret.

Redigerat av MattiasBGD, 17 september 2013 - 17:08.


#9

Postad 17 september 2013 - 17:12

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0
Med 130liter avstämt till 23hz och med 2st 4" rör (välj 102mm) så får du 63,6cm långa rör.

Redigerat av MattiasBGD, 17 september 2013 - 17:13.


#10

Postad 17 september 2013 - 17:13

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Ska du inte stämma av aningen lägre så du blir av med puckeln lite?

Ska du ha avloppsrör så är det antingen 75mm (3") eller 110mm (4") invändigt mått på 3" 70mm och 102mm på 4" kolla om det finns portar som skulle funka ihop med dom.

Du får ganska höga porthastigheter med 3st 3" rör över 40m/s utan högpass med högpass runt 35m/s. Med 2st 4" rör kommer du ner i 30m/s respektive 25m/s men rören blir aningen längre.

Vet inte vilka mått du bestämt på lådan blir den tillräckligt djup så slipper du böjar på rören, tänk på att änden på porten inne i lådan ska ha lika mycket fritt till baksidan som diametern på röret.

Ska du inte stämma av aningen lägre så du blir av med puckeln lite?

Ska du ha avloppsrör så är det antingen 75mm (3") eller 110mm (4") invändigt mått på 3" 70mm och 102mm på 4" kolla om det finns portar som skulle funka ihop med dom.

Du får ganska höga porthastigheter med 3st 3" rör över 40m/s utan högpass med högpass runt 35m/s. Med 2st 4" rör kommer du ner i 30m/s respektive 25m/s men rören blir aningen längre.

Vet inte vilka mått du bestämt på lådan blir den tillräckligt djup så slipper du böjar på rören, tänk på att änden på porten inne i lådan ska ha lika mycket fritt till baksidan som diametern på röret.

Jag är inte 100% på hur lådorna ska stämmas av, men jag tycker att den första simuleringen jag skickade här i tråden ser ganska trevlig ut.

När jag simulerar i WinISD med 3 3" portar så får jag med 200watt 23,6 m/s vid 20 hz, mycket högre än så blir det ju inte, för jag ska ha ett högpassfilter också. Då vet jag inte ens om elementen orkar med 200watt vid 20hz...

I ditt album "Dual Dayton Audio 15" ser det inte ut som du har köpta portar, utan har fräst. Ser jag fel?

Jag har inte bestämt måtten helt än, men lådorna kommer bli ganska djupa just för att slippa böjar på portarna.

Har du något att säga om köp av överhandsfräs, räcker det med en billig (~400kr) för att kunna fräsa hål till portar och element?

Tack för hjälpen! :)

#11

Postad 17 september 2013 - 17:20

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Med 130liter avstämt till 23hz och med 2st 4" rör (välj 102mm) så får du 63,6cm långa rör.

Jag testade det i WinISD och det såg ju minst lika bra ut, men då blir det nog ändå att jag kommer behöva böjar.

Vilken böj tycker du man ska ha? http://www.biltema.s...uery=avloppsrör

#12

Postad 17 september 2013 - 17:25

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0
Räkna med att spela med fulleffekt när du räknar på lådan jag simulerade med 500rms och 20hz högpass 4order då klarar du slaglängden.
Vi bygger med dubbel mdf i fronten den bakre skivan om du ser lådan framifrån har hål för portarna som är samma mått som ytterdiametern på rören och den främre skivan har hål som innerdiametern då fixeras röret och med handöverfräs kan man fräsa av kanterna men du får köpa ett relativt stort stål så du får en rejäl rundning.

Vi fräste ner kanten på våra lådor men jag visste inte om du tänkte köpa maskin därför tipsade jag om färdiga portar.

Tyvärr kan jag inte svara på om en billig maskin duger... av erfarenhet tycker jag det är bättre att lägga lite mer pengar så slipper du kanske köpa en ny till nästa gång det ska byggas och annat möjligt strul :)

https://www.prisjakt..._rank#prodlista

Ligger 2st Bosch ganska högt i listan till bra pris.

