Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Jordavskiljare & Antenntransfomator

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 February 2004 - 18:17

rover
  • rover
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Någon som vet var man köper en Jordavskiljare eller Antenntransformator som det oxå heter.
När jag skall koppla in datan och spela musik i Hemmabion så uppkommer det ett brummande ljud, drar man då ut antenn så försvinner brummet, har läst att en Jordavskiljare eller Antenntransformator skall ta bort det till stor del.
Någon som har samma problem??

Postad 17 February 2004 - 19:21

Unregistered4674aa33
  • Unregistered4674aa33
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har sett en på ELFA www.elfa.se

> RFT-2 78-001-39 286:00 kr

eller jensen (kräver andra kontakter för oss i europa)

> http://www.markertek.....em=JEN-VRD1FF

Själv har jag valt att ha KabelTV jord som referens (inte via elnätets jord).
Jordslingor är ett elände.

PS. Jag har inte själv använt dessa (en god vän använder jensen trafon med gott resultat).

MVH
Dr. No.

Postad 17 February 2004 - 19:44

Unregistered46898df1
  • Unregistered46898df1
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Hej rover!
Jag hade detta problem förut. Tog kontakt med min hyresvärd & förklarade problemet och de skickade en kille (gratis) med en galvanisk avskilljare, har aldrig haft besvär sedan dess.
Kanske bor du i lägenhet & har samma tur :)

Lycka till/dac

Postad 17 February 2004 - 19:56

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

• 2991 inlägg
  • 0
Om du söker forumet efter ordet: jordbrum och inlägg skrivna av mig, så kommer du hitta ett par trådar som förhoppningsvis kommer att hjälpa dig med ditt problem.

Lycka till!

Postad 19 February 2004 - 12:03

Unregistered643ec179
  • Unregistered643ec179
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag löste mitt "brumproblem" genom att klippa av antennkabeln, köpte en ny kontakt och anslöt bara den tunna kabeln i mitten. Jorden runt om fick alltså ligga fri. Brummet försvann, men antennsignalen var fortfarande bra.

Postad 17 October 2005 - 22:25

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Jag har ojat mig över brum sedan jag jordade uttagen i mitt vardagsrum. En kompis som heter Ulf har vid ett par tillfällen visat en liten hylsa som han tyckte jag skulle prova, men jag har inte tagit tillräcklig notis - "Vad är det där för liten manick? Den kan väl inte göra varken till eller från på mitt brum?"

Men...
:) :wub: <_< Calle har numera jordat OCH brumfritt!

Såhär ser "Mantelstromfilter" ut:

Postad bild

Manicken kostar ca 80:-, men jag minns inte om det var på Kjell eller Clas för jag fick köpa en av Ulf. :)

Postad 20 October 2005 - 10:56

Unregistered7cd61031
  • Unregistered7cd61031
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Mantelströmsfiltret finns att köpa på Kjell&Co för 79:-. Artikelnr hos dem är 30-411. Finns fortfarande till detta pris. Det vet jag, eftersom jag köpte ett nytt igår till mitt radiouttag..... Funkar kanon! Hade tidigare brum då tunern kopplades in.

/ Ulf

Postad 16 December 2005 - 00:34

Paraglider
  • Paraglider
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Finns fortfarande att köpa, köpte ett igår och ser nu ut såhär :D även då antennkabeln är inkopplad i datorn...

Postad 16 December 2005 - 22:21

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Jag har brum från min pioneer plasma. Ändå så sitter det en feritkärna på. Kör med jordad förgreningsdosa till ogjordat. ¨Någon som har något tips?

Postad 19 January 2006 - 15:42

cs_gve
  • cs_gve
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Jag byggde själv en jordavskiljare enligt instruktion på Kjell & co.

Jag har inte haft några problem med brum ur högtalarna, har istället haft vågor som har gått över projektorbilden. Nu är de helt borta :P
Jag har provat med att endast ansluta signalledaren men bilden blev riktigt dålig då.

Postad bild

Postad 24 February 2006 - 09:46

Unregistereda74ecb0c
  • Unregistereda74ecb0c
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Jag har inte problem med brum i högtalarna men jag har problem när jag tex kör datorn på tvn att jag får vita sträck som rullar i bilden.

Hittade denna på hembiobutiken, ska ju hjälpa mot sånt men verkar lite onödigt dyr. Finns det billigare varianter eller kan man mickla ihop nått själv?

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=115030

"Mantelströmfilter för TV-antennkabeln för att ta bort störningar som är relaterade till krypströmmar i jordledaren (skärmen) på antennkabeln. Detta problem är mycket vanligt i hyreshus och fastigheter där man delar TV-nätet till flera TV-mottagare. Du kan enkelt avhjälpa fel som t.ex. vandrande linjer i bilden med detta filter. Montera mellan antennkabeln och din TV's antennkontakt, färdigt att plugga in."

Postad 09 January 2007 - 23:28

Unregistereda689fd5c
  • Unregistereda689fd5c
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Jag har inte problem med brum i högtalarna men jag har problem när jag tex kör datorn på tvn att jag får vita sträck som rullar i bilden.

Hittade denna på hembiobutiken, ska ju hjälpa mot sånt men verkar lite onödigt dyr. Finns det billigare varianter eller kan man mickla ihop nått själv?

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=115030

"Mantelströmfilter för TV-antennkabeln för att ta bort störningar som är relaterade till krypströmmar i jordledaren (skärmen) på antennkabeln. Detta problem är mycket vanligt i hyreshus och fastigheter där man delar TV-nätet till flera TV-mottagare. Du kan enkelt avhjälpa fel som t.ex. vandrande linjer i bilden med detta filter. Montera mellan antennkabeln och din TV's antennkontakt, färdigt att plugga in."

<{POST_SNAPBACK}>

det låter onödigt dyrt. jag fick problem med brum i högtalarna och problem med bildkvaliten på tv:n när jag köpte ett tact sda2175 slutsteg som är jordat i eluttaget, kopplar man in en dator som är gjordad så får man oftast samma fenomen.

Jag gav 150:- för motsvarande pryl på allradio i uppsala, den borde finnas lite varstans där du hittar ett lite större utbut av kablage etc, kanske finns hos onoff, elgiganten också.

Kommer inte ihåg vilket fabrikat det var men det som finns att läsa på den är följande:
FM 2
Ground Breaker
5-1000MHz

Har för mig att det stog "Galvanisk avskiljare" i butiken.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.