Gästbok för Nerevarine
143 svar till detta ämne
Postad 02 April 2004 - 17:40
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Välkommen till min nya, uppdaterade gästbok! Tänkte att jag skulle använda detta inlägget till att vandra er igenom mitt system litegrann, så ni kanske kan få en lite bättre insyn i hur det ser ut och fungerar. Först kan vi ta hur stereon är uppkopplad: Original 2008 > MarcusCables Black Silver RCA > Thule IA250B > Ixos/Supra högtalarkablage > Audiovector Mi3 Super. Parallellt med högtalarkablarna från Thulen går även högnivån till REL Storm 5 subben. Liten walkthrough på det då. Första stegen är knappast något speciellt med, Original 2008 cd-spelaren (Kina-import) skickar signalen via MarcusCables Black Silver RCA kabel till en vanlig stereoingång på Thule IA250B. Efter detta blir det lite knixigare. Dels då REL har en helt egen lösning för högnivån (som låter klart bättre till musik än lågnivå), men även då jag tri-wirar mina Audiovector. Tri-wira är precis som bi-wira, alltså fler kablar som får ta varje register enskilt, direkt till respektive ingång på högtalaren, men med skillnaden att varje register här har en egen kabel, istället för att två får samsas om tre register, som när man bi-wirar 2,5-vägs eller 3-vägs högtalare. Detta kräver givetvis tre par ingångar på högtalaren, vilket rätt få har. Och högnivån till subben sitter alltså parallellt med högtalarkablarna. Kabeln som följer med subben har en speciell kontakt i ena änden som kopplas in i subben, och i andra änden är det tre lösa tåtar. De tre kopplas in på höger repkt. vänster pluspol på de vanliga högtalarutgångarna, samt en på valfri minuspol. Även där har jag tyvärr en liten specialare, då min förstärkare är balanserad, alltså förstärker både plus och minuspolerna, vilket gör att subben inte kan kopplas in som vanligt då den skulle kunna ta skada. Jag har därför fått jorda minuspolen på annat vis (via en RCA-kontakt, där kabeln sitter till enbart höljet, och RCA-kontakten sitter på en ledig RCA-utgång på stärkaren). Allt för å krångla till det. Kan även ta ett par snabba ord om högnivån då. Vissa hoppar till när dom får höra att subben kopplas på högtalarutgångarna, då de misstolkar det som att den skulle vara passiv (dra kraften från förstärkaren, istället för att ha ett eget steg inbyggt). så är inte fallet, då impendansen i subben är så hög att den lasten den lägger på förstärkaren är helt försumbar. Den känner enbart av signalen som går genom högtalarutgångarna, och förstärker sedan den helt själv, precis som andra aktiva subbar gör med sin lågnivå-signal. Varför då krångla till det? Jo...varje steg i kedjan i en anläggning gör ju sitt till det slutliga ljudet. Allt har en karaktär, och får man två för olika karaktärer samtidigt så skulle det förmodligen inte kännas speciellt enhetligt. Fördelen med att få den färdigbehandlade signalen ur stärkaren är ju den att bas-signalen till subben har exakt samma karaktär som den basen som går till högtalarna. Alltså kan man integrera subben med fronthögtalarna (det som är a och o för att sen sub ska låta bra till musik) mycket bättre än annars möjligt. Det märks att REL har gjort detta av en anledning, då denna högnivån helt utklassar lågnivå när det gäller musik och möjligheten att integrera subben i sitt system. REL är framtagna för musik, och det är mycket få subbar som är. Tri-wiringen jag har till Audiovector högtalarna består som jag nämt förr av Supra Ply 3.4/S till basen, Ixos SW511t till mellanregister och även en Ixos SW511t till diskanten. Ska snart testa en lite finare, silverpläterad Ixos för 200kr/m, som har fått mycket bra kritik, den ska främst testas till diskanten och mellanregistret dock, då det är där den sägs vara riktigt bra. Är annars riktigt nöjd med hur nuvarande kopplingen fungerar, då Supran är i mitt tycke ruggigt bra på basen, med riktigt bra djup och distinkt ljud. Ixosen däremot är mycket bättre på mellan och toppen av registret, då den har klart lugnare och mindre spretigt ljud där, och även mycket bättre närvaro-känsla till följd av detta. Supran känns platt och skrikig om man testar byta plats, och basen tappar mycket av sin dynamik med Ixosen där... Över till 5.1 ljudet. För att få 5.1 ljudet på plats så behövs en helt annan kedja, av en väldigt avgörande faktor. Thulen, min försärkare är ingen hembioförstärkare....i grunden. Den har en helt unik uppbyggnad som mig veterligen enbart Thule har använt sig av på sin Space-serie. Det är nämligen en vanlig, integrerad stereoförstärkare, som alltid driver balanserat i stereo. Alltså dubbelt antal