Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Yamaha 1400/2400 *

805 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 oktober 2003 - 20:07

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Aktuella priser på Yamaha 1400 & 2400
https://www.prisjakt...=3343&type=.png
https://www.prisjakt...=3344&type=.png

Eftersom Yamaha troligen kommer sälja många av 1400/2400 tycker jag att vi startar en liten tråd om det hela där vi kan diskutera vad vi tycker om dem. YPAO som är Yamahas rumskalibrering kommer säkert bli ett kärt debattämne.

Jag var och hämtade min Yamaha 1400 i titan ikväll och har precis kopplat in den. Ska bli riktigt spännande att experimentera med alla inställningar :).

Jag har bara lyssnat kort på den och det låter betydligt fylligare än min gamla Yamaha 595. Svårt att säga exakt vad men jag märker en positiv (!) skillnad. Jag har kopplat in tvn och datorn (koaxiell SPDIF). Den svenska manualen är på 84 sidor så det är en del att plöja igenom. Receivern är tyngre och betydligt djupare än min gamla.

Min första tanke var att fjärkontrollen ser ut som en 80-tals pryl. Detta återspeglar sig även i OSD menyerna vars design är lite som "Pong" eller ATARI tvspels look. Jag har dock inte sett så många andra receivrars OSDer men som sag de är VÄLDIGT spartanska och gammaldags.

Mikrofonen verkar rätt robust och har en skruvgänga (som på en kamera) i botten så att man kan skruva fast den på ett stativ. Kabeln har en guldpläterad 3.5 mm plugg. Jag har inte testat YPAO ännu.

Jag får återkomma senare med lite mer intryck (ska också säga att mina högtalare inte är de bästa och att jag troligen snart kommer att skaffa nya).

Redigerat av chbg, 28 januari 2004 - 00:02.

Postad 16 oktober 2003 - 21:09

Unregisteredb0bf0a98
  • Unregisteredb0bf0a98
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Ska bli intressant och se vad du tycker. Funderar på att byta min 740 mot en 1400 eller 2400.

Postad 16 oktober 2003 - 22:06

Unregistered30592
  • Unregistered30592
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
Var hade du beställt den ifrån?

Postad 16 oktober 2003 - 22:21

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

• 1 342 inlägg
  • 0

Min första tanke var att fjärkontrollen ser ut som en 80-tals pryl. Detta återspeglar sig även i OSD menyerna vars design är lite som "Pong" eller ATARI tvspels look. Jag har dock inte sett så många andra receivrars OSDer men som sag de är VÄLDIGT spartanska och gammaldags.

Heehe ja du. ljudet har jag inte så mycket att säga om men när det gäller designen på fjärren o apparaten i helhet har jag en bestämd åsikt. Det är nämligen lika upphetsande att titta på en Yamaha som att spela Bingolotto en helg med min svärmor :)

Postad 16 oktober 2003 - 22:32

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
orebromannen: :) Fast jag gillar designen och finishen på själva receivern. Yamaha har dock kört "samma" design rätt länge.

torrex69: Jag åkte till Braskens här i Linköping och köpte en. Hade varit och snackat om 1400 och provlyssnat på en annan Yamaha (som jag inte tänkt köpa) hos dem i helgen så jag visste att de snart skulle få hem 1400 & 2400. Hade först planer på att beställa från Tyskland men var lite frågande till hur det då skulle fungera med garantier.

Postad 16 oktober 2003 - 22:34

Scaramanga
  • Scaramanga
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Vi vill höra mer snarast LordX :)

Du är förmodligen den första här på forumet som fått sin burk..

Postad 16 oktober 2003 - 22:44

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Jag har inte hunnit testa så mycket mer. Kopplade in mikrofonen och satte igång en kalibrering. Efter ett tag började den "tjunka" (som en gammal god analogsynt med en massa resonans på LP-filtret) med ganska hög ljudnivå och det var ganska sent så jag avbröt proceduren, annars hade nog grannarna undrat vad jag höll på med :) ...