#13

Postad 17 september 2013 - 17:31

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0
Gör du lådan 75cm djup utvändigt så klarar du dig fast det är kanske för djupt för att passa ditt bygge. Ska du ha böjar är det 45graders som gäller det blir 2st per rör för att få röret att peka uppåt.

#14

Postad 17 september 2013 - 17:41

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Räkna med att spela med fulleffekt när du räknar på lådan jag simulerade med 500rms och 20hz högpass 4order då klarar du slaglängden.
Vi bygger med dubbel mdf i fronten den bakre skivan om du ser lådan framifrån har hål för portarna som är samma mått som ytterdiametern på rören och den främre skivan har hål som innerdiametern då fixeras röret och med handöverfräs kan man fräsa av kanterna men du får köpa ett relativt stort stål så du får en rejäl rundning.

Vi fräste ner kanten på våra lådor men jag visste inte om du tänkte köpa maskin därför tipsade jag om färdiga portar.

Tyvärr kan jag inte svara på om en billig maskin duger... av erfarenhet tycker jag det är bättre att lägga lite mer pengar så slipper du kanske köpa en ny till nästa gång det ska byggas och annat möjligt strul :)

https://www.prisjakt..._rank#prodlista

Ligger 2st Bosch ganska högt i listan till bra pris.

Tack så mycket för hjälpen! :)

Jag trodde inte elementen orkade med 500w vid 20hz. Har för mig att dom i nuvarande lådorna klarar 130 watt eller nått :huh:

Även jag har tänk bygga baffeln av 2 (44mm) eller kanske till och med 3 lager mdf (66mm). Det sättet du beskrev är ungefär så jag har tänkt, hoppas bara att jag kan lyckas med det också ^_^

Anledningen till att jag kollar på dom billigaste överhandsfräsarna är för att jag bara behöver den när jag bygger nya basar, och när dom här lådorna är färdiga hoppas jag det tar ett tag... Jag snickrar aldrig annars. Först och främst ska jag nog se om jag kan låna en av någon...

Funkar inte 87graders böjarna, eller blir det för skarpt?

Förresten, vad betyder egentligen att man har ett "4order högpass"? Det är inte så det står i MiniDSP:n, där står det "48dB/oct".

Gör du lådan 75cm djup utvändigt så klarar du dig fast det är kanske för djupt för att passa ditt bygge. Ska du ha böjar är det 45graders som gäller det blir 2st per rör för att få röret att peka uppåt.

75 cm blir nog lite väl djupt tror jag :ph34r:

#15

Postad 17 september 2013 - 18:12

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0
För skarpt med 90graders det är vad jag läst och det låter logiskt.

3 lager mdf i fronten låter lite överkurs tycker jag iaf.

Kan inte brantheten på filterna utantill hinner inte kolla upp de igen måste plugga nu hittade en länk där det verkar finnas lite matnyttigt.
http://www.electroni...r/filter_8.html
Du kan även köra 3order filter men 2order gick inte med 500rms.

#16

Postad 17 september 2013 - 18:50

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

För skarpt med 90graders det är vad jag läst och det låter logiskt.

3 lager mdf i fronten låter lite överkurs tycker jag iaf.

Kan inte brantheten på filterna utantill hinner inte kolla upp de igen måste plugga nu hittade en länk där det verkar finnas lite matnyttigt.
http://www.electroni...r/filter_8.html
Du kan även köra 3order filter men 2order gick inte med 500rms.

Tack för länken. Det verkar som att ett 4:de orders filter betyder 24dB/oct :) Just nu har jag ett 48dB/oct högpass.

#17

Postad 17 september 2013 - 19:29

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0
Ja de stämmer såg det även i min inuke 4 eller 5order går bra vilket som 5 order är såklart ännu mer safe mot kraftiga konutslag i infraområdet. Lycka till med bygget ska bli kul att följa :)

#18

Postad 18 september 2013 - 10:19

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Men frågan är hur jag skulle få fast dom portarna på själva avloppsrören..?


