OS på TV, var hur
73 svar till detta ämne
Postad 09 November 2013 - 10:21
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
tar mig friheten att norpa ett inlägg från en annan tråd för att starta denna https://www.minhembi...dpost&p=3935205Om du inte vill missa något välkomnar vi dig till Viasat och Viasats sportkanaler via parabol eller bredband . Beställ nu och få hela Vinter-OS – 1300 timmar helt utan reklamavbrott och möjligheten att se allt i knivskarp HD. Vi ger dig även fri tillgång till alla sportsändningar med Viaplay så att du kan se hela OS live på din mobil, på datorn eller via surfplattan eftersom många av sändningarna sker dagtid.För dig som har en annan operatör, se vad som gäller för dig nedan.
OS kommer även sändas i TV3 och TV10. TV3 sänder 06:00-22:00 och TV10 sänder dygnet runt med det bästa från OS Här ser du invigning och avslutning, givetvis alla svenska insatser, medaljstrider, finaler, reportage och sammandrag. Alla våra OS-sändningar har svenska kommentatorer och reklampauserna är varsamt placerade. http://www.viasatspo...s/sa-ser-du-os/Vi kommer att visa allt som vinter-OS 2014 erbjuder – alla evenemang, alla sporter. Vi kommer att erbjuda totalt 1300 timmar av OS-sändningar i våra kanaler, vilket gör att vi kommer visa mer OS än det någonsin tidigare gjorts i svensk TV. Alla tävlingar av stort nationellt intresse kommer att visas på fri-TV, d v s på antingen TV3, TV6, TV8 eller TV10. Vad gäller sommar-OS 2016 kommer vi återkomma med information om hur vi sänder när vi kommer närmare. Vi ser fram emot att få ta oss an OS, och känner en stor dos ödmjukhet och respekt inför uppdraget.
Kommer ni lägga alla sändningar från OS på betal-TV? Alla grenar som är av stort, nationellt intresse kommer att visas på fri-TV – det vill säga på antingen TV3, TV6, TV8 eller TV10. Både TV3 och TV6 har en teknisk hushållspenetration på över 90 procent. TV6 är en okodad fri-TV kanal i marknätet precis på samma sätt som SVT och TV4.
http://www.viasatspo...a-mtgs-kanaler/Hur mycket OS kommer MTG sända? Vi planerar för att sända varenda minut som produceras – närmare 1300 timmar från vinter-OS i våra kanaler, vilket kan jämföras med ca 600 timmar som visades från OS i Vancouver. Om vi ska göra det så måste vi använda alla våra kanaler. Det kan bli aktuellt att använda betal-kanaler och playtjänster som komplettering.
Och TV6 Varför läggs ingen OS bevakning på TV6 då de flesta svenskar har tillgång till den kanalen, och det faktum att det inte är en betalkanal som TV3? – TV3 är vår bredaste kanal med flest tittare. Under t ex hockey-VM hade vi över två miljoner tittare. Under ett OS tittar inte alla på sport, så vi måste ta hänsyn till övriga tittare på våra andra kanaler. http://www.aftonblad...icle17802299.ab
Redigerat av Monshi, 09 November 2013 - 10:22.
Postad 09 November 2013 - 10:29
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Bra initiativ Monshi
Redigerat av SweX, 09 November 2013 - 10:51.
Postad 10 November 2013 - 20:00
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Kunde svära på att jag läst först, skulle det mesta av os sändas på Tv3 och Tv6, sen nästa dag var det Tv10 i ställe. Visst var det så?
Som synd har jag inte Tv10, har Canal Digital. Är egentligen bara hockeyn som jag är intresserad av, får väl kolla på Eurosport.
Postad 10 November 2013 - 20:39
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Jag kommer köpa en månad viaplay. De visar allt. Perfekt för då kan jag se OS på telefon/platta/dator osv. Kan man smygtitta på jobbet också
Redigerat av Unregistereddc471864, 10 November 2013 - 20:41.
Postad 10 November 2013 - 22:10
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Undras om den "gratis första månad" som visas i appen på TVn kommer fungera under OS...
Postad 10 November 2013 - 22:19
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Undras om den "gratis första månad" som visas i appen på TVn kommer fungera under OS...
Ja eftersom den brukar vara för film och tv inte sport.
Postad 10 November 2013 - 22:39
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Ja eftersom den brukar vara för film och tv inte sport.
ajdå ;-)
Postad 10 November 2013 - 22:42
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Vilken app är det ni snackar om?
