Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Z2 vs. AE500

128 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 January 2004 - 12:40

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
på väg hem från jobbet igår, tog jag omvägen rund Lund och kikade in på The Rock. Jag hade hört att de hade en AE-300 inne igen och tyckte att det var värt att kolla vad den gick för, AE-500 skulle inte komma in förrän nästa vecka, men då är jag fullbokad upp över öronen. och jag ville verkligen se AE-300 innan den förvann helt.

Väl inne på The Rock kunde jag glatt konstatera att där var inte en kotte förrutom personalen så jag kände mig som en VIPkund i affären. AE-300 lös med sin frånvao men bland projjarna som stod i demorummet fanns en helt nyuppackad AE-500!!!

AE-500!!
Jag stod och kollade länge efter de VB, men fet fanns inte ens spår av antydningar vilket gjorde mig glad (kan det vara så att det är de tysk-importerade AE-500 som lider av VB?). AE-500 var tyst och gick i eco-läge bilden var bra, utan några direkta fel. Bilden hackade en del vid panoreringar, men detta är ju ett vanligt problem på LCD. Svärtan var helt grymm jämfört med min egna Hitachi, och färgerna nästan på gränsen att explodera. Jag kände direkt att detta var en projj som jag ville ha, visst var det lite för mycket färger, men detta går ju att justera! bergeppet screendoor fins inte längre och mycket bättre än så här blir det väl inte......så fel jag skulle ha!!!

Z2!!
Första intrycket var mörkt! Här fanns den svärta, den kändes nästan som en DLP i jämförelse. Bilden var "lungnare" och mer dynamisk färgerna var mer nedtonade än AE-500, men på ett sätt som var behagligt och rogivande. Z2 hade exakt samma problem som AE-500 med panoreringarna så där gick de jämnt ur kampen. Ljudnivån var i princip obefintlig i eco-läge och AE-500 var det enda som hördes i rummet. Problemet med VB som denna projjen hade innan jul var helt bortblåsta efter uppgradering (eller om det var trix med intällningarna) så nu var Z2 felfri.

Summering
Svärta: Z2 vinner lätt AE-500 blir bara grå.
Ljudnivå: Z2 vinner lätt, AE-500 brölar i jämförelse.
Färger: Z2 vinner lätt med sina behgliga lunga förger.

Z2 har ju även LensShift så detta är helt klart bästa projjen enligt den korta tid jag satt med dessa två!

Att notera. Båda projjarna kördes med komponentsignal Progressivt och pannan var nog inte helt perfekt kalibrerad etfersom den var helt ny.

case

Det är för***vligt att jag inte kan kan fixa fram Z2 genom mitt jobb. Eftersom AE-500 har en prislapp på ca 12.200 (mitt pris) så får jag nog nöja mig med en sådan för Z2:ans prislapp på 18.700 känns lite hög i jämförelse. Ser man annars till vanliga konsumentpriser 15.900 för AE-500 mot 18.700 för Z2 så tycker jag att Z2:and högre pris är väl motiverat!!!!!

Postad 24 January 2004 - 13:15

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Tack för dina intryck :angry:
Blir nog till att ta en sväng till The Rock snart. 3000kr mer för z2:an är ändå 3000 dock... :(

Postad 24 January 2004 - 13:30

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Jovisst är det mycket pengar, men fördelen med lensshift är grymm, dessutom är bilden så pass mycket bättre att har man väl sett Z2 så vill man ha den!

case

Postad 24 January 2004 - 18:22

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0
Case: Var jobbar du som kan köpa en 500 för 12200kr? :( :angry:
Kan du fixa ett jobb åt mig? :o :o

Redigerat av Matte75, 24 January 2004 - 18:24.

Postad 24 January 2004 - 18:40

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
En rätt inställd Panna 500 bredvid en Z2 blir nog en jämn match. Det är iallafall det jag vill tro då jag har köpt en Panna 500 :angry:

Jag har projektorn 1 meter över skallen eller nåt och den låter inte ett knyst. Tycker att dom skött det bra.

Men jag har ej kollat på en Z2 in action så :(

Postad 25 January 2004 - 15:46

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Johan: Som jag skrev i texten och jag hoppas framgår är att AE-500 inte är en dålig projj utan kanonmaskin för dom pengarna! Dock så tycker jag att Z2 är snäppet bättre och snäppet dyrare. Har man ett budget tak eller man klarar sig utan lensshift så tar man AE-500.

Jag tror även att AE-500 kan prestera bätte med lite justerande, men skillnaden framför allt i svärtan är enorm!

case

Postad 25 January 2004 - 15:51

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0

Case: Var jobbar du som kan köpa en 500 för 12200kr? ;)  :lol:
Kan du fixa ett jobb åt mig? ;) :P

Jag vill gärna inte berätta var jag jobbar, men jag trixar lite med datorer.......