komponenter, fyra slutsteg m.m. Den separerar både plus och minus, höger och vänster, sen förstärker den alla fyra helt individuellt, och matar högtalaren. Den gör alltså som jag nämde tidigare minuspolerna aktiva. Den musikaliska följden av detta är i mitt tycke att den får ett riktigt järngrepp om elementen...den kan starta och stoppa precis som den vill, dynamiken blir enorm. Den mätbara effekten blir även mer än dubblerad, och den mäter någonstans över 250 watt per kanal, samt 89 ampere strömstyrka om jag minns rätt. Men...det är inte den balanserade driften som är unik, för den finns på fler stärkare från lite olika tilverkare. Det som sedan gör det unikt är att Thule kom på att de redan hade fyra slutsteg....slängde dom in en till så har man ju ett teroetiskt femkanalsslutsteg. Så då gjorde dom så.  Ett femte slutsteg lades till, och förstärkaren fick en uppsättning analoga 5.1 ingångar. Hade dom valt att göra en hel hembioreceiver av det med dekodrar, mjukvaran för det, OSD, och allt som behövs för en reciver i den klassen så hade säkerligen priset dubblerats. Nu har man istället en balanserad stereoförstärkare i 20.000+ klassen, men som med en knapptryckning på fjärren slår om till femkanalsslutsteg. Enda du behöver är en dekoder så är du good-to-go för hembio också. I femkanalsläget får ju dock givetvis frontarna bara varsitt slutsteg, och drivs obalanserat, som en vanlig förstärkare, men de är ändå 100 äkta watt per panal, så kraften är inte ett problem där heller. Unikt, och i mina ögon en helt genial lösning. Då så...med det sagt så kör vi ljudkedjan för hembio: Panasonic DVD-S97 > MarcusCables Digital Coax > NAD T163v2 A/V-försteg (dekoder) > MarcusCables Bifrost 5.1 RCA > Thule IA250B (5.1 ingång) > Supra/Ixos > Högtalarna. Högtalarna som nu då består av Audiovector Mi3 Super som frontar, Audiovector AV3Ci som center och Mirage Omni 250 som bakhögtalare. REL Storm 5 subben sitter fortfarande kopplad på högnivån som jag förklarade tidigare, och är delad precis som till musik runt 40Hz. Men, nu matas den även med hela LFE-spåret från 100Hz via lågnivå. REL kan ta båda dessa samtidigt, och gör det riktigt bra dessutom. Så tar vi bilden på en gång också: Panasonic DVD-S97 > Profigold HDMI-DVI 10m > Molex DVI-M1 adapter > InFocus SP-4805 > Euroscreen GDS 16:9 72 tum. Bilder på allt finns i galleriet...förutom nya högtalarna som jag får vilken dag som helst nu...alltså mina Mi3 Super. Bilderna i galleriet är fortfarande på M3:orna. Phew, nu kanske vissa frågor jag fått tidigare har blivit besvarade.  Är det något som är oklart (förstår inte hur det skulle kunna vara när allt är så standard  ) så är det bara å fråga på.
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 11 May 2005 - 08:36.
Postad 23 April 2004 - 22:59
fogfrog
-
fogfrog
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Hej Nerevarine
Halkade in i ditt galleri via "Är ni nöjd med eran anläggning..."
Ville bara nämna att du har en redit fet anläggning för en som nyss fyllt 18...
Jag skulle ha varit VÄLDIGT stolt över att äga en sådan anläggning när jag var lika gammal som du !!
Hälsningar från "stenåldern"
FogFrog
Postad 24 April 2004 - 12:47
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Tackar!
Är riktigt stolt faktiskt...tycker jag har rätt till det.
/Nerevarine
Postad 26 April 2004 - 21:11
Unregistered997
-
Unregistered997
-
Användare
-
-
186 inlägg
Scheisse.. 18 år.. knappt byxmyndig då ju  Själv är jag lite äldre, ska fylla 21. Har samma 'omogna' musiksmak som dig, Rammstein är så bra!!
PS. Du vill inte sälja din sub?
EDIT: Skrev fel ålder
Redigerat av Unregistered997, 27 April 2004 - 14:29.
Postad 28 April 2004 - 13:36
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Heh...byxmyndig är väl i samband med moppeåldern väl...? Så det är ju iaf en liten stund sen.
Rammstein är ganska givet...dom är helt enkelt så underbart sköna.
Juste, btw...tror jag behåller subben!
Postad 21 May 2004 - 04:43
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Sådär, nu är surroundprylarna äntligen på plats. Ny TV-bänk samt ny HiFi-bänk var lösningen för att kunna ha centern vettigt placerad. Blev iaf riktigt bra nu!
Köpte även Tema Isolator fötter att ha under DVD-spelaren samt under centern, och det gav faktiskt mer än jag hade trott. Blev mindre distat ljud på höga volymer, och den lyckas hålla ljudet mer separarat, även det då på höga volymer. Kan givetvis bero en del på nya HiFi-bänken också, då den är mycket stabilare och mindre vibrationer i (läs: i stort sett inga) än mina förra lösningar.
Känns skönt att allt är på plats nu iaf!