Postad 10 November 2013 - 23:00
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Vilken app är det ni snackar om?
Viaplay såklart. Via den tjänsten, den appen, tror jag nog att man, om man betalar det de önskar, kommer kunna se i princip allt i OS. Lite likt hur SVT play fungerade senaste det begav sig. Jag vet givetvis inte men tror det.
Postad 11 November 2013 - 00:58
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Viaplay såklart. Via den tjänsten, den appen, tror jag nog att man, om man betalar det de önskar, kommer kunna se i princip allt i OS. Lite likt hur SVT play fungerade senaste det begav sig. Jag vet givetvis inte men tror det.
Ja det är korrekt. De kommer visa allt på viaplay medans tv3, tv6 osv får hålla till godo med endast det med svenskt intresse. Vill man som jag se så mycket hockey som möjligt så är det viaplay som gäller (eller skaffa abb på viasat men det är ju betydligt dyrare iom bindningstid)
Redigerat av Unregistereddc471864, 11 November 2013 - 00:59.
Postad 11 November 2013 - 20:39
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Kunde svära på att jag läst först, skulle det mesta av os sändas på Tv3 och Tv6, sen nästa dag var det Tv10 i ställe. Visst var det så?
Som synd har jag inte Tv10, har Canal Digital. Är egentligen bara hockeyn som jag är intresserad av, får väl kolla på Eurosport.
Så vill jag minnas det ja, som jag sa i en annan tråd alla med en markbox för endast dom fira kanalerna inklusive TV6 är helt körda på OS och blir tvingade att skaffa ett abonnemang hos någon för att få TV3 och TV10. Bor man i lägenhet har man med ganska stor sannolikhet dessa redan i väggen. Men har man egen antenn och endast box för fria kanalerna ja då blir det inget OS alls. Vilket jag tycker är helt galet. TV6 borde utan tvekan vara en av de två som dom valt ut. När SVT sände OS senast sände man på alla sina kanaler vill jag minnas, medans MTG endast valt ut två utav TV3, TV6, TV8 och TV10. Jag menar köper man rättigheter till en så stor grej som OS borde man väl sända så mycket som möjligt, och inte bara i 50% av sina vanliga kanaler. Ang inget OS i TV6 säger man att alla inte vill se på sport bara för att det är OS och man måste visa hänsyn. "Under ett OS tittar inte alla på sport, så vi måste ta hänsyn till övriga tittare på våra andra kanaler." Ja men då har dom möjlighet att välja en icke MTG kanal om dom vill slippa OS. Tror dom att SVT bara skulle sända OS i SVT1 och SVT2 och ha Kunskap och Barn/SVT24 helt fria från OS, nej skulle inte tro det. Sen kan ju dessa övriga tittare ""hänsyn till övriga tittare på våra andra kanaler"" titta på Viasat Nature/Crime, Viasat Film etc etc då dom inte ska sända nått OS i dom om dessa tittare vill se på en Viasat kanal. Ang hockeyn så ska mycket (allt?) av den sändas i TV3/TV3HD och den har ju CD iaf så det borde vara lugnt.
Postad 11 November 2013 - 20:54
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Ang hockeyn så ska mycket (allt?) av den sändas i TV3/TV3HD och den har ju CD iaf så det borde vara lugnt. 
Låter bra.
Postad 11 November 2013 - 22:02
Unregisteredbd2b39d2
-
Unregisteredbd2b39d2
-
Veteran
-
-
1570 inlägg
OMG! Har inte vinter-OS överlevt sig själv? Lovar kommer inte se en timme av skiten
Postad 13 November 2013 - 11:04
Unregistered220d6a49
-
Unregistered220d6a49
-
Användare
-
-
198 inlägg
Och nu tror några dårar på att söka OS till Stockholm . Lycka till kan jag bara säga.
Det lär skattebetalarna få betala länge därefter.
Postad 13 November 2013 - 12:39
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Ang hockeyn så ska mycket (allt?) av den sändas i TV3/TV3HD och den har ju CD iaf så det borde vara lugnt. 
Bara svenska matcherna
Postad 14 November 2013 - 21:41
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Bara svenska matcherna
Lätt ju inte bra, ville ju se alla kanada matcher. Eurosport lär väl sända? Dumma MTG komplicera det för för folk i onödan.
Postad 15 November 2013 - 10:14
Unregistered220d6a49
-
Unregistered220d6a49
-
Användare
-
-
198 inlägg
Nej Eurosport lär inte få sända en sekund.