En annan underlig sak är de två utgångarna för sk närvarohögtalare som man ska placera utanför framhögtalarna och gärna lite bakom dem... Har inte läst så noga i manualen men det innebär att förstärkaren kan koppla in 9 högtalare (?). Har inte sett effektangivelser för de utgångarna. Får nog läsa på lite nu innan det är dags att krypa till kojs.

Det är även två grejor jag "stört" mig lite på:
  • När man är i menyn måste man stega tillbaka för att komma ur menyn (?). Jobbigt! Går att trycka på ljudfältsprogram varvid man hoppar ur menyn men då väljs också ljudfältsprogrammet...
  • Väljer man t ex DVD ingången med fjärren så hoppar fjärren över i DVD mode. Då måste man trycka på "AMP" igen på fjärren för att kunna byta ljudfältsprogram för annars är de knapparna mappade till DVD funktioner istället.
Ska gräva lite djupare i de "störmomenten" (jag kan ha fel!).

Redigerat av LordX, 16 oktober 2003 - 22:45.

Postad 16 oktober 2003 - 23:02

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Coolt LordX!! Väntar spänt på min svarta 1400. :)

Fortsätt fyll tråden med funderingar/upptäckter ang. denna maskin.

Postad 16 oktober 2003 - 23:37

Unregistered41202
  • Unregistered41202
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
LordX: Hur är det med ljudet? Det har ju pratats förut om att Yamaha har "ljus ton" i ljudet men att det blivit bättre de senaste åren. Vet inte hur dina högtalare låter men jämfört med din gamla receiver, hur låter det?

Har själv en jättegammal Yamaha förstärkare som är lite för ljus enligt mig och tänker snart uppgradera mitt system med ny receiver och nya högtalare. Yamaha 1400 (eller 2400) är heta kandidater i mitt receiverval.

Redigerat av Unregistered41202, 16 oktober 2003 - 23:40.

Postad 17 oktober 2003 - 01:14

Unregistered30592
  • Unregistered30592
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
Har läst en massa inlägg om hur Yamahas X40-serie och vad de flesta säger så har Yamaha" på sina senare modeller blivit betydligt "varmare" i ljudet"

Så för mig blir det en 1400 :) istället för min gamla 596 som é väldigt ljus.

Redigerat av Unregistered30592, 17 oktober 2003 - 01:15.

Postad 17 oktober 2003 - 09:07

tops
  • tops
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Så du har redan fått din....Någon som vet om den släpps i Tyskland ännu? Skall få min nästa vecka enligt HiFicomponents, men jag är skeptisk....nån som vet eller fått från tyskland än?

Postad 17 oktober 2003 - 09:30

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

LordX: Hur är det med ljudet? Det har ju pratats förut om att Yamaha har "ljus ton" i ljudet men att det blivit bättre de senaste åren. Vet inte hur dina högtalare låter men jämfört med din gamla receiver, hur låter det?

Det är lite svårt att säga. För det första var det nog tre veckor sedan jag senast lyssnade på min gamla och den pajade (ironiskt nog pajade den efter att jag varit på stan och kikat och lyssnat på lite nya högtalare). Därför är det svårt att göra en sida vid sida jämförelse utan jag får gå på gamla minnen. Mina högtalare är inte speciellt bra för de "komprimerar" höga frekvenser. Det spelar inte så stor roll för film men för musik låter det inte speciellt bra.

Jag tycker nog ändå att 1400 låter lite ljust fast inte lika mycket som min gamla. Jag har även hört den på Yamaha högtalare och då tyckte jag att den lät mjukare än Yamaha 740. Har även hört den tillsammans med ett par "kostsamma" Piega högtalare och tyckte det lät lite vasst i diskanten. Vet dock inte om Piegorna var tillräckligt inspelade. Tycker att det verkar vara mer tryck i ljudet i 1400 än min gamla. Lite mer närvarokänsla.

En trevlig sak är att volymkontrollen har väldigt små steg så det är säkert inga problem att få till en perfekt ljudnivå en sen kväll. Känns som den är mer finindelad än på min gamla. Receivern har även en kompressor funktion för nattlig lyssning vilket jag saknat på min gamla. Är ju jobbigt att behöva skruva upp och ner volymen hela tiden beroende på om det är dialog eller högljudda actionscener så att inte grannarna störs.