Postad 10 July 2004 - 14:43
radiuz
-
radiuz
-
Lärjunge
-
-
412 inlägg
Tjena! Undrar över din REL subwoofer, är det MK2 versionen? Tittade på andra som hade den subwoofern och membranet såg lite annorlunda ut. Funderar själv på precis den subben med B&W 705 stativare. Sedan hur lågt går den ner i frekvens? REL skriver 19Hz, men då jag läste recensioner gick den ner bara till 30Hz?
Redigerat av radiuz, 10 July 2004 - 15:31.
Postad 10 July 2004 - 15:34
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Hejsan! Det är inte MkII jag har faktiskt, utan jag har den första versionen. Skillnaderna ljudmässigt ska inte vara så värst stora vad jag förstått, men MkII:an är givetvis förbättrad lite här och där. Bland annat har den ett lite annat element (som faktiskt ser lite underligt ut, men ju ska vara bättre...). Jag kör själv nu ute i sommarstugan RELen ihop med mina bakhögtalare, alltså ett par ganska små stativare, och den funkar faktiskt grymt bra även på detta viset. Den tillför så otroligt mycket till helheten att det är väldigt svårt att leva utan den numera. Det är en del fipplande med inställningarna innan man hittar rätt, men när man väl hittar dit så smälter den in helt perfekt. Även placeringen är givetvis väldigt känslig, som med alla subbar. Och kom ihåg om det blir en REL att dom låter bäst musikaliskt sett när man kör högnivå. Ha enbart lågnivå också (REL är lite unika med att man kan köra högnivå plus lågnivå samtidigt) om du ska ha den till en hemmabioförstärkare. Edit: Och lägsta frekvensen den kan prestera i ett normalrum är 19Hz -3dB, men jag har också sett lite konstiga uppgifter. Man kan ju dela den så lågt som 26Hz, och även där så låter den tydligt, även om det låter lite knasigt då det bli en såpass stor lucka att den inte riktigt smälter in med frontarna. Och REL är kända för att alltid gå väldigt djupt, så 19Hz -3dB ska vara den korrekta angivelsen. Juste, kom på att jag faktiskt testat med ett PC program att köra låga frekvenser, och att jag kunde höra den hela vägen ner till 15Hz (även om det var väldigt dämpat där, kanske -10dB). Ner till 20Hz med rätt placering så höll den iaf en klar ton.
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 10 July 2004 - 15:42.
Postad 10 July 2004 - 17:54
radiuz
-
radiuz
-
Lärjunge
-
-
412 inlägg
Tackar!
Okej det låter bra, precis det jag behöver att man kan köra både lågnivå och hög. Den verkar prestera tillräckligt djupt för min del :] Undra om den skulle fungera bra ihop med B&W 705 stativarna, kör ju nu med 604 men basen är rätt mullrig pga att dom står väldigt nära väggarna (kan ej ställa dom längre ut). Så stativare och subb verkar det bästa alternativet för mig.
Har ju haft en Audio Pro B1.35 som inte alls hängde med till "psychedelic" musik, den är bra till film men otroligt slö. Vill ha en subb som känns lite mer och är riktigt snabb och går djupt ner. Så REL verkar ju lämpligast.
Postad 10 July 2004 - 19:30
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Jo, jag tycker det låter som att den skulle passa dig perfekt. Den är verkligen grymt snabb, hänger med till all musik jag testat än så länge...och jag har nog testat allt. Typ allt från rejält snabba dubbeltramp i hårdrock till alla sorters techno och liknande...den har aldrig gjort mig besviken ännu (annat än möjligtvis lite då jag hade den felinställd ett tag och inte fick till det alls...men det är ju inte subbens fel...  ).
Postad 11 July 2004 - 14:21
radiuz
-
radiuz
-
Lärjunge
-
-
412 inlägg
En fråga bara! Det här med lågnivå och högnivå. Det jag förstått är lågnivå 2st vanliga phono kontakter som man kopplar till en hemmabio maskin om man vill köra .1 kanalen. Och sedan högnivå som är nån sorts Neutrik kontakt, hur kopplar man?
Vi säger att jag har en Primare SPA20 (flerkanals förstärkare) och vill köra musik, hur ska jag då koppla in? Måste man ha nån special kabel? REL verkar unika som du säger.
EDIT : Läste lite på forumet här och man får tydligen med en kontakt, men undrar fortfarande hur man ska koppla? Det jag läst är in till högtalar terminalerna, hur går det ihop om man bara har 1 par och inte 2?
Redigerat av radiuz, 11 July 2004 - 19:54.
Postad 11 July 2004 - 19:59
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Ja, det är en speciell kabel som följer med, och som kan kopplas in på alla förstärkare/slutsteg som har högtalarutgångar...med andra ord alla.
Det är enkelt inkopplat, det är tre sladdar. En till vänter pluspol, en till höger pluspol och en till valfri minuspol (tror dom rekommenderar vänster, men det kvittar egentligen helt).
Enda undantaget på hur man ska koppla är om man har en balanserad förstärkare, som jag har. Då ju även minuspolen är aktiv då så kopplar man minuspolen via höljet på en vanlig RCA kontakt till jorden på valfri RCA in/utgång på förstärkaren. Den behöver väl helt enkelt bara jordas som jag förstått det, signalen i sig går helt i pluspolerna.