Där kommer det att visas Armbrytning och "sax-sten-påse".
Postad 15 November 2013 - 10:27
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Nej Eurosport lär inte få sända en sekund. Där kommer det att visas Armbrytning och "sax-sten-påse".
meh Eurosport brukar ju alltid sända.
Postad 15 November 2013 - 16:36
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Lätt ju inte bra, ville ju se alla kanada matcher. Eurosport lär väl sända?
Dumma MTG komplicera det för för folk i onödan.
Ja det är väl så om man läser mellan raderna att dom vill att de som har möjlighet att via sin operatör välja till Viasat Sport kanalerna gör det, eller att man börjar använda sig utav Viaplay.
Postad 15 November 2013 - 18:27
hellfog
-
hellfog
-
Lärjunge
-
-
393 inlägg
Ja det är väl så om man läser mellan raderna att dom vill att de som har möjlighet att via sin operatör välja till Viasat Sport kanalerna gör det, eller att man börjar använda sig utav Viaplay.
Har ganska långsamt bredband bara 2Mb, har problem med många streaming tjänster, dock funkar Netflix felfritt aldrig problem. Även SvtPlay funkar ganska bra.
Postad 15 November 2013 - 20:07
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Har ganska långsamt bredband bara 2Mb, har problem med många streaming tjänster, dock funkar Netflix felfritt aldrig problem. Även SvtPlay funkar ganska bra.
Ja alltså vad jag menade var det att jag tycker det är fel av MTG att gör på det här viset, mer eller mindre tvinga folk att skaffa ytterligare kanaler och/eller tjänster. Då dom kan sända OS i både TV6 och TV8 också som är kanaler många har men det struntar man i helt och hållet.
Postad 17 November 2013 - 00:14
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Ja alltså vad jag menade var det att jag tycker det är fel av MTG att gör på det här viset, mer eller mindre tvinga folk att skaffa ytterligare kanaler och/eller tjänster. Då dom kan sända OS i både TV6 och TV8 också som är kanaler många har men det struntar man i helt och hållet.
Öhhh...du har aldrig funderat på varför ViaSat pröjsat en massa pengar för att få OS?  Dom har väl insett att reklam-tv går mot sin död iaf i nuvarande form med reklampauser som fler och fler bara spolar förbi
Postad 17 November 2013 - 19:33
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Öhhh...du har aldrig funderat på varför ViaSat pröjsat en massa pengar för att få OS? Dom har väl insett att reklam-tv går mot sin död iaf i nuvarande form med reklampauser som fler och fler bara spolar förbi
Ja inte för att så många som möjligt ska kunna se så mycket som möjligt av OS utan att lägga till.ex Viasat Sport kanalerna i sitt utbud i alla fall. Sen kan du ju förklara hur man spolar förbi en reklam paus i en live sändning? Reklam pausen funkar utmärkt för ett toa besök, eller så byter man kanal osv osv... inte svårare än så. Men alla ser vi olika på reklam pauserna såklart, jag har personligen inga problem med reklam pauserna alls, medans andra undviker att titta på kanaler med reklam inslag helt.
Postad 17 November 2013 - 19:50
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Ja inte för att så många som möjligt ska kunna se så mycket som möjligt av OS utan att lägga till.ex Viasat Sport kanalerna i sitt utbud i alla fall. Sen kan du ju förklara hur man spolar förbi en reklam paus i en live sändning? Reklam pausen funkar utmärkt för ett toa besök, eller så byter man kanal osv osv... inte svårare än så. Men alla ser vi olika på reklam pauserna såklart, jag har personligen inga problem med reklam pauserna alls, medans andra undviker att titta på kanaler med reklam inslag helt.
Nu vet jag iof inte hur deras OS sändningar kommer se ut, och bortsett från hockeyn kommer jag inte få reda på det heller då Rodel och Backhoppning inte direkt lockar mig. Men annars brukar Viasats premiumkanaler var rätt befriade från reklam, iaf jämfört med mer "folkliga" kanaler. Den finns där, men inte alls lika irriterande som på klassiska reklamkanaler. Själv kollar jag numera väldigt sällan på typ TV4 och liknande kanaler, men på den tiden jag gjorde det var det nästan alltid via timeshift och inspelningar för att kunna hoppa förbi reklam, något som rimligtvis tv-bolagen börjat inse (och deras annonsörer). Även de som använder reklampauser till toabesök och kanalzappande blir i praktiken samma effekt, varför pröjsa för reklam som få kollar på.