Jobb? Är du brinnjävlig på MS-SQL och Checkpoints brandväggar så kanske går det kanske att ordna ;) :D

case

Postad 25 January 2004 - 16:10

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Är det såpass stor skillnad i svärtan. Panelerna som sitter i Pannan och Sanyo är ju likadana om jag inte har fel. Men det kanske inte är panelerna som avgör svärtan.

Redigerat av Johan78, 25 January 2004 - 16:10.

Postad 25 January 2004 - 16:11

karlceasar
  • karlceasar
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
tror att vi ska vänta en vecka till, antar att the Rock inte har haft tid att justera in Pannan . Dock har jag länge varit för Z2 men jag tror faktiskt om bägge är färdig justerade så skiljer de sig nästan ingenting - förutom lensshift för Z2.

Däremot skulle jag gärna vilja få en bekräftelse om Pannans eco-mode verkligen ger 5000tim!? Svara den som vet med säkerhet. :lol:

Postad 25 January 2004 - 17:13

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Johan78: Det är samma paneler i båda. Jag blev själv förvånad över skillnaden, då jag som du trodde på linknande blidkvalite. Men även färgerna var överexponerade i AE-500 trots att de var nedskuvade från normalläge. Gräs var tex lite flouiserande och rött fick lite stänk av neonrosa osv. När jag beskriver detta är det alltså hur bilden är jämfört med Z2!

Karlcaeser: Jag tycker verkligen du ska springa dit. Så kan du ju också ge din åsikt om dessa två!

case

Postad 25 January 2004 - 18:53

Unregisteredbd645ace
  • Unregisteredbd645ace
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Vad är det man ska ställa in på 500an så allt blir bra?

Postad 26 January 2004 - 09:51

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

• 3008 inlägg
  • 0

Däremot skulle jag gärna vilja få en bekräftelse om Pannans eco-mode verkligen ger 5000tim!? Svara den som vet med säkerhet. :lol:

Projjen har väl inte funnits ute på marknaden i 208 dagar. Dessutom tvivlar ja på att någon har kört den 24/7 i sådant fall ;) Så ja tror inte nån kan svara med säkerhet ;)

Redigerat av Andi_One, 26 January 2004 - 09:52.

Postad 26 January 2004 - 11:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Inte för att på något sätt klanka ner på din jämnförelse case, tvärtom, mkt trevligt att du tog dig tid att skriva ner dina intryck! Men jag är tämligen övertygad om de skillnader du såg har enbart med inställningar att göra. Helst eftersom AE500 är så extremt flexibel när det gäller detta och man kan få i princip vilken typ av bild man vill. Detta påstående baserar jag på att eftersom det finns INGENTING som tyder på att Z2:an skulle vara bättre, bildmässigt, än AE500 i de professionella testar utav fullkalibrerade projjar som jag ännu har sett iaf...

Tungt det där att man inte riktigt kan lita på vad man ser... :lol:

Iaf, detta är bara ett exempel en väldigt seriös sajt som gör STOR sak av kalibrering och noggranna tester (och 100 ggr bättre än projectorcentral t.ex.):

Cine4Home testar AE500

Sammanfattning Bildbetyg AE500 (ju lägre desto bättre!):
Bewertung Bild gesamt : 1,9
Schwarzwert & Kontrast: 1,8 (Gut +)
Schärfe & Interpolation: 1,5 (Gut +)
Farbumfang / -temperatur: 1,6 / 2,3
De-Interlacing: 3 (Befr.)*
Sonstige Aspekte: 1,8 (Gut +)

Sammanfattning Totalbetyg AE500:
Bewertung gesamt : 1,5 (Sehr Gut / Gut)
Ausstattung: 1,4 (Gut +)
Bedienung: 1,9 (Gut +)
Technik: 1,6 (Gut +)
Bild: 1,9 (Gut +)
Preis Leistung: 1,0 (Sehr Gut)

Cine4Home testar Z2

Sammanfattning Bildbetyg Z2:
Bewertung Bild gesamt: 2,2 (Gut)
Schwarzwert & Kontrast: 2,1 (Gut)
Schärfe & Interpolation: 1,5 (Gut +)
Farbumfang / -temperatur: 1,7 / 3,1
De-Interlacing: 3 (Befr. +)*
Sonstige Aspekte: 2,3 (Gut)

Sammanfattning Totalbetyg Z2:
Bewertung gesamt : 1,8 (Gut +)
Ausstattung: 1,5 (Gut +)
Bedienung: 2,2 (Gut)
Technik: 1,8 (Gut +)
Bild: 2,2 (Gut -)
Preis Leistung: 1,2 (Sehr Gut)

(*) Dessa låga betyg är IMHO lite märkliga eftersom båda projjarna är iofs dåliga när gäller främst "filmdeinterlacing" men tydligen förhållandevis bra när det gäller
"videodeinterlacing". Jag menar, från dvd får man oftast filmbaserat material och detta kan alltså lösas med en bra progressiv dvd-spelare men det är svårare att få PS från andra källor som kanske oftare levererar videobaserat material.