Välj matchande rör 3" eller 4" och tryck ihop så sitter det, ta lite kontaktlim när längd på porten är bestämd.

#19

Postad 18 september 2013 - 10:43

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Välj matchande rör 3" eller 4" och tryck ihop så sitter det, ta lite kontaktlim när längd på porten är bestämd.

Jaha, det är så simpelt. Jag kommer nog första testa utan sådana portar, men om jag märker att det visslar och håller på så sätter jag dit dom i efterhand. :)

Ja de stämmer såg det även i min inuke 4 eller 5order går bra vilket som 5 order är såklart ännu mer safe mot kraftiga konutslag i infraområdet. Lycka till med bygget ska bli kul att följa :)

Tackar :)

#20

Postad 18 september 2013 - 13:08

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0
Måtten på lådorna tror jag kommer bli (BxHxD) 45cm x 50cm x 63cm, det blir 141,75l. Jag antar att både element och stag tar en del plats... :)

#21

Postad 18 september 2013 - 17:44

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0
Invändigt mått räknar du då, så yttermåtten på lådan blir med dubbel 22mm i fronten (BxHxD) 49,4cm x 54,4cm x 69,6cm då är ju lådan nästan 75cm djup ;)

Redigerat av MattiasBGD, 18 september 2013 - 19:18.


#22

Postad 18 september 2013 - 20:01

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Invändigt mått räknar du då, så yttermåtten på lådan blir med dubbel 22mm i fronten (BxHxD) 49,4cm x 54,4cm x 69,6cm då är ju lådan nästan 75cm djup ;)

Du har en poäng :ph34r:

Men jag tror nog ändå att det får bli böjar, 75cm är för djupt. Om jag nu ska ha 2 45grades-böjar, hur långa räknas dom som? Eller är det bara mäta dom? :)

#23

Postad 18 september 2013 - 20:30

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0
Köp dom och tryck ihop dom sen mäter du centrumlinjen på röret så får du längden genom böjen osv...

Som på bilden.

Bifogad fil  måtta portrör.jpg   54,87K   0 Antal nerladdningar

#24

Postad 18 september 2013 - 20:32

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Köp dom och tryck ihop dom sen mäter du centrumlinjen på röret så får du längden genom böjen osv...

Som på bilden.

Bifogad fil  måtta portrör.jpg   54,87K   0 Antal nerladdningar

Tack så mycket för hjälpen! :)

#25

Postad 18 september 2013 - 20:36

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0
När du bygger rören gör rören i längden som WinISD anger lägg inte på dom sista 22mm som blir porten i fronten. Det är vad jag kunnat läsa mig till iaf.

#26

Postad 18 september 2013 - 20:46

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

När du bygger rören gör rören i längden som WinISD anger lägg inte på dom sista 22mm som blir porten i fronten. Det är vad jag kunnat läsa mig till iaf.

Okej :)

Men sen antar jag att det är smartast att göra rören kanske 66cm eller nått istället för 63,6, och sen såga av dom för att få rätt avstämning...? Skulle ju vara retligt om 63,6cm skulle vara för kort.

#27

Postad 18 september 2013 - 20:54

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0
Ja precis för det är ju svårt att räkna ut exakt volym när du stoppat i element, stag och rörens gods. Bara du har mätutrustning och gör närfältsmätning så borde du kunna se hyfsat vart du ligger i avstämning men jag har inte kommit så långt själv ännu så jag vet inte hur bra det går att mäta fram med XTZ RA.

Redigerat av MattiasBGD, 18 september 2013 - 20:56.


#28

Postad 19 september 2013 - 11:53

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0
Nu har jag en kanske aningen trög fråga, men men;

Just nu så kan jag inte använda MiniDSP:n till mer än att höja djupbasen, jag kan alltså inte sänka toppar och liknande. Jag har för mig att MiniDSP:n skickar för svag signal till slutsteget eller något. Kommer jag kunna spela starkare med mindre effekt med BR-lådorna, jämfört med dom nuvarande slutna?