Redigerat av improwise, 17 November 2013 - 19:52.
Postad 17 November 2013 - 21:15
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Nu vet jag iof inte hur deras OS sändningar kommer se ut, och bortsett från hockeyn kommer jag inte få reda på det heller då Rodel och Backhoppning inte direkt lockar mig. Men annars brukar Viasats premiumkanaler var rätt befriade från reklam, iaf jämfört med mer "folkliga" kanaler. Den finns där, men inte alls lika irriterande som på klassiska reklamkanaler. Själv kollar jag numera väldigt sällan på typ TV4 och liknande kanaler, men på den tiden jag gjorde det var det nästan alltid via timeshift och inspelningar för att kunna hoppa förbi reklam, något som rimligtvis tv-bolagen börjat inse (och deras annonsörer). Även de som använder reklampauser till toabesök och kanalzappande blir i praktiken samma effekt, varför pröjsa för reklam som få kollar på.
Jag förstår vad du menar. Vad jag menar är, jag har aldrig haft Viasat sport kanalerna och kommer aldrig skaffa dom heller för jag är inte intresserad av den sport som sänds där i vanliga fall som nu till.ex innan OS har börjat. Och vill man slippa reklamen som kommer finnas på TV10 och TV3 under OS så skulle dom som kan (alla kan ju inte skaffa Viasat Sport pga vilken leverantör man har om man bortser från Viaplay) tecka avtal för att få tillgång till dessa kanaler utan reklam göra det, men jag vill inte göra det bara för att se på OS som jag tycker ska kunna ses av så många som möjligt utan att lägga till kanalpaket och liknande. Ja är man som du så spelar man kanske in och spolar förbli reklamen, andra i familjen (fotbolls intresserade) såg på TV4 i fredags Sverige - Portugal och reklamen var inget problem under den sändningen vad jag hörde iaf. Man har faktiskt blivit bättre på hur/var man lägger reklamen i live sändningar överlag tycker jag. Jag vet inte men gissar att kanalerna och kanal paketen från CD, Viasat, Telia etc etc skulle bli ganska mycket dyrare om alla kanaler slopade reklamen i de kanaler som sänder reklam idag, reklamen hjälper väl till att hålla priserna nere då kanalerna får in pengar genom reklamen, då har jag hellre reklam i kanalerna för att hålla kanal pakets priserna på en rimlig nivå. Ta till exempel comhem och Tivo Max för 440kr/månad, om alla kanaler som ingår i paketet skulle slopa reklamen vad skulle då Tivo Max kosta/månad, jag vill inte ens tänka tanken. Men men, vi får se hur det går med OS, blir det skit så blir det nog annorlunda till nästa sommar OS som Viasat också ska sända. Då kanske man tänker om och även sänder i TV6 och TV8.
Redigerat av SweX, 17 November 2013 - 22:44.
Postad 18 November 2013 - 22:28
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Jag förstår vad du menar. Vad jag menar är, jag har aldrig haft Viasat sport kanalerna och kommer aldrig skaffa dom heller för jag är inte intresserad av den sport som sänds där i vanliga fall som nu till.ex innan OS har börjat. Och vill man slippa reklamen som kommer finnas på TV10 och TV3 under OS så skulle dom som kan (alla kan ju inte skaffa Viasat Sport pga vilken leverantör man har om man bortser från Viaplay) tecka avtal för att få tillgång till dessa kanaler utan reklam göra det, men jag vill inte göra det bara för att se på OS som jag tycker ska kunna ses av så många som möjligt utan att lägga till kanalpaket och liknande.
Ja är man som du så spelar man kanske in och spolar förbli reklamen, andra i familjen (fotbolls intresserade) såg på TV4 i fredags Sverige - Portugal och reklamen var inget problem under den sändningen vad jag hörde iaf. Man har faktiskt blivit bättre på hur/var man lägger reklamen i live sändningar överlag tycker jag.
Jag vet inte men gissar att kanalerna och kanal paketen från CD, Viasat, Telia etc etc skulle bli ganska mycket dyrare om alla kanaler slopade reklamen i de kanaler som sänder reklam idag, reklamen hjälper väl till att hålla priserna nere då kanalerna får in pengar genom reklamen, då har jag hellre reklam i kanalerna för att hålla kanal pakets priserna på en rimlig nivå. Ta till exempel comhem och Tivo Max för 440kr/månad, om alla kanaler som ingår i paketet skulle slopa reklamen vad skulle då Tivo Max kosta/månad, jag vill inte ens tänka tanken.
