Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lågt ljud vid Bi-wiring!

60 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 August 2004 - 15:38

peacegrove
  • peacegrove
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Jag testade just att bi-wira mina Proson Conquest 66-högtalare. Dem undre (basen?) kopplade jag till högtalare A på förstärkaren och dem övre (diskant?) koplade jag till högtalare B på förstärkaren. Men när jag ska lyssna på musik blir ljudet väldigt lågt. När jag höjer till 50 på förstärkaren (vilket jag ibland har när jag lyssnar i vanliga fall, 70 är max) står det PROTECT ett litet tag sen stängs förstärkaren av.

Vad beror detta på?? Jag har en Centrum Titan 500 förstärkare om det har betydelse... Detär klämkontakter på dem, därav har jag A+B istället för bara A då de inte få plats i samma.

Postad 19 August 2004 - 15:52

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Någonstans måste en av sladdarna spreta, så att de kommer in kontakt med något hölje eller så. När det står protect följt av att den stängs av så har den kortslutits. Kolla alla sladdarna, och ta ur dom och sätt in dom igen. Dom får absolut inte spreta ut någonstans, så att ledarna kan komma emot något.

Postad 19 August 2004 - 16:09

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

• 1317 inlägg
  • 0
Japp.Eller så kan det vara stärkaren som dummar sig.I min manual till min hk670 står det att man inte får köra med a/b i samtidigt om man har lägre impedance änn 8ohm på varje.Annnars kan den bli majbrasa :(

Postad 19 August 2004 - 16:34

peacegrove
  • peacegrove
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Vet inte vad du menar med hölje men jag ser iag inga trådar som spretar ut nånstans... Så det borde inte vara det som är felet.

Ska man inte koppla som jag gjort, eller ska man koppla EN högtalare till A och EN till B? Inte halva till A och halva till B som jag gjort nu?

I manualen för förstärkaren står det bara att man förstås måste ha båda högtalarna anslutna om man lyssnar på A och B smtidigt, annars funkar det inte.

Om det nu är nåt fel med förstärkaren iaf att jag måste sätta sladdarna i samma ingång, dvs bara A, går det att göra det då? Men hjälp av nån sån där banan eller va de hette. Jag har ju klämkontakter. Vart kan jag köpa det då? Och vad är det riktiga namnet på dem?

Redigerat av peacegrove, 19 August 2004 - 16:35.

Postad 19 August 2004 - 16:41

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

• 1317 inlägg
  • 0
ny stärkare,Eller så får du dra kabel mellan första och andra uppsättningen högtalark kontakter på högtalarna.

Bifogad fil(er)

Postad 19 August 2004 - 16:45

peacegrove
  • peacegrove
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

ny stärkare,Eller så får du dra kabel mellan första och andra uppsättningen högtalark kontakter på högtalarna.

Varför ska jag dra en kabel mellan dem för? Ser ut som det borde vara samma sak som det där blecket som satt där innan...

Postad 19 August 2004 - 16:57

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

• 1317 inlägg
  • 0
ja.det är samma princip.Kanske blir bättre.who knows?några fler tips har jag inte.tyvärr.

Postad 19 August 2004 - 16:57

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Hej :unsure:

Bi-wiring innebär att du först av allt plockar bort blecket/bygeln på högtalaren som kopplar samman HF-parets och LF-parets kontakter. Efter det så kopplar du separata högtalarkabelpar från högtalaren till samma förstärkare.

Nu säger du att du inte får plats med två kablar i A eller B utan måste använda båda utgångarna. Jag vet inte någonting om din stärkare men har du full koll på hur utgångarna A och B fungerar?. Tanken med dem kan inte ha varit att använda dem för bi-wiring av ett högtalarpar utan för att koppla in två olika högtalarpar som är placerade i olika rum, eller hur? Är A och B utgångar från samma slutsteg eller inte?

Då jag surfar i alla skrymslen och vrår på Internet så har jag bestämt för mig att någon hade en liknande fråga för just denna stärkare och att man vid bi-wiring där både A och B användes ändå bara skulle aktivera A på stärkaren (antar att du har några knappar för detta på fronten?). Tydligen skulle bruksanvisningen inte ha berättat detta. Låter lite underligt i mina öron men vem vet hur kopplingen ser ut under skalet. Skadar i vart fall inte att prova med att slå av B på fronten trots att de är inkopplade på baksidan. Med handen kan du försiktigt känna på högtalaren vilka element som spelar.