Och å andra sidan kan man aldrig veta om Panasonic står nämt i deras lönespec... ;) (även om båda projjarna får VÄLDIGT bra betyg i förhållande till andra testade projjar)

Så tjaa...det är inte lätt att tro andra men ännu värre, kanske inte alltid lätt att tro sina egna ögon? Eller? ;)

Postad 26 January 2004 - 11:56

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Det är upp till var och en att utse en "vinnare" tycker jag. Z2;an är bättre på vissa punkter och 500;an bättre på andra. Det är upp till var och en att bestämma vilken man ska satsa på. Alla har olika preferenser och önskemål. Att säga att "500;an är bättre för den har jag" leder ingenstans i den här diskussionen tycker jag.

Länkar till ett test som jag tycker beskriver för- och nackdelarna ganska bra. Inga betyg utdelas i detta test, utan bara reflektioner över för- och nackdelar med respektive projektor. Testet jag menar är det som finns på Projectorcentral och det hittas HÄR.....för den som inte läst det än. ;)

Det som talar för ett högre pris på Z2;an är framförallt Lens Shift, bättre garantier osv. Sen om man behöver det får man ta ställning till. :lol:

Edit: Felstavning

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 26 January 2004 - 11:58.

Postad 26 January 2004 - 12:53

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Det är upp till var och en att utse en "vinnare" tycker jag. Z2;an är bättre på vissa punkter och 500;an bättre på andra. Det är upp till var och en att bestämma vilken man ska satsa på. Alla har olika preferenser och önskemål. Att säga att "500;an är bättre för den har jag" leder ingenstans i den här diskussionen tycker jag.

Länkar till ett test som jag tycker beskriver för- och nackdelarna ganska bra. Inga betyg utdelas i detta test, utan bara reflektioner över för- och nackdelar med respektive projektor. Testet jag menar är det som finns på Projectorcentral och det hittas HÄR.....för den som inte läst det än.  :P

Det som talar för ett högre pris på Z2;an är framförallt Lens Shift, bättre garantier osv. Sen om man behöver det får man ta ställning till.  ;)

Edit: Felstavning

Självklart är det upp till var och en, tur är väl det... :lol: Men där har vi ju ett litet problem. Det verkar vara att det är väldigt svårt att utse en vinnare, eftersom just kalibrering och annat, gör det svårt att veta om man sett projjens "bästa sida". Enda, 100%-igt säkra alternativt är att ta med sig grejjerna hem och ha full kontroll på inställningarna och ha fullständiga möjligheter att göra jämnförelser.

Detta ger ju iaf att man inte alltid kanske får en helt sann bild hos våra handlare...detta tycker iaf jag är tråkigt. Så ju fler källor man har, desto lättare(säkrare) är det att utse en "vinnare" (om man nu har det syftet).

Å andra sidan: Om man ser nått som är tillräckligt bra, varför göra det svårt för sig? Köp, och sitt nöjd lixom. ;)

Och just ja...tack o lov har ingen sagt "500;an är bättre för den har jag", det får vi väl bara hoppas att vi slipper se... ;)

Postad 26 January 2004 - 14:09

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Pacman: Visst kan det vara så att det just bara rör sig om instaällningarna. Jag skrev ju åxå följande: "pannan var nog inte helt perfekt kalibrerad etfersom den var helt ny. "

Jag tycker dock att fler ska kolla lite på dessa två och bilda sig en uppfattning, jag ger inte mycket för recensioner överlag då de sällan visar sig korrekta.

case

Postad 26 January 2004 - 14:58

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Sanyo projjar från de senaste 3-4åren har haft en utmärkande bra svärta, panaonics har dock bara haft godkänd svärta, det är ett faktum...

Men som sagt, det beror på vad man föredrar.

Postad 26 January 2004 - 14:59

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
case:

Pacman: Visst kan det vara så att det just bara rör sig om instaällningarna. Jag skrev ju åxå följande: "pannan var nog inte helt perfekt kalibrerad etfersom den var helt ny. "

Ja såg det. Ville bara förklara varför jag tror att det är en inställningsfråga.