Eller blir det att jag får köpa en s-converter eller vad det heter ändå? :huh:

Edit: Förresten, hur är det? Funkar XTZ RA-micken till REW?

Redigerat av doglas2009, 19 september 2013 - 12:03.


#29

Postad 20 september 2013 - 14:13

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0
Ingen som vet? :ph34r:

#30

Postad 20 september 2013 - 15:19

Unregistered80c74e59
  • Unregistered80c74e59
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Ehh, varför skulle du inte kunna sänka toppar?
Ifall minidsp inte klarar av att ge tillräcklig signal spänning till slutsteget för att få det att styra ut fullt så är det när du höjjer det lär bli problem.
När du lyfter djupbasen ger du en högre signal där än vid högre frekvenser, så logist sett bör du då först "slå i taket" med utspänningen när du höjjer i djupbasen.

När du sänker toppar får du (lokalt-vid vissa frekvenser) lägre utspänning så då bör du rakt inte ha några problem med att minidsp inte orkar styra ut slutsteget helt, det skall ju inte lämna maxeffekt där :P

Ifall minidsp inte orkar styra ut slutsteget nu kommer inte det ändras bara för att du bygger portade lådor istället.
Men portade lådor är effektivare, så det är inte säkert du behöver använda lika mycket effekt för att spela högt jämfört med slutna lådor.
Så det hela kanske blir en ickefråga ändå ifall du kanske bottnar elementen långt innan max uteffekt från steget ändå?

#31

Postad 20 september 2013 - 16:06

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Ehh, varför skulle du inte kunna sänka toppar?
Ifall minidsp inte klarar av att ge tillräcklig signal spänning till slutsteget för att få det att styra ut fullt så är det när du höjjer det lär bli problem.
När du lyfter djupbasen ger du en högre signal där än vid högre frekvenser, så logist sett bör du då först "slå i taket" med utspänningen när du höjjer i djupbasen.

När du sänker toppar får du (lokalt-vid vissa frekvenser) lägre utspänning så då bör du rakt inte ha några problem med att minidsp inte orkar styra ut slutsteget helt, det skall ju inte lämna maxeffekt där :P

Ifall minidsp inte orkar styra ut slutsteget nu kommer inte det ändras bara för att du bygger portade lådor istället.
Men portade lådor är effektivare, så det är inte säkert du behöver använda lika mycket effekt för att spela högt jämfört med slutna lådor.
Så det hela kanske blir en ickefråga ändå ifall du kanske bottnar elementen långt innan max uteffekt från steget ändå?

Hmm... Jag är inte riktigt med på vad du menar. :ph34r:

Runt 50hz måste jag sänka basen med närmare 20db. Jag har slutsteget på fullt och max i MiniDSP, men det är ändå för lågt. Men att boosta lite i botten är inga problem, det är bara att jag får jättetoppen vid 50hz+boostandet.

Ehh, varför skulle du inte kunna sänka toppar?
Ifall minidsp inte klarar av att ge tillräcklig signal spänning till slutsteget för att få det att styra ut fullt så är det när du höjjer det lär bli problem.
När du lyfter djupbasen ger du en högre signal där än vid högre frekvenser, så logist sett bör du då först "slå i taket" med utspänningen när du höjjer i djupbasen.

När du sänker toppar får du (lokalt-vid vissa frekvenser) lägre utspänning så då bör du rakt inte ha några problem med att minidsp inte orkar styra ut slutsteget helt, det skall ju inte lämna maxeffekt där :P

Ifall minidsp inte orkar styra ut slutsteget nu kommer inte det ändras bara för att du bygger portade lådor istället.
Men portade lådor är effektivare, så det är inte säkert du behöver använda lika mycket effekt för att spela högt jämfört med slutna lådor.
Så det hela kanske blir en ickefråga ändå ifall du kanske bottnar elementen långt innan max uteffekt från steget ändå?

Om jag inte sänker några toppar går det att bottna basarna, men om jag sänker allt till en rak kurva blir det nog svårare.