Själv skulle jag sätta tillbaka blecket och skippa bi-wiringen helt och hållet...för nu :(

Bara så att inga missförstånd råder så kommer här en bild på vad bi-wiring innebär:

Postad bild

Redigerat av Tomas_D700, 19 August 2004 - 17:12.

Postad 19 August 2004 - 17:02

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0
Tomas: Varför skippa bi-wiringen helt? Det är ju olika från fall till fall om man tjänar på det eller inte, så det är ju värt ett försök.

Postad 19 August 2004 - 17:08

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Hej :unsure:

Tomas: Varför skippa bi-wiringen helt? Det är ju olika från fall till fall om man tjänar på det eller inte, så det är ju värt ett försök.

Nu menar jag givetvis inte för alltid utan för tillfället med tanke på de problem som peacegrove faktiskt har råkat ut för just på grund av detta. Bättre att avnjuta musiken med standardkoppling under tiden man tar reda på hur ens förstärkare verkligen fungerar och hur den skall anslutas innan man ger sig på att testa nya inkopplingar :(

Postad 19 August 2004 - 17:18

peacegrove
  • peacegrove
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Tobbe_breddan: Då blir det väl inte bi-wiring...?

När jag stängde av B vart det likadant med ljudet, stängde jag bara av A och hade B på vart det också likadant med ljudet. Alltså var det ingen skillnad på bara A eller bara B, eller A och B tillsammans.

Jag vet hur man kopplar med bi-wiring på bara A eller B, men kanske inte när man har på båda... Jag bifogar en bild på hur jag gjort! Ser ni den inte så finns den i mitt galleri:

https://www.prisjakt...=21055&pic=.jpg

Är det rätt måtro?

Redigerat av peacegrove, 19 August 2004 - 17:18.

Postad 19 August 2004 - 17:25

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

• 1317 inlägg
  • 0
Nej det blir inte bi-wire.Men det funkar säkert bättre.Gör som dom säger att köra med bläcket.Det funkar och sedan brukar man inte vinna så mkt på att bi wirea om jag har rätt.Det är synd att du har klämmkontakter.

Postad 19 August 2004 - 17:33

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Hej igen :unsure:

Gör som dom säger att köra med bläcket.Det funkar och sedan brukar man inte vinna så mkt på att bi wirea om jag har rätt.

Åtminstone inte om blecket sitter kvar :(

När jag stängde av B vart det likadant med ljudet, stängde jag bara av A och hade B på vart det också likadant med ljudet. Alltså var det ingen skillnad på bara A eller bara B, eller A och B tillsammans.

Med blecken borta, spelar verkligan samtliga element i båda högtalarna oavsett om A & B är aktiverade samtidigt eller inte?

Jag vet hur man kopplar med bi-wiring på bara A eller B, men kanske inte när man har på båda... Jag bifogar en bild på hur jag gjort!
Är det rätt måtro?

Så länge man inte känner till den interna kopplingen så säger bilden ingenting. Om vi tar den vänstra högtalaren i bilden som ett exempel; är då verkligen HF-paret och LF-paret kopplade till samma förstärkare som de måste vara vid bi-wiring?

Redigerat av Tomas_D700, 19 August 2004 - 17:39.

Postad 19 August 2004 - 17:55

peacegrove
  • peacegrove
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Japp, alla element spelar oavsett om A eller B är på! Diskanten känner jag inte om jag sätter handen på men man hör den om man sätter örat där...
Det där med HF och LF vet jag inget om, har som sagt var bara kopplat som på bilden :unsure: :(

Men detta verkar alltså inte funka, MEN FINNS DET en sån där banankontakt för för klämkontakter eller är det bara för skruv å liknanade? Då är ju problemet löst... att jag bara kör på A men hjälp av en sån där kontakt. Skulle itne det heller funka skiter jag i det. Inga fel på ljudet men det är alltid kul å experimentera lite...

Postad 19 August 2004 - 18:09

Unregistered35b9f53f
  • Unregistered35b9f53f
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0
Prova med pinne peacegrove, en lokal elektronikaffär eller liknande kanske har det, Onoff om man har tur. Eller slakta någon gammal kontakt lr liknande.

Postad 19 August 2004 - 18:17

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Något i stil med dessa borde kunna fungera, beroende på vad du har för kablar.