Jag tycker dock att fler ska kolla lite på dessa två och bilda sig en uppfattning, jag ger inte mycket för recensioner överlag då de sällan visar sig korrekta.

Beror iofs på var de kommer ifrån. Vissa är pålitligare än andra, av erfarenhet så är det t.ex. sällan jag INTE håller med bigscreen.se t.ex. Men visst, självklart ska man bemöta recensioner med skepsis. När PJCentral t.ex. beskriver en ljusstark LCD-projektor som att "black is rendered as absolutly black" så ska man nog tolka det med en näve salt ja...

Korrekta föresten? Det är ju det jag har velat få fram, hur får man då reda på vad som är korrekt?

Man kan iaf inte förneka att VISSA recensenter har större möjlighet och kunskap att få fram en mer korrekt bild än vad man själv mäktar med. Vad man sen vill göra med den "infomationen" är ju förstås upp till var och en själv att avgöra.

Redigerat av pacman, 26 January 2004 - 14:59.

Postad 26 January 2004 - 15:39

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

• 951 inlägg
  • 0
Det är mycket prat om svärtan. Det jag sitter och väntar på är att dom skall få bort allt j#### VB på Panasonicen. Någon som vet ifall dom tänkt att fixa detta snart eller har dom tänkt o ha en projje på marknaden som har ett fel som man stör sig på?

mvh

dexa

Postad 26 January 2004 - 16:28

Unregisteredf40f5859
  • Unregisteredf40f5859
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0

...eller har dom tänkt o ha en projje på marknaden som har ett fel som man stör sig på?

Hör av er till Panasonic om ni upplever VB. Om många uppmärksammar problemet händer ingenting ;) . Om däremot många hör av sig till Panasonic är chansen betydligt större! :lol:

// Anders

Postad 31 January 2004 - 23:40

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
Är det nån som vet vilken som är den bättre än då?

JAg kommer förmodligen sälja min VT45:a till veckan och ska bestämma mig för nån av dessa inom 1 månad max 2.

Har läst all trådar jag hittat som jämför dessa 2, men fortfarande har ingen övertygat om vem som är den bättre av de 2...

Postad 01 February 2004 - 01:07

Unregistered5dff399f
  • Unregistered5dff399f
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Jag tycker att Projector Centrals (http://www.projectorcentral.com) shootout mellan AE500:an och Z2:an var ganska detaljerad. Om än AE500 bara är lite bättre i genomsnitt än Z2:an så är ju AE500:an 3000kr billigare.

Postad 01 February 2004 - 01:33

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0

Jag tycker att Projector Centrals (http://www.projectorcentral.com) shootout mellan AE500:an och Z2:an var ganska detaljerad. Om än AE500 bara är lite bättre i genomsnitt än Z2:an så är ju AE500:an 3000kr billigare.

Jag tycker tvärtom. Har precis sett 500;an live och det klargjorde bara mitt val att jag ska satsa på Z2;an. Detta grundar jag på följande:

* 500;an har ingen lens-shift och när man använde keystone försämrade det bilden ganska dramastiskt(!). Redan vid +1 eller -1 blev bilden dålig med keystone på Panasonicen. Kolla på texten när man kopplat den med HTPC så förstår man vad jag menar.

* Bilden var inte dålig med 500;an, men jag tycker svärtan är bättre på Z2;an. Färgpaletten är ganska lik Z2;an, men bilden upplevs lite "varmare" på Z2;an enligt mig. Kan bero på att den röda färgpaletten är bättre på Z2;an?? 500;an är bättre på grön jämfört med Z2;an.

* Ingen serviceport! Hur får man ny firmware på 500;an?? Vi fick inte ens igång DVI-D via HTPC. Körde med diverse GeForcekort utan resultat. Trodde åtminstone att vi skulle få igång 60Hz via DVI, men det blev "bara" VGA med 60Hz. Inte bra....

* 500;an är bättre på vissa punkter, men mitt intryck gör att jag tycker det är beviljat att Sanyo tar ut ett högre pris.

PS. Detta är MITT intryck. Jag vill inte ha någon pajkastning. Både projektorerna är bra på olika saker. Beror på vad man är ute efter. :P DS.

Postad 01 February 2004 - 03:20

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Håller med, kan knappt förstå debatten med Z2 vs. Ae500, Z2: KROSSAR Ae 500!!!!

Ända argumentet är väl i så fall priset....

