QLN har återuppstått med ny hemsida :)
QLN Signature MKIII
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser |
Postad 10 February 2014 - 17:08
Postad 10 February 2014 - 17:14
Men sanningen är ju den att det under skalet tydligen är rätt mycket som uppdaderats.
Gamlingen spelade fint men lite tunt. Skulle vara intressant att höra vad som förbättrats. Priset ger ju anledning att kräva en hel del.
Postad 10 February 2014 - 17:22
The years 2003-2012 the Qln brand was owned by another company making products with the QLN brand. Those products are not included on this website since they are not our products. Since 2013 the Qln brand is now back to the original owner and we will continue to make the unique products we are known for.
Nice. Aldrig hört QLN men det är kul att de börjar igen och man har hört mycket gott om dom
Postad 10 February 2014 - 17:24
The years 2003-2012 the Qln brand was owned by another company making products with the QLN brand. Those products are not included on this website since they are not our products. Since 2013 the Qln brand is now back to the original owner and we will continue to make the unique products we are known for.
Haha du var lite snabbare än mig där fristil
Postad 10 February 2014 - 19:23
Hur som helst kul att ett gammalt fint Svenskt märke vaknar till liv igen.
Postad 10 February 2014 - 22:44
De där Signatur är förvisso fräcka, men drömen när det begav sig var ju golvarna. Kommer inte ihåg vad de hette men hade tjocka bafflar i två delar. Lät varmt, fylligt och detaljerat. Undrar just om dessa åldrats med behag eller om det man gillar idag är rätt mycket bättre?
Menar du dom jag har eller de mindre....de hette isdf reference men de fanns likt signature också i olika tappningar med olika element/filter mm.
Postad 10 February 2014 - 22:52
Ordinär låda, ca 1000x200x300 sisådär. Bafflar i nåt grått material och troligen dubbla 6,5":are. Jo Reference hette de nog. Demades på en mässa i Malmö när de var alldeles färska. Han kanske ruskar liv i den modellserien också.Menar du dom jag har eller de mindre....de hette isdf reference men de fanns likt signature också i olika tappningar med olika element/filter mm.
Postad 11 February 2014 - 09:58
2014-02-11_10-29-15.jpg 135.21K
11 Antal nerladdningarI min hembio sitter ett par begagnade QLN Artec 1600. En högtalare som har elektrostatens störa öppna ljudkaraktär, men med de dynamiska elementens fördelar i form av lättdrivenhet och attack. Att den sedan nästan inte påverkas av rumsakustiken pga linesourceteknikens spridningskaraktär får man väl se som en bonus, och den kan spela rejält högt (också lättdriven) utan att låta ansträngt, vilket de flesta två- eller trevägssystem ofrånkomligen till slut gör.
Qln Siganture III är under konstruktion och kommer att komma ut våren 2014 med en prislapp på runt 45.000:-. Kan nog redan nu säga att det med stor sannolikhet blir en uppgradering och då kommer mina Qln Signature läggas ut till försäljning.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 11 February 2014 - 10:30.
Postad 11 February 2014 - 10:02
Ordinär låda, ca 1000x200x300 sisådär. Bafflar i nåt grått material och troligen dubbla 6,5":are. Jo Reference hette de nog. Demades på en mässa i Malmö när de var alldeles färska. Han kanske ruskar liv i den modellserien också.
Det tror jag inte. Stora golvare som behöver stå fritt i stora rum har haft sin storhetstid. Framtiden är smått, aktivt och gärna platt.
Postad 11 February 2014 - 10:05
De där Signatur är förvisso fräcka, men drömen när det begav sig var ju golvarna. Kommer inte ihåg vad de hette men hade tjocka bafflar i två delar. Lät varmt, fylligt och detaljerat. Undrar just om dessa åldrats med behag eller om det man gillar idag är rätt mycket bättre?
Jag har ägt den sista varianten av Reference som hette HDII, en speciell ombyggd variant av HiFi Consult i Allingsås. Den lät stort och mäktigt, men var nästan omöjlig att få till att spela bra, då den krävde rejält med luft omkring sig och rätt stora effektresurser. Fast kabinetten i Classicserien var rena möbler. Tunga och klassiskt vackra. Kabinetten med Qboard bland det mest resonansdöda man kan hitta.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 11 February 2014 - 10:10.
Postad 11 February 2014 - 16:48
Jo dem var det ju jag menade.Jag har ägt den sista varianten av Reference som hette HDII, en speciell ombyggd variant av HiFi Consult i Allingsås. Den lät stort och mäktigt, men var nästan omöjlig att få till att spela bra, då den krävde rejält med luft omkring sig och rätt stora effektresurser. Fast kabinetten i Classicserien var rena möbler. Tunga och klassiskt vackra. Kabinetten med Qboard bland det mest resonansdöda man kan hitta.
Sedan tror jag ju inte golvhögtalares tid är förbi, men med dagens krav på ren möblering tas nog placeringsvänlighet i högre grad med i beräkningarna.
Just dom ja.