Tänk även på att delningsfiltret i subben enbart gäller för högnivån, på lågnivån så förbikopplar den det så att den kör allt som skickas till den via lågnivåutgången (som det bör vara med andra ord...så länge du inte satt i en eventuell reciver att den ska skicka basen till lågnivån även i musik).
Postad 11 July 2004 - 20:30
radiuz
-
radiuz
-
Lärjunge
-
-
412 inlägg
Okej tack!
Jag ska alltså koppla denna kabel in i mina högtalar ingångar på mitt S200 slutsteg? Signalen till mina B&W påverkas inte då? Och sedan, kommer det inbyggda steget i REL subben att driva basen så inte slutsteget driver den. Nej de kan inte stämma  Hehe!
Postad 12 July 2004 - 12:24
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Okej tack! 
Jag ska alltså koppla denna kabel in i mina högtalar ingångar på mitt S200 slutsteg? Signalen till mina B&W påverkas inte då? Och sedan, kommer det inbyggda steget i REL subben att driva basen så inte slutsteget driver den. Nej de kan inte stämma Hehe!
Ja, hela grejen med högnivå är ju att den mäter av signalen som går till frontarna, så att subben får exakt samma signal. Den belastar inte slutsteget ett dugg, utan mäter enbart signalen, som sedan förstärks precis som vanligt i subbens egna slutsteg.
Postad 26 August 2004 - 22:25
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Lustig bild då just den skivan knappt har NÅGON bas... Men det kanske var just tanken med ditt lilla montage. Hetfield lär ha sagt att de mobbade Jason N genom att dra ner basen i mixen så mycket det bara gick. Synd på en annars grym platta. Blirr det roligare ändå med en juste subbas?!?!
Helt sant att skivan inte har den grymmaste basen. Tog faktiskt bara en favvoskiva för att visa storleken på subben....tänkte inte så mycket på just basinnehållet. Men i ärlighetens namn så ger allt subben en hel del även till en såpass basfattig skiva...dubbeltrampen är jäkligt köttiga och sköna (och inte svampiga som med vissa enklare subbar jag hört köra sådan bas). Så det ger allt ändå. Ganska mycket just på trummorna då som sagt på den skivan. Kopplar jag bort subben när jag kör den skivan så känns det som att bastrumman tappar all slagkraft...även om den finns där. Hehe...kommer ihåg tiden då subben var ny...då körde jag givetvis alla skivor, men jag fastnade faktiskt lite extra för just dubbeltrampet i slutet på One...det är f*n höjdpunkten för mig!
Postad 27 August 2004 - 10:25
Unregisteredb19d47c9
-
Unregisteredb19d47c9
-
Användare
-
-
107 inlägg
Faktum är att jag aldrig har lyssnat till musik med subbas... Det måste vara kul! Däremot så upphör jag aldrig att förvånas och glädjas åt den feta basen som mitt Linn Kairn försteg presterar... Skivorna blir ta mig fan i princip nästan som ommixade för att basen liksom framträder så fint och snärtigt. Men nu skall jag inte hålla på och babbla om mig själv i din gästbok.
Postad 27 August 2004 - 11:02
nurfen
-
nurfen
-
Veteran
-
-
2031 inlägg
Helt sant att skivan inte har den grymmaste basen. Tog faktiskt bara en favvoskiva för att visa storleken på subben....tänkte inte så mycket på just basinnehållet. Men i ärlighetens namn så ger allt subben en hel del även till en såpass basfattig skiva...dubbeltrampen är jäkligt köttiga och sköna (och inte svampiga som med vissa enklare subbar jag hört köra sådan bas). Så det ger allt ändå. Ganska mycket just på trummorna då som sagt på den skivan. Kopplar jag bort subben när jag kör den skivan så känns det som att bastrumman tappar all slagkraft...även om den finns där.
Hehe...kommer ihåg tiden då subben var ny...då körde jag givetvis alla skivor, men jag fastnade faktiskt lite extra för just dubbeltrampet i slutet på One...det är f*n höjdpunkten för mig! 
En liten parentes bara.. Nu var det ju så att monkeydevil sa att skivan är fattig på BAS, inte bas. Det har ingenting att göra med dubbeltramp.
Postad 27 August 2004 - 11:14
Unregisteredb19d47c9
-
Unregisteredb19d47c9
-
Användare
-
-
107 inlägg
Det jag menade var egentligen att instrumentet elbas är obefintligt, tyvärr!
Postad 27 August 2004 - 11:49
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Oki, ja, elbasen är ju näst intill obefintlig...men det betyder ju inte att det inte finns bastrummor för det!
Och det är ju som sagt just där som subben gör den stora skillnaden när det gäller Justice.
Men sen så ger det alltid att ha en sub...all musik får en helt annan närvarokänsla, då i stort sett alla inspelningar har lite lågfrekventa ljud...det känns lite som att man hamnar i studion, rakt framför dom, när man får med de låga frekvenserna. Kopplar man ur subben så hoppar man tillbaks till sitt rum och lyssnar på två högtalare igen...kort och gott.