Postad 19 August 2004 - 18:24

Dox
  • Dox
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Tjenare Peacegrove
Jag skulle nog försöka att skaffa pins(pinne)kallat vad du vill,fördelen är att du får in två kablar i den och sedan klämmer du fast den i förstärkaren.
Testa det och kör bara med A anslutningen.
Gjorde likadant med en äldre Pioneeranläggning med klämlist anslutning.

Lycka till :(

Postad 19 August 2004 - 18:25

peacegrove
  • peacegrove
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Jag har såna här kablar..

Kan man verkligen få in två såna i den där grejen? ska man sen sätta den tunna lilla pinnen i klämkontakten?

Postad 19 August 2004 - 18:30

Unregistered35b9f53f
  • Unregistered35b9f53f
  • Forumräv

• 519 inlägg
  • 0

Kan man verkligen få in två såna i den där grejen? ska man sen sätta den tunna lilla pinnen i klämkontakten?

Yepp!

Postad 19 August 2004 - 18:30

Dox
  • Dox
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Det borde funka men jag har ifs bara 1.5 men har för mig att 2,5 inte skulle vara några problem.Det stämmer att pinnen ska sitta i klämlisten

Postad 19 August 2004 - 18:31

Unregistered45a06858
  • Unregistered45a06858
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Jag vet hur man kopplar med bi-wiring på bara A eller B, men kanske inte när man har på båda... Jag bifogar en bild på hur jag gjort! Ser ni den inte så finns den i mitt galleri:

Är det rätt måtro?

om du har ritat helt rätt (som du har gjort i verkligheten) här så förstår jag varför det inte funkar;
Du har ju tagit bas och diskant från right OCH left högtalarutgång till vänster högtalare och tvärsom till höger, alltså;
Du blandar left kanalens "basljud" med right kanalens "diskantljud" vilket borde bli helt fel, men varför stärkaren reagerar på detta vet jag inte, men det har nog med det att göra att de "sitter" på samma slutsteg

//Kimps

Postad 19 August 2004 - 18:38

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

• 3403 inlägg
  • 0
ja, det ser onekligen konstigt ut.

Postad 19 August 2004 - 19:14

peacegrove
  • peacegrove
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Är det rätt måtro?

om du har ritat helt rätt (som du har gjort i verkligheten) här så förstår jag varför det inte funkar;
Du har ju tagit bas och diskant från right OCH left högtalarutgång till vänster högtalare och tvärsom till höger, alltså;
Du blandar left kanalens "basljud" med right kanalens "diskantljud" vilket borde bli helt fel, men varför stärkaren reagerar på detta vet jag inte, men det har nog med det att göra att de "sitter" på samma slutsteg

//Kimps

Heh jag har läst det där ett antal ggr men förstår iaf inte vad du menar :unsure: Skulle du eller nån annan kunna rita (behöver inte vara lika stiligt som min ritning) hur man ska koppla? :(
Jag har kopplat som på bilden... Om övre är diskant på högtalaren och undre bas kan man säga att jag kopplat basen på båda högtalarna till A på förstärkaren och diskanten till B.

DET är alltså fel?

Redigerat av peacegrove, 19 August 2004 - 19:15.

Postad 19 August 2004 - 19:16

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0

Annars så kör du med dessa istället. Som sagt, bara förslag på typen av kontakt... det finns mängder av varianter och andra lösningar att ta till.

Postad 19 August 2004 - 19:25

TiGgR
  • TiGgR
  • Lärjunge

• 352 inlägg
  • 0
peacegrove:
Du kopplar från A: Vänster till vänster högtalares "diskant"
Höger till höger högtalares "diskant"

Du kopplar från B: Vänster till vänster högtalares Bas
Höger till höger högtalares Bas

Det är rätt kopplat!!! :(

/TiGgR.

Postad 19 August 2004 - 19:27

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Vänster och höger diskant har bytt plats, det är därför det blir rörigt. Det skulle förstärkaren kunna reagera på om jorden inte är helt separerad i delningsfiltret. Dock brukar de flesta förstärkare ha gemensam jord för höger och vänster men det är inte säkert.

Postad 19 August 2004 - 20:05

peacegrove
  • peacegrove
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Såg att det var fel där ja... antingen så tänkte jag inte på vad som var left/right när jag ritade eller så kopplade jag helt faktiskt fel. Blir helt virrig när jag försöker tänka efter. Jag gjorde iaf om det till rätt sätt, eller enligt TiGgRs förklaring, men det hände fortfarande samma sak!