Precis som han i butiken sa om regnbågar på Maranzen (för 130000kr) , dom hade lätt försvunnit om den kostat 50000kr! :huh: :P :P :D :D :D

MEN , Sharp 201 regerar!!!! VILKEN bild, kan knappt fatta det, inte min plånbok heller, fast jag försök lära den!!! :huh:

Postad 01 February 2004 - 12:09

Unregisteredbd645ace
  • Unregisteredbd645ace
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Jag håller med Petespie, använd inte keystone! :P

DVI ska naturligtvis fungera bara man vet hur. Kan vara strul med drivrutiner också.

Postad 01 February 2004 - 19:01

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Ja, DVI-problem finns(/fanns) ju på Z2;an också. :huh: Nu är dock många av de problemen fixade med nya firmwares.

Hur uppdaterar man firmwaren i 500;an? Någon som vet? :P

Postad 01 February 2004 - 19:18

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
DVI-D från GeForce-kort till projektorn (Panna 500) funkar felfritt med PowerStrip.
Om man inte är tillräckligt kunnig och inte kan koppla in datorn så är det ju inte fel på projektorn utan användaren :P

Z2 krossar 500an? nu tar ni väl i

Redigerat av Johan78, 01 February 2004 - 19:18.

Postad 01 February 2004 - 21:43

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
500 eller Z2 - den stora frågan.... hilfe?!

Postad 02 February 2004 - 00:12

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Z2!!!

När jag åkte för att kolla på dessa två projjar igår, så trodde jag att det skulle bli en svår uppgift att bestämma sig för vilken som var bäst av de två.

Det tog två sekunder att avgöra den frågan, sen var Ae-500 inte ett alternativ längre för mig, skönt på ett sätt men det gjorde ju inte saken lättare, för jag kollade även på Sharp 201, vilket jag inte skulle gjort, VILKEN bild och vilket PRIS!

Så nu velar man därimellan, lutar dock starkt mot Z2 pga. priset, får nog bli en DLP nästa gång istället...

Ae- 500 kändes "suddig" och ljus i gemförelse mot Z2, kändes som att den hade lägre kontras och svärtan var MYCKET sämre och den var grön-aktig (sanyons är mer åt det blå hållet, vilket jag tycker känns mer naturligt).

OCH JA, det var inget fel på den och den var ordentligt kalibrerad...

Sen att Z2:an är extremt tyst är ju oxå ett stort plus, mycket tystare än Ae-500!

Postad 02 February 2004 - 00:45

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Petesapie och Dr. Death: Var kollade ni på dessa?

case

Postad 02 February 2004 - 09:18

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Johan78 & Dr. Death: Jag kollade på 500;an hemma hos Triumphous som även skrivit i denna tråd. Vi använde oss av PowerStrip, men vi fick ingen bild ändå. Både han och jag är MYCKET datorkunniga så jag vet inte vad vi gjorde för fel? Kanske någon liiiten inställning som vi missade. :huh: Sen håller jag med dig Dr.Death att Z2;an upplevs som lite tystare än vad 500;an är. Ingen jätteskillnad dock.

Edit: SBS var det inte fråga om när vi testade DVI. :P Dock har vi inte forskat allt för mycket om det är något "trick" man ska göra. VGA var det inga som helst problem att få till 1280x720.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 02 February 2004 - 09:27.

Postad 02 February 2004 - 11:26

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

• 1680 inlägg
  • 0
Jag var och tittade på Hitachi PJ-TX10, Sanyo Z2 och Panasonic AE500 i helgen och upplevde, till skillnad från de flesta här, att Panasonic kändes som ett bättre köp. Jag har egentligen ingen som helst koll på svärtor, kontraster, VB, screendoor, FPN, kvasilikriktadinferenssymptom och allt vad det heter och tittar i princip bara på bildkvalitén överlag. Överlag kändes det som att Pannan var lite roligare. Varför? Därför:

* Mörkare inomhus scener kändes bättre
* Färger överlag kändes hårdare, vilket jag föredrar
* Inte pixlig (jämfört med Hitachi)

Dessvärre upplevde jag Pannan som lite gulare i utomhusscener, men det går väl förmodligen att konfigurera bort. Jag är inte säker på om det är VB som skapar den lite grådassiga slöjan som ligger över bilden (utöver effekten av vertikala ränder) men VB effekter har jag märkt av på alla LCD projektorer jag sett.

Dessutom måste jag säga att det gör otroligt stor skillnad på vart man demar projektorer. Jag har tittat på Z2 och Hitachi i 3 olika butiker och Pannan i 1. På 1:a butiken kändes Z2 som ett givet köp. På den andra ifrågasatte jag varför det var så stor prisskillnad mellan Hitachi och Sanyo (tyckte bilden var grym från Hitachin) och på 3:e tyckte jag Pannan var roligast.