Ikväll är det dags för en YPAO kalibrering. Ska bli intressant att se vad den kommer fram till. Grr, nu vill jag ha nya högtalare :) .

Postad 17 oktober 2003 - 14:31

Unregisteredfc22b3c7
  • Unregisteredfc22b3c7
  • Lärjunge

• 341 inlägg
  • 0
Kan man använda centersurround-kanalerna för att bi-ampa frontarna?

Postad 17 oktober 2003 - 17:30

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
LordX: Hur är det med DPL 2x, finns den med?

Postad 17 oktober 2003 - 17:41

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Kan man använda centersurround-kanalerna för att bi-ampa frontarna?

Det står i manualen att om man ska koppla Speakers A samt Speakers B (båda är front) om man vill bi-ampa. Som jag förstått det är det ju samma slutsteg för A och B så jag förstår inte riktigt vitsen.

LordX: Hur är det med DPL 2x, finns den med?

Javisst finns det med! Sitter tom ett "snyggt" pappersklistermärke på luckan på receivern ovanför DD-EX/DPL II loggan där det står DD-EX/DPL IIx upgraded. Samma satt på kartongen om jag minns rätt. Det går att välja ljudläge DPL II eller DPL IIx så det finns helt klart med.

Postad 17 oktober 2003 - 18:45

Weiman
  • Weiman
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Det står i manualen att om man ska koppla Speakers A samt Speakers B (båda är front) om man vill bi-ampa. Som jag förstått det är det ju samma slutsteg för A och B så jag förstår inte riktigt vitsen.

Läs igen :) Man kan bi-wira på det viset, inte bi-ampa.

Postad 17 oktober 2003 - 19:27

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Weiman: Manualen tar bara upp bi-wire precis som du säger. Jag hittar inget om att man kan använda slutsteget för "surround back" eller närvarohögtalarna som slutsteg till frontarna. Det finns en zone inställning för A och B fronthögtalarna (men det har inget med separata källor i olika rum att göra). Man kan där välja mellan "FRONT" (om A och B är i samma rum) eller "Zone B" om B är i ett annat rum. Innebörden är att när man väljer B så matas endast ljud ut genom B och inte via alla de andra slutstegen.

Postad 17 oktober 2003 - 19:57

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Jag har nu testat YPAO (Yamaha Parametric Room Acoustic Optimizer), Yamahas rumskalibreringsfunktion. Kan bara säga WOW :)!

Det är för jobbigt att gå in på alla detaljer så jag beskriver bara resultatet kort. YPAO fixar avståndsinställning till varje högtalare, om högtalarna ska vara large/small, om det saknas bakre surroundhögtalare och närvarohögtalare, högtalarna är i fas, ljudnivå, equalizing och delningsfrekvens för subben.

Det kändes som om mina satellithögtalare växt till sig rejält! Den förstärkte kraftigt de nedre frekvenserna som satelliterna klarar av. Det blev en otrolig balans mellan alla högtalarna och subben som jag aldrig hört tidigare. Satte på Gladiator introt och man satt verkligen mitt i filmen. När musiken börjar och stråkarna/padsen går ner i frekvens märkte jag knappast övergången mellan satelliterna och subben. Tidigare har jag upplevt en tydlig dipp i frekvensområdet. Lika mängd ljud från alla håll. Jag har haft problem med höger bak och höger fram pga att de står nära tjocka gardiner men det problemet var inte märkbart. Dialogen lät också mycket mer kontrollerad och tydlig än tidigare.

Provade att lyssna på musik i 7 ch stereo och det lät mycket fylligare. Inte alls så platt som tidigare. Kändes nästan som om satelliterna inte komprimerade ljudet längre.

Det går att tala om för YPAO vilken preferens den ska ha när den automatiskt justerar parametriska equalizern. Den kan lägga tyngdvikten på att försöka skapa en så rak frekvensgång som möjligt, "FLAT", vilket var det alternativ jag valde. Sen finns det även "LOW", "MID", "HIGH" som anger hur den ska prioritera frekvensgången.