Alltså, det får bli "pinnar"!

Men VART kan man köpa dem då? Dem på hifikit.se verkarde ju billiga å så, men 139kr i frakt känns lite väl mycket när de bara kostar 5:-/st eller 19:-/st...

Säljs de på typ expert, onoff, biltema eller liknande eller måste man åka in till en riktig hifi-butik?

Postad 19 August 2004 - 20:50

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

• 1317 inlägg
  • 0
biltema.Jag tror inte frakten skulle kosta 139:- isf är det skandal.man borde kunna skicka det som brev tycker jag.

Postad 19 August 2004 - 21:22

peacegrove
  • peacegrove
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Lägger man en sån i kundvagnen och sen går till kassan står det:

Namn.....Bestnr.Antal...Pris
Pin Guld..5911.....1......19:-
Summa:.....................19:-
Frakt:.......................139:-
-------------------------------
Totalt:......................158:-

Hur hittar man den på biltema eller andra ställen?? Vet inte riktigt bad jag ska leta efter men när jag söker på "pinne", "pin" och "kabel" hittar jag inget iaf. Det närmsta jag hittar är banankontakt men det var ju fel...

Postad 19 August 2004 - 21:52

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Hittar du dem ingen annanstans så kan du pröva Svalanders - för smågrejor är frakten 30 eller 55 kr.

http://www.svalander...kabelpinnar.htm

Postad 21 August 2004 - 04:02

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Jag tycker det är konstigt att ingen nämnt det, men jag försöker mig på en gissning. Dina Conquest 66:or ligger på 4ohm vardera. På vissa förstärkare är det meningen att man ska kunna köra två uppsättningar högtalare samtidigt, men bara med 8ohm (helst 16 ohm brukar det stå, vilket ju alla högtalare har hmmm) minimum. Förstärkaren klipper helt enkelt därför att du kör "dubbla" uppsättningar 4 ohmare vilket sänker impendansen ytterligare. Ju lägre ohmtal ju närmare kortslutning kommer man, det låter konstigt men så är det. 0 ohm är en fet kortis.

"Pinnarna" borde ju kunna hjälpa här dock. Då du kör på samma utgång, A - eller - B så blir det inte samma sak som om du kör på båda alltså.

Låter det klokt i någons ögon? :huh:

Redigerat av Unregisteredb38af287, 21 August 2004 - 04:04.

Postad 22 August 2004 - 16:55

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

• 3283 inlägg
  • 0

Jag tycker det är konstigt att ingen nämnt det, men jag försöker mig på en gissning. Dina Conquest 66:or ligger på 4ohm vardera. På vissa förstärkare är det meningen att man ska kunna köra två uppsättningar högtalare samtidigt, men bara med 8ohm (helst 16 ohm brukar det stå, vilket ju alla högtalare har hmmm) minimum. Förstärkaren klipper helt enkelt därför att du kör "dubbla" uppsättningar 4 ohmare vilket sänker impendansen ytterligare. Ju lägre ohmtal ju närmare kortslutning kommer man, det låter konstigt men så är det. 0 ohm är en fet kortis.

"Pinnarna" borde ju kunna hjälpa här dock. Då du kör på samma utgång, A - eller - B så blir det inte samma sak som om du kör på båda alltså.

Låter det klokt i någons ögon?  :(

Njae...eftersom det ändå bara är till ett par högtalare så borde väl den totala impendansen vara exakt densamma (annat än den lilla skillnaden med dubbla kablar istället för en då)?

Jag kan ha fel, men jag tycker att det låter konstigt att impendansen skulle påverka, annat än om B utgångarna enbart får kopplas till en högtalare med 8 ohms impendans...kanske var det du menar...och då låter det ju mycket möjligt. Pinnarna som det snackats om in i A utgångarna skulle ju lösa det iaf.

Postad 22 August 2004 - 22:03

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Det var ungefär så jag menade, fast att man måste ha 8 ohm eller hägre OM man använder både A och B samtidigt.

Impendansen blir ju inte lägre för att man kör dubbla 4 ohmare som jag skrev (lite yrigt formulerat märker jag själv) , men effekten blir densamma då receivern inte kan hantera 4 ohms laster X 2. Den klipper helt enkelt.

Jag vet att jag har sett det här fenomenet beskrivas i manualer till receivers som jag själv haft. Yamaha 720 tror jag, bland annat, det var...hmmm... hur som helst så gäller det här med 8 ohm > endast om man ska köra två uppsättningar högtalare på A - OCH - B alltså.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 22 August 2004 - 22:10.