Hursomhelst, jag tror inte man kan gå fel på vare sig Panasonic eller Sanyo. Grymma projektorer bägge ock. Det verkar faktiskt enbart vara inställningar som gör att man upplever bilden som "bra". Dessutom har ju Z2 lensshift och iris inställningar som tilltalar många. Pannan har ett bättre pris.

Vill även tillägga att VB är ett "problem" som många bildbehandlingsprodukter lider av, inte bara Panasonic och Z2. Fotoskrivare, digitalkameror, CRT:er, 35mm kameror etc. Jag säger inte att man skall acceptera problemet, bara ha en viss tolerans för att dagens produkter ännu inte är helt perfekta. Försök se fördelarna, istället för nackdelarna.

Till sist vill jag säga att jag INTE har några screenshots på kvasilikriktadinferenssymptom på vare sig Z2:an eller Panasonic 500.

Mina 5 ören,

LillKille

Postad 02 February 2004 - 11:26

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
Man kanske ska beställa sig en Z2 från NetonNet då....

Postad 02 February 2004 - 11:32

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0

Man kanske ska beställa sig en Z2 från NetonNet då....

Eller varför inte från Dustin.se? De är ÄNNU billigare på Z2;an. 18 244:- med moms + frakt just nu.

https://www.prisjakt...=3352&type=.png

Ett litet tips bara. :P

Edit: Sorry att jag glömde länken Jonas. :huh:

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 02 February 2004 - 19:58.

Postad 02 February 2004 - 11:34

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

• 806 inlägg
  • 0
... eller en 500 från fyndbörsen

https://www.prisjakt...11910&type=.png

Redigerat av jonasbonde, 02 February 2004 - 12:30.

Postad 02 February 2004 - 21:04

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Petesapie: Jag gjorde såhär. Jag startar datorn med min TFT-skärm inkopplad på DVI-porten. Därefter ställer jag in Powerstrip -> custom resolutions -> "1280x720 DVI/HDCP" mode ... därefter stänger jag av TFT-skärmen, drar ur dvi-kabeln och kopplar in projektorns dvi-kabel. Sedan startar jag projektorn. Vips! ... bild på duken. Fast när jag kollar projektorns inputsignal står det "SXGA" och inte "720p" som jag vill ... :blink:

Postad 02 February 2004 - 21:14

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

• 951 inlägg
  • 0

Vill även tillägga att VB är ett "problem" som många bildbehandlingsprodukter lider av, inte bara Panasonic och Z2. Fotoskrivare, digitalkameror, CRT:er, 35mm kameror etc. Jag säger inte att man skall acceptera problemet, bara ha en viss tolerans för att dagens produkter ännu inte är helt perfekta. Försök se fördelarna, istället för nackdelarna.

Till sist vill jag säga att jag INTE har några screenshots på kvasilikriktadinferenssymptom på vare sig Z2:an eller Panasonic 500.

Mina 5 ören,

LillKille

Sanyo PLV-Z2 lider inte längre utav några VB symptom eftersom Sanyo åtgärdat detta. Informationen har jag fått från Tele-Hå i gbg där jag varit och demat den 2ggr. Den första dom fick kryllade av VB som dom skickade tillbaka. Den andra jag såg för några veckor sedan fanns det inte en skymt av VB på

mvh

dexa

Postad 02 February 2004 - 21:23

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Jag var där för några veckor sen och då hade den VB, inte så mkt, men det syntes.

Postad 02 February 2004 - 21:42

Unregistered1b42c15d
  • Unregistered1b42c15d
  • Forumräv

• 951 inlägg
  • 0

Jag var där för några veckor sen och då hade den VB, inte så mkt, men det syntes.

Du kanske såg en annan film eller något, när jag kollade så såg jag ej något störbart. Hursomhelst så är det ju minimerat till en nivå som inte gör att man stänger av filmer pga. av det.
Förresten, någon som vet vad dustin, netonnet eller någon annan billig återförsäljare har för garantier? syftar på nolltoleranspixelgaranti då...

mvh

dexa

Postad 02 February 2004 - 22:10

Unregistered4bb56cbc
  • Unregistered4bb56cbc
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Att påstå att Z2an krossar AE500an är en ganska rejäl överdrift :blink:. Har själv haft och lekt med projektorer i ett par år (digitala som CRT), och efter att ha sett dessa två kan jag inte göra annat än konstatera att de är väldigt lika i bildkvalité. Inte så konstigt det heller, samma paneler som sagt.