#32

Postad 20 september 2013 - 16:26

Unregistered80c74e59
  • Unregistered80c74e59
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Jag kan inte svära på att du inte får problem då jag inte pillat med en minidsp men det hela låter väldigt enkelt för mig iaf...

Vet inte vad minidsp kan ge ut max men om vi för enkelhetens skull säger 1 volt, högre än så kommer inte ut.
Om du lyfter i botten kan du lyfta signalen hela vägen tills utsignalen blir 1V, försöker du lyfta mer lär du klippa utsignalen alternativt att minidsp helt enkelt inte kan höjja högre, som en limiter typ...

Om du nu vill sänka 20dB vid 50Hz betyder det en 100ggr lägre signal (20dB=100ggr såvitt jag räknat rätt?)
Alltså skall minidsp vid 50Hz bara behöva ge ut 0.001V och det klarar den väl av, det är att ge högre spänning ut som är problemet, inte att ge lägre spänning ut...


EDIT: har du slutsteget på fullt, minidsp på max och reciverns volym samt kanalbals maxad och det ändå är för lågt så ja, då orkar inte minidsp lämna tillräcklig signalspänning för att styra ut slutsteget helt, vill du kunna det behöver du något som lyfter signalen, exempelvis en s-convert.
Men ifall du med portade lådor finner att du inte behöver maxeffekt ur slutsteget kanske det inte spelar någon roll?
Ifall du redan kanske bottnar elementet med signalstyrkan minidsp kan ge nu har du ju ingen användning av högre signal och högre effekt då, men det beror ju på vad du behöver för att driva de nya lådorna...

Redigerat av Unregistered80c74e59, 20 september 2013 - 16:31.


#33

Postad 20 september 2013 - 16:31

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Jag kan inte svära på att du inte får problem då jag inte pillat med en minidsp men det hela låter väldigt enkelt för mig iaf...

Vet inte vad minidsp kan ge ut max men om vi för enkelhetens skull säger 1 volt, högre än så kommer inte ut.
Om du lyfter i botten kan du lyfta signalen hela vägen tills utsignalen blir 1V, försöker du lyfta mer lär du klippa utsignalen alternativt att minidsp helt enkelt inte kan höjja högre, som en limiter typ...

Om du nu vill sänka 20dB vid 50Hz betyder det en 100ggr lägre signal (20dB=100ggr såvitt jag räknat rätt?)
Alltså skall minidsp vid 50Hz bara behöva ge ut 0.001V och det klarar den väl av, det är att ge högre spänning ut som är problemet, inte att ge lägre spänning ut...

Du har antagligen rätt :) Jag har iaf fattat det som att jag behöver en S-converter för att få allt att funka.

#34

Postad 20 september 2013 - 16:41

Unregistered80c74e59
  • Unregistered80c74e59
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Jag editerade mitt inlägg medans du skrev ditt ser det ut som, iaf, hade räknat fel dessutom, 0.01V skall det vara för 20dB lägre, ifall 1V är max...

Njae, en signalförstärkare behöver du bara ifall du som nu inte kan få slutsteget att lämna maxeffekt på grund av att minidsp inte orkar lämna tillräckligt stark signal.
Och att du behöver ha full effekt ut såklart...

Har du testat att det inte räcker?
Nollställ all eventuell EQ eller gain osv i minidsp, hitta ett testspår inspelat i -0dBFS (full volym), sinus signaler eller liknande.
Spela det och kolla i minidsp programvara, öka recievervolymen tills du når max i minidsp ingången.
Kolla ifall minidsp ger max ut på utgången, ifall inte så justera gain på utgången tills den gör det.
Kolla nu på slutstegets singnalnivå dioder ifall den har några, lämnar steget fullt (limit eller clip dioden lyser) eller hur långt från max är dioderna tända?
Orkar den kanske bara driva till -6dB eller så?

Redigerat av Unregistered80c74e59, 20 september 2013 - 16:52.


