Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Smartphones suger

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 april 2014 - 16:30

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1 737 inlägg
  • 0
Som rubriken, smartphones suger. Min senaste lur, en Sony om det är av intresse, saknar allt vad grundläggande funktionalitet är.

På flera år gamla Sony Ericsson telefoner fast det inbyggt app för att spela in ljud, använda blixten som ficklampa osv. Finns detta nu? Nej, man ska ladda ner en app, och vill man inte lägga ut ett par tior till för varje funktion man behöver får man stå ut med reklam och i många fall även värre; kartläggning av dina aktiviteter.

Så min slutsats är helt enkelt att moderna smartphones suger, de kan inte tillhandahålla basic funktioner som var självklara på varje telefon för ett antal år sedan.

(ps, om någon har ett bra tips på en reklamfri ljudinspelare till Android så är jag idel öra.. har klickat på ett 20-tal nu på Google Play, och de kräver alla en massa rättigheter som inte borde behövas för att spela in ljud)

Postad 17 april 2014 - 16:34

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0
Skaffa en dumbphone då.
Det är det här som är så bra med smartphones.
Man blir inte låst till vad tillverkaren har lust att erbjuda.

Ännu trevligare är det i Nexus familjen då man slipper timescape, walkman och annat tillverksarspecifikt skräp.
Android går mer och mer åt det hållet. Android blir ett operativsystem, Goole services och appar får man välja själv vad man vill ha.

Postad 17 april 2014 - 16:37

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7 289 inlägg
  • 0
Jag har gett upp med Google och alla rättigheter för ett år sedan, bara att godkänna hela skiten
Alla appar ska ha tillstånd att ringa och SMSa i dag, för ett år sen avinstallerade sånt skit men nu är det standard

Postad 17 april 2014 - 16:42

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1 737 inlägg
  • 0

Skaffa en dumbphone då.
Det är det här som är så bra med smartphones.
Man blir inte låst till vad tillverkaren har lust att erbjuda.

Jag vill uppenbarligen ha funktionerna en smartphone erbjuder, utan att bli av med funktionerna som var självklara på en telefon för några år sedan...

Jag kan inte se vad problemet skulle vara att tillhandahålla en uppsättning appar för alla de grundläggande funktionerna i telefonen, som givetvis ska gå att byta ut till reklam/spion finansierade alternativ för den som så önskar

Postad 17 april 2014 - 16:55

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1 314 inlägg
  • 0

Som rubriken, smartphones suger. Min senaste lur, en Sony om det är av intresse, saknar allt vad grundläggande funktionalitet är.

En smartphone har avsevärt fler grundläggande funktioner än gamla "dumbphones". Vad det gäller funktionalitet så är det som att jämföra tandpetare med schweizerkniv...

På flera år gamla Sony Ericsson telefoner fast det inbyggt app för att spela in ljud, använda blixten som ficklampa osv. Finns detta nu?

Ja, det finns det.
Kanske inte fullt lika lätt-tillgängligt, men det beror på att funktionaliteten som du saknade faktiskt är mångfalt bättre än hos dumbphones.

... Nej, man ska ladda ner en app, och vill man inte lägga ut ett par tior till för varje funktion man behöver får man stå ut med reklam och i många fall även värre; kartläggning av dina aktiviteter.

Du väljer själv! Gratis, med reklam i större eller mindre omfattning eller 7kronor för att slippa reklamen. Rent spontant så förstår jag inte hur man har råd att köpa sej en smartphone till att börja med om man inte har råd att lägga 7 kronor på t.ex. ficklampsapp.
OM det nu är ett problem, så tänd ficklampan via kameran istället! Då kostar det inget alls och du slipper reklamen...
Eller skaffa en gratis app utan reklam som löser det åt dej,

Så min slutsats är helt enkelt att moderna smartphones suger,

Om din slutsats är baserad på de skäl jag kommenterat hittills så är din slutsats fel!
Om du ändå av personliga skäl eller andra skäl som du inte redogjort för tycker att smartphones suger så får du väl tycka det. Frågan är vad du får ut av att berätta det i denna tråden? Kul att provocera, eller försöker du idiotförklara alla de som till skillnad från dej har insett fördelarna med smartphones?

de kan inte tillhandahålla basic funktioner som var självklara på varje telefon för ett antal år sedan.

Smartphones tillhandalhåller ALLA basic funktioner som fanns på telefoner för några år sedan och låter användaren att välja och vraka mellan 1000-tals ytterligare funktioner både gratis och betalversioner och det tycker du är negativt???

(ps, om någon har ett bra tips på en reklamfri ljudinspelare till Android så är jag idel öra.. har klickat på ett 20-tal nu på Google Play, och de kräver alla en massa rättigheter som inte borde behövas för att spela in ljud)

Inte ens om du betalade mej, så skulle jag ge dej några tips på en reklamfri ljudinspelare. Leta redan på din gamla dumbphone istället...