Postad 13 October 2004 - 17:30
Unregistered78e0ed10
-
Unregistered78e0ed10
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Vad blir egentligen nästa uppgradering? Verkar vara ett väldigt välbalanserat system prestandamässigt.
Postad 13 October 2004 - 21:56
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Ja, ljudmässigt är jag väldigt osäker faktiskt. Jag är ju nöjd med hur allt fungerar ihop, och som du säger är det ganska välmatchat prestandamässigt.
Nästa pryl jag siktar på är en Infocus SP-4805 projje, vilket kanske skulle kunna bli till våren typ. Men ljudmässigt vandrar tankarna mellan att uppgradera subben till en REL Strata 5 eller att uppgradera frontarna till Mi3 Super status. Något utav det tror jag blir nästa ljuduppgradering, men det är nog inte före nästa sommar det är aktuellt.
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 13 October 2004 - 21:56.
Postad 25 October 2004 - 11:29
Christopher
-
Christopher
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Tjena Nerevarine!
Första gången jag kollat in ditt galleri, varför jag inte gjort det tidigare vetif*n!
Hur som helst; hur blir det att ha högra fronten vid det "sluttande" taket? Förstärks inte basen anmärkningsvärt?  Just, det skulle jag fråga också, Orginalen vs DVD25. Hur upplever du skillnaderna (Självklart musik då)
För övrigt, väldigt trevlig anläggning!
Redigerat av n1o_0, 25 October 2004 - 11:30.
Postad 25 October 2004 - 17:14
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Tjena!
Ja, helt optimalt är det inte att ha högtalaren nära ett hörn, och nära sluttande tak. Basen förstärks, men faktiskt inte så farligt mycket att det stör.
Tyvärr har jag ingen möjlighet att placera den på något annat sätt just nu...
DVD 25:an vs Originalen är en rejäl skillnad. Originalen är mycket bättre på allt, renare ljud, bättre dynamik, bättre ljudbild, bättre detaljrikedom, mer neutral i sin återgivning än H/Kn m.m. Är mycket nöjd med den, helt klart ett stort lyft i stereoanläggningen! Bytte nästan samtidigt från en hyffsad budget signalkabel (MITerminator 5) till MarcusCables Black Silver, och även det var ett tydligt lyft.
Postad 27 October 2004 - 19:18
nurfen
-
nurfen
-
Veteran
-
-
2031 inlägg
Du har börjat få in en hel del roliga leksaker i ditt rum nu! Ser bra ut. Hur känner du inför eventuella uppgraderingar - vad är det du skulle vilja ändra på?
Postad 27 October 2004 - 20:16
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Tackar!
Ljudmässigt är jag egentligen jättenöjd som det är. Nästa pryl blir nästan garanterat en projje, antingen Z3:an eller InFocus SP-4805...inte bestämt mig på det ännu.
Ljudmässigt har jag gått i olika tankar...eventuellt vill jag byta till lite bättre matchande bakhögtalare, som typ Audiovector C1MkII. Har funderat på att byta subben till en REL Strata 5, pga att den är ännu snabbare och går djupare...har även funderat på om jag ska uppgradera M3:orna till Mi3 Super...för att få ännu mer dynamik i bas och mellanregister.
Men som sagt, eftersom jag är nöjd nu med ljudet så är det lågt prioriterat...först projje, duk, stativ och hela det köret.
Postad 27 October 2004 - 22:17
nurfen
-
nurfen
-
Veteran
-
-
2031 inlägg
Ok. Om du köper proj, kommer du vrida anläggningen då eller får det plats? Tänker mest på snedtaket men även avståndet mellan väggarna. Svårt att få en överblick av de bilderna som finns tillgängliga!
Du har inte funderat på Audiovector CX som bakhögtalare? Apropå det, jag har sålt mina Sonus Faber, in kommer ett par Audiovector-stativare..
Godnatt!
Postad 27 October 2004 - 22:43
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Jag måste vrida då, så får jag ställa anläggningen med snedtaket bakom sig, och en upprullbar duk en bit upp i snedtaket...ingen helt optimal lösning, men jag tror det kommer funka. Om inte annat får jag väl sno åt mig ett rum till i huset....vet dock inte vad föräldrarna tycker om det...
Har funderat på CX, men jag gillar stativare bättre dels för att de passar möbleringen i mitt rum bättre, och dels för att de går klart djupare i basen, vilket jag tycker är ganska viktigt då jag föredrar att köra alla högtalare på "large". Sen använder jag även mina bakhögtalare som stereohögtalare i sommarstugan på somrarna...
Mycket trevligt ang. ditt nyförvärv! Vad är det för modell? Hoppas du blir nöjd (är nästan svårt att inte bli det....  )!
Vad jämförde du Audiovector mot...? Skulle vara kul att höra vad du tyckte det var som gjorde att Audiovector vann.
Go natt!