#35

Postad 20 september 2013 - 17:08

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0
Först och främst, tack för att du tar dig tid och hjälper till! :)

När jag testade eq:a en rak kurva så var det för låg volym när jag t.ex. lyssnade på musik i vanlig volym. Men om jag hade stängt av frontarna och dragit upp volymen till -5 eller något så hade det säkert varit tillräckligt starkt.

Jag förstår inte riktigt detta "Spela det och kolla i minidsp programvara, öka recievervolymen tills du når max i minidsp ingången.

Menar du att jag ska kolla på "Output channel" i MiniDSP:n, på dom gainmätarna?

#36

Postad 20 september 2013 - 17:18

Unregistered80c74e59
  • Unregistered80c74e59
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Minidsp har väl i programvaran någon mätare där den visar den aktuella signalnivån på ingång respektive utgång.
Bara för att gainmätaren på utgången är maxad behöver ju inte den aktuella signalnivån på utgången vara maxad.
Det beror ju på hur stark insignal den får, som i sin tur beror på allt i signalkedjan innan (inspelningsvolym på ljudspåret, ifall signalkällan har fullt blås på volymkontrollen eller inte, kanalbalans justering i recievern, mastervolym på recievern och till sist gainkontrollen på minidsp ingången...

Ifall du har för låg volym på basar relativt frontar skulle jag gå och justera om i recievern kanalbalans istället, såvida du använder sub ut där och inte pre out front förståss...

#37

Postad 20 september 2013 - 17:22

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Minidsp har väl i programvaran någon mätare där den visar den aktuella signalnivån på ingång respektive utgång.
Bara för att gainmätaren på utgången är maxad behöver ju inte den aktuella signalnivån på utgången vara maxad.
Det beror ju på hur stark insignal den får, som i sin tur beror på allt i signalkedjan innan (inspelningsvolym på ljudspåret, ifall signalkällan har fullt blås på volymkontrollen eller inte, kanalbalans justering i recievern, mastervolym på recievern och till sist gainkontrollen på minidsp ingången...

Ifall du har för låg volym på basar relativt frontar skulle jag gå och justera om i recievern kanalbalans istället, såvida du använder sub ut där och inte pre out front förståss...

Den här?

"Ifall du har för låg volym på basar relativt frontar skulle jag gå och justera om i recievern kanalbalans istället, såvida du använder sub ut där och inte pre out front förståss..."

Den enda gången jag har gått in för att göra en rak kurva hade jag sub-kanalen i receivern på +12(max). Och det blev ändå ingen höjdare.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  gain.png   155,1K   8 Antal nerladdningar


#38

Postad 20 september 2013 - 17:50

Unregistered80c74e59
  • Unregistered80c74e59
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
De mätarna ja, de som går från rött till grönt i botten, de visar väl aktuell signalnivå när man spelar något?
Vad visar de för nivå på ingång respektive utgången ifall du spelar fullt utstyrda testspår, eller vanlig musik också för den delen.
Det jag försöker komma fram till är ifall du får minidsp att ge maxsignal ut eller inte, för ifall du inte låter minidsp ge full signal utan har mer att ge är det nog där du skall titta istället, ifall du inte använder full utsignal...

För det att minidsp kanske inte ger tillräcklig signalspänning ut för att driva slutstegen till max är bara relevant ifall du vill komma åt maxeffekt.
Säg att minidsp för enkelhetens skulle kan ge max 1V ut men slutsteget kräver 2V för att lämna maxeffekt, så går du "bara" miste om 3dB eller halva maxeffekten från slutsteget, ifall du inte spelar så högt att du inte behöver använda de sista 3dB upp till maxeffekt från steget så spelar det ingen roll alls.



Ifall du använder subutgången från recievern är det i recieverns kanalbalans jag skulle justera om, samt kolla nivåerna på in respektive utgångar på minidsp.
Skulle inte maxad sub-utgång räcka för att ge balans mellan front och sub (och du fortfarande har outnyttjad nivå kvar på minidsp utgången kan du "fula" dig till balans genom att sänka övriga kanaler relativt sub-utgången.
Då får du köra högre mastervolym för givet ljudnivå men det är väl ett mindre problem...