Det går att titta och justera alla värden som ställts in automatiskt förutom equalizerinställningarna. Värdena dyker upp i den manuella inställningsmenyn. Man kan där även välja mellan parametrisk equalizer eller grafisk. Den grafiska kan man manuellt justera och den parametriska är det som ställts in automatiskt vid kalibreringen (ej justerbart). Man kan alltså använda antingen eller och inte båda samtidigt.

YPAO är en häftig funktion :ph34r:!

Postad 17 oktober 2003 - 20:04

Unregistered41202
  • Unregistered41202
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
LordX: Vad hände med den tidigare "ljusheten" som du beskrev tidigare? Blev det "mörkare" eller är det fortfarande kvar som tidigare?

Postad 18 oktober 2003 - 11:23

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Jag har inte så goda referensramar så att jag direkt kan säga att en förstärkare ger ett ljust eller mörkt ljud. Fast vassheten i diskanten som jag upplevde lite av när jag provlyssnade i butiken existerar inte alls här hemma. Jag känner det som att förstärkaren har en ganska mjuk karaktär. Man ska dock veta att högtalare och förstärkare kan ha olika karaktärer.

Kikade på Animatrix igår och det lät otroligt bra jämfört med min gamla receiver. Mycket bättre surroundkänsla och placering av ljuden. Tycker jag hört rätt mycket bara från centern tidigare fast att jag mekat med ljudnivåer på högtalarna med gamla receivern (den saknade EQ). Tidigare har höger bak har nästan lyst med sin frånvaro trots att jag ställde upp dess ljudnivån kraftigt. Den står i ett hörn omgivet av två mycket tjocka gardiner (se galleriet, står lite längre fram idag).

Spelade en svår låt från Mike Oldfields Tubular Bells III, "Far Above the Clouds". Det är en koncert på DVD och det finns både 5.1 och vanlig 2 kanal. Låten har en tendens att låta grötigt och ansträngt eftersom det är en himla massa instrument som spelas samtidigt. Jag har hört denna på en del förstärkare/högtalarkombinationer men måste säga att det låter mycket bra i 5.1 hemma nu. Inte ansträngt alls fast fortfarande aningen grötigt. Grötigheten kan mycket väl bero på mixningen. 2 kanalsversionen är lite tydligare.

Jag har gjort en manuell kompensation än så länge. Jag ökade ljudnivån för subben med två "pinnar" i menyn för jag tyckte den var lite klen i basregionen. Ska nog senare köra en ny omgång med YPAO och då testa "LOW" inställningen istället.

Att döma av värdena för ljudnivåer för högtalarna (betydligt mer höger bak än vänster bak och samma för frontarna) så skulle jag knappt själv kunna ställa in det så utan hjälp av en avancerad ljudmätare (och det är ju det YPAO är).

Jag provade att växla till grafisk equalizer och lät alla banden stå på nollnivå samt ställde ner delningsfrekvensen mellan sub och frontar. Det lät fattigare och som om något saknades i mellanregistret/högre basregionen. Växlade sen tillbaka till parametriska equalizer inställningen och återställde delningsfrekvensen och nu var "allt" på plats igen. Jag är mycket nöjd med rumskalibreringen (än så länge) :).

Edit: Eftersom jag nämnde volymregleringen i ett tidigare inlägg kan jag säga att den går från MUTE, -80dB till +8dB i 0.5dB steg.

Redigerat av LordX, 18 oktober 2003 - 11:29.

Postad 18 oktober 2003 - 11:34

Unregistered2956b483
  • Unregistered2956b483
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Shit! Nu måste man köpa en ny förstärkare också.... :) Tackar för recensoinen LordX!

Postad 18 oktober 2003 - 11:41

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
LordX: Vore kul o höra vad de olika inställningarna med YPAO ger, dvs FLAT, LOW, MID samt HIGH. Jag vet att en del på avsforum tyckte att FLAT t ex lät just lite FLAT. Fortsätt o labba vidare!! :)

Postad 18 oktober 2003 - 14:52

Unregisteredb0bf0a98
  • Unregisteredb0bf0a98
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Låter ju lovande. Blir och byta ut min 3månader gamla 740 mot en 1400...