Postad 28 October 2004 - 07:40
nurfen
-
nurfen
-
Veteran
-
-
2031 inlägg
Ah.. Ta det lugnt med vridningen bara, testa först säger jag! Ett snedtak hemma hos mig lyckades släcka två femtontumsbasar  Helt sjukt vad ett snedtak kan göra mot det stackars ljudet! Jag bor, som du, hos föräldrarna och jag har löst det som så att jag har duken över sängen och sedan högtalarna på varsin sida om sängen  Du kan inte vrida ditt rum åt andra hållet då? Så du har soffan vid snedtaket? Det är grymt för att eliminera reflektioner bakom skallen! Fast då kanske du inte kan ha sängen någonstans. Ska bli kul att se hur du får till det..
Det som egentligen gjorde att Audiovector vann var IUC - jag kan uppgradera både högtalare och försteg hårdvarumässigt den här gången, väldigt framtidssäkert! Sedan är de bra allroundhögtalare, Sonus Faber är mer insnöade på jazz (även om jag lyssnar mest på jazz och singer/songwriter så tyckte jag att det var dags för ett par mer allround). Det var det, tillsammans med IUC, som fick mig att bestämma mig. Vilken modell det är tänker jag knipa om, tills ikväll iallafall  Varför vet jag inte, har väl blivit inspirerad av HiFiForums teasers
Postad 28 October 2004 - 13:33
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Fast då kanske du inte kan ha sängen någonstans
hehe du får köpa en bekväm fotölj som du kan sova i,släng ut sängen
Postad 28 October 2004 - 20:49
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Jo, jag är lite orolig för hur ljudet ska bli...det får jag ju erkänna. Problemet är att detta är ett gammalt hus med en sådan konstruktion...jag har likadant snedtak utmed andra väggen... Och utmed de två långväggarna (som anläggningen står utmed en av nu) så är det en dörr på ena sidan (precis till vänster om vänster front) och ett fönster på motsatt sida, med element framför...så det är inte lätt att få in en hemmabioanläggning vill jag lova! Har pillat länge innan jag fått till mina nuvarande saker så bra som dom ändå står nu... Har iaf fått upp ett par sköna planscher ovanför TV väggen nu...(bild i galleriet)..gjorde mycket för rummet. Mycket skönare ljus nu, och klart snyggare på alla sätt och vis. Köpta på posterdreams för 99 kr/st...snabb leverans och jättebra förpackade. Rekommenderas varmt! Blir nyfiken på dina högtalare nu nurfen...! Kan inte se något nytt i forumet eller i ditt galleri ännu....nu får du ta å berätta! Spänningen är oliiiiidlig!
Postad 12 November 2004 - 11:54
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Svar till Peter.M på hans fråga om vad det är för musik subben spelar på min nya film i galleriet: Det är Mr Oizo...du kanske har hört den "hitten" som han hade? Den heter Flat Beat...var i nån reklam för några år sen och blev känd därigenom. Han har extremt egen musik....och jag älskar den. Han har en taktkänsla som ingen annan, grymt skönt. Just låten som subben spelar är "Monophonic Shit", låt nummer två på denna skivan. Inte som någon annan techno...själv är jag inget jättefan av mainstream techno, men detta och gruppen Syntax går alltid hem...
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 12 November 2004 - 11:58.
Postad 12 November 2004 - 12:09
Unregistereda0ef723f
-
Unregistereda0ef723f
-
Mästare
-
-
3439 inlägg
Nerevarine: Jodå, Mr Oizo känner man igen, dock inte denna låten.  Får kolla in den skivan kanske? Tack för svaret!
Postad 12 November 2004 - 12:43
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Tycker jag absolut du ska göra...speciellt om du tycker det du hört tidigare varit bra.
La förresten till en film till nu....Audiovector får vara med å leka också.
Postad 23 November 2004 - 03:28
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Nu har den riktigt stora uppgraderingsdjävulen smugit sig på mig... InFocus SP-4805 ska köpas så snart som möjligt....förhoppningsvis inom den närmsta veckan om allt går som planerat. Till detta ska jag köpa hem GDS (gör-det-själv) dukmaterial från hembiobutiken, och skruva ihop en träram. Bildytan lär hamna på ca 73-73 tum...kan helt enkelt inte ha större i mitt rum, men då soffan står 3 m från väggen duken ska sitta på så lär det bli en rätt hyffsad förbättring mot nuvarande 29" 4:3....  Ska även köpa en längre Supra komponentkabel (ca 8m) från NAD:ens omkopplare till projjen, samt en kort på 1m att ha mellan DVDn och ena komponentingången i NAD:en. Anledningen till att jag kör allt via NAD:en är för att få Xboxen och annat via samma kabel till InFocusen. Kan dessutom till att börja med vandla om S-Video från Xboxen till kompoent, tills det att man skaffat en komponentkabel till Xboxen också. Utöver detta ska jag sälja min Sony tv....mkt trevlig TV, men helt enkelt överflödig för mig nu, då jag inte har plats för den sen ändå... TV-tittande hoppas jag på att få in via S-Video in i ett TV-kort till datorn. Så kan man dels se på TV och dels spela in på burken direkt....och när det är filmer är det bara att jag kör via grafikkortets DVI-utgång till projjen.... Tror och hoppas att detta kan bli riktigt bra....! Lite länkar till saker jag funderar kring: http://www.infocusho...play/sp4805.asp (givetvis  ) http://www.hembiobut...p?pgrpnr=105010 (verkar som man får köpa en 4:3 duk och helt enkelt sätta på en 16:9 ram....) http://www.hembiobut...p?pgrpnr=100720http://www.komplett....=302293&cks=PRL (inte säker på exakt modell ännu, men den där ser lovande ut för priset...)