#39

Postad 20 september 2013 - 18:01

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

De mätarna ja, de som går från rött till grönt i botten, de visar väl aktuell signalnivå när man spelar något?
Vad visar de för nivå på ingång respektive utgången ifall du spelar fullt utstyrda testspår, eller vanlig musik också för den delen.
Det jag försöker komma fram till är ifall du får minidsp att ge maxsignal ut eller inte, för ifall du inte låter minidsp ge full signal utan har mer att ge är det nog där du skall titta istället, ifall du inte använder full utsignal...

För det att minidsp kanske inte ger tillräcklig signalspänning ut för att driva slutstegen till max är bara relevant ifall du vill komma åt maxeffekt.
Säg att minidsp för enkelhetens skulle kan ge max 1V ut men slutsteget kräver 2V för att lämna maxeffekt, så går du "bara" miste om 3dB eller halva maxeffekten från slutsteget, ifall du inte spelar så högt att du inte behöver använda de sista 3dB upp till maxeffekt från steget så spelar det ingen roll alls.



Ifall du använder subutgången från recievern är det i recieverns kanalbalans jag skulle justera om, samt kolla nivåerna på in respektive utgångar på minidsp.
Skulle inte maxad sub-utgång räcka för att ge balans mellan front och sub (och du fortfarande har outnyttjad nivå kvar på minidsp utgången kan du "fula" dig till balans genom att sänka övriga kanaler relativt sub-utgången.
Då får du köra högre mastervolym för givet ljudnivå men det är väl ett mindre problem...

Jag testade nu att koppla in datorn till MiniDSP:n. När jag spelade House med -15db (runt 112db i basen) i receivern så var mätarna lite under det röda. Jag testade även spela Warm Swarm -25 (där börjar det bli lite tveksamt med slaglängd) och då var mätarna på ungefär samma som när jag spelade House. Jag vet inte riktigt vad jag kan dra för slutsatser av detta...

Imorgon ska jag testa EQ:a ordentligt och se om jag kan få det bra. Tack för alla tips! :)

#40

Postad 20 september 2013 - 18:12

Unregistered80c74e59
  • Unregistered80c74e59
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Justera om i minidsp tills du får mätaren för minidsps utgång att visa max när du blåser på med musik eller film, warm swarm tex ifall du har höjt låga frekvenser exempelvis.
Skall man testa vilken nivå man får ut med boostad lågbas behöver man självklart spela musik med lågbas...

Såvida inte slaglängden tar slut först, isåfall har du ju ändå inte användning för mer effekt så en s-convert som ger högre signalspänning till slutstegets ingång lär inte vara aktuell då...
Behöver du mer kapacitet då är det först fler element du behöver som kan dela på bördan med avseende på slaglängd, alternativt att du skaffar portade lådor istället som ger högre ljudtryckskapacitet...


EDIT: Så jag ser det skall det inte vara något som stoppar dig från att lägga in en peq vid 50Hz med lämplig dämpning och q-värde för att ta hand om 50Hz problemet ifall du har någon rumsmod där (ifall jag fattade det rätt)...

Redigerat av Unregistered80c74e59, 20 september 2013 - 18:14.


#41

Postad 21 september 2013 - 09:55

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Justera om i minidsp tills du får mätaren för minidsps utgång att visa max när du blåser på med musik eller film, warm swarm tex ifall du har höjt låga frekvenser exempelvis.
Skall man testa vilken nivå man får ut med boostad lågbas behöver man självklart spela musik med lågbas...

Såvida inte slaglängden tar slut först, isåfall har du ju ändå inte användning för mer effekt så en s-convert som ger högre signalspänning till slutstegets ingång lär inte vara aktuell då...
Behöver du mer kapacitet då är det först fler element du behöver som kan dela på bördan med avseende på slaglängd, alternativt att du skaffar portade lådor istället som ger högre ljudtryckskapacitet...