Postad 17 april 2014 - 17:25

bag
  • bag
  • Forumräv

• 775 inlägg
  • 0
Finns smartphones med de funktionerna inbyggda. Min 808:a med Symbian har alla de funktionerna du efterfrågar från början. Tyvärr är Symbian nedlagt. Trojanen Felop fixade det. Hur det är med WP vet jag inte men snart kanske det blir till att testa på det nu när 8.1 kommit som verkar hyfsat.

Postad 17 april 2014 - 17:30

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

På flera år gamla Sony Ericsson telefoner fast det inbyggt app för att spela in ljud, använda blixten som ficklampa osv. Finns detta nu? Nej, man ska ladda ner en app, och vill man inte lägga ut ett par tior till för varje funktion man behöver får man stå ut med reklam och i många fall även värre; kartläggning av dina aktiviteter.

Så min slutsats är helt enkelt att moderna smartphones suger, de kan inte tillhandahålla basic funktioner som var självklara på varje telefon för ett antal år sedan.

Märkligt för i min Galaxy S4 ingår ficklampa default.

Känns som ts överdriver en hel del smulor i affekt...

dessutom finns det en hel drös appar som dessutom är gratis, men det kanske du missat?

Postad 17 april 2014 - 18:03

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1 737 inlägg
  • 0
Ja, jag överdriver lite i affekt.. men fortfarande så är det ingen som har kunnat vissa mig en gratis ljudinspelare för Android som inte är reklam-finansierad. Likaså har jag inte hittat någon ficklampsapp som är det, men kanske jag som är dålig på att leta på google play.. därav frågan om hjälp ifall det bara var så att jag inte kunde hitta..

Ja, jag inser alla fördelar smartphones har, men betyder det att jag inte får lov att poängtera vilka brister de har?

Ja, jag hade kunnat lägga 10 kr på att köpa en ljudinspelare till telefonen, men varför ska jag behöva det?
Min poäng är att detta varit funktionalitet som du fått på köpet det senaste decenniet på i princip alla telefoner, och numera saknas på åtminstone Sony's high-end lurar, så det är en klar försämring för mig som konsument. Det är inte som att en av dagens topplurar är billigare än vad en mellansegmentstelefon var för ett par år sedan.

Vilka funktioner tycker ni är "bare-minumum" för en smartphone ni köper? Är det ok att betala extra för e-post program? webbläsare? telefon-funktionalitet? Var drar ni gränsen?

Min gräns är att allt min gamla dumbphone kunde för många år sedan ska min smartphone kunna som standard också, eller finnas fritt tillgänglig på market via google eller tillverkaren för mig att installera. Och så är det tyvärr inte i dagsläget. Sen vill jag givetvis ha en smartphone och alla dess funktioner ändå, men förstår inte varför jag skulle behöva ge upp det gamla för att få det nya?

Postad 17 april 2014 - 18:15

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1 737 inlägg
  • 0

Inte ens om du betalade mej, så skulle jag ge dej några tips på en reklamfri ljudinspelare. Leta redan på din gamla dumbphone istället...

Varför får jag känslan av att du tar personligt åt dig av mitt missnöje med moderna telefoner?

Alla får givetvis lov att använda vad de vill, jag har inget intresse av att idiot förklara någon som antydes i ett inlägg tidigare, jag är bara ute efter att dela med mig av min frustration på bristen av funktioner som enligt mig borde vara självklara.

Ett annat exempel är t.ex att kunna spela in röstsamtal för att t.ex använda som bevis ifall en telefonförsäljare påstår att du sagt något annat än vad du sa, fanns som standard på lurar för ett gäng år sedan, nu finns det en uppsjö av olika appar på google play där om man läser recensionerna de flesta av de funkar halvskakigt.

Telefonerna har onekligen blivit mycket bättre på att utföra "dator" uppgifter, men på nästan alla andra punkter upplever jag det som att de blivit sämre.

Postad 17 april 2014 - 18:19

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0
Känns som att TS istället borde läsa på vad som faktiskt finns innan man spyr galla över nåt.

Har vi sett detta förr?

Postad 17 april 2014 - 18:32

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1 737 inlägg
  • 0

Känns som att TS istället borde läsa på vad som faktiskt finns innan man spyr galla över nåt.

Har vi sett detta förr?

Men snälla, var hittar jag dessa funktionerna? Har stört mig på det i flera månader, om det är så att jag har fel så snälla peka mig i rätt riktning!

Ja, rubriken var överdrivet generaliserande, men jag har sett fenomenet på samtliga mina Android smartphones det senaste åren.