Postad 19 oktober 2003 - 01:21

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4 346 inlägg
  • 0
Kom igen nu, skriv mer. Jag är väldigt intresserad av Yamaha 1400 men har inte lyckats hittat en enda recension eller dylikt. Detta forum och denna tråd är det mest intressantaste jag hittat om Yamah 1400. Så fortsätt skriv ni som äger denna förstärkare, plus, minus m.m.

MVH "Murbank"

Postad 19 oktober 2003 - 09:43

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Låter ju lovande. Blir och byta ut min 3månader gamla 740 mot en 1400...

Hehe, drabbas inte av "uppgraderingsnoja" för tidigt :angry:. Vänta lite och se vad fler tycker om 1400 och försök provlyssna själv.

Postad 19 oktober 2003 - 11:22

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Jag körde en ny YPAO igår och använde läget "LOW" istället. Tyckte inte det blev någon direkt märkbar skillnad jämfört med "FLAT" förutom möjligen något mer bas.

En bra/dålig finess är att man kan justera ljustyrkan på displayen. Det är trevligt om den är placerad i "tittfältet" för då stör inte displayljuset filmupplevelsen. Fast Yamaha har varit lite klantiga och inte implementerat en "autodim" funktion. Med det menar jag att när man använder fjärren ska displayen gå upp i full ljusstyrka och sen efter ett tag dimma ner till den nivå man ställt in. Nu är det bara fast dimnivå så är det ljust i rummet måste man manuellt gå in och ställa upp ljusstyrkan igen (och hur lätt är det om man knappt ser displayen...). Alltså är dimfunktionen inte speciellt användbar enligt min mening... Rummet är inte alltid beckmörkt.

Menyerna är inte riktigt så dåliga som jag först sa. Även om de ser väldigt primitiva ut så lär man sig ganska fort hur man ska navigera. En bra sak är att man behöver inte använda OSDn utan kan navigera alla menyer och göra alla inställningar genom att titta på displayen istället. I mitt fall är det perfekt eftersom jag kör DVI-D till min projektor från min PC och inte kan se OSDn om jag inte slår på min TV.

Det finns inte så mycket bilder på prylarna på nätet ännu så jag la upp några halvtaskiga bilder här.

Postad 19 oktober 2003 - 12:22

nakos
  • nakos
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Tack för recencionen LORDX! :angry:

Jag funderar själv på att köpa en 1400/2400 inom kort men jag har en fundering.

Vad är en REC-OUT väljare, vad har den för funktion och är det värt att betala extra för detta, RS232:an och 10W/kanal?

Vad tycker ni?

Detta verkar vara den enda skillnaden mellan förstärkarna.

//nakos

Postad 19 oktober 2003 - 12:31

Weiman
  • Weiman
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
REC-OUT väljaren innebär att man kan spela in från en annan källa än den man tittar/lyssnar på.

Postad 19 oktober 2003 - 12:48

brageb
  • brageb
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Här är en länk för manual till Yamaha 2400.

Postad 19 oktober 2003 - 12:49

brageb
  • brageb
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Glömde länken, här är den.

http://www.yamaha.co.../RX-V2400_U.pdf

Postad 19 oktober 2003 - 14:00

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
... och här finns manual till 1400: http://www.yamaha.co.../RX-V1400_U.pdf

Dessa båda manualer är för amerikanska marknaden (!). Det är skillnad på amerikanska och europeiska modeller. De amerikanska saknar DPL IIx men har istället zon 2 funktionalitet där man t ex kan lyssna på radio i zon 2 samtidigt som man lyssnar på DVD i hembion. De europeiska ha också en typ av zon 2 men receivern stödjer inte två olika källor samtidigt.