EDIT: Så jag ser det skall det inte vara något som stoppar dig från att lägga in en peq vid 50Hz med lämplig dämpning och q-värde för att ta hand om 50Hz problemet ifall du har någon rumsmod där (ifall jag fattade det rätt)...

Okej, tack för all hjälp! :)

Jag ska testa eq:a ordentligt nu och se om det blir bra. Funkar XTZ RA-micen till REW? REW verkar exaktare/bättre än XTZ RA-programmet...



Bygget av dom nya lådorna börjar förövrigt nästa helg! :)

#42

Postad 21 september 2013 - 11:06

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0
...

Redigerat av doglas2009, 21 september 2013 - 11:06.


#43

Postad 21 september 2013 - 16:05

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0
Jag kan inte svara på frågan :)

#44

Postad 22 september 2013 - 08:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Mattias! Nu får du banne mig skärpa dig! Seriöst! Du har lagt upp en annons där du frågar efter beggade subbar. Har du över huvudtaget sett hur vansinniga lådor du själv gör!? Srsly!
I all välmening, hoppas ingen hör av sig. Lådmagiker som du ska banne mig göra eget! :)

#45

Postad 22 september 2013 - 08:16

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0
Hehe jag får omformulera mig jag menar att jag har ingen sån annons inte vad jag själv känner till iaf.

Redigerat av MattiasBGD, 22 september 2013 - 08:35.


#46

Postad 22 september 2013 - 08:38

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0
Vad har du hittat?

#47

Postad 22 september 2013 - 09:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Nejmenförfan! Det var ju annonsen under din säljannons som frågade efter subbar (killen hette magnus) :D
My bad! Jag tänkte vad i helskotta som hade flugit i dig om du ska börja köpa subbar helt plötsligt, när du tillverkar otroligt snygga subbar själv :D phew. Så skönt att jag hade sett fel. Inte acceptabelt om du av alla personer börjar leta subbar :)

#48

Postad 22 september 2013 - 14:49

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0
Jag har suttit och ritat lite på hur man ska göra fronten (vilka ritskills jag har! :D). Den här bilden borde vara ganska skalenlig. Tycker ni man ska ha portarna så här nära varandra, eller längre isär, eller kanske ovanför elementet? :)

Bifogad fil(er)



#49

Postad 22 september 2013 - 19:17

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2 068 inlägg
  • 0
Ser bra ut kanske lite bredare mellan portarna det ser fetare ut tänk på att kanterna ska fräsas av då krymper avståndet mellan portarna visuellt.
Bifogad fil  Epic Baffel.jpg   89,23K   0 Antal nerladdningar

Jag har kört portarna med 19mm stål på bilden samma som på Robert293s lådor tycker det blir lagom till 4" portar till mina 3" tar jag inte lika mycket på kanterna.

Redigerat av MattiasBGD, 22 september 2013 - 19:19.


#50

Postad 22 september 2013 - 21:37

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

  • 763 inlägg
  • 0

Ser bra ut kanske lite bredare mellan portarna det ser fetare ut tänk på att kanterna ska fräsas av då krymper avståndet mellan portarna visuellt.
Bifogad fil  Epic Baffel.jpg   89,23K   0 Antal nerladdningar

Jag har kört portarna med 19mm stål på bilden samma som på Robert293s lådor tycker det blir lagom till 4" portar till mina 3" tar jag inte lika mycket på kanterna.

Tack för tipset om vilket stål! :)

Jag håller med om att rören ska sitta lite bredare, bara inte för brett. Jag tycker inte detta ser bra ut... :ph34r:

Förresten, enligt många måste man bygga testlådor när man bygger basreflex. Gjorde du/ni det till Roberts lådor?

Hur mycket för långa tycker du man ska göra rören?

Hur mycket dämpning ska man börja med i lådan? Jag tänkte använda sådant där gult kliande material, vad det nu kallas...

Hur vet jag om jag har tillräckligt mycket dämpning, eller kanske för mycket?

För övrigt var jag och köpte avloppsrör för portarna idag, dom såg mycket större ut än vad jag trodde dom skulle vara :huh:

Bifogad fil(er)





1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.