Är det något utöver rubriken ni anser är fel i sak? Menar ni att alla dessa funktioner finns som standard på en typisk smartphone om jag går ut i handeln?

Vissa av funktionerna finns säkerliggen (och uppenbarligen enligt ovan) på vissa tillverkares modeller, men jag uppfattar det långt ifrån som standard, eller har jag bara haft fruktansvärd otur i mitt val av telefoner?

Postad 17 april 2014 - 18:34

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

• 1 051 inlägg
  • 0
"Xperia style LED widget" finns gratis på market och är utan reklam.

Postad 17 april 2014 - 18:38

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1 737 inlägg
  • 0

"Xperia style LED widget" finns gratis på market och är utan reklam.

Tack! Det verkar vara en vettig app, krävde inte en massa suspekta rättigheter heller :)
Du råkar inte ha tips på en bra ljudinspelare också?

Postad 17 april 2014 - 18:54

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1 737 inlägg
  • 0
Det finns tydligen en ljudinspelare på min Sony trots allt.. men den verkar bara gå att komma åt genom att "bifoga ljud" till ett mms.. kan inte hitta något sätt att starta den direkt eller lägga till en genväg

Postad 17 april 2014 - 19:51

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

• 1 051 inlägg
  • 0
"Hi-Q mp3 voice recorder (free) " kanske. Den är den begränsad till inspelningar på 15 minuter styck vill jag minnas, dock reklamfri. Kan du inte lova att den är super, men det lilla jag provat förr, så har den varit okej...

Redigerat av hampestampe, 17 april 2014 - 19:52.

Postad 17 april 2014 - 21:12

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1 314 inlägg
  • 1

Varför får jag känslan av att du tar personligt åt dig av mitt missnöje med moderna telefoner?

För att de konkreta bristerna du nämner inte finns! Du har helt enkelt fel i de argument du framfört. Därmed så framstår ditt inledande inlägg som en provokation. Bli inte förvånad om folk svarar som om dom blivit provocerade då!!!

Alla får givetvis lov att använda vad de vill, jag har inget intresse av att idiot förklara någon som antydes i ett inlägg tidigare, jag är bara ute efter att dela med mig av min frustration på bristen av funktioner som enligt mig borde vara självklara.

Din frustration beror inte som du tror på bristen av funktioner. Din frustration beror dels på din bristande kunskap och dels en viss trångsynthet. Att skälla på väggen för att det gör ont när man medvetet springer med huvet före in i väggen är ju bara korkat!

Ett annat exempel är t.ex att kunna spela in röstsamtal för att t.ex använda som bevis ifall en telefonförsäljare påstår att du sagt något annat än vad du sa, fanns som standard på lurar för ett gäng år sedan, nu finns det en uppsjö av olika appar på google play där om man läser recensionerna de flesta av de funkar halvskakigt.

Du kommer ALLTID att hitta folk som har haft problem med en app om du kollar på appar som väldigt många har provat.
Tänk då på att ju fler som har provat en app desto fler missnöjda finns det. En annan sak värd att tänka på är att det oftast är de missnöjda som syns/hörs mest. Det betyder inte nödvändigtvis att alla andra har haft problem med appen.

Poängen är att du får helt enkelt börja läsa på lite och testa dej fram. Så länge du testar gratisappar så kostar det ju inte mer än lite tid...
Vore du inte så låst vid tanken på att smartphones suger, så skulle man ju kunna tipsa dej om möjligheten att använda videokameran under pågående samtal för att spela in ljudet av samtalet.
Fast du visste kanske inte att smartphones är så smarta så att de kan göra två saker samtidigt?

Telefonerna har onekligen blivit mycket bättre på att utföra "dator" uppgifter, men på nästan alla andra punkter upplever jag det som att de blivit sämre.

Ditt problem verkar vara att du vill följa med trenden och ha en smartphone också. Men du vill fortfarande att den ska vara lika enkel att använda som en gammal klassisk "Dumbphone" med kraftigt begränsad funktionalitet.

Glöm det!

Du kan inte både ha kakan och äta upp den.

Iphone är en telefon som lämpar sej för personer som dej, men då får du stå ut med att Iphone är ännu mer begränsad än vad Android är (dock inte lika begränsad som en "dumbphone". Iphone är en smartphone för "dummies". Personer som inte orkar eller bryr sej om anpassa telefonen i detalj, men ändå vill ha "rudimentära" smartphone-funktioner.
Fast väljer du en Iphone så finns det en överhängande risk för att du blir ännu mer frustrerad eftersom Iphone är avsevärt mer begränsade än vad Android telefoner är.

Mitt råd tidigare var att du skulle skaffa dej en smartphone och det verkar fortfarande som det kanske är det bästa alternativet för dej.