När jag köpte min 1400 så hade de ett infoblad från Yamaha där de stod lite om 1400 & 2400. Detta var vad jag minns att det stod om 2400 utöver 1400:
  • Två fler DSP program
  • REC väljare
  • Fjärrkontroll med någon form av preset funktionalitet. Tror inte det innebär ljudpresets.
  • "Bättre komponenter" vilket känns som en luddig beskrivning
  • Marginellt högre effekt, 120W jämfört med 110W per kanal beroende på hur de mäter. Båda konsumerar ändå 500W effekt.
Dessa saker var skrivna under en speciell rubrik på infobladet så det kändes lite som att Yamaha är väl medvetna om att 1400 & 2400 är nästan samma maskiner och att vi konsumenter också upptäckt det. På något sätt ville de poängtera de skillnader som finns så att någon förhoppningsvis köper 2400.

Postad 19 oktober 2003 - 14:53

Weiman
  • Weiman
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
En annan skillnad: 2400 finns inte i svart (i Europa) av någon outgrundlig anledning!

Postad 19 oktober 2003 - 17:43

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4 346 inlägg
  • 0
Tack för manualen, jag funderar på att beställa ifrån Tyskland och man vet aldrig om man får en tysk manual.

Postad 19 oktober 2003 - 18:02

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Min manual är på engelska, franska, tyska, svenska, italienska, spanska och flamländska. Allt i en stor tegelsten. Den svenska delen är på 84 sidor.

Postad 19 oktober 2003 - 18:08

Scaramanga
  • Scaramanga
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Trevligt initiativ att lägga upp lite bilder, alltid trevligt :angry:

Postad 19 oktober 2003 - 19:03

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4 346 inlägg
  • 0
Du har inga bilder på hur bra förstärkaren låter... ?
Jag skulle verkligen vilja se det

Redigerat av derpious, 19 oktober 2003 - 19:07.

Postad 20 oktober 2003 - 19:06

Bergling
  • Bergling
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Jag ser inga smilies, men jag hoppas att ovanstående inlägg är ett skämt...

Postad 20 oktober 2003 - 19:27

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4 346 inlägg
  • 0
Jag är inte mycke för smilies, ibland kan dom vara bra.
Jo det va ett skämt, verkar inte som om många tyckte det va kul dock. :angry:

Postad 20 oktober 2003 - 20:16

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Hehe, om man hade något bra instrument skulle man ju kunna mäta frekvensgången före och efter en YPAO equalization. De skulle kunna ge en liten hum om hur ljudet "ser ut" :angry:

Postad 20 oktober 2003 - 20:26

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
En sak till som stör mig... På min förra Yamaha kunde man inte ställa in radiostationer med fjärren. Det gick bara att använda presets. Blev lite förvånad när jag upptäckte att det är precis samma sak med 1400:an... Man kan bara välja de stationspresets som man ställt in med tuningknapparna på själva receivern. Störande! Det finns faktiskt pil upp/ner på fjärren som de kunde använt till stationssökning. Sen kunde det varit som på de flesta bilstereo, man håller inne en siffra ett tag så programmeras stationen på den positionen :blink:.

Fast hur ofta byter radiostationer frekvens egentligen... :angry:

Redigerat av LordX, 20 oktober 2003 - 20:27.

Postad 21 oktober 2003 - 00:16

maxtor
  • maxtor
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Har aldrig lyssnat på radio på min yama 795a...
Finns ju tyvärr inga vettiga färstärkare i denna prisklass.
Så jag beställer nog en svart 1400 i veckan.

Postad 21 oktober 2003 - 16:27

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6 401 inlägg
  • 0
Jaha.. Så har jag beslutsamhets ångest vilken receiver jag ska köpa härnäst!! :D

Hade tänkt köpa en Harman Kardon 5550 men nu är jag lite nyfiken på Yamahas nya modeller.

Vilken tror ni lämpar sig bäst? H/K5550 lr Yamaha 1400/2400?

Redigerat av Nomad, 22 oktober 2003 - 01:41.

Postad 22 oktober 2003 - 01:49

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4 346 inlägg
  • 0
Om man kollar på t.ex. pricerunner.se och jämför dom så verkar Yamahan ha stort överläge i funktioner osv. Men ljudet kanske är bättre i Kardonen. Det har inte jag nån aning om.