Men men, vi får se hur det går med OS, blir det skit så blir det nog annorlunda till nästa sommar OS som Viasat också ska sända. Då kanske man tänker om och även sänder i TV6 och TV8.
Problemet är väl isf att man ens tillåter att någon köper rättigheter till OS utan krav på att det på enkelt sätt ska finnas tillgängligt för stora delar av svenska folket. När så väl skett kändes det rätt givet från dag 1 hur det skulle bli, Viasat slänger knappast upp massor med pengar för OS utan att ha nån direkt baktanke med det, och den är jag övertygad om är att få så många som möjligt att köpa premiumkanaler (inte bara under OS då). I sporter med naturliga pauser (som hockey, fotboll osv.) gör reklamen inte så mkt iom att den ändå sänds när det inte är spel och jag ytterst sällan brukar se några "studioprogram" i samband med matcherna. I hockey är det närmast parodiskt när man t.ex. i Allsvenskan har ett antal powerbreaks på NHL maner, utan att det faktiskt visas någon reklam. Mig drabbar det inte, både för att jag har tillgång till alla kanaler som behövs, och för att jag eg inte bryr mig ett skvatt om 90% av alla OS-sändningar/grenar. Dessutom har jag mer pengar än (fri)tid så jag betalar gärna för att tiden jag lägger på "tv-tittande" ska bli så kvalitativ som möjligt (= så reklamfri som möjligt). Men för dom som verkligen gillar OS, och kanske inte kan/vill skaffa sig premiumkanaler så kan jag absolut förstå frustrationen, speciellt som det rör sig om ett i tid rätt kort evenmang, till skillnad från t.ex. sporter som går över en stor del av året.
Postad 18 November 2013 - 23:21
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Det finns tillgängligt för nästan hela svenska folket. Att det ska vara gratis är inget krav. SVT är för övrigt inte gratis det heller eller hur? Jag betalar över 2000 om året för tvkanaler jag knappt tittar på längre. Tvingas betala.
Betalar mycket hellre 249 för en månad så jag kan se hela OS på vilken enhet jag vill. Tyvärr så kan man inte välja bort SVT.
Redigerat av Unregistereddc471864, 18 November 2013 - 23:23.
Postad 19 November 2013 - 03:08
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Problemet är väl isf att man ens tillåter att någon köper rättigheter till OS utan krav på att det på enkelt sätt ska finnas tillgängligt för stora delar av svenska folket. När så väl skett kändes det rätt givet från dag 1 hur det skulle bli, Viasat slänger knappast upp massor med pengar för OS utan att ha nån direkt baktanke med det, och den är jag övertygad om är att få så många som möjligt att köpa premiumkanaler (inte bara under OS då). I sporter med naturliga pauser (som hockey, fotboll osv.) gör reklamen inte så mkt iom att den ändå sänds när det inte är spel och jag ytterst sällan brukar se några "studioprogram" i samband med matcherna. I hockey är det närmast parodiskt när man t.ex. i Allsvenskan har ett antal powerbreaks på NHL maner, utan att det faktiskt visas någon reklam.
Mig drabbar det inte, både för att jag har tillgång till alla kanaler som behövs, och för att jag eg inte bryr mig ett skvatt om 90% av alla OS-sändningar/grenar. Dessutom har jag mer pengar än (fri)tid så jag betalar gärna för att tiden jag lägger på "tv-tittande" ska bli så kvalitativ som möjligt (= så reklamfri som möjligt). Men för dom som verkligen gillar OS, och kanske inte kan/vill skaffa sig premiumkanaler så kan jag absolut förstå frustrationen, speciellt som det rör sig om ett i tid rätt kort evenmang, till skillnad från t.ex. sporter som går över en stor del av året.
Ja ang din tanke om varför man köpte OS rättigheterna så är det precis det jag tror också, vilket är mycket synd. Det här artikeln från igår handlar för övrigt om just det hur/var stora evenemang ska sändas. Myndigheten för radio och tv föreslår att evenemangen på en framtida evenemangslista ska kunna ses av minst 80 procent av befolkningen. SVT:s vd Eva Hamilton är kritisk. – Det innebär att upp till två miljoner människor exkluderas från evenemang av nationell betydelse, säger hon i en kommentar.