Postad 25 August 2004 - 14:30

peacegrove
  • peacegrove
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Det står bara att högtalarna ska ha en impedans på 8 ohm eller mer... jag tycker 4 låter som mindre men det är kanske mer...

Hur som helst så har jag iaf beställt 4st kabelpinnar, tack för tipset tommypeters! Jag fick frakten ännu billigare än vad som stog.

MEN, det är en sak som jag undrar lite över. Proson Conquest skall ju vara 4 ohm, men när man skruvar upp högtalarna står det "8OHM" på de där två stora, bas/mellanregister eller vad de är. Skall det vara så? Blir det 4OHM om man slår ihop dem eller hur kommer det sig att det står 8 på dem, när det står 4 på utsidan?

Postad 25 August 2004 - 14:49

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Blir det 4OHM om man slår ihop dem eller hur kommer det sig att det står 8 på dem, när det står 4 på utsidan?

Om man parallellkopplar (slår ihop) 2 st 8 ohmare så blir det 4 ohm.

Postad 26 August 2004 - 17:41

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Blir det 4OHM om man slår ihop dem eller hur kommer det sig att det står 8 på dem, när det står 4 på utsidan?

Och paralellkopplar man två 4 ohmare så blir det: 2 ohm, vilket är lågt och ingenting man vill ha i en anläggning av modell enklare, eller dyrare för den delen... helt apropå ingenting.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 26 August 2004 - 17:43.

Postad 26 August 2004 - 19:51

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1469 inlägg
  • 0

Och paralellkopplar man två 4 ohmare så blir det: 2 ohm, vilket är lågt och ingenting man vill ha i en anläggning av modell enklare, eller dyrare för den delen... helt apropå ingenting.

Men det blir ju ingen parallellkoppling när det sitter ett delningsfilter till högtalarna. Låga frekvenser går bara till basen som är 4 ohm och höga frekvenser går till diskanten som också är 4 ohm.

Postad 27 August 2004 - 00:32

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
nope, det blir det inte. men jag svarade egentligen inte på just det, jag skrev: "helt apropå ingenting", bara för att förklara hur det bli vidare om man koppalar 2st 4ohmare igen osv...

Postad 27 August 2004 - 07:21

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Zvedberg, för det första så svarade jag på frågan vad impedansen blir om man kopplar ihop 2 st 8 ohmare.

men när man skruvar upp högtalarna står det "8OHM" på de där två stora, bas/mellanregister eller vad de är

För det andra så har peacegrove 2 st identiska bas/mellanregister element i varje högtalare vad jag förstår och då är de säkert också parallellkopplade så att de får exakt samma signal/frekvensområde från delningsfilteret.

Edit: stavade Zvedberg fel och så låter mitt inlägg som om jag vore förbannad, men jag är bara :wub: och ingenting annat.

Redigerat av Heron, 27 August 2004 - 07:29.

Postad 13 September 2004 - 13:56

winlof
  • winlof
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Funderar också på att köpa kabelpinnar, då jag har kläm kontakter bak på min stärkare.

Nu till mina två frågor;
Står att man kan löda fast dom, elelr använda crimp metoden?

1.) Crimp metoden? Förmodar att det är som namnet antyder att man krymper plasten för att få kabeln att sitta kvar?

2.) Om man vill löda. Löder man bara som vanligt då. Eller måste man löda med nåt speciellt material??

Postad 13 September 2004 - 14:14

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1469 inlägg
  • 0

Funderar också på att köpa kabelpinnar, då jag har kläm kontakter bak på min stärkare.

Nu till mina två frågor;

1.) Crimp metoden? Förmodar att det är som namnet antyder att man krymper plasten för att få kabeln att sitta kvar?

2.) Om man vill löda. Löder man bara som vanligt då. Eller måste man löda med nåt speciellt material??

Crimpning kallas kontaktpressning på svenska. Det innebär att man med en speciell tång klämmer fast kontakten på kabeln. Man klämmer alltså ihop metallen, inte plasten. Detta är den bästa metoden förutsatt att det utförs på rätt sätt och med rätt pressverktyg.

Postad 13 September 2004 - 14:21

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Hej :P

Crimpmetoden heter på svenska kontaktpressning och kallas ibland även för klämterminering. Med speciella verktyg så "sammansvetsas" de båda materialen genom högt tryck och resultatet blir en i det närmaste perfekt och gastät elektrisk förbindning. Beroende på material så använder man olika typer av verktyg för detta.