Reference-HD2.jpg 155.11K 11 Antal nerladdningar
Postad 12 February 2014 - 09:04
Sedan tror jag ju inte golvhögtalares tid är förbi, men med dagens krav på ren möblering tas nog placeringsvänlighet i högre grad med i beräkningarna.
Mycket av kvaliteten i de gamla större modellerna i Classicserien kan ju också återfås i DLS Flatbox högtalare, som Mats Andersen är konstruktör bakom. Har hört få vägghängda högtalare som låter så här mycket hifi.
Postad 26 June 2014 - 09:35
http://qln.se/loudsp.../signature-iii/
Postad 19 September 2014 - 22:49
http://qln.se/loudsp.../signature-iii/
Postad 21 September 2014 - 10:30
Frågan är om en 2-vägare kan bli mycket bättre än såhär.
Grundkonstruktionen sett till kabinettet är i praktiken identisk med den gamla varianten sett till ett kabinett helt utvecklat efter ljudprincipernas regelvärld med Qboard, sluttande (för time alignment) och avrundad (mot kantreflexer) baffel och utan parallella ytor. Väl de fyra viktigaste grundreglerna för en lyckad kabinettkonstruktion. Sedan är element och delningsfilter helt nya och tydligen ett resultat av många års genomlyssnande av olika komponenter och kombinationer däremellan.
Otrolig dynamik, svärta, närvaro, bas, mellanregister och diskant och imponerande nivå och utfyllnad i detta i praktiken helt obehandlade och rätt kala rum med högt i tak. Ljudbilden var bred och hög och man fick inblick i materialet långt bakom högtalarna med en otrolig förmåga att fånga upp rumskänsla i de inspelningar som hade detta.
Prislappen blir visst 45.000:- - 50.000:-, och då finns det en del att välja på på marknaden, och för egen del är också frågan hur stort lyftet är jämfört med mina ombyggda Signaturer som fortfarande står sig väldigt bra och har just många av ovan egenskaper som gjort att jag fastnat för denna konstruktionsfilosofi. En jämförelse i min hemmiljö skulle onekligen vara väldigt intressant.
2014-09-20 14.46.14.jpg 1.52MB
6 Antal nerladdningar
2014-09-20 14.39.03.jpg 1.77MB
11 Antal nerladdningar
2014-09-20 14.38.47.jpg 1.77MB
18 Antal nerladdningar
2014-09-20 15.06.02.jpg 1.75MB
14 Antal nerladdningar
Postad 21 September 2014 - 10:54
Postad 25 September 2014 - 18:40
Jag är väldigt nöjd med mina gammla som är uppdaterade . Om de nya är mycket bättre är svårt att säga efter bara en provlyssning på mässan . Jag tycker att det lät väldigt bra men det gör det ju hemma också .Spelar med Cyrus pre vs2 och psx , power 8 harmony design moddad rotel (11 år gammal)
Postad 25 September 2014 - 20:29
Postad 26 September 2014 - 11:05
Att den gamla skulle spela lite tunt håller jag inte alls med om ,snarare tvärt om. Den behöver stå långt från bak och sidoväggar för att inte ha för mycket bas. Den uppgraderade spelar tydligare och med fastare bas lite större och mer precis stereobild den känns även lite piggare.Ser ut som ett levande bevis för att inget hänt inom högtalarutveckling de senaste 20 åren.
Men sanningen är ju den att det under skalet tydligen är rätt mycket som uppdaderats.
Gamlingen spelade fint men lite tunt. Skulle vara intressant att höra vad som förbättrats. Priset ger ju anledning att kräva en hel del.
Postad 29 September 2014 - 13:09
Att den gamla skulle spela lite tunt håller jag inte alls med om ,snarare tvärt om. Den behöver stå långt från bak och sidoväggar för att inte ha för mycket bas. Den uppgraderade spelar tydligare och med fastare bas lite större och mer precis stereobild den känns även lite piggare.
Japp, tunt är det sista Signaturerna spelar. Tvärtom behöver de omsorg med placering för att få till balansen mellan basen och mellanregistret bra. Svårt att säga hur mycket bättre den nya är jämfört med mina uppgraderade, och man skulle nog behövt ställa dom bredvid varandra. Satt hela helgen och lyssnade på mina, och bara att ta av frontskydden som jag haft på mesta tiden öppnade upp ljudbilden rätt mycket i höjd och sidled och gav diskanten mer luft i toppen. Lite som att prova linser och upptäcka ett helt nytt synfält utan bågarna i periferin.
I en värld där elektronik blir allt billigare och med bättre prestanda, så tycker man ju det borde kunna gälla högtalare med, då det inte känns som att utvecklarna behöver slåss mot hur de ljud vi hör blir förbättrade på planeten, tvärtom gäller ju samma lagar och principer idag som för 100000 år sedan, och hur mycket mer kan komponenttillverkarna förbättra det som redan finns idag och funnits de sista 25 åren?