Eva Hamilton skjuter in sin kritik mot att myndigheten sätter gränsen vid 80 procent. I dagsläget når, förutom SVT, även TV4, MTG och SBS Discovery upp till det målet. – Förslaget har ingen effekt för publiken över huvud taget. Det innebär att upp till två miljoner människor exkluderas från evenemang av nationell betydelse. Myndigheten föreslår även att evenemangen ska kunna läggas i betal-tv-kanaler. Det innebär att tittarna måste teckna upp sig på abonnemang för att ta del av till exempel OS, säger hon i ett pressmeddelande.
http://www.resume.se...venemangslista/Nej jag är "egentligen" inte mycket sport intresserad som jag nämnt förut några gånger, men stora evenemang som OS är roligt att följa dels för man ser sporter som man normalt sätt inte ser mycket utav, länder från hela världen är med och tävlar och följa medalj striden osv osv, det är mer än en fotbolls match på tv om man säger så. Men bara för det så kommer jag inte skaffa några premium kanaler för denna korta tid som OS pågår. Vilket jag inte tycker att man borde behöva göra heller. Annat är det med Champions League, F1 etc etc som pågår stora delar av året det kan sändas i premium kanalerna. Men inte händelser som OS och Fotbolls VM.
Postad 19 November 2013 - 03:50
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Det finns tillgängligt för nästan hela svenska folket. Att det ska vara gratis är inget krav. SVT är för övrigt inte gratis det heller eller hur? Jag betalar över 2000 om året för tvkanaler jag knappt tittar på längre. Tvingas betala. Betalar mycket hellre 249 för en månad så jag kan se hela OS på vilken enhet jag vill. Tyvärr så kan man inte välja bort SVT.
Licensen går inte bara till SVT utan inkluderar även Sveriges Radio och UR. Jag ser både på SVT (Natur program till exempel) och lyssnar jag på radio så blir det Sveriges Radio, då de kommersiella radio kanalerna inte går att jämföra med SR. Nej gratis kanske är fel ord, jag antar dock att vi inte haft den här diskussionen om den hade bakats in i skatten, men nu är den inte det så därför betalar vi fortfarande license. Men tycker du då att det är bättre att MTG bara sänder OS i två av sina fyra vanliga kanaler TV3 och TV10 och sen hänvisar man mer eller mindre till sina Premium sport kanaler Viasat Sport. Än att SVT som alla kan få in med en box för det Fria utbudet sänder OS. Vad bra att du kan betala 249 kr så att du får tillgång till hela OS och kan se det på vilken enhet du vill. Alla varken kan, vill, eller har råd att göra det. Min moster till exempel har inga andra "enheter" än sin TV, ingen dator, och ingen internetuppkoppling, och genom vägguttaget finns bara TV3 och inte TV10. Men precis som du och jag så har hon SVTs kanaler och har kunnat se på Vinter/Sommar OS utan problem under alla tidigare olympiska spel. Och föreningen kommer knappast köpa in utrustning så dom kan få in TV10. Jag tänkte köpa en markbox så hon skulle få in TV6 också då hon inte har den via vägguttaget men då MTG slopade OS helt i sin enda gratis kanal så är inte det nödvändigt längre. Sen kan du ju läsa och jämföra här hur det funkar i andra länder i världen om du är intresserad: http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-avgiftFinland: 200 €/år för TV-innehav. Medlen finansierar YLE. Från och med 2013 kommer TV-avgiften dras av direkt från skatten. Hur stor skatten är beror på årsinkomsten, men avgiften ligger på mellan 50€ och 140€. Alla myndiga personer är skyldiga att betala denna skatt, oberoende av om de äger en TV eller använder YLEs tjänster.
I Japan tas en avgift ut om TV-mottagaren använder marksänd television, och en annan (högre) avgift ut för de mottagare som kan ta emot satellitsändningar. Däremot får de som är bosatta i områden som endast kan ta emot satellit-TV, de som endast har svartvita TV-apparater och de som bor på Okinawa betala lägre TV-avgifter. Medlen finansierar NHK.
Dock så handlar det inte om tv-avgiften utan om tillgången till OS, hur MTG har planerat, och hur man väljer att sända.
Redigerat av SweX, 19 November 2013 - 04:28.
Postad 19 November 2013 - 12:16
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Det hade inte varit ett problem om SVT hade prioriterat OS. Gnäll på dem. De lägger dina och mina licenspengar på annat trams. Om nu OS är så folkligt så borde de väl göra allt de kan för att köpa rättigheterna till det eller hur?