Postad 22 oktober 2003 - 02:03

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6 401 inlägg
  • 0
Funktioner kvittar mig, jag vill ha bra ljud och att den klarar alla ljudformat som finns. Störande när man inte har något ställe att kunna jämföra eller testa någon av dom :D

Postad 22 oktober 2003 - 02:16

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4 346 inlägg
  • 0
Harman/kardon AVR-5550

DTS ES 6.1 Nej
DTS NEO:6 Nej
DTS 96/24 Nej
Dolby Prologic Nej
Dolby Prologic II Ja
THX Nej
DVD-audio Nej
Uteffekt 7x70W Watt

Allt detta har Yamahan och mer effekt.
Uteffekt 7x110 Watt

Detta är dom stora skillnaderna som jag kan se som sagt, inte så lite grejjer heller.

Postad 22 oktober 2003 - 13:31

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6 401 inlägg
  • 0

Harman/kardon AVR-5550

DTS ES 6.1 Nej 
DTS 96/24 Nej 
Dolby Prologic Nej 
Dolby Prologic II Ja 
THX Nej 
DVD-audio Nej
Uteffekt 7x70W Watt

Uteffekt 7x110 Watt

Detta är dom stora skillnaderna som jag kan se som sagt, inte så lite grejjer heller.

Men hur strömstark är Yamahas receiver?

Postad 22 oktober 2003 - 14:23

Unregistereddb52ae04
  • Unregistereddb52ae04
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Harman/kardon AVR-5550

DTS ES 6.1 Nej 
DTS 96/24 Nej 
Dolby Prologic Nej 
Dolby Prologic II Ja 
THX Nej 
DVD-audio Nej
Uteffekt 7x70W Watt

Uteffekt 7x110 Watt

Hej på er (första inlägget),

Från H/K 5550 manualen:

-----

Utöver de traditionella 5.1 digitala avkodnings lägena som t.ex. Dolby Digital och DTS, erbjuder den det senaste inom surroundteknologin som t.ex. Pro Logic II, alla DTS-ES 6.1 lägena, DTS Neo:6 och den senaste 7.1 versionen av Harmans egna Logic 7 teknologi.

Utvecklade regleringar för basregistret, tre separata delningsfrekvenser och fullständig basstyrning på signalerna från en DVD-Audio eller SACD spelare
som är anslutna till 6/8 kanalers-ingången.

-----

Det som gör att jag troligen kommer att välja Yamaha 1400 framför H/K 5550 som jag jämför med är att H/K saknar PHONO ingång. Var f*n ska jag då spela alla mina gamla raspiga 12:or? :D

Mvh, d

Postad 22 oktober 2003 - 14:58

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6 401 inlägg
  • 0
[quote name='diper' date='Oct 22 2003, 15:23 '] [quote name='murbank' date='Oct 22 2003, 01:16 ']Harman/kardon AVR-Det som gör att jag troligen kommer att välja Yamaha 1400 framför H/K 5550 som jag jämför med är att H/K saknar PHONO ingång. Var f*n ska jag då spela alla mina gamla raspiga 12:or? :D

Mvh, d [/quote]
Finns PHONO fortfarande kvar? :lol:

Postad 22 oktober 2003 - 15:18

Unregistereddb52ae04
  • Unregistereddb52ae04
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
[quote name='Jensen' date='Oct 22 2003, 13:58 Finns PHONO fortfarande kvar? :D[/QUOTE']

:lol:

Ja, tyvärr ligger det ca. 800 LP och skräpar och som måste spelas på varje fest....inte alla på en gång men.....

/d

Postad 22 oktober 2003 - 16:49

Unregisteredf1758d2a
  • Unregisteredf1758d2a
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Jag funderar själv på att köpa en 1400/2400 inom kort men jag har en fundering.

Vad är en REC-OUT väljare, vad har den för funktion och är det värt att betala extra för detta, RS232:an och 10W/kanal?

Vad kan man använda rs232:an till på 2400? Kan man göra nåt kul med den eller är det bara för extremister?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.