Postad 30 September 2014 - 20:45
Kan ju vara så att det inte var Signatur jag lyssnade på, utan standardversionen. Var mycket länge sedan på numera nedlagda Rosens ljudcenter i Malmö. Högtalarna drevs av Copland CSA 14, vilket ju borde låta varmt(?), men stod å andra sidan typ mitt i rummet. Kan ju också vara så att man på den tiden hade ett lite annat ljudideal, ett varmare sådant. Men tunt lät det då i mina och min kollegas öron.Att den gamla skulle spela lite tunt håller jag inte alls med om ,snarare tvärt om. Den behöver stå långt från bak och sidoväggar för att inte ha för mycket bas. Den uppgraderade spelar tydligare och med fastare bas lite större och mer precis stereobild den känns även lite piggare.
Postad 16 October 2014 - 02:09
Ska man kalla det billigt? Tycker det var lite i överkant men kan man få med sina högtalare som inbyte i en sådan affär så kan man nog komma undan med 30-35k
http://www.hificonsu...tur-mk-iii.html
Hade man haft en hifi butik så kunde man ju ha kommit undan ganska billigt
Postad 16 October 2014 - 02:15
Postad 16 October 2014 - 06:31
Postad 16 October 2014 - 07:28
Postad 16 October 2014 - 07:39
Ser du inte bilderna på högtalaren högre upp? Det finns ett par bilder där man ser terminalerna. Till en dator med dig
Haha kollade bara länken som fanns från Hifiperra. Kollade aldrig högre upp i tråden, men efter jag gjort det kan jag inte annat än hålla med. Ser ut som... Biltema...
Postad 17 October 2014 - 09:48
Postad 17 October 2014 - 11:03
Postad 17 October 2014 - 12:18
Tycker att terminalerna ser rätt vekliga ut men iom att det är en sådan "hypad" högtalare så är det väl få som verkligen bryr sig om det
WBT nextgen på mina ombyggda.
2014-10-17_13-16-57.jpg 80.11K
7 Antal nerladdningar
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 17 October 2014 - 12:36.
Postad 18 October 2014 - 01:05
Edit: Mot dom första demo bilderna
Bifogad fil(er)
Postad 18 October 2014 - 01:12
Postad 20 October 2014 - 11:58
Postad 17 November 2014 - 13:57
Någon som lyssnat mer/närmare på denna efter senaste mässan i Göteborg och hur den står sig i prisklassen?
Postad 12 January 2015 - 13:11
Då vart mina uppgraderade Signaturer sålda i helgen. Kändes lite vemodigt och nu står Signature III på inköpshorisonten.
Någon som lyssnat mer/närmare på denna efter senaste mässan i Göteborg och hur den står sig i prisklassen?
Vart de några Signature III, och vart du då nöjd?
Postad 12 January 2015 - 13:19
Vart de några Signature III, och vart du då nöjd?
Beställda. Väntar på leverans inom två veckor.
Postad 13 January 2015 - 05:28
Vad var det för fel på terminalerna?
Vem har sagt att det var fel på dom?
Postad 13 January 2015 - 09:27
Tycker att terminalerna ser rätt vekliga ut men iom att det är en sådan "hypad" högtalare så är det väl få som verkligen bryr sig om det
"vekliga" ?
Postad 13 January 2015 - 10:04
"vekliga" ?
Vekliga skulle jag inte kalla som. Sitter som sten.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 13 January 2015 - 10:09.
Postad 13 January 2015 - 10:16
Postad 13 January 2015 - 12:38
Om det är bilen ovan så tycker jag dom ser helt för plastiga ut för att sitta på en högtalare i den prisklassen.
För mig kommer funktion före design. Om de extra pengarna ett par snygga kontakter kostar istället kan läggas på delningsfilter, kabinett, dämpning etc. istället, så röstar jag på det.
Postad 13 January 2015 - 18:56
Postad 13 January 2015 - 21:59
Feelgood är hur viktigt som helst. Kommer fortfarande ihåg hur jag njöt av hifivärldens coolaste bakdel, den på Audiovector MI1SE. Högtalarna i sig var inget vidare, men den bakdelen....Lite Feelgood måste man väl få för 40.000. Det finns väl ingen som har ett system med ett sexsiffrigt i nypris som kör billigaste tunnkablaget heller?
Kan tänka mig att du inte direkt mår illa av utseendet på dina Volenter heller.
SA elbjuder ingen sensation av det slaget, det kan jag sakna ibland.
Postad 14 January 2015 - 14:24
sitter själv och suktar efter snygga uttag just, och jag förstår inte riktigt varför jag tycker det är så viktigt. det jag vet är att jag tycker att bananstolpar som har en guldhylsa som är inplastad är det mest exklusiva i världen i mina ögon =)
Postad 14 January 2015 - 21:27
Om du menar de där högtalardonen med genomskinlig plast och guldet synligt innanför är det ju såna jag har faktiskt. Det enda lite flashiga på SA:s annars så strikta design.nåja, jag tycker att system audio har bra bananposter =)
sitter själv och suktar efter snygga uttag just, och jag förstår inte riktigt varför jag tycker det är så viktigt. det jag vet är att jag tycker att bananstolpar som har en guldhylsa som är inplastad är det mest exklusiva i världen i mina ögon =)
Funktionen är också riktigt bra, med bra grepp och ovanligt rejäl diameter för lös kabel, om man inte vill använda banan.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Köpråd stativhögtalare max 50 000
65 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?