Jag måste i ärlighetens namn säga att jag personligen tycker att bägge dessa projektorer har nackdelar som gör det lite till att välja mellan pest eller kolera i dagsläget. Men låt mig få göra en liten lista, personliga åsikter givetvis! Lägger små kommentarer som jag skulle ge till mina vänner under varje "rubrik", kanske kan intressera någon.

Screendoor
AE500 har ingen screendoor alls tack vare smoothscreen-optiken. Hos Z2an finns detta, inget snack om saken. Är själv överkänslig och ser här screendoor på vanligt tittaravstånd även om det i stora hela inte är så illa. Eventuellt går det att sätta projektorn ur fokus en aning för att helt slippa det.

Avgörande faktor : Troligtvis inte

Svärta:
Många upplever Z2an som "svartare", troligtvis mest beroende på IRIS-funktionen. Detta går att lösa på AE500an med filter för linsen, kostar inte mycket och ger nästan exakt samma resultat. Handlar ju om att strypa ljusflödet för att få ner svartnivån.

Avgörande faktor : Nej

Ljudnivå:
AE500an har något högre fläktljud, är dock ändå så pass tyst att det inte är något att ens fundera på om man ska välja mellan dessa två.

Avgörande faktor : Definitivt inte!

Färger:
Tycker färgerna på AE500an var snäppet bättre vid den demonstration jag såg, detta är dock sällan något jag bryr mig om då det i 99% av fallen går att kalibrera efter tycke och smak.

Avgörande faktor : Definitivt inte

Placeringsmöjligheter:
Här har Z2an givetvis 2 stora fördelar; lensshift samt sidmonterad fläkt. För mig personligen som har 3.30 i takhöjd skulle detta underlätta givetvis, men är inte så pass viktigt att det i sig avgör ett köp.

Avgörande faktor : Kan vara!

Vertical banding och andra bildskavanker
Här har vi troligtvis AE500ans stora akilleshäl. Jag såg inte så mycket VB som det rapporterats om, men just det faktum att det verkar vara så varierande gör i sig mig lite extra orolig. Att det ska vara så finkänsligt tyder ju på att man inte riktigt tänkt till, och med tanke på att redan AE100an hade problem med missfärgningar och VB tycker man att Panasonic verkligen skulle sluta pumpa ut projektorer av medioker kvalité och böra åtgärda problemen istället. Hursomhelst, Z2an led av minimalt med VB (att påstå att VBn nu är helt borta med uppdateringarna är alltså inte sant) men den AE500 jag såg verkade ändå vara relativt skonad från detta fenomen.

Avgörande faktor : Kan definitivt vara; ingen vill se film med vertikala ränder!

Damm
Här har vi däremot Z2ans stora akilleshäl, och vilken akilleshäl sen! Detta är för mig egentligen ett fel mycket värre än VB hos AE500an. Det rapporteras stup i kvarten både här och på AVS om hur folk får in damm i sina projektorer och måste faktiskt ses som ett stort hårdvarufel hos Z2an. Detta är inget man troligtvis kommer kunna åtgärda, och det åtgärdas definitivt inte med en enkel mjukvaruppgradering, ny kabel eller ny DVD-spelare. AE500an kan givetvis också drabbas av detta, men precis som AE300an är den relativt skonad från detta elände som det faktiskt är.

Avgörande faktor : För mig; något oerhört!

Pris & slutsats:
Personligen tycker inte det finns något som skulle göra att jag skulle lägga ut de extra pengarna en Z2a kostar, trots att jag har 3.30 i takhöjd och verkligen skulle behöva lensshift funktionen. Tycker för tillfället Z2an är något för dyr faktiskt. Missförstå mig inte, det är en prisvärd projektor men med tanke på den skillnad i pris som faktiskt finns till AE500an finns det inget (för mig!) skäl att ens fundera på en Z2a. Det är trots allt två projektorer som är väldigt lika varandra och bör rimligtvis ligga ungefär i samma prisklass. Z2an har lensshift - AE500an har smoothscreen. Vbn på AE500an är ett allvarligt fel, men förhoppningsvis går det att tweaka bort eller åtminstone får det åtgärdat genom att lämna in projektorn till Panasonic. Det exemplar jag såg hade dock inte mer VB än vad jag kan tolerera (och ja; jag är van vid projektorer och vet vad jag ska leta efter) så förhoppningsvis är löser sig denna bit tids nog.

Det som dock avgör det hela för mig är de dammproblem som Z2an dras med, det tycker jag är ett större problem än VBn hos AE500an och gör att jag helt stryker denna projektor från min lista.

Postad 02 February 2004 - 22:38

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Det är antagligen den där smooth-screen funktionen på Pannan som är en bidragande orsak till att jag inte gillar den och uppfattar den som suddig och oskarp...