Men att gnälla på en pryl, som inte gör som du vill, när problemet är att du inte förstår tekniken är bara provocerande och dumt.
Bli då inte ledsen om någon faktiskt säger det rakt ut också.

Du kunde ju faktiskt beskrivit din frustration med lite mer självinsikt istället för att befästa många människors vanföreställningar om att smartphones är en dum teknisk lösning som leder till mer bekymmer än nytta.

Postad 18 april 2014 - 07:28

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1 737 inlägg
  • 0
Ja, jag kände för att ha en lite provocerande rubrik eftersom jag av olika anledningar var minst sagt frustrerad.

Har använt smartphones i många år nu, kör custom roms på en av mina äldre android lurar, så vill påstå att jag har viss rudimentär förståelse för hur de funkar. På de lägre nivåerna så kan jag berätta att jag tidigare jobbat med att skriva drivrutiner för ljudchippen till bland annat Android telefoner, så har ganska god inblick i hur det ser ut under ytan just när det kommer till ljudbitarna vilket bidrar till att mina frustrationer finns där till stor del.

Återigen, tar jag ett par år gammal dumbphone så kunde jag i ett pågående samtal få fram en meny genom en knapptryckning, och är i menyn välja att spela in samtalet.
Jag kunde i menyn på telefonen hitta en funktion för att spela in ljud osv

Många av dessa självklara features som tidigare kom med telefoner är nu förpassade till att vara 3:e parts applikationer vilket medför kompatibilitetsproblem, 3:e parts utvecklaren behöver få betalt antingen via att ta betalt för appen eller genom att sälja reklam/samla in information.

Det är klart att man kan få de flesta funktioner på sin moderna smartphone också, det har jag inte ifrågasatt, men det kräver ett merarbete av mig som slutkonsument som inte krävts tidigare. Detta är ingen begränsning som tekniken i smartphones i sig medför, så egentligen borde rubriken varit "Smarpthone tillverkare suger" eftersom det är de som valt att spara pengar genom att inte längre skicka med basic appar för att utföra de här funktionerna.

Jag anser helt enkel inte att den ökade valfriheten på något sätt kräver en minskad användarvänlighet i standardutförande, vilket det känns som vissa här argumenterar för.

Valfrihet är bra, men den går att uppnå även om det följer med vettiga standard appar som sen går att byta ut för den som så vill.

Postad 18 april 2014 - 08:21

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1 737 inlägg
  • 0
Lite bakgrund till varför det är så mycket strul just med att spela in samtal på Android så är det så att i de tidiga versionerna av operativsystemet var infrastrukturen för att spela upp ljud katastrofalt dålig och det fanns inte ens någon möjlighet att komma åt det ljudet utan det routades direkt i "hårdvara" till från microfon/högtalare, därav den uppsjö med appar som påstår sig spela in samtalsljud men kräver att du har igång högtalarfunktionen.

Har inte detaljstuderat det eftersom jag inte jobbar med sakerna längre, men nyare versioner av Android verkar ha fått ett betydligt mer kompetent audio-ramverk som bland annat stödjer tillgång till ljudströmmarna vid samtal. Så misstänker att anledningen till att detta inte är en standardfunktion är att tillverkarna helt enkelt inte har brytt sig om att uppdatera sin respektive röstsamtalsappar, och i vissa fall beror det säkert på att de inte lagt tid på att uppdatera sina drivrutiner till att stödja det nya ramverket fullt ut och det därför inte går att komma åt de strömmarna från de appar som faktiskt gör rätt, vilket förklarar kompatibilitetsproblemen folk har med vissa telefoner.

Postad 18 april 2014 - 17:10

mkreku
  • mkreku
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 1
Jaha. Jag använder MIUI (en branch av Android) och där ingår en inspelningsfunktion i operativsystemet. Min telefon spelar in alla samtal per default. Hade ingen aning om att det inte var standard i Android utan en del av MIUI. Man lär sig något nytt varje dag :)

http://en.miui.com/

Postad 18 april 2014 - 17:58

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1 737 inlägg
  • 0

Jaha. Jag använder MIUI (en branch av Android) och där ingår en inspelningsfunktion i operativsystemet. Min telefon spelar in alla samtal per default. Hade ingen aning om att det inte var standard i Android utan en del av MIUI. Man lär sig något nytt varje dag :)

http://en.miui.com/

Låter intressant, har inte tid att mecka in någon ROM för tillfället, men när det blir aktuellt ligger den högt på listan då!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Seas L26roy Nr2
    Anton
    2025-05-22 21:14:10
  • Bio front med duk på plats
    Globe
    2025-05-22 08:43:45
  • Screen Research FSD på väggen
    Globe
    2025-05-22 08:22:42
  • Screen Research FSD ram
    Globe
    2025-05-22 08:19:07
  • Montering av ram
    Globe
    2025-05-22 08:14:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.