Postad 19 November 2013 - 14:40
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Det finns tillgängligt för nästan hela svenska folket. Att det ska vara gratis är inget krav. SVT är för övrigt inte gratis det heller eller hur? Jag betalar över 2000 om året för tvkanaler jag knappt tittar på längre. Tvingas betala. Betalar mycket hellre 249 för en månad så jag kan se hela OS på vilken enhet jag vill. Tyvärr så kan man inte välja bort SVT.
Vem har sagt att det ska vara gratis?
Postad 19 November 2013 - 14:46
kenta2
-
kenta2
-
Forumräv
-
-
900 inlägg
Att OS körs med direktsändning från morgon till sen kväll i TV3 av det svensknära innehållet och sammandrag i TV10 och säkert än mer i Viasat Sportkanalerna är en sak.
Vad jag ser som vilseledande och helt osakligt av MTG är att man själva klassar TV3, TV8 och TV10 som "fri TV-kanaler". Det stämmer ju endast för TV6 (som också klassas som fri tv). Titta in på mtg.se. Detta för att ge en bild av hur man i branschen internationellt ser på denna typ av kanaler. Tex är tyska RTL och SAT1 free tv - kanaler. TV3 och TV10 är minsann inte free tv - det är pay tv, men dock inte premium tv (first/second premier run filmkanaler och live sport).
Postad 17 December 2013 - 13:44
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Över en miljon TV-tittare i dagsläget utan möjlighet att se OS
En TNS Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Boxer visar att 16 procent av befolkningen från 15 år, motsvarande knappt 1,3 miljoner invånare, inte har tillgång till något betal-TV-abonnemang – och de planerar inte heller att skaffa något när OS närmar sig trots att det krävs för att ta del av evenemanget.
Mer än 90 procent av de utan TV-abonnemang hävdar dessutom att de inte tänker se över sin TV-lösning när OS närmar sig. Därmed riskerar de att gå miste om årets största sporthändelse, som bara visas i betal-TV-kanaler, däribland TV3 och TV10.
http://www.mynewsdes...tt-se-os-941524
Postad 17 December 2013 - 14:25
Huddingebo
-
Huddingebo
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Tycker synd om de lite udda grenarna som kommer att tappa tittare.
Postad 23 December 2013 - 15:22
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Över en miljon TV-tittare i dagsläget utan möjlighet att se OS
En TNS Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Boxer visar att 16 procent av befolkningen från 15 år, motsvarande knappt 1,3 miljoner invånare, inte har tillgång till något betal-TV-abonnemang – och de planerar inte heller att skaffa något när OS närmar sig trots att det krävs för att ta del av evenemanget.
Mer än 90 procent av de utan TV-abonnemang hävdar dessutom att de inte tänker se över sin TV-lösning när OS närmar sig. Därmed riskerar de att gå miste om årets största sporthändelse, som bara visas i betal-TV-kanaler, däribland TV3 och TV10.
Säger väl om inte annat en del om intresset för Vinter OS
Postad 05 January 2014 - 12:13
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1811 inlägg
Kommer OS att sändas i hd-upplösning på Tv3 HD?
http://www.viasatspo...s/sa-ser-du-os/
Ska man tro denna sida är det ju bara viasat som sänder i hd men jag förstår inte vitsen med Tv3-hd när man inte sänder i hd?
Redigerat av Unregistered6df60672, 05 January 2014 - 12:17.
Postad 05 January 2014 - 23:49
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Säger väl om inte annat en del om intresset för Vinter OS
Nja det är väl inte så konstigt om 10-15% av befolkningen inte är sportintresserade? Låter ganska normalt.
Postad 06 January 2014 - 01:22
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Nja det är väl inte så konstigt om 10-15% av befolkningen inte är sportintresserade? Låter ganska normalt.
I ärlighetens namn säger väl undersökningen, iaf det som klistrades in här, inte mkt mer än att de som inte har tillgång till OS inte heller tänker anstränga sig för att få det. Dessutom föreställer jag mig att de flesta som har nån form av betalkanaler inte främst har det för att se på OS.
Postad 06 January 2014 - 14:02
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Kommer OS att sändas i hd-upplösning på Tv3 HD?
http://www.viasatspo...s/sa-ser-du-os/
Ska man tro denna sida är det ju bara viasat som sänder i hd men jag förstår inte vitsen med Tv3-hd när man inte sänder i hd?