Sen tycker jag att man måste sätta ett visst värde på chassit också, Z2 strålar ju av byggkvalitet och Pannan strålar av dålig kvalitet och billghet!

Men självklart så är det ju bilden som kommer i första rummet.

Postad 02 February 2004 - 23:00

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Bra inlägg Patrik_J. Själv äger jag en 500'a och vill gärna se den som vinnare :( Visst är det larvigt med Z2 vs 500 jämförelser men roligt att reta upp lite folk :blink:

Postad 03 February 2004 - 00:17

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Gillar man att se på film genom ett smutsigt och fönster så väljer man 500, gillar du att se på film genom ett nytvättat fönster så väljer man Z2... :blink:

Postad 03 February 2004 - 00:48

Unregisteredf8739e91
  • Unregisteredf8739e91
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
är det då ett nytvättat fönster men blå/gröna (damm) prickar i som gäller om man har en Z2? :blink:

Postad 03 February 2004 - 10:26

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Jag tycker det är synd att Panasonic inte har satsat lite MER krut på keystone då de inte har Lens Shift. Hur ska man placera 500;an?? Inte alla som kan placera projen så den kommer "mitt för bilden" om man kan säga så?

Placeringsalternativ så har Z2;an MYCKET större fördelar då den både har lens shift samt att dess keystone inte försämrar bilden lika hårt som på 500;an. Visst försämrar keystonen bilden på Z2;an också, men inte på samma sätt. Kanske har något med smoothscreentekniken att göra?
Allt skall ju användas så lite som möjligt dvs att man inte ska använda lens shiften till max, keystone till max osv, men keystone försämrar bilden ganska markant redan vid +/- 1 på Pannan.

Angående svärta så tycker jag att man skall KUNNA ändra det relativt lätt från film till film...om man nu vill det(?). Det går ju på Z2;an. IRIS-funktionen är ju lätt att minska/öka med ett reglage. Ha en mångd olika filter osv är inget alternativ i detta fall tycker jag. Filter är ju till för färgpaletter i första hand enligt mig. INTE svärta. :blink:

Sen glömde du ta upp en ganska viktig punkt för många Patrick_J. GARANTIER! Vem som är bäst där behöver vi nog inte gå in på. :lol:

Slutligen så är det upp till var och en att välja vilken man ska satsa på. Jag har sett båda live och jag har INGA som helst problem att punga ut (just nu mindre än!) 3000kr extra för Z2;an. Men det är mina åsikter som sagt. :(

Postad 03 February 2004 - 10:48

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

är det då ett nytvättat fönster men blå/gröna (damm) prickar i  som gäller om man har en Z2?  :lol:

Hellre det än ett jämnt lager grön mossa över HELA bilden som det ser ut som på 500:an i mörkare partier... :(

Obs. jag äger inte nån av dessa projjar, än, kanske därför jag inte tycker om ae-500? :blink:

Postad 03 February 2004 - 10:53

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Z2 är lite större än Ae500 oxå, därför så har dom haft möjlighet att slänga in lensshift OCH göra den tystare. :blink:

Postad 03 February 2004 - 11:26

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0
Det är onekligen en intressant diskussion/jämförelse mellan dessa två produkter.
Jag skall titta på båda projektorerna så småning om - vilket ska bli intressant.

Som ett tillägg finns AE500'an att köpa för ca 15.500 kr exkl. frakt från Komplett.se.
Z2'an kan jag köpa genom mitt jobb för ca 16.700 kr (frakt tillkommer ej, så klart).

EDIT: Ändrade lite i texten...

Redigerat av Unregisteredf380a49e, 03 February 2004 - 11:56.

Postad 03 February 2004 - 12:09

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
C-Quence: Kan du köpa en Z2;a till mig via ditt jobb? :( :blink: Jag har, som du kanske läst, kollat in 500;an numera. Håller fortfarande på Z2;an dock, trots en del "finesser" på 500;an.

Postad 03 February 2004 - 12:09

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Det är onekligen en intressant diskussion/jämförelse mellan dessa två produkter.
Jag skall titta på båda projektorerna så småning om - vilket ska bli intressant.

Som ett tillägg finns AE500'an att köpa för ca 15.500 kr exkl. frakt från Komplett.se.
Z2'an kan jag köpa genom mitt jobb för ca 16.700 kr (frakt tillkommer ej, så klart).

EDIT: Ändrade lite i texten...

Antar att du menar moms-fritt om du köper genom jobbet?

I så fall, varför inte köpa den igenom dustin? Läste att dom tar ca 18300ink. moms, vilket i så fall är 14640kr för dig, stämmer detta KÖÖÖÖÖÖÖP!!!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.