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 23 November 2004 - 03:29.
Postad 26 November 2004 - 02:47
Unregistered78e0ed10
-
Unregistered78e0ed10
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Ser mkt snyggare ut nu när teven är ur vägen för de välljudande vågorna som behöver lite space.
Själv sålde jag min TV för få den ur vägen, inget får hindra. Nåja, tittade ändå inte så mkt på den...
Du kan inte slänga upp nån bild på hur ditt rum ser ut på de andra väggarna? Skulle va intressant för nuvarande placering ser ju inte helt bra ut?  Snetak och öppen dörr, asymmetriskt.
Postad 26 November 2004 - 03:05
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Jo, det blev en stor förbättring att få bort den och allt annat skräp. Det e dubbla snedtak...alltså utmed den väggen man ser på bilden, och den tvärs emot. Och på andra sidan dörren är det bara halva det avståndet till snedtaket som det är på sidan jag har anläggningen. Väggen tvärs emot anläggningen bryts upp av ett fönster i mitten, och med ett element framför. Jag har testat lite olika sätt, men så jag har det nu är faktiskt det optimala i mitt rum. Sen är det faktiskt inte så osymetriskt i ljudbilden ändå, spelar med dörrens stängd för det mesta, även omdet inte blr helt optimalt givetvis. Det enda jag haft lite problem med är att snedtaket kan skapa lustiga effekter vid vissa höga frekvenser...detta har blivit lite bättre sen jag flyttade ut högtalaren lite från hörnet, men jag ska förmodligen sätta någon form av dämpning utmed snedtaket sedan. Iaf, ljudbilden är klart bättre balanserad än vad man skulle kunna tro från bilderna, så det är absolut ingen fara. Här är bilder på rummet: http://home.no/nerevarine2/rummet1.jpg (taget från skrivbordet) http://home.no/nerevarine2/rummet2.jpg (taget från vänster front) http://home.no/nerevarine2/rummet3.jpg (taget från vänster front...med temporära lilla 14 tummaren också...) http://home.no/nerevarine2/rummet4.jpg (taget från soffan....slänger allt onödigt på sängen  ) Jobbigt när allt måste in i ett å samma rum....
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 26 November 2004 - 03:07.
Postad 26 November 2004 - 13:02
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Ännu en liten nyhet, nu är man moderator också.  Så se upp i HTPC och Ljuduppspelning!
Postad 26 November 2004 - 13:26
Unregistered992
-
Unregistered992
-
Veteran
-
-
1687 inlägg
Om jag var du skulle jag köpa en plasma 
Ser ingen mening med projje när du får så liten bild.
själv har jag 113" och tycker den är för liten
Postad 26 November 2004 - 20:33
Unregistered0917eae3
-
Unregistered0917eae3
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Man får väl passa på och gratta till "myndighets brickan"
Den blå pluppen passar bra till bönan
Postad 26 November 2004 - 20:39
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Om jag var du skulle jag köpa en plasma  Ser ingen mening med projje när du får så liten bild. själv har jag 113" och tycker den är för liten 
Jag vill inte ha en plasma.  Har kikat på porjektorn och älskar bilden den ger, och 73 tum på 3 meters avstånd är faktiskt inte så litet ändå....knappt man vill ha större då det bara blir jobbigt. Så begreppet "liten bild" är ju relativt. I mitt rum och med mina tidigare erfarenheter är det en enorm bild, trots "enbart" 73 tum. Men visst, med tiden komme man säker vilja ha ännu större, det är dock fysikt omöjligt tills dess att jag har ett bättre rum. Man får väl passa på och gratta till "myndighets brickan" Den blå pluppen passar bra till bönan 
Tackar! Ja visst klär brickan henne riktigt bra?
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 26 November 2004 - 20:40.