Ja det kommer dom säkert göra annat vore konstigt. Nej jag tänker inte anstränga mig för att få tillgång till OS bara för att Viasat vill det. Men det betyder ju inte att jag inte är intresserad. Vi har TV3HD TV8, och TV6 gratis via marknätet. Inte TV10. Så det blir ett OS i TV3 för våran del, ska bli intressant att se vad man väljer att sända på TV6 och TV8 istället för OS.
Postad 09 January 2014 - 15:17
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Hur ser jag Vinter-OS?
Snart är det dags för en av världens största sporthändelser: vinter-OS 2014 i Sotji. En nyhet för detta OS är att Viasat står för sändningarna. Så vad betyder det för dig? Genom att svara på några enkla frågor kan du redan nu få reda på hur mycket av vinter-OS du kommer att kunna se i februari.
http://hurserjagvinteros.se/
Postad 09 January 2014 - 15:29
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
http://hurserjagvinteros.se/
Jag gjorde testet och fick resultatet: "Tyvärr kommer du inte kunna se OS i år." Så var det med Public Service...
Postad 09 January 2014 - 19:09
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Public Service? Viasat?
Public Service är SVT/SR.
Postad 10 January 2014 - 08:24
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Public Service? Viasat?
Public Service är SVT/SR.
Precis! OS har alltid visats av Public Service tidigare med motiveringen att det är av allmänt intresse.
Postad 10 January 2014 - 08:47
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
En i mitt tycke felaktig motivering, när det gäller sport.
Postad 10 January 2014 - 08:54
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
En i mitt tycke felaktig motivering, när det gäller sport.
Det var nog av mer allmänt intresse när Sverige checkade in fler guldmedaljer och vi hade storstjärnor som Svahn och Stenmark. Men nu är det ett faktum att det är den som betalar mest som får sändningsrättigheterna och det är inte rimligt att licenspengarna ska gå till OS på bekostnad av övrig produktion. Snarare kan man då ha synpunkter på Viasats girighet som inte sänder något alls i fria kanaler som tex TV6.
Postad 23 January 2014 - 18:30
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
Nils, 94, kämpar för OS på tv
Sällan har ett medborgarförslag rönt större uppmärksamhet än när Nils Fredriksson, 94, vill att äldreboendena visar vinter-OS.
I ett brev till kommunens politiker i måndags tycker han att det är sorgligt att kommuninvånarna som bor på vård- och äldreboenden i Finspång inte kan se tv-sändningarna då tävlingarna sänds i betalkanalerna TV3 och TV10.
http://www.nt.se/nyh...ticleid=9397913
Postad 24 January 2014 - 14:22
Unregistered220d6a49
-
Unregistered220d6a49
-
Användare
-
-
198 inlägg
Jag noterade att OS-tablåerna nu finns klara: http://www.tv10.se/os/os-tabl%C3%A5
Postad 25 January 2014 - 22:00
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Någon som kan förklara varför OS nu endast finns i Betal-TV.
300 kr/månad på Canal Digital för endast TV3 HD och 200 kr/månad på Bpxer med TV 10 och TV3 i standardupplösning.
Var inte EU direktivet luddigt eller fattar de inte att svenskar är villiga att betala för vanlig reklamTV?
Jag skulle strunta i OS om jag nu inte råkade fått ett boxerkort av morsan som går ut sista februari.
Redigerat av ruva, 25 January 2014 - 22:02.
Postad 26 January 2014 - 08:42
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4002 inlägg
Någon som kan förklara varför OS nu endast finns i Betal-TV.
IOK sålde till högst bjudande är enkla förklaringen. Ja, behöver inte vara mer djuplodande än så. Finns inget regelverk som förhindrar det. Räknar man på det kan stor del av svenskarna se TV3 och relativt många även TV10 (och många kan även skaffa Viaplay) Nåja, radiosporten finns. Och i sig är de bättre på mycket. Men men, om jag vänder ögonen mot mig, ag kommer kunna se OS i TV3 HD, TV10 och Viasat Sport. Och radiosporten Det räcker nog.
Postad 26 January 2014 - 19:40
SweX
-
SweX
-
Lärjunge
-
-
391 inlägg
(och många kan även skaffa Viaplay)
Ja visst, idag funkar den bra och stabilt för viss men mindre bra för andra. Om tillräckligt många hoppar på viaplay tåget och trycket ökar så lär nog tjänsten bli ännu bättre.  En del av mig vill att det ska bli ett stort fiasko för Viasat pga hur dom väljer att sända.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
TV-Program
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|