Lödning kräver ingen dyrbar specialutrustning utan lödkolv, lod, och flussmedel räcker.

Vid kontaktpressning så beror slutresultatet nästan enbart på det verktyge som används medan det vid lödning beror på skickligheten hos den som löder.

Edit:
Tar man en fika innan man klickar på [Svara] så hinner zvedberg före :(

Redigerat av Tomas_D700, 13 September 2004 - 15:19.

Postad 13 September 2004 - 15:03

winlof
  • winlof
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Vad är det för utrustning man behöver för att "crimpa" då?
Vilken sorts yrken har sån utrustning??

Bror min jobba rju annars med lite lödning, så det får väl bli hans bord.

Postad 13 September 2004 - 15:18

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0

Vad är det för utrustning man behöver för att "crimpa" då?
Bror min jobbar ju annars med lite lödning, så det får väl bli hans bord.

HÄR är några exempel på hur verktygen kan se ut. Finns allt från handverktyg till stora vidunder.
Även ELFA har ett stort sortiment. Skriv in ordet kontaktpress i deras sökruta så hittar du några. Kom dock ihåg att verktyget helt bestämmer slutresultatet så det är knappast lönsamt att köpa in ett riktigt bra verktyg för några enstaka kontakter. Då är det bättre att gå till någon av de hifi-butiker som pysslar med kontaktpressning.

Annars är väl lödning ett bra alternativ om din bror nu arbetar med det :(

Postad 10 October 2004 - 15:16

Unregistered3e850eca
  • Unregistered3e850eca
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Detta inlägg är resultatet av syndigt forumbetende, nämligen att jag inte läste tråden ordentligt, men när jag ändå slösar utrymme i tråden så ska jag passa på att fråga... jag ska bi-wira mina proson, ska jag då låta A kontakterna i min Yamaha gå till diskanten, och B-Kontakterna gå till basen? Eller det kvittar?

Ps. det är en fördel om man använder en tjockare kabel till basen än den till diskanten?

Redigerat av Unregistered3e850eca, 10 October 2004 - 15:26.

Postad 11 October 2004 - 12:01

Unregistered3e850eca
  • Unregistered3e850eca
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

jag ska bi-wira mina proson, ska jag då låta A kontakterna i min Yamaha gå till diskanten, och B-Kontakterna gå till basen? Eller det kvittar?

Ps. det är en fördel om man använder en tjockare kabel till basen än den till diskanten?

Ingen?

Inlägg nr. 100 :)

Redigerat av Unregistered3e850eca, 11 October 2004 - 12:01.

Postad 11 October 2004 - 16:16

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Om det är bi-wiring du tänker på så ska du ta signalen från samma plats på förstärkaren. Annars är det bi-amping, och på en del förstärkare går det att använda B-uttagen till detta.

Postad 11 October 2004 - 16:27

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1469 inlägg
  • 0

Om det är bi-wiring du tänker på så ska du ta signalen från samma plats på förstärkaren. Annars är det bi-amping, och på en del förstärkare går det att använda B-uttagen till detta.

Det brukar inte vara olika slutsteg till A- och B-utgångarna så det blir i alla fall ingen bi-amping.

Postad 11 October 2004 - 19:40

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Det brukar inte vara olika slutsteg till A- och B-utgångarna så det blir i alla fall ingen bi-amping.

Jo, flera större recievers/förstärkare har det som t.ex. Denon 5910 (kanske t.om. redan 3910). Men förutom att de ska ha skilda slutsteg måste det ju gå att konfigurera de olika utgångarna att spela rätt musikinformation samtidigt, och där faller flera bort.

Postad 11 October 2004 - 22:29

zvedberg
  • zvedberg
  • Beroende

• 1469 inlägg
  • 0

Jo, flera större recievers/förstärkare har det som t.ex. Denon 5910 (kanske t.om. redan 3910). Men förutom att de ska ha skilda slutsteg måste det ju gå att konfigurera de olika utgångarna att spela rätt musikinformation samtidigt, och där faller flera bort.

Jag vet inte om det är jag som är usel på att söka på nätet, men jag kan inte hitta någon receiver från Denon som heter vare sig 5910 eller 3910. Däremot hittar jag DVD-spelare med dessa beteckningar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.