Postad 26 November 2004 - 21:19
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Ny update: Har nyss varit runt på stan, å fixat ihop allt jag behöver till projektorn.....och fixade hem själva projektorn och duk också. Underbara HiFi-Punkten....dom ringde och berättade att dom fått hem alla sakerna, varpå jag berättade att jag fortfarande väntade på att få lånet utbetalt till mitt konto. "Inga problem" säger han, "kom in du så löser vi det ändå". Så jag fick allting i förskott så att säga...ska betala in från internetbanken på måndag helt enkelt. Är rätt skönt att jag känner dom i butiken såpass väl att dom vågar göra så nu. Så nu har jag spännt upp dukmaterialet på en MDF skiva...blev riktigt bra faktiskt! Ska upp på väggen nu, sen är det hylla till projektorn och lite annat....är en del pill innan allt är klart kan jag lova. Men oj vad skönt det ska bli när allt är på plats! Bilder på dukfixandet: Baksidan... Som ni ser klippte jag bort mycket runt hörnen, för att enbart vika runt raka flikar, inget onödigt överlappande, och absolut inget vikande med andra ord. Ska givetvis även klippa bort det överflödiga dukmaterialet (är ju en 4:3 duk i grunden).Framisdan... Tackvare att jag inte vikte duken någonstans är framsidan helt plan, utan minsta lilla tendens till bubbla...blev riktigt bra faktiskt. Ser plant ut hela vägen ut i hörnen.En annan vinkel på framsidan... Nästan imponerad själv.....blev ju riktigt nice! Nu ska den bara upp på väggen också.....Juste, maskeringen ska jag göra senare (köpte svart sammetstyg som ska limmas fast med textil-lim), vill först ha upp den och kolla att den tänkta bildytan stämmer osv, först därefter rama in bilden.
Postad 26 November 2004 - 21:30
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
wow riktigt snyggt gjort,hmm får ta o ringa dig när det blir dags för mig
Jo det blev inga kablar idag,men köpte superspikes
Postad 26 November 2004 - 21:36
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Det går så bra så! Nu har jag ju till och med erfarenhet i området.
Superspikes är något jag själv funderat mycket på...skriv gärna några rader i ett PM om hur du upplever dom!
Postad 28 November 2004 - 14:03
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Nu är duken uppe på väggen, har suttit där en stund...har börjat pilla på lite inställningar på projektorn också. Enda som återstår är att ta ner duken och rama in den litegrann med svart sammetstyg. Här är några screenshots ur Resident Evil...mycket fin bild i den filmen (älskar färgerna projektorn ger också):  
Postad 28 December 2004 - 02:38
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Har bytt ut en mängd bilder (och bildtexter) till nya och bättre, samt lagt upp en bunt nya screenshots i galleriet. Har även en bild där man iaf kan se lite hur duken sitter och ser ut också.
Mer översiktsbilder kommer senare, när även bänkarna jag nämner vid första bildtexten kommit.
Postad 28 December 2004 - 05:25
Grubbe666
-
Grubbe666
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Ser ut som en trevlig anläggning!
Jag hade själv IF 4805 för ett par månader sedan och det är verkligen en kalasprojje!
Din anläggning förtjänar ett bättre rum tycker jag. Se till att ordna det!
Postad 28 December 2004 - 07:09
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Man tackar!
Jo, InFocusen blir jag bara mer nöjd med, bilden är helt makalöst fin när man kör en bra inspelning, och tursamt nog störs jag varken av RBE eller andra bekymmer. Enda minuset är ljudnivån, en hush-box i framtiden är inte omöjligt. Men, men....jag kollar ändå alltid med hög volym, så det är enbart i de extremt tysta partierna man skulle vilja dämpa den en aning.
Som du säger är nog rummet min svagaste punkt just nu...önskar jag kunde skaffa nått bättre, men för nu är det inte mycket jag kan göra tyvärr. Men, men...det låter faktiskt bättre än man kan tro utifrån bilderna. Lite mer pill med någon form av dämpning utmed snedtaket till höger om anläggningen bara, så tror jag att det ska vara rätt bra faktiskt. Får hänga upp ett mörkt tyg där eller något, så det både slukar ljud och ljus på en gång.
Postad 28 December 2004 - 07:46
Grubbe666
-
Grubbe666
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Man tackar!
Jo, InFocusen blir jag bara mer nöjd med, bilden är helt makalöst fin när man kör en bra inspelning, och tursamt nog störs jag varken av RBE eller andra bekymmer. Enda minuset är ljudnivån, en hush-box i framtiden är inte omöjligt. Men, men....jag kollar ändå alltid med hög volym, så det är enbart i de extremt tysta partierna man skulle vilja dämpa den en aning.
Som du säger är nog rummet min svagaste punkt just nu...önskar jag kunde skaffa nått bättre, men för nu är det inte mycket jag kan göra tyvärr. Men, men...det låter faktiskt bättre än man kan tro utifrån bilderna. Lite mer pill med någon form av dämpning utmed snedtaket till höger om anläggningen bara, så tror jag att det ska vara rätt bra faktiskt. Får hänga upp ett mörkt tyg där eller något, så det både slukar ljud och ljus på en gång.
Okej, det låter bra att du är nöjd! Själv valde jag att köra på en LCD-proj ifrån Panasonic istället, den är lite tystare, men har sämre bild.
Postad 07 January 2005 - 23:31
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3283 inlägg
Postad 08 January 2005 - 00:26
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Riktigt fin anläggning du har fått ihop alltså!
Där ligger man i lä.
Får väl se framöver om jag kan bestämma mig vad jag ska satsa på
för prylar
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Galleri & Filmsamlingar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|